Socjologia i społeczeństwo
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(35)
Forma i typ
Książki
(35)
Publikacje naukowe
(25)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(28)
wypożyczone
(6)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(34)
Czytelnia
(1)
Autor
Wolny Jerzy
(3)
Bugajski Jarosław
(2)
Denzin Norman K
(2)
Grabowska Małgorzata
(2)
Jemielniak Dariusz
(2)
Jędrzejko Mariusz
(2)
Lincoln Yvonna S
(2)
Magda-Adamowicz Marzenna
(2)
Pituła Beata
(2)
Podemski Krzysztof
(2)
Smyła Joanna
(2)
Szwedzik Adam
(2)
Walancik Marek
(2)
Adamczyk-Bębas Wioleta
(1)
Andrzejewska Anna
(1)
Badura Heinrich
(1)
Bednarek Józef
(1)
Bębas Sylwester
(1)
Chrzanowska Iwona
(1)
Deptuła Maria
(1)
Doroszuk Joanna
(1)
Dryżałowska Grażyna
(1)
Gardian-Miałkowska Renata
(1)
Griswold Wendy
(1)
Grzyb Barbara
(1)
Harari Yuval Noah
(1)
Junik Wioletta
(1)
Kaczmarczyk Michał
(1)
Kaczmare Bogusława
(1)
Kania Iwona
(1)
Kataryńczuk-Mania Lidia
(1)
Kiepas Andrzej
(1)
Kojder Andrzej
(1)
Kopaczyńska Iwona
(1)
Kowalska Ewa
(1)
Kozłowski Tomasz
(1)
Kuleta-Hulboj Magdalena
(1)
Leksy Karina
(1)
Liberska Hanna
(1)
Majewska Ewa
(1)
Malina Alicja
(1)
Mareš Miroslav
(1)
Matejek Józefa
(1)
Naumiuk Agnieszka
(1)
Nowak Anna
(1)
Ogińska-Bulik Nina
(1)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(1)
Paszkiewicz Aneta
(1)
Peplińska Aleksandra
(1)
Pospiszyl Irena
(1)
Przybysz-Zaremba Małgorzata
(1)
Romanek Michał
(1)
Rostowska Teresa
(1)
Siedlanowski Paweł
(1)
Skura Monika
(1)
Steinhagen Anna
(1)
Szafrańska-Gajdzica Anna
(1)
Szuścik Urszula
(1)
Wawrzała Paweł
(1)
Weremczuk Ewa
(1)
Wojciechowska Mariola
(1)
Wołosik Anna
(1)
Zadworna-Cieślak Magdalena
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(10)
2010 - 2019
(23)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(35)
Kraj wydania
Polska
(35)
Język
polski
(33)
angielski
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(5)
Szkoły wyższe
(4)
Pedagodzy specjalni
(3)
Rodzice
(2)
Socjolodzy
(1)
Studenci
(1)
Wychowawcy
(1)
Temat
Młodzież
(7)
Rodzina
(5)
Badania jakościowe
(4)
Dzieci
(4)
Nauki społeczne
(4)
Globalizacja
(3)
Integracja społeczna
(3)
Metodologia
(3)
Rodzicielstwo
(3)
Rzeczywistość wirtualna
(3)
Wsparcie społeczne
(3)
Dojrzewanie
(2)
Dzieciństwo
(2)
Dziecko z niepełnosprawnością
(2)
Edukacja włączająca
(2)
Jakość życia
(2)
Małżeństwo
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Osoby z niepełnosprawnością
(2)
Patologia społeczna
(2)
Pedagogika specjalna
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Postawy
(2)
Profilaktyka społeczna
(2)
Przekonania
(2)
Przemoc w szkole
(2)
Psychologia dziecka
(2)
Rozwój społeczny
(2)
Socjologia
(2)
Socjologia rodziny
(2)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(2)
Wykluczenie społeczne
(2)
Zachowania ryzykowne
(2)
Zmiana społeczna
(2)
Aktywizacja zawodowa
(1)
Aktywność prospektywna
(1)
Aspiracje edukacyjne
(1)
Badania naukowe
(1)
Badania porównawcze
(1)
Bariery edukacyjne
(1)
Bezrobocie
(1)
Cele życiowe
(1)
Choroba Alzheimera
(1)
Chorzy w rodzinie
(1)
Chorzy z zespołem Downa
(1)
Cyberprzemoc
(1)
Cywilizacja
(1)
Czwarta rewolucja przemysłowa
(1)
Dobrostan psychiczny
(1)
Doradztwo zawodowe
(1)
Dorosłość
(1)
Drugoroczność
(1)
Dziecko z ADHD
(1)
Dziecko z FAS
(1)
Dziecko z zespołem Aspergera
(1)
Edukacja kulturalna
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja prozdrowotna
(1)
Futurologia
(1)
Gender
(1)
Grupy rówieśnicze
(1)
Gry edukacyjne
(1)
Inność
(1)
Klasa szkolna (socjologia)
(1)
Kobieta
(1)
Kompetencje społeczne
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Konkubinat
(1)
Kultura
(1)
Kultura masowa
(1)
Liberalizm
(1)
Metody badawcze
(1)
Molestowanie seksualne
(1)
Motywacja uczenia się
(1)
Nastolatki
(1)
Nauczyciele
(1)
Netnografia
(1)
Niedostosowanie społeczne
(1)
Niepełnosprawni
(1)
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim
(1)
Niepowodzenia szkolne
(1)
Odbiór społeczny
(1)
Odrzucenie rówieśnicze
(1)
Opieka nad dziećmi
(1)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Oszustwo szkolne
(1)
Partycypacja społeczna
(1)
Pedagogika
(1)
Pedagogika rodziny
(1)
Postawy rodzicielskie
(1)
Praca
(1)
Praca socjalna
(1)
Problemy społeczne
(1)
Projekt "Aurora znaczy jutrzenka"
(1)
Projekt socjalny
(1)
Przemysły wysokiej techniki
(1)
Psychologia
(1)
Rehabilitacja (med.)
(1)
Temat: czas
2001-
(10)
1901-2000
(3)
1989-2000
(3)
Gatunek
Opracowanie
(9)
Praca zbiorowa
(9)
Monografia
(5)
Podręcznik
(5)
Raport z badań
(4)
Debata
(2)
Poradnik
(2)
Scenariusz zajęć
(2)
Podręczniki akademickie
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(75)
Socjologia i społeczeństwo
(35)
Psychologia
(28)
Językoznawstwo
(7)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(7)
Nauka i badania
(6)
Kultura i sztuka
(4)
Medycyna i zdrowie
(4)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(4)
Historia
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Filozofia i etyka
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Biologia
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Matematyka
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Rozwój osobisty
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
35 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Cyberprzestrzeń Człowiek Edukacja ; T. 2)
Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej to książka interdyscyplinarna, łącząca wiedzę pedagogiczną z pogranicza edukacji medialnej i informatycznej oraz profilaktyki, diagnozy i terapii. Analizy treści wskazują nowe zagrożenia, ich różnorodny charakter, wymiar i aspekty. Ma ona jednocześnie walory praktyczne ze względu na ich przydatność dla każdego człowieka korzystającego z najnowszych technologii. W sposób przystępny przedstawia najnowsze pułapki czyhające na każdego z nas, które stają się największym nieuświadomionym wyzwaniem społeczno-wychowawczym w skali globalnej XXI wieku.Książkę adresujemy do środowisk naukowych (nauczycieli akademickich i studentów) związanych nie tylko z naukami humanistycznymi czy społecznymi, ale także medialnymi, informatycznymi i innymi mieszczącymi się na pograniczu tych obszarów. Przydatna może być także dla nauczycieli, pedagogów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, pracowników specjalistycznych instytucji zajmujących się profilaktyką, badaniami zagrożeń cyberprzestrzeni i terapią. Jej odbiorcami mogą być również rodzice i opiekunowie dzieci i młodzieży korzystających z mediów cyfrowych i technologii interaktywnych oraz każda osoba zainteresowana tym nowym obszarem badawczym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44150 (1 egz.)
Książka
W koszyku
O ile wiek XX zapoczątkował ruch Nowego Wychowania koncentrujący uwagę pedagogów i społeczeństwa na konieczności odejścia od tradycyjnej szkoły, o tyle wiek XXI uwrażliwia społeczeństwa na problemy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. To kolejny etap humanizacji procesu kształcenia (...). Bezpośredni wpływ postaw środowiska społecznego wobec osób niepełnosprawnych polega na tym, że mogą one być albo zachętą i ułatwieniem w procesie ich kształcenia czy po jego zakończeniu – zatrudnienia, albo przeszkodą uniemożliwiającą realizację przez nich osobistych aspiracji czy potencjałów rozwojowych. Nie ulega wątpliwości, że o jakości kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej decydują ich nauczyciele, niezależnie od tego, w jakich warunkach muszą realizować swoje zadania. Monografia Iwony Chrzanowskiej jest pierwszą tego typu diagnozą środowiska nauczycielskiego (…), w wyniku której poznajemy w najważniejszym zakresie ich opinie, które dotyczą tak barier, przeszkód, niepowodzeń, jak i sukcesów, osiągnięć czy szans na ich zaistnienie. Nie było do tej pory tak szerokiej diagnozy, która uwzględniałaby wszystkie aspekty edukacji inkluzywnej w ustroju szkolnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44075 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Metodologia)
Zbiór metodologicznych tekstów to przełomowy manifest nowej drogi metodologii badań jakościowych - badań zaangażowanych społecznie, walczących z dyskryminacją i nierównością, eksperymentujących z nowymi formami, takimi jak performans czy autoetnografia, stawiających pytania o kwestie trafności, rzetelności, naukowej obiektywności. To teksty wrażliwe na płeć, kolor skóry, pochodzenie etniczne, które obok całościowego wprowadzenia do podejmowanej tematyki, odpowiadają na pytanie, w jaki sposób badacze mogą zaangażować się w działanie na rzecz sprawiedliwości społecznej. Na oba tomy składa się ponad 40 rozdziałów napisanych przez czołowych światowych specjalistów w dziedzinie metodologii badań jakościowych. Tom 1 obejmuje pierwsze trzy bardziej teoretyczne części: I. Obszar badań, II. Rywalizujące paradygmaty i perspektywy, III. Strategie badawcze.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44077 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Metodologia)
Zbiór metodologicznych tekstów to przełomowy manifest nowej drogi metodologii badań jakościowych – badań zaangażowanych społecznie, walczących z dyskryminacją i nierównością, eksperymentujących z nowymi formami, takimi jak performans czy autoetnografia, stawiających pytania o kwestie trafności, rzetelności, naukowej obiektywności. To teksty wrażliwe na płeć, kolor skóry, pochodzenie etniczne, które obok całościowego wprowadzenia do podejmowanej tematyki, odpowiadają na pytanie, w jaki sposób badacze mogą zaangażować się w działanie na rzecz sprawiedliwości społecznej. Na oba tomy składa się ponad 40 rozdziałów napisanych przez czołowych światowych specjalistów w dziedzinie metodologii badań jakościowych. Tom 2 zawiera trzy kolejne części, tym razem bardziej empiryczne: IV. Metody zbierania i analizowania materiałów empirycznych, V. Sztuka i praktyka interpretacji, ewaluacji i reprezentacji, VI. Przyszłość badań jakościowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44078 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Odrzucenie dziecka przez rówieśników powinno być dla rodziców i wychowawców sygnałem ostrzegawczym. Zapowiada bowiem problemy na kolejnych etapach rozwoju dziecka: niedostosowanie społeczne w okresie dorastania, trudności w życiu dorosłym. Książka Marii Deptuły pozwala zrozumieć przyczyny odrzucenia rówieśniczego i jego przejawy. Czytelnik znajdzie w niej analizę działań, jakie można podjąć, by skutecznie pomóc dzieciom odrzucanym przez rówieśników w przedszkolu, szkole, świetlicach środowiskowych czy terapeutycznych. Autorka zwraca uwagę na zapobieganie odrzuceniu, czemu służyć może wczesne wspomaganie rodziców w wypełnianiu ich opiekuńczej i wychowawczej roli, praca z grupą rówieśniczą w przedszkolu i szkole sprzyjająca rozwojowi tolerancji oraz pomaganie dziecku, gdy pojawią się problemy w relacjach z rówieśnikami.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44173 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka ta jest zorientowana na poznanie kategorii znaczących dla współczesnej rodziny dziecka z niepełnosprawnością w obliczu zachodzących zmian społecznych. […] Moją pracę oparłam na wyznaczonych przez Halinę Borzyszkowską kluczowych kategoriach funkcjonowania rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. Starałam się jednocześnie zachowywać otwartość na poznanie bądź wyznaczenie kategorii nowych. Dokonałam analizy społecznej rzeczywistości posttransformacyjnej z uwzględnieniem zmian uwarunkowań funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością oraz jego rodziny. Przeprowadziłam również badania uwzględniające nowe trendy cywilizacyjne oraz zmiany w obszarze komunikacji społecznej. […] Książka ta stanowi pracę pedagoga specjalnego, dla którego temat rodziny dziecka z niepełnosprawnością jest ważny z dwóch głównych powodów: po pierwsze ze względu na jego implikacje teoretyczne w obszarze pedagogiki specjalnej; po drugie zaś w związku z codzienną współpracą z rodzicami w obszarze działań praktycznych autora (praca w przedszkolu specjalnym).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44073 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autorki zaprezentowały rolę inkluzji w życiu społecznym i w edukacji z perspektywy pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Przedstawiły wielość ujęć oraz podejść teoretycznych, badawczych i praktycznych, przeciwdziałających marginalizacji, dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu. Dokonały analizy strategii pomocowych służących integracji wykluczonych w różne segmenty życia społecznego. Publikacja otwiera dyskusję nad wspólnymi obszarami wykluczania i inkluzji, jest próbą pokazania interdyscyplinarności tego problemu. Zainteresuje pedagogów, pedagogów specjalnych i społecznych, socjologów, studentów tych kierunków, nauczycieli, pracowników organizacji pozarządowych zajmujących się osobami wykluczonymi lub zagrożonymi wykluczeniem społecznym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44076 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Monografia pod względem praktycznym stanowi cenny przewodnik do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Dla wielu nauczycieli (szczególnie debiutujących w praktyce pedagogicznej) jest doskonałym vademecum łączącym wiedzę z praktyką, co tym samym znacznie ułatwi im przejście przez doświadczane zmagania w bezpośredniej pracy z uczniami objętymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ponadto stanowi wartościowy materiał dla pedagogów, psychologów, a przede wszystkim nauczycieli, rodziców oraz studentów kierunku pedagogika.
Spis treści : 1. Specjalne potrzeby edukacyjne w regulacjach prawnych Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych i ich rozwój w regulacjach prawnych (Renata Gardian-Miałkowska) Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (Ewa Weremczuk) 2. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z Zespołem Aspergera (ZA) (Ewa Weremczuk) Pojęcie i rozpoznanie ZA Kryteria diagnostyczne Funkcjonowanie ucznia z ZA w szkole Praca z uczniem z ZA System wsparcia i wybrane formy pracy z dzieckiem Terapia behawioralna oparta na teorii uczenia się Program TEACCH Trening umiejętności społecznych (TUS) Inywidualna Stymulacja Słuchu Johansena (IAS) Metoda (program) Son Rise zwana również Metodą opcji Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherbone Rehabilitacja z wykorzystaniem zwierząt Środowisko rodzinne ucznia z ZA Inne trudności z perspektywy pedagoga szkolnego Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z ZA 3. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) (Renata Gardian-Miałkowska) Pojęcie i rozpoznanie ADHD Zaburzenia wtórne ADHD: zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze Środowisko rodzinne ucznia z ADHD Praca z uczniem z ADHD System wsparcia społecznego i leczenie ucznia z ADHD Inne trudności z perspektywy pedagoga szkolnego Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z ADHD 4. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia ze Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (FASD) i Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS) (Renata Gardian-Miałkowska) Etymologia i przyczyny FASD Wczesne rozpoznanie FASD a kryteria diagnostyczne Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) Zaburzenia pierwotne i wtórne System wsparcia ucznia z FASD Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z FASD Profilaktyka FASD 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia niedostosowanego społecznie i zagrożonego niedostosowaniem społecznym (Małgorzata Przybysz-Zaremba) Niedostosowanie społeczne (zagrożenie niedostosowaniem społecznym) – wyjaśnienia definicyjne, deskrypcja, symptomy Zaburzenia wtórne a niedostosowanie społeczne uczniów Stadia niedostosowania społecznego/wykolejenia społecznego Przyczyny niedostosowania społecznego (i zagrożenia niedostosowaniem społecznym) uczniów Środowisko rodzinne jako główne źródło niedostosowania społecznego (i zagrożenia niedostosowaniem społecznym) dzieci i młodzieży – analiza kluczowych czynników Uczeń niedostosowany społecznie (i zagrożony niedostosowaniem społecznym) w szkole – edukacja, pomoc, wsparcie Zasady pracy z uczniem niedostosowanym społecznie (i zagrożonym niedostosowaniem społecznym) Propozycje metod wykorzystywanych w pomocy i wsparciu terapeutycznym uczniów niedostosowanych społecznie (i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów niedostosowanych społecznie (i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) Pozostałe wskazówki praktyczne w zakresie planowania i organizacji pracy z uczniem niedostosowanym społecznie (i zagrożonym niedostosowaniem społecznym) – zamiast zakończenia 6. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z doświadczeniem traumy Wprowadzenie (Ewa Weremczuk) Specyfika traumy – próba zdefiniowania zagadnienia (Ewa Weremczuk) Rozpoznanie traumy zgodnie z kryteriami diagnostycznymi (Ewa Weremczuk, Renata Gardian-Miałkowska) Rodzaje traumy (Ewa Weremczuk) Style przywiązania (Renata Gardian-Miałkowska) System wsparcia dziecka z doświadczeniem traumy w środowisku szkolnym a style przywiązania (Renata Gardian-Miałkowska, Ewa Weremczuk) Konsekwencje przebytej traumy w zależności od etapu rozwoju dziecka (Renata Gardian-Miałkowska) Leczenie traumy – terapia ciała i duszy (Renata Gardian-Miałkowska) Leczenie duszy – terapie psychoterapeutyczne Leczenie ciała – terapie wspomagające oddziaływania psychoterapeutyczne Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z doświadczeniem traumy (Renata Gardian-Miałkowska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44138 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Socjologia kultury Wendy Griswold to cieszący się olbrzymią popularnością podręcznik, będący syntetycznym wprowadzeniem w dziedzinę socjologii kultury. Łączy w sobie nowoczesne spojrzenie na globalne transformacje kulturowe z socjologiczną tradycją badania zmiany społecznej. Autorka podejmuje tematy klasyczne, takie jak kultura i stratyfikacja, kultura a tożsamość, związki między sztuką i literaturą, jak i najnowsze: globalne przepływy kulturowe, terroryzm podszyty fundamentalizmem religijnym, rozwój internetu i rozpowszechnienie nowych mediów. Każdy z rozdziałów kończy podsumowanie, dokładnie dobrane polecane lektury oraz pytania do dyskusji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44121 (1 egz.)
Książka
W koszyku
W opracowaniu podjęto próbę opisu i analizy aspiracji życiowych i edukacyjnych studentów Politechniki Śląskiej. Mimo że większość badanych stanowili studenci I roku, których marzenia i plany u progu dorosłości ograniczać mogłaby jedynie ich własna wyobraźnia, zadeklarowane przez nich aspiracje życiowe ogniskują się de facto wokół klasycznej, tradycyjnej triady: rodzina–praca–stabilizacja finansowa. Nikt spośród badanych nie nakreślił bardziej odważnej wizji swojej przyszłości, np. spędzenia życia na dalekich podróżach, tak aktualnej dzisiaj walce o czystość klimatu, kreowaniu projektów zmieniających świat czy pracy na rzecz rozwiązywania globalnych problemów społecznych. Ten zachowawczy i bardzo praktyczny wymiar deklarowanych aspiracji u tak młodych ludzi skłania do zastanowienia się, na ile źródła takiego zjawiska tkwią w wyniesionej z rodzinnego domu hierarchii wartości, a na ile wypływają np. z preferowanego przez system edukacji modelu pragmatycznego przystosowania do wymagań środowiska społecznego. Na to i inne, równie interesujące pytania próbują znaleźć odpowiedź autorzy prezentowanego opracowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44097, W.44098, W.44096 (3 egz.)
Książka
W koszyku
Yuval Noah Harari, słynny izraelski historyk i wizjoner, w swej najnowszej książce skupia się nie na przeszłości ani na możliwej przyszłości gatunku ludzkiego, lecz na problemach, w obliczu których stoimy obecnie. 21 lekcji na XXI wiek to zaproszenie czytelnika do wzięcia udziału w debacie na temat naszych czasów. Harari z właściwą sobie lekkością, w krótkich rozdziałach, omawia i analizuje zjawiska, które dziś definiują cywilizację homo sapiens i wpływają na jej losy. Donald Trump, Brexit, fake newsy, biotechnologia, sztuczna inteligencja, rozszerzona rzeczywistość, dewastacja środowiska naturalnego, kryzys uchodźczy, terroryzm, schyłek liberalizmu. Co te zjawiska naszej codzienności mówią o człowieku i współczesnym świecie? Harari, jak zwykle, stawia prowokacyjne pytania, ale i udziela błyskotliwych odpowiedzi, dzięki którym nasz coraz bardziej rozpędzony XXI wiek wydaje się choć trochę pojmowalny przez ludzki rozum. [wydawca]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44123 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Metodologia)
Spis treści : Rozdział 1: Projektowanie badania jakościowego -Agata Stasik, Adam Gendźwiłł; 1.1.Teoria a problem, czyli o formułowaniu problemu badawczego; 1.2.Problem a metoda, czyli o doborze metod; 1.3.Metoda a realizacja badania, czyli o zasobach niezbędnych do prowadzenia badań; Rozdział 2:Etyka w badaniach jakościowych -Sylwia Ciuk, Dominika Latusek-Jurczak; 2.1.Tworzenie projektu badawczego a kwestie etyczne; 2.2.Uzyskanie zgody na badanie; 2.3.Ochrona danych i tożsamości badanych; 2.4.Utrzymywanie relacji z badanymi; 2.5.Prezentacja wyników badań w terenie; Rozdział 3: Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych - Beata Glinka,Przemysław Hensel; 3.1.Typowe pułapki w badaniach jakościowych; 3.2.Projekt badania; 3.3.Prowadzenie badania; Rozdział 4 : Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych- Bartosz Sławecki; 4.1.Paradygmaty w naukach społecznych; 4.1.1.Pojęcie i znaczenie paradygmatów w nauce; 4.1.2.Nauki społeczne i nauki przyrodnicze; 4.2.Struktura paradygmatów; 4.2.1.Założenia ontologiczne, czyli dotyczące natury rzeczywistości społecznej; 4.2.2.Założenia epistemologiczne, czyli dotyczące natury poznania naukowego; 4.2.3.Metodologie; 4.3.Rodzaje paradygmatów w naukach społecznych; 4.3.1.Dwa wymiary - cztery paradygmaty: klasyfikacja Gibsona Burrella i Garetha Morgana; 4.3.2.Pięć podstawowych paradygmatów: koncepcja Egona Guby i Yvonny Lincoln; 4.4.Podsumowanie. Po co komu wiedza o paradygmatach w naukach społecznych, czyli o praktycznej użyteczności paradygmatów; Rozdział 5: Teoria ugruntowana -Przemysław Hensel, Beata Glinka; 5.1.Teoria ugruntowana - geneza metody; 5.2.Strategia prowadzenia badań; 5.2.1.Teoretyczne pobieranie próbek i nasycenie teoretyczne; 5.2.2.Zbieranie danych i prowadzenie notatek; 5.2.3.Kodowanie i identyfikacja idei lub koncepcji; 5.2.4.Generowanie teorii; 5.3.Nieporozumienia związane z teorią ugruntowaną; 5.4.Podsumowanie. Wykorzystanie teorii ugruntowanej; Rozdział 6: Action research, czyli o badaniach w działaniu -Davydd J. Greenwood, tłum. Marta Hoffner; 6.1.Czym nie są i czym są badania w działaniu; 6.2.Podstawy badań w działaniu; 6.3.Prowadzenie badań w działaniu; 6.4.Przykłady badań w działaniu; 6.5.Różnorodność badań w działaniu; 6.6.Problemy związane z prowadzeniem badań w działaniu; Rozdział 7 : Antropologia wizualna -Sławomir Magalatłum. Marta Hoffner; 7.1.Próba zdefiniowania antropologii wizualnej; 7.2.Fotografia - "matka założycielka" antropologii i socjologii wizualnej; 7.3.Fotografia w kontekście wyważonego paradygmatu jakościowego; 7.4.Przykłady wizualnej łączności między sztuką, badaniami a zarządzaniem; 7.4.1.Otwarci - Zamknięci; 7.4.2.Wizualne narracje między ekranami dotykowymi a wspólnotami; 7.5.Widok cudzego cierpienia, czyli antropologia wizualna marketingu politycznego; 7.6.Zamiast podsumowania; Rozdział 8. Etnografia -Monika Kostera, Paweł Krzyworzeka; 8.1.Miejsce etnografii wśród badań jakościowych; 8.2.Cechy etnografii; 8.3.Metody badawcze w etnografii; Rozdział 9: Jak zostałem etnografem. Opowieść konfesyjna -Gideon Kunda, tłum. Filip Rogalski; 9.1.Moje początki; 9.2.Ameryka i jej postacie; 9.3.Badania nabierają kształtu; 9.4.Nareszcie w terenie; 9.5.Interpretacja w terenie; 9.6.Po terenie: interpretacja wstecz; 9.7.Sztuka kodowania; 9.8.Sztuka i rzemiosło pisania; Rozdział10 : Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania-David M. Boje, NazaninTburani, tłum. Marta Hoffner; 10.1.Komunikacja poprzez kulturę; 10.2.Żywa materialność i metodologia ontologicznego opowiadania; 10.3.Fizyka kwantowa a praktyka opowiadania; 10.4.Teoria aktora-sieci a żywa materialność praktyk opowiadania; 10.5.Praktyka opowiadania wśród autochtonów a żywa materialność.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44061 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Metodologia)
Spis treści : Wprowadzenie. Różnorodność metod i narzędzi w badaniach jakościowych (Dariusz Jemielniak) ROZDZIAŁ 1. Studium przypadku (Marta Strumińska-Kutra, Izabela Koładkiewicz) 1.1.Podstawowa charakterystyka strategii studium przypadku 1.1.1.Czym jest, a czym nie jest strategia studium przypadku? 1.1.2.Założenia strategii studium przypadku 1.1.3.Typy studiów przypadku 1.2.Jak realizować badania z użyciem strategii studium przypadku? 1.2.1.Projektowanie badania jako tworzenie łańcucha dowodów 1.2.2.Krok pierwszy: czego chcemy się dowiedzieć? 1.2.3.Krok drugi: gdzie poszukiwać źródeł danych? 1.2.4.Krok trzeci: w jaki sposób zdobywać i selekcjonować dane? 1.2.5.Krok czwarty: w jaki sposób analizować uzyskane dane empiryczne? 1.2.6.Krok piąty: jak formułować wnioski z badań i pisać raport badawczy? 1.3.Wady i zalety wykorzystania strategii studium przypadku 1.3.1.Potencjalne ograniczenia i zagrożenia 1.3.2.Zalety strategii studium przypadku 1.4.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 2. Obserwacja (Małgorzata Ciesielska, Katarzyna Wolanik Bostrom, Magnus Ohlander) 2.1.Obserwacja jako metoda 2.1.1.Obserwacja a problem badawczy 2.1.2.Teren i dostęp do niego 2.1.3.Selekcja - co, kogo, gdzie i kiedy obserwować? 2.1.4.Role obserwatora 2.1.5.Notatki z terenu 2.2.Typy obserwacji 2.2.1.Obserwacja bezpośrednia uczestnicząca 2.2.2.Obserwcja bezpośrednia nieuczestnicząca 2.2.3.Obserwacja pośrednia 2.3.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 3. Nowe techniki badań terenowych: shadowing(Barbara Czarniawska) 3.1.Tradycyjna etnografia już nie wystarcza 3.2.Shadowing i jego historia 3.2.1.Cień dyrektora 3.2.2.Na zakupach 3.2.3.Lekcja analizy intersekcjonalnej 3.3.Shadowing - porównanie z innymi technikami Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 4. Podejście biograficzne (Paulina Bednarz-Łuczewska, Michał Łuczewski) 4.1.Rozwój badań biograficznych 4.2.Metody badań biograficznych 4.2.1.Zalety badań biograficznych 4.2.2.Ograniczenia badań biograficznych 4.3.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 5. Wywiad w badaniach jakościowych (Svetlana Gudkova) 5.1.Rodzaje wywiadów 5.2.Przygotowanie wywiadu 5.3.Przeprowadzenie wywiadu 5.4.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 6. Badania fokusowe (Katarzyna Gawlik) 6.1.Co to są badania fokusowe? 6.2.Jak wygląda badanie fokusowe? 6.2.1.Planowanie badania: próba badawcza i dobór respondentów 6.2.2.Scenariusz badania fokusowego i rola moderatora 6.2.3.W studiu fokusowym 6.2.4.Kwestie etyczne 6.3.Do czego służą badania fokusowe? 6.4.Odmiany metody fokusowej 6.5.Zamiast podsumowania: jak zadbać o sukces badania fokusowego Polecane lektury ROZDZIAŁ 7. Analiza dokumentów zastanych (Michał Łuczewski, Paulina Bednarz -Łuczewska) 7.1.Dokumenty w badaniach społecznych 7.2.Rodzaje dokumentów 7.3.Przykłady zastosowania 7.3.1.Formułowanie hipotez i problemów badawczych 7.3.2.Eksploracja i opis zjawisk społecznych 7.3.3.Wyjaśnienie zjawisk społecznych 7.4.Problemy metodologiczne: dokument jako proces społeczny 7.4.1.Rzetelność 7.4.2.Trafność 7.4.3.Trafność i rzetelność 7.5.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 8. Analiza dyskursu (Aylin Kunter) (tłum. Marta Hoffner) 8.1.Tekst 8.2.Dyskurs 8.3.Wymiary dyskursu 8.4.Analiza dyskursu 8.5.Przykładowa analiza dyskursu 8.6.Zamiast podsumowania Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 9. Etnografia wirtualna (Piotr Cichocki, Tomasz Jędrkiewicz, Robert Zydel) 9.1.Etnografia jako perspektywa i metoda 9.2.Internet: jedna czy wiele przestrzeni? 9.3.Etnografia wirtualna: definicja 9.4.Zastosowania etnografii wirtualnej 9.5.Analiza treści wizualnych 9.6.Obserwacja uczestnicząca 9.7.Etyka badań internetowych 9.8.Ograniczenia etnografii wirtualnej 9.9.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 10. Technika identyfikacji konstruktów osobistych (Dorota Bourne, Devi A. Jankowicz) (tłum. Marta Hoffner) 10.1.Psychologia konstruktów osobistych 10.2.Najważniejsze cechy techniki identyfikacji konstruktów osobistych 10.2.1.Przeprowadzanie wywiadu w ramach techniki Rep Grid 10.2.2.Temat i elementy 10.2.3.Konstrukty 10.2.4.Tworzenie drabiny, tworzenie piramidy 10.2.5.Szukanie konstruktów rdzennych i opór wobec zmiany 10.3.Aspekt ilościowy i kilka przykładów zastosowań techniki Rep Grid 10.4.Przykładowe zastosowanie techniki identyfikacji konstruktów osobistych 10.5.Zamiast podsumowania Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 11. Metody relacyjne w badaniach organizacji (Mustafa Ozbilgin, Joana Vassilopoulou) (tłum. Marta Hoffner) 11.1.Ontologia i epistemologia relacyjności w badaniach organizacji 11.2.Metody relacyjne: "ja" i refleksyjność badacza 11.3.Metody relacyjne: "ja" i okoliczności 11.4.Metody relacyjne: "ja" a inny 11.5.Metody relacyjne: "ja", inny i okoliczności 11.6.Metody relacyjne: inni ludzie 11.7.Metody relacyjne: inni ludzie i zjawiska społeczne (organizacyjne) 11.8.Metody relacyjne: zjawiska organizacyjne (struktury lub okoliczności) 11.9.Podsumowanie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44062 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przed czytelnikiem tom spostrzegawczych i refleksyjnych analiz psychologów, pedagogów i socjologów, którzy przyglądają się Archipelagowi Młodości, w perspektywie oscylowania jego fal przypływu i odpływu na biegunach zagrożeń i zachowań zrównoważonych. Autorzy trafnie ukazują specyfikę współczesności, którą nazywają „nowym światem”, w którym socjalizują się i doświadczają szczególnej zmienności kontekstowej nastolatkowie, dzieci i młodzież. W kryteriach tej zmienności znajdują się między innymi: „prawda”, która co rusz jest podważana, zniekształcana, relatywizowana; „wolność”, która nieodmiennie pulsuje pomiędzy wolnością do… i wolnością od… oraz nieoczywistość, nieodgadnioność najbliższej przyszłości naznaczonej niebywałym tempem zmian, choćby z powodu wpadania w infostrady, rwące w szaleńczym tempie megabajtów informacji, komunikatów, wzorców i antywzorców. Opracowanie cechuje aktualność i poruszanie się po obszarach zbyt rzadko nawiedzanych analitycznie i wychowawczo, a także troska o wyniki młodzieńczej brawury, zagubienia i niepewności. dr hab. Jacek Kurzępa, prof. AHE Wraz ze zmianami społecznymi i przechodzeniem od społeczeństwa tradycyjnego do ponowoczesnego, katalog zagrożeń społecznych zdecydowanie się zmienia, a w każdej dekadzie powstaje co najmniej jedno znaczące nowe zagrożenie, którego koszty obciążają wiele sfer życia społecznego. Ich cechą charakterystyczną jest opóźniona reakcja na nie, co skutkuje w pierwszej kolejności niedowierzaniem, że tak jest, a w drugiej kolejności opóźnionymi już działaniami. Tak się stało z „dopalaczami”, tak jest z cyberzagrożeniami. Powstaje zatem pytanie, czy społeczeństwo i jego instytucje są przygotowane na zmiany w sferze dysfunkcjonalnych zachowań dzieci i młodzieży. Do tych nowych zagadnień nawiązuje kolejna publikacja przygotowana pod kierunkiem wytrawnych pedagogów – praktyków. Powinni po nią sięgnąć nie tylko nauczyciele i pedagodzy, rodzice, dyrektorzy szkół, przedstawiciele władz oświatowych odpowiadający za oświatę i wychowanie. władze samorządowe, czy politycy społeczni. dr hab. Eugeniusz Moczuk, prof. PRz Praca dotyka niezwykle ważnych ze społecznego punktu widzenia, a jednocześnie poznawczo interesujących kategorii problemowych. Zaliczają się do nich w szczególności kwestie uwarunkowań rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży rozpatrywane w kontekście zmiany społecznej. W zasadzie nieustannie zaznaczają one swoją obecność w przestrzeni interdyscyplinarnie zorientowanych dociekań prowadzonych na gruncie pedagogiki, socjologii wychowania, psychologii, filozofii czy prawa. Trzeba zaznaczyć, że fenomen zmiany społecznej i związanych z nią szans oraz zagrożeń dla przebiegu procesu socjalizacji dzieci i młodzieży nieodmiennie fascynuje badaczy, a jednocześnie stanowi przedmiot dynamicznej, wielopłaszczyznowej, społecznej debaty. Przedkładana Czytelnikowi praca stanowi w tej debacie ważny głos. Jego wartość dodatkowo podkreśla fakt oparcia jej o wyniki rzetelnie przeprowadzonych, naukowych dociekań. Jest to walor niebagatelny, bowiem pozwala na znalezienie równowagi pomiędzy ważkimi, ale częstokroć skrajnie różniącymi się stanowiskami, a jednocześnie w znacznym stopniu neutralizuje jakże często pojawiające się w takich przestrzeniach wątki obarczone populizmem. Sądzę, że praca powinna zainteresować zarówno przedstawicieli środowisk akademickich, jak osoby zorientowane na praktykę wsparcia społecznego dzieci i młodzieży.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44072 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Wprowadzenie - o zagrożeniach dorastania w postmodernistycznym świecie wolności i dostępności Mariusz Z. Jędrzejko Adam Szwedzik Część I. Rodzina - kluczowe czynniki wprowadzania dzieci i nastolatków w dorosłość Rozdział 1.1. Rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Teoria, rzeczywistość, potrzeby Józefa Matejek Mariusz Z. Jędrzejko 1.1.1. Wprowadzenie 1.1.2. Rodzina, czyli pozytywny brak alternatywy 1.1.3. Rodzina - ujęcie definicyjne, czyli przypominanie znanej i zapominanej wiedzy 1.1.4. Kluczowe funkcje rodziny 1.1.5. Postawy rodzicielskie oraz więzi w rodzinie jako elementy opieki i wychowania 1.1.6. Konkluzje do rozdziału 1.1 Rozdział 1.2. Jakość profilaktyki w rodzinie a zachowania problemowe i ryzykowne dzieci i młodzieży - wybrane problemy Marek Walancik Mariusz Z. Jędrzejko 1.2.1. Wprowadzenie 1.2.2. Wybrane metodologiczne problemy podjętych badań 1.2.3. Rodzina w "wektorze przesuniętego czasu" - wybrane wyniki badań 1.2.4. Konkluzje Rozdział 1.3. Wybrane problemy aksjologicznych podstaw wychowania w dobie postmodernizmu. Wychowanie wobec "ideologii" gender Mariusz Jędrzejko Jarosław Bugajski 1.3.1. Wprowadzenie 1.3.2. Wartości oraz ich sens społeczny i praktyczny 1.3.3. Aksjologia transcendentalna jako centrum kultury życia i jej zagrożenia 1.3.4. Gender jako antykultura i kontrkultura 1.3.5. Konkluzje do rozdziału 1.3 Część II. Zawirowane dojrzewania. Różne pomysły, szanse i zagrożenia Rozdział 2.1. Możliwości wykorzystania idei dobrostanu w wychowaniu dzieci i młodzieży Małgorzata Grabowska Mariusz Z. Jędrzejko 2.1.1. Wprowadzenie 2.1.2. Potrzeba dobrostanu wżyciu człowieka 2.1.3. Delegacje wychowawcze-rozwój dzieci i młodzieży w myśl idei dobrostanu 2.1.4. Konkluzje do rozdziału 2.1 Rozdział 2.2. Globalizacja, wielokulturowość i dynamika zmian społecznych. Wyzwania dla współczesnej pedagogiki społecznej w kontekście dorastania dzieci i młodzieży Mariusz Z. Jędrzejko Jarosław Bugajski 2.2.1. Wprowadzenie 2.2.2. Wielokulturowy świat - od strachu do współobecności 2.2.3. Edukacja 2.2.4. Dynamiczne zmiany-w kierunku ryzyka wielowymiarowego i dostępnego 2.2.5. Zadania pedagogiki i profilaktyki społecznej 2.2.6. Konkluzje do rozdziału 2.2 Rozdział 2.3. Patostreaming - nowe wyzwanie profilaktyczne Paweł Siedlanowski Mariusz Z. Jędrzejko Tomasz Kozłowski 2.3.1. Wprowadzenie do problemu 2.3.2. Patostreaming- istota zjawiska 2.3.3. Konkluzje i delegacje dla profilaktyki CZĘŚĆ III. KONKLUZJE I DELEGACJE Rozdział 3.1. Fundamenty moralnego rozwoju człowieka - granice tego, co nieprzekraczalne Mariusz Z. Jędrzejko Jarosław Bugajski 3.1.1. Wybrane problemy uwarunkowań moralności 3.1.2. Wychowanie moralne-wybrane aspekty 3.1.3. Moralność w ponowoczesności 3.1.4. Wyzwania 3.1.5. Konkluzje do rozdziału 3.1 Rozdział 3.2. Zagrożenia - bliższe i dalsze. Próba oceny problemu Mariusz Z. Jędrzejko.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44071 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teoria - badania - praktyka)
Książka adresowana jest do pedagogów szkolnych i nauczycieli oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą zagrożoną. Prezentowane są w niej koncepcje teoretyczne oraz przykładowe rozwiązania dotyczące pomagania dzieciom i młodzieży z grup ryzyka poprzez pracę z rodzicami, zmiany w środowisku szkoły, pracę w grupach terapeutycznych złożonych z dzieci zagrożonych prowadzoną w szkole i świetlicy środowiskowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44157 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor omawia główne teorie i pojęcia własności. Wśród proponowanych koncepcji na uwagę zasługują: pojęciowa jedność własności, społeczna dynamika własności oraz sprzeczność między legitymizacją a systemem własności. Do niedawna własność nie była przedmiotem odrębnych, godnych uwagi opracowań socjologicznych, chociaż znaczenia własności nie sposób przecenić. Z tego choćby powodu książka Michała Kaczmarczyka, młodego socjologa, który w swoim dorobku ma już kilka znaczących publikacji, zasługuje na wyjątkową uwagę i zainteresowanie. l trzeba przyznać, że Autor sowicie odwzajemnia ciekawość poznawczą i oczekiwania czytelnika. Nie prowadzi go jednak prostą drogą po wydeptanych ścieżkach standardowych opracowań poświęconych własności, mimo że nazwiska, które przywołuje w kolejnych rozdziałach, są dobrze, a nawet bardzo dobrze znane w filozofii, w prawie, w naukach społecznych i w dziedzinach pokrewnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44149 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Wstęp Część 1 Aspekty biologiczne Alina Midro Dialog genów ze środowiskiem w zespole Downa Stanisław Zajączek Zasady długoterminowej opieki lekarskiej u dorosłych pacjentów z zespołem Downa Joanna Rosińczuk-Tonderys Choroba Alzheimera a zespół Downa Część 2 Aspekty psychologiczne Ewa Zasępa Osoby z zespół Downa i demencją typu Alzheimera - psychologiczna perspektywa Dorota Danielewicz Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób z zespołem Downa Radosław Piotrowicz Wyznaczniki dorosłości osób z zespołem Downa Elżbieta M. Minczakiewicz Poczucie tożsamości społecznej a perspektywy i plany życiowe dorosłych osób z zespołem Downa Ewa Pisula Rodzice wobec dorastania i dorosłości swoich dzieci z zespołem Downa Anna Dąbrowska Sprawowanie opieki nad dorastającym dzieckiem z zespołem Downa a stres i poczucie koherencji u rodziców Izabela Fornalik O tym co nieuniknione… - osoba z zespołem Downa a doświadczenie śmierci Część 3 Aspekty edukacyjne Anna Sobolewska Urodzeni trzy razy Bogusława B. Kaczmarek Umiejętności językowe i komunikacyjne dorosłych osób z zespołem Downa Beata Borowska-Beszta Przestrzeń lingwistyczna i metoda MII (Metoda Intymności i Interakcyjności) na tle narracji i pisania twórczego dorosłej kobiety z zespołem Downa Katarzyna, Krzysztof Lausch Wychowanie religijne dorosłych osób z zespołem Downa Izabela Fornalik Wspieranie rozwoju psychoseksualnego osób z zespołem Downa Leszek Ploch Aktywność twórcza skuteczną forma stymulacji osób z Zespołem Down Anna Zwierzchowska, Krystyna Gawlik Kultura fizyczna osób z zespołem Downa Mirella Michalewska-Pająk Dogoterapia dla osób dorosłych z zespołem Downa Część 4 Aspekty społeczno-zawodowe Urszula Jarecka Medialny obraz dorosłości osób z zespołem Downa Lidia Klaro-Celej Szkoły przysposabiające do pracy i zatrudnienie dla osób z zespołem Downa w stopniu umiarkowany, znacznym Bernadeta Szczupał Aktywizacja zawodowa i społeczna osób z zespołem Downa jako jedna z form przezwyciężania dyskryminacji w dostępie do rynku pracy Robert Śmigiel, Anna Szemplińska, Jarosław Andrzejczak Wspólnota zamieszkania Arka (L'Arche) miejscem doświadczenia dorosłości osób z zespołem Downa Marta Sałkowska System wsparcia dorosłych osób z zespołem Downa w Norwegii. Perspektywa matki CZEŚĆ V MÓJ BRAT, MOJA SIOSTRA Anna Ciesielska (Terentowicz) Dar od Krzysia Anna Zawada Urodzinowy telefon Anna Jarocka Brat i Ja Anna Majewska-Ernestowicz Moja młodsza siostra Aleksandra Jaryńska "Lala Ola i Pati z zespołem Downa”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44144 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Publikacja ma wspierać nauczycieli, doradców zawodowych, psychologów, pedagogów oraz trenerów, chcących w systematyczny sposób pracować z uczniami, w szczególności w ramach obligatoryjnych dla szkoły i kierowanych do uczniów działań doradczych. Działania te dotyczą pomocy uczniom w procesie rozwoju, istotnych z punktu widzenia rynku pracy, kompetencji społecznych oraz przygotowaniu uczniów do samodzielnego projektowania własnej kariery edukacyjnej i zawodowej. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44158 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Treści zawarte w monografii pozwalają poznać i zrozumieć rzeczywistość (w tym rzeczywistość świata wirtualnego), w której żyją dorastający oraz wpływy społeczno-kulturowe determinujące ich codzienne funkcjonowanie i w znacznym stopniu wpływające na proces socjalizacji młodego pokolenia. Istotnym elementem opracowania jest ukazanie problemów zdrowia fizycznego i psychospołecznego dotykających współczesną młodzież, a w znacznym stopniu wynikających ze stylu życia i warunków szeroko rozumianego środowiska ich życia, w tym dominacji aktualnych trendów (pop)kulturowych. Stąd też tak podkreślana w monografii potrzeba realizacji edukacji zdrowotnej, która wydaje się koniecznością wobec wielu nowych zagrożeń zdrowia i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Zdrowotne konsekwencje przemian społeczno-kulturowych w zglobalizowanym świecie 1.1. Pojęcie globalizacji w świetle literatury przedmiotu 1.2. Globalizacja i migracja a ryzyko chorób zakaźnych 1.3. Wpływ globalizacji kulturowej na zdrowie jednostki 1.4. Nierówności w zdrowiu i „społeczeństwo ryzyka” a stres i zdrowie 1.5. Edukacja zdrowotna narzędziem budowania świadomości zdrowotnej w zglobalizowanym świecie Rozdział 2. Globalny nastolatek wobec wartości 2.1. Zglobalizowany nastolatek 2.2. Pojęcie wartości w naukach społecznych 2.3. Wartości w życiu młodzieży w świetle badań 2.4. Kultura popularna jako nośnik wartości – podsumowanie Rozdział 3. W sidłach konsumpcji – znaczenie mody i konsumpcji dla zdrowia i jakości życia młodego pokolenia 3.1. Społeczeństwo konsumpcyjne 3.2. Tożsamość współczesnego konsumenta – wybrane typologie 3.3. Magia zakupów 3.4. W niewoli wolnego wyboru – konsumenckie dylematy 3.5. Znaczenie kultury konsumpcji dla relacji międzyludzkich i wychowania 3.6. „Ometkowany styl życia” 3.7. Wychowanie do konsumpcji Rozdział 4. Nowe media a styl i jakość życia współczesnych nastolatków 4.1. Nowe media – wyjaśnienia terminologiczne 4.2. Media cyfrowe w życiu globalnego nastolatka 4.3. Internet i telefon komórkowy – atrybuty współczesnej młodzieży 4.4. Technologie informacyjno-komunikacyjne – możliwości i zagrożenia zdrowotne 4.5. Problem uzależnień od mediów cyfrowych 4.6. Inne zagrożenia związane z korzystaniem ze współczesnej technologii cyfrowej 4.7. Nowoczesne media cyfrowe jako wyzwanie wychowawcze i edukacyjne Rozdział 5. Pokolenie „lubię to”, czyli ekshibicjonizm społeczny w wirtualnym świecie 5.1. Nic do ukrycia? 5.2. Portal społecznościowy jako przestrzeń autopromocji 5.3. Czy liczba lajków i znajomych ma znaczenie? 5.4. Tendencje narcystyczne użytkowników social media 5.5. Jasne i ciemne strony internetowego ekshibicjonizmu 5.6. Internetowy ekshibicjonizm dorastających 5.7. Umiar i rozwaga, czyli refleksje końcowe Rozdział 6. Somatyzacja tożsamości – konsekwencje psychospołeczne i zdrowotne 6.1. Status ciała we współczesnej kulturze zachodniej 6.2. „Jestem tym, jak wyglądam”, czyli ciało = tożsamość 6.3. Piętno nieadekwatnego wyglądu 6.4. Znaczenie atrakcyjnego ciała w procesie dojrzewania 6.5. Dysmorfofobia i zaburzenia zachowania związane z ciałem 6.6. Tożsamość to nie tylko ciało – uwagi końcowe Rozdział 7. Seksualizacja kultury współczesnej – znaczenie dla funkcjonowania młodzieży 7.1. Kultura popularna i przekazy medialne jako źródło seksualizacji życia 7.2. Koniec wieku niewinności? 7.3. Seksualizacja dziewcząt 7.4. Konsekwencje zjawiska seksualizacji kultury dla współczesnej młodzieży 7.5. Czy i w jaki sposób przeciwdziałać skutkom postępującej seksualizacji kultury? Rozdział 8. Zdrowie, kształcenie i wychowanie (pop)nastolatków – perspektywa edukacyjna 8.1. Dryfujący w popkulturze – czy to obraz współczesnego nastolatka? 8.2. Wychowanie w popkulturze – perspektywa pedagogiczna 8.3. Zdrowie i edukacja zdrowotna w popkulturze Zakończenie, w którym o potrzebie edukacji zdrowotnej w popkulturowym świecie Bibliografia Netografia Aneks. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44126 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej