Edukacja i pedagogika
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(75)
Forma i typ
Książki
(74)
Publikacje naukowe
(44)
Publikacje dydaktyczne
(13)
Publikacje fachowe
(10)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Proza
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(66)
wypożyczone
(9)
Placówka
Wypożyczalnia
(75)
Autor
Magda-Adamowicz Marzenna
(5)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(4)
Pituła Beata
(4)
Szuścik Urszula
(4)
Kataryńczuk-Mania Lidia
(3)
Kopaczyńska Iwona
(3)
Kołodziejska Dorota
(3)
Naprawa Renata
(3)
Tanajewska Alicja
(3)
Bogudał-Borkowska Joanna
(2)
Bugajski Jarosław
(2)
Deptuła Maria
(2)
Grabowska Małgorzata
(2)
Grzyb Barbara
(2)
Jędrzejko Mariusz
(2)
Kołsut Sławomira
(2)
Oelszlaeger-Kosturek Beata
(2)
Stępkowski Dariusz
(2)
Szada-Borzyszkowska Jolanta
(2)
Szwedzik Adam
(2)
Walancik Marek
(2)
Waligóra Anna
(2)
Wolny Jerzy
(2)
Śliwerski Bogusław
(2)
Adamczyk-Bębas Wioleta
(1)
Andrzejewska Anna
(1)
Anna Sawicka-Chrapkowicz
(1)
Augustynek Andrzej
(1)
Banach Czesław
(1)
Bednarek Józef
(1)
Benner Dietrich
(1)
Bieńkowska Izabela
(1)
Bilewicz Małgorzata
(1)
Bilewicz-Kuźnia Barbara
(1)
Booth Louise
(1)
Brzuzy Grzegorz
(1)
Bębas Sylwester
(1)
Chmura Joanna
(1)
Chojak Małgorzata
(1)
Chrzanowska Iwona
(1)
Czerw-Bajer Monika
(1)
Doroszuk Joanna
(1)
Dryżałowska Grażyna
(1)
Duda Wioleta
(1)
Furtak Dominika
(1)
Gardian-Miałkowska Renata
(1)
Garstka Tomasz
(1)
Gibiec Emilia
(1)
Gibiec-Śledzińska Małgorzata
(1)
Giese-Szczap Klaudia
(1)
Gołyszyn Dariusz
(1)
Grabowska Natalia
(1)
Gwiazdowska-Stańczak Sylwia
(1)
Gębal Przemysław
(1)
Gębal Przemysław E
(1)
Herbert Martin
(1)
Jaronicki Adam
(1)
Jaszczyszyn Elżbieta
(1)
Kaczmare Bogusława
(1)
Kaczmarzyk Marek
(1)
Kania Iwona
(1)
Karpińska-Szaj Katarzyna
(1)
Konieczny Jolanta
(1)
Kopczyński Tomasz
(1)
Kowalska Ewa
(1)
Kozłowski Tomasz
(1)
Kukla Daniel
(1)
Kuleta-Hulboj Magdalena
(1)
Kędra Marzena
(1)
Leksy Karina
(1)
Leżańska Wiesława
(1)
Maliszewski Krzysztof
(1)
Marciniak Lidia
(1)
Matejek Józefa
(1)
McEwan Elaine K
(1)
Minczanowska Aleksandra
(1)
Mitas Andrzej W
(1)
Morgała Monika
(1)
Nadachewicz Katarzyna
(1)
Naumiuk Agnieszka
(1)
Nowak Anna Maria
(1)
Nowosad Inetta
(1)
Nyczaj-Drąg Mirosława
(1)
Olczak Agnieszka
(1)
Paluch Michał
(1)
Paszkiewicz Aneta
(1)
Piotrowska-Albin Elżbieta
(1)
Pomirska Zofia
(1)
Potyka Anna
(1)
Przybysz-Zaremba Małgorzata
(1)
Płóciennik Elżbieta
(1)
Schulz Roman
(1)
Siedlanowski Paweł
(1)
Siemieniecka Dorota
(1)
Siemieniecki Bronisław
(1)
Skura Monika
(1)
Smyła Joanna
(1)
Steinhagen Anna
(1)
Styczyńska Marianna
(1)
Suchon Anna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(30)
2010 - 2019
(41)
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(73)
1989-2000
(2)
Kraj wydania
Polska
(75)
Język
polski
(73)
angielski
(1)
niemiecki
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(17)
Rodzice
(7)
Pedagodzy
(5)
Pedagodzy specjalni
(4)
Przedszkola
(4)
Psycholodzy
(4)
Szkoły wyższe
(3)
Dyrektorzy szkół
(2)
Terapeuci zajęciowi
(2)
Arteterapeuci
(1)
Dyrektorzy przedszkoli
(1)
Fizjoterapeuci
(1)
Inspektorzy ochrony danych
(1)
Logopedzi
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Oligofrenopedagodzy
(1)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(1)
Rehabilitanci
(1)
Socjolodzy
(1)
Studenci
(1)
Terapeuci pedagogiczni
(1)
Wychowawcy
(1)
Temat
Nauczanie początkowe
(7)
Szkolnictwo
(7)
Dzieci
(6)
Młodzież
(6)
Nauczanie
(6)
Pedagogika
(6)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(6)
Dziecko z niepełnosprawnością
(5)
Edukacja włączająca
(5)
Metody nauczania
(5)
Nauczyciele
(5)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(5)
Wychowanie przedszkolne
(5)
Diagnoza pedagogiczna
(4)
Integracja społeczna
(4)
Kształcenie
(4)
Pedagogika specjalna
(4)
Wsparcie społeczne
(4)
Wychowanie w rodzinie
(4)
Dojrzałość szkolna
(3)
Dojrzewanie
(3)
Motywacja uczenia się
(3)
Nauczanie języków obcych
(3)
Rodzice
(3)
Rzeczywistość wirtualna
(3)
Uczenie się
(3)
Uczniowie
(3)
Wychowanie
(3)
Zmiana społeczna
(3)
Bajkoterapia
(2)
Biblioterapia
(2)
Dzieciństwo
(2)
Dziecko
(2)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(2)
Edukacja ekologiczna
(2)
Efektywność nauczania
(2)
Epidemie
(2)
Globalizacja
(2)
Innowacje pedagogiczne
(2)
Klasa szkolna (socjologia)
(2)
Klimat szkoły
(2)
Nastolatki
(2)
Nauczanie na odległość
(2)
Nauczyciele nauczania początkowego
(2)
Odbiór społeczny
(2)
Osoby z niepełnosprawnością
(2)
Pedagogika przedszkolna
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Pedagogika wczesnoszkolna
(2)
Profilaktyka społeczna
(2)
Przekonania
(2)
Rodzina
(2)
Samorealizacja
(2)
Socjalizacja
(2)
Studenci
(2)
Szkoły
(2)
Uczucia
(2)
Wykluczenie społeczne
(2)
Zachowania ryzykowne
(2)
Zespół Aspergera
(2)
Aktywizacja zawodowa
(1)
Aktywność prospektywna
(1)
Algorytmy
(1)
Aspiracje edukacyjne
(1)
Autyzm
(1)
Badania naukowe
(1)
Badania porównawcze
(1)
Bariery edukacyjne
(1)
COVID-19
(1)
Cele życiowe
(1)
Choroba Alzheimera
(1)
Chorzy z zespołem Downa
(1)
Cyberprzemoc
(1)
Czwarta rewolucja przemysłowa
(1)
Czytanie
(1)
Czytanie ze zrozumieniem
(1)
Dobre praktyki
(1)
Dobrostan psychiczny
(1)
Doradztwo zawodowe
(1)
Dorosłość
(1)
Drugoroczność
(1)
Dyrektorzy szkół
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Dziecko niepełnosprawne
(1)
Dziecko trudne
(1)
Dziecko z ADHD
(1)
Dziecko z FAS
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Dziecko z zespołem Aspergera
(1)
E-learning
(1)
Edukacja informatyczna (przedmiot szkolny)
(1)
Edukacja kulturalna
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja muzyczna
(1)
Edukacja teatralna
(1)
Empatia
(1)
Grafomotoryka
(1)
Grupy rówieśnicze
(1)
Gry edukacyjne
(1)
Temat: czas
2001-
(18)
1901-2000
(4)
1989-2000
(2)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(17)
Opracowanie
(16)
Monografia
(11)
Poradnik
(8)
Podręcznik
(7)
Publikacje naukowe
(5)
Raport z badań
(5)
Scenariusz zajęć
(5)
Karty pracy ucznia
(3)
Debata
(2)
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Arkusz obserwacji
(1)
Komentarz
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Pamiętniki angielskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Praca dyplomowa
(1)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(1)
Program nauczania
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wzory dokumentów
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(75)
Socjologia i społeczeństwo
(35)
Psychologia
(28)
Językoznawstwo
(7)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(7)
Nauka i badania
(6)
Kultura i sztuka
(4)
Medycyna i zdrowie
(4)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(4)
Historia
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Filozofia i etyka
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Biologia
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Matematyka
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Rozwój osobisty
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
75 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
W opracowaniu podjęto próbę opisu i analizy aspiracji życiowych i edukacyjnych studentów Politechniki Śląskiej. Mimo że większość badanych stanowili studenci I roku, których marzenia i plany u progu dorosłości ograniczać mogłaby jedynie ich własna wyobraźnia, zadeklarowane przez nich aspiracje życiowe ogniskują się de facto wokół klasycznej, tradycyjnej triady: rodzina–praca–stabilizacja finansowa. Nikt spośród badanych nie nakreślił bardziej odważnej wizji swojej przyszłości, np. spędzenia życia na dalekich podróżach, tak aktualnej dzisiaj walce o czystość klimatu, kreowaniu projektów zmieniających świat czy pracy na rzecz rozwiązywania globalnych problemów społecznych. Ten zachowawczy i bardzo praktyczny wymiar deklarowanych aspiracji u tak młodych ludzi skłania do zastanowienia się, na ile źródła takiego zjawiska tkwią w wyniesionej z rodzinnego domu hierarchii wartości, a na ile wypływają np. z preferowanego przez system edukacji modelu pragmatycznego przystosowania do wymagań środowiska społecznego. Na to i inne, równie interesujące pytania próbują znaleźć odpowiedź autorzy prezentowanego opracowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44097, W.44098, W.44096 (3 egz.)
Książka
W koszyku
Prezentowana książka jest skryptem ćwiczeniowym z dziedziny edukacji społeczno-przyrodniczej dedykowanym studentom pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, a także nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie. Celem publikacji jest przygotowanie studentów do podejmowania działań w zakresie treści społeczno-przyrodniczych, a w efekcie nabycie umiejętności nauczania przyrody. To wspaniały materiał dydaktyczny do kształcenia studentów oraz świetna pomoc metodyczna i źródło inspiracji w pracy nauczyciela przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej. Wykorzystanie ćwiczeń podczas zajęć ze studentami pozwala na łączenie teorii z praktyką, a tym samym na rozwijanie kompetencji dydaktycznych przyszłych nauczycieli oraz inspirowanie ich do podejmowania działań innowacyjnych, nieszablonowych, będących podstawową przesłanką przygotowania i realizacji efektywnego procesu dydaktyczno-wychowawczego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44091, W.44090, W.44089 (3 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Poradnik przedstawia optymalny klimat szkoły, który sprzyja efektywnemu uczeniu się. Szkoła ukazana za pomocą metafory drzewa skupia w sobie wiele komponentów, z których każdy odgrywa konkretną rolę w zapewnieniu uczniom dobrostanu – zarówno w perspektywie „tu i teraz”, jak i w odniesieniu do przyszłości (i dorosłości).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44122 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wychowanie Dzieci 4)
Które dzieci nie rzucają przedmiotami, nie krzyczą i nie kłócą się z rodzeństwem? Krnąbrne zachowanie naszych pociech to chleb codzienny. Dzięki tej książce nauczymy się rozpoznawać postawy dzieci, które powinny wzbudzać nasz niepokój, oraz te, które są naturalne w ich wieku. Nauczymy się oceniać poziom kłótni wywołanych przez dzieci oraz poznamy metody przeciwdziałania i radzenia sobie z ich agresywnymi zachowaniami.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44182 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44183 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przed czytelnikiem tom spostrzegawczych i refleksyjnych analiz psychologów, pedagogów i socjologów, którzy przyglądają się Archipelagowi Młodości, w perspektywie oscylowania jego fal przypływu i odpływu na biegunach zagrożeń i zachowań zrównoważonych. Autorzy trafnie ukazują specyfikę współczesności, którą nazywają „nowym światem”, w którym socjalizują się i doświadczają szczególnej zmienności kontekstowej nastolatkowie, dzieci i młodzież. W kryteriach tej zmienności znajdują się między innymi: „prawda”, która co rusz jest podważana, zniekształcana, relatywizowana; „wolność”, która nieodmiennie pulsuje pomiędzy wolnością do… i wolnością od… oraz nieoczywistość, nieodgadnioność najbliższej przyszłości naznaczonej niebywałym tempem zmian, choćby z powodu wpadania w infostrady, rwące w szaleńczym tempie megabajtów informacji, komunikatów, wzorców i antywzorców. Opracowanie cechuje aktualność i poruszanie się po obszarach zbyt rzadko nawiedzanych analitycznie i wychowawczo, a także troska o wyniki młodzieńczej brawury, zagubienia i niepewności. dr hab. Jacek Kurzępa, prof. AHE Wraz ze zmianami społecznymi i przechodzeniem od społeczeństwa tradycyjnego do ponowoczesnego, katalog zagrożeń społecznych zdecydowanie się zmienia, a w każdej dekadzie powstaje co najmniej jedno znaczące nowe zagrożenie, którego koszty obciążają wiele sfer życia społecznego. Ich cechą charakterystyczną jest opóźniona reakcja na nie, co skutkuje w pierwszej kolejności niedowierzaniem, że tak jest, a w drugiej kolejności opóźnionymi już działaniami. Tak się stało z „dopalaczami”, tak jest z cyberzagrożeniami. Powstaje zatem pytanie, czy społeczeństwo i jego instytucje są przygotowane na zmiany w sferze dysfunkcjonalnych zachowań dzieci i młodzieży. Do tych nowych zagadnień nawiązuje kolejna publikacja przygotowana pod kierunkiem wytrawnych pedagogów – praktyków. Powinni po nią sięgnąć nie tylko nauczyciele i pedagodzy, rodzice, dyrektorzy szkół, przedstawiciele władz oświatowych odpowiadający za oświatę i wychowanie. władze samorządowe, czy politycy społeczni. dr hab. Eugeniusz Moczuk, prof. PRz Praca dotyka niezwykle ważnych ze społecznego punktu widzenia, a jednocześnie poznawczo interesujących kategorii problemowych. Zaliczają się do nich w szczególności kwestie uwarunkowań rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży rozpatrywane w kontekście zmiany społecznej. W zasadzie nieustannie zaznaczają one swoją obecność w przestrzeni interdyscyplinarnie zorientowanych dociekań prowadzonych na gruncie pedagogiki, socjologii wychowania, psychologii, filozofii czy prawa. Trzeba zaznaczyć, że fenomen zmiany społecznej i związanych z nią szans oraz zagrożeń dla przebiegu procesu socjalizacji dzieci i młodzieży nieodmiennie fascynuje badaczy, a jednocześnie stanowi przedmiot dynamicznej, wielopłaszczyznowej, społecznej debaty. Przedkładana Czytelnikowi praca stanowi w tej debacie ważny głos. Jego wartość dodatkowo podkreśla fakt oparcia jej o wyniki rzetelnie przeprowadzonych, naukowych dociekań. Jest to walor niebagatelny, bowiem pozwala na znalezienie równowagi pomiędzy ważkimi, ale częstokroć skrajnie różniącymi się stanowiskami, a jednocześnie w znacznym stopniu neutralizuje jakże często pojawiające się w takich przestrzeniach wątki obarczone populizmem. Sądzę, że praca powinna zainteresować zarówno przedstawicieli środowisk akademickich, jak osoby zorientowane na praktykę wsparcia społecznego dzieci i młodzieży.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44072 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Wprowadzenie - o zagrożeniach dorastania w postmodernistycznym świecie wolności i dostępności Mariusz Z. Jędrzejko Adam Szwedzik Część I. Rodzina - kluczowe czynniki wprowadzania dzieci i nastolatków w dorosłość Rozdział 1.1. Rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Teoria, rzeczywistość, potrzeby Józefa Matejek Mariusz Z. Jędrzejko 1.1.1. Wprowadzenie 1.1.2. Rodzina, czyli pozytywny brak alternatywy 1.1.3. Rodzina - ujęcie definicyjne, czyli przypominanie znanej i zapominanej wiedzy 1.1.4. Kluczowe funkcje rodziny 1.1.5. Postawy rodzicielskie oraz więzi w rodzinie jako elementy opieki i wychowania 1.1.6. Konkluzje do rozdziału 1.1 Rozdział 1.2. Jakość profilaktyki w rodzinie a zachowania problemowe i ryzykowne dzieci i młodzieży - wybrane problemy Marek Walancik Mariusz Z. Jędrzejko 1.2.1. Wprowadzenie 1.2.2. Wybrane metodologiczne problemy podjętych badań 1.2.3. Rodzina w "wektorze przesuniętego czasu" - wybrane wyniki badań 1.2.4. Konkluzje Rozdział 1.3. Wybrane problemy aksjologicznych podstaw wychowania w dobie postmodernizmu. Wychowanie wobec "ideologii" gender Mariusz Jędrzejko Jarosław Bugajski 1.3.1. Wprowadzenie 1.3.2. Wartości oraz ich sens społeczny i praktyczny 1.3.3. Aksjologia transcendentalna jako centrum kultury życia i jej zagrożenia 1.3.4. Gender jako antykultura i kontrkultura 1.3.5. Konkluzje do rozdziału 1.3 Część II. Zawirowane dojrzewania. Różne pomysły, szanse i zagrożenia Rozdział 2.1. Możliwości wykorzystania idei dobrostanu w wychowaniu dzieci i młodzieży Małgorzata Grabowska Mariusz Z. Jędrzejko 2.1.1. Wprowadzenie 2.1.2. Potrzeba dobrostanu wżyciu człowieka 2.1.3. Delegacje wychowawcze-rozwój dzieci i młodzieży w myśl idei dobrostanu 2.1.4. Konkluzje do rozdziału 2.1 Rozdział 2.2. Globalizacja, wielokulturowość i dynamika zmian społecznych. Wyzwania dla współczesnej pedagogiki społecznej w kontekście dorastania dzieci i młodzieży Mariusz Z. Jędrzejko Jarosław Bugajski 2.2.1. Wprowadzenie 2.2.2. Wielokulturowy świat - od strachu do współobecności 2.2.3. Edukacja 2.2.4. Dynamiczne zmiany-w kierunku ryzyka wielowymiarowego i dostępnego 2.2.5. Zadania pedagogiki i profilaktyki społecznej 2.2.6. Konkluzje do rozdziału 2.2 Rozdział 2.3. Patostreaming - nowe wyzwanie profilaktyczne Paweł Siedlanowski Mariusz Z. Jędrzejko Tomasz Kozłowski 2.3.1. Wprowadzenie do problemu 2.3.2. Patostreaming- istota zjawiska 2.3.3. Konkluzje i delegacje dla profilaktyki CZĘŚĆ III. KONKLUZJE I DELEGACJE Rozdział 3.1. Fundamenty moralnego rozwoju człowieka - granice tego, co nieprzekraczalne Mariusz Z. Jędrzejko Jarosław Bugajski 3.1.1. Wybrane problemy uwarunkowań moralności 3.1.2. Wychowanie moralne-wybrane aspekty 3.1.3. Moralność w ponowoczesności 3.1.4. Wyzwania 3.1.5. Konkluzje do rozdziału 3.1 Rozdział 3.2. Zagrożenia - bliższe i dalsze. Próba oceny problemu Mariusz Z. Jędrzejko.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44071 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Wstęp Część 1 Aspekty biologiczne Alina Midro Dialog genów ze środowiskiem w zespole Downa Stanisław Zajączek Zasady długoterminowej opieki lekarskiej u dorosłych pacjentów z zespołem Downa Joanna Rosińczuk-Tonderys Choroba Alzheimera a zespół Downa Część 2 Aspekty psychologiczne Ewa Zasępa Osoby z zespół Downa i demencją typu Alzheimera - psychologiczna perspektywa Dorota Danielewicz Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób z zespołem Downa Radosław Piotrowicz Wyznaczniki dorosłości osób z zespołem Downa Elżbieta M. Minczakiewicz Poczucie tożsamości społecznej a perspektywy i plany życiowe dorosłych osób z zespołem Downa Ewa Pisula Rodzice wobec dorastania i dorosłości swoich dzieci z zespołem Downa Anna Dąbrowska Sprawowanie opieki nad dorastającym dzieckiem z zespołem Downa a stres i poczucie koherencji u rodziców Izabela Fornalik O tym co nieuniknione… - osoba z zespołem Downa a doświadczenie śmierci Część 3 Aspekty edukacyjne Anna Sobolewska Urodzeni trzy razy Bogusława B. Kaczmarek Umiejętności językowe i komunikacyjne dorosłych osób z zespołem Downa Beata Borowska-Beszta Przestrzeń lingwistyczna i metoda MII (Metoda Intymności i Interakcyjności) na tle narracji i pisania twórczego dorosłej kobiety z zespołem Downa Katarzyna, Krzysztof Lausch Wychowanie religijne dorosłych osób z zespołem Downa Izabela Fornalik Wspieranie rozwoju psychoseksualnego osób z zespołem Downa Leszek Ploch Aktywność twórcza skuteczną forma stymulacji osób z Zespołem Down Anna Zwierzchowska, Krystyna Gawlik Kultura fizyczna osób z zespołem Downa Mirella Michalewska-Pająk Dogoterapia dla osób dorosłych z zespołem Downa Część 4 Aspekty społeczno-zawodowe Urszula Jarecka Medialny obraz dorosłości osób z zespołem Downa Lidia Klaro-Celej Szkoły przysposabiające do pracy i zatrudnienie dla osób z zespołem Downa w stopniu umiarkowany, znacznym Bernadeta Szczupał Aktywizacja zawodowa i społeczna osób z zespołem Downa jako jedna z form przezwyciężania dyskryminacji w dostępie do rynku pracy Robert Śmigiel, Anna Szemplińska, Jarosław Andrzejczak Wspólnota zamieszkania Arka (L'Arche) miejscem doświadczenia dorosłości osób z zespołem Downa Marta Sałkowska System wsparcia dorosłych osób z zespołem Downa w Norwegii. Perspektywa matki CZEŚĆ V MÓJ BRAT, MOJA SIOSTRA Anna Ciesielska (Terentowicz) Dar od Krzysia Anna Zawada Urodzinowy telefon Anna Jarocka Brat i Ja Anna Majewska-Ernestowicz Moja młodsza siostra Aleksandra Jaryńska "Lala Ola i Pati z zespołem Downa”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44144 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Kontrasty i Kontrowersje)
Trudności w porozumiewaniu się z dorosłymi, łamanie reguł, narażanie się na ryzyko, niechęć do sprawdzonych metod rozwiązywania problemów, kłopoty z zasypianiem… To tylko niektóre z elementów codzienności nastolatka, dodatkowo stojącego dzisiaj w obliczu problemów i zadań, z którymi nie mieliśmy do czynienia w historii naszego gatunku. Jaki jest praktyczny sens etapu życia, w którym wszystko robimy inaczej niż trzeba? Najnowsze odkrycia neuronauk, zwłaszcza związane z rozwojem ośrodkowego układu nerwowego, wyjaśniają wiele zjawisk dotyczących zachowań nastolatków, które wcześniej były dla nas niezrozumiałe i uważaliśmy za szkodliwe. Z proponowanej przez autora perspektywy konflikt pokoleń jest nie tylko zrozumiały, ale wręcz konieczny. Napięcie pomiędzy ludźmi będącymi na różnym etapie rozwoju jest tu siłą, która właściwie wykorzystana służy interesom obu stron.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44125 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Publikacja ma wspierać nauczycieli, doradców zawodowych, psychologów, pedagogów oraz trenerów, chcących w systematyczny sposób pracować z uczniami, w szczególności w ramach obligatoryjnych dla szkoły i kierowanych do uczniów działań doradczych. Działania te dotyczą pomocy uczniom w procesie rozwoju, istotnych z punktu widzenia rynku pracy, kompetencji społecznych oraz przygotowaniu uczniów do samodzielnego projektowania własnej kariery edukacyjnej i zawodowej. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44158 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spos treści : Wprowadzenie          Część I Specjalne potrzeby edukacyjne w nauce języka obcego 1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z deficytami języka, mowy i komunikacji      1.1. Uściślenia terminologiczne      1.2. Specjalne potrzeby językowe   1.3. Trudności w przyswajaniu języka     1.3.1. Funkcjonowanie poznawcze   1.3.2. Funkcjonowanie komunikacyjne   2. Cele nauki języka obcego   2.1. Cele edukacyjne      2.2. Cele terapeutyczne      Część II Zasada indywidualizacji 3. Indywidualizacja w nauczaniu włączającym   3.1. Inkluzja w szkole: założenia ogólne     3.2. Uniwersalne projektowanie i spersonalizowana edukacja   3.3. Doświadczenia nauczycieli   4. Zasada indywidualizacji w nauce języka obcego      4.1. Rozpoznanie potencjału językowego   4.1.1. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna   4.1.2. Diagnoza na potrzeby nauczania języka obcego     4.2. Rozwijanie kompetencji ucznia          4.2.1. Świadomość (meta)językowa       4.2.2. Język i działanie a sprawności poznawcze        Część III Indywidualizacja w badaniach i praktyce 5. Indywidualizacja w badaniach glottodydaktycznych          5.1. Interdyscyplinarny dialog          5.2. Główne wątki badawcze       5.2.1. Dwujęzyczność dzieci z deficytami języka, mowy i komunikacji   5.2.2. Rehabilitacyjne aspekty nauki języka obcego     5.2.3. Organizacja nauczania        6. W szkole: niezwykłe dzieci, nieobce języki   6.1. Ja, ty, my: razem nie tylko w klasie      6.2. (Nie)zwykły podręcznik, (nie)zwykłe działania   6.3. What color is your life? – materiał ilustracyjny      Nota bibliograficzna      Literatura cytowana
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44109 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej / Lidia Kataryńczuk-Mania. - Wydanie 2. - Kraków : Impuls, 2022. - 161 stron : fotografie, ilustracje, nuty ; 24 cm.
Spis treści : Wprowadzenie    Część I Edukacja muzyczna z perspektywy pedagogicznej 1. Muzyka i jej wielowymiarowe znaczenie (refleksje o muzyce)    2. Elementarna edukacja muzyczna z perspektywy poznawczej  2.1. O rozwoju muzycznym dzieci    3. Wybrane koncepcje i metody edukacji muzycznej w oglądzie literatury  3.1. Uwagi o możliwościach wspierania rozwoju i zainteresowań muzycznych dzieci    4. Formy aktywności muzycznej w przedszkolu    4.1. Śpiew i ćwiczenia mowy    4.2. Gra na instrumencie  4.3. Słuchanie muzyki    4.4 Ruch z muzyką  4.5. Tworzenie muzyki    5. Rozwijanie kreatywności muzycznej poprzez zabawy i gry  6. Korelacja edukacji muzycznej z innymi treściami programowymi w przedszkolu  7. O wczesnej edukacji instrumentalnej (na przykładzie fortepianu)    8. Przegląd literatury metodycznej z zakresu edukacji muzycznej najmłodszych  9. Przedszkole miejscem organizowania muzycznych uroczystości    Część II Edukacja muzyczna z perspektywy profilaktyczno-terapeutycznej (wybrane wątki) Wstęp    1. Wybrane metody i sposoby muzycznej pracy profilaktyczno-terapeutycznej  1.1. O diagnozie  2. Profilaktyczno-terapeutyczne znaczenie form muzycznych  Podsumowanie  3. Edukacja muzyczna w dialogu z logorytmiką  3.1. Wokół definicji logorytmiki  3.2. Cele, funkcje i zadania logorytmiki    3.3. Wybrane metody i formy pracy logorytmicznej    3.4. Charakterystyka wybranych ćwiczeń logorytmicznych i wskazówki metodyczne    3.5. Przykładowy scenariusz zajęć z logorytmiki    Podsumowanie  4. Terapia dźwiękiem w pracy z dziećmi  4.1. Istota i struktura dźwięku  4.2. Masaż dźwiękiem. Założenia programowe niemieckiej metody Petera Hessa (literatura specjalistyczna, badania)  4.3. Misy dźwiękowe jako narzędzie profilaktyczno-terapeutyczne – krótka charakterystyka   4.4. Ćwiczenia i zabawy oddechowe z wykorzystaniem metody Petera Hessa – relaks z dźwiękiem  Podsumowanie    Zakończenie  Bibliografia 
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44110 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Potencjał dziecka, jego szerokie możliwości nakła­dają na organizatorów edukacji, badaczy, nauczycieli i rodziców liczne zadania i wyzwalają ich odpowiedzialność za jego rozwój. Edukacja przedszkolna ma stać się dla dziecka trampoliną wzrostu, wsparciem rozwoju, płaszczyzną odkrywa­nia i uczenia się, a nie tylko ciągiem przypadkowo dobranych czynności dydak­tyczno-wychowawczych, replikowanych z gotowych rozwiązań, scenariuszy. Czy jesteśmy w stanie temu zadaniu sprostać i dokonać potrzebnych zmian? Mamy świadomość koniecznych modyfikacji i otwarcia się na nowe rozwiązania. Mamy też szacunek do tego, co cennego i ważnego w tym zakresie zrobiono i napisano dotąd i tu także poszukujemy inspiracji lokując je w nowych, aktualnych kontekstach naszego działania, funkcjonowania, badania.
Spis treści : Wstęp Część 1 DZIECKO JAKO PODMIOT EDUKACYJNYCH ODDZIAŁYWAŃ I NAUKOWYCH POSZUKIWAŃ Rozdział 1. Sztuka wychowania – korczakowski skrót życia i pracy pedagogicznej (Barbara Smolińska-Theiss) Rozdział 2. Polska pedagogika małego dziecka w defensywie (Kazimierz Wenta) Rozdział 3. Aktualność niektórych koncepcji Nowego Wychowania o dziecku i jego dzieciństwie (Barbara Czekajło) Rozdział 4. Refleksje nad współczesnym dzieciństwem z perspektywy dorosłych – studentów pedagogiki (Joanna Nowak) Rozdział 5. Rodzina w oczach dzieci kończących edukację przedszkolną w środowisku miejskim i wiejskim (Krystyna Żuchelkowska) Część 2 WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA W PRZEDSZKOLU – WYZWANIA, POSZUKIWANIA I PROPOZYCJE Rozdział 1. Autoramenty instytucji edukacji przedszkolnej (Marzenna Magda-Adamowicz) Rozdział 2. Wspieranie dziecka w rozwoju – refleksje na marginesie aktualnych wyzwań dla nauczyciela (Agnieszka Olczak) Rozdział 3. Koncepcja Edwina Eliasa Gordona (Lidia Kataryńczuk-Mania, Emilia Kuligowska) Rozdział 4. Być ojcem twórczego dziecka (Klaudia Żernik) Rozdział 5. Istota zabaw twórczych (Katarzyna Miłek) Rozdział 6. Postrzeganie powietrza przez dzieci przedszkolne (Ondřej Šimik) Rozdział 7. Rozwój wczesnej nauki pisania i czytania wśród dzieci w przedszkolu (Mária Belešová, Lenka Szentesiová) Rozdział 8. Powszechna dwujęzyczność z językiem angielskim – pieśń przyszłości czy konieczność na tu i teraz? (Waldemar Miksa) Rozdział 9. „Nauczyciel-nadzorca”, „nauczyciel-animator” – zastosowanie oceny jako czynnika wspierania podmiotowości ucznia lub jego uprzedmiotowienia (Edyta Ćwikła) Rozdział 10. Rola nauczyciela we wczesnej edukacji uczniów z niepełnosprawnością (Jolanta Lipińska-Lokś) Rozdział 11. Indywidualne zachowania proekologiczne studentów pedagogiki (Wacław Adamiak) Rozdział 12. Kluczowe momenty w karierze zawodowej nauczyciela edukacji przedszkolnej (Dušan Kostrub, Eva Csandová) Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44132 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Cogito - szkoła z własnym obliczem / Marzena Kędra. - Kraków : Impuls, 2021. - 289 stron : fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(Drogowskazy (w) Edukacji)
Dzięki takim książkom możemy tak, jak Autorka, niejako metaforycznie wchodzić w relacje z sobą, by dzięki nim niekoniecznie coś powielać, dosłownie naśladować, ale może spróbować dzielić się z innymi także własnymi rozwiązaniami. Zachęcam zatem nie tylko do lektury tak wyjątkowej w treści i formie książki, ale także wprowadzenia do współczesnej polskiej pedagogiki szkolnej własnego doświadczenia, rozwiązań czy efektów twórczych dokonań. Freinet oczekiwał tego od nas, od nauczycieli z pasją realizujących swoją profesję. Każdy z nas może dodać kropelkę kruszącą beton nonsensownej i mniej wartościowej edukacji. Trzeba tylko mieć odwagę, zaryzykować, podjąć wysiłek i rzucić "ziarno" na podatny grunt oczekujących na naszą pedagogię dziecięcych serc, umysłów i rąk. Prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
Spis treści : Wstęp     Jaka szkoła?    O tym, jak Celestyn Freinet wpłynął na moje nauczycielskie życie     I. Kreatorzy świata    Gawędy Mateusza a koncepcja szkoły Cogito w Poznaniu    Od fascynacji do realizacji. Model szkoły Cogito    Organizacja pracy szkoły     Personalizacja procesu kształcenia     Kompetencje przyszłości     Plan zajęć  Organizacja przestrzeni edukacyjnej    II. Laboratorium demokracji     Wychowanie do demokracji     Narada klasowa     Debaty lub dyskusje klasowe    Odpowiedzialności szkolne i klasowe  Mediatorzy szkolni    Szkoła Cogito dla innych  III. Środowisko pracy i życia    „Zejdź z katedry i zawiń rękawy”  Drobiazg, który jest wszystkim  Ogrodnicy i hodowcy  Zawód jako postawa życiowa    IV. Skrzynka z narzędziami – techniki pracy  „Czy szkoła powinna być placem budowy?”  Planowanie pracy  Jak sprawić, żeby dziecko czuło pragnienie    Kompleks zainteresowań    Doświadczenia poszukujące  Korespondencja międzyszkolna    Sprawności  Fiszki  Pojęcie szybkości  Dlaczego warto?  V. Edukacja interdyscyplinarna  Nauczanie interdyscyplinarne – blokowe. Zrozumieć świat  Akademia kompetencji    Pracownie tematyczne  VI. Aktywności – projekty  Człowiek pracy    Projekty szkolne    VII. Ład i harmonia  Uważność  „Wywołajmy przeciąg”, czyli o konieczności uwzględniania w programie edukacyjnym potrzeb dziecka: indywidualnych i społecznych  „Dobry ogrodnik, czyli cykl wychowawczy”  VIII. Oceniać czy doceniać  „Historia o koniu, który nie odczuwał pragnienia”  Pochwała i uznanie  Znaleźć się w czołówce  IX. Jak zmieniać szkołę?  Innowacyjność. Najważniejsze projekty w latach 2015–2020, na które Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty pozyskała środki zewnętrzne    Akademia Cogito  Cogito w koronie  Druki ulotne  Zakończenie   Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44111 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Z Prac Zakładu Lingwistyki Stosowanej Politechniki Śląskiej w Gliwicach)
(Nowe w Glottodydaktyce : studia lingwistyczne i pedagogiczne ; nr 6)
Spis treści : Spis treści Od Redaktora serii Wprowadzenie Rozdział I. W stronę nowej kultury uczenia się. Konstruktywizm w uczeniu się i nauczaniu języków obcych 1. Teoretyczne założenia współczesnej dydaktyki języków obcych 1.1. Kultura uczenia się 1.2. Koncepcja nowej kultury uczenia się 1.3. Podejście konstruktywistyczne 1.4. Pojęcie uczenia się w ujęciu glottodydaktycznym i pedagogicznym 1.5. Podsumowanie Rozdział II. Od dydaktyki komunikacyjnej ku nauczaniu działaniowo-zadaniowemu 2. Podejście działaniowo-zadaniowe jako kontynuacja podejścia komunikacyjnego 2.1. Teoretyczne podstawy podejścia komunikacyjnego 2.2. Dydaktyka komunikacyjna 2.3. Podsumowanie Rozdział III. Podejście działaniowe. Współczesna filozofia kształcenia językowego 3. Charakterystyka podejścia działaniowego 3.1. Geneza podejścia działaniowego 3.2. Podbudowa teoretyczna podejścia działaniowego 3.3. Cechy charakterystyczne podejścia działaniowego 3.4. Formy pracy w podejściu działaniowym 3.5. Schemat lekcji w podejściu działaniowym 3.6. Ocenianie 3.7. Podsumowanie Rozdział IV. Podejście zadaniowe (task-based learning). Pragmatyka kształcenia językowego 4. Charakterystyka podejścia zadaniowego 4.1. Geneza podejścia zadaniowego 4.2. Rozwój podejścia zadaniowego w wybranych krajach europejskich 4.3. Cechy charakterystyczne podejścia zadaniowego 4.4. Zalety i wady podejścia zadaniowego 4.5. Podejście zadaniowe vs. podejście komunikacyjne (PPP) 4.6. Podejście zadaniowe na tle podejścia działaniowego i komunikacyjnego 4.7. Podsumowanie Rozdział V. Dydaktyka działaniowo-zadaniowa w ujęciu glottopedagogicznym 5. Koncepcja nowego podejścia 5.1. Nauczanie działaniowo-zadaniowe na tle nowej kultury uczenia się 5.2. Konstruktywistyczne podłoże podejścia 5.3. Podejście działaniowo-zadaniowe na tle koncepcji dydaktyki konstruktywistycznej 5.4. Nowe podejście jako wypadkowa podejścia działaniowego i zadaniowego 5.5. Podsumowanie Rozdział VI. Dydaktyka działaniowo-zadaniowa z perspektywy neuropedagogicznej 6. Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się 6.1. Rozwój struktur neuronowych 6.2. Uczenie się społeczne 6.3. Mózg jako organ społeczny 6.4. Proces uczenia się w ujęciu neurobiologicznym 6.5. Uczenie się języka obcego z perspektywy neurobiologicznej 6.6. Wyniki badań neurobiologicznych nad procesami uczenia się 6.7. Wnioski wypływające z badań neurobiologicznych nad procesami uczenia się 6.8. Podejście działaniowo-zadaniowe na tle badań neurobiologicznych 6.9. Model uczenia się z perspektywy podejścia działaniowo- -zadaniowego - koncepcja autorska 6.10. Perspektywy podejścia działaniowo-zadaniowego do uczenia się i nauczania języków obcych 6.11. Podsumowanie Rozdział VII. Zaangażowanie młodzieży uczącej się języka obcego a efektywność procesu kształcenia językowego. Projekt empiryczny 7. Interdyscyplinarny wymiar projektu badawczego 7.1. Emocje a kognicje 7.2. Zaangażowanie emocjonalne uczących się na lekcjach języka obcego 7.3. Koncepcja badań i przyjęte hipotezy badawcze 7.4. Metodologia badań 7.5. Narzędzia badawcze 7.6. Dobór i opis grupy respondentów 7.7. Przebieg badań 7.8. Rezultaty przeprowadzonych badań empirycznych 7.9. Weryfikacja hipotez badawczych - dyskusja 7.10. Podsumowanie i perspektywy Zakończenie Aneks Bibliografia
Książka Sławomiry Kołsut ujmuje całościowo najnowsze tendencje we współczesnej dydaktyce językowej. Pokazuje, że nauczanie i uczenie się języków obcych to nie tylko rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, ale przede wszystkim zaangażowanie i uruchomienie potencjału afektywnego, społecznego i kognitywnego użytkowników języka. W swoich dociekaniach i analizach teoretycznych Autorka pracy zwraca uwagę na to, że człowiek konstruuje swój system wiedzy przez całe życie, dzięki pozytywnym emocjom, zdolności do organizowania reorganizowania doświadczeń, strukturyzowania i restrukturyzowania ich, a cały ten proces zachodzi w określonym kontekście społeczno-kulturowym. Podczas tworzenia wiedzy i posługiwania się nią kluczowe znaczenie ma kultura, a zwłaszcza język, jako jej główny element.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44153 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Z Prac Zakładu Lingwistyki Stosowanej Politechniki Śląskiej)
(Nowe w Glottodydaktyce : studia lingwistyczne i pedagogiczne ; nr 7)
Spis treści : Empirische studien zur modernen fremdsprachenforschung 1. Lexikalisch-semantische Kompetenz von ein- und mehrsprachigen Grundschulkindern - Ergebnisse einer empirischen Studie Eleni Peleki 2. Zur Bedeutung der Didaktik der nicht-linguistischen Disziplinen im FSU Petra Besedová 3. Lehrerhandbücher und deren Potenzial zur Aus- bzw. Weiterbildung von Lehrer/innen anhand ausgewählter Aspekte Eva Polášková 4. Angewandte Interdisziplinarität: Stärkung der Berufsorientierung im Informatikstudium mittels handlungsorientierter Lehrmethoden der Fremdsprachendidaktik Viktoria Ilse 5. Analyse der studentischen schriftlichen Arbeiten mit dem Ziel, den Lehrprozess an der Universität zu optimieren Jana Ondráková, Věra Tauchmanová Didaktische implikationen der modernen fremdsprachenforschung 1. Erstellung und Verwendung einer korpusbasierten Datenbank von Fachtermini im DaF-Unterricht Milan Pišl 2. LiLa - methodisches Portal für Didaktisierung von authentischen Texten im DaF-Unterricht Petr Pytlík, Jana Veličková, Vojtěch Štilec 3. Der erste Sprachkontakt: ein Konzept für die Nachbarsprachenvermittlung im Kindergartenalltag Alice Brychová Varia: fremdsprachenforschung interdisziplinär 1. Über 40 Jahre Deutscholympiade in Polen: ein interdisziplinärer Wettbewerb Paweł Moskała 2. Tendenzen zu einer geschlechtsneutralen Rechtssprache in Deutschland, Österreich und der Slowakei Alena Ďuricová
Wielojęzyczność i wielokulturowość w Europie to fakty, które muszą brać pod uwagę współczesne badania językowe. Nauczanie języków obcych powinno także uwzględniać zmiany społeczno-kulturowe i im przeciwdziałać. Do trendów charakteryzujących współczesne badania językowe należą: koncentracja na orientacji kompetencyjnej, która coraz bardziej dominuje w wiedzy, koncentracja na pragmatyce języka, interdyscyplinarność badań oraz wykorzystanie urządzeń mobilnych zarówno w komunikacji, jak i w procesie nauczania i uczenie się. Wszystkie te kierunki są obecne w prezentowanych w tym tomie rozważaniach i studiach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44154 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Książka ukazuje przemiany, jakie dokonały się w podejściu do nauczania ucznia niepełnosprawnego i całym systemie kształcenia zgodnym z ideą społecznej integracji. Autorzy wskazują, jak ważne jest odchodzenie od medycznego modelu niepełnosprawności skoncentrowanego na patologii i deficytach na rzecz ujęć społeczno-rozwojowych, poszukiwania mocnych stron osoby niepełnosprawnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44159 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Treści zawarte w monografii pozwalają poznać i zrozumieć rzeczywistość (w tym rzeczywistość świata wirtualnego), w której żyją dorastający oraz wpływy społeczno-kulturowe determinujące ich codzienne funkcjonowanie i w znacznym stopniu wpływające na proces socjalizacji młodego pokolenia. Istotnym elementem opracowania jest ukazanie problemów zdrowia fizycznego i psychospołecznego dotykających współczesną młodzież, a w znacznym stopniu wynikających ze stylu życia i warunków szeroko rozumianego środowiska ich życia, w tym dominacji aktualnych trendów (pop)kulturowych. Stąd też tak podkreślana w monografii potrzeba realizacji edukacji zdrowotnej, która wydaje się koniecznością wobec wielu nowych zagrożeń zdrowia i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Zdrowotne konsekwencje przemian społeczno-kulturowych w zglobalizowanym świecie 1.1. Pojęcie globalizacji w świetle literatury przedmiotu 1.2. Globalizacja i migracja a ryzyko chorób zakaźnych 1.3. Wpływ globalizacji kulturowej na zdrowie jednostki 1.4. Nierówności w zdrowiu i „społeczeństwo ryzyka” a stres i zdrowie 1.5. Edukacja zdrowotna narzędziem budowania świadomości zdrowotnej w zglobalizowanym świecie Rozdział 2. Globalny nastolatek wobec wartości 2.1. Zglobalizowany nastolatek 2.2. Pojęcie wartości w naukach społecznych 2.3. Wartości w życiu młodzieży w świetle badań 2.4. Kultura popularna jako nośnik wartości – podsumowanie Rozdział 3. W sidłach konsumpcji – znaczenie mody i konsumpcji dla zdrowia i jakości życia młodego pokolenia 3.1. Społeczeństwo konsumpcyjne 3.2. Tożsamość współczesnego konsumenta – wybrane typologie 3.3. Magia zakupów 3.4. W niewoli wolnego wyboru – konsumenckie dylematy 3.5. Znaczenie kultury konsumpcji dla relacji międzyludzkich i wychowania 3.6. „Ometkowany styl życia” 3.7. Wychowanie do konsumpcji Rozdział 4. Nowe media a styl i jakość życia współczesnych nastolatków 4.1. Nowe media – wyjaśnienia terminologiczne 4.2. Media cyfrowe w życiu globalnego nastolatka 4.3. Internet i telefon komórkowy – atrybuty współczesnej młodzieży 4.4. Technologie informacyjno-komunikacyjne – możliwości i zagrożenia zdrowotne 4.5. Problem uzależnień od mediów cyfrowych 4.6. Inne zagrożenia związane z korzystaniem ze współczesnej technologii cyfrowej 4.7. Nowoczesne media cyfrowe jako wyzwanie wychowawcze i edukacyjne Rozdział 5. Pokolenie „lubię to”, czyli ekshibicjonizm społeczny w wirtualnym świecie 5.1. Nic do ukrycia? 5.2. Portal społecznościowy jako przestrzeń autopromocji 5.3. Czy liczba lajków i znajomych ma znaczenie? 5.4. Tendencje narcystyczne użytkowników social media 5.5. Jasne i ciemne strony internetowego ekshibicjonizmu 5.6. Internetowy ekshibicjonizm dorastających 5.7. Umiar i rozwaga, czyli refleksje końcowe Rozdział 6. Somatyzacja tożsamości – konsekwencje psychospołeczne i zdrowotne 6.1. Status ciała we współczesnej kulturze zachodniej 6.2. „Jestem tym, jak wyglądam”, czyli ciało = tożsamość 6.3. Piętno nieadekwatnego wyglądu 6.4. Znaczenie atrakcyjnego ciała w procesie dojrzewania 6.5. Dysmorfofobia i zaburzenia zachowania związane z ciałem 6.6. Tożsamość to nie tylko ciało – uwagi końcowe Rozdział 7. Seksualizacja kultury współczesnej – znaczenie dla funkcjonowania młodzieży 7.1. Kultura popularna i przekazy medialne jako źródło seksualizacji życia 7.2. Koniec wieku niewinności? 7.3. Seksualizacja dziewcząt 7.4. Konsekwencje zjawiska seksualizacji kultury dla współczesnej młodzieży 7.5. Czy i w jaki sposób przeciwdziałać skutkom postępującej seksualizacji kultury? Rozdział 8. Zdrowie, kształcenie i wychowanie (pop)nastolatków – perspektywa edukacyjna 8.1. Dryfujący w popkulturze – czy to obraz współczesnego nastolatka? 8.2. Wychowanie w popkulturze – perspektywa pedagogiczna 8.3. Zdrowie i edukacja zdrowotna w popkulturze Zakończenie, w którym o potrzebie edukacji zdrowotnej w popkulturowym świecie Bibliografia Netografia Aneks. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44126 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Od Autorek Wprowadzenie Część I. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce 1.Pierwsze koncepcje edukacji małego dziecka 1.1.Koncepcje edukacji małego dziecka w Oświeceniu 1.2.Koncepcje edukacji małego dziecka w okresie Pozytywizmu 2.Europejskie paradygmaty wychowania przedszkolnego 2.1.Pedagogika przedszkolna Fryderyka Wilhelma Froebla (1782–1852) 2.2.Pedagogika przedszkolna Marii Montessori (1870–1952) 2.3.Pedagogika funkcjonalna Edwarda Claparede (1873–1940) 2.4.Ośrodki zainteresowań Owidiusza Decroly’ego (1871–1932) 3.Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym 3.1.Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa (1858–1944) 3.2.Stefania Marciszewska-Posadzowa (1874–1955) 3.3.Natalia Cicimirska (1881–1959) 3.4.Zofia Żukiewiczowa (1881–1956) 3.5.Zofia Bogdanowicz (1897–1976) 3.6.Udział polskich psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej 3.7.Początki naukowej pedagogiki przedszkolnej w Polsce Część II. Podstawy wychowania przedszkolnego 1.Teoretyczne konteksty wychowania przedszkolnego 1.1.Koncepcje wychowania przedszkolnego 1.2. Modele wychowania przedszkolnego 2.Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce 3.Funkcje i zasady wychowania przedszkolnego 3.1.Funkcje przedszkola wobec dziecka 3.2.Zasady wychowania przedszkolnego 4.Istota programów wychowania przedszkolnego Część III. Metodyka wychowania przedszkolnego 1.Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym 1.1.Definicje zabawy 1.2.Funkcje zabawy 1.3.Rola nauczyciela przy organizacji zabawy dzieci 1.4.Zabawka w przestrzeni przedszkola 2.Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka 2.1.Klasyfikacja metod według Marii Kwiatowskiej 2.2.Klasyfikacja metod w ramach pedagogiki zabawy 2.3.Klasyfikacja metod aktywizujących 2.4.Strategie rozwijające myślenie dzieci 2.5.Tutoring rówieśniczy w przedszkolu 3.Metodyka poszczególnych typów edukacji jako przygotowanie do integrowania wiedzy i umiejętności dzieci 3.1.Dydaktyka twórczości w przedszkolu 3.2.Kształcenie językowe dla dzieci w wieku przedszkolnym 3.3.Koncepcje nauczania czytania i pisania w przedszkolu 3.4.Przedszkolna edukacja matematyczna 3.5.Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu 3.5.1.Wychowanie społeczno-moralne w przedszkolu 3.5.2.Przedszkolna edukacja przyrodniczo-ekologiczna 3.6.Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu 3.7.Metodyka edukacji plastyczno-technicznej w przedszkolu 3.8.Metodyka edukacji zdrowotnej w przedszkolu 3.9.Edukacja teatralna i drama w przedszkolu 3.10.Edukacja medialna w przedszkolu 3.11.Metodyka nauczania dzieci języka obcego 4.Alternatywne systemy pedagogiczne w przedszkolu 4.1.Metoda Marii Montessori we współczesnych przedszkolach 4.2.Przedszkola waldorfskie 4.3.Plan daltoński w przedszkolu 4.4.Specyfika przedszkoli wielokulturowych i wielojęzycznych 4.5.Przedszkola leśne 5.Problemy adaptacji dziecka do warunków przedszkola 5.1.Czynniki utrudniające dziecku adaptację do warunków przedszkola 5.2.Trudności dziecka w procesie adaptacji do warunków przedszkola 5.3.Warunki sprzyjające adaptacji dziecka do przedszkola 6.Partnerstwo we współpracy nauczycieli i rodziców 6.1.Podstawa prawna współpracy z rodzicami na terenie przedszkola 6.2.Problemy w zakresie współpracy przedstawicieli przedszkola i rodziców 6.3.Czynniki sprzyjające współpracy nauczycieli i rodziców 6.4.Zasady współpracy nauczycieli i rodziców 6.5.Formy współpracy przedszkola i rodziców Część IV. Diagnoza przedszkolna 1.Definicja i cel diagnozy przedszkolnej 2.Podstawa teoretyczna diagnozy w ujęciu historycznym 3.Współczesna koncepcja diagnozy przedszkolnej 4.Zasady w postępowaniu diagnostycznym 5.Etapy procesu diagnostycznego 6.Funkcje diagnozy 7.Metody procesu diagnostycznego w przedszkolu 8.Sfery rozwojowe dziecka jako przedmiot diagnozy 9.Specyfika diagnozy gotowości dziecka do podjęcia zadań szkolnych 10.Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu Część V. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu 1.Przestrzeń edukacyjna i jej wybrane cechy 2.Aranżacja przestrzeni materialnej w przedszkolu 3.Zagospodarowanie czasu w przedszkolu 4.Aspekty społecznej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu Część VI. Nauczyciel wychowania przedszkolnego 1.Współczesne oczekiwania wobec nauczyciela przedszkola 1.1.Kwalifikacje nauczycieli przedszkola 1.2. Postulowane kompetencje nauczycieli przedszkolnych 2.Zarządzanie przez nauczyciela własnym rozwojem zawodowym 2.1.Planowanie własnego rozwoju zawodowego 2.2.Innowacyjność nauczyciela przedszkola 3. Problemy etyczne nauczyciela przedszkola
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44127 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka jest jedną z pierwszych w polskiej literaturze z zakresu zarządzania w oświacie prób pokazania specyfiki zarządzania w sferze edukacji. Autor stawia w niej, i wnikliwie uzasadnia, tezę o konieczności tworzenia wiedzy o zarządzaniu szkołą na podstawie przyjętych założeń, że centralną wartością, na której należy budować wiedzę z tego zakresu oraz praktyczne działania w kierowaniu szkołą, musi być rozwój indywidualny ucznia. Myśl ta, nieobecna - jak się zdaje - wystarczająco dobitnie w dyskusji o zarządzaniu szkołą, ma dzięki temu szansę na trwale zagościć w świadomości ludzi zajmujących się zarządzaniem w oświacie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44170 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej