Językoznawstwo
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Publikacje naukowe
(5)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(7)
Placówka
Wypożyczalnia
(7)
Autor
Burkacka Iwona
(1)
Będkowski Marcin
(1)
Danowska-Florczyk Emilia
(1)
Gębal Przemysław
(1)
Gębal Przemysław E
(1)
Hącia Agata
(1)
Kamińska Anna
(1)
Karpińska-Szaj Katarzyna
(1)
Korpysz Tomasz
(1)
Kozioł-Chrzanowska Ewa
(1)
Kołsut Sławomira
(1)
Kłosińska Katarzyna
(1)
Levčuk Pavlo
(1)
Nawracka Monika J
(1)
Pędzich Barbara
(1)
Wanot-Miśtura Magdalena
(1)
Wileczek Anna
(1)
Wolański Adam
(1)
Łachnik Jarosław
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(6)
niemiecki
(1)
Odbiorca
Pedagodzy
(1)
Temat
Język polski
(3)
Język polski jako obcy
(2)
Nauczanie języków obcych
(2)
Dzieci
(1)
Imigranci
(1)
Indywidualizacja (pedagogika)
(1)
Integracja społeczna
(1)
Język niemiecki (przedmiot szkolny)
(1)
Język rosyjski
(1)
Język ukraiński
(1)
Językoznawstwo
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Kultura
(1)
Metody nauczania
(1)
Transkulturowość
(1)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(1)
Ukraińcy
(1)
Wielojęzyczność
(1)
Gatunek
Opracowanie
(4)
Praca zbiorowa
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(75)
Socjologia i społeczeństwo
(35)
Psychologia
(28)
Językoznawstwo
(7)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(7)
Nauka i badania
(6)
Kultura i sztuka
(4)
Medycyna i zdrowie
(4)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(4)
Historia
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Filozofia i etyka
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Biologia
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Matematyka
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Rozwój osobisty
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Nowe w Glottodydaktyce : studia lingwistyczne i pedagogiczne ; nr 1)
(Z Prac Kolegium Nauk Społecznych i Filologii Obcych Politechniki Śląskiej w Gliwicach)
Książka Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne jest pracą interdyscyplinarną. (… ) Łączy więc wiele dziedzin nauki takich jak glottodydaktyka, językoznawstwo polonistyczne, kulturoznawstwo, komunikacja, ale też pedagogika i socjologia. (… ) Przedstawione cele pracy są bardzo ambitne. Monografia ma być z jednej strony „nową” dydaktyką języka, z drugiej - zakreślać obszary wiedzy interdyscyplinarnej, koniecznej do realizacji tego celu. (… ) Rzeczywiście, obecność uczniów z doświadczeniem migracyjnym wymaga zupełnie innej dydaktyki. (… ) Edukacja takich dzieci narzuca konieczność interdyscyplinarności i koncepcji połączenia kształcenia językowego z nauczaniem międzykulturowym, dydaktyką wielojęzyczności, edukacją włączającą i edukacją pozytywną. (… ) Przedstawione szerokie obszary naukowe dotyczące nowej dydaktyki wymagają starannego przygotowania nauczyciela, specyficznej organizacji procesu dydaktycznego i działań legislacyjnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44068 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spos treści : Wprowadzenie          Część I Specjalne potrzeby edukacyjne w nauce języka obcego 1. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z deficytami języka, mowy i komunikacji      1.1. Uściślenia terminologiczne      1.2. Specjalne potrzeby językowe   1.3. Trudności w przyswajaniu języka     1.3.1. Funkcjonowanie poznawcze   1.3.2. Funkcjonowanie komunikacyjne   2. Cele nauki języka obcego   2.1. Cele edukacyjne      2.2. Cele terapeutyczne      Część II Zasada indywidualizacji 3. Indywidualizacja w nauczaniu włączającym   3.1. Inkluzja w szkole: założenia ogólne     3.2. Uniwersalne projektowanie i spersonalizowana edukacja   3.3. Doświadczenia nauczycieli   4. Zasada indywidualizacji w nauce języka obcego      4.1. Rozpoznanie potencjału językowego   4.1.1. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna   4.1.2. Diagnoza na potrzeby nauczania języka obcego     4.2. Rozwijanie kompetencji ucznia          4.2.1. Świadomość (meta)językowa       4.2.2. Język i działanie a sprawności poznawcze        Część III Indywidualizacja w badaniach i praktyce 5. Indywidualizacja w badaniach glottodydaktycznych          5.1. Interdyscyplinarny dialog          5.2. Główne wątki badawcze       5.2.1. Dwujęzyczność dzieci z deficytami języka, mowy i komunikacji   5.2.2. Rehabilitacyjne aspekty nauki języka obcego     5.2.3. Organizacja nauczania        6. W szkole: niezwykłe dzieci, nieobce języki   6.1. Ja, ty, my: razem nie tylko w klasie      6.2. (Nie)zwykły podręcznik, (nie)zwykłe działania   6.3. What color is your life? – materiał ilustracyjny      Nota bibliograficzna      Literatura cytowana
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44109 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka zawiera ćwiczenia z kultury języka polskiego i ich rozwiązania. Omawia najbardziej typowe i najczęstsze błędy językowe popełniane przez Polaków. Jest wykładnią normy językowej. Wszystkie zamieszczone w niej rozstrzygnięcia normatywne są zgodne z przyjętymi w Wielkim słowniku poprawnej polszczyzny PWN pod redakcją profesora Andrzeja Markowskiego. To książka dla wszystkich, którzy pragną rozwijać praktyczną umiejętność posługiwania się językiem ojczystym i pogłębiać wiedzę o nim. Oto w zespole dydaktycznym kultury języka warszawskiej polonistyki powstało pod kierunkiem dr Katarzyny Kłosińskiej dzieło, które trzeba uznać za imponujący praktyczny aneks do wielkiego słownika poprawnej polszczyzny. Praktyczny, a zarazem imponujący erudycyjnym zapleczem, naukowymi komentarzami dołączonymi do wszystkich ustaleń normatywnych, inwencją i filologicznym rozmachem, intelektualnym polotem i ogólnohumanistycznym formatem intelektualnym, jasnością i klarownością wywodu. Każdy nauczyciel kultury języka dostanie do ręki podstawowe narzędzie pracy, w którym znajdzie dosłownie wszystko, co istotę tego przedmiotu stanowi. Bo też w największym moim przekonaniu książka ta powinna stać się ogólnopolskim podręcznikiem, i to kanonicznym. Wypełnia ona dotkliwą lukę dydaktyczną, którą do tej pory zastępowano mniej lub bardziej udanymi urogatami ćwiczeniowymi, nieuchronnie skazanymi na aż nadto wyraźną wybiórczość i subiektywność ujęcia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44080 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Z Prac Zakładu Lingwistyki Stosowanej Politechniki Śląskiej)
(Nowe w Glottodydaktyce : studia lingwistyczne i pedagogiczne ; nr 7)
Spis treści : Empirische studien zur modernen fremdsprachenforschung 1. Lexikalisch-semantische Kompetenz von ein- und mehrsprachigen Grundschulkindern - Ergebnisse einer empirischen Studie Eleni Peleki 2. Zur Bedeutung der Didaktik der nicht-linguistischen Disziplinen im FSU Petra Besedová 3. Lehrerhandbücher und deren Potenzial zur Aus- bzw. Weiterbildung von Lehrer/innen anhand ausgewählter Aspekte Eva Polášková 4. Angewandte Interdisziplinarität: Stärkung der Berufsorientierung im Informatikstudium mittels handlungsorientierter Lehrmethoden der Fremdsprachendidaktik Viktoria Ilse 5. Analyse der studentischen schriftlichen Arbeiten mit dem Ziel, den Lehrprozess an der Universität zu optimieren Jana Ondráková, Věra Tauchmanová Didaktische implikationen der modernen fremdsprachenforschung 1. Erstellung und Verwendung einer korpusbasierten Datenbank von Fachtermini im DaF-Unterricht Milan Pišl 2. LiLa - methodisches Portal für Didaktisierung von authentischen Texten im DaF-Unterricht Petr Pytlík, Jana Veličková, Vojtěch Štilec 3. Der erste Sprachkontakt: ein Konzept für die Nachbarsprachenvermittlung im Kindergartenalltag Alice Brychová Varia: fremdsprachenforschung interdisziplinär 1. Über 40 Jahre Deutscholympiade in Polen: ein interdisziplinärer Wettbewerb Paweł Moskała 2. Tendenzen zu einer geschlechtsneutralen Rechtssprache in Deutschland, Österreich und der Slowakei Alena Ďuricová
Wielojęzyczność i wielokulturowość w Europie to fakty, które muszą brać pod uwagę współczesne badania językowe. Nauczanie języków obcych powinno także uwzględniać zmiany społeczno-kulturowe i im przeciwdziałać. Do trendów charakteryzujących współczesne badania językowe należą: koncentracja na orientacji kompetencyjnej, która coraz bardziej dominuje w wiedzy, koncentracja na pragmatyce języka, interdyscyplinarność badań oraz wykorzystanie urządzeń mobilnych zarówno w komunikacji, jak i w procesie nauczania i uczenie się. Wszystkie te kierunki są obecne w prezentowanych w tym tomie rozważaniach i studiach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44154 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowe w Glottodydaktyce : studia lingwistyczne i pedagogiczne ; nr 5)
Rozprawa dotyczy zjawiska trójjęzyczności Ukraińców mieszkających w Polsce i Ukrainie. W dotychczasowej literaturze językoznawczej i glottodydaktycznej problematyka ta nie była przedmiotem szczegółowych badań. Celem badań nad trójjęzycznością ukraińsko-rosyjsko-polską Ukraińców niepolskiego pochodzenia było stworzenie różnych modeli stawania się i bycia trójjęzycznym. Badania, które miały charakter ankietowy objęły grupę Ukraińców liczącą 1 160 respondentów. Rezultatem podjętych badań jest monografia „Trójjęzyczność ukraińsko-rosyjsko-polska Ukraińców niepolskiego pochodzenia. Największą zaletą przeprowadzonych badań jest, obok aktualności tematyki, także zakres obejmujący różne grupy społeczne oraz rzetelna i drobiazgowa interpretacja bogatego materiału gromadzonego przez kilka lat, a w wypadku studiów przypadków – obserwacji sięgających wstecz nawet ponad 20 lat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44152 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowe w Glottodydaktyce : studia lingwistyczne i pedagogiczne ; nr 4)
(Z Prac Instytutu Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej w Gliwicach)
Monografia stanowi powrót do problematyki kultury sensu largo i kultury polskiej w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Autorka postrzega je z perspektywy generacji rozpoczynającej swą działalność dydaktyczną i naukową, dużą wagę przywiązując do wydarzeń z ostatnich lat. Ponieważ kilka znaczących prac na ten temat ukazało się przed rokiem 2010, jej podsumowanie nabiera specjalnego znaczenia. Autorka prezentuje różne ujęcia zjawisk centralnych dla jej monografii (refleksyjności i kultury, międzykulturowości i transkulturowości) z punktu widzenia kilku nauk świadczących o interdyscyplinarności pracy (psychologii, antropologii, pedagogiki, filozofii czy socjologii). Monografia ma szansę stać się zauważalnym i ważnym głosem w dyskusji na temat dydaktyki kultury polskiej w kontekście glottodydaktycznym. ( ... ) Już pora, aby w tym dyskursie pojawił się głos środowiska nowego, tworzącego się w Instytucie Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Z recenzji prof. Władysława T. Miodunki Kultura i kultury przykuwają uwagę wielu osób, nie tylko profesjonalnie zajmujących się naukową refleksją nad nimi, lecz także tych, które na co dzień spotykają się z różnorodnością. Kiedy dochodzi do spotkań z Innym/Inną bądź Obcym/Obcą, gdy zaczynają się rozmowy czy obserwacje (szerzej: interakcje) w kontakcie osobistym, ale i zapośredniczonym - np. poprzez film, książkę, media - odbywają się swoiste spotkania z odmiennością i różnorodnością. Powstają pytania, na które odpowiedzi można szukać, korzystając z dokonań wielu dyscyplin naukowych. Refleksja nad kulturą i kulturami - zarówno ogólna, jak i szczegółowa - sprawia, że to, co do tej pory mogło wydawać się jedyne słuszne, niejako przyrodzone, wyjątkowe i naturalne, w spotkaniu z Innym/Obcym bądź Inną/Obcą traci swą oczywistość, niepodważalność i jednoznaczność. Co warte podkreślenia, by spotkać Innego/Inną czy Obcego/Obcą, nie trzeba udawać się w daleką podróż (notabene, czy są jeszcze takie?), nie trzeba przeprowadzać długich badań terenowych z dala od domu, bowiem tą przestrzenią do eksploracji mogą stać się przestrzenie rozumiane metaforycznie, w których bywamy codziennie, które znamy i które tylko z pozoru są oczywiste. Taką przestrzenią refleksji nad kulturami może też stać się nauczanie i uczenie się języków obcych . Warto przy tym pamiętać, że kultura jako przedmiot dogłębnej analizy z wykorzystaniem narzędzi np. socjologicznych czy antropologicznych jest wciąż często terra incognita. Nie bez znaczenia pozostaje kontekst powstania poniższej pracy. Europa - jako przestrzeń geograficzna, projekt instytucjonalny w obrębie zarówno wspólnoty, jak i państw narodowych - to miejsce kontaktów i spotkań osób z różnorodnymi biografami językowo-kulturowymi, pochodzącymi z wielu społeczności, z wielu krajów - nie tylko europejskich, lecz także posługujących się różnymi językami, np. tureckim, arabskim, perskim, hindi, wietnamskim. W efekcie migracji dochodzi do kontaktów pomiędzy osobami reprezentującymi różne światopoglądy, religie, wyznania oraz style życia - w tym np. sposoby uczenia się. Widoczne są nadto również procesy potocznie nazywane "globalnymi" czy "globalizacją". Celem poniższej książki, która powstała na bazie doktoratu, jest refleksja nad rolą kultury i kultur w nauczaniu oraz uczeniu się 3 JO. Pragnę wziąć udział w refleksyjnej dyskusji nad procesem glottodydaktycznym i jego uwarunkowaniami, tzn. wpływem decyzji, opinii, wyborów, preferencji, stereotypów, a także niesformułowanych postaw i wierzeń, wartości oraz wiedzy ukrytej. Cel pracy jest realizowany poprzez krytyczny opis osiągnięć związanych z N/U w zakresie kultury sensu largo (interdyscyplinarne ujęcia kultury, międzykulturowość i transkulturowość) w odniesieniu do JO - w tym języka polskiego jako obcego. Główną perspektywą badawczą stała się refleksyjność. Całości dopełnia opracowanie sześciu wybranych wywiadów, które przeprowadziłam w ramach badań jakościowych; przy czym to właśnie one umożliwiły mi ukazanie przydatności badań jakościowych oraz podejścia interpretatywnego, a zarazem wyjaśniającego w praktyce osób nauczających.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44151 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Język i komunikacja : wprowadzenie dla pedagogów / Anna Wileczek. - Warszawa : PWN, 2020. - 380, [2] strony : ilustracje, mapy ; 24 cm.
Aktualne i wyczerpujące kompendium z dziedziny kultury języka polskiego i poprawności językowej dla nauczycieli i studentów niepolonistów. Książka ma formę podręcznika syntetyzującego wiedzę z zakresu nauki o języku i kultury języka oraz komunikacji edukacyjnej dla studentów pedagogiki przygotowujących się do specjalizacji nauczycielskiej w zakresie wczesnej edukacji. Książka zawiera podstawy wiedzy o języku polskim oraz najważniejszych cechach współczesnej polszczyzny. Prezentuje podstawowe, najważniejsze kategorie językowe (język i jego specjalizacje, dzięki mowy, znaczenie w języku, zagadnienia składniowe, jakość, kultura i etyka słowa w dydaktyce, nowoczesne tendencje w komunikacji edukacyjnej, norma językowa, błędy językowe, kryteria poprawności językowej i inne). Umożliwia zdobycie wysokiego poziomu kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej. Kompendium jest istotną i niezbędną lekturą dla studentów pedagogiki oraz osób zdobywających kwalifikacje pedagogiczne w ramach centrów lub ośrodków kształcenia nauczycieli, działających lub powstających obecnie na uczelniach.
Spis treści : Od autorki 1. Język i mowa 1.1. Definicje języka i mowy 1.2. Cechy języka naturalnego 1.3. Pochodzenie i rozwój języka ludzkiego 1.4. Akwizycja języka naturalnego 1.5. Język w badaniach lingwistycznych 2. Język jako system znaków 2.1. Znak znaczący element rzeczywistości 2.2. Cechy znaków językowych 2.3. Specyfika systemu językowego 2.4. Podsystemy języka 2.5. Język a współczesne kody ikoniczne 3. Zewnętrzne i wewnętrzne zróżnicowanie języka 3.1. Różnorodność języków świata 3.2. Pochodzenie i specyfika polszczyzny 3.3. Język ogólny 3.4. Odmiana mówiona i pisana języka 3.5. Style funkcjonalne 4. Terytorialne, społeczne i biologiczne odmiany języka 4.1. Dialekty i gwary 4.2. Społeczne odmiany języka socjolekty 4.3. Biolekty 4.4. Idiolekt język osobniczy 5. Dźwięki mowy i elementy prozodii 5.1. Jak powstają dźwięki mowy? 5.2. Podstawowe pojęcia dotyczące podsystemu fonologicznego języka 5.3. Świadomość i sprawność fonologiczna 5.4. Typy głosek polskich 5.5. Klasyfikacja samogłosek polskich 5.6. Klasyfikacja spółgłosek polskich 5.7. Podział wyrazu na litery, głoski i sylaby 5.8. Upodobnienia i uproszczenia fonetyczne 5.9. Akcent w języku polskim 5.10. Intonacja 6. Wyrazić wyrazem, uchwycić frazeologizmem 6.1. Słowo, wyraz, leksem terminologiczne uściślenia 6.2. Podsystem leksykalny języka 6.3. Czym jest znaczenie wyrazu? 6.4. Relacje znaczeniowe 6.5. Skąd pochodzą wyrazy? 6.6. Skrótowce i skróty 6.7. Użyteczna frazeologia 7. W stronę morfologii. Struktura i odmiana wyrazów 7.1. Podsystem morfologiczny 7.2. Analiza morfologiczna wyrazu 7.3. Słowotwórstwo 7.4. Analiza słowotwórcza wyrazów 7.5. Derywacja i jej rodzaje 7.6. Typy derywatów i funkcje formantów 7.7. Kategorie i typy słowotwórcze 7.8. Fleksja 7.9. Kategorie gramatyczne, kategorie fleksyjne 7.10. Odmienne i nieodmienne części mowy 8. O łączeniu słów. Wybrane zagadnienia składniowe 8.1. Składniki syntaktyczne 8.2. Podrzędne związki składniowe 8.3. Wypowiedzenia i zdania 8.4. Konotacja składniowa 8.5. Składnia zdania pojedynczego 8.6. Analiza zdania pojedynczego 8.7. Składnia zdania pojedynczego wybrane zalecenia normatywne 8.8. Składnia zdania złożonego 8.9. Analiza zdania wielokrotnie złożonego 8.10. Składnia zdania złożonego wybrane zalecenia normatywne 8.11. Na (składniowe) skróty 9. Tekst i dyskurs 9.1. Czym jest tekst? Statyczna i dynamiczna koncepcja tekstu 9.2. Funkcje, typy i gatunki tekstu 9.3. Hipertekst 9.4. Kilka zasad opracowania tekstu językowego 9.5. Struktura artykułu naukowego 9.6. Dyskurs, czyli tekst w kontekście 9.7. Dyskurs edukacyjny jako przykład współczesnego dyskursu 10. Komunikacja: akcja i interakcja (nie tylko) językowa 10.1. Komunikacja i komunikowanie (się) 10.2. Komunikacja jako akcja, interakcja i transakcja 10.3. Pragmatyka współdziałanie za pomocą słów 10.4. Etykieta językowa 10.5. Etyka komunikacji 10.6. Estetyka komunikacji językowej 10.7. Komunikacja niewerbalna 10.8. Komunikacja w edukacji (wybrane aspekty) 11. Komunikacja językowa dziecka prawidłowości i odstępstwa 11.1. Specyfika mowy dziecka w wieku przedszkolnym 11.2. Język dziecka na progu szkolnej edukacji 11.3. Wybrane zaburzenia w rozwoju języka u dzieci 11.4. Kierunki rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej dzieci w młodszym wieku szkolnym 11.5. Stymulacja rozwoju kompetencji językowo-komunikacyjnej 12. Kultura języka polskiego 12.1. Czym jest kultura języka? 12.2. Sprawność, poprawność i norma językowa 12.3. Kryteria poprawności językowej 12.4. Błędy językowe i ich typy 12.5. O kilku (sprawiających problemy) zasadach poprawności językowej 12.6. Poprawność stylistyczna.Cechy dobrego stylu 12.7. Działalność kulturalnojęzykowa Zakończenie O Autorce Przypisy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44139 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej