Monografia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(13)
Forma i typ
Książki
(13)
Publikacje naukowe
(12)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(8)
wypożyczone
(5)
Placówka
Wypożyczalnia
(13)
Autor
Benner Dietrich
(1)
Bilewicz Małgorzata
(1)
Doroszuk Joanna
(1)
Kataryńczuk-Mania Lidia
(1)
Kopaczyńska Iwona
(1)
Kędra Marzena
(1)
Leksy Karina
(1)
Leżańska Wiesława
(1)
Magda-Adamowicz Marzenna
(1)
Nadachewicz Katarzyna
(1)
Nowosad Inetta
(1)
Ogińska-Bulik Nina
(1)
Paluch Michał
(1)
Płóciennik Elżbieta
(1)
Siemieniecka Dorota
(1)
Siemieniecki Bronisław
(1)
Smyła Joanna
(1)
Stępkowski Dariusz
(1)
Zadworna-Cieślak Magdalena
(1)
Śliwerski Bogusław
(1)
Švamberk Šauerová Markéta
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(9)
2010 - 2019
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(13)
Kraj wydania
Polska
(12)
Czechy
(1)
Język
polski
(12)
czeski
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Młodzież
(3)
Dziecko z niepełnosprawnością
(2)
Innowacje pedagogiczne
(2)
Metody nauczania
(2)
Pedagogika specjalna
(2)
Postawy
(2)
Szkolnictwo
(2)
Uczenie się
(2)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(2)
Aktywność prospektywna
(1)
Badania porównawcze
(1)
Cele życiowe
(1)
Dobre praktyki
(1)
Dzieciństwo
(1)
Edukacja kulturalna
(1)
Edukacja prozdrowotna
(1)
Edukacja włączająca
(1)
Efektywność nauczania
(1)
Globalizacja
(1)
Jakość życia
(1)
Klasa szkolna (socjologia)
(1)
Klimat szkoły
(1)
Kompetencje dydaktyczne
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Kształcenie
(1)
Kształcenie nauczycieli
(1)
Kultura masowa
(1)
Kultura szkoły
(1)
Motywacja uczenia się
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczanie na odległość
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Netnografia
(1)
Pedagogika
(1)
Pedagogika medialna
(1)
Pedagogika przedszkolna
(1)
Pedagogika rodziny
(1)
Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce
(1)
Postawy rodzicielskie
(1)
Poznanie
(1)
Program autorski (pedagogika)
(1)
Przywództwo edukacyjne
(1)
Rodzice
(1)
Rodzicielstwo
(1)
Rodzina
(1)
Rzeczywistość wirtualna
(1)
Samokształcenie
(1)
Socjologia rodziny
(1)
Społeczeństwo konsumpcyjne
(1)
Społeczności internetowe
(1)
Styl życia
(1)
Szkoły podstawowe
(1)
Techniki Freineta
(1)
Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT)
(1)
Teoria nauczania
(1)
Tożsamość osobista
(1)
Tożsamość zawodowa
(1)
Trudne sytuacje życiowe
(1)
Wartość
(1)
Wsparcie społeczne
(1)
Wychowanie
(1)
Wykluczenie społeczne
(1)
Zachowania prozdrowotne
(1)
Zastosowania multimediów w edukacji
(1)
Zdrowotność
(1)
Zmiana społeczna
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: czas
2001-
(5)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Gatunek
Opracowanie
(24)
Praca zbiorowa
(20)
Podręcznik
(19)
Monografia
(13)
Poradnik
(11)
Publikacje naukowe
(8)
Raport z badań
(7)
Scenariusz zajęć
(6)
Karty pracy ucznia
(3)
Debata
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Ćwiczenia i zadania
(2)
Arkusz obserwacji
(1)
Komentarz
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Pamiętniki angielskie
(1)
Podręcznik akademicki
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Praca dyplomowa
(1)
Prace popularne [Typ publikacji]
(1)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(1)
Program nauczania
(1)
Recenzja naukowa
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wzory dokumentów
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(11)
Socjologia i społeczeństwo
(5)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Nauka i badania
(1)
13 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
W publikacji przedstawiono koncepcję umożliwiającą dalsze formułowanie dyrektyw dydaktycznych odnośnie do propedeutyki nauki w wyższych klasach ostatniego poziomu systemu kształcenia ogólnego i na pierwszych latach studiów wyższych. Odwołując się do wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy wykorzystywanych w nauczaniu szkolnym i akademickim, w książce położono powtórnie nacisk na zależności zachodzące między nauczaniem i uczeniem się.
Spis treści : Od tłumacza  Wstęp Autora do wydania polskiego    Wstęp    Rozdział 1. Lekcje mistrzów – z historii europejskiego i amerykańskiego dyskursu dydaktycznego  1.1. Pojęcie paidei w Platońskiej metaforze jaskini    1.2. Dydaktyczna strona sokratejskiej aporetyki na przykładzie lekcji geometrii przedstawionej w dialogu Menon  1.3. Arystoteles o sztuce nauczania i uczeniu się  1.4. Roussowskie zasady wychowania i ich dydaktyczne znaczenie na przykładzie lekcji ze złamanym kijem  1.5. Dydaktyczne znaczenie Fichteańskiego pojęcia wychowania na przykładzie konstruowania trójkąta    1.6. Dydaktyczna koncepcja prowadzenia lekcji jako rozszerzanie doświadczenia i wiedzy uzyskanej dzięki obcowaniu z innymi według Johanna Friedricha Herbarta  1.7. Nabudowana na irytacjach edukacyjnych i negatywnych doświadczeniach (samo)kształcących dydaktyka jednolita Johna Deweya  1.8. W kierunku (naukowo-)dydaktycznych badań pedagogicznych nad taktem i profesjonalizacją nauczania  Rozdział 2. Podstawowe rozróżnienia     2.1. Wychowanie i (samo)kształcenie    2.2. Nauczanie i uczenie się    2.3. Pozytywne i negatywne doświadczenia    2.4. Trzy rodzaje przyczynowości w procesach wychowania i (samo)kształcenia     2.5. (Samo)kształcenie i kompetencja  2.6. Uwagi końcowe    Rozdział 3. Doświadczenie, wiedza, nauka oraz nauczanie, uczenie się, prowadzenie lekcji w kontekście wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy  3.1. Teleologiczny paradygmat nauki Arystotelesa i jego antycypacje społeczno-praktyczne  3.2. Indukcja naukowa i praxis technologiczno-społeczna według Francisa Bacona  3.3. W sprawie zależności między krytyką rozumu a konceptualizacją praxis u Immanuela Kanta  3.4. Racjonalizm krytyczny a demokracja rozwiązująca problemy – wyprowadzona z jedności nauki logika badań Karla R. Poppera i jej znaczenie dla pluralizmu nowoczesnych typów wiedzy  3.5. Doświadczenie historyczno-hermeneutyczne, (samo)kształcenie i kompetencje w nawiązaniu do Wilhelma Diltheya, Hansa-Georga Gadamera, Joachima Rittera, Johanna G. Droysena i Günthera Bucka  3.6. Kryzys nauk europejskich według Edmunda Husserla i nieprzemijające znaczenie eksplikacji doświadczenia życia codziennego w propedeutyce nauki  3.7. Max Horkheimer o teorii tradycyjnej i krytycznej, Theodor W. Adorno o bezpośredniości i mediacji oraz Jürgen Habermas o naukowo-dydaktycznej interpretacji związku między poznaniem a interesem  3.8. Theodor Litt na temat triady podmiot – metoda – przedmiot, „nieuniknioności obcowania” i „błogosławieństwa refleksji”  3.9. Wolfgang Fischer i Jörg Ruhloff o (samo)kształceniowym znaczeniu sceptyczno-transcendentalnego posługiwania się rozumem  3.10. W sprawie pragmatycznego obchodzenia się z wielorakimi typami wiedzy. Albo: apologia nowego rozumienia metod nauczania wychowującego i (samo)kształcącego  Rozdział 4. Koncepcje naukowo-dydaktyczne i tendencje rozwojowe w XX-wiecznej pedagogice niemieckiej  4.1. Od teorii nauczania Johanna Friedricha Herbarta, przez dydaktykę stopni formalnych herbartystów i teorię planu nauczania Ericha Wenigera, do krytyki prospektywnych ideałów (samo)kształcenia Hannah Arendt i Theodora Litta oraz dydaktyki kategorialnej Wolfganga Klafkiego  4.2. Dydaktyczne znaczenie metodycznych pytań kierunkowych Giseli Blankertz oraz problem konstytucji nauczania propedeutyczno-naukowego według Hermanna-Josefa Kaisera 4.3. Klausa Prangego pedagogika operatywna i jej uzupełnienie przez koncepcję dydaktycznego zapytywania i odpowiadania Alfreda Petzelta i Josefa Derbolava  4.4. W sprawie podejścia do problemów naukowo-dydaktycznych w wybranych projektach reform oświatowych w Niemczech  Rozdział 5. Elementy ogólnej dydaktyki nauki  5.1. W kierunku dydaktyki typów wiedzy i formatów sądzenia  5.2. Triada szkolna: podstawowe wiadomości teoretyczne, kompetencja sądzenia i kompetencja partycypacji w działaniu 5.3. Triada dydaktyczna: nauczanie przedmiotowe, nauczanie ponadprzedmiotowe i nauczanie metodą projektów  5.4. Triada ewaluacyjna: zadania dydaktyczne, kontrolne i testowe  5.5. Reguły i zasady konstruowania zadań ukierunkowanych, których celem jest mierzenie kompetencji z perspektywy teorii kształcenia, metodyk przedmiotowych i badań empirycznych  5.6. O konieczności i możliwości uzgodnienia modelowania dydaktycznego z kompetencyjnym  Rozdział 6. Przykłady  6.1. Matematyka: o nauczaniu twierdzenia Pitagorasa  6.2. Fizyka: od starożytnej do nowożytnej fizyki  6.3. Biologia: wprowadzenie do teorii ewolucji Darwina z uwzględnieniem różnorodności typów wiedzy naukowej  6.4. Etyka: jak Shinichi Ushida uczy etyki? Albo o dydaktycznym znaczeniu refleksyjnych zadań testowych w nauczaniu problemowym na lekcjach etyki 6.5. Polityka: jak Günther Braun czytał z uczniami ustawę zasadniczą Republiki Federalnej Niemiec  Rozdział 7. Perspektywy dotyczące przyszłości dydaktyki nauki  7.1. Kształcenie przez naukę?  7.2. Dydaktyka szkoły wyższej poza shift from teaching to learning i constructive alignment  7.3. Współzależności między badaniami naukowymi, nauczaniem, uczeniem się i uczeniem się przez badanie    Bibliografia    Indeks rzeczowy Indeks osób 
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44099 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka ta jest zorientowana na poznanie kategorii znaczących dla współczesnej rodziny dziecka z niepełnosprawnością w obliczu zachodzących zmian społecznych. […] Moją pracę oparłam na wyznaczonych przez Halinę Borzyszkowską kluczowych kategoriach funkcjonowania rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. Starałam się jednocześnie zachowywać otwartość na poznanie bądź wyznaczenie kategorii nowych. Dokonałam analizy społecznej rzeczywistości posttransformacyjnej z uwzględnieniem zmian uwarunkowań funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością oraz jego rodziny. Przeprowadziłam również badania uwzględniające nowe trendy cywilizacyjne oraz zmiany w obszarze komunikacji społecznej. […] Książka ta stanowi pracę pedagoga specjalnego, dla którego temat rodziny dziecka z niepełnosprawnością jest ważny z dwóch głównych powodów: po pierwsze ze względu na jego implikacje teoretyczne w obszarze pedagogiki specjalnej; po drugie zaś w związku z codzienną współpracą z rodzicami w obszarze działań praktycznych autora (praca w przedszkolu specjalnym).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44073 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Cogito - szkoła z własnym obliczem / Marzena Kędra. - Kraków : Impuls, 2021. - 289 stron : fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(Drogowskazy (w) Edukacji)
Dzięki takim książkom możemy tak, jak Autorka, niejako metaforycznie wchodzić w relacje z sobą, by dzięki nim niekoniecznie coś powielać, dosłownie naśladować, ale może spróbować dzielić się z innymi także własnymi rozwiązaniami. Zachęcam zatem nie tylko do lektury tak wyjątkowej w treści i formie książki, ale także wprowadzenia do współczesnej polskiej pedagogiki szkolnej własnego doświadczenia, rozwiązań czy efektów twórczych dokonań. Freinet oczekiwał tego od nas, od nauczycieli z pasją realizujących swoją profesję. Każdy z nas może dodać kropelkę kruszącą beton nonsensownej i mniej wartościowej edukacji. Trzeba tylko mieć odwagę, zaryzykować, podjąć wysiłek i rzucić "ziarno" na podatny grunt oczekujących na naszą pedagogię dziecięcych serc, umysłów i rąk. Prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
Spis treści : Wstęp     Jaka szkoła?    O tym, jak Celestyn Freinet wpłynął na moje nauczycielskie życie     I. Kreatorzy świata    Gawędy Mateusza a koncepcja szkoły Cogito w Poznaniu    Od fascynacji do realizacji. Model szkoły Cogito    Organizacja pracy szkoły     Personalizacja procesu kształcenia     Kompetencje przyszłości     Plan zajęć  Organizacja przestrzeni edukacyjnej    II. Laboratorium demokracji     Wychowanie do demokracji     Narada klasowa     Debaty lub dyskusje klasowe    Odpowiedzialności szkolne i klasowe  Mediatorzy szkolni    Szkoła Cogito dla innych  III. Środowisko pracy i życia    „Zejdź z katedry i zawiń rękawy”  Drobiazg, który jest wszystkim  Ogrodnicy i hodowcy  Zawód jako postawa życiowa    IV. Skrzynka z narzędziami – techniki pracy  „Czy szkoła powinna być placem budowy?”  Planowanie pracy  Jak sprawić, żeby dziecko czuło pragnienie    Kompleks zainteresowań    Doświadczenia poszukujące  Korespondencja międzyszkolna    Sprawności  Fiszki  Pojęcie szybkości  Dlaczego warto?  V. Edukacja interdyscyplinarna  Nauczanie interdyscyplinarne – blokowe. Zrozumieć świat  Akademia kompetencji    Pracownie tematyczne  VI. Aktywności – projekty  Człowiek pracy    Projekty szkolne    VII. Ład i harmonia  Uważność  „Wywołajmy przeciąg”, czyli o konieczności uwzględniania w programie edukacyjnym potrzeb dziecka: indywidualnych i społecznych  „Dobry ogrodnik, czyli cykl wychowawczy”  VIII. Oceniać czy doceniać  „Historia o koniu, który nie odczuwał pragnienia”  Pochwała i uznanie  Znaleźć się w czołówce  IX. Jak zmieniać szkołę?  Innowacyjność. Najważniejsze projekty w latach 2015–2020, na które Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty pozyskała środki zewnętrzne    Akademia Cogito  Cogito w koronie  Druki ulotne  Zakończenie   Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44111 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Treści zawarte w monografii pozwalają poznać i zrozumieć rzeczywistość (w tym rzeczywistość świata wirtualnego), w której żyją dorastający oraz wpływy społeczno-kulturowe determinujące ich codzienne funkcjonowanie i w znacznym stopniu wpływające na proces socjalizacji młodego pokolenia. Istotnym elementem opracowania jest ukazanie problemów zdrowia fizycznego i psychospołecznego dotykających współczesną młodzież, a w znacznym stopniu wynikających ze stylu życia i warunków szeroko rozumianego środowiska ich życia, w tym dominacji aktualnych trendów (pop)kulturowych. Stąd też tak podkreślana w monografii potrzeba realizacji edukacji zdrowotnej, która wydaje się koniecznością wobec wielu nowych zagrożeń zdrowia i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Zdrowotne konsekwencje przemian społeczno-kulturowych w zglobalizowanym świecie 1.1. Pojęcie globalizacji w świetle literatury przedmiotu 1.2. Globalizacja i migracja a ryzyko chorób zakaźnych 1.3. Wpływ globalizacji kulturowej na zdrowie jednostki 1.4. Nierówności w zdrowiu i „społeczeństwo ryzyka” a stres i zdrowie 1.5. Edukacja zdrowotna narzędziem budowania świadomości zdrowotnej w zglobalizowanym świecie Rozdział 2. Globalny nastolatek wobec wartości 2.1. Zglobalizowany nastolatek 2.2. Pojęcie wartości w naukach społecznych 2.3. Wartości w życiu młodzieży w świetle badań 2.4. Kultura popularna jako nośnik wartości – podsumowanie Rozdział 3. W sidłach konsumpcji – znaczenie mody i konsumpcji dla zdrowia i jakości życia młodego pokolenia 3.1. Społeczeństwo konsumpcyjne 3.2. Tożsamość współczesnego konsumenta – wybrane typologie 3.3. Magia zakupów 3.4. W niewoli wolnego wyboru – konsumenckie dylematy 3.5. Znaczenie kultury konsumpcji dla relacji międzyludzkich i wychowania 3.6. „Ometkowany styl życia” 3.7. Wychowanie do konsumpcji Rozdział 4. Nowe media a styl i jakość życia współczesnych nastolatków 4.1. Nowe media – wyjaśnienia terminologiczne 4.2. Media cyfrowe w życiu globalnego nastolatka 4.3. Internet i telefon komórkowy – atrybuty współczesnej młodzieży 4.4. Technologie informacyjno-komunikacyjne – możliwości i zagrożenia zdrowotne 4.5. Problem uzależnień od mediów cyfrowych 4.6. Inne zagrożenia związane z korzystaniem ze współczesnej technologii cyfrowej 4.7. Nowoczesne media cyfrowe jako wyzwanie wychowawcze i edukacyjne Rozdział 5. Pokolenie „lubię to”, czyli ekshibicjonizm społeczny w wirtualnym świecie 5.1. Nic do ukrycia? 5.2. Portal społecznościowy jako przestrzeń autopromocji 5.3. Czy liczba lajków i znajomych ma znaczenie? 5.4. Tendencje narcystyczne użytkowników social media 5.5. Jasne i ciemne strony internetowego ekshibicjonizmu 5.6. Internetowy ekshibicjonizm dorastających 5.7. Umiar i rozwaga, czyli refleksje końcowe Rozdział 6. Somatyzacja tożsamości – konsekwencje psychospołeczne i zdrowotne 6.1. Status ciała we współczesnej kulturze zachodniej 6.2. „Jestem tym, jak wyglądam”, czyli ciało = tożsamość 6.3. Piętno nieadekwatnego wyglądu 6.4. Znaczenie atrakcyjnego ciała w procesie dojrzewania 6.5. Dysmorfofobia i zaburzenia zachowania związane z ciałem 6.6. Tożsamość to nie tylko ciało – uwagi końcowe Rozdział 7. Seksualizacja kultury współczesnej – znaczenie dla funkcjonowania młodzieży 7.1. Kultura popularna i przekazy medialne jako źródło seksualizacji życia 7.2. Koniec wieku niewinności? 7.3. Seksualizacja dziewcząt 7.4. Konsekwencje zjawiska seksualizacji kultury dla współczesnej młodzieży 7.5. Czy i w jaki sposób przeciwdziałać skutkom postępującej seksualizacji kultury? Rozdział 8. Zdrowie, kształcenie i wychowanie (pop)nastolatków – perspektywa edukacyjna 8.1. Dryfujący w popkulturze – czy to obraz współczesnego nastolatka? 8.2. Wychowanie w popkulturze – perspektywa pedagogiczna 8.3. Zdrowie i edukacja zdrowotna w popkulturze Zakończenie, w którym o potrzebie edukacji zdrowotnej w popkulturowym świecie Bibliografia Netografia Aneks. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44126 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Od Autorek Wprowadzenie Część I. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce 1.Pierwsze koncepcje edukacji małego dziecka 1.1.Koncepcje edukacji małego dziecka w Oświeceniu 1.2.Koncepcje edukacji małego dziecka w okresie Pozytywizmu 2.Europejskie paradygmaty wychowania przedszkolnego 2.1.Pedagogika przedszkolna Fryderyka Wilhelma Froebla (1782–1852) 2.2.Pedagogika przedszkolna Marii Montessori (1870–1952) 2.3.Pedagogika funkcjonalna Edwarda Claparede (1873–1940) 2.4.Ośrodki zainteresowań Owidiusza Decroly’ego (1871–1932) 3.Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym 3.1.Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa (1858–1944) 3.2.Stefania Marciszewska-Posadzowa (1874–1955) 3.3.Natalia Cicimirska (1881–1959) 3.4.Zofia Żukiewiczowa (1881–1956) 3.5.Zofia Bogdanowicz (1897–1976) 3.6.Udział polskich psychologów w budowaniu naukowości pedagogiki przedszkolnej 3.7.Początki naukowej pedagogiki przedszkolnej w Polsce Część II. Podstawy wychowania przedszkolnego 1.Teoretyczne konteksty wychowania przedszkolnego 1.1.Koncepcje wychowania przedszkolnego 1.2. Modele wychowania przedszkolnego 2.Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce 3.Funkcje i zasady wychowania przedszkolnego 3.1.Funkcje przedszkola wobec dziecka 3.2.Zasady wychowania przedszkolnego 4.Istota programów wychowania przedszkolnego Część III. Metodyka wychowania przedszkolnego 1.Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym 1.1.Definicje zabawy 1.2.Funkcje zabawy 1.3.Rola nauczyciela przy organizacji zabawy dzieci 1.4.Zabawka w przestrzeni przedszkola 2.Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka 2.1.Klasyfikacja metod według Marii Kwiatowskiej 2.2.Klasyfikacja metod w ramach pedagogiki zabawy 2.3.Klasyfikacja metod aktywizujących 2.4.Strategie rozwijające myślenie dzieci 2.5.Tutoring rówieśniczy w przedszkolu 3.Metodyka poszczególnych typów edukacji jako przygotowanie do integrowania wiedzy i umiejętności dzieci 3.1.Dydaktyka twórczości w przedszkolu 3.2.Kształcenie językowe dla dzieci w wieku przedszkolnym 3.3.Koncepcje nauczania czytania i pisania w przedszkolu 3.4.Przedszkolna edukacja matematyczna 3.5.Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu 3.5.1.Wychowanie społeczno-moralne w przedszkolu 3.5.2.Przedszkolna edukacja przyrodniczo-ekologiczna 3.6.Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu 3.7.Metodyka edukacji plastyczno-technicznej w przedszkolu 3.8.Metodyka edukacji zdrowotnej w przedszkolu 3.9.Edukacja teatralna i drama w przedszkolu 3.10.Edukacja medialna w przedszkolu 3.11.Metodyka nauczania dzieci języka obcego 4.Alternatywne systemy pedagogiczne w przedszkolu 4.1.Metoda Marii Montessori we współczesnych przedszkolach 4.2.Przedszkola waldorfskie 4.3.Plan daltoński w przedszkolu 4.4.Specyfika przedszkoli wielokulturowych i wielojęzycznych 4.5.Przedszkola leśne 5.Problemy adaptacji dziecka do warunków przedszkola 5.1.Czynniki utrudniające dziecku adaptację do warunków przedszkola 5.2.Trudności dziecka w procesie adaptacji do warunków przedszkola 5.3.Warunki sprzyjające adaptacji dziecka do przedszkola 6.Partnerstwo we współpracy nauczycieli i rodziców 6.1.Podstawa prawna współpracy z rodzicami na terenie przedszkola 6.2.Problemy w zakresie współpracy przedstawicieli przedszkola i rodziców 6.3.Czynniki sprzyjające współpracy nauczycieli i rodziców 6.4.Zasady współpracy nauczycieli i rodziców 6.5.Formy współpracy przedszkola i rodziców Część IV. Diagnoza przedszkolna 1.Definicja i cel diagnozy przedszkolnej 2.Podstawa teoretyczna diagnozy w ujęciu historycznym 3.Współczesna koncepcja diagnozy przedszkolnej 4.Zasady w postępowaniu diagnostycznym 5.Etapy procesu diagnostycznego 6.Funkcje diagnozy 7.Metody procesu diagnostycznego w przedszkolu 8.Sfery rozwojowe dziecka jako przedmiot diagnozy 9.Specyfika diagnozy gotowości dziecka do podjęcia zadań szkolnych 10.Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu Część V. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu 1.Przestrzeń edukacyjna i jej wybrane cechy 2.Aranżacja przestrzeni materialnej w przedszkolu 3.Zagospodarowanie czasu w przedszkolu 4.Aspekty społecznej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu Część VI. Nauczyciel wychowania przedszkolnego 1.Współczesne oczekiwania wobec nauczyciela przedszkola 1.1.Kwalifikacje nauczycieli przedszkola 1.2. Postulowane kompetencje nauczycieli przedszkolnych 2.Zarządzanie przez nauczyciela własnym rozwojem zawodowym 2.1.Planowanie własnego rozwoju zawodowego 2.2.Innowacyjność nauczyciela przedszkola 3. Problemy etyczne nauczyciela przedszkola
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44127 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Część 1 Teoretyczne, badawcze i praktyczne inspiracje dla rozwoju nauczyciela 1.1. Dziecko i rodzicielstwo w czasach przemian — Iwona Banach 1.2. Wczesne dzieciństwo jako okres edukacji fundamentalnej (w kontekście przywiązania) — Sadowska 1.3. Tutoring we współpracy szkoły z rodzicami uczniów edukacji wczesnoszkolnej — Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Maniakowska, Lidia Katavńczuk-Mania 1.4. Szkoły z programem IB dla młodszych uczniów — wybrane obszary organizacji kształcenia jako źródło inspiracji dla zmian w edukacji wczesnoszkolnej w szkołach publicznych — Iwona Kopaczyńska Część 2 Dzieci ze specjalnymi potrzebami w placówkach edukacyjnych i ich rodzice 2.1. Rola nauczyciela edukacji przedszkolnej we wspieraniu dziecka z niepełnosprawnością — Regina Korzeniowska 2.2. Rodzice wobec wychowania i wspierania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością — Jolanta Lipińska-Lokś 2.3. Zabawa jako niewykorzystana sfera aktywności we wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu — Jarosław Bąbka, Katarzyna Stein-Szała 2.4. Klasa integracyjna jako wyjątkowa grupa społeczna w systemie edukacyjnym mniejsze zło?) — Izabela Plieth-Kalinowska Część 3 Rozwijanie zamiłowań do kultury — wyjątkowy wymiar edukacyjny 3.1. Wartość kultury regionalnej w edukacji i wychowaniu młodego pokolenia — w 100 rocznicę urodzin Stanisława Hadyny — Mirosław Kisiel 3.2. „Ocalić od zapomnienia", czyli o roli nauczyciela edukacji regionalnej — Maria Sobieszczyk 3.3. Postrzeganie wymiarów ruchu w aktywności muzycznej — Anna Ewa Wójcik 3.4. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów — Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44135 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Praca z akresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Monografia jest próbą całościowego, holistycznego ujęcia pracy nauczyciela z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych - edukacji inkluzyjnej. Definiuje pojęcie specjalne potrzeby edukacyjne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44130 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kultura szkoły w rozwoju szkoły / Inetta Nowosad. - Kraków : Impuls, 2019. - 298 stron : ilustracje ; 21 cm.
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Spis treści : Rozdział 1 Kultura szkoły i jej znaczenie w badaniach efektywności szkoły 1.1. U podstaw badań efektywności szkoły 1.2. Budowanie solidnych podstaw metodologicznych   1.3. W stronę rozwoju szkoły    1.4. Globalizacja i umiędzynarodowienie badań   1.5. Efektywność szkoły w płynnej rzeczywistości   Rozdział 2 W labiryncie niejednoznaczności kultury szkoły    2.1. Kultura szkoły – wokół definicji   2.2. Elementy kultury szkoły   2.3. Klimat szkoły i jego badania 2.4. Kultura szkoły a klimat szkoły 2.5. Orientacje badawcze kultury szkoły Rozdział 3 Rekulturacja: kształtowanie kultury szkoły 3.1. Cechy kultury szkół 3.2. Kształtowanie kultury szkoły   3.3. Przywództwo i zarządzanie w kulturze szkoły   3.4. Modele przywództwa a kultura szkoły 3.5. Współzależność przywództwa, uczenia się i współpracy w kształtowaniu kultury szkoły   Bibliografia 
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44112 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Spis treści : Wstęp      Rozdział 1 Tendencje zmian we współczesnej dydaktyce  1.1. Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych     1.2. Rozwój wiedzy kognitywistycznej     1.3. Procesy globalizacyjne w przestrzeni społeczno-kulturowej    Rozdział 2 Paradygmaty w dydaktyce     Wprowadzenie     2.1. Fundamentalne paradygmaty i wpływające na nie teorie rozwoju człowieka    2.2. Teoria rozwoju poznawczego Jeana Piageta     2.3. Teoria społeczno-kulturowego podejścia do rozwoju poznawczego Lwa S. Wygotskiego     2.4. Teoria etapów rozwoju Erika H. Eriksona      2.5. Inne koncepcje etapów rozwoju człowieka. Maria Montessori     2.6. Motywacja i emocje – dwa fundamenty współczesnych paradygmatów  2.7. Współpraca i nowe technologie wyznacznikami nowych paradygmatów w dydaktyce    Rozdział 3 Humanistyczne teorie kształcenia na przełomie wieków i ich współczesne odniesienia    Wprowadzenie     3.1. Teorie wywodzące się z tradycyjnego dyskursu humanistycznego, np. o potrzebach człowieka, wolności uczenia się oraz szczęściu  3.2. Teorie motywacji w humanistycznej dydaktyce    3.3. Teorie skoncentrowane wokół procesu kształcenia    3.4. Humanistyczne teorie kształcenia uwzględniające badania w obszarze poznawczym   Rozdział 4 Behawioralne teorie kształcenia    4.1. Uczenie jako reakcja na stymulację (bodziec)  4.2. Uczenie się przez wzmocnienie wykonania określonych czynności (warunkowanie instrumentalne)    4.3. Uczenie się społeczne (przez obserwację)    4.4. Behawioryzm psychologiczny Arthura W. Staatsa   4.5. Model GOMS   Rozdział 5 Koncepcje poznawcze w teoriach kształcenia  5.1. Kognitywistyczne teorie kształcenia  5.2. Konstruktywistyczne teorie kształcenia  5.3. Koncepcje wywodzące się z teorii poznania oraz nowe prądy dyskursu nad kształceniem  Rozdział 6 Teorie kształcenia na odległość (nauczanie on-line, e-learning)    6.1. Problemy definicyjne i podstawowe teorie edukacji na odległość   6.2. Wybrane teorie kształcenia na odległość    6.3. Perspektywy edukacji na odległość    Zakończenie    Bibliografia   
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44115 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Wstęp          Rozdział 1 Podstawy badań nad przyszłością młodzieży         1.1. Dyskursy w badaniach młodzieży          1.2. Młodość jako kategoria rozwojowa i społeczna          1.3. W kręgu pojęć związanych z przyszłością młodzieży        1.4. Podmiotowy kontekst projektowania przyszłości w okresie adolescencji          Rozdział 2 Młodzież w zmieniającym się świecie – od tradycji do ponowoczesności          2.1. Przemiany współczesnego świata         2.2. Człowiek w ponowoczesności      2.3. Pokolenia młodzieży dawniej i dziś   2.4. Wokół problematyki tożsamości młodzieży     Rozdział 3 Społeczno-kulturowy kontekst konstruowania wzorów przyszłości młodzieży   3.1. Przestrzeń społeczna a projektowanie przyszłości      3.2. Wartości jako podstawa planowania przyszłości      3.3. Rodzina jako środowisko kreowania przyszłości      3.4. Pedagogiczne aspekty projektowania przyszłości   3.5. Medialne wzorce konstruowania przyszłości     Rozdział 4 Założenia metodologiczne badań własnych   4.1. Przedmiot i cele badań   4.2. Problematyka badawcza   4.3. Zmienne i wskaźniki   4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze   4.5. Charakterystyka terenu badań i badanej próby     4.6. Organizacja badań i sposób opracowania materiału empirycznego   Rozdział 5 Wzory przyszłości badanej młodzieży   5.1. Charakterystyka wzorów przyszłości osobistej i zawodowej badanych   5.2. Wzory przyszłości dziewcząt i chłopców   5.3. Specyfika środowiskowa wzorów przyszłości młodzieży   5.4. Typy wzorów przyszłości preferowanych przez młodzież   Rozdział 6 Młodzież o sobie i świecie w kontekście wyobrażonej przyszłości   6.1. Wartości a wzory przyszłości młodzieży     6.2. Perspektywy ocen wzorów przyszłości młodzieży   6.3. Czynniki zależne i niezależne od jednostki – wpływające na realizację wzorów przyszłości   6.4. Społeczno-pedagogiczne uwarunkowania wzorów przyszłości     Rozdział 7 Nastawienie młodzieży intra-, interpersonalne oraz wobec własnego życia i świata a jej wzory przyszłości   7.1. Samoocena młodzieży a jej wzory przyszłości   7.2. Funkcjonowanie interpersonalne młodzieży a jej wzory przyszłości   7.3. Obraz świata a wzory przyszłości młodzieży     7.4. Obraz życia a wzory przyszłości młodzieży     Wnioski i implikacje dla praktyki     Bibliografia  
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W. 44114 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nowa monografia Markét Magdalény Šauerová „Ruch i doświadczenie w koncepcji multidyscyplinarnej” jest odpowiedzią na obecną sytuację w społeczeństwie, podkreśla znaczenie ruchu i doświadczenia dla osiągania zdrowia i dobrego samopoczucia w różnych obszarach życia społecznego. Jest luźną kontynuacją publikacji na temat pedagogiki doświadczalnej, doświadczenia i znaczenia ruchu w życiu jednostki i społeczeństwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44081 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego / Bogusław Śliwerski, Michał Paluch. - Kraków : Impuls, 2021. - 356 stron : fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(Drogowskazy (w) Edukacji)
Spis treści : Bogusław Śliwerski Część 1. Od zniewolenia do edukacji w wolności Rozdział 1. Krytyka systemu klasowo-lekcyjnego       1. Nienaruszalność systemu klasowo-lekcyjnego       2. Klasa szkolna jako cela więzienna      3. Dyrektywne/autorytarne podejście do nauczania dzieci i młodzieży      4. Znaczenie miejsca i czasu uczenia się    5. System klasowo-lekcyjny w prawie oświatowym    6. Toksyczność i reprodukcja totalnej edukacji    7. Ideologiczne władztwo oświatowe   Rozdział 2. Badania nad klasą szkolną    1. Impulsy z nauk pogranicza    2. System klasowo-lekcyjny w teorii wielostronnego kształcenia Wincentego Okonia      3. Behawioralna teoria kształcenia Bolesława Niemierki   4. Miejsce uczenia się w świetle badań etnopedagogicznych   5. Architektoniczny gorset systemu klasowo-lekcyjnego    6. Klasa szkolna jako środowisko proksemiczne    7. Fenomen dzwonka szkolnego      8. Ławki szkolne    9. Komunikacyjne doświadczenia uczniów w czasie lekcji   10. Kultura i klimat klasy szkolnej  11. Pozór wychowawczej i dydaktycznej spójności klasy szkolnej     12. Celowy dobór czy selekcja?   Rozdział 3. Wyjście poza dostarczone (narzucone) systemowe rygory   1. (Nie-)pożądana przez władze III RP edukacja autorska w szkołach publicznych     2. Klasa autorskiej edukacji  3. Wyspy transformatywnego oporu edukacyjnego   4. Jest taka szkoła, w której wcale nie chodzi o szkołę   5. Może Johannes Sturm przejdzie wreszcie w Polsce na dydaktyczną „emeryturę”?   6. Samokontrola i samoocena uczącego się w modelu edukacji hybrydowej   Zakończenie jako wprowadzenie do kolejnej części analiz   Bibliografia do części 1  Michał Paluch Część 2. Powrót do źródeł Rozdział 1. „Czuły narrator” w społeczności klasowo-lekcyjnej  Rozdział 2. „Pierwotna samotność” nauczyciela w drodze na lekcję   Rozdział 3. „Oiketa” wchodzi do klasy    Zakończenie   3 Bibliografia do części 2
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44116 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
W monografii, opartej na najnowszej literaturze, dokonano przeglądu kluczowych koncepcji wyjaśniających zachowania związane ze zdrowiem, przedstawiono uwarunkowania zachowań zdrowotnych z uwzględnieniem rodzinnych i podmiotowych czynników wpływających na podejmowane zachowania. Książka zawiera również wyniki badań przeprowadzone na grupie nastolatków i ich rodziców. Analizowano w nich wpływ wybranych czynników rodzinnych i podmiotowych na kształtowanie się zachowań zdrowotnych młodzieży. Integralną częścią publikacji jest propozycja założeń programu profilaktycznego, opracowanego na bazie uzyskanych wyników, kierowanego zarówno do młodych ludzi, jak i ich rodziców.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44163 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej