Podręcznik
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(19)
Forma i typ
Książki
(19)
Publikacje naukowe
(12)
Publikacje dydaktyczne
(9)
Publikacje fachowe
(2)
Dostępność
dostępne
(11)
wypożyczone
(7)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(18)
Czytelnia
(1)
Autor
Kołodziejska Dorota
(3)
Naprawa Renata
(3)
Tanajewska Alicja
(3)
Denzin Norman K
(2)
Jemielniak Dariusz
(2)
Lincoln Yvonna S
(2)
Podemski Krzysztof
(2)
Wójtowicz-Szefler Małgorzata
(2)
Augustynek Andrzej
(1)
Basco Monica Ramirez
(1)
Cierpisz Małgorzata
(1)
Gawrecki Paweł
(1)
Gibiec Emilia
(1)
Gibiec-Śledzińska Małgorzata
(1)
Gołyszyn Dariusz
(1)
Hammen Constance L
(1)
Hay Dale F
(1)
Jaronicki Adam
(1)
Jastrzębski Mateusz
(1)
Kopczyński Tomasz
(1)
Kos Ewa
(1)
Leżańska Wiesława
(1)
Mitas Andrzej W
(1)
Pospiszyl Irena
(1)
Płóciennik Elżbieta
(1)
Rush A John
(1)
Schulz Roman
(1)
Trzebiatowska Małgorzata
(1)
Urbaniak-Zając Danuta
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(11)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(19)
Kraj wydania
Polska
(19)
Język
polski
(19)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(7)
Nauczyciele
(4)
Przedszkola
(3)
Psycholodzy
(2)
Pedagodzy
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Studenci
(1)
Temat
Badania jakościowe
(5)
Nauki społeczne
(4)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(4)
Diagnoza pedagogiczna
(3)
Dojrzałość szkolna
(3)
Pedagogika
(3)
Dzieci
(2)
Metodologia
(2)
Algorytmy
(1)
Choroby afektywne dwubiegunowe
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Diagnoza
(1)
Diagnoza psychologiczna
(1)
Dojrzewanie
(1)
Doskonalenie zawodowe
(1)
Dyrektorzy szkół
(1)
Edukacja informatyczna (przedmiot szkolny)
(1)
Empatia
(1)
Kompetencje emocjonalne
(1)
Kształcenie
(1)
Kształcenie nauczycieli
(1)
Kultura
(1)
Menedżerowie
(1)
Metody nauczania
(1)
Myślenie komputacyjne
(1)
Młodzież
(1)
Nauczanie
(1)
Nałóg
(1)
Niemowlę
(1)
Organizacja oświaty
(1)
Patologia społeczna
(1)
Pedagogika przedszkolna
(1)
Poczucie winy
(1)
Pracownicy oświaty
(1)
Problemy społeczne
(1)
Psychologia dziecka
(1)
Rekomendacje
(1)
Rodzice
(1)
Rozwój emocjonalny
(1)
Rozwój psychiczny
(1)
Socjologia
(1)
Społeczeństwo
(1)
Terapia poznawcza
(1)
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
(1)
Testy psychologiczne
(1)
Uczucia
(1)
Wczesna interwencja
(1)
Wychowanie
(1)
Zaburzenia afektywne dwubiegunowe
(1)
Zarządzanie oświatą
(1)
Temat: czas
2001-
(1)
Gatunek
Opracowanie
(24)
Praca zbiorowa
(20)
Podręcznik
(19)
Monografia
(13)
Poradnik
(11)
Publikacje naukowe
(8)
Raport z badań
(7)
Scenariusz zajęć
(6)
Karty pracy ucznia
(3)
Debata
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Ćwiczenia i zadania
(2)
Arkusz obserwacji
(1)
Komentarz
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Pamiętniki angielskie
(1)
Podręcznik akademicki
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Praca dyplomowa
(1)
Prace popularne [Typ publikacji]
(1)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(1)
Program nauczania
(1)
Recenzja naukowa
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wzory dokumentów
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(7)
Psychologia
(6)
Nauka i badania
(5)
Socjologia i społeczeństwo
(5)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
19 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Jak walczyć z uzależnieniami? / Andrzej Augustynek. - Warszawa : Difin, 2011. - 118 s. : il. ; 23 cm.
(Engram)
Forma i typ
Temat
Gatunek
Dziedzina i ujęcie
Czytelnik otrzymuje monografię psychologiczną, zawierającą aktualną wiedzę wzbogaconą badaniami i doświadczeniem terapeutycznym autora na temat uzależnień opisanych od strony diagnozy, rozpowszechnienia i terapii. Książka adresowana jest nie tylko do specjalistów terapii uzależnień, ale także studentów kierunków medycznych i psychologicznych oraz osób borykających się z problemem własnego uzależnienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44165 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Poprawione i rozszerzone wydanie drugie tego znakomitego podręcznika proponuje sprawdzone strategie służące poprawie długoterminowych skutków leczenia oraz jakości życia osób cierpiących na zaburzenia afektywne dwubiegunowe. Czerpiąc wiedzę z wielu badań i bogatego doświadczenia, autorzy opracowują pełne ramy zindywidualizowanej terapii poznawczo-behawioralnej. Podręcznik pełen jest przykładów i opisów przypadków. Został zaprojektowany tak, by uwzględnić złożoność procesu leczenia trudnych, przewlekłych zaburzeń. W tym wydaniu dawny protokół dwudziestu sesji terapii (w dodatku na końcu książki) został zastąpiony nowym, bardziej elastycznym modelem oceny i procesu leczenia. Format książki ułatwia przeprowadzenie skutecznych interwencji w pracy z pacjentami o różnych historiach choroby i profilach klinicznych – osobami z niedawno rozpoznanymi zaburzeniami, chorymi z objawami ustabilizowanymi oraz pacjentami codziennie zmagającymi się z objawami. Podręcznik zawiera jasne wskazówki dotyczące konceptualizacji indywidualnych potrzeb pacjentów oraz współpracy, która ma im pomóc w: lepszym zrozumieniu natury zaburzeń afektywnych dwubiegunowych, systematycznym przestrzeganiu sposobu i pór dawkowania leków, rozpoznawaniu wczesnych sygnałów ostrzegających o epizodach maniakalnych i depresyjnych, radzeniu sobie z objawami poznawczymi, behawioralnymi i afektywnymi, rozwijaniu umiejętności radzenia sobie i rozwiązywania problemów, wzmacnianiu relacji nadwątlonych zaburzeniem. Podręcznik ma charakter praktyczny i został napisany w przystępny sposób. Na końcu każdego rozdziału zamieszczono najważniejsze informacje, które terapeuta powinien zapamiętać oraz zagadnienia, które należy omówić z pacjentem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44171 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Metodologia)
Zbiór metodologicznych tekstów to przełomowy manifest nowej drogi metodologii badań jakościowych - badań zaangażowanych społecznie, walczących z dyskryminacją i nierównością, eksperymentujących z nowymi formami, takimi jak performans czy autoetnografia, stawiających pytania o kwestie trafności, rzetelności, naukowej obiektywności. To teksty wrażliwe na płeć, kolor skóry, pochodzenie etniczne, które obok całościowego wprowadzenia do podejmowanej tematyki, odpowiadają na pytanie, w jaki sposób badacze mogą zaangażować się w działanie na rzecz sprawiedliwości społecznej. Na oba tomy składa się ponad 40 rozdziałów napisanych przez czołowych światowych specjalistów w dziedzinie metodologii badań jakościowych. Tom 1 obejmuje pierwsze trzy bardziej teoretyczne części: I. Obszar badań, II. Rywalizujące paradygmaty i perspektywy, III. Strategie badawcze.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44077 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Metodologia)
Zbiór metodologicznych tekstów to przełomowy manifest nowej drogi metodologii badań jakościowych – badań zaangażowanych społecznie, walczących z dyskryminacją i nierównością, eksperymentujących z nowymi formami, takimi jak performans czy autoetnografia, stawiających pytania o kwestie trafności, rzetelności, naukowej obiektywności. To teksty wrażliwe na płeć, kolor skóry, pochodzenie etniczne, które obok całościowego wprowadzenia do podejmowanej tematyki, odpowiadają na pytanie, w jaki sposób badacze mogą zaangażować się w działanie na rzecz sprawiedliwości społecznej. Na oba tomy składa się ponad 40 rozdziałów napisanych przez czołowych światowych specjalistów w dziedzinie metodologii badań jakościowych. Tom 2 zawiera trzy kolejne części, tym razem bardziej empiryczne: IV. Metody zbierania i analizowania materiałów empirycznych, V. Sztuka i praktyka interpretacji, ewaluacji i reprezentacji, VI. Przyszłość badań jakościowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44078 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Drogowskazy (w) Edukacji)
Zarządzanie to szczególnie istotny czynnik efektywnego funkcjonowania całego systemu oświaty zarówno w państwie, jak i w poszczególnych placówkach edukacyjnych, tworzących ten system. We współczesnej polskiej literaturze pedagogicznej problem ten jest opisywany na ogół przyczynkarsko, w odniesieniu do pojedynczych zagadnień. Brakuje natomiast opracowań całościowych i to zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym. Chodzi o publikację o charakterze podręcznikowym, ujmującą syntetycznie podstawowe zagadnienia dotyczące zarządzania w oświacie. Jednocześnie jednak taką, która zainteresuje liczną rzeszę osób pełniących funkcje kierownicze w oświacie i nie będzie teorią dla teorii.
Spis treści : Wstęp  Część pierwsza Zarządzanie – systematyka i praktyka 1. Początki i rozwój nauki o zarządzaniu w oświacie  2. Współczesne kierunki rozwoju nauki o zarządzaniu oświatą  2.1. Próby tworzenia pedagogiki zarządzania jako subdyscypliny naukowej  2.2. Konteksty badawcze w XXI wieku    3. Zarządzanie organizacją  3.1. Organizacja – interpretacje definicyjne  3.2. Zarządzanie – aspekty systemowe, socjologiczne i prakseologiczne  4. Zarządzanie systemem oświaty    4.1. Cechy systemu oświaty  4.2. Cele i struktura systemu oświaty  4.3. Zarządzanie oświatą jako działalność regulacyjna  4.4. Centralizm i decentralizm w zarządzaniu oświatą  5. Menedżerskie zarządzanie oświatą samorządową  5.1. Organizacja i funkcjonowanie struktur samorządowych  5.2. Uprawnienia samorządu w zakresie oświaty  5.3. Współczesne problemy zarządzania lokalną oświatą    5.4. Menedżerskie działania samorządu i kierownika oświaty  5.4.1. Umiejętności techniczne 5.4.2. Umiejętności społeczne    5.4.3. Umiejętności koncepcyjne  5.4.4. Kompetencje oświatowego samorządowca  5.5. Warunki efektywności działań menedżera oświaty samorządowej  6. Rodzice w systemie zarządzania oświatą  6.1. Podstawy prawne oddziaływania rodziców na instytucje edukacyjne    6.2. Uprawnienia rodziców wobec instytucji edukacyjnej  6.2.1. Prawa jednostkowe   6.2.2. Prawa zbiorowe   6.3. Udział polskich rodziców w zarządzaniu instytucją edukacyjną  6.3.1. Rada rodziców w placówce edukacyjnej  6.3.2. Udział rodziców w radach oświatowych  7. Zarządzanie placówką oświatową jako organizacją    7.1. Szkoła jako organizacja społeczna    7.2. Zarządzanie a kierowanie organizacją edukacyjną  7.3. Wolny rynek w oświacie  7.3.1. Pojęcie rynku i jego uwarunkowania w oświacie    7.3.2. Elementy wolnego rynku w polskiej oświacie  7.3.3. Niebezpieczeństwa wolnego rynku w oświacie    7.3.4. Wnioski dla dyrektora-menedżera oświaty  8. Szkoła jako placówka usługowa    8.1. Usługa jako czynność międzyludzka  8.2. Wspieranie rozwoju jednostki jako główny cel usługi edukacyjnej    8.3. Usługi edukacyjne jako produkt działania szkoły  9. Dyrektor-humanistyczny menedżer oświaty  9.1. Ewolucja pozycji dyrektora placówki edukacyjnej    9.2. Menedżer oświaty – czyli kto?  9.3. Humanistyczny menedżer oświaty    9.4. Kompetencje dyrektora-humanistycznego menedżera placówki edukacyjnej    9.4.1. Pojęcie i rodzaje kompetencji    9.4.2. Kompetencje twarde (bazowe)  9.4.3. Kompetencje miękkie (interpersonalne)    9.4.4. Wiedza niezbędna do opanowania kompetencji menedżerskich  9.5. Mistrzostwo w zakresie zarządzania szkołą    9.6. Predyspozycje kierownicze    9.7. Tworzenie koncepcji rozwoju placówki oświatowej    9.7.1. Diagnozowanie pracy szkoły jako całości oraz poszczególnych jej elementów    9.7.2. Tworzenie i realizowanie autorskiej koncepcji działalności szkoły    10. Doskonalenie kierowniczej kadry oświaty w Polsce powojennej  10.1. Doskonalenie okazjonalne (do roku 1972)  10.1.1. Prymat przygotowania ideologicznego (1945–1956)  10.1.2. Próby kształcenia merytorycznego od 1957 roku  10.2. Kształcenie w ramach systemu IKN (1972–1990)    10.2.1. Geneza koncepcji studiów podyplomowych organizacji i zarządzania oświatą  10.2.2. Organizacja studiów podyplomowych    10.2.3. Programy nauczania  10.2.4. Wymagania i wykładowcy  10.3. Menedżerskie doskonalenie kierowników oświaty po zmianach ustrojowych  Część druga Rekomendacje – co i jak zmienić? 11. Założenia projektu permanentnego doskonalenia menadżera oświaty przywódcy  11.1. Współczesne tendencje w doskonaleniu kierowniczej kadry oświaty  11.2. Doskonalenie zawodowe dyrektorów polskich placówek oświatowych w świetle badań  11.3. Zasady doskonalenia menedżerów oświaty  11.4. System wieloszczeblowego doskonalenia  12. Dylematy polskiej szkoły XXI wieku – próba diagnozy i rekomendacje 12.1. XIX-wieczne korzenie edukacji początków XXI wieku    12.1.1. Jaki świat XXI wieku?  12.1.2. Jak zmieniać szkołę?  12.2. Niezależna szkoła, uwolniony nauczyciel  12.2.1. Wyzwolić inicjatywę nauczycieli  12.2.2. Przekazać szkoły podmiotom społecznym i nauczycielom    12.2.3. Jaka rola państwa?  12.2.4. Szkoła uwolniona lepsza!    12.2.5. Refleksja odautorska    13. Jak kształcić kreatywnego nauczyciela kreatywnej szkoły? Rekomendacje  13.1. Jakie założenia kształcenia nauczycieli? Rekomendacje treściowe  13.2. Rekomendacje dotyczące form kształcenia nauczycieli  13.3. Rekomendacje dotyczące organizacji kształcenia pedagogicznego  13.4. Powrócić do sprawdzonych idei – rekomendacje historyczne    13.5. Refleksja końcowa   
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44106 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia Kliniczna)
Książka jest pogłębionym, opartym na aktualnych badaniach, kompendium wiedzy na temat zjawiska depresji. Składa się z 8 rozdziałów, z których każdy podejmuje inny aspekt zaburzeń nastroju, m.in. definicje, diagnozę i przebieg, epidemiologię i wymiary społeczne tego zjawiska oraz stosowane współcześnie metody terapii. Pozycja skierowana jest do studentów psychologii, medycyny, pielęgniarstwa i pracowników socjalnych, a także do osób zajmujących się leczeniem osób dotkniętych depresją.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44174 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Książka przedstawia przegląd wszystkich aspektów rozwoju emocjonalnego od niemowlęctwa do okresu dojrzewania, od zachwytu, zaskoczenia i miłości do gniewu, niepokoju i strachu. W podejściu chronologicznym w każdym rozdziale skupiono się na konkretnej emocji i omówiono teorie i badania związane z jej rozwojem, od potencjału emocjonalnego niemowląt do zmian w rozumieniu siebie i własnych emocji w okresie dojrzewania. Autorka łączy klasyczne podejście do różnicowania rozwojowego z teorią emocji różnicowych, tworząc kompleksowy podręcznik o unikalnym podejściu do tematu, prezentujący szereg badań łączących emocje z biologicznymi podstawami i wczesnymi doświadczeniami. Ta obszerna książka zawiera również omówienie różnic w temperamencie, psychopatologii rozwojowej, regulacji emocji i rozwoju zrozumienia emocjonalnego oraz przywiązania. Pozycja ta jest doskonałą lekturą dla studentów psychologii rozwojowej, psychologii zdrowia, pomocy społecznej i pracy socjalnej, a także dla wszystkich, którzy uczestniczą w szkoleniach z zakresu rozwoju społecznego i emocjonalnego. Z pewnością zainteresuje również praktyków zajmujących się psychologią edukacyjną i kliniczną oraz psychiatrią dziecięcą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44142 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Metodologia)
Spis treści : Rozdział 1: Projektowanie badania jakościowego -Agata Stasik, Adam Gendźwiłł; 1.1.Teoria a problem, czyli o formułowaniu problemu badawczego; 1.2.Problem a metoda, czyli o doborze metod; 1.3.Metoda a realizacja badania, czyli o zasobach niezbędnych do prowadzenia badań; Rozdział 2:Etyka w badaniach jakościowych -Sylwia Ciuk, Dominika Latusek-Jurczak; 2.1.Tworzenie projektu badawczego a kwestie etyczne; 2.2.Uzyskanie zgody na badanie; 2.3.Ochrona danych i tożsamości badanych; 2.4.Utrzymywanie relacji z badanymi; 2.5.Prezentacja wyników badań w terenie; Rozdział 3: Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych - Beata Glinka,Przemysław Hensel; 3.1.Typowe pułapki w badaniach jakościowych; 3.2.Projekt badania; 3.3.Prowadzenie badania; Rozdział 4 : Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych- Bartosz Sławecki; 4.1.Paradygmaty w naukach społecznych; 4.1.1.Pojęcie i znaczenie paradygmatów w nauce; 4.1.2.Nauki społeczne i nauki przyrodnicze; 4.2.Struktura paradygmatów; 4.2.1.Założenia ontologiczne, czyli dotyczące natury rzeczywistości społecznej; 4.2.2.Założenia epistemologiczne, czyli dotyczące natury poznania naukowego; 4.2.3.Metodologie; 4.3.Rodzaje paradygmatów w naukach społecznych; 4.3.1.Dwa wymiary - cztery paradygmaty: klasyfikacja Gibsona Burrella i Garetha Morgana; 4.3.2.Pięć podstawowych paradygmatów: koncepcja Egona Guby i Yvonny Lincoln; 4.4.Podsumowanie. Po co komu wiedza o paradygmatach w naukach społecznych, czyli o praktycznej użyteczności paradygmatów; Rozdział 5: Teoria ugruntowana -Przemysław Hensel, Beata Glinka; 5.1.Teoria ugruntowana - geneza metody; 5.2.Strategia prowadzenia badań; 5.2.1.Teoretyczne pobieranie próbek i nasycenie teoretyczne; 5.2.2.Zbieranie danych i prowadzenie notatek; 5.2.3.Kodowanie i identyfikacja idei lub koncepcji; 5.2.4.Generowanie teorii; 5.3.Nieporozumienia związane z teorią ugruntowaną; 5.4.Podsumowanie. Wykorzystanie teorii ugruntowanej; Rozdział 6: Action research, czyli o badaniach w działaniu -Davydd J. Greenwood, tłum. Marta Hoffner; 6.1.Czym nie są i czym są badania w działaniu; 6.2.Podstawy badań w działaniu; 6.3.Prowadzenie badań w działaniu; 6.4.Przykłady badań w działaniu; 6.5.Różnorodność badań w działaniu; 6.6.Problemy związane z prowadzeniem badań w działaniu; Rozdział 7 : Antropologia wizualna -Sławomir Magalatłum. Marta Hoffner; 7.1.Próba zdefiniowania antropologii wizualnej; 7.2.Fotografia - "matka założycielka" antropologii i socjologii wizualnej; 7.3.Fotografia w kontekście wyważonego paradygmatu jakościowego; 7.4.Przykłady wizualnej łączności między sztuką, badaniami a zarządzaniem; 7.4.1.Otwarci - Zamknięci; 7.4.2.Wizualne narracje między ekranami dotykowymi a wspólnotami; 7.5.Widok cudzego cierpienia, czyli antropologia wizualna marketingu politycznego; 7.6.Zamiast podsumowania; Rozdział 8. Etnografia -Monika Kostera, Paweł Krzyworzeka; 8.1.Miejsce etnografii wśród badań jakościowych; 8.2.Cechy etnografii; 8.3.Metody badawcze w etnografii; Rozdział 9: Jak zostałem etnografem. Opowieść konfesyjna -Gideon Kunda, tłum. Filip Rogalski; 9.1.Moje początki; 9.2.Ameryka i jej postacie; 9.3.Badania nabierają kształtu; 9.4.Nareszcie w terenie; 9.5.Interpretacja w terenie; 9.6.Po terenie: interpretacja wstecz; 9.7.Sztuka kodowania; 9.8.Sztuka i rzemiosło pisania; Rozdział10 : Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania-David M. Boje, NazaninTburani, tłum. Marta Hoffner; 10.1.Komunikacja poprzez kulturę; 10.2.Żywa materialność i metodologia ontologicznego opowiadania; 10.3.Fizyka kwantowa a praktyka opowiadania; 10.4.Teoria aktora-sieci a żywa materialność praktyk opowiadania; 10.5.Praktyka opowiadania wśród autochtonów a żywa materialność.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44061 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Metodologia)
Spis treści : Wprowadzenie. Różnorodność metod i narzędzi w badaniach jakościowych (Dariusz Jemielniak) ROZDZIAŁ 1. Studium przypadku (Marta Strumińska-Kutra, Izabela Koładkiewicz) 1.1.Podstawowa charakterystyka strategii studium przypadku 1.1.1.Czym jest, a czym nie jest strategia studium przypadku? 1.1.2.Założenia strategii studium przypadku 1.1.3.Typy studiów przypadku 1.2.Jak realizować badania z użyciem strategii studium przypadku? 1.2.1.Projektowanie badania jako tworzenie łańcucha dowodów 1.2.2.Krok pierwszy: czego chcemy się dowiedzieć? 1.2.3.Krok drugi: gdzie poszukiwać źródeł danych? 1.2.4.Krok trzeci: w jaki sposób zdobywać i selekcjonować dane? 1.2.5.Krok czwarty: w jaki sposób analizować uzyskane dane empiryczne? 1.2.6.Krok piąty: jak formułować wnioski z badań i pisać raport badawczy? 1.3.Wady i zalety wykorzystania strategii studium przypadku 1.3.1.Potencjalne ograniczenia i zagrożenia 1.3.2.Zalety strategii studium przypadku 1.4.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 2. Obserwacja (Małgorzata Ciesielska, Katarzyna Wolanik Bostrom, Magnus Ohlander) 2.1.Obserwacja jako metoda 2.1.1.Obserwacja a problem badawczy 2.1.2.Teren i dostęp do niego 2.1.3.Selekcja - co, kogo, gdzie i kiedy obserwować? 2.1.4.Role obserwatora 2.1.5.Notatki z terenu 2.2.Typy obserwacji 2.2.1.Obserwacja bezpośrednia uczestnicząca 2.2.2.Obserwcja bezpośrednia nieuczestnicząca 2.2.3.Obserwacja pośrednia 2.3.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 3. Nowe techniki badań terenowych: shadowing(Barbara Czarniawska) 3.1.Tradycyjna etnografia już nie wystarcza 3.2.Shadowing i jego historia 3.2.1.Cień dyrektora 3.2.2.Na zakupach 3.2.3.Lekcja analizy intersekcjonalnej 3.3.Shadowing - porównanie z innymi technikami Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 4. Podejście biograficzne (Paulina Bednarz-Łuczewska, Michał Łuczewski) 4.1.Rozwój badań biograficznych 4.2.Metody badań biograficznych 4.2.1.Zalety badań biograficznych 4.2.2.Ograniczenia badań biograficznych 4.3.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 5. Wywiad w badaniach jakościowych (Svetlana Gudkova) 5.1.Rodzaje wywiadów 5.2.Przygotowanie wywiadu 5.3.Przeprowadzenie wywiadu 5.4.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 6. Badania fokusowe (Katarzyna Gawlik) 6.1.Co to są badania fokusowe? 6.2.Jak wygląda badanie fokusowe? 6.2.1.Planowanie badania: próba badawcza i dobór respondentów 6.2.2.Scenariusz badania fokusowego i rola moderatora 6.2.3.W studiu fokusowym 6.2.4.Kwestie etyczne 6.3.Do czego służą badania fokusowe? 6.4.Odmiany metody fokusowej 6.5.Zamiast podsumowania: jak zadbać o sukces badania fokusowego Polecane lektury ROZDZIAŁ 7. Analiza dokumentów zastanych (Michał Łuczewski, Paulina Bednarz -Łuczewska) 7.1.Dokumenty w badaniach społecznych 7.2.Rodzaje dokumentów 7.3.Przykłady zastosowania 7.3.1.Formułowanie hipotez i problemów badawczych 7.3.2.Eksploracja i opis zjawisk społecznych 7.3.3.Wyjaśnienie zjawisk społecznych 7.4.Problemy metodologiczne: dokument jako proces społeczny 7.4.1.Rzetelność 7.4.2.Trafność 7.4.3.Trafność i rzetelność 7.5.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 8. Analiza dyskursu (Aylin Kunter) (tłum. Marta Hoffner) 8.1.Tekst 8.2.Dyskurs 8.3.Wymiary dyskursu 8.4.Analiza dyskursu 8.5.Przykładowa analiza dyskursu 8.6.Zamiast podsumowania Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 9. Etnografia wirtualna (Piotr Cichocki, Tomasz Jędrkiewicz, Robert Zydel) 9.1.Etnografia jako perspektywa i metoda 9.2.Internet: jedna czy wiele przestrzeni? 9.3.Etnografia wirtualna: definicja 9.4.Zastosowania etnografii wirtualnej 9.5.Analiza treści wizualnych 9.6.Obserwacja uczestnicząca 9.7.Etyka badań internetowych 9.8.Ograniczenia etnografii wirtualnej 9.9.Podsumowanie Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 10. Technika identyfikacji konstruktów osobistych (Dorota Bourne, Devi A. Jankowicz) (tłum. Marta Hoffner) 10.1.Psychologia konstruktów osobistych 10.2.Najważniejsze cechy techniki identyfikacji konstruktów osobistych 10.2.1.Przeprowadzanie wywiadu w ramach techniki Rep Grid 10.2.2.Temat i elementy 10.2.3.Konstrukty 10.2.4.Tworzenie drabiny, tworzenie piramidy 10.2.5.Szukanie konstruktów rdzennych i opór wobec zmiany 10.3.Aspekt ilościowy i kilka przykładów zastosowań techniki Rep Grid 10.4.Przykładowe zastosowanie techniki identyfikacji konstruktów osobistych 10.5.Zamiast podsumowania Polecane lektury Bibliografia ROZDZIAŁ 11. Metody relacyjne w badaniach organizacji (Mustafa Ozbilgin, Joana Vassilopoulou) (tłum. Marta Hoffner) 11.1.Ontologia i epistemologia relacyjności w badaniach organizacji 11.2.Metody relacyjne: "ja" i refleksyjność badacza 11.3.Metody relacyjne: "ja" i okoliczności 11.4.Metody relacyjne: "ja" a inny 11.5.Metody relacyjne: "ja", inny i okoliczności 11.6.Metody relacyjne: inni ludzie 11.7.Metody relacyjne: inni ludzie i zjawiska społeczne (organizacyjne) 11.8.Metody relacyjne: zjawiska organizacyjne (struktury lub okoliczności) 11.9.Podsumowanie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44062 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Od Autorek Wprowadzenie Część I. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce 1.Pierwsze koncepcje edukacji małego dziecka 1.1.Koncepcje edukacji małego dziecka w Oświeceniu 1.2.Koncepcje edukacji małego dziecka w okresie Pozytywizmu 2.Europejskie paradygmaty wychowania przedszkolnego 2.1.Pedagogika przedszkolna Fryderyka Wilhelma Froebla (1782–1852) 2.2.Pedagogika przedszkolna Marii Montessori (1870–1952) 2.3.Pedagogika funkcjonalna Edwarda Claparede (1873–1940) 2.4.Ośrodki zainteresowań Owidiusza Decroly’ego (1871–1932) 3.Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym 3.1.Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa (1858–1944) 3.2.Stefania Marciszewska-Posadzowa (1874–1955) 3.3.Natalia Cicimirska (1881–1959) 3.4.Zofia Żukiewiczowa (1881–1956) 3.5.Zofia Bogdanowicz (1897–1976) 3.6.Udział polskich psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej 3.7.Początki naukowej pedagogiki przedszkolnej w Polsce Część II. Podstawy wychowania przedszkolnego 1.Teoretyczne konteksty wychowania przedszkolnego 1.1.Koncepcje wychowania przedszkolnego 1.2. Modele wychowania przedszkolnego 2.Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce 3.Funkcje i zasady wychowania przedszkolnego 3.1.Funkcje przedszkola wobec dziecka 3.2.Zasady wychowania przedszkolnego 4.Istota programów wychowania przedszkolnego Część III. Metodyka wychowania przedszkolnego 1.Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym 1.1.Definicje zabawy 1.2.Funkcje zabawy 1.3.Rola nauczyciela przy organizacji zabawy dzieci 1.4.Zabawka w przestrzeni przedszkola 2.Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka 2.1.Klasyfikacja metod według Marii Kwiatowskiej 2.2.Klasyfikacja metod w ramach pedagogiki zabawy 2.3.Klasyfikacja metod aktywizujących 2.4.Strategie rozwijające myślenie dzieci 2.5.Tutoring rówieśniczy w przedszkolu 3.Metodyka poszczególnych typów edukacji jako przygotowanie do integrowania wiedzy i umiejętności dzieci 3.1.Dydaktyka twórczości w przedszkolu 3.2.Kształcenie językowe dla dzieci w wieku przedszkolnym 3.3.Koncepcje nauczania czytania i pisania w przedszkolu 3.4.Przedszkolna edukacja matematyczna 3.5.Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu 3.5.1.Wychowanie społeczno-moralne w przedszkolu 3.5.2.Przedszkolna edukacja przyrodniczo-ekologiczna 3.6.Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu 3.7.Metodyka edukacji plastyczno-technicznej w przedszkolu 3.8.Metodyka edukacji zdrowotnej w przedszkolu 3.9.Edukacja teatralna i drama w przedszkolu 3.10.Edukacja medialna w przedszkolu 3.11.Metodyka nauczania dzieci języka obcego 4.Alternatywne systemy pedagogiczne w przedszkolu 4.1.Metoda Marii Montessori we współczesnych przedszkolach 4.2.Przedszkola waldorfskie 4.3.Plan daltoński w przedszkolu 4.4.Specyfika przedszkoli wielokulturowych i wielojęzycznych 4.5.Przedszkola leśne 5.Problemy adaptacji dziecka do warunków przedszkola 5.1.Czynniki utrudniające dziecku adaptację do warunków przedszkola 5.2.Trudności dziecka w procesie adaptacji do warunków przedszkola 5.3.Warunki sprzyjające adaptacji dziecka do przedszkola 6.Partnerstwo we współpracy nauczycieli i rodziców 6.1.Podstawa prawna współpracy z rodzicami na terenie przedszkola 6.2.Problemy w zakresie współpracy przedstawicieli przedszkola i rodziców 6.3.Czynniki sprzyjające współpracy nauczycieli i rodziców 6.4.Zasady współpracy nauczycieli i rodziców 6.5.Formy współpracy przedszkola i rodziców Część IV. Diagnoza przedszkolna 1.Definicja i cel diagnozy przedszkolnej 2.Podstawa teoretyczna diagnozy w ujęciu historycznym 3.Współczesna koncepcja diagnozy przedszkolnej 4.Zasady w postępowaniu diagnostycznym 5.Etapy procesu diagnostycznego 6.Funkcje diagnozy 7.Metody procesu diagnostycznego w przedszkolu 8.Sfery rozwojowe dziecka jako przedmiot diagnozy 9.Specyfika diagnozy gotowości dziecka do podjęcia zadań szkolnych 10.Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu Część V. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu 1.Przestrzeń edukacyjna i jej wybrane cechy 2.Aranżacja przestrzeni materialnej w przedszkolu 3.Zagospodarowanie czasu w przedszkolu 4.Aspekty społecznej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu Część VI. Nauczyciel wychowania przedszkolnego 1.Współczesne oczekiwania wobec nauczyciela przedszkola 1.1.Kwalifikacje nauczycieli przedszkola 1.2. Postulowane kompetencje nauczycieli przedszkolnych 2.Zarządzanie przez nauczyciela własnym rozwojem zawodowym 2.1.Planowanie własnego rozwoju zawodowego 2.2.Innowacyjność nauczyciela przedszkola 3. Problemy etyczne nauczyciela przedszkola
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44127 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Myślenie komputacyjne jako imperatyw XXI wieku w kontekście nadmiaru łatwej do pozyskania informacji; Wybrane problemy algorytmiki; Podstawy wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym - kompatybilność środków dydaktycznych z możliwościami dzieci; Metody wspomagania edukacji informatycznej w nauczaniu wczesnoszkolnym; O nowych oczekiwaniach MEN; EduMATRIX jako rozwiązanie spełniające oczekiwania dzisiejszej szkoły; Analiza podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej w aspekcie podatności na wspomaganie nauczania przez EduMATRIX; EduMX. Program komplementarny do rozwijania myślenia komputacyjnego ucznia I-go etapu edukacyjnego; Zbiór zadań.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44179 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka, pomyślana jako podręcznik akademicki, składa się z czternastu rozdziałów poświęconych zachowaniom naruszającym normy społeczne lub normy społeczne i prawne. Prezentowane problemy potraktowane zostały w sposób interdyscyplinarny, co niewątpliwie stanowi istotną zaletę publikacji. Ta obszerna praca dotyczy ważnych i budzących nierzadko wiele kontrowersji zjawisk. Choć poruszane kwestie omawiane są wieloaspektowo, książka stanowi zwartą całość i czytelnik nie będzie miał problemów z usytuowaniem ich w określonej strukturze czy porządku normatywnym. Widać, że Autorka wie, o czym pisze i czyni to sprawnie." prof. dr hab. Zbigniew Izdebski, Uniwersytet Zielonogórski. [empik].
Spis treści : Wstęp Rozdział 1. Patologia społeczna-problemy definicyjne 1.1. Patologia społeczna - próba zdefiniowania 1.2. Relatywizm czy absolutyzm moralny - dylematy współczesności Rozdział 2. Wybrane teorie dewiacji 2.1. Teoria anomii 2.1.1. Czynniki wysokiego ryzyka anomii 2.2. Interakcjonizm symboliczny 2.2.1. Teoria stygmatyzacji 2.3. Teoria zróżnicowanych powiązań 2.4. Teoria zróżnicowanych możliwości 2.5. Potęga strategii neutralizacji 2.6. Teoria konfliktu 2.6.1. Źródła konfliktów 2.6.2. Narzędzia konfliktów 2.6.3. Konsekwencje narastającego konfliktu 2.7. Teoria społecznej kontroli Hirschiego 2.8. Dewiacja jako akt wyboru 2.8.1. Koncepcja dobrowolnej poprawy 2.8.2. Koncepcja luzu decyzyjnego Rozdział 3. Stereotypy i uprzedzenia 3.1. Stereotypy 3.1.1. Cechy stereotypów 3.1.2. Funkcje stereotypów 3.2. Uprzedzenia społeczne 3.2.1. Relacje między stereotypami a uprzedzeniami 3.2.2. Cechy uprzedzeń 3.2.3. Geneza uprzedzeń 3.3. Wybrane przejawy uprzedzeń 3.3.1. Uprzedzenia etniczne i narodowościowe 3.3.2. Seksizm 3.3.3. Homonegatywizm Rozdział 4. Kreowanie kozła ofiarnego 4.1. Definicja 4.2. Przyczyny zjawiska 4.3. Stereotypy oskarżycielskie 4.4. Cechy ofiarnicze kozła ofiarnego 4.5. Trwałość statusu kozła ofiarnego Rozdział 5. Przestępstwa z nienawiści 5.1. Terroryzm 5.2. Podstawowe cechy terroryzmu 5.3. Rodzaje terroryzmu 5.4. Zarys historii terroryzmu 5.5. Skala zjawiska terroryzmu 5.6. Uwarunkowania terroryzmu 5.6.1. Terroryzm jako broń słabych 5.6.2. Terroryzm jako odpowiedź na nierówności ekonomiczne 5.6.3. Koncepcja Marcusego 5.6.4. Terroryzm jako sposób wymiany władzy 5.6.5. Terroryzm jako skutek naruszenia równowagi w świecie idei 5.6.6. Terroryzm jako efekt zderzenia cywilizacji 5.7. Przeciwdziałanie terroryzmowi 5.7.1. Naiwny protekcjonizm, czyli państwo socjalne 5.7.2. Demokracja aktywna jako forma obrony przed terroryzmem 5.7.3. Wymuszona asymilacja, czyli liberalny paternalizm 5.8. Prawne możliwości obrony przed terroryzmem w Polsce Rozdział 6. Dewiacja samotnicza - samobójstwo 6.1. Skala oraz przejawy zjawiska 6.2. Rys kulturowy 6.3. Uwarunkowania samobójstw 6.4. Typologia samobójstw 6.5. Efekt Wertera 6.6. Syndrom presuicydalny - zachowanie suicydalne Rozdział 7. Agresja i przemoc 7.1. Agresja 7.1.1. Agresja a przemoc 7.2. Agresja wśród dzieci i młodzieży 7.2.1. Przyczyny zachowań agresywnych młodzieży 7.3. Przemoc 7.3.1. Definicja 7.4. Przemoc w rodzinie 7.4.1. Skala zjawiska 7.4.2. Cykl przemocy domowej 7.4.3. Formy przemocy 7.4.4. Skutki przemocy 7.5. Stalking 7.5.1. Prawne regulacje dotyczące stalkingu 7.5.2. Przejawy stalkingu 7.5.3. Skala zjawiska 7.5.4. Ofiary 7.5.5. Sprawcy 7.5.6. Skutki stalkingu 7.6. Cyberprzemoc 7.6.1. Definicja i cechy 7.6.2. Rodzaje zagrożeń 7.6.3. Przejawy i skutki cyberprzemocy 7.6.4. Możliwości zapobiegania i przeciwdziałania cyberprzemocy Rozdział 8. Uzależnienia 8.1. Alkoholizm 8.1.1. Uzależnienie od alkoholu - diagnoza 8.1.2. Typologie alkoholizmu 8.1.3. Fazy rozwoju uzależnienia 8.1.4. Skala zjawiska 8.1.5. Uwarunkowania 8.1.6. Problemy związane z alkoholem 8.2. Narkomania 8.2.1. Historia narkomanii 8.2.2. Skala używania środków odurzających 8.2.3. Rodzaje narkotyków 8.2.4. Fazy rozwoju uzależnienia 8.2.5. Uwarunkowania narkomanii 8.2.6. Społeczne skutki stosowania narkotyków 8.2.7. Prawny aspekt narkomanii 8.3. Uzależnienie od elektronicznych środków przekazu 8.3.1. Kryteria diagnozy uzależnienia 8.3.2. Fazy rozwoju uzależnienia 8.3.3. Skala zjawiska 8.3.4. Uwarunkowania 8.3.5. Skutki nadmiernego korzystania z mediów elektronicznych 8.4. Hazard 8.4.1. Kryteria diagnozy uzależnienia 8.4.2. Fazy rozwoju uzależnienia 8.4.3. Skala zjawiska 8.4.4. E-hazard 8.4.5. Uwarunkowania hazardu 8.4.6. Prawne regulacje hazardu w Polsce Rozdział 9. Ekshibicjonizm emocjonalny 9.1. Skala zjawiska - próba ustalenia 9.2. Zagrożenia 9.3. Uwarunkowania Rozdział 10. Prostytucja jako problem społeczny 10.1. Prawne regulacje prostytucji 10.2. Charakterystyka środowiska osób uprawiających prostytucję 10.3. Przebieg kariery 10.4. Typologie osób świadczących usługi seksualne 10.5. Wykorzystywanie seksualne dzieci i młodzieży do prostytucji 10.6. Prostytucja homoseksualna 10.7. Uwarunkowania prostytucji - koncepcje wyjaśniające Rozdział 11. Patologie seksualne 11.1. Pedofilia 11.1.1. Kontekst społeczny 11.1.2. Rys historyczny i kontekst kulturowy 11.1.3. Skala zjawiska 11.1.4. Sprawcy pedofilii 11.1.5. Uwarunkowania psychospołeczne 11.1.6. Skutki seksualnego wykorzystywania dziecka 11.1.7. Pornografia z udziałem dzieci 11.1.8. Prawne regulacje dotyczące pornografii z udziałem dzieci 11.2. Kazirodztwo 11.2.1. Kazirodztwo jako tabu kulturowe 11.2.2. Skala zjawiska 11.2.3. Typologie zachowań kazirodczych 11.2.4. Uwarunkowania psychospołeczne Rozdział 12. Handel ludźmi 12.1. Regulacje prawne 12.2. Skala zjawiska 12.3. Zasady działania sprawców 12.4. Skutki dla ofiar 12.5. Przeciwdziałanie procederowi handlu ludźmi Rozdział 13. Wykluczenie społeczne 13.1. Mobbing 13.1.1. Przejawy mobbingu 13.1.2. Typy relacji ofiar i sprawców 13.1.3. Skala zjawiska 13.1.4. Mobbing w szkole 13.1.5. Uwarunkowania mobbingu 13.1.6. Skutki mobbingu 13.1.7. Prawna ochrona jednostki przed mobbingiem 13.2. Prekariat 13.2.1. Narodziny nowej klasy? 13.2.2. Nowy podział klas 13.2.3. Cechy prekariatu 13.2.4. Uwarunkowania 13.2.5. Skutki prekaryzacji 13.3. Bezdomność 13.3.1. Rys historyczny 13.3.2. Fazy rozwoju bezdomności 13.3.3. Skala zjawiska i grupy wysokiego ryzyka 13.3.4. Bezdomność kobiet 13.3.5. Uwarunkowania bezdomności 13.3.6. Skutki bezdomności 13.3.7. Wyjście z bezdomności 13.3.8. Bezdomność jako wybór jednostki 13.4. Dzieci ulicy 13.4.1. Typologie dzieci ulicy 13.4.2. Fazy przystosowania do życia na ulicy 13.4.3. Umiejętności przystosowawcze dzieci ulicy 13.4.4. Skala zjawiska 13.4.5. Uwarunkowania 13.4.6. Pomoc i możliwość zapobiegania zjawisku Rozdział 14. Patologia instytucji 14.1. Korupcja 14.2. Prawne regulacje i skala zjawiska 14.3. Uwarunkowania 14.4. Skutki 14.5. Przeciwdziałanie Rozdział 15. Zagrożenia środowiska naturalnego 15.1. Globalne ocieplenie 15.2. Kurczące się zasoby wody 15.3. Smog i inne zanieczyszczenia atmosfery 15.4. Odpady trudnodegradowalne 15.5. Zagrożenia społeczno-polityczne związane ze zmianami środowiska 15.6. Ochrona środowiska 15.7. Najważniejsze regulacje prawne 15.8. Projekt zrównoważonego rozwoju Bibliografia Spis ilustracji Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Cz.44143 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Spis treści : Rozdział 1 Dziedzina edukacji i jej nadsystemy   1.1. Ku perspektywie holistycznej i strukturalnej w myśli pedagogicznej   1.2. Opieka rodzicielska u zwierząt i ludzi      1.3. Reprodukcja kulturowa   1.4. Homogeneza: rozwój osobniczy człowieka   1.5. Świat pracy ludzkiej     Rozdział 2 Materialny wymiar edusfery   2.1. Edusfera – idea oglądu całościowego     2.2. Kultura materialna – wyjaśnienia pojęciowe      2.3. Egzemplifikacje   Rozdział 3 Edukacyjna socjosfera 3.1. Człowiek społeczny 3.2. Edukacyjna socjosfera – status i podstawowe wymiary   3.3. Świat osobowy       3.4. Struktury i operacje   3.5. Płaszczyzny integracji struktur edukacyjnych (na przykładzie szkoły)        3.6. Procesy transformacyjne   Rozdział 4 Agosfera     4.1. Agos: czyn kulturalizacyjny oraz kulturowy   4.2. Agos: postępowanie moralne czy działanie instrumentalne?   4.3. Agos czynem realnym czy idealnym?      4.4. Agos reaktywny czy proaktywny?     4.5. Zachowania celowe czy wzory zachowań?     4.6. Agos twórczy czy odtwórczy?      Rozdział 5 Kultura symboliczna edusfery     5.1. Uwertura   5.2. Animal symbolicum i jego środowisko      5.3. Semioza: garść podstawowych pojęć      5.4. Język(i) edusfery      5.5. Dyskurs edukacyjny – idea   5.6. Dyskurs edukacyjny – przykłady   5.7. Świadomość, świadomość jednostkowa, świadomość zbiorowa   5.8. Byt i świadomość w wychowaniu   5.9. Przykład: opinia publiczna jako forma świadomości edukacyjnej współczesnego społeczeństwa     Rozdział 6 Poznanie i wiedza w edusferze     6.1. Informacyjne podstawy edukacji      6.2. Mechanizm reprezentacji     6.3. Pedagogiczne uczenie się i doświadczenie   6.4. Teoretyzacja pedagogicznego doświadczenia   6.5. Badania pedagogiczne   6.6. Myśl pedagogiczna    
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44113 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jest to jedna z trzech publikacji, które tworzą komplet materiałów koniecznych do przeprowadzenia diagnozy rozwoju dziecka przedszkolnego przed rozpoczęciem nauki w szkole. W książce znajdują się: arkusze monitoringu rozwoju dziecka przedszkolnego przed rozpoczęciem nauki w szkole (zawierające obszary i treści nauczania realizowane w ramach zajęć edukacji przedszkolnej w odniesieniu do obowiązującej podstawy programowej oraz oczekiwane umiejętności i wiadomości dziecka kończącego edukację przedszkolną), analizy ilościowe i jakościowe wyników przeprowadzonej diagnozy z wykorzystaniem narzędzi procedur badawczych, czyli arkuszy monitoringu rozwoju dziecka przedszkolnego (opracowanych w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego), diagnoza skali gotowości rozwoju dziecka oraz określenie stopnia opanowania danej umiejętności - podsumowanie wyników jakościowych i ilościowych arkuszy monitoringu rozwoju dziecka przedszkolnego, informacja o stopniu opanowania przez dziecko wiadomości i umiejętności wynikających z realizacji podstawy programowej. Niniejsza publikacja umożliwi nauczycielom dokonanie diagnozy skali gotowości rozwoju dziecka oraz określenie stopnia opanowania danej umiejętności z zakresu samodzielności, rozwoju społecznego, rozwoju umysłowego, umiejętności szkolnych oraz sprawności motorycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.p10039 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja umożliwi przeprowadzenie diagnozy rozwoju dziecka przed­szkolnego przed rozpoczęciem nauki w szkole. W teczce znajdują się karty pracy przeznaczone dla dzieci oraz instrukcja i tabela z punk­tacją dla nauczyciela. Publikacja z pewnością będzie pomocna w codziennej pracy: nauczycieli przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach uczących dzieci pięcio- lub sześcioletnie; nauczycieli specjalistów: terapeutów, logopedów, oligofrenopedagogów; pedagogów, psychologów. Może być w pełni wykorzystana podczas tworzenia: programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; programu zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka pięcio-, sześcioletniego; zakresu dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka; planu działań wspierających. Niniejsza publikacja umożliwi nauczycielom: dokonanie diagnozy skali gotowości rozwoju dziecka oraz określenie stopnia opanowania danej umiejętności z zakresu: rozwoju społecznego, rozwoju umysłowego, umiejętności szkolnych oraz sprawności motorycznej; ułatwi przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej według określonego wzoru, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.p10037 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Program do diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Zawiera: szczegółowe cele kształcenia i wychowania, treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i umiejętności dzieci. Niniejsza publikacja została przygotowana zgodnie z obecnie funkcjonującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 roku (Dz.U. z 2014 r. poz. 803).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.p10038 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wykłady z Pedagogiki)
Książka poświęcona jest badaniom jakościowym w pedagogice, przedstawia ich miejsce w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych. Szczegółowo opisuje dwie metody: wywiad narracyjny i obiektywną hermeneutykę, prezentuje ich założenia, zasady interpretacji materiału empirycznego, na przykładach wyjaśnia ich praktyczne zastosowanie. Intencją autorek jest nie tylko przedstawienie wymienionych metod badawczych, ale także zwrócenie uwagi na organizację procesu badawczego i interpretacji zgromadzonych danych, teoretyczne uwarunkowania i konsekwencje decyzji badacza co do wyboru paradygmatów badawczych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44079 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Spis treści: Wstęp 1. Pojęcie diagnozy – zagadnienia terminologiczne 1.1. Diagnoza jako proces i jako rezultat tego procesu 1.2. Rodzaje diagnoz z uwagi na cel badania 1.2.1. Diagnoza profilaktyczna (przesiewowa) 1.2.2. Diagnoza pogłębiona (funkcjonalna) 1.2.3. Diagnoza różnicowa (klasyfikacyjna, kliniczna) 1.3. Etapy procesu diagnozowania 1.3.1. Model teoretyczny procesu diagnostycznego 1.3.2. Implikacje praktyczne 1.3.2.1. Etap prediagnostyczny 1.3.2.2. Etap badania diagnostycznego (identyfikacji) – rozpozna-nie problemu, planowanie diagnozy oraz badanie 1.3.2.3. Etap wyjaśniania i opiniowania (orzekania) 1.3.2.4. Etap interwencji 1.3.2.5. Ocena efektów interwencji (rediagnoza) Literatura polecana 2. Wprowadzenie w problematykę rozwoju małego dziecka 2.1. Pytania ułatwiające zrozumienie rozwoju małego dziecka 2.2. Założenia dotyczące rozwoju psychicznego małych dzieci jako podstawa diagnozy Literatura polecana 3. Warunki skutecznych działań diagnostycznych i prognostycznych 3.1. Podstawowe zasady diagnozowania 3.2. Warunki fizyczne – pomieszczenie i wyposażenie 3.3. Warunki psychiczne leżące po stronie dziecka – czynniki pozwalające na zaprezentowanie przez dziecko jego rzeczywistych możliwości 3.4. Warunki związane z relacjami społecznymi 3.5. Kompetencje osoby prowadzącej diagnozę Literatura polecana 4. Wybrane metody diagnozowania rozwoju w pierwszych latach życia 4.1. Ilościowe czy jakościowe techniki zbierania i analizy danych? 4.2. Wywiad rozwojowy 4.2.1. Wyjaśnienia terminologiczne 4.2.2. Wskazówki praktyczne związane z prowadzeniem wywiadu 4.2.3. Najczęstsze błędy i ograniczenia w trakcie prowadzenia wywiadu 4.3. Obserwacja 4.3.1. Wyjaśnienia terminologiczne 4.3.2. Wskazówki praktyczne do przeprowadzenia obserwacji małego dziecka 4.3.3. Co można obserwować 4.3.4. Najczęstsze błędy podczas prowadzonej obserwacji Literatura polecana 5. Interdyscyplinarny charakter diagnozy 5.1. Kontakt z rodzicami/opiekunami małego dziecka – diagnoza środowiska rodzinnego 5.2. Współpraca z innymi specjalistami oraz poradniami i placówkami diagnozującymi małe dziecko 5.3. Znaczenie diagnozy rozwoju dziecka i jego rodziny dla celów programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju 5.4. Co w praktyce oznacza WWR? Przykładowa ścieżka dostępu do diagnozy małego dziecka
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44140 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Cz. 2 / Małgorzata Wójtowicz-Szefler. - Warszawa : Difin, 2020. - 244, [1] strona : wykres ; 23 cm.
(Engram)
Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Jakościowe czy ilościowe metody badania rozwoju małego dziecka? 1.1. Eklektyczny model diagnozy małego dziecka 1.2. Jakie wymagania powinien spełniać test psychometryczny? 1.2.1. Rzetelność testu 1.2.2. Trafność testu 1.2.3. Standaryzacja testu 1.2.4. Normalizacja testu 1.3. Czy diagnoza psychometryczna jest niezbędna w badaniu małego dziecka? Literatura polecana Rozdział 2. Opis wybranych narzędzi i metod do badania małego dziecka 2.1. Standaryzowane narzędzia do badania małych dzieci 2.1.1. Aktualne testy do badania ogólnego poziomu rozwoju lub inteligencji dziecka 2.1.1.1. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3 (Leiter-3) 2.1.1.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet. Edycja Piąta (SB5) 2.1.1.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym (IDS-P) 2.1.1.4. Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella – Wersja 1 (CFT 1-R) 2.1.1.5. Dziecięca Skala Rozwojowa (DSR) 2.1.1.6. Test Matryc Progresywnych Ravena w Wersji Kolorowej (TMK) 2.1.2. Testy rozwoju językowego 2.1.2.1. Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK) 2.1.2.2. Test Rozwoju Językowego (TRJ) 2.1.2.3. Test Słownikowy dla Dzieci (TSD) 2.1.2.4. Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie (OTSR) 2.1.3. Do badania rozwoju społeczno-emocjonalnego 2.1.3.1. Skala Rozwoju Emocjonalnego dzieci w wieku 3–6 lat (SkaRE) 2.1.3.2. Narzędzia do diagnozy funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat 2.1.4. Inne standaryzowane narzędzia do badania małych dzieci 2.1.4.1. System Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3. Wydanie 3 2.1.4.2. Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego (KORP) 2.1.4.3. Sortowanie Kart dla Dzieci (SKD) 2.1.4.4. Protokół Obserwacji do Diagnozowania Zaburzeń ze Spektrum Autyzmu (ADOS-2) 2.1.4.5. Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Autyzmu (ASRS) 2.1.4.6. Profil Sensoryczny Dziecka (PSD) 2.2. Niestandaryzowane narzędzia do badania małego dziecka 2.2.1. Krótka Skala Rozwoju Dziecka (KSRD) 2.2.2. Rozwojowa Skala Obserwacyjna 2.2.3. Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego 2.2.4. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (MFDR) 2.2.5. Karty Diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia 2.2.6. Profil Psychoedukacyjny (PEP-R) 2.2.7. Test Apercepcji Tematycznej dla Dzieci (CAT-A – Wersja z Postaciami Zwierząt, CAT-H – Wersja z Postaciami Ludzi) 2.2.8. Skala Oceny Zachowania Noworodka (NBAS) 2.3. Krótka prezentacja nieaktualnych metod diagnozy małego dziecka Rozdział 3. Zapowiedzi nowych testów i metod do badania małego dziecka 3.1. Zapowiedzi z Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w Warszawie 3.2. Zapowiedzi z Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku 3.3. Projekty badawcze dotyczące opracowania nowych narzędzi diagnostycznych do wykorzystania w poradniach psychologiczno-pedagogicznych Załącznik Przykładowa opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju przygotowana na podstawie badania wybranymi narzędziami diagnostycznymi
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44141 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej