Nauczanie
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(274)
Forma i typ
Książki
(272)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Pliki i bazy danych
(2)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(235)
tylko na miejscu
(37)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(237)
Czytelnia
(1)
Pracownia cymeliów
(36)
Autor
Okoń Wincenty
(21)
Kupisiewicz Czesław
(20)
Pieter Józef
(4)
Rowid Henryk
(4)
Jeleńska Ludwika
(3)
Kruszewski Krzysztof
(3)
Putkiewicz Zygmunt
(3)
Rudniański Jarosław
(3)
Zborowski Jan
(3)
Ziemnowicz Mieczysław
(3)
Adamska-Staroń Monika
(2)
Aebli Hans
(2)
Babanskij Jurij Konstantinovic
(2)
Bartecki Jan
(2)
Bereźnicki Franciszek
(2)
Chabior Edward
(2)
Fleming Edward
(2)
Garstka Tomasz
(2)
Grygier Urszula
(2)
Gurycka Antonina
(2)
Hamer Hanna
(2)
Koblewska Janina
(2)
Korzeniewska Ewa
(2)
Kotarbiński Tadeusz
(2)
Krawcewicz Stanisław
(2)
Krzyżewska Jadwiga
(2)
Kubiczek Bożena
(2)
Kuligowska Krystyna
(2)
Lech Konstanty
(2)
Legowicz Jan
(2)
Lewowicki Tadeusz
(2)
Makiełło-Jarża Grażyna
(2)
Mysłakowski Z. [ i. in.]
(2)
Naprawa Renata
(2)
Niemierko Bolesław
(2)
Nowacki Tadeusz
(2)
Olinkiewicz Elżbieta
(2)
Osterloff W
(2)
Pestalozzi Henryk
(2)
Piasecka Małgorzata
(2)
Przetacznikowa Maria
(2)
Repsch Ewa
(2)
Sośnicki Kazimierz
(2)
Szuman Stefan
(2)
Słowiński Aleksander
(2)
Tanajewska Alicja
(2)
Torbus Wacław
(2)
Wróbel Tadeusz
(2)
Włodarski Ziemowit
(2)
Łukasik Beata
(2)
Andrukowicz Wiesław
(1)
Ayres Linda R
(1)
Babiuch Małgorzata
(1)
Badegruber Bernd
(1)
Bajon Ewa
(1)
Baker Bruce L
(1)
Baley Stefan
(1)
Baluch Alicja
(1)
Bandura Ludwik
(1)
Baranowska Wanda
(1)
Barnes Douglas
(1)
Benner Dietrich
(1)
Berezowski Eustachy
(1)
Bieroń Jacek
(1)
Bilewicz-Kuźnia Barbara
(1)
Bobula Jerzy
(1)
Bortnowski Stanisław
(1)
Brightman Alan J
(1)
Buckingham Burdett Ross
(1)
Budajczak Marek
(1)
Burdowicz-Nowicka Maria
(1)
Bzdręga Marian
(1)
Chojak Małgorzata
(1)
Chrzanowski Ignacy
(1)
Chrząszczewska Jadwiga
(1)
Cicimirska Natalia
(1)
Cipro Mirosław
(1)
Cook Jonathan
(1)
Czaja-Chudyba Iwona
(1)
Czajka Stanisław
(1)
Czajkowski Kazimierz
(1)
Czajkowski Stanisław
(1)
Czaplińska-Mutermilchowa
(1)
Czerepaniak-Walczak Maria
(1)
Danilov Michail Aleksandrovic
(1)
Daniłow M
(1)
Dawid Jan Władysław
(1)
Day Christopher
(1)
Dennison Gail E
(1)
Dennison Paul E
(1)
Dobraniecki Stanisław
(1)
Dobrowolska Hanna
(1)
Dolata Roman
(1)
Dudzikowa Maria
(1)
Dąbrowski Franciszek
(1)
Feder Aleksandra
(1)
Federowicz Michał
(1)
Fenstermacher Gary D
(1)
Fessel Abraham
(1)
Filipczuk Halina
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(14)
2000 - 2009
(57)
1990 - 1999
(17)
1980 - 1989
(28)
1970 - 1979
(56)
1960 - 1969
(51)
1950 - 1959
(11)
1940 - 1949
(3)
1930 - 1939
(22)
1920 - 1929
(10)
1910 - 1919
(1)
1900 - 1909
(1)
1890 - 1899
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
Kraj wydania
Polska
(274)
Język
polski
(273)
angielski
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(2)
Przedszkola
(1)
Psycholodzy
(1)
Rodzice
(1)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
Nauczanie
(274)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
Gatunek
Opracowanie
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Monografia
(1)
Podręcznik
(1)
Raport z badań
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(6)
Psychologia
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Matematyka
(1)
274 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42351 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
Wymagania syatemowe: odtwarzacz plików video typu .mpg (np. Windows Media Plater lub inny), odtwarzacz prezentacji multimedialnych typu .pps (PowerPoint z pakietu MicrosoftOffice lub inny), odtwarzacz plików muzycznych typu .mp3 (Windows Media Plater lub inny)
Dodatek do książki "Inny sposób myślenia o edukacji"
Streszczenie: Realizacje studentów: 1. Ekspresje plastyczne: a) 1-15; b) 16-30; c) 31-40; 2. Ekspresje muzyczne; 3. Ekspresje multimedialne
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności: sygn. AV/CD/150 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa do drugiego wydania polskiego; Słowo wstępne; Przedmowa; Wprowadzenie. Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych; Część historyczna: Rozdział I. Dydaktyka tradycyjna i jej podstawy psychologiczne; 1. "Zasada poglądowości" jako podstawa dydaktyki tradycyjnej; 2. Psychologiczne podstawy dydaktyki tradycyjnej; 3. Krytyka dydaktyki tradycyjnej; Dzieła cytowane; Rozdział II. Dydaktyka szkoły aktywnej; 1. W. A. Lay: Dydaktyka oparta na "podstawowej reakcji psychologicznej" (wrażenie - opracowanie - wyrażenie); Dzieła cytowane; 2. J. Dewey i E. Clapárede: Dwie dydaktyki oparte na "instrumentalnej interpretacji myślenia"; Dzieła cytowane; 3. G. Kerchensteiner: Dydaktyka dyscypliny umysłowej; Dzieła cytowane; Część psychologiczna: Rozdział III. Obraz i operacja; 1. Co stanowi podstawowy element myślenia: obraz czy operacja?; 2. Funkcja obrazu w myśleniu operacyjnym; 3. Obrazy i operacje jako formy interioryzowania działań; 4. Aktywność umysłowa ucznia w szkole tradycyjnej rozpatrywana z punktu widzenia teorii interioryzacji; Rozdział IV. Nawyk i operacja; 1. Struktura reakcji nabywanych w szkole tradycyjnej; 2. Nawyk odnoszący się do działań na symbolach a operacja; 3. Operacja a współpraca uczniów; Rozdział V. Badanie, problemy i tworzenie operacji; 1. Badanie jako punkt wyjścia dla tworzenia operacji; 2. Kierowanie badaniami za pomocą problemu; Rozdział VI. Asymilacja; 1. Problem przyswajania sobie wiedzy a asymilacja sensoryczno-motoryczna; 2. Rozwój asymilacji; 3. Ogólna definicja procesu asymilacji; Dzieła cytowane; Część dydaktyczna: Rozdział VII. Tworzenie operacji poprzez badania prowadzone przez ucznia; 1. Nauczanie powinno umożliwiać uczniowi wykonywanie operacji; 2. Poglądowy wykład nauczyciela w nauczaniu tradycyjnym; 3. Tradycyjna maieutyka a badania prowadzone przez ucznia; Rozdział VIII. Problem jako projekt działania; 1. Problem jako projekt działania efektywnego; 2. Problem jako projekt działania praktycznego; 3. Działanie rzeczywiste i działanie fikcyjne; 4. Przebieg jednostki lekcyjnej uwzględniającej badania prowadzone przez ucznia; Rozdział IX. Kilka uwag na temat badań prowadzonych przez uczniów w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych, geografii, historii i języka ojczystego; 1. Badanie procesów w naukach ścisłych; 2. Badanie w nauczaniu historii i geografii; 3. Kontrast jako środek dydaktyczny w nauczaniu języka ojczystego; Rozdział X. Współpraca uczniów i "ćwiczenie operacyjne"; 1. Dyskusja ogólna i praca zespołów uczniowskich; 2. Dydaktyczna funkcja "ćwiczenia operacyjnego"; 3. Ćwiczenie operacyjne wymaga powiązania operacji bezpośredniej z operacją odwrotną; 4. Ćwiczenie operacyjne wymaga powiązania z łącznością składania operacji; 5. Porównywanie operacji i pojęć bliskoznacznych; 6. Uwagi na temat asymilowania form przestrzennych oraz nauczania rysunku; 7. Proces stopniowego interioryzowania operacji; Dzieła cytowane; Część eksperymentalna: Rozdział XI. Eksperyment dydaktyczny nad wprowadzeniem obliczania obwodu i pola powierzchni prostokąta: myśli przewodnie; 1. Zasady dydaktyczne eksperymentu; 2. Materiał nauczania objęty eksperymentem; 3. Ogólna koncepcja eksperymentu; 4. Warunki szkolne w każdej z obu klas eksperymentalnych; 5. Badania wstępne; Rozdział XII. Lekcje prowadzone według zasad dydaktyki ("Klasa nowa"); 1. Lekcja pierwsza: Obwód prostokąta; 2. Lekcja druga: Porównywanie pól powierzchni za pomocą "kwadratu pomiarowego" (efektywne wykonywanie operacji mierzenia); 3. Lekcja trzecia: Podział prostokąta na pasy i kwadraty i mnożenie liczby kwadratów, zawartych w każdym pasie, przez liczbę pasów (wykrycie mnożenia, ćwiczenie operacyjne); 4. Lekcja czwarta: Obliczanie powierzchni prostokąta (przedstawienie graficzne operacji bezpośredniej); 5. Lekcja piąta: Konkretne przygotowanie asymetrycznego rozwiązywanie operacji odwrotnych); 6. Lekcja szósta: Graficzne przedstawienie operacji odwrotnej; 7. Lekcja siódma: Powtarzanie trzech operacji; Rozdział XIII. Lekcje przeprowadzane według zasad dydaktyki tradycyjnej; 1. Lekcja pierwsza: Obwód prostokąta; 2. Lekcja druga: Jednostki służące do mierzenia powierzchni; 3. Lekcja trzecia: Obliczanie pola powierzchni prostokąta; 4. Lekcja czwarta: Działanie odwrotne; 5. Lekcja piąta: Powtórzenie trzech operacji; Rozdział XIV. Wyniki i charakterystyka eksperymentu; 1. Badania końcowe i ocena prac; 2. Ogólne wyniki eksperymentu; 3. Szczegółowe porównanie i omówienie wyników eksperymentu; 4. Wnioski: Psychologiczna i pedagogiczna interpretacja eksperymentu; Dzieła cytowane
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.853, 227, 861, 855, 857 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa do drugiego wydania polskiego; Słowo wstępne; Przedmowa; Wprowadzenie. Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych; Część historyczna: Rozdział I. Dydaktyka tradycyjna i jej podstawy psychologiczne; 1. "Zasada poglądowości" jako podstawa dydaktyki tradycyjnej; 2. Psychologiczne podstawy dydaktyki tradycyjnej; 3. Krytyka dydaktyki tradycyjnej; Dzieła cytowane; Rozdział II. Dydaktyka szkoły aktywnej; 1. W. A. Lay: Dydaktyka oparta na "podstawowej reakcji psychologicznej" (wrażenie - opracowanie - wyrażenie); Dzieła cytowane; 2. J. Dewey i E. Clapárede: Dwie dydaktyki oparte na "instrumentalnej interpretacji myślenia"; Dzieła cytowane; 3. G. Kerchensteiner: Dydaktyka dyscypliny umysłowej; Dzieła cytowane; Część psychologiczna: Rozdział III. Obraz i operacja; 1. Co stanowi podstawowy element myślenia: obraz czy operacja?; 2. Funkcja obrazu w myśleniu operacyjnym; 3. Obrazy i operacje jako formy interioryzowania działań; 4. Aktywność umysłowa ucznia w szkole tradycyjnej rozpatrywana z punktu widzenia teorii interioryzacji; Rozdział IV. Nawyk i operacja; 1. Struktura reakcji nabywanych w szkole tradycyjnej; 2. Nawyk odnoszący się do działań na symbolach a operacja; 3. Operacja a współpraca uczniów; Rozdział V. Badanie, problemy i tworzenie operacji; 1. Badanie jako punkt wyjścia dla tworzenia operacji; 2. Kierowanie badaniami za pomocą problemu; Rozdział VI. Asymilacja; 1. Problem przyswajania sobie wiedzy a asymilacja sensoryczno-motoryczna; 2. Rozwój asymilacji; 3. Ogólna definicja procesu asymilacji; Dzieła cytowane; Część dydaktyczna: Rozdział VII. Tworzenie operacji poprzez badania prowadzone przez ucznia; 1. Nauczanie powinno umożliwiać uczniowi wykonywanie operacji; 2. Poglądowy wykład nauczyciela w nauczaniu tradycyjnym; 3. Tradycyjna maieutyka a badania prowadzone przez ucznia; Rozdział VIII. Problem jako projekt działania; 1. Problem jako projekt działania efektywnego; 2. Problem jako projekt działania praktycznego; 3. Działanie rzeczywiste i działanie fikcyjne; 4. Przebieg jednostki lekcyjnej uwzględniającej badania prowadzone przez ucznia; Rozdział IX. Kilka uwag na temat badań prowadzonych przez uczniów w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych, geografii, historii i języka ojczystego; 1. Badanie procesów w naukach ścisłych; 2. Badanie w nauczaniu historii i geografii; 3. Kontrast jako środek dydaktyczny w nauczaniu języka ojczystego; Rozdział X. Współpraca uczniów i "ćwiczenie operacyjne"; 1. Dyskusja ogólna i praca zespołów uczniowskich; 2. Dydaktyczna funkcja "ćwiczenia operacyjnego"; 3. Ćwiczenie operacyjne wymaga powiązania operacji bezpośredniej z operacją odwrotną; 4. Ćwiczenie operacyjne wymaga powiązania z łącznością składania operacji; 5. Porównywanie operacji i pojęć bliskoznacznych; 6. Uwagi na temat asymilowania form przestrzennych oraz nauczania rysunku; 7. Proces stopniowego interioryzowania operacji; Dzieła cytowane; Część eksperymentalna: Rozdział XI. Eksperyment dydaktyczny nad wprowadzeniem obliczania obwodu i pola powierzchni prostokąta: myśli przewodnie; 1. Zasady dydaktyczne eksperymentu; 2. Materiał nauczania objęty eksperymentem; 3. Ogólna koncepcja eksperymentu; 4. Warunki szkolne w każdej z obu klas eksperymentalnych; 5. Badania wstępne; Rozdział XII. Lekcje prowadzone według zasad dydaktyki ("Klasa nowa"); 1. Lekcja pierwsza: Obwód prostokąta; 2. Lekcja druga: Porównywanie pól powierzchni za pomocą "kwadratu pomiarowego" (efektywne wykonywanie operacji mierzenia); 3. Lekcja trzecia: Podział prostokąta na pasy i kwadraty i mnożenie liczby kwadratów, zawartych w każdym pasie, przez liczbę pasów (wykrycie mnożenia, ćwiczenie operacyjne); 4. Lekcja czwarta: Obliczanie powierzchni prostokąta (przedstawienie graficzne operacji bezpośredniej); 5. Lekcja piąta: Konkretne przygotowanie asymetrycznego rozwiązywanie operacji odwrotnych); 6. Lekcja szósta: Graficzne przedstawienie operacji odwrotnej; 7. Lekcja siódma: Powtarzanie trzech operacji; Rozdział XIII. Lekcje przeprowadzane według zasad dydaktyki tradycyjnej; 1. Lekcja pierwsza: Obwód prostokąta; 2. Lekcja druga: Jednostki służące do mierzenia powierzchni; 3. Lekcja trzecia: Obliczanie pola powierzchni prostokąta; 4. Lekcja czwarta: Działanie odwrotne; 5. Lekcja piąta: Powtórzenie trzech operacji; Rozdział XIV. Wyniki i charakterystyka eksperymentu; 1. Badania końcowe i ocena prac; 2. Ogólne wyniki eksperymentu; 3. Szczegółowe porównanie i omówienie wyników eksperymentu; 4. Wnioski: Psychologiczna i pedagogiczna interpretacja eksperymentu; Dzieła cytowane
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.31358, W.31359 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Dydaktyka komplementarna / Wiesław Andrukowicz. - Warszawa : Wydawnictwo WSP TWP, 2004. - 182 s. : wykr., tab. ; 24 cm.
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Komplementarność poznania: 1.1. Ekstraspekcja percepcyjna; 1.2. Ekstraspekcja recepcyjna; 1.3. Introspekcja percepcyjna; 1.4. Introspekcja percepcyjna; 1.5. Świadomość potencjalna i aktualna; Rozdział 2. Materiał i struktura edukacji komplementarnej: 2.1. Geneza edukacji integralnej; 2.2. Edukacja jako wieloczynnikowe kontinuum; 2.3. Kompetencje kognitywne; 2.4. Kompetencje deskryptywne; 2.5. Kompetencje mnemoniczne; 2.6. Kompetencje prakseologiczne; 2.7. Kompetencje ewaluacyjne; 2.8. Kompetencje emocjonalne; 2.9. Kompetencje lingwistyczne; 2.10. Kompetencje komunikatywne; Rozdział 3. Podstawowe procesy rozwoju i kształcenia w edukacji komplementarnej: 3.1. Sześć szczebli kształcenia informacyjnego; 3.1.1. Recepcja informacji; 3.1.2. Analiza informacji; 3.1.3. Synteza informacji; 3.1.4. Zrozumienie informacji; 3.1.5. Zastosowanie informacji; 3.1.6. Ocena informacji; 3.2. Sześć szczebli kształcenia percepcyjnego; 3.2.1. Percepcja obrazu; 3.2.2. Formowanie obszaru obserwacji; 3.2.3. Odkrywanie podobieństw; 3.2.4. Indeksacja różnic; 3.2.5. Weryfikacja wytworów obserwacji; 3.2.6. Wnioskowanie; 3.3. Szcześć szczebli rozwoju emocjonalnego; 3.3.1. Zauważanie emocji; 3.3.2. Komunikowanie; 3.3.3. Formowanie (praktyczne) emocji; 3.3.4. Zrozumienie i waloryzacja własnych emocji; 3.3.5. Respektowanie i konceptualizacja ludzkich uczuć; 3.3.6. Integrowanie; 3.4. Sześć szczebli rozwoju impresyjnego; 3.4.1. Recepcja wrażeń; 3.4.2. Dyspozycja do określonego kierunku przyjmowanych wrażeń; 3.4.4. Zaangażowanie; 3.4.5. Systematyzacja wrażeń; 3.4.6. Waloryzacja; Rozdział 4: Cele edukacji komplementarnej; 4.1. Głowne zadania edukacyjne; 4.2. Ogólny projekt edukacji kompementarnej; 4.3. Taksonomia celów ujęta komplementarnie; Rozdział 5: Metoda rozwoju i kształcenia komplementarnego: 5.1. Ogólna charakterystyka metody; 5.2. Strategia retrospektywna; 5.2.1. Techniki erotematyczne; 5.2.1.1. Rozmowa kierowana; 5.2.1.2. Dialog; 5.2.1.3. Dyskusja; 5.2.2. Techniki akromatyczne; 5.2.2.1. Wykład; 5.2.2.2. Praca z książką; 5.2.2.3. Nauczania programowe; 5.2.3. Techniki medialne; 5.2.3.1. Audycja radiowa; 5.2.3.2. Audycja telewizyjna; 5.2.3.3. Praca z komputerem; 5.3. Startegia deskryptywna; 5.3.1. Techniki empiryczne; 5.3.1.1. Obserwacja; 5.3.1.2. Eksperyment; 5.3.1.3. Sondaż diagnostyczny; 5.3.2. Techniki ćwiczeniowe; 5.3.2.1. Ćwiczenia operacyjne; 5.3.2.2. Ćwiczenia czynnościowe; 5.3.2.3. Ćwiczenia ogólne; 5.3.3. Techniki projektów; 5.3.3.1. Technika wytwórcza; 5.3.3.2. Agrotechnika; 5.3.3.3. Zootechnika; 5.4. Strategia transgresyjna; 5.4.1. Techniki dramy; 5.4.1.1. Inscenizacja; 5.4.1.2. Symulacja; 5.4.1.3. Identyfikacja sytuacyjna; 5.4.2. Techniki odroczonej ewaluacji; 5.4.2.1. Burza mózgów; 5.4.2.2. Synektyka; 5.4.3. Techniki komunikacji interpersonalnej; 5.4.3.1. Kalambur wyrazowy; 5.4.3.2. Kalambur sygnałowy; 5.4.3.3. Kalambur obrazowy; 5.4.3.4. Improwizacja werbalna; 5.4.3.5. Improwizacja pozawerbalna; 5.4.3.6. Twórcze słuchanie; 5.4.3.7. Emocjonalna ewaluacja; 5.5. Strategia prospektywna; 5.5.1. Techniki relaksacyjne; 5.5.1.1. Ćwiczenia odprężające; 5.5.1.2. "Sen na jawie"; 5.5.1.3. Ekspozyja nastroju; 5.5.2. Techniki wizualizacyjne; 5.5.2.1. Kooperacja skojarzeń; 5.5.2.2. "Gdybanie"; 5.5.2.3. "Burza wrażeń"; 5.5.2.4. Archiwum X; 5.5.2.5. Koncert życzeń; 5.5.3. Techniki ekspozycyjne; 5.5.3.1. Budowanie nastroju; 5.5.3.2. Odkrywanie wartości; Zakończenie; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41768, W.41803 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 30644, 30643, 30642 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33466, 33465 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42122 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.p9456, W.p9455, W.p9457 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42878, W.42877 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.32654 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. p4134 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Pojęcie i istota ADHD; 1.1. Definicja i istota ADHD; 1.2. Etiologia nadpobudliwości psychoruchowej; 1.3. Objawy nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi; 1.4. Powikłania nadpobudliwości psychoruchowej; Rozdział 2. Diagnozowanie i terapia dzieci z ADHD; 2.1. Proces rozpoznawania ADHD a diagnoza funkcjonalna dotkniętych ADHD; 2.2. Metody rozpoznawania ADHD; 2.3. Różnicowanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej; 2.4. Przegląd metod terapii ADHD; 2.4.1 Leczenie farmakologiczne; 2.4.2 Terapia psychopedagogiczna; 2.4.3 Inne metody wspierające rozwój dziecka z ADHD; Rozdział 3. Szkolne funkcjonowanie ucznia z ADHD; 3.1. Uczniowie o szczególnych ("specjalnych") potrzebach edukacyjnych w kontekście prawa oświatowego; 3.2. Uczeń z ADHD w kontekście szkolnych wymagań społeczno-wychowawczych; 3.3. Uczeń z ADHD wobec szkolnych wymagań dydaktycznych; Rozdział 4. Percepcja uczniów przez nauczycieli - prawidłowości i konsekwencje; 4.1. Źródła informacji, mechanizmy oraz reguły nauczycielskiego uogólniania sądu o uczniu; 4.2. Nauczycielskie wnioskowanie o cechach ucznia w świetle teorii atrybucji i asocjacji; 4.3. Typy stosunku nauczyciela do ucznia a oczekiwania wobec niego; 4.4. Zachowania i postawy dzieci z ADHD w percepcji i wobec oczekiwań nauczycieli; Rozdział 5. Metodologiczne podstawy badań własnych; 5.1. Cel badań; 5.2. Metody i narzędzia badawcze; 5.3. Charakterystyka grup badanych; Rozdział 6. Analiza i interpretacja wyników badań własnych; 6.1. Opis i interpretacja stanu badanych zmiennych. Nauczycielska percepcja ucznia z ADHD; 6.2. Wewnętrzna struktura zmiennych, identyfikujących nauczycielską percepcję uczniów z ADHD oraz ich szkolne funkcjonowanie; Zakończenie; Bibliografia; Aneks
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43237 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; ROZDZIAŁ PIERWSZY. Dwa aspekty języka używanego w klasie: 1. Jak się mówi w klasie?; 2. Od porozumiewania do uczenia się; 3. Nauczanie a uczenie się; 4. Uczenie się poprzez mówienie; 5. Model porozumiewania i uczenia się; ROZDZIAŁ DRUGI. Uczenie się w małych grupach: 1. Grupy i ich zadania; 2. Ciśnienie powietrza; 3. Dyskusja nad wierszem; 4. Osiedlanie się Sasów; 5. Strategia uczenia się; 6. Nauczyciel włącza się w dyskusję; ROZDZIAŁ TRZECI. Sposoby traktowania procesu uczenia się w klasach:1. Wiedza szkolna a wiedza czynna; 2. Czego dzieci uczyły się w grupach?; 3. Niektóre oddziaływanie audytorium na proces uczenia się; 4. Mowa a rozwiązywanie problemów; 5. Refleksyjność: panowanie uczenia nad wiedzą; 6. Działanie i zdolność refleksji a rola "cudzoziemca"; ROZDZIAŁ CZWARTY. Panowanie nauczyciela nad wiedzą: 1. Mowa eksploracyjna i wersja ostateczna; 2. Co uważać za wiedzę?; 3. Kierowanie uczeniem się - przykład; 4. Siły przeciwstawiające się mowie eksploracyjnej; 5. Inne możliwe sposoby prowadzenia dyskusji w klasie; 6. Kierowanie za pomocą arkuszy zadaniowych; ROZDZIAŁ PIĄTY. Przekazywanie i interpretacja: 1. Postawy nauczycieli wobec prac pisemnych; 2. Proces porozumiewania się a przedmioty specjalistyczne; 3. Wiedza, porozumiewanie się i uczenie się; 4. Kształcenie dla życia; 5. Segregacja i strukturalizacja; 6. Nauczyciele i ich wiedza; 7. Uczniowie i ich wiedza; ROZDZIAŁ SZÓSTY. Porozumiewanie się a niepowodzenie: 1. Dwa sposoby wyjaśniania niepowodzeń; 2. Uczniowie w oczach swych nauczycieli; 3. Umiejętności językowe dzieci; 4. Wyjaśnienia w kategoriach braku są niezadowalające; ROZDZIAŁ SZÓSTY. Odpowiedzialność nauczyciela: 1. Wzorce nauczania w klasie szkolnej; 2. Dylemat nauczyciela; 3. Arbitralne kierowanie wiedzą; 4. Naciski zewnętrzne; 5. Przyjmowanie odpowiedzialności; 6. Cztery zaprzeczenia; 7. Na czym opiera się kształcenie; ANEKS:Praca w małych grupach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36308, W.37445, W.37299, W.37300, W.37444 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15629, p4459, 24334 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3573 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
W publikacji przedstawiono koncepcję umożliwiającą dalsze formułowanie dyrektyw dydaktycznych odnośnie do propedeutyki nauki w wyższych klasach ostatniego poziomu systemu kształcenia ogólnego i na pierwszych latach studiów wyższych. Odwołując się do wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy wykorzystywanych w nauczaniu szkolnym i akademickim, w książce położono powtórnie nacisk na zależności zachodzące między nauczaniem i uczeniem się.
Spis treści : Od tłumacza  Wstęp Autora do wydania polskiego    Wstęp    Rozdział 1. Lekcje mistrzów – z historii europejskiego i amerykańskiego dyskursu dydaktycznego  1.1. Pojęcie paidei w Platońskiej metaforze jaskini    1.2. Dydaktyczna strona sokratejskiej aporetyki na przykładzie lekcji geometrii przedstawionej w dialogu Menon  1.3. Arystoteles o sztuce nauczania i uczeniu się  1.4. Roussowskie zasady wychowania i ich dydaktyczne znaczenie na przykładzie lekcji ze złamanym kijem  1.5. Dydaktyczne znaczenie Fichteańskiego pojęcia wychowania na przykładzie konstruowania trójkąta    1.6. Dydaktyczna koncepcja prowadzenia lekcji jako rozszerzanie doświadczenia i wiedzy uzyskanej dzięki obcowaniu z innymi według Johanna Friedricha Herbarta  1.7. Nabudowana na irytacjach edukacyjnych i negatywnych doświadczeniach (samo)kształcących dydaktyka jednolita Johna Deweya  1.8. W kierunku (naukowo-)dydaktycznych badań pedagogicznych nad taktem i profesjonalizacją nauczania  Rozdział 2. Podstawowe rozróżnienia     2.1. Wychowanie i (samo)kształcenie    2.2. Nauczanie i uczenie się    2.3. Pozytywne i negatywne doświadczenia    2.4. Trzy rodzaje przyczynowości w procesach wychowania i (samo)kształcenia     2.5. (Samo)kształcenie i kompetencja  2.6. Uwagi końcowe    Rozdział 3. Doświadczenie, wiedza, nauka oraz nauczanie, uczenie się, prowadzenie lekcji w kontekście wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy  3.1. Teleologiczny paradygmat nauki Arystotelesa i jego antycypacje społeczno-praktyczne  3.2. Indukcja naukowa i praxis technologiczno-społeczna według Francisa Bacona  3.3. W sprawie zależności między krytyką rozumu a konceptualizacją praxis u Immanuela Kanta  3.4. Racjonalizm krytyczny a demokracja rozwiązująca problemy – wyprowadzona z jedności nauki logika badań Karla R. Poppera i jej znaczenie dla pluralizmu nowoczesnych typów wiedzy  3.5. Doświadczenie historyczno-hermeneutyczne, (samo)kształcenie i kompetencje w nawiązaniu do Wilhelma Diltheya, Hansa-Georga Gadamera, Joachima Rittera, Johanna G. Droysena i Günthera Bucka  3.6. Kryzys nauk europejskich według Edmunda Husserla i nieprzemijające znaczenie eksplikacji doświadczenia życia codziennego w propedeutyce nauki  3.7. Max Horkheimer o teorii tradycyjnej i krytycznej, Theodor W. Adorno o bezpośredniości i mediacji oraz Jürgen Habermas o naukowo-dydaktycznej interpretacji związku między poznaniem a interesem  3.8. Theodor Litt na temat triady podmiot – metoda – przedmiot, „nieuniknioności obcowania” i „błogosławieństwa refleksji”  3.9. Wolfgang Fischer i Jörg Ruhloff o (samo)kształceniowym znaczeniu sceptyczno-transcendentalnego posługiwania się rozumem  3.10. W sprawie pragmatycznego obchodzenia się z wielorakimi typami wiedzy. Albo: apologia nowego rozumienia metod nauczania wychowującego i (samo)kształcącego  Rozdział 4. Koncepcje naukowo-dydaktyczne i tendencje rozwojowe w XX-wiecznej pedagogice niemieckiej  4.1. Od teorii nauczania Johanna Friedricha Herbarta, przez dydaktykę stopni formalnych herbartystów i teorię planu nauczania Ericha Wenigera, do krytyki prospektywnych ideałów (samo)kształcenia Hannah Arendt i Theodora Litta oraz dydaktyki kategorialnej Wolfganga Klafkiego  4.2. Dydaktyczne znaczenie metodycznych pytań kierunkowych Giseli Blankertz oraz problem konstytucji nauczania propedeutyczno-naukowego według Hermanna-Josefa Kaisera 4.3. Klausa Prangego pedagogika operatywna i jej uzupełnienie przez koncepcję dydaktycznego zapytywania i odpowiadania Alfreda Petzelta i Josefa Derbolava  4.4. W sprawie podejścia do problemów naukowo-dydaktycznych w wybranych projektach reform oświatowych w Niemczech  Rozdział 5. Elementy ogólnej dydaktyki nauki  5.1. W kierunku dydaktyki typów wiedzy i formatów sądzenia  5.2. Triada szkolna: podstawowe wiadomości teoretyczne, kompetencja sądzenia i kompetencja partycypacji w działaniu 5.3. Triada dydaktyczna: nauczanie przedmiotowe, nauczanie ponadprzedmiotowe i nauczanie metodą projektów  5.4. Triada ewaluacyjna: zadania dydaktyczne, kontrolne i testowe  5.5. Reguły i zasady konstruowania zadań ukierunkowanych, których celem jest mierzenie kompetencji z perspektywy teorii kształcenia, metodyk przedmiotowych i badań empirycznych  5.6. O konieczności i możliwości uzgodnienia modelowania dydaktycznego z kompetencyjnym  Rozdział 6. Przykłady  6.1. Matematyka: o nauczaniu twierdzenia Pitagorasa  6.2. Fizyka: od starożytnej do nowożytnej fizyki  6.3. Biologia: wprowadzenie do teorii ewolucji Darwina z uwzględnieniem różnorodności typów wiedzy naukowej  6.4. Etyka: jak Shinichi Ushida uczy etyki? Albo o dydaktycznym znaczeniu refleksyjnych zadań testowych w nauczaniu problemowym na lekcjach etyki 6.5. Polityka: jak Günther Braun czytał z uczniami ustawę zasadniczą Republiki Federalnej Niemiec  Rozdział 7. Perspektywy dotyczące przyszłości dydaktyki nauki  7.1. Kształcenie przez naukę?  7.2. Dydaktyka szkoły wyższej poza shift from teaching to learning i constructive alignment  7.3. Współzależności między badaniami naukowymi, nauczaniem, uczeniem się i uczeniem się przez badanie    Bibliografia    Indeks rzeczowy Indeks osób 
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44099 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16492 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie I. Przedmiot i zadania dydaktyki szkolnej 1. Pojęcie dydaktyki szkolnej 2. Przedmiot i funkcje dydaktyki szkolnej 3. Podstawowe pojęcia dydaktyczne 3.1. Kształcenie 3.2. Uczenie się szkolne 3.3. Nauczanie szkolne 4. Integracja nauczania – uczenia się z wychowaniem 5. Metody i techniki badań dydaktycznychU2009U2009 U2009 II. Cele nauczania – uczenia się szkolnegoU2009U2009 1. Wartości a cele nauczania – uczenia sięU2009U2009 U2009 2. Cele nauczania – uczenia sięU2009U2009 U2009 3. Taksonomia celów nauczania – uczenia sięU2009U2009 U2009U2009 4. Operacjonalizacja celów nauczania – uczenia sięU2009U2009 U2009 III. Programy i treści nauczania – uczenia się szkolnegoU2009U2009 1. Programy nauczania – uczenia sięU2009U2009 2. Treści nauczania – uczenia się, pojęcie i kryteria ich doboruU2009U2009 3. Teorie doboru treści nauczania – uczenia sięU2009U2009 4. Podręczniki szkolneU2009U2009 U2009U2009 IV. Proces nauczania – uczenia sięU2009U2009 U2009U2009 1. Podstawy filozoficzne i psychologiczne procesu nauczania – uczenia sięU2009U2009 U2009U2009 2. Pojęcie procesu nauczania – uczenia sięU2009U2009 U2009 3. Realizacja procesu nauczania – uczenia się szkolnegoU2009U2009 4. Teoria nauczania – uczenia się wielostronnegoU2009U2009 U2009 5. Samokształcenie w procesie nauczania – uczenia się U2009U2009 V. Zasady nauczania – uczenia sięU2009U2009 1. Pojęcie i klasyfikacja zasad nauczania – uczenia sięU2009U2009 2. Przegląd zasad kształcenia (nauczania – uczenia się)U2009U2009 U2009U2009 VI. Metody nauczania i uczenia się szkolnegoU2009U2009 U2009 1. Pojęcie metody nauczania i uczenia sięU2009U2009 U2009U2009 2. Podział metod nauczaniaU2009U2009 U2009 3. Przegląd metod nauczaniaU2009U2009 U2009U2009 3.1. Metody podająceU2009U2009U2009 3.2. Metody problemoweU2009U2009 3.3. Metody eksponująceU2009U2009 U2009 3.4. Metody praktyczneU2009U2009 U2009U2009 3.5. Metody utrwalania materiałuU2009U2009 U2009 3.6. Kryteria doboru metod nauczaniaU2009U2009 U2009 4. Metody uczenia sięU2009U2009 U2009U2009 4.1. Metody recepcyjne (uczenie się przez przyswajanie)U2009U2009 U2009U2009 4.2. Metody heurystyczne (uczenie się przez odkrywanie i badanie)U2009U2009 U2009U2009 4.3. Metody ekspresyjne (uczenie się przez przeżywanie)U2009U2009 U2009U2009 4.4. Metody ćwiczebne (uczenie się przez działanie)U2009U2009 U2009 VII. Formy organizacyjne nauczania – uczenia się szkolnegoU2009U2009 1. Formy organizacyjne nauczania i uczenia sięU2009U2009 U2009U2009 2. Istota systemu klasowo-lekcyjnegoU2009U2009 3. Lekcja jako podstawowa forma nauczania i uczenia sięU2009U2009 4. Struktura lekcjiU2009U2009 U2009 5. Rodzaje i typy lekcjiU2009U2009 U2009U2009 5.1. Rodzaj lekcji podającejU2009U2009 U2009U2009 5.2. Rodzaj lekcji problemowejU2009U2009 U2009 5.3. Rodzaj lekcji ćwiczeniowejU2009U2009 U2009U2009 5.4. Rodzaj lekcji eksponującejU2009U2009 U2009U2009 6. Organizacja domowej nauki uczniówU2009U2009 7. Organizacja zajęć pozalekcyjnychU2009U2009 8. Wycieczki szkolneU2009U2009 U2009U2009 9. Formy organizacyjne uczenia sięU2009U2009 U2009U2009 VIII. Środki dydaktyczne w procesie nauczania – uczenia się szkolnegoU2009U2009 U2009U2009 1. Pojęcie i funkcje środków dydaktycznychU2009U2009 U2009U2009 2. Klasyfikacja środków dydaktycznychU2009U2009 U2009U2009 2.1. Środki słowneU2009U2009 U2009U2009 2.2. Proste i techniczne środki wzrokoweU2009U2009 U2009U2009 2.3. Techniczne środki słuchoweU2009U2009 U2009U2009 2.4. Środki wzrokowo-słuchowe (audiowizualne)U2009U2009 U2009U2009 3. Komputer i Internet w nauczaniu – uczeniu sięU2009U2009 U2009 4. Wykorzystanie środków dydaktycznychU2009U2009 IX. Planowanie pracy dydaktycznejU2009U2009 1. Pojęcie planowania pracy dydaktycznejU2009U2009 U2009U2009 2. Rodzaje planów pracy nauczycielaU2009U2009 U2009U2009 3. Przygotowanie rzeczowe i metodyczne nauczyciela do lekcjiU2009U2009 U2009 4. Kontrola wykonania planów dydaktycznychU2009U2009 X. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych uczniówU2009U2009 U2009 1. Sprawdzanie i pomiar osiągnięć szkolnych uczniówU2009U2009 U2009 1.1. Pojęcie, cele i funkcje sprawdzaniaU2009U2009 1.2. Formy sprawdzaniaU2009U2009 U2009U2009 1.3. Metody sprawdzaniaU2009U2009 U2009 1.4. Formy i metody samokontroliU2009U2009 U2009U2009 1.5. Testy osiągnięć szkolnychU2009U2009 U2009U2009 1.6. Ilościowe i jakościowe badania efektów kształceniaU2009U2009 U2009 2. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniówU2009U2009 2.1. Pojęcie oceniania szkolnegoU2009U2009 U2009 2.2. Przedmiot i kryteria oceny szkolnejU2009U2009 2.3. Formy i metody oceniania szkolnegoU2009U2009 U2009 2.4. Sprawdzanie i ocenianie wewnątrzszkolne i zewnętrzneU2009U2009 XI. Praca z uczniem zdolnym i opóźnionym w nauce szkolnejU2009U2009 U2009 1. Uczeń zdolny i jego cechyU2009U2009 U2009U2009 2. Formy pracy z uczniami zdolnymiU2009U2009 U2009U2009 3. Niepowodzenia w nauce szkolnej i ich rodzajeU2009U2009 4. Przyczyny niepowodzeń w nauce szkolnejU2009U2009 5. Praca z uczniem opóźnionym w nauce szkolnejU2009U2009 U2009U2009 BibliografiaU2009U2009
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43650, W.43653, W.43651, W.43652, W.43649 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Streszczenie: Wstęp; I. Podstawy dydaktyki; 1. Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki; 2. Dydaktyka ogólna i dydaktyki szczegółowe; 3. Przedmiot i funkcje dydaktyki; 4. Podstawowe pojęcia dydaktyczne; 5. Tendencje w dydaktyce współczesnej; 6. Metody badań dydaktycznych; A. Proces badania naukowego; B. Metody badań dydaktycznych; C. Techniki badań dydaktycznych; D. Metody jakościowe w badaniach dydaktycznych; II. Wartości i cele kształcenia ogólnego; 1. Wartości i ich związek z celami kształcenia ogólnego; 1.1. Rola wartości w teorii i praktyce kształcenia; 1.2. Wartości jako przedmiot badań aksjologii; 1.3. Pojęcie wartości; 1.4. Rodzaje i hierarchiczność wartości; 1.5. Związek wartości z celami kształcenia; 2. Cele kształcenia ogólnego; 2.1. Funkcje i istota celów kształcenia; 2.2. Źródła i podstawy celów kształcenia ogólnego; 2.3. Podstawy pedagogiczne i koncepcje celów kształcenia ogólnego; 2.4. Taksonomiczne ujęcia celów kształcenia ogólnego; 2.5. Uszczegóławianie celów kształcenia; 2.6. Znaczenie świadomości celów kształcenia w procesie edukacji; III. Treści kształcenia ogólnego; 1. Program i treści kształcenia; 2. Funkcje, modele, ujęcia i rodzaje programów kształcenia; 3. Interdyscyplinarne podstawy programów kształcenia; 4. Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia; 5. Autorskie programy kształcenia; 6. Kanon kształcenia ogólnego; IV. Proces kształcenia ogólnego; 1. Podstawy filozoficzne i psychologiczne procesu kształcenia; 2. Proces kształcenia jako zintegrowany proces nauczania i uczenia się; 3. Ogniwa procesu kształcenia; A. Uświadomienie uczniom celów i zadań kształcenia; B. Poznawanie nowych faktów; C. Nabywanie nowych pojęć; D. Poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy; E. Przechodzenie od teorii do praktyki; F. Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych; G. Sprawdzanie i ocena osiągnięć; 4. Integracja procesów nauczania i wychowania; V. Kształcenie wielostronne; 1. Przesłanki fizjologiczne i psychologiczne; 2. Podstawy teorii kształcenia wielostronnego; 3. Podawanie i przyswajanie wiedzy; 4. Działalność odkrywcza w szkole; 5. Eksponowanie i przeżywanie wartości; 6. Organizowanie i realizowanie działania praktycznego; VI. Proces samokształcenia; 1. Pojęcie samokształcenia; 2. Cele samokształcenia; 3. Wdrażanie do samokształcenia; VII. Zasady kształcenia; 1. Pojęcie, geneza i klasyfikacja zasad kształcenia; 2. Charakterystyka zasad kształcenia; 3. Przegląd zasad kształcenia wybranych autorów; 4. Realizacja zasad w procesie kształcenia; VIII. Metody kształcenia; 1. Wprowadzenie; 2. Pojęcie i rozwój metod nauczania; 3. Rożne aspekty nauczania; 4. Podział metod nauczania; 5. Metody podające; 6. Metody problemowe; A. Burza mózgów; B. Metoda sytuacyjna; C. Metoda inscenizacji; D. Metoda symulacyjna; 7. Metody eksponujące; 8. Metody praktyczne; 9. Nauczanie programowane; 10. Funkcje metod nauczania; 11. Kryteria doboru metod nauczania; 12. Metody uczenia się; A. Metody recepcyjne; B. Metody heurystyczne, badawcze; C. Metody ekspresyjne; D. Metody ćwiczebne; IX. Formy organizacyjne kształcenia; 1. Formy organizacji kształcenia; 2. System klasowo-lekcyjny; 3. Lekcja jako podstawowa forma kształcenia; 4. Struktura lekcji; 5. Typy lekcji i ich charakterystyka; 6. Rodzaje toków lekcyjnych; A. Tok lekcji podającej; B. Tok lekcji problemowej; C. Tok lekcji ćwiczeniowej; D. Tok lekcji eksponującej; 7. Zajęcia w klasach łączonych; 8. Formy organizacyjne pracy uczniów; A. Praca jednostkowa; B. Praca zbiorowa; C. Praca grupowa; 9. Nauka domowa uczniów; 10. Dydaktyczne zajęcia pozalekcyjne; 11. Wycieczki szkolne; X. Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym; 1. Pojęcie środków dydaktycznych; 2. Funkcje środków dydaktycznych; 3. Klasyfikacja środków dydaktycznych; 4. Środki wzrokowe; A. Proste środki wzrokowe; B. Złożone środki wzrokowe; 5. Środki słuchowe; 6. Środki wzrokowo-słuchowe (audiowizualne); 7. Środki dydaktyczne w procesie kształcenia; XI. Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej; 1. Pojęcie planowania i organizacji; 2. Rodzaje planów nauczycielskich; 3. Przygotowanie rzeczowe i metodyczne do lekcji; 4. Kontrola wykonania planu; XII. Niepowodzenia w nauce szkolnej; 1. Pojęcie niepowodzeń szkolnych; 2. Rodzaje niepowodzeń w nauce szkolnej i ich skutki; 3. Przyczyny niepowodzeń w nauce szkolnej; 4. Przezwyciężanie niepowodzeń w nauce; XIII. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia; 1. Istota i funkcje sprawdzania; 2. Formy sprawdzania; 3. Metody sprawdzania; 4. Testy osiągnięć szkolnych; 5. Jakościowe badania wyników kształcenia; 6. Ocena w procesie kształcenia; 7. Nowy system oceniania; A. Ocenianie wewnątrzszkolne; B. Ocenianie zewnętrzne; XIV. Problemy dydaktyki kształcenia ogólnego; 1. Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia; 2. Praca z uczniem zdolnym; 3. Podmiotowość w edukacji; 4. Kształtowanie zdolności twórczych w procesie kształcenia; 5. Uczenie się w świetle raportów edukacyjnych; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43099, W.43100 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej