pedagogika specjalna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(25)
Forma i typ
Książki
(25)
Dostępność
dostępne
(25)
Placówka
Wypożyczalnia
(25)
Autor
Dykcik Władysław
(4)
Grzegorzewska Maria
(2)
Pańczyk Jan
(2)
Wyczesany Janina
(2)
Gamulczak Franciszek
(1)
Grochmal-Bach B
(1)
Góralski Andrzej
(1)
Gąsowska Teresa
(1)
Głodkowska Joanna
(1)
Han-Ilgiewicz Natalia
(1)
Hulek Aleksander
(1)
Kosek-Nita Bogumiła
(1)
Nartowska Hanna
(1)
Ożdżyński Jan
(1)
Palak Zofia
(1)
Pietrzak-Stępkowska Zofia
(1)
Pilecki Jan
(1)
Raś Danuta
(1)
Szurmiak Maria
(1)
Sękowska Zofia
(1)
Wasyluk-Kuś Halina
(1)
Łaszczyk Jan
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(12)
1980 - 1989
(6)
1960 - 1969
(2)
Kraj wydania
Polska
(25)
Język
polski
(25)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
pedagogika specjalna
(-)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
25 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.32169, W.32170, W.32168 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Roczniki Pedagogiki Specjalnej / Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej ; red. Jan Pańczyk ; T.12-13)
Streszczenie: Wstęp; Część 1. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej - uczelnia z osiemdziesięcioletnią tradycją: 1. E. Tomasik. Maria Grzegorzewska - pedagog, społecznik, organizator; 2. M. Marek-Ruka. Dynamika pedagogiki specjalnej Profesor Marii Grzegorzewskiej; 3. Osiągnięcia naukowo-badawcze jednostek wydziałowych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: 3.1. Katedra Pedagogiki Specjalnej; 3.2. Katedra Psychopedagogiki Resocjalizacyjnej; 3.3. Zakład Logopedii; 3.4. Katedra Podstaw Pedagogiki i Historii Wychowania; 3.5. Katedra Pedagogiki Ogólnej; 3.6. Katedra Dydaktyki Ogólnej; 3.7. Katedra Psychologii; 3.8. Katedra Nauk Społecznych; 3.9. Zakład Metodologii; 3.10. Katedra Wychowania Estetycznego i Technicznego; 3.12. Zakład Plastyki; Część 2. Prace przeglądowe: 1. Z. Gajdzica. Dydaktyczna funkcja podręcznika w edukacji uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym; 2. J. Głodkowska. Wizerunek osoby z upośledzeniem umysłowym na początku XXI wieku w refleksji pedagoga specjalnego; 3. L. Malinowski. W Polsce - od dobroczynności do pracy socjalnej; 4. A. Mikrut. Kształcenie zintegrowane a metoda ośrodków pracy; 5. M. Nowakowska. Na początku była Ewa; 6. R. Parol, J. Pietrzak. Klątwa nad Adamem; 7. J. Pietrzak. Determinizm bilogiczny w świetle poglądów niektórych współczesnych autorów; 8. G. Szumski. Między uniwersalnością a przygodnością - wprowadzenie do porównawczej pedagogiki specjalnej; Część 3. Prace empiryczne: 1. I. Chrzanowska. Różnice w poziomie funkcjonowania społecznego dzieci 6-7 letnich i jego temperamentalno-osobowościowe uwarunkowania; 2. J. Głodkowska. Metdoa " baśniowych spotkań " w procesie wspomagania wrażliwości edukacyjnej dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; 3. J. Kostrzewski. Cechy osobowości 8-15 letnich dzieci z zespołem Downa; 4. E. Kulesza. Osiągnięcia poznawcze dzieci upośledzonych umysłowo w porównaniu z grupą w normie intelektualnej o tym samym wieku umysłowym; 5. E. Minczakiewicz. Wsparcie społeczne rodziny jako czynnik modelujący i kształtujący więzi w rodzinie wychowującej dziecko z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; 6. M. Pecyna. Zachowanie się rytmów fal beta i theta w wolnozmiennych polach magnetycznych generowanych przez magnetostymulator Viofor JPS; 7. J. Ostrowski, T. Szewczuk. Modyfikujący wpływ trwałego lęku na agresywność - asertywność wychowanek MOW w Sobótce; 8. J, Ostrowski. Cechy temperymentalno-osobowościowe grup nieformalnych; 9. J. Ostrowski. Modyfikujący wpływ środowiska instytucji resocjalizacyjnej na cechy temperamnetu; 10. E. Zasępa. Struktura osobowości a postawy religijne dzieci; Część 4. Prezentacje, refleksje, dyskusje: Wstęp; 1. R. Janeczko. Niektóre aspekty reformy dydaktycznej i przygotowania zawodowego absolwentów specjalności pedagogika terapeutyczna; 2. R. Janeczko. Współczesne konieczności rozwoju kształcenia specjalnego w Polsce i powinności przygotowania zawodowego absolwentów pedagogiki specjalnej; 3. T. rodriguez. Program nauczania jako źródło refleksji na temat potrzeb wychowawczych i społecznych; Streszczenie w języku angielskim; Streszczenie w języku rosyjskim; A) Recenzje: 1. Grażyna Olszewska-Baka (red.). " Dzieci ulicy " - problemy - profilaktyka, resocjalizacja ( L. Malinowski ); Danuta Lalak, Tadeusz Pilch (red.). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej ( L. Malinowski ); Małgorzata Sekułowicz. Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych ( E. Jutrzyna ); Maria Bogumiła Pecyna. Wolnozmienne pola magnetyczne w badaniach psychofizjologicznych ( Sz. Kubiak ); B) Przegląd czasopism: Przegląd artykułow w " American Journal on Mental Retardation " 1999-2000 ( E. Kulesza ); C) Sprawozdania: Diagnoza, wychowanie i nauczanie dzieci niepełnosprawnych. Konferencja na Ukrainie (1999) i w Rosji (2000) ( E. Kulesza ); Konferencja " Od tradycjonalizmu do ponowoczesności " zorganizowana przez Zakład Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie od 16 do 18 maja 2001 roku ( S. Przybylski ); Międzynarodowa konferencja naukowa " Dziecko z utrudnieniami rozwoju. Problemy interdyscyplinarnej diagnozy i terapii w świetle najnowszych teorii ". Wrocław, od 4 do 6 maja 2000 roku ( B. Szczupał ); D) Wspomnienia: Urszula Zofia Parol ( 1942-1998 ) ( E. Minczakiewicz ); E) Prace opublikowane w latach 2000-2001 przez Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Krakowie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41078 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Wiedza i sposoby jej osiągania; 2. Metody obserwacyjne; 2.1. Określenie, rodzaje i zasada opisu; 2.2. Metoda obserwacji bezpośredniej; 2.2.1. Pożytki z obserwowania bezpośredniego; 2.2.2. Definicja obserwacji bezpośredniej; 2.2.3. O dobrym stosowaniu obserwacji bezpośredniej; 2.2.4. Rodzaje obserwacji bezpośredniej; 2.2.5. Formy obserwacji; 2.2.6. Planowanie obserwacji; 2.2.7. Czynności przygotowawcze; 2.2.8. Sposób przeprowadzenia badań; 2.2.9. Opracowywanie wyników; 2.2.10. Możliwe trudności; 2.2.11. Zadania; 2.3. Badanie introspektywne; 2.3.1. Pożytki introspekcji; 2.3.2. Definicja introspekcji; 2.3.3. Rodzaje introspekcji; 2.3.4. Procedura i wyniki introspekcji; 2.3.5. Kilka uwag o realizacji introspekcji; 2.3.6. Przykład introspekcji; 2.3.7. Główne trudności; 2.3.8. Zadania; 2.4. Wywiad; 2.4.1. Możliwe pożytki wywiadu; 2.4.2. Opis metody; 2.4.3. Definicja wywiadu; 2.4.4. Sposoby realizacji wywiadu; 2.4.5. Sytuacje optymalne dla stosowania wywiadu; 2.4.6. Ograniczenia możliwości stosowania wywiadu; 2.4.7. Planowanie wywiadu; 2.4.8. Czynności przygotowawcze do prowadzenia wywiadu; 2.4.9. Sposób prowadzenia wywiadu i zadawania pytań; 2.4.10. Uzupełnianie wywiadu przez obserwację; 2.4.11. Weryfikacja odpowiedzi; 2.4.12. Lęk w trakcie wywiadu; 2.4.13. Rejestracja wyników wywiadu; 2.4.14. Opracowanie wyników wywiadu; 2.4.15. Możliwe problemy i ograniczenia w stosowaniu wywiadu; 2.4.16. Zadania; 2.5. Ankieta; 2.5.1. Możliwe pożytki ankiety; 2.5.2. Opis ankiety; 2.5.3. Definicja ankiety; 2.5.4. Sposoby realizacji badań ankietowych; 2.5.5. Sytuacja, w której korzystne jest stosowanie ankiety; 2.5.6. Cechy sytuacji ograniczającej możliwości stosowania ankiety; 2.5.7. Planowanie ankiety; 2.5.8. Czynności przygotowawcze; 2.5.9. Opracowanie wyników ankiety; 2.5.10. Możliwe ograniczenia w stosowaniu ankiety; 2.5.11. Zadania; 2.6. Socjometria; 2.6.1. Możliwe pożytki; 2.6.2. Krótki opis metody; 2.6.3. Warunki efektywności zastosowań; 2.6.4. Planowanie badań socjometrycznych; 2.6.5. Sposób przeprowadzenia badań; 2.6.6. Opracowanie wyników badania; 2.6.7. Możliwe ograniczenia w interpretacji wyników badań socjometrycznych; 2.6.8. Uwaga końcowa; 2.7. Sprawdziany osiągnięć szkolnych; 2.7.1. Jakie pożytki płyną z obiektywnego poznania treści opanowanej przez uczniów?; 2.7.2. Jaka droga prowadzi do obiektywnej ( tzn. zgodnej z wymaganiami programowymi ) oceny szkolnej?; 2.7.3. Jak konstruować sprawdzian osiągnięć szkolnych?; 2.7.4. Jak przeprowadzać sprawdzian osiągnięć szkolnych?; 2.7.5. Jakie rodzaje zadań testowych można wykorzystać w sprawdzianie?; 2.7.6. Jak łączyć wyniki sprawdzania osiągnięć szkolnych oceną?; 2.7.7. Jakie trudności można dostrzec w stosowaniu sprawdzianów osiągnięć szkolnych uczniów?; 2.7.8. Zadania; 2.8. Metoda analizy wytworów; 2.8.1. Pożytki z analizy wytworów; 2.8.2. Definicja i typy analizy wytworów; 2.8.3. Planowanie badania; 2.8.4. Realizacja badania; 2.8.5. Przykład; 2.8.6. Zadania; 2.9. Metoda przypadków kluczowych; 2.9.1. Sytuacje, w których warto sięgać do metody przypadków kluczowych; 2.9.2. Określenie metody; 2.9.3. Zarys procedury; 2.9.4. Przykład zastosowania; 2.9.5. Uwagi końcowe; 2.9.6. Zadania; 3. Metoda badania eksperymentalnego w pedagogice; 3.1. Określenie eksperymentu pedagogicznego; 3.2. Zmienne; 3.3. Hipoteza robocza; 3.4. Określenie procedury eksperymentalnej; 3.5. Plan eksperymentu; 3.6. Niebezpieczeństwa błędów w eksperymencie; 3.7. Przykład eksperymentu pedagogicznego; 3.8. Zadania; 4. Metody i środki opracowywania wyników badań; 4.1. Metody statystyczne; 4.1.1. Cechy i skale pomiarowe; 4.1.2. Wskaźniki opisu statystycznego; 4.1.3. Wnioskowanie statystyczne; 4.1.4. Schemat działania testów statystycznych; 4.1.5. Przykłady testów statystycznych; 4.1.6. Zadania; 5. Procedura badawcza pedagogiki specjalnej; 5.1. Podjęcie problematyki; 5.2. Sformułowanie problemu; 5.3. Uzasadnienie problemu; 5.4. Analiza problemu; 5.5. Planowanie badań; 5.6. Opracowanie metod badań i narzędzi badawczych; 5.7. Badania wstępne; 5.8. Przeprowadzenie badań właściwych; 5.9. Opracowanie wyników badania; 5.10. Krytyczna analiza wyników; 5.11. Synteza wyników; 5.12. Pisemne opracowanie całości; 5.13. Postawa badacza; Piśmiennictwo
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38808, W.38809 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Rocznik Naukowo-Dydaktyczny / Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej ; Z.150)
Streszczenie: B. Grochmal-Bach. Wprowadzenie; Część 1. Psychopedagogiczne i społeczne problemy w rewalidacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej: 1. A. Hulek. Stan i problemy przebudowy systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. V. Rutte. Syndrom wypalenia się u nauczycieli szkół specjalnych; 3. J. Volišova. Wybrane cechy osobowości nauczyciela szkoły specjalnej; 4. I. Obuchowska. O autorewalidacji; 5. J. Pačesova. Ontogeneza fonologicznego systemu dziecka; 6. T. Kott. Uwarunkowania społecznej aktywności młodzieży przewlekle chorej; 7. A. Perzanowska. Asymetria funkcjonalna półkul mózgowych i jej aspekty kliniczne; 8. J. Pilecki. Aktywność umysłowa dziecka chorego w procesie dydaktyczno-wychowawczym; 9. B. Grochmal-Bach, J. Jedynak. Reakcje nerwicowe a profilaktyka i rewalidacja pedagogiczna; 10. J. Jedynak, B. Grochmal-Bach. Funkcjonowanie społeczne dzieci przewlekle chorych w sanatoryjnych grupach wychowawczych; 11. W. Pilecka. Rozwój umysłowy dzieci chorych na astmę, mukowiscydozę i rozstrzenie oskrzeli - studium porónawcze; 12. B. Sanicka. Interakcje społeczne w środowisku rodzinnym i w szkole dzieci przewlekle chorych na astmę oskrzelową; 13. B. Wieczorek. Psychospołeczne konsekwencje defektu narządu ruchu u młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym; 14. B. Szychowiak. Rozwój społeczny dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu ruchu; 15. Z. Lohn, W. Gontarczyk. Zmienne osobowościowe a proces rehabilitacji edukacyjno-zawodowej młodzieży z przewlekłymi chorobami układu oddechowego; 16. J. Sowa. Problemy uczniów niepełnosprawnych; Część 2: Kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży z zaburzeniami narządu słuchu: 1. U. Eckert. problemy nauczania początkowegoniedosłyszących; 2. D. Kornaś, G. Gunia. Wybrane aspekty integracji dzieci z wadą słuchu w masowej szkole podstawowej; 3. J. Baran. Stosunek uczniów słyszących do ich niesłyszących rówieśników; 4. G. Gryszkiewicz. Nauczanie języka w szkole dla dzieci głuchych a glottodydaktyka; 5. J. Cieszyńska. Zaburzenia związków paradygmatycznych w nazywaniu i rozumieniu u dzieci głuchych; 6. T. Maszczak. Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna dzieci głuchych w Polsce; 7. D. Wolska. Rewalisacja indywidualna dziecka niesłyszącego w pracy Poradni Wychoawczo-Zawofowej; 8. A. Korzon. Wychowanie seksualne młodzieży gluchej; 9. G. Gunia, M. Klaczak. Zainteresowania zawodowe i wiedza o zawodach młodzieży głuchej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37489, W.37296, W.37295, W.37490, W.37488 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40325, W.39282, W.39281, W.38952, W.38951 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.5531 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; Część 1. Problematyka życia rodzinnego: 1. Rozważania wstępne; 2. Tematy zgłoszone przez uczestników zajęć w ŁDK na tle literatury przedmiotu; 2.1. Zadania i funkcje rodziny; 2.2. Ewolucja rodziny; 2.3. Urbanizacja a życie rodzinne; 2.4. Podział ról w rodzinie; 2.5. Konflikty rodzinne; 3. Materiał dokumentarny uzyskany w konsultacjach indywidualnych; 4. Problemy kluczowe dla pedagoga szkolnictwa specjalnego; Część 2. Diagnostyka życia rodzinnego: 1. Założenia i trudności diagnostyki życia rodzinnego; 2. Przegląd metod diagnostyki życia rodzinnego; 3. Badania własne; 3.1. Wywiad; 3.2. Badania indywidualne; 3.3. Katamneza; 4. Refleksje i wnioski; Część 3. Możliwości i sposoby rewalidacji rodzin problemowych: 1. Układy metod rewalidacyjnych; 2. Posunięcie rewalidacyjne typu indywidualnego; 3. Praca ugrupowań rodzinnych; 4. Akcja społeczna; 5. Refleksja na temat akcji państwowej; Zakończenie; SummaryRésumé
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.9355, W.9582, W.9581, W.9354, W.9583 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Pedagogiczne / Polska Akademia Nauk. Komitet Pedagogiczny ; red. Bogdan Suchodolski ; T.XLV)
Streszczenie: A. Hulek. Przedmowa; Referaty: 1. A. Hulek. Badania naukowe nad osobami niepełnosprawnymi i ich znaczenie dla systemu oświatowego; 2. O. Lipkowski. Niektóre funkcje pedagogiki specjalnej w teorii i praktyce wychowania; 3. K. Kirejczyk. Pedagogika specjalna w realizacji zadań szkolnictwa masowego; 4. H. Łaś. Znajomość zasad pedagogiki specjalnej u nauczycieli zbiorczych szkół gminnych i ich możliwości stosowania; 5. W. Brejak. Poradnictwo wychowawczo-zawodowe a pedagogika specjalna; 6. Z. Sękowska. Przygotowanie nauczycieli do pracy z młodzieżą specjalną szkoły ogólnokształcącej ze szczególnym uwzględnieniem klas starszych; 7. T. Gałkowski. Udział pedagogiki specjalnej w rewalidacji dzieci we wczesnym okresie rozwoju; 8. J. Pańczyk. Pedagogika specjalna w systemie przygotowania do pracy; 9. J. Dziedzic. Znaczenie wychowania fizycznego specjalnego w szkole powszechnej; 10. A. Maciarz. Pedagogika specjalna w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; 11. H. Borzyszkowska. Pedagog specjalny a dziecko upośledzone w rodzinie; 12. H. Larkowa. Znaczenie rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla systemu oświaty i wychowania; 13. J. Mikulski. Rola pedagogiki specjalnej w rozwoju służb socjalnych dla osób z dochyleniami od normy; 14. T. Janowicz. Przydatność " zespołu rehabilitacyjnego " w postępowaniu korekcyjno-rewalidacyjnym szkolnictwa specjalnego i masowego; 15. R. Pichalski, Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze jako problem pedagogiki specjalnej; 16. T. kott. Znaczenie doświadczeń wynikających z aktywności społecznej młodzieży w zakładach specjalnych przewlekle chorych dla szkolnictwa normalnego; Dyskusja: 1. Antoni Rajkiewicz; 2. Michał Balicki; 3. Jerzy Marek Nowak; 4. Tadeusz Gałkowski; 5. Maria Kabacińska-Francic; 6. Podsumowanie: Aleksander Hulek
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.32073 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40408 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; Część 1. Perspektywa specjalnej edukacji komputerowej: 1. Łaszczyk, Jan. Rola komputera w edukacji specjalnej; 2. Markieiwcz, Krzysztof. Sprzęt komputerowy i systemy operacyjne dla edukacji specjalnej; 3.Modzelewski, Mirosław. Klasyfikacja i kryteria oceny edukacyjnych programów komputerowych; 3.1. Wprowadzenie; 3.2. Klasyfikacja edukacyjnych programów komputerowych; 3.3. Ogólne kryteria oceny programów komputerowych; 3.4. Gry komputerowe; 4. Korczak, Aleksander. Elementy metodyki nauczania podstaw informatyki w kształceniu specjalnym; 4.1. Podmiot i przedmiot kształcenia; 4.2. Zakres przedmiotu informatyka w szkole specjalnej; 4.3. Specyfika stosowania mikrokomputerów na zajęciach w szkole specjalnej; 5. Fila, Mariusz, Łaszczyk, Jan. Kształcenie nauczycieli do komputerowego wspomagania edukacji specjalnej; 5.1. Zadania Studium; 5.2. Koncepcja programowa Studium; 5.3. Uczestnicy Studium i ich nabór; 5.4. Prowadzący zajęcia; 5.5. Zasady realizacyjne; 5.6. Organizacja i przebieg zajęć; 5.7. Ocena efektów funkcjonowania studium; 5.8. Podstawowe problemy; 6. Jakubowski, Stanisław, Szczepankowski, Bogdan. Rola technik informatycznych w procesie integracji osób niepełnosprawnych; 6.1. Skala zjawiska niepełnosprawności; 6.2. Informatyczne wspomaganie osób z dysfunkcją narządu ruchu; 6.3. Znaczenie komputera dla osób niesłyszących; 6.4. Komputer dobrodziejstwem dla niewidomych; 7. Markiewicz, Krzysztof. Wykorzystanie Internetu dla potrzeb osób niepełnosprawnych; 7.1. Zasoby informacyjne i edukacyjne WWW; 7.2. Poczta elektroniczna - medium wspomagające komunikowanie się; 7.3. Publiczne archiwa plików ( FTP ); 7.4. Teleedukacyjna, telepraca, teleusługi - szanse na niezależną aktywność; Część 2. Wybrane zastosowania komputera w kształceniu specjalnym: 1. Szczepakowski, Bogdan, Lemirowski, Andrzej. Komputer w pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem; 1.1. Informacje wstępne; 1.2. Komputer w wychowaniu słuchowym; 1.3. Komputer w nauce mowy dźwiękowej; 1.4. Komputer w nauce języka migowego; 2. Jakubowski, Stanisław. Komputer w kształceniu dzieci z dysfunkcją wzroku; 2.1. Niewidomi i słabowidzący; 2.2. Techniczne środki w edukacji niewidomych; 2.3. Techniki informatyczne w edukacji dzieci z dysfunkcją wzroku; 3. Dońska-Olszko, Małgorzata, Lechowicz, Anna. Dostosowanie komputera do indywidualnych potrzeb niepełnosprawnego dziecka; 3.1. Wstęp; 3.2. Rodzaje urządzeń peryferyjnych i inne pomoce do pracy na komputerze; 3.3. Adaptacje sotwarowe i programy typu shareware wykorzystywane w terapii pedagogicznej; 3.4. Oprogramowanie logopedyczne i programy wspierające alternatywną komunikację; 3.5. Wymagania wobec programów edukacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo; 3.6. Rola komputera w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo; 4. Markiewicz, Krzysztof. Komputerowe stanowisko dla osoby niesprawnej ruchowo; 4.1. Sprzęt i oprogramowanie wspomagające pracę z komputerem; 4.2. Komputer jako urządzenie sterujące otoczeniem domowym; 5. Siedlecka, Maria. Komputer w pracy oligofrenopedagoga; 6. Jabłonowska, Małgorzata. Komputer w pracy z dzieckiem doświadczającym specyficznych trudności w uczeniu się; 6.1. Typowe źródła niepowodzeń szkolnych dziecka; 6.2. Rola indywidualnych zajęć korekcyjno-wyrównawczych; 6.3. Metody i środki zwiększające skuteczność oddziaływań terapeutycznych; 6.4. Wybrane zasady pracy wspomagającej rozwój dziecka; 6.5. Niektóre ograniczenia i zagrożenia wynikające z zastosowania komputera w indywidualnej pracy z dzieckiem
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41891, W.39718, W.39720, W.41892, W.39719, W.41890 (6 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pedagogiczna Nauczyciela Przedszkola)
Streszczenie: Wstęp; I. Czynniki i mechanizmy rozwoju psychicznego dzieci; 1. Cechy procesu rozwojowego; 2. Indywidualne cechy dziecka a zaburzenia w rozwoju; II. Metody służące poznawaniu dziecka; 1. Techniki obserwacyjne; 2. Wywiad i rozmowa z rodzicami; III. Czynności saoobsługowe źródłeminformacji o dziecku; IV. Zabawy ruchowe odzwierciedleniem możliwości motorycznych dziecka i jego temperamentu; V. Analiza wytworów dzieci w wieku przedszkolnym; VI. Obserwacja i analiza aktywności werbalnej i czynnosci czytania dziecka przedszkolnego; VII. Zachowanie się dziecka w sytuacjach społecznych; 1. Nieprzystosowanie dziecka do przedszkola; 2. Trudności w kontaktach i we współdziałaniu z rówieśnikami i z dorosłymi; VIII. Wskazania terapeutyczno-wychowawcze; 1. Zespół objawów świadczących o zakłóceniach funkcji wzrokowo-ruchowych; 2. Stymulacja ogólnego rozwoju ruchowego; 3. Wyrównywanie opóźnień rozwojowych w zakresie sprawności manualnej i spostrzegania wzrokowego; 3.1. Czynności graficzne; 3.2. Gry angażujące motorykę manualną i koordynację wzrokowo-ruchową; 3.3. Ćwiczenia angażujące przede wszystkim funkcje wzrokowe; 4. Stymulacja rozwoju mowy i percepcji słuchowej; 4.1. Wzorce mowy; 4.2. Kształcenie umiejętności słuchania ( odbioru mowy ); i pobudzenie aktwyności werbalnej; 4.3. Zapamiętywanie słuchowe i wzbogacanie mowy; 4.4. Stymulacja rozwoju percepcji słuchowej u starszych przedszkolaków; Bibliografia; Spis ilustracji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.33909, 33906, 33904, 33902, 33905, W.33908, 33903, 33907, W.33910, W.33911 (10 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38970, W.38969 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Roczniki Pedagogiki Specjalnej / Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej ; red. Jan Pańczyk ; T.7)
Forma i typ
Streszczenie: Wstęp; Tadeusz Gałkowski ( 60-lecie ); Część 1. Prace przeglądowe: 1. Z. A. Baran. Integracja społeczna dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w przedszkolu, szkole i na uczelni w aspekcie ontologicznym i etycznym; 2. I. Biniakiewicz. Wspomaganie osób niepełnosprawnych w ich wszechstronnym rozwoju; 3. J. Binnebesel. Problem cierpienia i śmierci w terapii pedagogicznej; 4. J. Binnebesel. Śmierć jako konsekwencja życia - czyli słów kilka o eutanatopedagogice; 5. M. Garate ( Hiszpania ). Psychologia a program nauczania w szkolnictwie hiszpańskim; 6. J. Głodkowska. Kilka spostrzeżeń nad matematyką jako przedmiotem nauczania w zasadniczej szkole zawodowej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 7. E. Górniewicz. Pierwotne i wtórne następstwa dysleksji i dysortografii; 8. J. Górny. System karno-pedagogicznego oddziaływania i zapobiegania oraz zwalczania przestępczości nieletnich w koncepcjach i działalności praktycznej A. Moldenhawera; 9. T. Gubrynowicz. O programie biblioterapeutycznym przeprowadzonym w Zakładzie Leczniczo-Wychowawczym w Brwinowie dla dziewcząt upośledzonych umysłowo chorych na padaczkę; 10. A. hrymiewicka. O procesie przystosowania się do choroby jako krytycznego wydarzenia życiowego; 11. Cz. Kosakowski. Podmiotowość i autorewalidacja w pedagogice specjalnej; 12. Cz. Kosakowski. Refleksje o studiowaniu osób z poważną niepełnosprawnością; 13. M. Marek-Ruka. Tendencje i perspektywy ksztalcenia niepełnosprawnych w Polsce; 14. B. Matyjas. Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo; 15. J. Pańczyk. Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku; 16. Tomás Rodriguez ( Hiszpania ). Zasady kształtowania i doboru treści w programie nauczania w hiszpańskim systemie oświatowym; 17. S. Sadowska. Potrzeby i mozliwości w zakresie pomocy rodzinie z dzieckiem upośledzonym umysłowo; 18. B. Szczupał. Dobór materiałów do zajęć biblioterapeutycznych z dziećmi przewlekle chorymi; 19. G. Takczyk. Rehabilitacja wartości " zajęć wstępnych " oraz " zajęć końcowych " w metodzie ośrodków pracy; 20. G. Tkaczyk. Realizacja elementów języka polskiego w klasie I szkoły podstawowej specjalnej; 21. B. Urban. Zachowanie dewiacyjne młodzieży - rozmiary zjawiska i profilaktyka w środowisku lokalnym; A. Wojciechowski. Wartości nieuchwytne - " lege artis " w pedagogice specjalnej; 22. E. B. Zybert. O możliwości wykorzystania książek i bibliotek do rozwiązywania problemów mniejszości etnicznych; Część 2. Prace empiryczne: 1. J. Błeszyński. Badania nad echolalią i użyciem zaimka " ja " w kształtowaniu się mowy dziecka autystycznego w odniesieniu do innych jednostek nozologicznych; 2. H. Borzyszkowska. Nauczyciel i jego praca pedagogiczna z dzieckiem upośledzonym umysłowo; 3. U. Eckert. Syuacja ekonomiczno-społeczna dziecka niepełnosprawnego; 4. J. Głodkowska. Wartość psychometryczna " Wzorca czynności matematycznych " do oceny zasobu doświadczeń matematycznych uczniówm klasy pierwszej szkoły specjalnej; 5. S. Lipiński. Różnice między chłopcami niedostoswanymi i dostosowanymi społecznie w zakresie poziomu i rodzaju lęku; 6. S. Lipiński. Wpływ lęku na poczucie norm moralnych w grupie chłopców dostosowanych i niedostosowanych społecznie; 7. E. Minczakiewicz. Perspektywy żcyiowe w wyobrażeniach dorastającej młodzieży pełno- i niepełnospranwej umysłowo; 8. G. Nowak-Starz. Sytuacja szkolna uczniów z zaburzeniami mowy; 9. E. pasternak. Z badań nad funkcjonowaniem w sytuacjach trudnychdzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo; 10. M. Pecyna. Kontakt interpersonalny a problem choroby w rodzinie w badanich własnych; 11. M. Pecyna, K. Borkowska. Wpływ presji czasowej na wykonanie zadań serii J. C. Ravena TMS i TMK przez młodzież niepełnosprawną umysłowo i normalnie rozwijającą się; 12. J. Rola. Symptomatologia depresyjna w funkcjonowaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym; 13. T. Rudowski. Badania nad cechami twórczości surrealistycznej i jej związkami z poziomem uzdolnień specjalnych; 14. T. Rudowski. Badania nad cechami twórczości realistycznej i jej związkami z poziomem uzdolnień specjlanych; 15. A. Sakowicz-Boboryko. Determinanty powodzenia uczniów z wadą słuchu uczęszczających do szkół podstawowych; 16. J. Szałański. Poczucie koherencji a funkcjonowanie społeczne w okresie dorastania i młodości; 17. E. Tomasik. Biblioterapia w pedagogice terapeutycznej; 18. M. Zaorska. Sprawność językowa słyszących dzieci niesłyszących rodziców; Streszczenie w języku angielskim; Streszczenie w języku rosyjskim; A) Kronika ważniejszych wydarzeń; B) Uchwała Senatu Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z 21 czerwca 1995 roku w sprawie programu jubileuszu Uczelni w 1997 roku; C) Recenzje: Brunon Hołyst. Kryminologia. PWN, Warszawa 1994 ( Adam Krukowski ); Brunon Hołyst. Kryminologia. PWN, Warszawa 1994 ( Zofia Domalewska ); Małgorzata Kościelska. Oblicza upośledzenia. PWN, Warszawa 1995 ( Barbara Marcinkowska ); Jan Opiat. Kształcenie dzieci upośledzonych umysłowo. Wydawnictwo dra Jana Opiata, Warszawa 1994 ( Beata Tarłowska ); C) Wspomnienia: Jérôme Lejeune (1925-1994) ( Alina Dobrzańska ); Wanda Szuman (1890-1995) ( Elżbieta Wojtasiak ); D) Sprawozdania: O możliwościach rehabilitacji wzroku w Hiszpanii ( Grażyna Walczak ); Sprawozdanie z zagranicznego stażu naukowego w Japonii ( Ewa Kulesza ); Sprawozdanie z XVIII Międzynarodowego Kongresu Kształcenia Głuchych w Tel-Awiwie w dniach 16-20 lipca 1995 roku ( Ewa Kulczycka ); Konferencja naukowa nt. " Stan badań nad kształceniem specjalnym ( teraźniejszość i perspektywy )". Kraków 23-27 maja 1995 roku ( Elżbieta Minczakiewicz ); Sprawozdanie z obrad nt. " Pedagogika specjalna - oczekiwania i zadania społeczne " II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego w Toruniu ( 31 sierpnia - 2 września 1995 roku ) ( Józef Binnebesel ); E) Prace opublikowane w 1995 r. przez Wydawnictwo Wyżeszej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie; F) Informacja dla autorów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39578 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Roczniki Pedagogiki Specjalnej / Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej ; red. Jan Pańczyk ; T.10)
Forma i typ
Streszczenie: Wstęp; Część 1. Prace przeglądowe: 1. K. Baranowicz. Pomiar postaw interpersonalnych - uwagi o technice badawczej; 2. I. Chrzanowska. Metody gier dydaktycznych w nauczaniu dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej; 3. T. Majewski. Problemy niewidomych i słabowidzących seniorów; 4. M. Marek-Ruka. Jakość edukacji niepełnosprawnej warunkiem ich pełnej rehabilitacji; 5. E. Minczakiewicz. Forma dźwiękowa spontaniczna wypowiedzi dzieci niepełnosprawnych umysłowo o zaburzonym procesie rozwoju mowy; 6. B. Olszewska. Integracja w ramach edukacji państw wspólnoty europejskiej; 7. J. Pańczyk. Przesłanki i uwarunkowania niesegregacyjnego kształcenia osób niepełnosprawnych; 8. J. Pańczyk. Zasady nauczania specjalnego ( dydaktyki specjalnej ); 9. E. pasternak. Sytuacje trudne w szkole specjalnej w świetle opinii nauczycieli; Część 2. Prace empiryczne: 1. K. Baranowicz. Postawy matek dzieci niepełnosprawnych kształconych wspólnie z dziećmi pełnosprawnymi; 2. Z. Gajdzica. Funkcje podręcznika w kształceniu uczniów lekko upośledzonych umysłowo; 3. A. Giryński. Rozumienie zjawiska śmierci przez dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; 4. J. Głodkowska. Orientacja przestrzenna w diagnozie doświadczeń matematycznych uczniów szkoły specjalnej; 5. J. Głodkowska. Warunki środowiskowe w wyznaczaniu szans edukacyjnych uczniów klasy pierwszej szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 6. A. Klaus. Postawy allocentryczne i egocentryczne 10-12-letnich chłopców chorych na cukrzycę a cechy ich osobowości oraz wpływ postaw wychowawczych rodziców na cechy osobowości ich synów; 7. I. Kocemba, S. Szymańska, E. Zasępa. Osobowościowe uwarunkowania postaw wobec osób niepełnosprawnych; 8. I. Kocemba, S. Szymańska, E. Zasępa. Poziom lęku, depresji oraz poczucie bezpieczeństwa a postawy wobec osób niepełnosprawnych; 8. J. Kostrzewski. Skala pomiaru percepcji słuchowej słów. Wersja A; 9. A. Mikrut. Związek między agresją ojców i agresją ich dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 10. M. Pecyna. Style radzenia sobie ze stresem a struktura osobowości dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 11. J. Rola. Wymiary i korelaty depresji u ojców dzieci przewlekle chorych; Streszczenie w języku angielskim; Streszczenie w języku rosyjskim; A) Kronika ważniejszych wydarzeń; B) Sylwetki pedagogów specjalnych: Eugeniusz Nurowski ( Jan Pańczyk ); C) Recenzje: Teresa Borkowska. Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji ( B. Marcinkowska ); Władysław Dykcik (red.). Pedagogika specjalna ( E. Zasępa ); Edukacja: jest w niej ukryty skarb - raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacquesa Delorsa ( L. Malinowski ); Wanda Stojanowska. Ochrona dziecka przed negatywnymi skutkami konfliktu miedzy jego rodzicami ( M. Urban ); Franciszek Adamski (red.). Wychowanie na rozdrożu ( L. Malinowska ); D) Sprawozdania: Sprawozdanie z seminarium poświęconego pamięci prof. dr hab. Włodzimierza Pietrzaka ( K. Bieńkowska-Robak, M. Słupek ); Zagadnienia wczesnej opieki nad dzieckiem specjalnej troski w USA. Prawo i praktyka ( E. Kulesza ); Sympozjum " Marzenia czy rzeczywistość - wizje XXI wieku " ( M. Marek-Ruka ); Sprawozdanie z obrad XVI Sekcji III Zjazdu Pedagogicznego w Poznaniu w dniach 21-23.09.1998 r. nt. " Edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych szansą na ich godne życie " ( J. Pańczyk ); Sprawozdanie z udziału w IV Europejskiej Konferencji Zespołu Downa ( Fourth European Down Syndrome Conference ), która odbyła się w dniach 10-13 marca 1999 roku w Bugibba, Malta ( M. Pecyna ); E) Z ostatniej chwili; F) Prace opublikowane w 1998 r. przez Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie; G) Informacje dla autorów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40876 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od wydawcy; Wstęp; Rozdział 1. Ewolucja teorii i praktyka pedagogiki specjalnej: 1. Uwagi terminologiczne; 2. Aspekty historyczne pedagogiki specjalnej; 3. Ewolucja pedagogiki specjalnej; 4. Interdyscyplinarne aspekty pedagogiki specjalnej; 5.Pedagogika specjalna w aspekcie edukacyjnym; 6. Trendy rozowjowe we współczesnej pedagogice specjalnej; 6.1. Przedmiot zainteresowań i zakres pedagogiki specjalnej; 6.2. System kształcenia specjalnego; 7. Kształcenie specjalnej w polskim systemie edukacyjnym; 7.1. Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w Polsce; 7.2. Założenia współczesnego systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 7.3. Kształcenie pedagogów specjalnych dla systemu integracyjnego; 8. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce ( Wiesława Szczepaniak-Maleszka ); Rozdział 2. Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie: 1. Pojęcie resocjalizacji; 2. Aspekt historyczny resocjalizacji nieletnich; 3. Wykolejenie społeczne; 4. Objawy wykolejenia społecznego młodzieży; 5. Przyczyny przestępczości; 6. Przestępczość nieletnich i formy jej zwalczania; 7. Cele i zasady wychowania resocjalizacyjnego; 8. Resocjalizacja w środowisku otwartym; 9. Resocjalizacja w zakładach poprawczych; 10. Resocjalizacja nieletnich w zakładach wychowawczych; 11. Współczesne trendy w pedagogice resocjalizacyjnej; 12. System opieki nad dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie; Rozdział 3. Rehabilitacja dzieci niewidomych i słabowidzących: 1. Budowa, funkcjonowanie i znaczenie narządu wzroku; 2. Dysfunkcje narządu wzroku; 3. Osoby niewidome i słabowidzące; 4. Stopień inwalidztwa wzroku a możliwości rehabilitacji pedagogicznej; 5. Przyczyny inwalidztwa wzroku; 6. Ewolucja sytuacji społęcznej i kształcenia niewidomych; 7. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 8. Przegląd badań nad dziećmi słabowidzącymi; 9. Rehabilitacja pedagogiczna dzieci niewidomych i słabowidzących; 10. Stres i frustracja w życiu dziecka z inwalidztwem wzroku; 11. Elementy specjalne kstzałcenia niewidomych i słabowidzących; 11.1. Pismo punktowe L. Braille'a; 11.2. Zasada poglądowości w nauczaniu niewidomych; 11.3. Wskazówki metodyczne; 11.4. Ćwiczenia kompensacyjne, korekcyjne i orientacyjne w kształceniu niewidomych; 12. Uwarunkowania efektywności rehabilitacji uczniów niewidomych; 13. Uwarunkowania efektywności uczniów słabowidzących; 14. Problemy integracyjnego kstzałcenia uczniów niewidomych i słabowidzących; 15. Rehabilitacja zawodowa niewidomych i słaobowidzących; Rozdział 4. Rehabilitacja dzieci niesłyszących i słabosłyszących: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Głuchota a rozwój psychiczny dziecka; 3. Specyfika proceesów poznawczych u dziecka z uszkodzonym słuchem; 4. Specyficzne warunki kształtowania mowy dzieci niesłyszących; 5. Problematyka nauczania i wychowania dzieci niesłyszących; 6. Rozwój szkolnictwa dla dzieci niesłyszących; 7. Wychowanie dziecie niesłyszących w wieku przedszkolnym; 8. Metody nauczanie mowy dzieci niesłyszących; 9. Współczesne tendencje w rehabilitacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących; 10. System fonogestów jako klucz do rozumienia mowy oralnej i tekstu przez dzieci niesłyszące; 11. Perspektywy rehabilitacji niesłyszących; Rozdział 5. Rehabilitacja dzieci upośledzonych umysłowo: 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Profilaktyka w zakresie upośledzenia umysłowego; 3. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 5. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 6. Kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 7. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 8. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzonych umysłowo; 9. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy; 10. Realizacja metody ośrodków pracy; 10.1. Zajęcia wspólne; 10.2. Obserwacja; 10.3. Kojarzenie; 10.4. Ekspresja; 11. Fomry ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 11.1. Ćwiczenia fizyczn jako forma ekspresji; 11.2. Czytanie i pisanie; 12. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalnego w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 13. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach specjalnych; 14. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 15. Funkcje nauczania problemowego w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 16. Uwagi dotyczące rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; Rozdział 6. Terapia wychowawcza dzieci hospitalizowanych i niepełnosprawnych ruchowo: 11. Ograniczenia zaspokajania potrzeb przez choroby i dysfunkcje sprawności fizycznej; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Wpływ choroby i niepełnosprawności ruchowej na stan psychiczny dziecka; 4. Mózgowe porażenie dziecięce jako rodzaj niepełnosprawności; 4.1. Objawy, rodzaje, terapia; 4.2. Epidemiologia mózgowego porażenia dziecięcego; 5. Choroba reumatyczna jako problem medyczno-pedagogiczny; 6. Cele i formy terapii wychowawczej; 7. Nauczanie dzieci w szkole szpitalnej; Rozdział 7. Korekcja fragmentarycznych deficytów rozwojowych utrudniających dzieciom uczenie się: 1. Zjawisko fragmentarycznych deficytów rozwojowych; 2. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 3. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w uczeniu się; 4. Opóźnienie rozwoju funkcji słuchowych jakoprzyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 5. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń w nauce; 6. Zaburzenia lateralizacji jako przyczyna trudności w uczeniu się; 7. Zaburzenia mowy a trudności w uczeniu się; 8. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 9. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 10. Organizowanie w Poslce pomocy dzieciom z trudnościami w czytaniu i pisaniu; 11. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 12. Zasady pracy korekcyjno-wyrównawczej z dziećmi; 13. Zasady działań korekcyjnych; 14. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; Rozdział 8. Pomoc logopedyczna w procesie rehabilitacji: 1. Koncepcje logopedii i jej specjalizacje zawodowe; 2. Rozwój logopedii w Polsce; 3. Opieka logopedyczna w Polsce; 4. Rozwój mowy - przyczyny jej zaburzeń; 5. Proces rehabilitacji logopedycznej; 6. Funkcje pomocy logopedycznej dzieciom upośledzonym umysłowo; 7. Metody pracy logopedycznej; 7.1. Ćwiczenia stosowane na etapie przygotowawczym do opanowania prawidłowej mowy; 7.2. Metody wywoływania dźwięków; 7.3. Utrwalanie dźwięków; 8. Ogólne zasady metodyczne; 9. Efekty rehabilitacji mowy; 10. Rehabilitacja logopedyczna dzieci z uszkodzonym słuchem; Rozdział 9. Kształcenie specjalne dzieci wybitnie zdolnych: 1. Cechy wyróżniające uczniów zdolnych; 2. Problem kształcenia uczniów zdolnych w Polsce; 3. Wybrane formy pracy z uczniami zdolnymi w Europie; Aneksy: 1. Szkolnictwo specjalne w Polsce w latach 1980-1995 ( Rocznik Statystyczny GUS 1995 ); 2. Szkolnictwo specjalne w Polsce w roku szkolnym 1994/95 według rodzaju niepełnosprawności uczniów ( Rocznik Statystyczny GUS 1995 ); 3. Zarządzenie nr 9 Ministra Eduakcji Narodowej z dnia 7 czerwca 1996 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych specjalnych szkołach podstawowych oraz zasadniczych i średnuch zawodowych; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży dla dzieci i mlodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim; 5. Deklaracja Praw Dziecka uchwalona jednomyślnie przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1959 roku; 6. Dekalracja Praw Osób Upośledzonych Umysłowo. Rezolucja 2856 (XXVI) przyjęta przez Zgromadzenie Oólne ONZ w dniu 20 grudnia 1971; 7. Deklaracja Praw Osób Niepełnosprawnych. Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ z dnia 9 grudnia 1975; 8. Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku; 9. Ustawa z dnia 21 września 1990 roku o Ratyfikacji Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Oólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku; 10. Podstawowe Zasady Dotyczące Wyrównywania Możliwości Rozwojowych Osób Niepełnosprawnych, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 grudnia 1993 roku; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39576 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.34790, W.34792, W.34793, W.34789, W.34896, W.34791 (6 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32120, 32112, 32111, 32115, W.32119, W.32117, W.32118, 32114 (8 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39655, W.39737 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Rocznik Naukowo-Dydaktyczny / Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej ; Z.175)
Streszczenie: Wstęp; I. Prace rewalidacyjne z upośledzonymi umysłowo ( wybrane zagadnienia ): 1. A. Mikrut. Aktywność społeczna osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - warunkowania i przejawy; 2. S. Olszewski. Poziom samooceny i samoakceptacji uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, a ich pozycja socjometryczna w zespole klasowym; 3. D. Łakomy, M. Trojańska. Próba stymulacji rozwoju sprawności manualnej dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w oparciu o zajęcia muzyczno-ruchowe; 4. A. Pękała, J. Wyczesany. Rola i znaczenie muzyki w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim klas I-III; 5. K. Parys. Wpływ pytań na czas uczenia się tekstów przez dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim; 6. M. Konarska. Redagowanie listów przez uczniów klas VIII lekko upośledzonych umysłowo; 7. E. Minczakiewicz. Emotywna funkcja komunikacyjna u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 8. D. Wolska. Poziom funkcjonowania społecznego osób dorosłych upośledzonych umysłowo w świetle badań Zmodyfikowaną Skalą Przystosowania Społecznego R. McConkeya; II. Wybrane zagadnienia z rewalidacji głuchych: 1. G. Gunia. Proces adaptacji dzieci z wadą słuchu w toku rewalidacji instytucjonalnej; 2. M. Klaczak, M. Szymańska. Przyczyny rekwalifikacji dzieci niedosłyszących i ich sytuacja w szkole dla głuchych; 3. D. Kornaś. Zabawy dzieci głuchych na terenie przedszkola masowego; 4. A. Rakowska. Rozumienie stosunków określanych za pomocą przyimków przez dzieci niesłyszące; III. Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży: 1. T. Oleńska-Pawlak. Percepcja środowiska rodzinnego i szkolnego przez dzieci przewlekle chore i kalekie; 2. P. Majewicz. Próba wykorzystania socjoterapii w korekcji zaburzeń zachowania dzieci w młodszym wieku szkolnym; 4. J. Pilecki, Z. Gruntkowski. Preferowane wartości oraz umiejętności społeczne młodzieży niewidomej i widzącej; 5. B. Grochmal-Bach, D. Łakomy, M. Trojańska. Poglądy stuedntów na stres i wartości życia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38499, W.39437, W.38308, W.38310, W.38498, W.38496, W.39913, W.38497, W.39439, W.39438, W.38309 (11 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej