Kształcenie nauczycieli
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(1)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(2)
Autor
Benner Dietrich
(1)
Gawrecki Paweł
(1)
Stępkowski Dariusz
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
Kształcenie nauczycieli
(-)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
Gatunek
Monografia
(1)
Podręcznik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
W publikacji przedstawiono koncepcję umożliwiającą dalsze formułowanie dyrektyw dydaktycznych odnośnie do propedeutyki nauki w wyższych klasach ostatniego poziomu systemu kształcenia ogólnego i na pierwszych latach studiów wyższych. Odwołując się do wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy wykorzystywanych w nauczaniu szkolnym i akademickim, w książce położono powtórnie nacisk na zależności zachodzące między nauczaniem i uczeniem się.
Spis treści : Od tłumacza  Wstęp Autora do wydania polskiego    Wstęp    Rozdział 1. Lekcje mistrzów – z historii europejskiego i amerykańskiego dyskursu dydaktycznego  1.1. Pojęcie paidei w Platońskiej metaforze jaskini    1.2. Dydaktyczna strona sokratejskiej aporetyki na przykładzie lekcji geometrii przedstawionej w dialogu Menon  1.3. Arystoteles o sztuce nauczania i uczeniu się  1.4. Roussowskie zasady wychowania i ich dydaktyczne znaczenie na przykładzie lekcji ze złamanym kijem  1.5. Dydaktyczne znaczenie Fichteańskiego pojęcia wychowania na przykładzie konstruowania trójkąta    1.6. Dydaktyczna koncepcja prowadzenia lekcji jako rozszerzanie doświadczenia i wiedzy uzyskanej dzięki obcowaniu z innymi według Johanna Friedricha Herbarta  1.7. Nabudowana na irytacjach edukacyjnych i negatywnych doświadczeniach (samo)kształcących dydaktyka jednolita Johna Deweya  1.8. W kierunku (naukowo-)dydaktycznych badań pedagogicznych nad taktem i profesjonalizacją nauczania  Rozdział 2. Podstawowe rozróżnienia     2.1. Wychowanie i (samo)kształcenie    2.2. Nauczanie i uczenie się    2.3. Pozytywne i negatywne doświadczenia    2.4. Trzy rodzaje przyczynowości w procesach wychowania i (samo)kształcenia     2.5. (Samo)kształcenie i kompetencja  2.6. Uwagi końcowe    Rozdział 3. Doświadczenie, wiedza, nauka oraz nauczanie, uczenie się, prowadzenie lekcji w kontekście wybranych paradygmatów nauki i typów wiedzy  3.1. Teleologiczny paradygmat nauki Arystotelesa i jego antycypacje społeczno-praktyczne  3.2. Indukcja naukowa i praxis technologiczno-społeczna według Francisa Bacona  3.3. W sprawie zależności między krytyką rozumu a konceptualizacją praxis u Immanuela Kanta  3.4. Racjonalizm krytyczny a demokracja rozwiązująca problemy – wyprowadzona z jedności nauki logika badań Karla R. Poppera i jej znaczenie dla pluralizmu nowoczesnych typów wiedzy  3.5. Doświadczenie historyczno-hermeneutyczne, (samo)kształcenie i kompetencje w nawiązaniu do Wilhelma Diltheya, Hansa-Georga Gadamera, Joachima Rittera, Johanna G. Droysena i Günthera Bucka  3.6. Kryzys nauk europejskich według Edmunda Husserla i nieprzemijające znaczenie eksplikacji doświadczenia życia codziennego w propedeutyce nauki  3.7. Max Horkheimer o teorii tradycyjnej i krytycznej, Theodor W. Adorno o bezpośredniości i mediacji oraz Jürgen Habermas o naukowo-dydaktycznej interpretacji związku między poznaniem a interesem  3.8. Theodor Litt na temat triady podmiot – metoda – przedmiot, „nieuniknioności obcowania” i „błogosławieństwa refleksji”  3.9. Wolfgang Fischer i Jörg Ruhloff o (samo)kształceniowym znaczeniu sceptyczno-transcendentalnego posługiwania się rozumem  3.10. W sprawie pragmatycznego obchodzenia się z wielorakimi typami wiedzy. Albo: apologia nowego rozumienia metod nauczania wychowującego i (samo)kształcącego  Rozdział 4. Koncepcje naukowo-dydaktyczne i tendencje rozwojowe w XX-wiecznej pedagogice niemieckiej  4.1. Od teorii nauczania Johanna Friedricha Herbarta, przez dydaktykę stopni formalnych herbartystów i teorię planu nauczania Ericha Wenigera, do krytyki prospektywnych ideałów (samo)kształcenia Hannah Arendt i Theodora Litta oraz dydaktyki kategorialnej Wolfganga Klafkiego  4.2. Dydaktyczne znaczenie metodycznych pytań kierunkowych Giseli Blankertz oraz problem konstytucji nauczania propedeutyczno-naukowego według Hermanna-Josefa Kaisera 4.3. Klausa Prangego pedagogika operatywna i jej uzupełnienie przez koncepcję dydaktycznego zapytywania i odpowiadania Alfreda Petzelta i Josefa Derbolava  4.4. W sprawie podejścia do problemów naukowo-dydaktycznych w wybranych projektach reform oświatowych w Niemczech  Rozdział 5. Elementy ogólnej dydaktyki nauki  5.1. W kierunku dydaktyki typów wiedzy i formatów sądzenia  5.2. Triada szkolna: podstawowe wiadomości teoretyczne, kompetencja sądzenia i kompetencja partycypacji w działaniu 5.3. Triada dydaktyczna: nauczanie przedmiotowe, nauczanie ponadprzedmiotowe i nauczanie metodą projektów  5.4. Triada ewaluacyjna: zadania dydaktyczne, kontrolne i testowe  5.5. Reguły i zasady konstruowania zadań ukierunkowanych, których celem jest mierzenie kompetencji z perspektywy teorii kształcenia, metodyk przedmiotowych i badań empirycznych  5.6. O konieczności i możliwości uzgodnienia modelowania dydaktycznego z kompetencyjnym  Rozdział 6. Przykłady  6.1. Matematyka: o nauczaniu twierdzenia Pitagorasa  6.2. Fizyka: od starożytnej do nowożytnej fizyki  6.3. Biologia: wprowadzenie do teorii ewolucji Darwina z uwzględnieniem różnorodności typów wiedzy naukowej  6.4. Etyka: jak Shinichi Ushida uczy etyki? Albo o dydaktycznym znaczeniu refleksyjnych zadań testowych w nauczaniu problemowym na lekcjach etyki 6.5. Polityka: jak Günther Braun czytał z uczniami ustawę zasadniczą Republiki Federalnej Niemiec  Rozdział 7. Perspektywy dotyczące przyszłości dydaktyki nauki  7.1. Kształcenie przez naukę?  7.2. Dydaktyka szkoły wyższej poza shift from teaching to learning i constructive alignment  7.3. Współzależności między badaniami naukowymi, nauczaniem, uczeniem się i uczeniem się przez badanie    Bibliografia    Indeks rzeczowy Indeks osób 
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44099 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Drogowskazy (w) Edukacji)
Zarządzanie to szczególnie istotny czynnik efektywnego funkcjonowania całego systemu oświaty zarówno w państwie, jak i w poszczególnych placówkach edukacyjnych, tworzących ten system. We współczesnej polskiej literaturze pedagogicznej problem ten jest opisywany na ogół przyczynkarsko, w odniesieniu do pojedynczych zagadnień. Brakuje natomiast opracowań całościowych i to zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym. Chodzi o publikację o charakterze podręcznikowym, ujmującą syntetycznie podstawowe zagadnienia dotyczące zarządzania w oświacie. Jednocześnie jednak taką, która zainteresuje liczną rzeszę osób pełniących funkcje kierownicze w oświacie i nie będzie teorią dla teorii.
Spis treści : Wstęp  Część pierwsza Zarządzanie – systematyka i praktyka 1. Początki i rozwój nauki o zarządzaniu w oświacie  2. Współczesne kierunki rozwoju nauki o zarządzaniu oświatą  2.1. Próby tworzenia pedagogiki zarządzania jako subdyscypliny naukowej  2.2. Konteksty badawcze w XXI wieku    3. Zarządzanie organizacją  3.1. Organizacja – interpretacje definicyjne  3.2. Zarządzanie – aspekty systemowe, socjologiczne i prakseologiczne  4. Zarządzanie systemem oświaty    4.1. Cechy systemu oświaty  4.2. Cele i struktura systemu oświaty  4.3. Zarządzanie oświatą jako działalność regulacyjna  4.4. Centralizm i decentralizm w zarządzaniu oświatą  5. Menedżerskie zarządzanie oświatą samorządową  5.1. Organizacja i funkcjonowanie struktur samorządowych  5.2. Uprawnienia samorządu w zakresie oświaty  5.3. Współczesne problemy zarządzania lokalną oświatą    5.4. Menedżerskie działania samorządu i kierownika oświaty  5.4.1. Umiejętności techniczne 5.4.2. Umiejętności społeczne    5.4.3. Umiejętności koncepcyjne  5.4.4. Kompetencje oświatowego samorządowca  5.5. Warunki efektywności działań menedżera oświaty samorządowej  6. Rodzice w systemie zarządzania oświatą  6.1. Podstawy prawne oddziaływania rodziców na instytucje edukacyjne    6.2. Uprawnienia rodziców wobec instytucji edukacyjnej  6.2.1. Prawa jednostkowe   6.2.2. Prawa zbiorowe   6.3. Udział polskich rodziców w zarządzaniu instytucją edukacyjną  6.3.1. Rada rodziców w placówce edukacyjnej  6.3.2. Udział rodziców w radach oświatowych  7. Zarządzanie placówką oświatową jako organizacją    7.1. Szkoła jako organizacja społeczna    7.2. Zarządzanie a kierowanie organizacją edukacyjną  7.3. Wolny rynek w oświacie  7.3.1. Pojęcie rynku i jego uwarunkowania w oświacie    7.3.2. Elementy wolnego rynku w polskiej oświacie  7.3.3. Niebezpieczeństwa wolnego rynku w oświacie    7.3.4. Wnioski dla dyrektora-menedżera oświaty  8. Szkoła jako placówka usługowa    8.1. Usługa jako czynność międzyludzka  8.2. Wspieranie rozwoju jednostki jako główny cel usługi edukacyjnej    8.3. Usługi edukacyjne jako produkt działania szkoły  9. Dyrektor-humanistyczny menedżer oświaty  9.1. Ewolucja pozycji dyrektora placówki edukacyjnej    9.2. Menedżer oświaty – czyli kto?  9.3. Humanistyczny menedżer oświaty    9.4. Kompetencje dyrektora-humanistycznego menedżera placówki edukacyjnej    9.4.1. Pojęcie i rodzaje kompetencji    9.4.2. Kompetencje twarde (bazowe)  9.4.3. Kompetencje miękkie (interpersonalne)    9.4.4. Wiedza niezbędna do opanowania kompetencji menedżerskich  9.5. Mistrzostwo w zakresie zarządzania szkołą    9.6. Predyspozycje kierownicze    9.7. Tworzenie koncepcji rozwoju placówki oświatowej    9.7.1. Diagnozowanie pracy szkoły jako całości oraz poszczególnych jej elementów    9.7.2. Tworzenie i realizowanie autorskiej koncepcji działalności szkoły    10. Doskonalenie kierowniczej kadry oświaty w Polsce powojennej  10.1. Doskonalenie okazjonalne (do roku 1972)  10.1.1. Prymat przygotowania ideologicznego (1945–1956)  10.1.2. Próby kształcenia merytorycznego od 1957 roku  10.2. Kształcenie w ramach systemu IKN (1972–1990)    10.2.1. Geneza koncepcji studiów podyplomowych organizacji i zarządzania oświatą  10.2.2. Organizacja studiów podyplomowych    10.2.3. Programy nauczania  10.2.4. Wymagania i wykładowcy  10.3. Menedżerskie doskonalenie kierowników oświaty po zmianach ustrojowych  Część druga Rekomendacje – co i jak zmienić? 11. Założenia projektu permanentnego doskonalenia menadżera oświaty przywódcy  11.1. Współczesne tendencje w doskonaleniu kierowniczej kadry oświaty  11.2. Doskonalenie zawodowe dyrektorów polskich placówek oświatowych w świetle badań  11.3. Zasady doskonalenia menedżerów oświaty  11.4. System wieloszczeblowego doskonalenia  12. Dylematy polskiej szkoły XXI wieku – próba diagnozy i rekomendacje 12.1. XIX-wieczne korzenie edukacji początków XXI wieku    12.1.1. Jaki świat XXI wieku?  12.1.2. Jak zmieniać szkołę?  12.2. Niezależna szkoła, uwolniony nauczyciel  12.2.1. Wyzwolić inicjatywę nauczycieli  12.2.2. Przekazać szkoły podmiotom społecznym i nauczycielom    12.2.3. Jaka rola państwa?  12.2.4. Szkoła uwolniona lepsza!    12.2.5. Refleksja odautorska    13. Jak kształcić kreatywnego nauczyciela kreatywnej szkoły? Rekomendacje  13.1. Jakie założenia kształcenia nauczycieli? Rekomendacje treściowe  13.2. Rekomendacje dotyczące form kształcenia nauczycieli  13.3. Rekomendacje dotyczące organizacji kształcenia pedagogicznego  13.4. Powrócić do sprawdzonych idei – rekomendacje historyczne    13.5. Refleksja końcowa   
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. W.44106 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej