Pedagogika specjalna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(124)
Forma i typ
Książki
(123)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje fachowe
(2)
Filmy i seriale
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(119)
tylko na miejscu
(5)
nieokreślona
(2)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(122)
Czytelnia
(5)
Autor
Stankowski Adam
(13)
Pańczyk Jan
(10)
Pilecki Jan
(7)
Pilecka Władysława
(6)
Kosakowski Czesław
(5)
Doroszewska Janina
(4)
Krause Amadeusz
(4)
Tomasik Ewa
(4)
Chodkowska Maria
(3)
Sowa Józef
(3)
Szumski Grzegorz
(3)
Vítková Marie
(3)
Bartnikowska Urszula
(2)
Bartoňová Miroslava
(2)
Brauner Alfred
(2)
Brauner Francoise
(2)
Chrzanowska Iwona
(2)
Dryżałowska Grażyna
(2)
Firkowska-Mankiewicz Anna
(2)
Gałkowski Tadeusz
(2)
Głodkowska Joanna
(2)
Palak Zofia
(2)
Smith Deborah Deutsch
(2)
Sękowska Zofia
(2)
Tomkiewicz-Bętkowska Aleksandra
(2)
Baczała Ditta
(1)
Badora Sylwia
(1)
Baker Bruce L
(1)
Balukiewicz Małgorzata
(1)
Baran Jolanta
(1)
Biel-Ziółek Katarzyna
(1)
Bielska-Łach Monika
(1)
Bieńkowska Izabela
(1)
Bilewicz Małgorzata
(1)
Binnebesel Józef
(1)
Brightman Alan J
(1)
Brągiel Józefa
(1)
Bujnowska Anna
(1)
Byers Richard
(1)
Bąbka Jarosław
(1)
Błeszyński Jacek J
(1)
Dobrołowicz Witold
(1)
Doroszuk Joanna
(1)
Dudek Mieczysław
(1)
Dycht Marzena
(1)
Dykcik Władysław
(1)
Flanczewska-Wolny Maria
(1)
Francis-Williams Jessie
(1)
Frąckiewicz Lucyna
(1)
Furtak Dominika
(1)
Gabryś Katarzyna
(1)
Gamulczak Franciszek
(1)
Gietko Marian
(1)
Grabowska Natalia
(1)
Grzegorzewska Maria
(1)
Grzyb Barbara
(1)
Haring Norris G
(1)
Hulek Aleksander
(1)
Jastrzębska-Gzella Hanna
(1)
Jodłowska Bogusława
(1)
Karwowski Maciej
(1)
Kirejczyk Kazimierz
(1)
Klaro-Celej Lidia
(1)
Konieczny Henryk
(1)
Krztoń Alicja
(1)
Kuczyńska-Kwapisz Jadwiga
(1)
Kulbaka Jacek
(1)
Kuleta-Hulboj Magdalena
(1)
Kurzeja Anna
(1)
Kwiatkowska Małgorzata
(1)
Lechta Viktor
(1)
Lipkowski Otton
(1)
Lorek Eugeniusz Maria
(1)
Lubińska-Kościółek Elżbieta
(1)
Maciarz Aleksandra
(1)
Maciejewski Piotr
(1)
Madziara Aneta
(1)
Mauersberg Stanisław
(1)
Mikrut Adam
(1)
Mitchell David
(1)
Moczia Krystyna
(1)
Mossakowska Lidia
(1)
Nadachewicz Katarzyna
(1)
Nartowska Hanna
(1)
Naumiuk Agnieszka
(1)
Nurowski Eugeniusz
(1)
Obuchowska Irena
(1)
Okuniewski Juliusz
(1)
Olechnowicz Hanna
(1)
Olszewski Sławomir
(1)
Oszustowicz Barbara
(1)
Ošlejšková Hana
(1)
Pankowska Krystyna
(1)
Pawlik Sabina
(1)
Piekut-Brodzka Danuta M
(1)
Piwowarski Janusz
(1)
Plutecka Katarzyna
(1)
Przybyliński Sławomir
(1)
Puszczewicz Barbara
(1)
Rakowska Alicja
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(28)
2000 - 2009
(51)
1990 - 1999
(29)
1980 - 1989
(10)
1970 - 1979
(2)
1960 - 1969
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(124)
Język
polski
(124)
Odbiorca
Nauczyciele
(3)
Pedagodzy specjalni
(2)
Socjolodzy
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
Pedagogika specjalna
(124)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
Temat: czas
2001-
(1)
Gatunek
Monografia
(2)
Opracowanie
(1)
Poradnik
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
124 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42878, W.42877 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43219, W.43218 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43764 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Część 1. Dzieciństwo osób niepełnosprawnych: 1. P. Bortnik. Rola wspólnotę " Wiara i Światło " we wspomaganiu osób niepełnosprawnych i ich rodzin; 2. J. Błeszyński. Jakościowa diagnoza autyzmu u dzieci - w kontekście wsparcia środowiska rodzinnego; 3. R. Cebernik. Oblicza ojców niepełnosprawnych dzieci; 4. A. Soroka-Fedorczuk. Spostrzeganie inności przez dzieci w zabawie; 5. J. Lipińska-Lokś. Psychospołeczne funkcjonowanie uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych; 6. J. Michalski. Relacja nauczyciel - uczeń w nauczaniu integracyjnym; 7. J. Binnebesel. Dziecko w obliczu śmierci; Część 2. Osoby niepełnosprawne w okresie młodości i wczesnej dorosłości: 1. J. Bąbka. Tożsamościowa perspektywa drogi ku dorosłości osób niepełnosprawnych ruchowo; 2. A. Poszwińska. Doświadczyć niepełnosprawności. Powrót do dzieciństwa i młodości; 3. J. J. Karmiński. Poszukiwanie przez niepełnosprawną młodzież sensu życia w aktywności muzycznej; 3. Cz. Kustra. Wychowanie seksualne młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako etap przygotowawczy do życia w małżeństwie; Część 3. Średnia i późna dorosłość osób niepełnosprawnych: 1. B. Olszak-Krzyżanowska. Rola grupy aktywnej rehabilitacji w życiu osób niepełnosprawnych ruchowo; 2. M. Czerwińska. " Słowem - światłem " - niewidomy jako podmiot i autor zapisu poetyckiego; 3. M. B. Siemież. Rola twórczości literackiej w życiu niepełnosprawnego człowieka - na przykładzie Tadeusza Geniusza; 4. H. Ochonczenko. Sytuacja na rynku pracy osób niepełnosprawnych w dobie zmian społecznych i gospodarczych w Polsce; 5. I. Fornalik. Dorosłość pod ochroną? Seksualność osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną we wczesnej dorosłości; 6. A. Nowicka. Niepełnosprawność osób starszych na przykładzie choroby Alzheimera
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41555, W.41540 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie - B. L. J. Kaczmarek; Zamiast wstępu - W. Zin; Od autorki; 1. Trudne początki; 2. Pracowite, lecz szczęśliwe dzieciństwo; 3. " Syzyfowa " praca; 4. Domowa nauka i jej urozmaicenia; 5. Upragniona szkoła; 6. Pełne pracy, radości i troski lata liceum; 7. Trudne decyzje studentki; 8. Walka o lepsze jutro; 9. Konstancińska szkoła życia; 10. Kolejne zrządzenie losu; 11. Ślub i dalsze losy; 12. Narodziny Krzysia; Zakończenie; Moja poezja; Posłowie - M. Biel-Gołaska
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40612 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43194 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
Płyta CD: Bieńkowska I.: Komputerowe wspomaganie kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42787 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43036 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od tłumacza; Wprowadzenie; Rozdział 1. Czas wróżek i królów: 1. Baśnie i dzieci wróżek; 2. Zupa w skorupce od jajka; 3. Szu, dziecko chińskie; 4. Analiza pewnej wyjątkowej baśni: "Jasio-Jeżyk"; 4.1. Zdejmowanie uroku; 4.2. Struktura baśni; 5. Choroba i kalectwo w baśniach; 6. Dziecko nieprzystosowane w baśniach; 7. Dziecko dotknięte obłędem w historii; 8. Moriony wśród "szaleńców królewskich"; Rozdział 2. Czas lekarzy i pedagogów: 1. John Hasam; 2. Jean Marc Itard; 3. Edward Séguin; 4. Henry Maudsley; Rozdział 3. Czas pisarzy: 1. Czterej pisarze brytyjscy XIX wieku; 1.1. William Wordswoth; 1.2. Walter Scott; 1.3. Charles Dickens; 1.4. Joseph Konrad; 2. "Truken la folle" Johannesa Kneppelhputa, 1814-1885 (Holandia); 3. "Lekarz wiejski" Pani Loyré d'Arbouville, XIX wiek (Francja); 4. "Meretlein" Gotfryda Kellera, 1819-1890 (Szwajcaria); 5. "Mérette" Corinny Bille, XX wiek (Szwajcaria); 6. "Niłuszka" Maksyma Gorkiego, 1868-1936 (ZSRR); 7. "Burmistrz Furnes" Georga Simenona, XX wiek (Belgia); Rozdział 4. Czas badaczy. Leo Kammer i jego następcy: 1. Heinrich Hanselmann; 2. Leo Kamer; 2.1. "Odkrycie" dokonane przez Leo Kamera; 2.2. Komentarze; 3. Bruno Bettelheim; 4. Filmy traktujące o autyzmie dziecięcym; 5. Publikacje na temat autyzmu dziecięcego; Rozdział 5. Czas troski i nadziei: 1. Rodzice dzieci autystycznych; 2. Terapeutyka - pedagogika: antagonizm czy współpraca; Epilog: 1. Czas, który minął i który nadejdzie; Filmografia; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37655, W.37535, W.38764, W.38253, W.40372, W.39984, W.42596, W.37534 (8 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od tłumacza; Wprowadzenie; Rozdział 1. Czas wróżek i królów: 1. Baśnie i dzieci wróżek; 2. Zupa w skorupce od jajka; 3. Szu, dziecko chińskie; 4. Analiza pewnej wyjątkowej baśni: "Jasio-Jeżyk"; 4.1. Zdejmowanie uroku; 4.2. Struktura baśni; 5. Choroba i kalectwo w baśniach; 6. Dziecko nieprzystosowane w baśniach; 7. Dziecko dotknięte obłędem w historii; 8. Moriony wśród "szaleńców królewskich"; Rozdział 2. Czas lekarzy i pedagogów: 1. John Hasam; 2. Jean Marc Itard; 3. Edward Séguin; 4. Henry Maudsley; Rozdział 3. Czas pisarzy: 1. Czterej pisarze brytyjscy XIX wieku; 1.1. William Wordswoth; 1.2. Walter Scott; 1.3. Charles Dickens; 1.4. Joseph Konrad; 2. "Truken la folle" Johannesa Kneppelhputa, 1814-1885 (Holandia); 3. "Lekarz wiejski" Pani Loyré d'Arbouville, XIX wiek (Francja); 4. "Meretlein" Gotfryda Kellera, 1819-1890 (Szwajcaria); 5. "Mérette" Corinny Bille, XX wiek (Szwajcaria); 6. "Niłuszka" Maksyma Gorkiego, 1868-1936 (ZSRR); 7. "Burmistrz Furnes" Georga Simenona, XX wiek (Belgia); Rozdział 4. Czas badaczy. Leo Kammer i jego następcy: 1. Heinrich Hanselmann; 2. Leo Kamer; 2.1. "Odkrycie" dokonane przez Leo Kamera; 2.2. Komentarze; 3. Bruno Bettelheim; 4. Filmy traktujące o autyzmie dziecięcym; 5. Publikacje na temat autyzmu dziecięcego; Rozdział 5. Czas troski i nadziei: 1. Rodzice dzieci autystycznych; 2. Terapeutyka - pedagogika: antagonizm czy współpraca; Epilog: 1. Czas, który minął i który nadejdzie; Filmografia; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36527, W.43332 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp Część I - Formy opieki i pomocy rodzinie Rozdział I - Instytucje uzupełniające funkcje rodziny 1. Żłobek (Alicja Kurcz) 2. Przedszkole (Alicja Kurcz) 3. Szkoła jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze (Anna Weissbrot-Koziarska) 4. Internat i bursa (Beata Zięba-Kołodziej) 5. Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza (Jan Żebrowski) 6. Centrum informacji zawodowej (Beata Świątek) Rozdział II - Instytucje wsparcia 1. Powiatowe centrum pomocy rodzinie (Alicja Kurcz) 2. Ośrodek pomocy społecznej (Piotr Sikora) 3. Poradnie rodzinne (Danuta Kowalczyk) 4. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne (Danuta Kowalczyk) Rozdział III - Instytucje interwencji kryzysowej 1. Ośrodek interwencji kryzysowej (Barbara Juszczak) 2. Dom dla matki i dziecka (Ewa Bogdańska) 3. System wsparcia osób bezdomnych (Adrian Matuszczyk) Część II - Formy opieki nad dziećmi i młodzieżą Rozdział I - Placówki wsparcia dziennego 1. Świetlica środowiskowa (Iwona Dąbrowska-Jabłońska) 2. Świetlica socjoterapeutyczna (Anna Róg) 3. Ognisko wychowawcze (Renata Stojecka-Zuber) 4. Warsztaty terapii zajęciowej (Wiesław Sikorski) Rozdział II - Rodzinne formy opieki 1. Rodzina adopcyjna (Alicja Kalus) 2. Rodzina zastępcza (Sylwia Badora) Rozdział III - Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu interwencyjnego 1. Pogotowie opiekuńcze (Józefa Brągiel) 2. Policyjna izba dziecka (Anna Wawrzczak-Gazda) Rozdział IV - Placówki opiekuńczo-wychowawcze 1. Rodzinny dom dziecka (Sylwia Badora) 2. Wioska dziecięca (Anna Róg) Rozdział V - Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego 1. Dom dziecka (Sylwia Badora) 2. Placówka wielofunkcyjna (Barbara Czeredrecka, Anna Róg) 3. Ochotnicze hufce pracy (Anna Glińska-Lachowicz) Rozdział VI - Formy opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym i chorym 1. Ośrodki szkolno-wychowawcze (Beata Górnicka) 2. Ośrodek rehabihtacyjno-wychowawczy dla dzieci uzależnionych (Elena Karpuszenko) 3. Szkoła przyszpitalna (Jolanta Żarczyńska-Hyla) Rozdział VII - Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu resocjalizacyjnego 1. Młodzieżowy ośrodek wychowawczy (Irena Mudrecka) 2. Schronisko dla nieletnich (Irena Mudrecka) 3. Zakład poprawczy (Irena Mudrecka) 4. Rodzinny kurator sądowy (Irena Mudrecka) 5. Ośrodek rehabilitacyjno-readaptacyjny dla uzależnionych (Piotr Sasin) Część III - Formy opieki nad ludźmi starymi i niepełnosprawnymi Rozdział I - Formy kreacyjne 1. Uniwersytet trzeciego wieku (Elżbieta Trafiałek) 2. Biblioteka terapeutyczna (Monika Noszczyk) Rozdział II - Formy wsparcia i opieki 1. Ośrodki wsparcia dziennego (Piotr Sikora) 2. Dom pomocy społecznej (Piotr Sikora) 3. Hospicjum (Przemysław Kaniok) Wykaz autorów Bibliografia wybranych opracowań wydanych po 2000 roku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43380 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od wydawcy polskiego; Podziękowania; Wstęp; Rozdział 1. Tworzenie planów pracy; 1.1. Proces powstawania planów pracy; 1.2. Sytuacja prawna; 1.3. Specjalne potrzeby edukacyjne; 1.4. Ocena osiągnięć uczniowskich; 1.5. Uwagi końcowe; Rozdział 2. Ustalanie zasad; 2.1. Całość programu; 2.2. Negocjowanie zawartości programu; 2.3. Zarządzanie całym programem; Rozdział 3. Tworzenie i stosowanie polityki szkolnej; 3.1. Zależność między planowaniem rozwoju szkoły a kształtowaniem jej polityki edukacyjnej; 3.2. Model opracowywania polityki w szkole; 3.3. Stosowanie modelu; Rozdział 4. Planowanie długoterminowe; 4.1. Zakres, równowaga i przydatność w ramach programu; 4.2. Zakres, równowaga i przydatność w ramach poszczególnych przedmiotów; 4.3. Praca ciągła; 4.3.1. Umiejętności międzyprogramowe; 4.3.2. Umiejętności i procesy ciągłe w realizacji poszczególnych przedmiotów; 4.4. Odrębne jednostki pracy; 4.4.1. Powiązanie międzyprzedmiotowe i połączone jednostki pracy; 4.4.2. Cykliczny program połączonych jednostek pracy; 4.4.3. Sporządzanie mapy jednostek odrębnych; 4.5. Podsumowanie; Rozdział 5. Planowanie średnioterminowe; 5.1. Postęp; 5.1.1. Postęp jako zróżnicowanie; 5.1.2. Cztery rodzaje postępów; 5.1.3. Rozwijanie umiejętności; 5.1.4. Poszerzanie uprawnienia do nowych treści programowych; 5.1.5. Dostosowanie kontekstów uczenia się do wieku życia; 5.1.6. Postęp w kierunku zastosowań funkcjonalnych; 5.2. Planowanie dla postępu a jednostki pracy; 5.3. Możliwości oceny; 5.4. Moduły; 5.4.1. Co to jest moduł programu?; 5.4.2. Opracowywanie modułów w praktyce; 5.5. Zakres i równowaga; 5.5.1. Cały program; 5.5.2. Poszczególne przedmioty; Rozdział 6. Planowanie krótkoterminowe; 6.1. Planowanie działań; 6.2. Różnicowanie; 6.3. Praca grupowa; 6.3.1. " Układanka "; 6.3.2. " Posłowanie "; 6.4. Planowanie dla indywidualnych uczniów; 6.4.1. Zakres i równowaga; 6.4.2. Postęp i ciągłość; Rozdział 7. Zagadnienia oceny, ewidencji i sprawozdawczości; 7.1. Rozpoznawanie możliwości na etapie i planowanie; 7.2. Ocena; Rozdział 8. Koordynacja programu; 8.1. Jaki jest cel monitorowania przedmiotu?; 8.2. Monitorowanie - nie mam na to czasu!; 8.3. Posługiwanie się dziennikiem monitorowania programu; Rozdział 9. Podjęcie wyzwania; 9.1. Autonomia szkół; 9.2. Zmieniające się praktyki; 9.3. Prawo do treści; 9.3.1. Elastyczność dostępu; 9.3.2. Integracja; 9.4. Uwagi końcowe; Wykaz literatury
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41486, W.41074 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Słowo wstępne; 1. Eckert U.: Współczesne zadania pedagogiki specjalnej w Polsce; 2. Kosakowski Cz.: Kształcenie pedagogów specjalnych na tle przemian; 3. Ossowski R.: Problemy nauczania specjalnego zintegrowanego; 4. Witkowski T.: Psychospołeczne problemy osób niewidomych; 5. Gałkowski T.: Więź dziecka autystycznego z rodziną; 6. Braun-Gałkowska M.: Projekcyjny obraz siebie osób przeżywających poczucie osamotnienia; 7. Sękowski A.: Wybrane koncepcje teoretyczne postaw wobec osób niepełnosprawnych; 8. Chodkowska M.: Kulturowe uwarunkowania postaw wobec inwalidztwa oraz osób niepełnosprawnych. Ciągłość i możliwość zmiany; 9. Riabinin S.: Przyczyni do zapoznawania niewidomych z przyrodą; 10. Palak Z.: Właściwości samooceny uczniów niewidomych; 11. Pielecki A.: Spostrzeganie swoich właściwości fizycznych a zaburzenia w zachowaniu u dzieci niedowidzących; 12. Gindrich P.: Poziom rozwoju fizycznego sześcioletnich dzieci niedowidzących; 13. Wojnarska A.: Psychopedagogiczne aspekty funkcjonowania dzieci z zezem w sytuacjach frustracji; 14. Zubrzycka R.: Samorealizacja niewidomej i szczątkowo widzącej młodzieży oraz uwarunkowania tego procesu; 15. Sękowski T.: Adaptacja pracowników niewidomych do środowiska pracy; 16. Osik D.: Samorealizacja i funkcjonowanie osób niewidomych na studiach wyższych; 17. Stachyra J.: Kształtowanie się wybranych funkcji psychicznych u dzieci z wadą słuchu - w świetle badań; 18. Bartkowicz Z.: Kształcenie zdolności empatycznych u dzieci upośledzonych umysłowo - weryfikacja programu terapii pedagogicznej; 19. Pasternak E.: Stosunek uczniów upośledzonych umysłowo do szkoły specjalnej; 20. Tkaczyk G.: Postępowanie rehabilitacyjne w mózgowym porażeniu dziecięcym (studium indywidualnego przypadku); 21. Kwaśniewska G.: Problemy społeczno-zawodowe funkcjonowania młodzieży z uszkodzeniem rdzenia kręgowego; 22. Kawka J., Kazanowski Z.: Wykorzystanie ekspresji twórczej w pracy z osobami upośledzonymi umysłowo na przykładzie działalności świetlicy środowiskowej; 23. Kirenko J.: Człowiek niepełnosprawny i jego psychospołeczne funkcjonowanie - pytania wciąż otwarte; 24. Łęczycka J., Skrzetuska E.: XX - lecie Zakładu Psychologii Specjalnej w UMCS w Lublinie (1970-1990); 25. Prorok L.: Wspomnienie o Modeście Sękowskim; Wykaz publikacji profesor Zofii Sękowskiej; Wykaz rozpraw habilitacyjnych recenzowanych przez profesor Zofię Sękowską; Informacje o rozprawach doktorskich przygotowanych pod kierunkiem profesor Zofii Sękowskiej; Informacje o Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37957 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Słowo wstępne; Rozdział 1. Społeczno-prawne i psychologiczne problemy pedagogiki specjalnej; Roman Ossowski. Społeczno-prawne uwarunkowania efektywności procesu rehabilitacji; Maria Chodkowska. Socjopedagogika specjalna - założenia i kierunki badań; Irena Machaj. Kolektywne uwarunkowania tożsamości społecznej niepełnosprawnych; Hanna Żuraw. Perspektywa antropologiczna w studiach nad ludźmi niepełnosprawnymi; Krystyna Błeszyńska. Semantyka niepełnosprawności - rola języka w kształtowaniu sytuacji osób niepełnosprawnych; Tadeusz Witkowski. Podmiotowość osób niepełnosprawnych w przezwyciężaniu problemów psychospołecznych; Janusz Kirenko. Wsparcie społeczne osób niepełnosprawnych; Ena Elsey. Sytuacja ekonomiczna ludzi niepełnosprawnych w Wielkiej Brytanii; Zdzisław Bartkowicz. Inspiracje psychoterapeutyczne w pedagogice resocjalizacyjnej; Tadeusz Majewski. Związek tyflopedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi; Anna Nowak, Maria Flanczewska. Prawne podstawy kształcenia specjalnego w ustawodawstwie polskim; Rozdział 2. Założenia systemów kształcenia specjalnego i integracyjnego; Zofia Palak. By zwiększyć szanse integracji społecznej osób niewidomych i słabowidzących; Małgorzata Trojańska. Wychowanie ku wartościom w szkole specjalnej; Alicja Kozubska. Wychowanie do dialogu zadaniem edukacji prointegracyjnej; Grażyna Tkaczyk. Charakterystyka systemu kształcenia specjalnego w Polsce; Ewa Klesza. Edukacja prointegracyjna w Polsce i USA; Anna Zamkowska. Organizacja i formy kształcenia integracyjnego stosowane w wybranych krajach; Edward Pasternak. Doświadczenie i refleksje dotyczące przygotowania studentów pedagogiki specjalnej do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole specjalnej; Alicja Olszak. Doskonalenie zawodowe nauczycieli szkół specjalnych w świetle badań empirycznych; Tamara Zacharuk, Halina Natora, Beata Harań. Kształcenie pedagogów do zadań edukacji prointegracyjnej; Beata Jachimczak. Rozmiary nauczania indywidualnego i integracyjnego na przykładzie Łodzi oraz jego rola we wspomaganiu dziecka z trudnościami rozwojowymi i wychowawczymi w edukacji szkolnej; Rozdział 3. Praktyczne problemy wychowania i nauczania dzieci niepełnosprawnych w szkołach integracyjnych i specjalnych; Halina Skuła-Kwaśniewicz. Oferta socjologii dla kształcenia nauczycieli do zadań edukacji prointegracyjnej; Aniela Korzon. Podstawowe problemy przygotowania zawodowego nauczyciela do zadań edukacji integracyjnej uczniów z wadą słuchu; Izabela Bieńkowska. Integracja dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej; Maria Grądziel. Wiedza na temat upośledzenia umysłowego i stosunek do osób upośledzonych uczniów szkół masowych integracyjnych; Paweł Lis. Wiedza rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola integracyjnego o integracji oraz ich stosunek do idei wychowania integracyjnego; Rozdział 4. Środowiskowe uwarunkowania etiologii i terapii zaburzeń rozwoju i zachowania dziecka; Mieczysław Radochoński. System rodzinny a rozwój zaburzeń zachowania u dzieci; Renata Zubrzycka. Psychospołeczne aspekty astmy oskrzelowej u dzieci; Beata Mazur. Problemy wychowawcze sprawiane w rodzinie przez dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim i w normie intelektualnej - analiza porównawcza; Piotr Gindrich, Janusz Kirenko. Postawy rodzicielskie a trudności wychowawcze uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym uczęszczających do szkół masowych; Monika Parchomiuk. Samodzielność życiowa dzieci głębiej upośledzonych umysłowo wychowujących się w domu rodzinnym i w internacie; Grażyna Troczyńska, Wioleta Bryniewicz-Żerebiło. Wsparcie społeczne młodzieży z rodzin patologicznych. Funkcjonowanie Ogniska św. Brata Alberta w Szczecinie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40277, W.40275, W.40276, W.40274, W.40273, W.40211 (6 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40030, W.40031, W.40432 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Streszczenie: Wstęp CZĘŚĆ I. Wokół znanych kategorii i rozważań w pedagogice specjalnej Rozdział 1. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej 1.1. Pedagogika specjalna a medycyna – wybrane problemy 1.1.1. Międzynarodowy system diagnozy nozologicznej WHO: ICD-10, ICIDH, ICF 1.1.2. System diagnozy Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-IV/DSMIV-TR/DSM-5 1.1.3. Pojęcie zdrowia i choroby 1.1.4. Diagnoza i terapia – istota związku pedagogiki specjalnej i medycyny 1.2. Pedagogika specjalna a psychologia – wybrane problemy 1.2.1. Diagnoza dla rozwoju i system orzecznictwa 1.2.2. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a niepełnosprawność 1.2.3. Współpraca specjalistów i instytucji a specjalne potrzeby edukacyjne uczniów 1.3. Pedagogika specjalna a prawo – wybrane problemy 1.3.1. Osoba z niepełnosprawnością a rozwiązania prawne ONZ i UE 1.3.2. Osoba z niepełnosprawnością a wymiar sprawiedliwości 1.4. Pedagogika specjalna a socjologia – wybrane problemy 1.4.1. Postawy społeczne wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością 1.4.2. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością w perspektywie rówieśniczej 1.4.3. Postawy wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością – dorośli 1.4.4. Zagrożenie wykluczeniem i marginalizacją a niepełnosprawność 1.4.5. Warunki życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin 1.5. Terminologiczne ustalenia, terminologiczne kontrowersje – wokół pojęcia „niepełnosprawność” Rozdział 2. O podmiocie pedagogiki specjalnej – klasyczne ujęcia głównych rodzajów niepełnosprawności 2.1. Niepełnosprawność wzroku 2.1.1. Podstawowe pojęcia 2.1.2. Klasyfikacje uszkodzeń wzroku 2.1.3. Uszkodzenie wzroku a funkcjonowanie społeczne 2.2. Uszkodzenia słuchu 2.2.1. Podstawowe pojęcia 2.2.2. Najpowszechniejsze klasyfikacje uszkodzeń słuchu 2.2.3. Metody wychowania językowego osób z uszkodzeniem słuchu 2.2.4. Osoby z uszkodzeniem słuchu w przestrzeni społecznej 2.3. Niepełnosprawność intelektualna 2.3.1. Ustalenia terminologiczne i klasyfikacyjne 2.3.2. Zróżnicowana, wieloczynnikowa etiologia niepełnosprawności intelektualnej 2.3.3. Etapy patologizacji rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną według Małgorzaty Kościelskiej 2.3.4. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej 2.4. Choroby przewlekłe i niepełnosprawność narządu ruchu 2.4.1. Teoretyczne koncepcje choroby przewlekłej 2.4.2. Konsekwencje utraty pełnej sprawności w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu 2.4.3. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu 2.5. Niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży 2.5.1. Podstawowe pojęcia 2.5.2. Teoretyczne koncepcje niedostosowania społecznego i zaburzeń zachowania 2.5.3. Przestępczość nieletnich 2.5.4. Przemoc w rodzinie CZĘŚĆ II. Współczesne zagadnienia pedagogiki specjalnej Rozdział 3. Paradygmatyczne zmiany we współczesnej pedagogice specjalnej Rozdział 4. Specjalne potrzeby edukacyjne – między pedagogiką a pedagogiką specjalną. 4.1. Wczesne wspomaganie rozwoju a niepełnosprawność 4.1.1. Podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne wczesnego wspomagania rozwoju 4.1.2. Podstawy prawne wczesnego wspomagania rozwoju 4.2. ASD – autystyczne spektrum zaburzeń jako egzemplifikacja całościowych zaburzeń rozwojowych 4.2.1. Kryteria diagnostyczne spektrum zaburzeń autystycznych 4.2.2. Patogeneza spektrum zaburzeń autystycznych 4.2.3. Osoba ze spektrum zaburzeń autystycznych w przestrzeni społecznej 4.3. Uczeń zdolny – uczeń ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi 4.3.1. Podstawy prawne wspomagania uczniów zdolnych w polskim systemie oświatowym 4.3.2. Uczeń zdolny – uczeń uzdolniony – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 4.4. Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem 4.4.1. Kształcenie specjalne 4.4.2. Kształcenie integracyjne 4.4.3. Kształcenie włączające 4.4.4. Uwarunkowania kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w trzech typach szkół: specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej 4.4.5. Zwolnienie ze sprawdzianu, egzaminu zewnętrznego a niepełnosprawność Rozdział 5. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej 5.1. Edukacja ponadgimnazjalna osób z niepełnosprawnością jako wyznacznik jakości życia w dorosłości 5.2. Osoba z niepełnosprawnością na rynku pracy – uwarunkowania, rzeczywistość, szanse 5.3. Subiektywne poczucie jakości życia 5.4. Starość osób z niepełnosprawnością – wyzwanie dla pedagogiki specjalnej Rozdział 6. Osoba z niepełnosprawnością w erze cyfrowej 6.1. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością 6.2. Komunikacja zapośredniczona – możliwości i zagrożenia 6.3. Zagrożenia związane z korzystaniem z nowych technologii komunikacyjnych a niepełnosprawność – agresja elektroniczna Bibliografia Źródła internetowe Indeks rzeczowy Indeks osób
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43746, W.43851, W.43747, W.43749, W.43748 (5 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Cz.43750 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Szkoła i kształcenie ogólne jako wyzwanie współczesności; 1.1. Bieda i ubóstwo - wstydliwe oblicze rozwoju cywilizacji; 1.2. Wybrane koncepcje marginalności i wykluczenia społecznego; 1.3. Edukacyjne konsekwencje biedy i ubóstwa; 1.4. Edukacyjne konsekwencje diagnozy, selekcji i izolacji; 1.5. Bieda dzieci i ich środowisk rodzinnych - sytuacja w Polsce; 1.6. O nierównościach edukacyjnych - zaspokajanie specjalnych potrzeb; 1.7. Niepełnosprawność groźbą edukacyjnego niepowodzenia i wykluczenia; 1.8. Edukacja w Polsce - szansa czy zagrożenie?; 1.9. Jak "zreformować reformę"; 2. Trudności w uczeniu się jako potencjalna przyczyna wykluczenia i marginalizacji; 2.1. Teoretyczne koncepcje trudności w uczeniu się; 2.2. Koncepcja trudności w uczeniu się jako zaburzenie indywidualnego rozwoju człowieka; 2.3. Konteksty trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia; 2.4. Teoria socjolingwistyczna Basila Bernsteina; 2.5. Teoria reprodukcji kulturowej Pierre'a Bourdieu; 2.6. Trudności w uczeniu się a koncepcja wyuczonej bezradności; 2.7. Trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego; 3. Edukacja na wsi. Mity a rzeczywistość; 3.1. Możliwe przyczyny i obszary wykluczenia społecznego na terenach wiejskich: 3.1.1. Mit 1. Edukacja przedszkolna na wsi - wciąż zaniedbany i niedoceniany etap w edukacji; 3.1.2. Mit 2. Mniejsze szanse kształcenia w toku realizacji obowiązku szkolnego; 3.1.3. Mit 3. Ograniczony dostęp do kształcenia na poziomie wyższym; 3.1.4. Mit 4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich - nierozwiązany problem alternatywnej edukacji; 3.2. Ocena jakości kształcenia i efektywności pracy szkół - raporty polskie z badań OECD w latach 2000-2006; 3.2.1. Tło dla analizy zaniedbań w obszarze edukacji; 3.3. Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego na terenach wiejskich - analiza wyników egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2002-2008; 3.5. Kwalifikacje nauczycieli; 3.5.1. Dostęp do współczesnych technologii informacyjnych a specyfika kształcenia na terenach wiejskich; 3.5.2. Zasoby biblioteczne we wspomaganiu kształcenia na terenach wiejskich; 3.5.3. Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu podstawowym na terenach wiejskich; 3.6. Uwarunkowania i efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich - z wyników badań CKE w latach 2002-2008; 3.6.1. Kwalifikacje nauczycieli; 3.6.2. Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w kształceniu gimnazjalnym; 3.6.3. Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich; 3.6.4. Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich; 3.6.5. Odpad szkolny - przemilczane wykluczenie; 4. Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego i gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - z wyników badań CKE w latach 2002-2008; 4.1. Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych; 4.2. Efekty kształcenia podstawowego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z danych CKE za lata 2002-2008); 4.3. Kształcenie specjalne w Polsce - szkoły podstawowe; 4.4. Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 4.5. Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 4.6. Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu podstawowym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 4.7. Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 5. Efekty kształcenia gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - z danych CKE za lata 2002-2008; 5.1. Kształcenie specjalne w Polsce - etap gimnazjum; 5.2. Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum; 5.3. Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum; 5.4. Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum; 6. Polskie wyzwania edukacyjne XXI wieku. Jaka szkoła, w jakim systemie?; 6.1. Edukacyjne szanse oraz zagrożenia w kształceniu dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich - z badań własnych; 6.2. Efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich a zagadnienie trudności w uczeniu się. Prezentacja wyników badań własnych; 6.3. Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści humanistycznych; 6.4. Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści matematyczno-przyrodniczych; 6.5. Zróżnicowanie wyników uczniów z gimnazjów wiejskich a płeć badanych; Podsumowanie; Uczeń z niepełnosprawnością umysłową poza kształceniem specjalnym; Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych na terenach wiejskich; Relacja: integracja - nauczanie włączające; Efekty procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością umysłową w szkole ogólnodostępnej na terenach wiejskich; Relacja z badań własnych; Podsumowanie; Jaka przyszłość?; Wnioski, postulaty, prognozy; Bibliografia; Netografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43089 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42182 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; I. Ogólny zarys problematyki pedagogiki specjalnej: 1. Cele pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia. Terminologia; 1.1. Pedagogika specjalna działem pedagogiki ogólnej; 1.2. Cele i zadania pedagogiki specjalnej; 1.3. Podstawowe pojęcia; 1.3.1. Pojęcie zdrowia i choroby; 1.3.2. Pojęcie normy; 1.3.3. Pojęcie adaptacji (przystosowania); 1.3.4. Pojęcie integracji; 1.3.5. Pojęcie naprawy; 1.3.6. Pojęcie rehabilitacji; 1.4. Podstawowe terminy; 2. Jednostka odchylona od normy jako podmiot działalności pedagogiki specjalnej; 2.1. Tradycyjny podział jednostek odchylonych od normy; 2.2. Kryteria klasyfikacji odchyleń od normy; 2.3. Omówienie niektórych klasyfikacji odchyleń od normy; 2.3.1. Podział o charakterze etiologicznym; 2.3.2. Podział o charakterze psychopedagogicznym; 2.3.3. Klasyfikacja uwzględniająca dynamizm rozwojowy; 2.3.4. Klasyfikacja uwzględniająca typy oddziaływań rewalidacyjnych; 2.3.5. Klasyfikacja o charakterze medyczno-psychologicznym; 2.3.6. Klasyfikacja z punktu widzenia niepowodzeń szkolnych; 2.3.7. Klasyfikacja z punktu widzenia mechanizmów przystosowawczych; 3. Zakres działalności pedagogiki specjalnej; 3.1. Ogólny zarys zakresów działalności pedagogiki specjalnej; 3.2. Pedagogika specjalna jako nauka celowościowa i jej działalność naprawcza o charakterze globalnym; 3.2.1. Stosunek pedagogiki specjalnej do zaplanowanych i nie zaplanowanych wpływów na jednostkę; 3.2.2. Wyodrębnienie czy globalizacja czynności rewalidacyjnych; 3.2.3. Pojęcie socjalizacji w pedagogice specjalnej; 3.3. Syntetycznie ujęty problem przedmiotu pedagogiki specjalnej; 3.4. Różnicowanie się działalności rewalidacyjnej według stopnia możliwości rozwojowych wychowanków; 3.5. Problematyka pedagogiki specjalnej jako nierozdzielna całość; 3.6. Współzależność badań naukowych z zakresu pedagogiki specjalnej i praktyki rewalidacyjnej; 3.7. Aktualne rozszerzenie się zakresu pedagogiki specjalnej; 3.8. Uzależnienie rozwoju pedagogiki specjalnej od polityki oświatowo-społecznej i ekonomicznej; 4. Podstawowe czynniki etiologiczne odchyleń od normy; 4.1. Wieloczynnikowe uwarunkowania etiologii człowieka; 4.2. Rozpowszechnione klasyfikacje; 4.2.1. Czynniki nocyceptywne dziedziczne i wrodzone o charakterze prenatalnych uszkodzeń genetycznych i innych endogenicznych; 4.2.2. Czynniki uszkadzające o charakterze egzogennym środowiskowym w okresie życia prenatalnego; 4.2.3. Czynniki działające uszkadzająco w czasie porodu; 4.2.4. Czynniki wpływające uszkadzająco po urodzeniu się dziecka i w dalszym życiu osobniczym ( czynniki postnatalne ); 4.2.5. Szkodliwe czynniki o charakterze środowiskowym związane z warunkami życia współczesnego; 5. Statystyka odchyleń od normy; 5.1. Dane statystyczne dotyczące różnych rodzajów upośledzeń w skali światowej; 5.2. Wskaźniki upośledzeń; 5.3. Statystyka odchyleń od normy w Polsce; 5.4. Statystyka dotycząca dzieci szkolnych w Polsce; 5.5. Wskaźniki krajowe; 6. Miejsce pedagogiki specjalnej w całokształcie dyscyplin podstawowych i praktycznych; 6.1. Ogólna klasyfikacja nauk; 6.2. Powiązanie pedagogiki specjalnej z poszczególnymi dyscyplinami6.2.1. Związki pedagogiki specjalnej z medycyną i naukami pokrewnymi z medycyną; 6.2.2. Nauki filozoficzne a pedagogika specjalna; 6.2.3. Antropologia a pedagogika specjalna; 6.2.4. Etyka a pedagogika specjalna; 6.2.5. Prawo a pedagogika specjalna; 6.2.6. Ekonomia polityczna a pedagogika specjalna; 6.2.7. Estetyka a pedagogika specjalna; 6.2.8. Praksologia a pedagogika specjalna; 6.2.9. Socjotechnika a pedagogika specjalna; 6.2.10. Pedagogika ogólna a pedagogika specjalna; 6.3. Swoistość cech pedagogiki specjalnej w stosunku do innych dyscyplin naukowych i działalności praktycznej; 7. Zarys historii wpływów pedagogiki specjalnej na ogólną i odwrotnie; 7.1. Pierwszy okres pedagogiki specjalnej; 7.2. Drugi okres rozwoju pedagogiki specjalnej; 7.3. Znaczenie wpływu pedagogiki ogólnej na specjalną; 8. Syntetyczne zestawienie swoistości pracy pedagogiki specjalnej; 8.1. Podstawowa zasada: oddziaływanie na całość psychofizyczną uszkodzonej jednostki; 8.2. Zasadnicze kierunki postępowania naprawczego i jego dyrektywy; 8.3. Ogólne konsekwencje praktyczne dla pracy rewalidacyjnej; 8.4. Ogólna problematyka nauczania jednostek odchylonych od normy ( tezy M. Grzegorzewskiej ); 8.5. Współpraca pedagoga specjalnego ze środowiskiem domowym i z lekarzem; 8.6. Wnioski dotyczące podstawowych tez rewalidacyjnych; 9. Aktualny stan pedagogiki specjalnej w Polsce w ujęciu dynamicznym i perspektywy rozwojowe; 10. Uwagi o rozwoju pedagogiki specjalnej w dobie obecnej w skali światowej; 10.1. Stosunek społeczeństwa do jednostek odchylonych od normy; 10.2. Prace zmierzające do poprawy losu kalek; 11. Profilaktyka; 11.1. Profilaktyka jako przedproże pedagogika specjalnej; 11.2. Trzy stopnie profilaktyki; 11.3. Organizacyjne ramy akcji profilaktycznej; 11.4. Metody pracy społecznej; 11.5. Wspólne kadry pracowników; 11.6. Prace badawcze pedagogiki społecznej; 12. Metody pracy naukowo-badawczej pedagoga specjalnego; 12.1. Kryteria nauk teoretycznych i praktycznych; 12.2. Problem racjonalizacji dyrektyw celowościowych; 12.3. Problematyka prakseologii; 12.4. Prace badawcze pedagoga specjalnego w świetle praworządności logicznych; 12.5. Prababilistyczny charakter nauk pedagogicznych, zwłaszcza pedagogiki specjalnej; 12.5.1. Wnioskowanie dedukcyjne; 12.5.2. Wnioskowanie indukcyjne; 12.5.3. Wnioskowanie przez analogię i znaczenie dowodowe modelu; 12.6. Uwagi dotyczące techniki badań w zakresie pedagogiki specjalnej; 12.7. Uwarunkowania pedagogiczno-społeczne badań naukowych nad dziećmi; 12.8. Poznawanie dziecka odchylonego od normy w toku pracy wychowawczej; 12.9. Diagnoza pedagogiczna; 12.10. Uwagi dotyczące technik badania dzieci odchylonych od normy; II. Jednostka odchylona od normy: 1. Wprowadzenie do problematyki; 2. Teoria przystosowania ( adaptacji ); 2.1. Teoretyczne podstawy; 2.2. Adaptacja w ujęciu różnych badaczy; 2.2.1. Swoistość procesów adaptacyjnych u człowieka; 2.2.2. Klasyfikacja zjawisk adaptacyjnych; 2.2.3. Zastosowanie teorii adaptacji do klasyfikacji postaw; 2.2.4. Warunki dobrej adaptacji i jej odchylenia od normy; 2.2.5. Zastosowanie teorii adaptacji do klasyfikacji odchyleń od normy; 3. Ogólny zarys warunków wewnątrz- i zewnątrzpochodnych jednostki odchylonej od normy; 3.1. Nierozdzielność czynników wewnątrz- i zewnątrzpochodnych; 3.2. Sytuacje zewnętrzne: stosunek społeczeństwa do odchylenia od normy; 3.3. Obraz samego siebie w oczach kaleki; 4. Zbyt trudne zadania stawiane układowi nerwowemu; 4.1. Klasyfikacja zbyt trudnych zadań w teorii Pawłowa; 4.2. " Trudne sytuacje " w ujęciu T. Tomaszewskiego; 4.3. Konsekwencje rewalidacyjne; 5. Przystosowawcze mechanizmy regulacyjne: potrzeba, emocje, motywacja; 5.1. Wprowadzenie; 5.2. Nierozdzielność trzech podstawowych mechanizmów regulujących; 5.3. Potrzeba i jej rola w systemie mechanizmów regulacji; 5.4. Znaczenie i geneza potrzeb; 5.5. Dynamiczny charakter potrzeb warunkujący ich ścisły związek z motywacją; 5.6. Emocja jako ukierunkowanie potrzeby i wzbudzanie motywacji; 5.7. Poglądy badaczy na rolę emocji w procesach przystosowawczych; 5.7.1. Teoria Pawłowa; 5.7.2. Teoria emocji w ujęciu L. Petrażyckiego, J. Konorskiego i innych badaczy; 5.8. Znaczenie globalności zasięgu wpływu zjawiska emocji; 5.9. Uwagi terminologiczne dotyczące emocji, uczuć i nastroju; 5.10. Odbiór informacji sterowany potrzebami, emocjami i motywacjami jednostki ( internalizacja ); 5.11. Podstawowe znaczenie orientacji w procesach przystosowawczych; 5.12. Internalizacja informacji w świetle różnych dyscyplin; 5.13. Problematyka twórczości; 5.14. Problematyka różnicowania zjawisk motywacyjnych z punktu widzenia zadań regulujących; 5.15. Różne ujęcia dotyczące różnicowania zjawiska motywacji; 5.16. Rodzaje potrzeb-motywów; 5.17. Zaburzenia procesów motywacyjnych w granicach normy i poza nią; 6. Mechanizmy ochronne i obronne; 6.1. Wprowadzenie; 6.1.1. Procesy korygujące oraz homeostatyczne procesy ochronno-obronne; 6.1.2. Procesy obrony przeciw zaburzeniom; 6.1.3. Ochronno-obronna rola selekcji bodźców; 6.1.4. Rola ochronno-obronna odruchowości warunkowej i uczenia się; 6.2. Elementarne sygnały alarmowe o charakterze przystosowawczym; 6.2.1. Uwagi ogólne; 6.2.2. Przystosowawcze mechanizmy obronne psychospołeczne; 6.2.3. Możliwe dewiacje w odbiorze sygnałów; 6.3. Zmęczenie jako mechanizm sygnalizujący i obronny; 6.3.1. Zmęczenie subiektywne i obiektywne oraz warunki jego występowania; 6.3.2. Objawy zmęczenia i ich podłoże fizjologiczne; 6.3.3. Objawy narastającego zmęczenia, ich rola obronna; 6.3.4. Skutki braku odciążenia wysiłkowego; 6.3.5. Patologiczne zmęczenie; 6.4. Lęk jako mechanizm sygnalizacyjno-obronny i jego dewiacje; 6.4.1. Uwagi ogólne; 6.4.2. Neurofizjologiczna podstawa lęku; 6.4.3. Klasyfikacja lęków według A. Kępińskiego; 6.4.4. Lęk jako czynnik dezorganizujący; 6.4.5. Lek u dzieci; 6.5. Ból jako mechanizm sygnalizacyjno-obronny; 6.5.1. Uwagi ogólne; 6.5.2. Podłoże neurofizjologiczne bólu; 6.5.3. Znaczenie sygnalizacyjne bólu; 6.5.4. Nocyceptywne objawy bólu; 6.6. Stres i frustracja jako zjawiska regulacyjno-obronne; 6.6.1. Uwagi ogólne; 6.6.2. Problem " trudnych sytuacji " i " zbyt trudnych zadań " stawianych układowi nerwowemu w świetle teorii stresów; 6.6.3. Koncepcja stresu w ujęciu Selyego i jej znaczenie dla pedagogiki specjalnej; a) Aspekt biologiczny tej koncepcji; b) Aspekt psychologiczny tej koncepcji; 6.6.4. Definicje stresu psychologicznego różnych badaczy; 6.6.5. Rodzaje stresów i ich oddziaływanie; 6.6.6. Wpływ procesów poznawczych na stres; 6.6.7. Siła oddziaływania stresów; 6.6.8. Odporność ogólna i wybiórcza na stres; 6.6.9. Ogólna tolerancja na stres; 6.6.10. Charakterystyka postaw wobec wystąpienia stresu; 6.6.11. Wpływ stresu na poziom aktywności; 6.7. Problematyka frustracji; 6.7.1. Podłoże fizjologiczne frustracji; 6.7.2. Frustracja jako podklasa stresu; 6.7.3. Typowe reakcje frustracyjne; 6.8. Stany nerwicowe jako dezintegracja przystosowanych procesów obronnych (zagadnienie wybrane); 6.8.1. Uwagi ogólne; 6.8.2. Reakcje na pograniczu zachowania przystosowawczego i nerwicowego; 6.8.3. Reakcje obronne o charakterze nerwicowym; 6.8.4. Podłoże psychospołeczne obronnych zachowań nerwicowych; 6.8.5. Neurofizjologiczne ujęcie reakcji nerwicowych; 6.9. Mechanizmy obronne, czyli zachowanie obronne pseudoadaptacyjne; 7. Problematyka osobowości (wybrane zagadnienia); 7.1. Wprowadzenie; 7.2. Definicje osobowości; 7.3. Niektóre zaburzenia struktury osobowości; 7.4. Niepowtarzalność struktury osobowości; 7.5. Poglądy psychologów na badania osobowości; 7.6. Konstruowanie typów osobowości; 7.7. Próby różnicowania osobowości; 7.8. Podsumowanie problematyki badań nad osobowością; 7.9. Tworzenie się struktury osobowości (wybrane zagadnienia); 7.9.1. Uwagi ogólne; 7.9.2. Psychologiczna problematyka elementów strukturalizujących osobowość; 7.9.3. Cybernetyczne ujęcie kształtowania się osobowości; 7.9.4. Problematyka narastania struktur biopsychicznych w tworzeniu się osobowości; 7.10. Nastawienia; 7.11. Postawy; 7.12. Teoria dwuetapowości metabolizmu informacyjnego w ujęciu A. Kępińskiego; 7.13. Analiza znaczeniowych punktów krystalizujących osobowość: obrazy "ja" i "świat"; 7.13.1. Uwagi ogólne; 7.13.2. Potrzeba percypowania bodźców świata zewnętrznego; 7.13.3. Potrzeba kontaktów międzypersonalnych; 7.13.4. Rozwój osobowości przez interakcje ze światem; 7.13.5. "Ja" jako projekt do zrealizowania; 7.13.6. Samorealizacja; 7.13.7. Samoocena; 7.13.8. Poziomy aspiracji i oczekiwania; 7.13.9. Twórczość jako podstawa samoregulacji (przystosowania); 7.14. Wpływ kalectwa na osobowość; 7.14.1. Uwagi ogólne; 7.14.2. Znaczenie osobowości podstawowej; 7.14.3. Zagadnienia odporności na kalectwo; 7.14.4. Wieloaspektowość wpływa kalectwa na osobowość; 8. Trudności jednostki odchylonej od normy w świetle ujęć cybernetycznych w zakresie odbioru świata zewnętrznego; 8.1. Wprowadzenie; 8.2. Ogólny problem zaburzeń informacyjnych w pedagogice specjalnej; 8.3. Derywacje lub zaburzenia w zakresie liczby bodźców; 8.3.1. Zakłócenia w związku z nadmiarem bodźców; 8.4. Wady w zakresie nadawania informacji przez środowisko; 8.4.1. Zakłócenia w związku ze zbyt dużą siłą nadawczą; 8.4.2. Zakłócenia w związku z ładunkiem emocjonalnym; 8.4.3. Zakłócenia w związku ze zbyt małą siłą nadawczą; 8.4.4. Zakłócenia od strony treści; 8.5. Wnioski pedagogiczno-rewalidacyjne; III. Drogi adaptacji jednostki odchylonej od normy (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży): 1. Wprowadzenie; 1.2. Potrzeby rewalidacyjne jednostki odchylonej od normy; 1.3. Jednostka zdrowa; 1.4. Jednostka "specjalna"; 1.5. Niezaspokojone potrzeby jednostki odchylonej od normy; 2. Ogólna działalność rewalidacyjna; 2.1. Wstępne oddziaływanie rewalidatora; 2.2. Rewalidacja właściwa i metody działalności rewalidacyjnej; 2.2.1. "Drogi" oddziaływań rewalidacyjnych w ujęciu M. Grzegorzewskiej; a) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze kompensacyjnym; b) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze korektury; c) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze usprawniania; d) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze dynamizowania; 2.2.2. Metody oparte na teorii uczenia się (warunkowanie); 2.2.3. Metody instrumentalne; 2.2.4. Metody typu psychoterapeutycznego; 2.2.5. Metody z wybiórczymi celami; a) Terapie różnicujące poziomy wysiłkowe; b) Metoda rewalidacji przez usprawnienie ruchowe; 2.2.6. Metody nauczania na odległość; 2.2.7. Metody nauczania na tle edukacji permanentnej; 2.2.8. Metody samosterowane (tzw. akceptacja kalectwa); 2.3. Syntetyczne zestawienie metod (środków, technik) rewalidacyjnych; 3. Problematyka kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży odchylonej od normy; 3.1. Wprowadzenie; 3.1.1. Dane historyczne; 3.1.2. Rzut oka na szkolnictwo specjalne po wojnie oraz aktualne plany władz oświatowych; 3.1.3. Aktualny stan kształcenia specjalnego w Polsce; 3.1.4. Postulaty rozwojowe kształcenia specjalnego; 3.1.5. Problematyka selekcji; 3.1.6. Problematyka integracji; 3.2. Zagadnienie organizacji kształcenia specjalnego; 3.2.1. Kategorie dzieci specjalnych w różnych typach szkolnictwa normalnego i specjalnego; 3.2.2. Dziecko odchylone od normy w szkole normalnej; 3.2.3. Dzieci normalne ociężałe umysłowo z mikrodefektami i opóźnieniem w rozwoju na tle środowiskowym; 3.2.4. Klasy specjalne w szkołach normalnych; 3.2.5. Szkoła specjalna i jej swoistości; 3.2.6. Warunki szkoły normalnej korzystne dla dzieci odchylonych od normy; 3.3. Metody nauczania dzieci odchylonych od normy w szkołach lub klasach specjalnych; 3.3.1. Uwagi ogólne; 3.4. Metoda ośrodków pracy jako realizacja zadań rewalidacyjnych w klasach I-III; 3.4.1. Ogólna charakterystyka tej metody; 3.4.2. Historyczne tło metody ośrodka pracy; 3.5. Podstawowe zasady rewalidacyjne metod szkoły specjalnej; 3.6. Realizacja wyżej wymienionych postulatów przez metodę ośrodków pracy; 3.6.1. Organizacja zajęć lekcyjnych w ramach metody ośrodków pracy; 3.6.2. Opis typowego przebiegu dnia pracy w ramach metody ośrodków pracy; 3.7. Metody nauczania dzieci odchylonych od normy w klasach starszych; 3.7.1. Zasady organizacyjno-metodyczne; 3.7.2. Korzystanie z osiągnięć pedagogiki ogólnej; 3.7.3. Metoda szkoły Freineta jako przykład dostosowania metody szkoły normalnej do zadań rewalidacyjnych; 3.7.4. Ortopedagogiczne wartości szkoły technik Freineta; 3.8. Zajęcia pozaszkolne; 3.9. Praca rewalidacyjne z małymi dziećmi; 3.10. Niektóre wybrane zagadnienia z ortodydaktyki; 3.10.1. Uwagi ogólne; 3.10.2. Nauczyciel i uczeń jako nadawca i odbiorca; 3.10.3. Orientowane się nadawcy w postawach odbiorcy; 3.10.4. Uogólnienia cybernetyczne w ortodydaktyce; 4. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe pedagogów specjalnych; 5. Deontologia pedagoga specjalnego; Spis ilustracji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41827 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej