Śliwerski Bogusław
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(34)
Forma i typ
Książki
(34)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(33)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(34)
Autor
Sienkiewicz Henryk
(140)
Prus Bolesław
(101)
Żeromski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam
(92)
Orzeszkowa Eliza
(79)
Śliwerski Bogusław
(34)
Krzyżanowski Julian
(60)
Słowacki Juliusz
(59)
Suchodolski Bogdan
(58)
Kraszewski Józef Ignacy
(57)
Lenin Włodzimierz
(54)
Dąbrowska Maria
(50)
Okoń Wincenty
(50)
Lenin W. I
(48)
Bogdanowicz Marta
(45)
Kolberg Oskar. Dzieła wszystkie
(45)
Kolberg Oskar
(44)
Wyka Kazimierz
(44)
Kupisiewicz Czesław
(42)
Wyspiański Stanisław
(41)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(39)
Markiewicz Henryk
(35)
Witwicki Władysław
(35)
Iwaszkiewicz Jarosław
(34)
Pigoń Stanisław
(34)
Kotarbiński Tadeusz
(33)
Pieter Józef
(32)
Rocławski Bronisław
(32)
Szekspir William
(32)
Fredro Aleksander
(30)
Nałkowska Zofia
(30)
Reymont Władysław St
(30)
Nowacki Tadeusz
(29)
Krasiński Zygmunt
(28)
Parandowski Jan
(28)
Szuman Stefan
(28)
Morcinek Gustaw
(27)
Sieroszewski Wacław
(27)
Conrad Joseph
(26)
Doroszewski Witold
(26)
Włodarski Ziemowit
(26)
Jałowiec Magdalena
(25)
Juszczyk Stanisław
(25)
Jastrun Mieczysław
(24)
Orkan Władysław
(24)
Wołoszynowa Lidia
(24)
Zapolska Gabriela
(24)
Brandys Kazimierz
(23)
Marks Karol
(23)
Prus Bolesław (Aleksander Głowacki)
(23)
Suchodolski Bodgan
(23)
Tuwim Julian
(23)
Korczak Janusz
(22)
Piszczek Maria
(22)
Zieliński Bronisław
(22)
Łobocki Mieczysław
(22)
Bunsch Karol
(21)
Kieniewicz Stefan
(21)
Kruszewski Krzysztof
(21)
Kujawa Ewa
(21)
Kurzyna Maria
(21)
Libera Zdzisław
(21)
Paszkowski Józef
(21)
Staff Leopold
(21)
Tatarkiewicz Władysław
(21)
Tomaszewski Tadeusz
(21)
Konopnicka Maria
(20)
Kozakiewicz Mikołaj
(20)
London Jack
(20)
Manteuffel Tadeusz
(20)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(20)
Szewczuk Włodzimierz
(20)
Wasilewska Wanda
(20)
Wyczesany Janina
(20)
Budzyk Kazimierz
(19)
Lem Stanisław
(19)
Molier
(19)
Pilecka Władysława
(19)
Szancer Jan Marcin
(19)
Żabiński Jan
(19)
Żukrowski Wojciech
(19)
Auderska Halina
(18)
Balzac [Honoré de]
(18)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(18)
Jakubowski Jan Zygmunt
(18)
Kallenbach Józef
(18)
Kasprowicz Jan
(18)
Kurdybacha Łukasz
(18)
Matuszewski Ryszard
(18)
Norwid Cyprian Kamil
(18)
Semadeni Zbigniew
(18)
Skorupka Stanisław
(18)
Stankowski Adam
(18)
Szewczyk Wilhelm
(18)
Andrzejewski Jerzy
(17)
Arnold Stanisław
(17)
Baley Stefan
(17)
Bleja-Sosna Barbara
(17)
Górski Konrad
(17)
Jasienica Paweł
(17)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(15)
1990 - 1999
(12)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(34)
Język
polski
(34)
Temat
Pedagogika
(19)
Wychowanie
(15)
pedagogika
(7)
wychowanie
(6)
antypedagogika
(4)
pedagogika Gestalt
(3)
pedagogika alternatywna
(3)
Kształcenie
(2)
Oświata
(2)
Szkolnictwo
(2)
dziecko
(2)
pedagogika analityczno
(2)
pedagogika antyautorytarna
(2)
pedagogika emancypacyjna
(2)
pedagogika filozoficzna
(2)
pedagogika krytyczna
(2)
pedagogika międzykulturowa
(2)
pedagogika radykalnego humanizmu
(2)
pedagogika wychowania integralnego
(2)
posmodernizm
(2)
Dziecko
(1)
Freinet, Celestin
(1)
Harcerstwo
(1)
Innowacje pedagogiczne
(1)
Klasa szkolna (socjologia)
(1)
Metody nauczania
(1)
Montessori, Maria
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczanie zintegrowane
(1)
Pedagogika porównawcza
(1)
Pestalozzi, Johann Heinrich
(1)
Polityka oświatowa
(1)
Schlegel, Friedrich von (1772-1829)
(1)
Terminologia
(1)
Wychowanie w rodzinie
(1)
Wykształcenie
(1)
dialog
(1)
edukacja alternatywna
(1)
edukacja altrnatywna
(1)
klasy autorskie
(1)
kształcenie wyzwalające
(1)
nauczanie
(1)
nauczanie początkowe
(1)
nauczyciele
(1)
pajdocentryzm
(1)
pedagogika humanistyczna
(1)
pedagogika porównawcza
(1)
polityka oświatowa
(1)
Śliwerska, Wiesława
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
2001-
(2)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1989-2000
(1)
Gatunek
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
34 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: O autorze Reguła językowa Cytaty z dzieł Pestalozziego Słowo wstępne do wydania drugiego Wprowadzenie od redaktora naukowego Kształcenie w duchu Pestalozziego Wstęp / podstawowy zamysł książki / cel kształcenia Jakość? Jakość! Cel: podnoszenie jakości kształcenia / Co to znaczy jakość? Typowy Pestalozzi Podstawowa zasada Pestalozziego: zgodność z naturą / potencjalne akty łamania zasady Daj spokój, wszystko jest przecież względne! Problemy z wartościowaniem / odwaga wartościowania Wysil się! Istota i konieczność osiągnięć uczniów O formach kontaktu i innych wartościach Wartości i normy / forma i treść Słynna triada Idea harmonijnego, elementarnego kształcenia według Pestalozziego Głosić kazania o moralności? Misja wychowawcza szkoły / możliwości kształcenia duchowego „Człowiek tam tylko jest pełnym człowiekiem, gdzie ćwiczy” Znaczenie, formy i problemy ćwiczenia / umiejętności i wiedza Kamień na kamieniu Zasada kompletności i jej konsekwencje Otwartość! Otwartość warunkiem kształcenia Posłuszeństwo – nie, dziękuję? Uzasadnienie posłuszeństwa / znaczenie dla szkoły Dyscyplina to przytomność ducha i ciała Dyscyplina jako skupienie na zadaniu Poślij papier tam, gdzie pieprz rośnie Zasada bliskości / konsekwencje dla szkoły Wspaniale, tak dużo wolnego! Życie jako przygotowanie do zajęć szkolnych Księżyc jest tak duży jak piłka Uwzględnianie dziecięcego obrazu świata Nie wiem, w co mam ręce włożyć Radzenie sobie z prawdziwym i rzekomym nawałem materiału Rękodzieło czy rękoczyn? O rozwoju zdolności manualnych Czym jest człowiek? Teoria człowieka według Pestalozziego Siłomierz, czyli walnij Łukasza! Przemoc w szkole, koncepcje rozwiązań Dobre chęci i całkowita porażka Rozwiązywanie konfliktów: przykład z życia Co robić bez paska? Władza i autorytet w wychowaniu Trzydzieści godzin zajęć językowych w tygodniu Wychowanie językowe jako holistyczna misja szkoły
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43660, W.43659 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Pedagogika GWP)
Wydanie pierwsze ukazało się pod tytułem: "Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42387 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41989 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Część 1. Teorie wychowania: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Istota i przedmiot badań teorii wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 1.1. Typologia teorii i badań naukowych; 1.2. Naukowa i potoczna teoria wychowania; 1.3. Relacje między teorią wychowania a pedagogiką ogólną; 1.4. Teoria wychowania jako przedmiot kształcenia akademickiego; 1.5. Teoria wychowania w innych krajach; Rozdział 2. Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 2.1. Orientacja socjologiczna; 2.2. Orientacje normatywne; 2.2.1. Orientacja normatywmo-ideologiczna; 2.2.2. Orientacja normatywno-filozoficzna; 2.3. Orientacja psychologiczna; 2.4. Orientacja eklektyczna; Rozdział 3. Bdania porównawcze teorii wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 3.1. Bezzałożeniowa rekonstrukcja teorii wychowania; 3.2. Krytyka hermeneutyczna teorii wychowania; 3.3. Badania porównawcze teorii wychowania; Rozdział 4. Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania ( Krzysztof Rubacha ); 4.1. Ambiwalencja - kulturowy kontekst wychowania; 4.2. Decentracja - społeczny kontekst wychowania; 4.3. Tożsamość - rozwojowy kontekst wychowania; Rozdział 5. Kultura popularna jako czynnik socjalizacji ( Zbyszko Melosik ); 5.1. Kultura konsumpcji; 5.2. Kultura instant; 5.3. Prymat zmiany i szybkiego życia; 5.4. Koniec ideałów - triumf codzienności; 5.5. Poczucie mocy i rekonstrukcja wolności; 5.6. Kultura upozorowania; 5.7. Kultura kultu ciała i seksualności; 5.8. Amerykanizacja; 5.9. Globalny nastolatek; 5.10. Generacja X; 5.11. Kult sukcesu; 5.12. Wychowanie - w którą stronę?; Bibliografia; Część 2. Szkoła - kształcenie - nauczyciel: Wstęp ( Bogusława Dorota Gołębniak ); Rozdział 1. Szkoła wspomagająca rozwój ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 1.1. Między adaptacją a emancypacją. Szkoła XX wieku; 1.1.1. Przesunięcie progresywistyczne; 1.1.2. Modele szkoły współczesnej; 1.2. W kierunku szkoły jako organizacji uczącej się; Rozdział 2. Program szkolny ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 2.1. Podejście do programu szkolnego; 2.1.1. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia behawiorystycznego; 2.1.2. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia humanistycznego; 2.1.3. Filozoficzne i psychologicnze podstawy podjeścia konstruktywisytycznego; 2.2. Definiowanie programu szkolnego; 2.3. Kreowanie programu szkolnego; 2.3.1. Dwie orientacje; 2.4. Wzorzec programu szkolnego; 2.5. Implementacja programu szkolnego jako proces zmiany; 2.5.1. Ewolucyjnie czy rewolucyjnie?; 2.5.2. Centralnie czy lokalnie?; 2.5.3. Nauczyciele a reformy programu; 2.6. Ewaluacja programu szkolnego; 2.7. Europejski kontekst zmiany programu szkolnego; 2.7.1. Trendy; 2.7.2. Edukacyjne tradycje : bariera zmiany czy źródło kulturowej rewitalizacji?; 2.7.3. Zróżnicowanie kultury politycznej i kontroli nad edukacją; 2.8. Zmiany programu szkolnego w Polsce po 1989 r.; Rozdział 3. Nauczanie i uczenie się w klasie ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 3.1. Nauczanie jako współtworzenie programu; 3.2.Style nauczania; 3.2.1. Styl zamknięty ( formalny, frontalny ); 3.2.2. Styl ramowy ( zindywidualizowany ); 3.2.3. Styl negocjacyjny; 3.3. Cele kształcenia; 3.3.1. Rodzaje celów; 3.3.2. Spór o cele operacyjne. Taksonomie a intencje; 3.4. Wzory uczenia się. Strategie nauczania; 3.4.1. Wzory behawioralne. Sytuacje zadaniowe i informacje zwrotne; 3.4.2. Wzory procesualno-poznawcze. Strategia przyswajania, przetwarzania i produkowania infromacji; 3.4.3. Synergia. Uczenie się we współpracy; 3.4.4. Całościowe uczenie się. Strategie wspierania rozwoju osoobwego; 3.5. Planowanie pracy z uczniem; 3.5.1. Rodzaje i poziomy; 3.5.2. Konspekty i scenariusze zajęć; 3.5.3. Animacja przestrzeni; 3.5.4. Materiały edukacyjne; 3.5.5. Korzystanie z technologii informacyjnej; 3.6. Doskonalenie nauczania poprzez badanial 3.6.1. Refleksyjny nauczyciel; 3.6.2. Badania w klasie; Rozdział 4. Egzaminy i ocenianie szkolne ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 4.1. Ustalenia definicyjne; 4.2. Przesłanki i zmiany oceniania; 4.3. Centralizacja. Upolityczneinie dyskursu oceniania; 4.4. Ocenianie zewnętrzne; 4.4.1. Trafność i rzetelność jako kontrola i gwarancja jakości oraz inne problemy związane z ocenianiem zewnętrznym; 4.4.2. Znaczenie oceniannia zewnętrznego dla doskonalenia nauczania; 4.5. Ocenianie wewnątrzszkolne; 4.5.1. Podejścia do oceniania wewnątrzszkolnego; 4.5.2. Konwencjonalne techniki oceniania; 4.5.3. Niekonwencjonalne techniki oceniania; Rozdział 5. Szkolne środowisko uczenia się ( Mariola Chomczyńska-Rubacha ); 5.1. Kultura i organizacja szkoły; 5.2. Język i wzorce porozumiewania się w klasie szkolnej; 5.2.1. Specyfika porozumiewania się w klasie szkolnej; 5.2.2. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie szkolnej; 5.2.3. Rozwojowy i socjalizacyjny kontekst komunikacji w klasie szkolnej; 5.3. Ład i dyscyplina jako element kultury szkoły; 5.4. Motywacyjne funkcje szkolnego środowiska uczenia się; 5.4.1. Wzbudzanie dysonansu poznawczego; 5.4.2. Wzbudzanie procesu rekonstruowania wiedzy osobistej uczniów; 5.4.3. Wzbudzanie motywacji osiągnięć; 5.4.4. Społeczne mechanizmy wzbudzania motywacji; Rozdział 6. Agresja i przemoc w szkole ( Janusz Surzykiewicz ); 6.1. Terminologia; 6.2. Podstawy teoretyczne badań i ich implikacje; 6.2.1. Bliższa charakterystyka wybranej teorii; 6.2.2. Stoswane podejście badawcze do agresji i przemocy w szkole; 6.3. Rozpowszechnianie i jakość zjawiska; 6.3.1. Dynamika i cechy zmian w opiniach nauczycieli; 6.3.2. Płeć i wiek a nasilenie przejawiania agresji/przemocy; 6.3.3. Typy doświadczeń uczniów z agresją/przemocą; 6.3.4. Zjawisko agresji i przemocy a typ szkoły; 6.4. Szkolny kontekst socjalizacji: kultura szkoły; 6.4.1. Kultura szkoły; 6.5. Pozaszkolne konteksty socjalizacyjne; 6.6. Szkoła - arena czy generator zachowań przemocowych; 6.7. Prewencja; 6.8. Sugestie i oceny; Rozdział 7. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu ( Robert Kwaśnica ); 7.1. Czy możliwe jest pełne przygotowanie zawodowe nauczyciela?; 7.1.1. Teza; 7.1.2. Uzasadnienie; 7.1.3. Konkluzja; 7.2. Jakich kompetencji potrzebuje nauczyciel?; 7.2.1. Kompetnecje praktyczno-moralne; 7.2.2. Kopetencje techniczne; 7.2.3. Przygotowanie zawodowe; 7.3. Na czym polega rozwój zawodowy nauczyciela?; 7.4. Jaki jest dziś polski nauczyciel?; 7.5. Co to znaczy: wspomagać nauczycieli w rozwoju?; Bibliografia; Część 3. Aktualne problemy oświaty: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Edukacja a stratyfikacja społeczna ( Zbyszko Melosik ); 1.1. Merytokratyczna koncepcja edukacji i społeczeństwa; 1.2. Kredencjalizm : krytyka liberalnej interpretacji roli dyplomów; 1.3. Koncepcje rozwiązania problemu dostępu do edukacji wyższej; 1.3.1. Akademiccy tradycjonaliści; 1.3.2. Zorientowani na rynek; 1.3.3. Utylitarni instruktorzy; 1.3.4. Liberalni merytokraci; 1.3.5. Zwolennicy dostępu; 1.4. Akademickie " przeedukowanie " i inflacja dyplomów. Stratyfikacja społeczna a stratyfikacja uniwersytetów; Rozdział 2. Główne tendecje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie ( Mirosława Cylkowska-Nowak ); 2.1. Systemy edukacji na świecie - wybrane aspekty terminologiczne, historyczne i strukturalne; 2.2. Modele i formy realizacji szkonictwa obowiązkowego; 2.3. Szkolnictwo średnie II stopnia - podobieństwa i różnice; 2.4. Tendecje w zakresie struktur i modeli szkolnictwa wyższego; Rozdział 3. Reformowanie oświay w Polsce ( Bogusław Śliwerski ); 3.1. Rodzaje reform oswiatowych w III RP ze wsględu na ich źródło; 3.1.1. Uspołecznienie oświaty; 3.2. Typologia reform oświatowych w III RP ze względu na ich zakres i jakość zmian; 3.2.1. Reformy naprawcze; 3.2.2. reformy modernizacyjne; 3.2.3. Reformy strukturalne; 3.2.4. Reformy systemowe; 3.3. Nowy ustrój szkolny; 3.4. Wdrażanie reformy oświatowej; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41976, W.41977, W.41975 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Część 1. Teorie wychowania: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Istota i przedmiot badań teorii wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 1.1. Typologia teorii i badań naukowych; 1.2. Naukowa i potoczna teoria wychowania; 1.3. Relacje między teorią wychowania a pedagogiką ogólną; 1.4. Teoria wychowania jako przedmiot kształcenia akademickiego; 1.5. Teoria wychowania w innych krajach; Rozdział 2. Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 2.1. Orientacja socjologiczna; 2.2. Orientacje normatywne; 2.2.1. Orientacja normatywmo-ideologiczna; 2.2.2. Orientacja normatywno-filozoficzna; 2.3. Orientacja psychologiczna; 2.4. Orientacja eklektyczna; Rozdział 3. Bdania porównawcze teorii wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 3.1. Bezzałożeniowa rekonstrukcja teorii wychowania; 3.2. Krytyka hermeneutyczna teorii wychowania; 3.3. Badania porównawcze teorii wychowania; Rozdział 4. Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania ( Krzysztof Rubacha ); 4.1. Ambiwalencja - kulturowy kontekst wychowania; 4.2. Decentracja - społeczny kontekst wychowania; 4.3. Tożsamość - rozwojowy kontekst wychowania; Rozdział 5. Kultura popularna jako czynnik socjalizacji ( Zbyszko Melosik ); 5.1. Kultura konsumpcji; 5.2. Kultura instant; 5.3. Prymat zmiany i szybkiego życia; 5.4. Koniec ideałów - triumf codzienności; 5.5. Poczucie mocy i rekonstrukcja wolności; 5.6. Kultura upozorowania; 5.7. Kultura kultu ciała i seksualności; 5.8. Amerykanizacja; 5.9. Globalny nastolatek; 5.10. Generacja X; 5.11. Kult sukcesu; 5.12. Wychowanie - w którą stronę?; Bibliografia; Część 2. Szkoła - kształcenie - nauczyciel: Wstęp ( Bogusława Dorota Gołębniak ); Rozdział 1. Szkoła wspomagająca rozwój ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 1.1. Między adaptacją a emancypacją. Szkoła XX wieku; 1.1.1. Przesunięcie progresywistyczne; 1.1.2. Modele szkoły współczesnej; 1.2. W kierunku szkoły jako organizacji uczącej się; Rozdział 2. Program szkolny ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 2.1. Podejście do programu szkolnego; 2.1.1. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia behawiorystycznego; 2.1.2. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia humanistycznego; 2.1.3. Filozoficzne i psychologicnze podstawy podjeścia konstruktywisytycznego; 2.2. Definiowanie programu szkolnego; 2.3. Kreowanie programu szkolnego; 2.3.1. Dwie orientacje; 2.4. Wzorzec programu szkolnego; 2.5. Implementacja programu szkolnego jako proces zmiany; 2.5.1. Ewolucyjnie czy rewolucyjnie?; 2.5.2. Centralnie czy lokalnie?; 2.5.3. Nauczyciele a reformy programu; 2.6. Ewaluacja programu szkolnego; 2.7. Europejski kontekst zmiany programu szkolnego; 2.7.1. Trendy; 2.7.2. Edukacyjne tradycje : bariera zmiany czy źródło kulturowej rewitalizacji?; 2.7.3. Zróżnicowanie kultury politycznej i kontroli nad edukacją; 2.8. Zmiany programu szkolnego w Polsce po 1989 r.; Rozdział 3. Nauczanie i uczenie się w klasie ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 3.1. Nauczanie jako współtworzenie programu; 3.2.Style nauczania; 3.2.1. Styl zamknięty ( formalny, frontalny ); 3.2.2. Styl ramowy ( zindywidualizowany ); 3.2.3. Styl negocjacyjny; 3.3. Cele kształcenia; 3.3.1. Rodzaje celów; 3.3.2. Spór o cele operacyjne. Taksonomie a intencje; 3.4. Wzory uczenia się. Strategie nauczania; 3.4.1. Wzory behawioralne. Sytuacje zadaniowe i informacje zwrotne; 3.4.2. Wzory procesualno-poznawcze. Strategia przyswajania, przetwarzania i produkowania infromacji; 3.4.3. Synergia. Uczenie się we współpracy; 3.4.4. Całościowe uczenie się. Strategie wspierania rozwoju osoobwego; 3.5. Planowanie pracy z uczniem; 3.5.1. Rodzaje i poziomy; 3.5.2. Konspekty i scenariusze zajęć; 3.5.3. Animacja przestrzeni; 3.5.4. Materiały edukacyjne; 3.5.5. Korzystanie z technologii informacyjnej; 3.6. Doskonalenie nauczania poprzez badanial 3.6.1. Refleksyjny nauczyciel; 3.6.2. Badania w klasie; Rozdział 4. Egzaminy i ocenianie szkolne ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 4.1. Ustalenia definicyjne; 4.2. Przesłanki i zmiany oceniania; 4.3. Centralizacja. Upolityczneinie dyskursu oceniania; 4.4. Ocenianie zewnętrzne; 4.4.1. Trafność i rzetelność jako kontrola i gwarancja jakości oraz inne problemy związane z ocenianiem zewnętrznym; 4.4.2. Znaczenie oceniannia zewnętrznego dla doskonalenia nauczania; 4.5. Ocenianie wewnątrzszkolne; 4.5.1. Podejścia do oceniania wewnątrzszkolnego; 4.5.2. Konwencjonalne techniki oceniania; 4.5.3. Niekonwencjonalne techniki oceniania; Rozdział 5. Szkolne środowisko uczenia się ( Mariola Chomczyńska-Rubacha ); 5.1. Kultura i organizacja szkoły; 5.2. Język i wzorce porozumiewania się w klasie szkolnej; 5.2.1. Specyfika porozumiewania się w klasie szkolnej; 5.2.2. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie szkolnej; 5.2.3. Rozwojowy i socjalizacyjny kontekst komunikacji w klasie szkolnej; 5.3. Ład i dyscyplina jako element kultury szkoły; 5.4. Motywacyjne funkcje szkolnego środowiska uczenia się; 5.4.1. Wzbudzanie dysonansu poznawczego; 5.4.2. Wzbudzanie procesu rekonstruowania wiedzy osobistej uczniów; 5.4.3. Wzbudzanie motywacji osiągnięć; 5.4.4. Społeczne mechanizmy wzbudzania motywacji; Rozdział 6. Agresja i przemoc w szkole ( Janusz Surzykiewicz ); 6.1. Terminologia; 6.2. Podstawy teoretyczne badań i ich implikacje; 6.2.1. Bliższa charakterystyka wybranej teorii; 6.2.2. Stoswane podejście badawcze do agresji i przemocy w szkole; 6.3. Rozpowszechnianie i jakość zjawiska; 6.3.1. Dynamika i cechy zmian w opiniach nauczycieli; 6.3.2. Płeć i wiek a nasilenie przejawiania agresji/przemocy; 6.3.3. Typy doświadczeń uczniów z agresją/przemocą; 6.3.4. Zjawisko agresji i przemocy a typ szkoły; 6.4. Szkolny kontekst socjalizacji: kultura szkoły; 6.4.1. Kultura szkoły; 6.5. Pozaszkolne konteksty socjalizacyjne; 6.6. Szkoła - arena czy generator zachowań przemocowych; 6.7. Prewencja; 6.8. Sugestie i oceny; Rozdział 7. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu ( Robert Kwaśnica ); 7.1. Czy możliwe jest pełne przygotowanie zawodowe nauczyciela?; 7.1.1. Teza; 7.1.2. Uzasadnienie; 7.1.3. Konkluzja; 7.2. Jakich kompetencji potrzebuje nauczyciel?; 7.2.1. Kompetnecje praktyczno-moralne; 7.2.2. Kopetencje techniczne; 7.2.3. Przygotowanie zawodowe; 7.3. Na czym polega rozwój zawodowy nauczyciela?; 7.4. Jaki jest dziś polski nauczyciel?; 7.5. Co to znaczy: wspomagać nauczycieli w rozwoju?; Bibliografia; Część 3. Aktualne problemy oświaty: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Edukacja a stratyfikacja społeczna ( Zbyszko Melosik ); 1.1. Merytokratyczna koncepcja edukacji i społeczeństwa; 1.2. Kredencjalizm : krytyka liberalnej interpretacji roli dyplomów; 1.3. Koncepcje rozwiązania problemu dostępu do edukacji wyższej; 1.3.1. Akademiccy tradycjonaliści; 1.3.2. Zorientowani na rynek; 1.3.3. Utylitarni instruktorzy; 1.3.4. Liberalni merytokraci; 1.3.5. Zwolennicy dostępu; 1.4. Akademickie " przeedukowanie " i inflacja dyplomów. Stratyfikacja społeczna a stratyfikacja uniwersytetów; Rozdział 2. Główne tendecje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie ( Mirosława Cylkowska-Nowak ); 2.1. Systemy edukacji na świecie - wybrane aspekty terminologiczne, historyczne i strukturalne; 2.2. Modele i formy realizacji szkonictwa obowiązkowego; 2.3. Szkolnictwo średnie II stopnia - podobieństwa i różnice; 2.4. Tendecje w zakresie struktur i modeli szkolnictwa wyższego; Rozdział 3. Reformowanie oświay w Polsce ( Bogusław Śliwerski ); 3.1. Rodzaje reform oswiatowych w III RP ze wsględu na ich źródło; 3.1.1. Uspołecznienie oświaty; 3.2. Typologia reform oświatowych w III RP ze względu na ich zakres i jakość zmian; 3.2.1. Reformy naprawcze; 3.2.2. reformy modernizacyjne; 3.2.3. Reformy strukturalne; 3.2.4. Reformy systemowe; 3.3. Nowy ustrój szkolny; 3.4. Wdrażanie reformy oświatowej; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43016, W.43015 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa ( Zbigniew Kwieciński ); Część 1. Pedagogika jako nauka: Wstęp ( Krzysztof Rubacha ); Rozdział 1. Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin ( Krzysztof Rubacha ); 1.1. Podstawowe pojęcia w pedagogice; 1.2. Związek pedagogiki z innymi naukami; Rozdział 2. Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 2.1. Metody jakościowe; 2.1.1. Ogólna charakterystyka metod jakościowych; 2.1.2. Obserwacja etnograficzna; 2.1.3. Wywiad; 2.1.4. Analiza archiwów; 2.1.5. Cechy wspólne badań jakościowych; 2.2. Metody ilościowe; 2.2.1. Ogólna charakterystyka metod ilościowych; 2.2.2. Metody obserwacyjne; 2.2.3. Metody sondażowe; 2.2.4. Cechy wspólne metod ilościowych; 2.3. Strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych; 2.4. Metody zbierania danych a typy badań pedagogicznych; Rozdział 3. Budowanie teorii pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 3.1. Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych; 3.2. Kierunki rozwoju teorii pedagogicznych; Bibliografia; Część 2. Rozwój i zmienność wychowania i kształcenia: Wstęp - pochwała historii i wykształcenia historycznego ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 1. Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 2. Wychowanie i " nauczanie " w cywilizacjach starożytnego Wschodu ( Stefan Wołoszyn ); 2.1. Chiny; 2.2. Indie; 2.3. Inne kultury starożytnego Wschodu; Rozdział 3. Wychowanie w starożytnej Europie ( Stefan Wołoszyn ); 3.1. Wychowanie w Grecji; 3.1.1. Wychowanie spartańskie; 3.1.2. Wychowanie ateńskie; 3.2. Rola szkół filozoficznych; 3.3. Kultura szkolna czasów hellenistycznych; 3.4. Wychowanie w rodzinie i kształcenie szkolne w starożytnym Rzymie; 3.5. Rozpad kultury i wychowania antycznego; Rozdział 4. Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza ( Stefan Wołoszyn ); 4.1. Klasztory i szkoły kościelne; 4.2. Powstawanie uniwersytetów; 4.3. Wychowanie " w domu ojca "; 4.3.1. Wychowanie rycerskie; 4.3.2. Wychowanie mieszczańskie; 4.4. Oświata w Polsce średniowiecznej; Rozdział 5. Wykształcenie i kultura umysłowa w epoce renesansu ( Stefan Wołoszyn ); 5.1. Humanizm i utopie humanistyczne; 5.2. Cele wychowania humanistycznego; 5.3. Gimnazja i kolegia humanistyczne; 5.4. Myśl edukacyjna Andrzeja Frycza Modrzewskiego; 5.5. Peagogika i pedagogia Jana Amosa Komeńskiego; Rozdział 6. Kultura umysłowa i reformy szkolne w epoce oświecenia ( Stefan Wołoszyn ); 6.1. Racjonalizm oświeceniowy i encyklopedyści; 6.2. Wiedza czy rozwój? Obywatel czy człowiek?; 6.2.1. Dylemat pedagogiczny Johna Locke'a; 6.2.2. Dylemat pedagogiczny Jeana Jacques'a Rousseau; 6.2.3. Dylemat pedagogiczny Claude'a Adriena Helvetiusa; 6.3. Szkolnictwo średnie i reformy szkolne; 6.4. Szkolnictwo ludowe i specjalne; 6.4.1. Szkoły ludowe; 6.4.2. Szkoły i zakłady specjalne; 6.5. Reformy szkolne w Polsce; 6.5.1. Komisja Edukacji Narodowej; 6.6. Projekty organizacji wychowania i oświecenia publicznego Wielkiej Rewolucji Francuskiej; Rozdział 7. Rozój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 7.1. Tendencje ogólne i ustawodawstwo szkolne; 7.2. Elementarne szkolnictwo ludowe; 7.3. Neohumanistyczne szkoły średnie i wyższe; 7.3.1. Gimnazja klasyczne; 7.3.2. Gimnazja realne; 7.3.3. Uniwersytety i politechniki; 7.4. Wyspy oświatowe na ziemiach polskich; 7.4.1. Zabór rosyjski; 7.4.2. Zabór pruski; 7.4.3. Zabór austriacki; Rozdział 8. Oświata i wychowanie w XX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 8.1. Upowszechnianie się jednolitych systemów szkolnych; 8.1.1. System szkolny w Polsce; 8.2. Radykalna krytyka edukacji szkolnej i poszukiwania nowych strategii oświatowych; 8.3. Nowatorskie nurty edukacyjne; 8.3.1. Czy " stulecie dziecka "?; 8.3.2. Walka o prawa dziecka; 8.3.3. Poszukiwanie przez młodzież nowych wizji świata; Bibliografia; Część 3. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Pedagogika pozytywistyczna ( Teresa Hejnicka-Bezwińska ); 1.1. Ewolucja orientacji pozytywistycznej; 1.2. Faza ekspansji pelnego programu badawczego pozytywizmu; 1.3. Charakterystyka orientacji pozytywistycnzej w pedagogice; 1.4. Stosunek do innych kierunków pedagogicznych - przejście od " pedagogii " do " pedagogiki "; 1.4.1. Tworzenie instytucjonalnych podstaw unaukowienia myślenia o edukacji i oświacie; 1.4.2. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć psychologii - psychologizm pedagogiczny; 1.4.3. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć socjologii - socjologizm pedagogiczny; 1.4.4. Scjentyzm; 1.5. Recepcja i krytyka pozytywizmu; 1.6. Ramy czasowe i zasięg terytorialny; Rozdział 2. Pedagogika kultury ( Bogusław Milerski ); 2.1. Geneza i pojęcie; 2.2. Przesłanki filozoficzne; 2.3. Poglądy pedagogiczne; 2.4. Status naukowy; Rozdział 3. Pedagogika persanolistyczna ( Marian Nowak ); 3.1. Podstawowe kategorie i terminologia; 3.2. Personalizm w myśli filozoficznej - jego odmiany oraz cechy wspólne; 3.3. Personalizm w pedagogice; 3.3.1. Założenia i antropologiczne podstawy pedagogiki persanolistycznej; 3.3.2. Wychowanie i nauczanie według personalizmu; 3.3.3. Cele wychowania według personalizmu; 3.3.4. Relacja wychowawca/nauczyciel - wychowanek/uczeń według personalizmu; 3.3.5. Treści wychowania i nauczania; 3.6. Podsumowanie; Rozdział 4. Pedagogika egzystencjalna ( Janusz Tarnowski ); 4.1. Geneza egzystencjalizmu; 4.2. Tendencje przeciwstawne w egzystencjonalizmie; 4.2.1. Tendecja agnostyczno-ateistyczna; 4.2.2. Tendencja teistyczna; 4.3. Podstawy pedagogiki egzystencjalnej; 4.4. Egzystencjalne kategorie pedagogiczne; 4.4.1. Dialog; 4.4.2. Autentyczność; 4.4.3. Zaangażowanie; Rozdział 5. Pedagogika religii ( Bogusław Milerski ); 5.1. Status naukowy i przedmiot badań; 5.2. Rozwój pedagogiki religii na świecie; 5.3. Pedagogika religii w Polsce; 5.4. Koncepcje i ich znaczenie pedagogiczne; 5.4.1. Antropologia religijna jako podstawa edukacji; 5.4.2. Człowiek jako podmiot edukacji; 5.4.3. Edukacja jako proces odnowy życia; 5.4.4. Edukacja jako egzystencjalna hermeneutyka tekstów; 5.4.5. Edukacja jako hermeneutyka doświadczeń; 5.4.6. Edukacja jako dialog; Rozdział 6. Pedagogika Nowego Wychowania ( Sławomir Sztobryn ); 6.1. Definicja i charakterystyka prądu; 6.1.1. Geneza nazwy i jej warianty; 6.1.2. Ramy czasowe i terytorialne; 6.2. Czynniki wyodrębniające nową pedagogikę; 6.2.1. Krytyka szkoły tradycyjnej; 6.2.2. Psychologia eksperymentalna; 6.2.3. Krytyka podstawowych pojęć i nowoczesne metody badań; 6.3. Główne idee Nowego Wychowania; 6.4. Krytyka Nowego Wychowania; Rozdział 7. Pedagogika waldorfska ( Bogusław Śliwerski ); 7.1. Rudolf Steiner - twórca pedagogiki waldorfskiej; 7.2. Powstanie szkoły typu Waldorf; 7.3. Antropozoficzne podstawy szkoły waldorfskiej; 7.4. Recepcja pedagogiki R. Steinera w Polsce; Rozdział 8. Pedagogika pragmatyzmu ( Zbyszko Melosik ); 8.1. Pragmatyzm Johna Deweya; 8.1.1. Filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu J. Deweya; 8.1.2. Poglądy J. Deweya na edukację; 8.2. Neopragmatyzm Richarda Rorty'ego; 8.3. Teoretyczne kontrowersje wobec pragmatyzmu; Rozdział 9. Pedagogika Marii Montessori ( Ryszard Kucha ); 9.1. Miejsce M. Montessori w pedagogice w perspektywie histotycznej; 9.2. W drodze ku wielkości i sławie; 9.3. Specyfika pedagogiki M. Montessori; 9.4. Kochac dziecko - to znaczy służyć mu jak dalece to możliwe; Rozdział 10. Pedagogika Janusza Korczaka ( Bogusław Śliwerski ); 10.1. Życie i dzieła J. Korczaka; 10.2. Podstawowe założenia pedagogiki J. Korczaka; 10.3. Recepcja pedagogiki J. Korczaka w Polsce; Rozdział 11. Peagogika Petera Petersena ( Sławomir Sztobryn ); 11.1. Życie P. Petersen; 11.2. Poglądy pedagogiczne P. Petersena; 11.3. Recepcja stanowiska P. Petersena; 11.4. Krytyka pedagogiki P. Petersena; Rozdział 12. Pedagogika Celstyna Freineta ( Sławomir Sztobryn ); 12.1. Życie C. Freineta; 12.2. Poglądy pedagogiczne C. Freineta; 12.3. Recepcja i krytyka stanowiska C. Freineta; 12.4. Formy instytucjonalne ruchu Nowoczesnej Szkoły Francuskiej; Rozdział 13. Pedagogika krytyczna ( Tomasz Szkudlarek ); 13.1. Pedagogika a myślenie krytyczne; 13.2. Pedagogika krytyczna - podstawowe założenia; 13.2.1. Diagnoza; 13.2.2. Cele i kierunki interwencji; 13.2.3. Rezultaty : nadzieja i kontrowersje; Rozdział 14. Pedagogika antyautorytarna ( Bogusław Śliwerski ); 14.1. Nurt polityczny; 14.2. Nurt edukacyjny; 14.3. Wychowanie permisywne; 14.4. Pedagogika antyautorytarna w praktyce; Rozdział 15. Pedagogika emancypacyjna ( Hanna Zielińska-Kostyra ); 15.1. Istota pedagogiki emancypacyjnej; 15.2. Geneza nazwy, narodziny prądu i jego przesłanki; 15.3. Wybrani przedstawiciele pedagogiki emancypacyjnej; 15.3.1. Paulo Freire; 15.3.2. Ivan Illich; 15.3.3. Noam Chomsky; 15.4. Pedagogika emancypacyjna w Polsce; 15.5. Krytyka pedagogiki emancypacyjnej; Rozdział 16. Pedagogika międzykulturowa ( Tomasz Szkudlarek ); 16.1. Kultura i edukacja; 16.1.1. Pedagogika modernistyczna; 16.1.2. Dekolonizacja i źródła edukacji międzykulturowej; 16.2. Orientacje w edukacji międzykulturowej; 16.2.1. Kontekst polityczny - USA; 16.2.2. Kontekst polityczny - integracja europejska; 16.2.3. Doświadczenia polskie; 16.3. Kontrowersje wokół edukacji międzykulturowej; Rozdział 17. Pedagogika ekologiczna ( Agnieszka Gromkowska-Melosik ); 17.1. Pojęcie ekologii i ekosystemu; 17.2. Powstanie i rozwój ruchu ekologicznego; 17.3. Główne nurty we współczesnej ekologii; Rozdział 18. Pedagogika negatywna ( Bogusław Śliwerski ); 18.1. Geneza i ewolucja pedagogiki negatywnej; 18.2. Antypedagogika, czyli redukcja wychowania; 18.3. Przedmiot badań pedagogiki negatywnej; Rozdział 19. Pedagogika postmodernizmu ( Zbyszko Melosik ); 19.1. Podstawowe cechy postmodernistycznej teorii społecznej; 19.2. Modernistyczny dyskurs edukacji, postmodernistyczne kontrowersje; 19.3. Postmodernizm i edukacja : możliwości i zagrożenia; 19.4. Konserwatywna krytyka postmodernizmu; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41313 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa ( Zbigniew Kwieciński ); Część 1. Pedagogika jako nauka: Wstęp ( Krzysztof Rubacha ); Rozdział 1. Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin ( Krzysztof Rubacha ); 1.1. Podstawowe pojęcia w pedagogice; 1.2. Związek pedagogiki z innymi naukami; Rozdział 2. Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 2.1. Metody jakościowe; 2.1.1. Ogólna charakterystyka metod jakościowych; 2.1.2. Obserwacja etnograficzna; 2.1.3. Wywiad; 2.1.4. Analiza archiwów; 2.1.5. Cechy wspólne badań jakościowych; 2.2. Metody ilościowe; 2.2.1. Ogólna charakterystyka metod ilościowych; 2.2.2. Metody obserwacyjne; 2.2.3. Metody sondażowe; 2.2.4. Cechy wspólne metod ilościowych; 2.3. Strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych; 2.4. Metody zbierania danych a typy badań pedagogicznych; Rozdział 3. Budowanie teorii pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 3.1. Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych; 3.2. Kierunki rozwoju teorii pedagogicznych; Bibliografia; Część 2. Rozwój i zmienność wychowania i kształcenia: Wstęp - pochwała historii i wykształcenia historycznego ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 1. Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 2. Wychowanie i " nauczanie " w cywilizacjach starożytnego Wschodu ( Stefan Wołoszyn ); 2.1. Chiny; 2.2. Indie; 2.3. Inne kultury starożytnego Wschodu; Rozdział 3. Wychowanie w starożytnej Europie ( Stefan Wołoszyn ); 3.1. Wychowanie w Grecji; 3.1.1. Wychowanie spartańskie; 3.1.2. Wychowanie ateńskie; 3.2. Rola szkół filozoficznych; 3.3. Kultura szkolna czasów hellenistycznych; 3.4. Wychowanie w rodzinie i kształcenie szkolne w starożytnym Rzymie; 3.5. Rozpad kultury i wychowania antycznego; Rozdział 4. Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza ( Stefan Wołoszyn ); 4.1. Klasztory i szkoły kościelne; 4.2. Powstawanie uniwersytetów; 4.3. Wychowanie " w domu ojca "; 4.3.1. Wychowanie rycerskie; 4.3.2. Wychowanie mieszczańskie; 4.4. Oświata w Polsce średniowiecznej; Rozdział 5. Wykształcenie i kultura umysłowa w epoce renesansu ( Stefan Wołoszyn ); 5.1. Humanizm i utopie humanistyczne; 5.2. Cele wychowania humanistycznego; 5.3. Gimnazja i kolegia humanistyczne; 5.4. Myśl edukacyjna Andrzeja Frycza Modrzewskiego; 5.5. Peagogika i pedagogia Jana Amosa Komeńskiego; Rozdział 6. Kultura umysłowa i reformy szkolne w epoce oświecenia ( Stefan Wołoszyn ); 6.1. Racjonalizm oświeceniowy i encyklopedyści; 6.2. Wiedza czy rozwój? Obywatel czy człowiek?; 6.2.1. Dylemat pedagogiczny Johna Locke'a; 6.2.2. Dylemat pedagogiczny Jeana Jacques'a Rousseau; 6.2.3. Dylemat pedagogiczny Claude'a Adriena Helvetiusa; 6.3. Szkolnictwo średnie i reformy szkolne; 6.4. Szkolnictwo ludowe i specjalne; 6.4.1. Szkoły ludowe; 6.4.2. Szkoły i zakłady specjalne; 6.5. Reformy szkolne w Polsce; 6.5.1. Komisja Edukacji Narodowej; 6.6. Projekty organizacji wychowania i oświecenia publicznego Wielkiej Rewolucji Francuskiej; Rozdział 7. Rozój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 7.1. Tendencje ogólne i ustawodawstwo szkolne; 7.2. Elementarne szkolnictwo ludowe; 7.3. Neohumanistyczne szkoły średnie i wyższe; 7.3.1. Gimnazja klasyczne; 7.3.2. Gimnazja realne; 7.3.3. Uniwersytety i politechniki; 7.4. Wyspy oświatowe na ziemiach polskich; 7.4.1. Zabór rosyjski; 7.4.2. Zabór pruski; 7.4.3. Zabór austriacki; Rozdział 8. Oświata i wychowanie w XX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 8.1. Upowszechnianie się jednolitych systemów szkolnych; 8.1.1. System szkolny w Polsce; 8.2. Radykalna krytyka edukacji szkolnej i poszukiwania nowych strategii oświatowych; 8.3. Nowatorskie nurty edukacyjne; 8.3.1. Czy " stulecie dziecka "?; 8.3.2. Walka o prawa dziecka; 8.3.3. Poszukiwanie przez młodzież nowych wizji świata; Bibliografia; Część 3. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Pedagogika pozytywistyczna ( Teresa Hejnicka-Bezwińska ); 1.1. Ewolucja orientacji pozytywistycznej; 1.2. Faza ekspansji pelnego programu badawczego pozytywizmu; 1.3. Charakterystyka orientacji pozytywistycnzej w pedagogice; 1.4. Stosunek do innych kierunków pedagogicznych - przejście od " pedagogii " do " pedagogiki "; 1.4.1. Tworzenie instytucjonalnych podstaw unaukowienia myślenia o edukacji i oświacie; 1.4.2. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć psychologii - psychologizm pedagogiczny; 1.4.3. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć socjologii - socjologizm pedagogiczny; 1.4.4. Scjentyzm; 1.5. Recepcja i krytyka pozytywizmu; 1.6. Ramy czasowe i zasięg terytorialny; Rozdział 2. Pedagogika kultury ( Bogusław Milerski ); 2.1. Geneza i pojęcie; 2.2. Przesłanki filozoficzne; 2.3. Poglądy pedagogiczne; 2.4. Status naukowy; Rozdział 3. Pedagogika persanolistyczna ( Marian Nowak ); 3.1. Podstawowe kategorie i terminologia; 3.2. Personalizm w myśli filozoficznej - jego odmiany oraz cechy wspólne; 3.3. Personalizm w pedagogice; 3.3.1. Założenia i antropologiczne podstawy pedagogiki persanolistycznej; 3.3.2. Wychowanie i nauczanie według personalizmu; 3.3.3. Cele wychowania według personalizmu; 3.3.4. Relacja wychowawca/nauczyciel - wychowanek/uczeń według personalizmu; 3.3.5. Treści wychowania i nauczania; 3.6. Podsumowanie; Rozdział 4. Pedagogika egzystencjalna ( Janusz Tarnowski ); 4.1. Geneza egzystencjalizmu; 4.2. Tendencje przeciwstawne w egzystencjonalizmie; 4.2.1. Tendecja agnostyczno-ateistyczna; 4.2.2. Tendencja teistyczna; 4.3. Podstawy pedagogiki egzystencjalnej; 4.4. Egzystencjalne kategorie pedagogiczne; 4.4.1. Dialog; 4.4.2. Autentyczność; 4.4.3. Zaangażowanie; Rozdział 5. Pedagogika religii ( Bogusław Milerski ); 5.1. Status naukowy i przedmiot badań; 5.2. Rozwój pedagogiki religii na świecie; 5.3. Pedagogika religii w Polsce; 5.4. Koncepcje i ich znaczenie pedagogiczne; 5.4.1. Antropologia religijna jako podstawa edukacji; 5.4.2. Człowiek jako podmiot edukacji; 5.4.3. Edukacja jako proces odnowy życia; 5.4.4. Edukacja jako egzystencjalna hermeneutyka tekstów; 5.4.5. Edukacja jako hermeneutyka doświadczeń; 5.4.6. Edukacja jako dialog; Rozdział 6. Pedagogika Nowego Wychowania ( Sławomir Sztobryn ); 6.1. Definicja i charakterystyka prądu; 6.1.1. Geneza nazwy i jej warianty; 6.1.2. Ramy czasowe i terytorialne; 6.2. Czynniki wyodrębniające nową pedagogikę; 6.2.1. Krytyka szkoły tradycyjnej; 6.2.2. Psychologia eksperymentalna; 6.2.3. Krytyka podstawowych pojęć i nowoczesne metody badań; 6.3. Główne idee Nowego Wychowania; 6.4. Krytyka Nowego Wychowania; Rozdział 7. Pedagogika waldorfska ( Bogusław Śliwerski ); 7.1. Rudolf Steiner - twórca pedagogiki waldorfskiej; 7.2. Powstanie szkoły typu Waldorf; 7.3. Antropozoficzne podstawy szkoły waldorfskiej; 7.4. Recepcja pedagogiki R. Steinera w Polsce; Rozdział 8. Pedagogika pragmatyzmu ( Zbyszko Melosik ); 8.1. Pragmatyzm Johna Deweya; 8.1.1. Filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu J. Deweya; 8.1.2. Poglądy J. Deweya na edukację; 8.2. Neopragmatyzm Richarda Rorty'ego; 8.3. Teoretyczne kontrowersje wobec pragmatyzmu; Rozdział 9. Pedagogika Marii Montessori ( Ryszard Kucha ); 9.1. Miejsce M. Montessori w pedagogice w perspektywie histotycznej; 9.2. W drodze ku wielkości i sławie; 9.3. Specyfika pedagogiki M. Montessori; 9.4. Kochac dziecko - to znaczy służyć mu jak dalece to możliwe; Rozdział 10. Pedagogika Janusza Korczaka ( Bogusław Śliwerski ); 10.1. Życie i dzieła J. Korczaka; 10.2. Podstawowe założenia pedagogiki J. Korczaka; 10.3. Recepcja pedagogiki J. Korczaka w Polsce; Rozdział 11. Peagogika Petera Petersena ( Sławomir Sztobryn ); 11.1. Życie P. Petersen; 11.2. Poglądy pedagogiczne P. Petersena; 11.3. Recepcja stanowiska P. Petersena; 11.4. Krytyka pedagogiki P. Petersena; Rozdział 12. Pedagogika Celstyna Freineta ( Sławomir Sztobryn ); 12.1. Życie C. Freineta; 12.2. Poglądy pedagogiczne C. Freineta; 12.3. Recepcja i krytyka stanowiska C. Freineta; 12.4. Formy instytucjonalne ruchu Nowoczesnej Szkoły Francuskiej; Rozdział 13. Pedagogika krytyczna ( Tomasz Szkudlarek ); 13.1. Pedagogika a myślenie krytyczne; 13.2. Pedagogika krytyczna - podstawowe założenia; 13.2.1. Diagnoza; 13.2.2. Cele i kierunki interwencji; 13.2.3. Rezultaty : nadzieja i kontrowersje; Rozdział 14. Pedagogika antyautorytarna ( Bogusław Śliwerski ); 14.1. Nurt polityczny; 14.2. Nurt edukacyjny; 14.3. Wychowanie permisywne; 14.4. Pedagogika antyautorytarna w praktyce; Rozdział 15. Pedagogika emancypacyjna ( Hanna Zielińska-Kostyra ); 15.1. Istota pedagogiki emancypacyjnej; 15.2. Geneza nazwy, narodziny prądu i jego przesłanki; 15.3. Wybrani przedstawiciele pedagogiki emancypacyjnej; 15.3.1. Paulo Freire; 15.3.2. Ivan Illich; 15.3.3. Noam Chomsky; 15.4. Pedagogika emancypacyjna w Polsce; 15.5. Krytyka pedagogiki emancypacyjnej; Rozdział 16. Pedagogika międzykulturowa ( Tomasz Szkudlarek ); 16.1. Kultura i edukacja; 16.1.1. Pedagogika modernistyczna; 16.1.2. Dekolonizacja i źródła edukacji międzykulturowej; 16.2. Orientacje w edukacji międzykulturowej; 16.2.1. Kontekst polityczny - USA; 16.2.2. Kontekst polityczny - integracja europejska; 16.2.3. Doświadczenia polskie; 16.3. Kontrowersje wokół edukacji międzykulturowej; Rozdział 17. Pedagogika ekologiczna ( Agnieszka Gromkowska-Melosik ); 17.1. Pojęcie ekologii i ekosystemu; 17.2. Powstanie i rozwój ruchu ekologicznego; 17.3. Główne nurty we współczesnej ekologii; Rozdział 18. Pedagogika negatywna ( Bogusław Śliwerski ); 18.1. Geneza i ewolucja pedagogiki negatywnej; 18.2. Antypedagogika, czyli redukcja wychowania; 18.3. Przedmiot badań pedagogiki negatywnej; Rozdział 19. Pedagogika postmodernizmu ( Zbyszko Melosik ); 19.1. Podstawowe cechy postmodernistycznej teorii społecznej; 19.2. Modernistyczny dyskurs edukacji, postmodernistyczne kontrowersje; 19.3. Postmodernizm i edukacja : możliwości i zagrożenia; 19.4. Konserwatywna krytyka postmodernizmu; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41967, W.41968 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa ( Zbigniew Kwieciński ); Część 1. Pedagogika jako nauka: Wstęp ( Krzysztof Rubacha ); Rozdział 1. Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin ( Krzysztof Rubacha ); 1.1. Podstawowe pojęcia w pedagogice; 1.2. Związek pedagogiki z innymi naukami; Rozdział 2. Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 2.1. Metody jakościowe; 2.1.1. Ogólna charakterystyka metod jakościowych; 2.1.2. Obserwacja etnograficzna; 2.1.3. Wywiad; 2.1.4. Analiza archiwów; 2.1.5. Cechy wspólne badań jakościowych; 2.2. Metody ilościowe; 2.2.1. Ogólna charakterystyka metod ilościowych; 2.2.2. Metody obserwacyjne; 2.2.3. Metody sondażowe; 2.2.4. Cechy wspólne metod ilościowych; 2.3. Strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych; 2.4. Metody zbierania danych a typy badań pedagogicznych; Rozdział 3. Budowanie teorii pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 3.1. Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych; 3.2. Kierunki rozwoju teorii pedagogicznych; Bibliografia; Część 2. Rozwój i zmienność wychowania i kształcenia: Wstęp - pochwała historii i wykształcenia historycznego ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 1. Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 2. Wychowanie i " nauczanie " w cywilizacjach starożytnego Wschodu ( Stefan Wołoszyn ); 2.1. Chiny; 2.2. Indie; 2.3. Inne kultury starożytnego Wschodu; Rozdział 3. Wychowanie w starożytnej Europie ( Stefan Wołoszyn ); 3.1. Wychowanie w Grecji; 3.1.1. Wychowanie spartańskie; 3.1.2. Wychowanie ateńskie; 3.2. Rola szkół filozoficznych; 3.3. Kultura szkolna czasów hellenistycznych; 3.4. Wychowanie w rodzinie i kształcenie szkolne w starożytnym Rzymie; 3.5. Rozpad kultury i wychowania antycznego; Rozdział 4. Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza ( Stefan Wołoszyn ); 4.1. Klasztory i szkoły kościelne; 4.2. Powstawanie uniwersytetów; 4.3. Wychowanie " w domu ojca "; 4.3.1. Wychowanie rycerskie; 4.3.2. Wychowanie mieszczańskie; 4.4. Oświata w Polsce średniowiecznej; Rozdział 5. Wykształcenie i kultura umysłowa w epoce renesansu ( Stefan Wołoszyn ); 5.1. Humanizm i utopie humanistyczne; 5.2. Cele wychowania humanistycznego; 5.3. Gimnazja i kolegia humanistyczne; 5.4. Myśl edukacyjna Andrzeja Frycza Modrzewskiego; 5.5. Peagogika i pedagogia Jana Amosa Komeńskiego; Rozdział 6. Kultura umysłowa i reformy szkolne w epoce oświecenia ( Stefan Wołoszyn ); 6.1. Racjonalizm oświeceniowy i encyklopedyści; 6.2. Wiedza czy rozwój? Obywatel czy człowiek?; 6.2.1. Dylemat pedagogiczny Johna Locke'a; 6.2.2. Dylemat pedagogiczny Jeana Jacques'a Rousseau; 6.2.3. Dylemat pedagogiczny Claude'a Adriena Helvetiusa; 6.3. Szkolnictwo średnie i reformy szkolne; 6.4. Szkolnictwo ludowe i specjalne; 6.4.1. Szkoły ludowe; 6.4.2. Szkoły i zakłady specjalne; 6.5. Reformy szkolne w Polsce; 6.5.1. Komisja Edukacji Narodowej; 6.6. Projekty organizacji wychowania i oświecenia publicznego Wielkiej Rewolucji Francuskiej; Rozdział 7. Rozój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 7.1. Tendencje ogólne i ustawodawstwo szkolne; 7.2. Elementarne szkolnictwo ludowe; 7.3. Neohumanistyczne szkoły średnie i wyższe; 7.3.1. Gimnazja klasyczne; 7.3.2. Gimnazja realne; 7.3.3. Uniwersytety i politechniki; 7.4. Wyspy oświatowe na ziemiach polskich; 7.4.1. Zabór rosyjski; 7.4.2. Zabór pruski; 7.4.3. Zabór austriacki; Rozdział 8. Oświata i wychowanie w XX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 8.1. Upowszechnianie się jednolitych systemów szkolnych; 8.1.1. System szkolny w Polsce; 8.2. Radykalna krytyka edukacji szkolnej i poszukiwania nowych strategii oświatowych; 8.3. Nowatorskie nurty edukacyjne; 8.3.1. Czy " stulecie dziecka "?; 8.3.2. Walka o prawa dziecka; 8.3.3. Poszukiwanie przez młodzież nowych wizji świata; Bibliografia; Część 3. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Pedagogika pozytywistyczna ( Teresa Hejnicka-Bezwińska ); 1.1. Ewolucja orientacji pozytywistycznej; 1.2. Faza ekspansji pelnego programu badawczego pozytywizmu; 1.3. Charakterystyka orientacji pozytywistycnzej w pedagogice; 1.4. Stosunek do innych kierunków pedagogicznych - przejście od " pedagogii " do " pedagogiki "; 1.4.1. Tworzenie instytucjonalnych podstaw unaukowienia myślenia o edukacji i oświacie; 1.4.2. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć psychologii - psychologizm pedagogiczny; 1.4.3. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć socjologii - socjologizm pedagogiczny; 1.4.4. Scjentyzm; 1.5. Recepcja i krytyka pozytywizmu; 1.6. Ramy czasowe i zasięg terytorialny; Rozdział 2. Pedagogika kultury ( Bogusław Milerski ); 2.1. Geneza i pojęcie; 2.2. Przesłanki filozoficzne; 2.3. Poglądy pedagogiczne; 2.4. Status naukowy; Rozdział 3. Pedagogika persanolistyczna ( Marian Nowak ); 3.1. Podstawowe kategorie i terminologia; 3.2. Personalizm w myśli filozoficznej - jego odmiany oraz cechy wspólne; 3.3. Personalizm w pedagogice; 3.3.1. Założenia i antropologiczne podstawy pedagogiki persanolistycznej; 3.3.2. Wychowanie i nauczanie według personalizmu; 3.3.3. Cele wychowania według personalizmu; 3.3.4. Relacja wychowawca/nauczyciel - wychowanek/uczeń według personalizmu; 3.3.5. Treści wychowania i nauczania; 3.6. Podsumowanie; Rozdział 4. Pedagogika egzystencjalna ( Janusz Tarnowski ); 4.1. Geneza egzystencjalizmu; 4.2. Tendencje przeciwstawne w egzystencjonalizmie; 4.2.1. Tendecja agnostyczno-ateistyczna; 4.2.2. Tendencja teistyczna; 4.3. Podstawy pedagogiki egzystencjalnej; 4.4. Egzystencjalne kategorie pedagogiczne; 4.4.1. Dialog; 4.4.2. Autentyczność; 4.4.3. Zaangażowanie; Rozdział 5. Pedagogika religii ( Bogusław Milerski ); 5.1. Status naukowy i przedmiot badań; 5.2. Rozwój pedagogiki religii na świecie; 5.3. Pedagogika religii w Polsce; 5.4. Koncepcje i ich znaczenie pedagogiczne; 5.4.1. Antropologia religijna jako podstawa edukacji; 5.4.2. Człowiek jako podmiot edukacji; 5.4.3. Edukacja jako proces odnowy życia; 5.4.4. Edukacja jako egzystencjalna hermeneutyka tekstów; 5.4.5. Edukacja jako hermeneutyka doświadczeń; 5.4.6. Edukacja jako dialog; Rozdział 6. Pedagogika Nowego Wychowania ( Sławomir Sztobryn ); 6.1. Definicja i charakterystyka prądu; 6.1.1. Geneza nazwy i jej warianty; 6.1.2. Ramy czasowe i terytorialne; 6.2. Czynniki wyodrębniające nową pedagogikę; 6.2.1. Krytyka szkoły tradycyjnej; 6.2.2. Psychologia eksperymentalna; 6.2.3. Krytyka podstawowych pojęć i nowoczesne metody badań; 6.3. Główne idee Nowego Wychowania; 6.4. Krytyka Nowego Wychowania; Rozdział 7. Pedagogika waldorfska ( Bogusław Śliwerski ); 7.1. Rudolf Steiner - twórca pedagogiki waldorfskiej; 7.2. Powstanie szkoły typu Waldorf; 7.3. Antropozoficzne podstawy szkoły waldorfskiej; 7.4. Recepcja pedagogiki R. Steinera w Polsce; Rozdział 8. Pedagogika pragmatyzmu ( Zbyszko Melosik ); 8.1. Pragmatyzm Johna Deweya; 8.1.1. Filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu J. Deweya; 8.1.2. Poglądy J. Deweya na edukację; 8.2. Neopragmatyzm Richarda Rorty'ego; 8.3. Teoretyczne kontrowersje wobec pragmatyzmu; Rozdział 9. Pedagogika Marii Montessori ( Ryszard Kucha ); 9.1. Miejsce M. Montessori w pedagogice w perspektywie histotycznej; 9.2. W drodze ku wielkości i sławie; 9.3. Specyfika pedagogiki M. Montessori; 9.4. Kochac dziecko - to znaczy służyć mu jak dalece to możliwe; Rozdział 10. Pedagogika Janusza Korczaka ( Bogusław Śliwerski ); 10.1. Życie i dzieła J. Korczaka; 10.2. Podstawowe założenia pedagogiki J. Korczaka; 10.3. Recepcja pedagogiki J. Korczaka w Polsce; Rozdział 11. Peagogika Petera Petersena ( Sławomir Sztobryn ); 11.1. Życie P. Petersen; 11.2. Poglądy pedagogiczne P. Petersena; 11.3. Recepcja stanowiska P. Petersena; 11.4. Krytyka pedagogiki P. Petersena; Rozdział 12. Pedagogika Celstyna Freineta ( Sławomir Sztobryn ); 12.1. Życie C. Freineta; 12.2. Poglądy pedagogiczne C. Freineta; 12.3. Recepcja i krytyka stanowiska C. Freineta; 12.4. Formy instytucjonalne ruchu Nowoczesnej Szkoły Francuskiej; Rozdział 13. Pedagogika krytyczna ( Tomasz Szkudlarek ); 13.1. Pedagogika a myślenie krytyczne; 13.2. Pedagogika krytyczna - podstawowe założenia; 13.2.1. Diagnoza; 13.2.2. Cele i kierunki interwencji; 13.2.3. Rezultaty : nadzieja i kontrowersje; Rozdział 14. Pedagogika antyautorytarna ( Bogusław Śliwerski ); 14.1. Nurt polityczny; 14.2. Nurt edukacyjny; 14.3. Wychowanie permisywne; 14.4. Pedagogika antyautorytarna w praktyce; Rozdział 15. Pedagogika emancypacyjna ( Hanna Zielińska-Kostyra ); 15.1. Istota pedagogiki emancypacyjnej; 15.2. Geneza nazwy, narodziny prądu i jego przesłanki; 15.3. Wybrani przedstawiciele pedagogiki emancypacyjnej; 15.3.1. Paulo Freire; 15.3.2. Ivan Illich; 15.3.3. Noam Chomsky; 15.4. Pedagogika emancypacyjna w Polsce; 15.5. Krytyka pedagogiki emancypacyjnej; Rozdział 16. Pedagogika międzykulturowa ( Tomasz Szkudlarek ); 16.1. Kultura i edukacja; 16.1.1. Pedagogika modernistyczna; 16.1.2. Dekolonizacja i źródła edukacji międzykulturowej; 16.2. Orientacje w edukacji międzykulturowej; 16.2.1. Kontekst polityczny - USA; 16.2.2. Kontekst polityczny - integracja europejska; 16.2.3. Doświadczenia polskie; 16.3. Kontrowersje wokół edukacji międzykulturowej; Rozdział 17. Pedagogika ekologiczna ( Agnieszka Gromkowska-Melosik ); 17.1. Pojęcie ekologii i ekosystemu; 17.2. Powstanie i rozwój ruchu ekologicznego; 17.3. Główne nurty we współczesnej ekologii; Rozdział 18. Pedagogika negatywna ( Bogusław Śliwerski ); 18.1. Geneza i ewolucja pedagogiki negatywnej; 18.2. Antypedagogika, czyli redukcja wychowania; 18.3. Przedmiot badań pedagogiki negatywnej; Rozdział 19. Pedagogika postmodernizmu ( Zbyszko Melosik ); 19.1. Podstawowe cechy postmodernistycznej teorii społecznej; 19.2. Modernistyczny dyskurs edukacji, postmodernistyczne kontrowersje; 19.3. Postmodernizm i edukacja : możliwości i zagrożenia; 19.4. Konserwatywna krytyka postmodernizmu; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43013, W.43014 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Spis treści : Wstęp     Dariusz Stępkowski (Wy)kształcenie w polskiej pedagogice ogólnej Prolegomena do historii pojęcia    Krzysztof Maliszewski Romantyczna tradycja Bildung – uwagi o sensie kształcenia na podstawie Fragmentów Friedricha Schlegla  Bogusław Śliwerski Różne wymiary teorii kształcenia oraz ich polityczne i naukowe uwarunkowania  Bibliografia   
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44108 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43082 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41682 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Współczesnych Problemów Edukacji / red. Tadeusz Lewowicki)
Na okł. podtyt.: trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42005 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Forma i typ
Temat
Streszczenie: Wstęp Polityka w kluczowych dla badań oświatowych naukach społecznychU2009U2009 U2009U2009U2009 Filozofia polityczna i polityka filozofiiU2009U2009 U2009U2009U2009Polityka w naukach o polityceU2009U2009 Psychologia a politykaU2009U2009 U2009U2009U2009Socjologia politycznaU2009U2009 U2009U2009U2009Ekonomia politycznaU2009U2009 U2009U2009U2009Nauka społeczno-polityczna KościołaU2009U2009 U2009U2009 Pedagogika a politykaU2009U2009 U2009U2009 Polityka oświatowa – istota i jej zmianyU2009U2009 U2009U2009 Przedmiot i zakres konfliktogennych procesów oświatowych III RzeczypospolitejU2009U2009 U2009U2009 Strategie politycznego zarządzania oświatą i jej reformowaniaU2009U2009 U2009U2009 Transcendencja w szkole publicznejU2009U2009 U2009U2009 Podstawa programowa kształcenia ogólnego, kanon lektur szkolnychU2009U2009 Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieciU2009U2009 U2009U2009 Płeć dziecka w edukacji szkolnejU2009U2009 U2009U2009 Edukacja seksualna czy wychowanie do życia w rodzinie?U2009U2009U2009 Dyscyplina w szkoleU2009U2009 U2009U2009U2009 Metody upolityczniania edukacjiU2009U2009 U2009U2009U2009 Prawo oświatowe – ustawa, wytyczne na rok szkolny, obwieszczenia, rozporządzeniaU2009U2009 U2009U2009 Kadrowe gry polityczne administracji państwowej i samorządowejU2009U2009 U2009 U2009Ewaluacja i akredytacja nauczycieli, szkół i placówek doskonalenia nauczycieliU2009U2009 U2009 U2009Rynkowa rywalizacja wzmacniana rankingami oświatowymiU2009U2009 U2009 Działania nauczycielskich związków zawodowych w polityce oświatowej Marketing polityczny Ministerstwa Edukacji Narodowej Manipulacje władzy i jej ekspertówU2009U2009 Wybrane metody badań polityki oświatowej/edukacyjnejU2009U2009 Badania historyczneU2009U2009 Analiza ideologii edukacyjnych w państwieU2009U2009 Konserwatywna ideologia edukacyjna Liberalna ideologia edukacyjnaU2009U2009 Lewicowa ideologia edukacyjnaU2009U2009 Badanie funkcji założonych i rzeczywistych polityki oświatowej państwaU2009U2009 Badanie marketingu w sektorze polityki Ministerstwa Edukacji NarodowejU2009U2009 Analiza rządowych strategii rozwoju oświaty oraz tekstów naukowych i publicystycznychU2009U2009 Analiza dyskursów edukacyjnychU2009U2009 Badania wirtualne – analiza memów edukacyjnych i stron internetowych Metafory i paradoksy w naukowym badaniu polityki oświatowejU2009U2009 Analiza raportów badań oświatowych w krajuU2009U2009 Analiza raportów badawczych niezależnych od resortu edukacjiU2009U2009 Studia krytyczne raportów projektów międzynarodowych w zakresie edukacjiU2009U2009 Pedagodzy wobec polityki oświatowej Pedagodzy w edukacji służebnej wobec władzyU2009U2009 Pedagodzy w służbie edukacjiU2009U2009 Zamiast zakończenia Co dalej z etatystycznie zarządzanym systemem edukacyjnym w III Rzeczypospolitej?U2009U2009
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43850 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Zamiast wstępu; 1. Śliwierski B.: Edukacja alternatywna - dylematy teorii i praktyki; 2. Więckowski R.: Pedagogika alternatywna - jej istota i podstawowe problemy; 3. Szkudlarek T.: Postmodernistyczne pedagogie: amerykańska edukacja wobec wyzwań kulturowego przełomu; 4. Muzyka W.: Pytanie o pedagogikę humanistyczną; 5. Kossak-Głowczewski K.: O niebezpieczeństwie nowej technologiczności w nauczaniu a edukacja alternatywna; 6. Sitko I.: Systemowa koncepcja wychowania jako implikacja emancypacyjnej pedagogiki dialogu; 7. Czerpaniak-Walczak M.: Warunki kształtowania emancypacyjnych kompetencji młodzieży; 8. Łukaszewicz R.: Edukacja z wyobraźnią. Systemowy obraz edukacji; 9. Kawecki I.: Interakcjonistyczna wizja szkoły; 10. Axel-Burow O.L Synergia jako naczelna zasada pedagogiki humanistycznej; 11. Łoboscki M.: Altruizm wobec wyzwań pedagogiki alternatywnej; 12. Tarnowski J.: Pedagogika dialogu; 13. Kossak-Głowczewski K.: Pytania o niektóre aspekty niezależnej edukacji regionalnej; 14. Fredefon N.: Pedagogika instytucjonalna; 15. Brühlmeier: Die ganzheitlichte Bildung als Auftrag der Schule ( Kształcenie holistyczne jako zadanie szkoły ); 16. Syfrig A.: Fundacja " Szkoła dla Dziecka "; 17. Ciczkowski W.: Szkoły niezależne w Danii; 18. Śliwerski W.: Edukacja alternatywna w Czecho-Słowacji; 19. Rostowski J.: Znaczenie różnic indywidualnych w nauczaniu uczniów wybitnie uzdolnionych; 20. Struzik A., Bieżanowska M.: Rzeczywistość szkolna a oczekiwania młodzieży; 21. Fudali J.: Możliwości wzbogacenia dydaktyczno-wychowawczej pracy nauczyciela młodszych klas szkoły podstawowej w oparciu o zagraniczne wzory i dorobek rodzimej kultury ludowej; 22. Zieliński P.: Alternatywne metody samowychowania; 23. Trzuskowski A.: Zainteresowania jako centralny fenomen edukacji alternatywnej; 24. Adamczuk E.: Humor nośnikiem problemów metodologicznych; 25. Cyrański B.: Analiza i interpretacja hermeneutyczna jako metoda badawcza w pedagogice; 26. Griese H.: Benötigt das quantitative Paradigma eine Forschungsethik? ( Czy niezbędny jest jakościowy paradygmat w etyce badań? ); 27. Bińczycka J.: W kleszczach stereotypów pedagogicznych; 28. Schoenebeck von H.: Rozstanie z pedagogiką; Aneks: 1. Ciczkowski W.: Gra symulacyjna " Negocjowanie nowej koncepcji pedagogicznej " ( zawiera opisy szkół: Montessori, Steinera i Szkoły Niezależnej w Soddinge [Dania] ); 2. O autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37297, W.37298 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39867, W.39268, W.41014 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39638, W.39637, W.39639 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39080, W.40624, W.39276 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37561 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Fundamenty...)
Streszczenie: Pedagogika czy pedagogia harcerska? Początki naukowych badań w harcerstwie i harcerstwa oraz analiz pojęcia „wychowanie harcerskie” Istota i zakres harcerskiego wychowania i środowiska wychowawczego Etymologia pojęcia „wychowanie” Środowisko wychowawcze Bezrefleksyjna reprodukcja skautowej myśli Kartografia idei i istoty wychowania harcerskiego Harcerskie wychowanie jako oddziaływanie od wewnątrz Harcerskie wychowanie jako formacja duchowa, religijna Harcerskie wychowanie jako transcendentne środowisko wychowawcze Harcerskie wychowanie jako dialog Harcerskie wychowanie jako narzędzie walki ideologicznej w państwie Wychowanie jako działanie Etatystyczny model harcerskiego wychowania w szkołach Teorie naukowe a pedagogia harcerska Harcerstwo (nie) jest metodą wychowania Miernik(-i) harcerskiego wychowania?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43911 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38691 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej