Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(50)
Forma i typ
Książki
(50)
Publikacje naukowe
(17)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(46)
wypożyczone
(4)
Placówka
Wypożyczalnia
(50)
Autor
Magda-Adamowicz Marzenna
(3)
Bednarek Józef
(2)
Bugajski Jarosław
(2)
Bębas Sylwester
(2)
Grabowska Małgorzata
(2)
Jędrzejko Mariusz
(2)
Kopaczyńska Iwona
(2)
Szwedzik Adam
(2)
Walancik Marek
(2)
Wolny Jerzy
(2)
Adamczyk-Bębas Wioleta
(1)
Andrzejewska Anna
(1)
Badora Sylwia
(1)
Bieńkowska Izabela
(1)
Brańka Zofia
(1)
Bujnowska Anna
(1)
Bukowska-Jóźwicka Anna
(1)
Bąbka Jarosław
(1)
Chałasiński Józef
(1)
Chodkowska Maria
(1)
Chrzanowska Iwona
(1)
Czeredrecka Barbara
(1)
Dobrowolska Barbara
(1)
Dobrołowicz Witold
(1)
Doroszuk Joanna
(1)
Dryżałowska Grażyna
(1)
Frąckiewicz Lucyna
(1)
Gardian-Miałkowska Renata
(1)
Grzyb Barbara
(1)
Głogowska Renata
(1)
Jankowska Dorota
(1)
Kaczmare Bogusława
(1)
Kania Iwona
(1)
Karwowski Maciej
(1)
Kataryńczuk-Mania Lidia
(1)
Kawula Stanisław
(1)
Kosakowski Czesław
(1)
Kowalska Ewa
(1)
Kozłowski Tomasz
(1)
Krause Amadeusz
(1)
Kukołowicz Teresa
(1)
Kuleta-Hulboj Magdalena
(1)
Leksy Karina
(1)
Makowski Aleksander
(1)
Marzec Danuta
(1)
Matejek Józefa
(1)
Musioł Marcin
(1)
Naumiuk Agnieszka
(1)
Nowak-Dziemianowicz Mirosława
(1)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(1)
Palka Stanisław
(1)
Paluch Michał
(1)
Paszkiewicz Aneta
(1)
Pituła Beata
(1)
Plis Jerzy
(1)
Przybysz-Zaremba Małgorzata
(1)
Putkiewicz Zygmunt
(1)
Radziewicz-Winnicki Andrzej
(1)
Rottermund Jerzy
(1)
Rzeźnicka-Krupa Jolanta
(1)
Sadowska Sławomira
(1)
Schulz Roman
(1)
Siedlanowski Paweł
(1)
Sierankiewicz Ewa
(1)
Skura Monika
(1)
Smykowska Dorota
(1)
Smyła Joanna
(1)
Steinhagen Anna
(1)
Suchodolski Bogdan
(1)
Szafrańska-Gajdzica Anna
(1)
Szuścik Urszula
(1)
Szymański Mirosław J
(1)
Wawrzała Paweł
(1)
Weremczuk Ewa
(1)
Wojciechowska Mariola
(1)
Śliwerski Bogusław
(1)
Świeca Marek
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(8)
2010 - 2019
(16)
2000 - 2009
(14)
1990 - 1999
(7)
1980 - 1989
(2)
1970 - 1979
(1)
1960 - 1969
(1)
1940 - 1949
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(21)
Kraj wydania
Polska
(50)
Język
polski
(50)
Odbiorca
Nauczyciele
(5)
Pedagodzy specjalni
(3)
Rodzice
(2)
Socjolodzy
(1)
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Wychowawcy
(1)
Temat
Pedagogika specjalna
(10)
Niepełnosprawni
(9)
Młodzież
(7)
Pedagogika
(7)
Integracja społeczna
(6)
Wychowanie
(6)
Pedagogika społeczna
(4)
Rehabilitacja (med.)
(4)
pedagogika
(4)
Nauczanie początkowe
(3)
Pedagogika opiekuńcza
(3)
Pedagogika resocjalizacyjna
(3)
Rodzice
(3)
Rodzina
(3)
Rzeczywistość wirtualna
(3)
Socjologia
(3)
Wsparcie społeczne
(3)
Dojrzewanie
(2)
Dzieci
(2)
Dzieciństwo
(2)
Dziecko trudne
(2)
Dziecko z niepełnosprawnością
(2)
Edukacja włączająca
(2)
Globalizacja
(2)
Klasa szkolna (socjologia)
(2)
Komunikacja społeczna
(2)
Kształcenie integracyjne
(2)
Nauczyciele
(2)
Niedostosowanie społeczne
(2)
Patologia społeczna
(2)
Pedagogika medialna
(2)
Postawy
(2)
Profilaktyka społeczna
(2)
Przekonania
(2)
Samorealizacja
(2)
Socjalizacja
(2)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Wykluczenie społeczne
(2)
Zachowania ryzykowne
(2)
Zmiana społeczna
(2)
pedagogika społeczna
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
Aktywizacja zawodowa
(1)
Aktywność prospektywna
(1)
Aspiracje edukacyjne
(1)
Badania naukowe
(1)
Badania porównawcze
(1)
Bariery edukacyjne
(1)
Cele życiowe
(1)
Choroba Alzheimera
(1)
Chorzy z zespołem Downa
(1)
Cyberprzemoc
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Czwarta rewolucja przemysłowa
(1)
Dobrostan psychiczny
(1)
Domy dziecka
(1)
Doradztwo zawodowe
(1)
Dorosłość
(1)
Drugoroczność
(1)
Dysleksja
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziecko z ADHD
(1)
Dziecko z FAS
(1)
Dziecko z zespołem Aspergera
(1)
Edukacja kulturalna
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja teatralna
(1)
Grupy rówieśnicze
(1)
Gry edukacyjne
(1)
Innowacje pedagogiczne
(1)
Inność
(1)
Internet
(1)
Jakość życia
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Komunikacja niewerbalna
(1)
Kultura masowa
(1)
Kuźma, Józef (1964-1995)
(1)
Ludzie starzy
(1)
Metodologia
(1)
Metody badawcze
(1)
Metody nauczania
(1)
Motywacja uczenia się
(1)
Multimedia
(1)
Młodzież szkolna
(1)
Nastolatki
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Netnografia
(1)
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim
(1)
Niepowodzenia szkolne
(1)
Odbiór społeczny
(1)
Osobowość
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Oszustwo szkolne
(1)
Partycypacja społeczna
(1)
Pedagogika pracy
(1)
Pedagogika rodziny
(1)
Pedagogika wczesnoszkolna
(1)
Temat: czas
2001-
(10)
1901-2000
(3)
1989-2000
(2)
Gatunek
Praca zbiorowa
(7)
Opracowanie
(6)
Monografia
(5)
Raport z badań
(3)
Debata
(2)
Poradnik
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(21)
Socjologia i społeczeństwo
(18)
Psychologia
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
50 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43214 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41320 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego / Bogusław Śliwerski, Michał Paluch. - Kraków : Impuls, 2021. - 356 stron : fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(Drogowskazy (w) Edukacji)
Spis treści : Bogusław Śliwerski Część 1. Od zniewolenia do edukacji w wolności Rozdział 1. Krytyka systemu klasowo-lekcyjnego       1. Nienaruszalność systemu klasowo-lekcyjnego       2. Klasa szkolna jako cela więzienna      3. Dyrektywne/autorytarne podejście do nauczania dzieci i młodzieży      4. Znaczenie miejsca i czasu uczenia się    5. System klasowo-lekcyjny w prawie oświatowym    6. Toksyczność i reprodukcja totalnej edukacji    7. Ideologiczne władztwo oświatowe   Rozdział 2. Badania nad klasą szkolną    1. Impulsy z nauk pogranicza    2. System klasowo-lekcyjny w teorii wielostronnego kształcenia Wincentego Okonia      3. Behawioralna teoria kształcenia Bolesława Niemierki   4. Miejsce uczenia się w świetle badań etnopedagogicznych   5. Architektoniczny gorset systemu klasowo-lekcyjnego    6. Klasa szkolna jako środowisko proksemiczne    7. Fenomen dzwonka szkolnego      8. Ławki szkolne    9. Komunikacyjne doświadczenia uczniów w czasie lekcji   10. Kultura i klimat klasy szkolnej  11. Pozór wychowawczej i dydaktycznej spójności klasy szkolnej     12. Celowy dobór czy selekcja?   Rozdział 3. Wyjście poza dostarczone (narzucone) systemowe rygory   1. (Nie-)pożądana przez władze III RP edukacja autorska w szkołach publicznych     2. Klasa autorskiej edukacji  3. Wyspy transformatywnego oporu edukacyjnego   4. Jest taka szkoła, w której wcale nie chodzi o szkołę   5. Może Johannes Sturm przejdzie wreszcie w Polsce na dydaktyczną „emeryturę”?   6. Samokontrola i samoocena uczącego się w modelu edukacji hybrydowej   Zakończenie jako wprowadzenie do kolejnej części analiz   Bibliografia do części 1  Michał Paluch Część 2. Powrót do źródeł Rozdział 1. „Czuły narrator” w społeczności klasowo-lekcyjnej  Rozdział 2. „Pierwotna samotność” nauczyciela w drodze na lekcję   Rozdział 3. „Oiketa” wchodzi do klasy    Zakończenie   3 Bibliografia do części 2
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44116 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43860 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Cyberprzestrzeń Człowiek Edukacja ; T. 2)
Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej to książka interdyscyplinarna, łącząca wiedzę pedagogiczną z pogranicza edukacji medialnej i informatycznej oraz profilaktyki, diagnozy i terapii. Analizy treści wskazują nowe zagrożenia, ich różnorodny charakter, wymiar i aspekty. Ma ona jednocześnie walory praktyczne ze względu na ich przydatność dla każdego człowieka korzystającego z najnowszych technologii. W sposób przystępny przedstawia najnowsze pułapki czyhające na każdego z nas, które stają się największym nieuświadomionym wyzwaniem społeczno-wychowawczym w skali globalnej XXI wieku.Książkę adresujemy do środowisk naukowych (nauczycieli akademickich i studentów) związanych nie tylko z naukami humanistycznymi czy społecznymi, ale także medialnymi, informatycznymi i innymi mieszczącymi się na pograniczu tych obszarów. Przydatna może być także dla nauczycieli, pedagogów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, pracowników specjalistycznych instytucji zajmujących się profilaktyką, badaniami zagrożeń cyberprzestrzeni i terapią. Jej odbiorcami mogą być również rodzice i opiekunowie dzieci i młodzieży korzystających z mediów cyfrowych i technologii interaktywnych oraz każda osoba zainteresowana tym nowym obszarem badawczym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44150 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Wstęp          Rozdział 1 Podstawy badań nad przyszłością młodzieży         1.1. Dyskursy w badaniach młodzieży          1.2. Młodość jako kategoria rozwojowa i społeczna          1.3. W kręgu pojęć związanych z przyszłością młodzieży        1.4. Podmiotowy kontekst projektowania przyszłości w okresie adolescencji          Rozdział 2 Młodzież w zmieniającym się świecie – od tradycji do ponowoczesności          2.1. Przemiany współczesnego świata         2.2. Człowiek w ponowoczesności      2.3. Pokolenia młodzieży dawniej i dziś   2.4. Wokół problematyki tożsamości młodzieży     Rozdział 3 Społeczno-kulturowy kontekst konstruowania wzorów przyszłości młodzieży   3.1. Przestrzeń społeczna a projektowanie przyszłości      3.2. Wartości jako podstawa planowania przyszłości      3.3. Rodzina jako środowisko kreowania przyszłości      3.4. Pedagogiczne aspekty projektowania przyszłości   3.5. Medialne wzorce konstruowania przyszłości     Rozdział 4 Założenia metodologiczne badań własnych   4.1. Przedmiot i cele badań   4.2. Problematyka badawcza   4.3. Zmienne i wskaźniki   4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze   4.5. Charakterystyka terenu badań i badanej próby     4.6. Organizacja badań i sposób opracowania materiału empirycznego   Rozdział 5 Wzory przyszłości badanej młodzieży   5.1. Charakterystyka wzorów przyszłości osobistej i zawodowej badanych   5.2. Wzory przyszłości dziewcząt i chłopców   5.3. Specyfika środowiskowa wzorów przyszłości młodzieży   5.4. Typy wzorów przyszłości preferowanych przez młodzież   Rozdział 6 Młodzież o sobie i świecie w kontekście wyobrażonej przyszłości   6.1. Wartości a wzory przyszłości młodzieży     6.2. Perspektywy ocen wzorów przyszłości młodzieży   6.3. Czynniki zależne i niezależne od jednostki – wpływające na realizację wzorów przyszłości   6.4. Społeczno-pedagogiczne uwarunkowania wzorów przyszłości     Rozdział 7 Nastawienie młodzieży intra-, interpersonalne oraz wobec własnego życia i świata a jej wzory przyszłości   7.1. Samoocena młodzieży a jej wzory przyszłości   7.2. Funkcjonowanie interpersonalne młodzieży a jej wzory przyszłości   7.3. Obraz świata a wzory przyszłości młodzieży     7.4. Obraz życia a wzory przyszłości młodzieży     Wnioski i implikacje dla praktyki     Bibliografia  
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W. 44114 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pozycja dotyczy problematyki wartości, które stanowią kluczową kategorię nauk o edukacji i przedstawiane są jako system norm wpływających na poczynania przedmiotów edukacyjunych. W recenzowanej pracy zostały podjęte ważne i aktualne problemy aksjologiczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44184 (1 egz.)
Książka
W koszyku
W książce zostały opisane działania w zakresie edukacji teatralnej przez analizę narracji autobiograficznych i ich uczestników, co pozwoliło na stwierdzenie, że realizowane formy edukacji przez teatr kształtują postawy autokreacyjne u młodzieży i determinują jej późniejszą aktywność życiową i aktywność kulturalną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44177 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Publikacja ma wspierać nauczycieli, doradców zawodowych, psychologów, pedagogów oraz trenerów, chcących w systematyczny sposób pracować z uczniami, w szczególności w ramach obligatoryjnych dla szkoły i kierowanych do uczniów działań doradczych. Działania te dotyczą pomocy uczniom w procesie rozwoju, istotnych z punktu widzenia rynku pracy, kompetencji społecznych oraz przygotowaniu uczniów do samodzielnego projektowania własnej kariery edukacyjnej i zawodowej. (Nota wydawcy).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44158 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Wprowadzenie - o zagrożeniach dorastania w postmodernistycznym świecie wolności i dostępności Mariusz Z. Jędrzejko Adam Szwedzik Część I. Rodzina - kluczowe czynniki wprowadzania dzieci i nastolatków w dorosłość Rozdział 1.1. Rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Teoria, rzeczywistość, potrzeby Józefa Matejek Mariusz Z. Jędrzejko 1.1.1. Wprowadzenie 1.1.2. Rodzina, czyli pozytywny brak alternatywy 1.1.3. Rodzina - ujęcie definicyjne, czyli przypominanie znanej i zapominanej wiedzy 1.1.4. Kluczowe funkcje rodziny 1.1.5. Postawy rodzicielskie oraz więzi w rodzinie jako elementy opieki i wychowania 1.1.6. Konkluzje do rozdziału 1.1 Rozdział 1.2. Jakość profilaktyki w rodzinie a zachowania problemowe i ryzykowne dzieci i młodzieży - wybrane problemy Marek Walancik Mariusz Z. Jędrzejko 1.2.1. Wprowadzenie 1.2.2. Wybrane metodologiczne problemy podjętych badań 1.2.3. Rodzina w "wektorze przesuniętego czasu" - wybrane wyniki badań 1.2.4. Konkluzje Rozdział 1.3. Wybrane problemy aksjologicznych podstaw wychowania w dobie postmodernizmu. Wychowanie wobec "ideologii" gender Mariusz Jędrzejko Jarosław Bugajski 1.3.1. Wprowadzenie 1.3.2. Wartości oraz ich sens społeczny i praktyczny 1.3.3. Aksjologia transcendentalna jako centrum kultury życia i jej zagrożenia 1.3.4. Gender jako antykultura i kontrkultura 1.3.5. Konkluzje do rozdziału 1.3 Część II. Zawirowane dojrzewania. Różne pomysły, szanse i zagrożenia Rozdział 2.1. Możliwości wykorzystania idei dobrostanu w wychowaniu dzieci i młodzieży Małgorzata Grabowska Mariusz Z. Jędrzejko 2.1.1. Wprowadzenie 2.1.2. Potrzeba dobrostanu wżyciu człowieka 2.1.3. Delegacje wychowawcze-rozwój dzieci i młodzieży w myśl idei dobrostanu 2.1.4. Konkluzje do rozdziału 2.1 Rozdział 2.2. Globalizacja, wielokulturowość i dynamika zmian społecznych. Wyzwania dla współczesnej pedagogiki społecznej w kontekście dorastania dzieci i młodzieży Mariusz Z. Jędrzejko Jarosław Bugajski 2.2.1. Wprowadzenie 2.2.2. Wielokulturowy świat - od strachu do współobecności 2.2.3. Edukacja 2.2.4. Dynamiczne zmiany-w kierunku ryzyka wielowymiarowego i dostępnego 2.2.5. Zadania pedagogiki i profilaktyki społecznej 2.2.6. Konkluzje do rozdziału 2.2 Rozdział 2.3. Patostreaming - nowe wyzwanie profilaktyczne Paweł Siedlanowski Mariusz Z. Jędrzejko Tomasz Kozłowski 2.3.1. Wprowadzenie do problemu 2.3.2. Patostreaming- istota zjawiska 2.3.3. Konkluzje i delegacje dla profilaktyki CZĘŚĆ III. KONKLUZJE I DELEGACJE Rozdział 3.1. Fundamenty moralnego rozwoju człowieka - granice tego, co nieprzekraczalne Mariusz Z. Jędrzejko Jarosław Bugajski 3.1.1. Wybrane problemy uwarunkowań moralności 3.1.2. Wychowanie moralne-wybrane aspekty 3.1.3. Moralność w ponowoczesności 3.1.4. Wyzwania 3.1.5. Konkluzje do rozdziału 3.1 Rozdział 3.2. Zagrożenia - bliższe i dalsze. Próba oceny problemu Mariusz Z. Jędrzejko.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44071 (1 egz.)
Książka
W koszyku
O ile wiek XX zapoczątkował ruch Nowego Wychowania koncentrujący uwagę pedagogów i społeczeństwa na konieczności odejścia od tradycyjnej szkoły, o tyle wiek XXI uwrażliwia społeczeństwa na problemy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. To kolejny etap humanizacji procesu kształcenia (...). Bezpośredni wpływ postaw środowiska społecznego wobec osób niepełnosprawnych polega na tym, że mogą one być albo zachętą i ułatwieniem w procesie ich kształcenia czy po jego zakończeniu – zatrudnienia, albo przeszkodą uniemożliwiającą realizację przez nich osobistych aspiracji czy potencjałów rozwojowych. Nie ulega wątpliwości, że o jakości kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej decydują ich nauczyciele, niezależnie od tego, w jakich warunkach muszą realizować swoje zadania. Monografia Iwony Chrzanowskiej jest pierwszą tego typu diagnozą środowiska nauczycielskiego (…), w wyniku której poznajemy w najważniejszym zakresie ich opinie, które dotyczą tak barier, przeszkód, niepowodzeń, jak i sukcesów, osiągnięć czy szans na ich zaistnienie. Nie było do tej pory tak szerokiej diagnozy, która uwzględniałaby wszystkie aspekty edukacji inkluzywnej w ustroju szkolnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44075 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie; Rozdział I: Podstawowe środowiska wychowawcze oraz ich współpraca w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci; 1. Środowisko wychowawcze - jego podział i struktura; 2. Współpraca szkoły i rodziny we wspomaganiu rozwoju dzieci; 3. Współpraca rodziców i nauczycieli we wspomaganiu rozwoju dzieci; Rozdział II: Zjawisko upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 1. Wprowadzenie w problematykę upośledzenia umysłowego; 2. Specyfika rozwoju osobowościowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 2.1. Rozwój biologiczny; 2.2. Rozwój psychiczny; 2.2.1. Zaburzenia rozwoju psychicznego u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 2.2.2. Sfera emocjonalna u dzieci lekko upośledzonych umysłowo; 2.3. Rozwój społeczny; 2.4. Rozwój kulturalny; 3. Obecny stan wiedzy naukowej (badań) o upośledzeniu umysłowym dzieci; Rozdział III: Rola rodziny i szkoły w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym; 1. Rodzina jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe dziecka upośledzonego umysłowo; 1.1. Rozwój biologiczny; 1.2. Rozwój psychospołeczny; 1.3. Rozwój kulturalny; 1.4. Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim; 2. Szkoła jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe uczniów upośledzonych umysłowo; 2.1. Pomoc szkoły w biologicznym rozwoju uczniów; 2.2. Działania szkoły wspierające psychospołeczny rozwój uczniów; 2.3. Rola szkoły w kulturalnym rozwoju uczniów; 2.4. Praca szkoły nad zaspokajaniem potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; 3. Znaczenie klasy szkolnej w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Rozdział IV: Konceptualizacja i realizacja własnych badań empirycznych; 1. Przedmiot i metodologiczne założenia badań; 2. Problematyka badań; 3. Metoda i techniki badawcze; 4. Teren badań i grupa respondentów; 5. Etapy i realizacja badań środowiskowych; 6. Organizacja i przebieg badań; Rozdział V: Uwarunkowania rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 1. Rodzinne warunki rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 1.1. Czynniki rozwoju biologicznego; 1.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego; 1.3. Czynniki rozwoju kulturalnego; 2. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku rodzinnym; 2.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym; 2.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym; 2.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym; 3. Typologia rodzin z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim; 3.1. Kryterium warunków bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka; 3.2. Kryterium odniesienia (stosunku) rodziców do szkoły specjalnej; 4. Warunki rozwoju i adaptacji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w środowisku szkoły specjalnej; 4.1. Czynniki rozwoju biologicznego; 4.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego; 4.3. Czynniki rozwoju kulturalnego; 5. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku szkoły specjalnej; 5.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym; 5.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym; 5.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym; Rozdział VI: Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; 1. Pomoc szkoły w korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń rozwoju biologicznego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; 2. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zakresie wspierania psychospołecznego rozwoju dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; 3. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w tworzeniu warunków rozwoju kulturalnego dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym; 4. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną we wspomaganiu ogólnego rozwoju dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym; Rozdział VII: Stosowane i postulowane działania służące zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim;1. Zmiany w aktywności i oczekiwaniach rodziny w wyniku współdziałania ze szkołą specjalną w zakresie zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 2. Zmienianie typu i charakteru działań szkoły w wyniku współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 3. Krytyczne spojrzenie na rezultaty współpracy szkoły specjalnej z rodziną w procesie zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 4. Postulaty dalszych badań naukowych w zakresie poznawania i ulepszania warunków rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; Zakończenie; Bibliografia; Literatura metodologiczna; Literatura przedmiotu; Literatura pomocnicza; Aneksy; Aneks 1: Kwestionariusz wywiadu środowiskowego w rodzinie; Aneks 2: Narzędzie oceny poziomu zaspokajania potrzeb bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka w rodzinie; Aneks 3: Karta indywidualna dziecka; Aneks 4: Działalność szkoły specjalnej we wspieraniu rozwoju bio-psycho-socjo-kulturalnego swoich uczniów; Aneks 5: Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem szkoły dotyczący zaspokajania przez szkołę potrzeb bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego intelektualnie i współdziałania szkoły z jego rodziną; Aneks 6: Dyspozycja do rozmowy z wychowawcą klasy; Aneks 7: Zestaw pytań do samooceny ucznia; Aneks 8: Propozycja planu pracy wychowawczo-społecznej z rodzicami; Aneks 9: Proponowany plan działania na terenie szkoły-bezpośrednio ukierunkowany na dziecko -jako pomoc w zaspokajaniu potrzeb rozwoju bio-psycho-socjo-kulturalnego; Aneks 10: Kwestionariusz ankiety skierowany do rodziców na temat współpracy szkoły z rodziną; Aneks 11: Karta samooceny zachowania
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42905, W.42904 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Wstęp Część 1 Aspekty biologiczne Alina Midro Dialog genów ze środowiskiem w zespole Downa Stanisław Zajączek Zasady długoterminowej opieki lekarskiej u dorosłych pacjentów z zespołem Downa Joanna Rosińczuk-Tonderys Choroba Alzheimera a zespół Downa Część 2 Aspekty psychologiczne Ewa Zasępa Osoby z zespół Downa i demencją typu Alzheimera - psychologiczna perspektywa Dorota Danielewicz Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób z zespołem Downa Radosław Piotrowicz Wyznaczniki dorosłości osób z zespołem Downa Elżbieta M. Minczakiewicz Poczucie tożsamości społecznej a perspektywy i plany życiowe dorosłych osób z zespołem Downa Ewa Pisula Rodzice wobec dorastania i dorosłości swoich dzieci z zespołem Downa Anna Dąbrowska Sprawowanie opieki nad dorastającym dzieckiem z zespołem Downa a stres i poczucie koherencji u rodziców Izabela Fornalik O tym co nieuniknione… - osoba z zespołem Downa a doświadczenie śmierci Część 3 Aspekty edukacyjne Anna Sobolewska Urodzeni trzy razy Bogusława B. Kaczmarek Umiejętności językowe i komunikacyjne dorosłych osób z zespołem Downa Beata Borowska-Beszta Przestrzeń lingwistyczna i metoda MII (Metoda Intymności i Interakcyjności) na tle narracji i pisania twórczego dorosłej kobiety z zespołem Downa Katarzyna, Krzysztof Lausch Wychowanie religijne dorosłych osób z zespołem Downa Izabela Fornalik Wspieranie rozwoju psychoseksualnego osób z zespołem Downa Leszek Ploch Aktywność twórcza skuteczną forma stymulacji osób z Zespołem Down Anna Zwierzchowska, Krystyna Gawlik Kultura fizyczna osób z zespołem Downa Mirella Michalewska-Pająk Dogoterapia dla osób dorosłych z zespołem Downa Część 4 Aspekty społeczno-zawodowe Urszula Jarecka Medialny obraz dorosłości osób z zespołem Downa Lidia Klaro-Celej Szkoły przysposabiające do pracy i zatrudnienie dla osób z zespołem Downa w stopniu umiarkowany, znacznym Bernadeta Szczupał Aktywizacja zawodowa i społeczna osób z zespołem Downa jako jedna z form przezwyciężania dyskryminacji w dostępie do rynku pracy Robert Śmigiel, Anna Szemplińska, Jarosław Andrzejczak Wspólnota zamieszkania Arka (L'Arche) miejscem doświadczenia dorosłości osób z zespołem Downa Marta Sałkowska System wsparcia dorosłych osób z zespołem Downa w Norwegii. Perspektywa matki CZEŚĆ V MÓJ BRAT, MOJA SIOSTRA Anna Ciesielska (Terentowicz) Dar od Krzysia Anna Zawada Urodzinowy telefon Anna Jarocka Brat i Ja Anna Majewska-Ernestowicz Moja młodsza siostra Aleksandra Jaryńska "Lala Ola i Pati z zespołem Downa”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44144 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści : Część 1 Teoretyczne, badawcze i praktyczne inspiracje dla rozwoju nauczyciela 1.1. Dziecko i rodzicielstwo w czasach przemian — Iwona Banach 1.2. Wczesne dzieciństwo jako okres edukacji fundamentalnej (w kontekście przywiązania) — Sadowska 1.3. Tutoring we współpracy szkoły z rodzicami uczniów edukacji wczesnoszkolnej — Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Maniakowska, Lidia Katavńczuk-Mania 1.4. Szkoły z programem IB dla młodszych uczniów — wybrane obszary organizacji kształcenia jako źródło inspiracji dla zmian w edukacji wczesnoszkolnej w szkołach publicznych — Iwona Kopaczyńska Część 2 Dzieci ze specjalnymi potrzebami w placówkach edukacyjnych i ich rodzice 2.1. Rola nauczyciela edukacji przedszkolnej we wspieraniu dziecka z niepełnosprawnością — Regina Korzeniowska 2.2. Rodzice wobec wychowania i wspierania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością — Jolanta Lipińska-Lokś 2.3. Zabawa jako niewykorzystana sfera aktywności we wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu — Jarosław Bąbka, Katarzyna Stein-Szała 2.4. Klasa integracyjna jako wyjątkowa grupa społeczna w systemie edukacyjnym mniejsze zło?) — Izabela Plieth-Kalinowska Część 3 Rozwijanie zamiłowań do kultury — wyjątkowy wymiar edukacyjny 3.1. Wartość kultury regionalnej w edukacji i wychowaniu młodego pokolenia — w 100 rocznicę urodzin Stanisława Hadyny — Mirosław Kisiel 3.2. „Ocalić od zapomnienia", czyli o roli nauczyciela edukacji regionalnej — Maria Sobieszczyk 3.3. Postrzeganie wymiarów ruchu w aktywności muzycznej — Anna Ewa Wójcik 3.4. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów — Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44135 (1 egz.)
Książka
W koszyku
W opracowaniu podjęto próbę opisu i analizy aspiracji życiowych i edukacyjnych studentów Politechniki Śląskiej. Mimo że większość badanych stanowili studenci I roku, których marzenia i plany u progu dorosłości ograniczać mogłaby jedynie ich własna wyobraźnia, zadeklarowane przez nich aspiracje życiowe ogniskują się de facto wokół klasycznej, tradycyjnej triady: rodzina–praca–stabilizacja finansowa. Nikt spośród badanych nie nakreślił bardziej odważnej wizji swojej przyszłości, np. spędzenia życia na dalekich podróżach, tak aktualnej dzisiaj walce o czystość klimatu, kreowaniu projektów zmieniających świat czy pracy na rzecz rozwiązywania globalnych problemów społecznych. Ten zachowawczy i bardzo praktyczny wymiar deklarowanych aspiracji u tak młodych ludzi skłania do zastanowienia się, na ile źródła takiego zjawiska tkwią w wyniesionej z rodzinnego domu hierarchii wartości, a na ile wypływają np. z preferowanego przez system edukacji modelu pragmatycznego przystosowania do wymagań środowiska społecznego. Na to i inne, równie interesujące pytania próbują znaleźć odpowiedź autorzy prezentowanego opracowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44097, W.44098, W.44096 (3 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Treści zawarte w monografii pozwalają poznać i zrozumieć rzeczywistość (w tym rzeczywistość świata wirtualnego), w której żyją dorastający oraz wpływy społeczno-kulturowe determinujące ich codzienne funkcjonowanie i w znacznym stopniu wpływające na proces socjalizacji młodego pokolenia. Istotnym elementem opracowania jest ukazanie problemów zdrowia fizycznego i psychospołecznego dotykających współczesną młodzież, a w znacznym stopniu wynikających ze stylu życia i warunków szeroko rozumianego środowiska ich życia, w tym dominacji aktualnych trendów (pop)kulturowych. Stąd też tak podkreślana w monografii potrzeba realizacji edukacji zdrowotnej, która wydaje się koniecznością wobec wielu nowych zagrożeń zdrowia i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Spis treści: Wstęp Rozdział 1. Zdrowotne konsekwencje przemian społeczno-kulturowych w zglobalizowanym świecie 1.1. Pojęcie globalizacji w świetle literatury przedmiotu 1.2. Globalizacja i migracja a ryzyko chorób zakaźnych 1.3. Wpływ globalizacji kulturowej na zdrowie jednostki 1.4. Nierówności w zdrowiu i „społeczeństwo ryzyka” a stres i zdrowie 1.5. Edukacja zdrowotna narzędziem budowania świadomości zdrowotnej w zglobalizowanym świecie Rozdział 2. Globalny nastolatek wobec wartości 2.1. Zglobalizowany nastolatek 2.2. Pojęcie wartości w naukach społecznych 2.3. Wartości w życiu młodzieży w świetle badań 2.4. Kultura popularna jako nośnik wartości – podsumowanie Rozdział 3. W sidłach konsumpcji – znaczenie mody i konsumpcji dla zdrowia i jakości życia młodego pokolenia 3.1. Społeczeństwo konsumpcyjne 3.2. Tożsamość współczesnego konsumenta – wybrane typologie 3.3. Magia zakupów 3.4. W niewoli wolnego wyboru – konsumenckie dylematy 3.5. Znaczenie kultury konsumpcji dla relacji międzyludzkich i wychowania 3.6. „Ometkowany styl życia” 3.7. Wychowanie do konsumpcji Rozdział 4. Nowe media a styl i jakość życia współczesnych nastolatków 4.1. Nowe media – wyjaśnienia terminologiczne 4.2. Media cyfrowe w życiu globalnego nastolatka 4.3. Internet i telefon komórkowy – atrybuty współczesnej młodzieży 4.4. Technologie informacyjno-komunikacyjne – możliwości i zagrożenia zdrowotne 4.5. Problem uzależnień od mediów cyfrowych 4.6. Inne zagrożenia związane z korzystaniem ze współczesnej technologii cyfrowej 4.7. Nowoczesne media cyfrowe jako wyzwanie wychowawcze i edukacyjne Rozdział 5. Pokolenie „lubię to”, czyli ekshibicjonizm społeczny w wirtualnym świecie 5.1. Nic do ukrycia? 5.2. Portal społecznościowy jako przestrzeń autopromocji 5.3. Czy liczba lajków i znajomych ma znaczenie? 5.4. Tendencje narcystyczne użytkowników social media 5.5. Jasne i ciemne strony internetowego ekshibicjonizmu 5.6. Internetowy ekshibicjonizm dorastających 5.7. Umiar i rozwaga, czyli refleksje końcowe Rozdział 6. Somatyzacja tożsamości – konsekwencje psychospołeczne i zdrowotne 6.1. Status ciała we współczesnej kulturze zachodniej 6.2. „Jestem tym, jak wyglądam”, czyli ciało = tożsamość 6.3. Piętno nieadekwatnego wyglądu 6.4. Znaczenie atrakcyjnego ciała w procesie dojrzewania 6.5. Dysmorfofobia i zaburzenia zachowania związane z ciałem 6.6. Tożsamość to nie tylko ciało – uwagi końcowe Rozdział 7. Seksualizacja kultury współczesnej – znaczenie dla funkcjonowania młodzieży 7.1. Kultura popularna i przekazy medialne jako źródło seksualizacji życia 7.2. Koniec wieku niewinności? 7.3. Seksualizacja dziewcząt 7.4. Konsekwencje zjawiska seksualizacji kultury dla współczesnej młodzieży 7.5. Czy i w jaki sposób przeciwdziałać skutkom postępującej seksualizacji kultury? Rozdział 8. Zdrowie, kształcenie i wychowanie (pop)nastolatków – perspektywa edukacyjna 8.1. Dryfujący w popkulturze – czy to obraz współczesnego nastolatka? 8.2. Wychowanie w popkulturze – perspektywa pedagogiczna 8.3. Zdrowie i edukacja zdrowotna w popkulturze Zakończenie, w którym o potrzebie edukacji zdrowotnej w popkulturowym świecie Bibliografia Netografia Aneks. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44126 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przed czytelnikiem tom spostrzegawczych i refleksyjnych analiz psychologów, pedagogów i socjologów, którzy przyglądają się Archipelagowi Młodości, w perspektywie oscylowania jego fal przypływu i odpływu na biegunach zagrożeń i zachowań zrównoważonych. Autorzy trafnie ukazują specyfikę współczesności, którą nazywają „nowym światem”, w którym socjalizują się i doświadczają szczególnej zmienności kontekstowej nastolatkowie, dzieci i młodzież. W kryteriach tej zmienności znajdują się między innymi: „prawda”, która co rusz jest podważana, zniekształcana, relatywizowana; „wolność”, która nieodmiennie pulsuje pomiędzy wolnością do… i wolnością od… oraz nieoczywistość, nieodgadnioność najbliższej przyszłości naznaczonej niebywałym tempem zmian, choćby z powodu wpadania w infostrady, rwące w szaleńczym tempie megabajtów informacji, komunikatów, wzorców i antywzorców. Opracowanie cechuje aktualność i poruszanie się po obszarach zbyt rzadko nawiedzanych analitycznie i wychowawczo, a także troska o wyniki młodzieńczej brawury, zagubienia i niepewności. dr hab. Jacek Kurzępa, prof. AHE Wraz ze zmianami społecznymi i przechodzeniem od społeczeństwa tradycyjnego do ponowoczesnego, katalog zagrożeń społecznych zdecydowanie się zmienia, a w każdej dekadzie powstaje co najmniej jedno znaczące nowe zagrożenie, którego koszty obciążają wiele sfer życia społecznego. Ich cechą charakterystyczną jest opóźniona reakcja na nie, co skutkuje w pierwszej kolejności niedowierzaniem, że tak jest, a w drugiej kolejności opóźnionymi już działaniami. Tak się stało z „dopalaczami”, tak jest z cyberzagrożeniami. Powstaje zatem pytanie, czy społeczeństwo i jego instytucje są przygotowane na zmiany w sferze dysfunkcjonalnych zachowań dzieci i młodzieży. Do tych nowych zagadnień nawiązuje kolejna publikacja przygotowana pod kierunkiem wytrawnych pedagogów – praktyków. Powinni po nią sięgnąć nie tylko nauczyciele i pedagodzy, rodzice, dyrektorzy szkół, przedstawiciele władz oświatowych odpowiadający za oświatę i wychowanie. władze samorządowe, czy politycy społeczni. dr hab. Eugeniusz Moczuk, prof. PRz Praca dotyka niezwykle ważnych ze społecznego punktu widzenia, a jednocześnie poznawczo interesujących kategorii problemowych. Zaliczają się do nich w szczególności kwestie uwarunkowań rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży rozpatrywane w kontekście zmiany społecznej. W zasadzie nieustannie zaznaczają one swoją obecność w przestrzeni interdyscyplinarnie zorientowanych dociekań prowadzonych na gruncie pedagogiki, socjologii wychowania, psychologii, filozofii czy prawa. Trzeba zaznaczyć, że fenomen zmiany społecznej i związanych z nią szans oraz zagrożeń dla przebiegu procesu socjalizacji dzieci i młodzieży nieodmiennie fascynuje badaczy, a jednocześnie stanowi przedmiot dynamicznej, wielopłaszczyznowej, społecznej debaty. Przedkładana Czytelnikowi praca stanowi w tej debacie ważny głos. Jego wartość dodatkowo podkreśla fakt oparcia jej o wyniki rzetelnie przeprowadzonych, naukowych dociekań. Jest to walor niebagatelny, bowiem pozwala na znalezienie równowagi pomiędzy ważkimi, ale częstokroć skrajnie różniącymi się stanowiskami, a jednocześnie w znacznym stopniu neutralizuje jakże często pojawiające się w takich przestrzeniach wątki obarczone populizmem. Sądzę, że praca powinna zainteresować zarówno przedstawicieli środowisk akademickich, jak osoby zorientowane na praktykę wsparcia społecznego dzieci i młodzieży.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44072 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Monografia pod względem praktycznym stanowi cenny przewodnik do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Dla wielu nauczycieli (szczególnie debiutujących w praktyce pedagogicznej) jest doskonałym vademecum łączącym wiedzę z praktyką, co tym samym znacznie ułatwi im przejście przez doświadczane zmagania w bezpośredniej pracy z uczniami objętymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ponadto stanowi wartościowy materiał dla pedagogów, psychologów, a przede wszystkim nauczycieli, rodziców oraz studentów kierunku pedagogika.
Spis treści : 1. Specjalne potrzeby edukacyjne w regulacjach prawnych Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych i ich rozwój w regulacjach prawnych (Renata Gardian-Miałkowska) Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (Ewa Weremczuk) 2. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z Zespołem Aspergera (ZA) (Ewa Weremczuk) Pojęcie i rozpoznanie ZA Kryteria diagnostyczne Funkcjonowanie ucznia z ZA w szkole Praca z uczniem z ZA System wsparcia i wybrane formy pracy z dzieckiem Terapia behawioralna oparta na teorii uczenia się Program TEACCH Trening umiejętności społecznych (TUS) Inywidualna Stymulacja Słuchu Johansena (IAS) Metoda (program) Son Rise zwana również Metodą opcji Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherbone Rehabilitacja z wykorzystaniem zwierząt Środowisko rodzinne ucznia z ZA Inne trudności z perspektywy pedagoga szkolnego Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z ZA 3. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) (Renata Gardian-Miałkowska) Pojęcie i rozpoznanie ADHD Zaburzenia wtórne ADHD: zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze Środowisko rodzinne ucznia z ADHD Praca z uczniem z ADHD System wsparcia społecznego i leczenie ucznia z ADHD Inne trudności z perspektywy pedagoga szkolnego Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z ADHD 4. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia ze Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (FASD) i Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS) (Renata Gardian-Miałkowska) Etymologia i przyczyny FASD Wczesne rozpoznanie FASD a kryteria diagnostyczne Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) Zaburzenia pierwotne i wtórne System wsparcia ucznia z FASD Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z FASD Profilaktyka FASD 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia niedostosowanego społecznie i zagrożonego niedostosowaniem społecznym (Małgorzata Przybysz-Zaremba) Niedostosowanie społeczne (zagrożenie niedostosowaniem społecznym) – wyjaśnienia definicyjne, deskrypcja, symptomy Zaburzenia wtórne a niedostosowanie społeczne uczniów Stadia niedostosowania społecznego/wykolejenia społecznego Przyczyny niedostosowania społecznego (i zagrożenia niedostosowaniem społecznym) uczniów Środowisko rodzinne jako główne źródło niedostosowania społecznego (i zagrożenia niedostosowaniem społecznym) dzieci i młodzieży – analiza kluczowych czynników Uczeń niedostosowany społecznie (i zagrożony niedostosowaniem społecznym) w szkole – edukacja, pomoc, wsparcie Zasady pracy z uczniem niedostosowanym społecznie (i zagrożonym niedostosowaniem społecznym) Propozycje metod wykorzystywanych w pomocy i wsparciu terapeutycznym uczniów niedostosowanych społecznie (i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów niedostosowanych społecznie (i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) Pozostałe wskazówki praktyczne w zakresie planowania i organizacji pracy z uczniem niedostosowanym społecznie (i zagrożonym niedostosowaniem społecznym) – zamiast zakończenia 6. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z doświadczeniem traumy Wprowadzenie (Ewa Weremczuk) Specyfika traumy – próba zdefiniowania zagadnienia (Ewa Weremczuk) Rozpoznanie traumy zgodnie z kryteriami diagnostycznymi (Ewa Weremczuk, Renata Gardian-Miałkowska) Rodzaje traumy (Ewa Weremczuk) Style przywiązania (Renata Gardian-Miałkowska) System wsparcia dziecka z doświadczeniem traumy w środowisku szkolnym a style przywiązania (Renata Gardian-Miałkowska, Ewa Weremczuk) Konsekwencje przebytej traumy w zależności od etapu rozwoju dziecka (Renata Gardian-Miałkowska) Leczenie traumy – terapia ciała i duszy (Renata Gardian-Miałkowska) Leczenie duszy – terapie psychoterapeutyczne Leczenie ciała – terapie wspomagające oddziaływania psychoterapeutyczne Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z doświadczeniem traumy (Renata Gardian-Miałkowska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44138 (1 egz.)
Książka
W koszyku
W pierwszej części pracy rozpatrywane są zagadnienia związane z teoretycznym ujmowaniem istoty niepełnosprawności intelektualnej. Dalej Jerzy Wolny analizuje najistotniejsze obszary życia osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, takie jak: samodzielne mieszkanie, podejmowanie i wykonywanie przez nich pracy zawodowej czy tematyka rodzinna. Na podkreślenie zasługuje też podjęcie przez Autora kwestii podmiotowego traktowania omawianych osób, realizacji ich potrzeb (partnerstwo, seksualność) czy też wspierania ich w pełnieniu roli obywatela [...]. Zebrany materiał nie tylko dostarcza wiedzy, ale dowodzi jednocześnie, jak ważna i poznawczo interesująca jest to problematyka oraz jaki jest potencjał zainteresowanych nią osób – beneficjentów projektu „Aurora znaczy jutrzenka” [...]. Opracowanie stanowi przykład działania nauki w służbie człowiekowi niepełnosprawnemu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44092, W.44094, W.44093 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38746, W.38745, W.38747 (3 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej