dziecko upośledzone umysłowo
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(53)
Forma i typ
Książki
(52)
Filmy i seriale
(1)
Dostępność
dostępne
(51)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(52)
Autor
Wyczesany Janina
(4)
Kościelska Małgorzata
(3)
Mikrut Adam
(3)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(3)
Pecyna Maria Bogumiła s
(3)
Piszczek Maria
(3)
Szymańska Zofia
(3)
Głodkowska Joanna
(2)
Nowak Jadwiga
(2)
Ploch Leszek
(2)
Polkowska Irena
(2)
Bałachowicz Józefa
(1)
Brauner Alfred
(1)
Brauner Francoise
(1)
Brearley Gill
(1)
Carr Janet
(1)
Cholewczyńska Ewa
(1)
Dońska-Olszko Małgorzata
(1)
Gałkowski Rafał
(1)
Hulek Aleksander
(1)
Janosz Bożena
(1)
Jodłowska Bogusława
(1)
Karwot Izydor
(1)
Kirejczyk Kazimierz
(1)
Kosmowska Barbara
(1)
Kosterska Izabela
(1)
Kowaliszyn Krystyna
(1)
Kuza Alina
(1)
Landrus Rhoda
(1)
Lewandowski Wojciech
(1)
Mesibov Gary
(1)
Michałowicz Roman
(1)
Muszyńska Irena
(1)
Nadolska Hanna
(1)
Olechnowicz Hanna
(1)
Opiat Jan Marian
(1)
Pietruczanis Monika
(1)
Pilecki Jan
(1)
Pisula Ewa
(1)
Podolski Kazimierz
(1)
Poniatowska Stefania
(1)
Rakowska Alicja
(1)
Rola Stanisław
(1)
Różycka Jadwiga
(1)
Sachacka Elżbieta
(1)
Schaffer Bruce
(1)
Schopler Eric
(1)
Simmonds Posy
(1)
Smereka Tomasz
(1)
Sobolewska Anna
(1)
Sołtys-Chmielowicz Anna
(1)
Tkaczyk Grażyna
(1)
Zaleski Tomasz
(1)
Świerczek Małgorzata
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(10)
1990 - 1999
(33)
1980 - 1989
(3)
1960 - 1969
(3)
1950 - 1959
(2)
Kraj wydania
Polska
(53)
Język
polski
(53)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
szkolnictwo
(53)
53 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Teoretyczne podstawy rozwoju umiejętności czytania: 1. Czytanie jako forma komunikacji językowej; 2. Istota komunikacji językowej; 3. Pojęcia czytania; 4. Struktura procesu czytania; 4.1. Rozwój umiejętności czytania i jego determinanty; 4.1.1. Etapy rozwoju umiejętności czytania; 4.2. Uwarunkowania rozwoju czytania; Rozdział 2. Metodologiczne podstawy badań: 1. Cele badań; 2. Zmienne i ich wskaźniki; 3. Modele badań, techniki i narzędzia pomiaru; 4. Dobór próby i etapy badań; Rozdział 3. Dynamika rozwoju umiejętności czytania uczniów szkół specjalnych w procesie kształcenia: 1. Zmiany poziomu i struktury techniki rekodowania; 1.1. Zmiany sposobu rekodowania; 1.2. Zmiany wskaźników poprawności rekodowania; 1.3. Zmiany wskaźników tempa rekodowania; 1.4. Zmiany w globalnych wynikach pomiaru techniki rekodowania; 2. Zmiany poziomu i struktury umiejętności czytania ze zrozumieniem; 2.1. Rozwój umiejętności czytania na poziomie elementarnym; 2.2. Rozwój umiejętności czytania na poziomie dosłownym; 2.3. Rozwój umiejętności czytania na poziomie interpretacyjnym; 2.4. Zmiany w globalnych wynikach pomiaru umiejętności czytania ze zrozumieniem; Rozdział 4. Psychologiczne i społeczno-pedagogiczne determinanty rozwoju umiejętności czytania: 1. Rola czynników indywidualnych w rozwoju umiejętności czytania; 2. Rola czynników środowiskowo-pedagogicznych w rozwoju umiejętności czytania; 2.1. Czynniki środowiskowe a osiągnięcia dzieci w czytaniu; 2.2. Niektóre cechy nauczyciela a osiągnięcia dzieci w czytaniu; 2.3. Niektóre wskaźniki oddziaływań rewalidacyjnych a osiągnięcia dzieci w czytaniu; 2.4. Organizacja i warunki kształcenia a osiągnięcia dzieci w czytaniu; Podsumowanie i wnioski; Wykaz literatury; Załączniki; Streszczenie w języku angielskim
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38590 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa do wydania polskiego; Wstęp; Rozdział 1. Specyficzne cechy uczenia się występujące u dzieci upośledzonych umysłowo i autystycznie: 1. Dorosły wobec poziomu "zero"; 1.1. Pozornie nielogiczne początki - przerwać obojętność; 1.2. Inna forma działania - śmieszność; Rozdział 2. Podstawowe zajęcia wychowawcze: 2. Postępowanie wychowawcze w zajęciach rytmiczno-muzycznych; 3. Wypracowanie mowy i języka (demutyzacja); 4. Ćwiczenia praksji ręki; 5. Poprzez taniec.; 6. Zabawki; Rozdział 3. "Pierwsze kroki" w uczeniu się: 7. Zdobywanie niezależności; 7.1. Higiena osobista; 7.2. Jedzenie; 7.3. Kontrolowanie zwieraczy (wypróżnianie); 7.4. Ubieranie się; 7.5. Poruszanie się po ulicy; 8. Kształcenie percepcji; 9. Nauka manipulowania; 9.1. Naklejanie - kalkomania; 9.2. Nawlekanie perełek; 9.3. Dziurkowanie; 9.4. Kolorowanie; 9.5. Cięcie i wycinanie; 9.6. Początki tkania; 9.7. Początki szycia; 9.8. Puzzle i układanki; 9.9. Początki modelowania; Rozdział 4. Dziecko i jego ciało: 10. Nabywanie schematu ciała; 11. Wychowanie psychoruchowe i wychowanie fizyczne; 12. Początki pływania; 13. Równowaga; Rozdział 5. Przygotowanie do szkoły: 14. Aktywność graficzna (grafizm); 15. Początki czytania; 16. Początki liczenia; Rozdział 6. Początki kształcenia zawodowego (młodzież): 17. Praca w drewnie; 17.1. Zasady ogólne; 17.2. Szlifowanie; 17.3. Piłowanie drewna; 17.4. Piłowanie - przerzynanie z zastosowaniem pił; 18. Wbijanie gwoździ i zbijanie przedmiotów; 18.1. Przykręcanie śrub i wkrętów; 19. Rozpoczęcie pracy - introligatorstwo; Podsumowanie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39385, W.38553, W.41314, W.38697, W.39386, W.38698 (6 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Podziękowanie; 1. Układ i zawartość tematyczna książki: 1.1. Forma książki; 1.2. Model; 1.3. Dzieci; 1.4. Psychoterapia; 1.5. Styl - język; 2. Niektóre typowe problemy: 2.1. Znaczące czynniki w okresie wczesnego rozwoju; 2.2. Wpływ środowiska; 2.3. Uczucia rodziców; 2.4. Najczęściej spotykane rodzaje niepełnosprawności ruchowej; 3. Dziecko z problemami w zakresie porozumiewania się: 3.1. Komunikacja i niepełnosprawność; 3.2. Różnice rasowe i kulturowe; 3.3. Zaburzenia rozwoju języka; 3.4. Trudności w mówieniu; 3.5. Alternatywne i wspierające mowę metody porozumiewania się - ACC; 3.6. Wybór ACC - alternatywnej i wspierającej mowę metody porozumiewania się; 4. Płeć i związki międzyludzkie: 4.1. Niepełnosprawność i płeć; 4.2. Wpływy rodziców; 4.3. Pytania stawiane przez młodzież; 4.4. Terapeuta; 4.5. Dojrzewanie; 4.6. Związki międzyludzkie; 4.7. Wykorzystywanie seksualne; 5. Porozmawiajmy o niepełnosprawności: 5.1. Charakterystyka uczucia towarzyszące niepełnosprawnemu dziecku; 5.2. Pierwsze lekcje na temat niepełnosprawności i choroby przewlekłej; 6. Poczucie straty: 6.1. Model poczucia straty; 6.2. Poczucie straty i niepełnosprawność; 6.3. Komentarze dzieci w okresie poczucia straty; 7. Zaprzeczenie: 7.1. Wpływy rodziców; 7.2. Inne oczekiwania; 7.3. Terapia w przypadku zaprzeczenia; 8. Gniew: 8.1. Wypieranie poczucia gniewu; 8.2. Wyrażanie złości; 8.3. Wykorzystanie gniewu w terapii; 9. Poczucie winy: 9.1. Kultura, religia i społeczeństwo; 9.2. Problemy rodziny; 9.3. Wybór i odpowiedzialność; 10. Poczucie żalu: 10.1. Rozżalone dziecko; 10.2. Poczucie żalu u dziecka niepełnosprawnego; 10.3. Wyrażanie żalu; 11. Depresja: 11.1. Sytuacje stresujące dziecko niepełnosprawne; 11.2. Nastolatki i problemy zawiązane z jedzeniem; 11.3. Strategie radzenia sobie z problemem; 12. "Gry" kierowanie i inne techniki: 12.1. Lalki; 12.2. Rysowanie; 12.3. Używanie kamieni; 12.4. Modelowanie; 12.5. Odgrywanie ról; 12.6. Inne techniki; 13. Terapeuta i klient: 13.1. Kto może zostać psychoterapeutą?; 13.2. Kontrakt; 13.3. Nadzór superwizora; 13.4. Zaangażowanie rodziców; 13.5. Inne dyscypliny; 13.6. Zdolności terapeuty; 14. Umiejętności terapeuty: 14.1. Co powinieneś wiedzieć?; 14.2. Umiejętności terapeutyczne; 14.3. Ważne aspekty terapii; 15. Dalsza terapia i dorastanie: 15.1. Zakończenie terapii; 15.2. Kontynuowanie terapii; 15.3. Terapia długofalowa; 15.4. Dorastanie i odejście od terapii; 15.5. Utrzymywanie kontaktu; Słowniczek; Bibliografia; Użyteczne organizacje; Indeks
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40736, W.40721, W.40512 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Słowo wstępne; Część I: 1.Sposoby nauki; 2. Obserwacja: śledzenie i liczenie; 3. Wzmacnianie (nagradzanie); 4. Ekwiwalenty; 5. Uczenie przez naprowadzanie; 6. Naśladowanie: uczenie się przez odtwarzanie; 7. Oduczanie złych nawyków; 8. Zapisy i wykresy; Część II: 9. Jak nauczyć niektórych ważnych umiejętności?; 10. Ubieranie i rozbieranie dziecka; 11. Nauka mycia; 12. Moczenie mimowolne; 13. Jedzenie i obyczaje przy stole; 14. Nauka mowy; 15. Zabawy; 16. Fobie i obsesje; 17. Zapisywanie przebiegu i wyników
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36741, W.36739, W.32279, W.36737, W.36738, W.36740 (6 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
tabele
Streszczenie: 1. Założenia programu i jego konstrukcja; 2. Cele edukacji zintegrowanej i zadania szkoły podstawowej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 3. Podstawa programowa w edukacji wczesnoszkolnej szkoły podstawowej specjalistycznej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 4. Plan nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 5. Treści kształcenia i oczekiwane osiągnięcia ucznia w klasach I-III szkoły podstawowej specjalnej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 5.1. Edukacja polonistyczna; 5.2. Edukacja społeczno-przyrodnicza; 5.3. Edukacja matematyczna; 5.4. Edukacja techniczna; 5.5. Edukacja plastyczna; 5.6. Edukacja muzyczna; 5.7. Edukacja zdrowotno-ruchowa; 6. Integralne ośrodki tematyczne; 6.1. Tematyka integralnych ośrodków wielokierunkowej działalności uczniów - klasa I; 6.2. Struktura dnia aktywności; 6.3. Przykładowy scenariusz zajęć integralnych dla klasy II; 7. Kontrola i ocena osiągnięć ucznia; 7.1. System oceniania; 7.2. Przykład zredagowanej oceny opisowej; 7.3. Arkusz obserwacji osiągnięć ucznia klasy I szkoły podstawowej specjalnej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 8. Rewalidacja indywidualna; 9. Karta pracy - załącznik do przykładowego scenariusza dla klasy II
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.p9890, W.p9674, W.p9875, W.p9675, W.p9891, W.p9673 (6 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40409, W.40561, W.40410 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Roczniki Pedagogiki Specjalnej / Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej ; red. Jan Pańczyk ; T.12-13)
Streszczenie: Wstęp; Część 1. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej - uczelnia z osiemdziesięcioletnią tradycją: 1. E. Tomasik. Maria Grzegorzewska - pedagog, społecznik, organizator; 2. M. Marek-Ruka. Dynamika pedagogiki specjalnej Profesor Marii Grzegorzewskiej; 3. Osiągnięcia naukowo-badawcze jednostek wydziałowych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej: 3.1. Katedra Pedagogiki Specjalnej; 3.2. Katedra Psychopedagogiki Resocjalizacyjnej; 3.3. Zakład Logopedii; 3.4. Katedra Podstaw Pedagogiki i Historii Wychowania; 3.5. Katedra Pedagogiki Ogólnej; 3.6. Katedra Dydaktyki Ogólnej; 3.7. Katedra Psychologii; 3.8. Katedra Nauk Społecznych; 3.9. Zakład Metodologii; 3.10. Katedra Wychowania Estetycznego i Technicznego; 3.12. Zakład Plastyki; Część 2. Prace przeglądowe: 1. Z. Gajdzica. Dydaktyczna funkcja podręcznika w edukacji uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym; 2. J. Głodkowska. Wizerunek osoby z upośledzeniem umysłowym na początku XXI wieku w refleksji pedagoga specjalnego; 3. L. Malinowski. W Polsce - od dobroczynności do pracy socjalnej; 4. A. Mikrut. Kształcenie zintegrowane a metoda ośrodków pracy; 5. M. Nowakowska. Na początku była Ewa; 6. R. Parol, J. Pietrzak. Klątwa nad Adamem; 7. J. Pietrzak. Determinizm bilogiczny w świetle poglądów niektórych współczesnych autorów; 8. G. Szumski. Między uniwersalnością a przygodnością - wprowadzenie do porównawczej pedagogiki specjalnej; Część 3. Prace empiryczne: 1. I. Chrzanowska. Różnice w poziomie funkcjonowania społecznego dzieci 6-7 letnich i jego temperamentalno-osobowościowe uwarunkowania; 2. J. Głodkowska. Metdoa " baśniowych spotkań " w procesie wspomagania wrażliwości edukacyjnej dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; 3. J. Kostrzewski. Cechy osobowości 8-15 letnich dzieci z zespołem Downa; 4. E. Kulesza. Osiągnięcia poznawcze dzieci upośledzonych umysłowo w porównaniu z grupą w normie intelektualnej o tym samym wieku umysłowym; 5. E. Minczakiewicz. Wsparcie społeczne rodziny jako czynnik modelujący i kształtujący więzi w rodzinie wychowującej dziecko z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; 6. M. Pecyna. Zachowanie się rytmów fal beta i theta w wolnozmiennych polach magnetycznych generowanych przez magnetostymulator Viofor JPS; 7. J. Ostrowski, T. Szewczuk. Modyfikujący wpływ trwałego lęku na agresywność - asertywność wychowanek MOW w Sobótce; 8. J, Ostrowski. Cechy temperymentalno-osobowościowe grup nieformalnych; 9. J. Ostrowski. Modyfikujący wpływ środowiska instytucji resocjalizacyjnej na cechy temperamnetu; 10. E. Zasępa. Struktura osobowości a postawy religijne dzieci; Część 4. Prezentacje, refleksje, dyskusje: Wstęp; 1. R. Janeczko. Niektóre aspekty reformy dydaktycznej i przygotowania zawodowego absolwentów specjalności pedagogika terapeutyczna; 2. R. Janeczko. Współczesne konieczności rozwoju kształcenia specjalnego w Polsce i powinności przygotowania zawodowego absolwentów pedagogiki specjalnej; 3. T. rodriguez. Program nauczania jako źródło refleksji na temat potrzeb wychowawczych i społecznych; Streszczenie w języku angielskim; Streszczenie w języku rosyjskim; A) Recenzje: 1. Grażyna Olszewska-Baka (red.). " Dzieci ulicy " - problemy - profilaktyka, resocjalizacja ( L. Malinowski ); Danuta Lalak, Tadeusz Pilch (red.). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej ( L. Malinowski ); Małgorzata Sekułowicz. Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych ( E. Jutrzyna ); Maria Bogumiła Pecyna. Wolnozmienne pola magnetyczne w badaniach psychofizjologicznych ( Sz. Kubiak ); B) Przegląd czasopism: Przegląd artykułow w " American Journal on Mental Retardation " 1999-2000 ( E. Kulesza ); C) Sprawozdania: Diagnoza, wychowanie i nauczanie dzieci niepełnosprawnych. Konferencja na Ukrainie (1999) i w Rosji (2000) ( E. Kulesza ); Konferencja " Od tradycjonalizmu do ponowoczesności " zorganizowana przez Zakład Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie od 16 do 18 maja 2001 roku ( S. Przybylski ); Międzynarodowa konferencja naukowa " Dziecko z utrudnieniami rozwoju. Problemy interdyscyplinarnej diagnozy i terapii w świetle najnowszych teorii ". Wrocław, od 4 do 6 maja 2000 roku ( B. Szczupał ); D) Wspomnienia: Urszula Zofia Parol ( 1942-1998 ) ( E. Minczakiewicz ); E) Prace opublikowane w latach 2000-2001 przez Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Krakowie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41078 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36786, W.36787, W.36788, W.32436 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Psychomotoryka dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 1. Dynamika procesów nerwowych i jej zaburzenia; 2. Fizjologia podstawy sprawności ruchowej; 3. Zaburzenia rozwoju ruchowego; 4. Znaczenie ruchu dla psychomotorycznego rozwoju dziecka; Emocje; Procesy emocjonalno-motywacyjne; Rola muzyki w usprawnianiu psychomotorycznym dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; Zajęcia rytmiczno-muzyczne jako jeden ze sposobów pobudzania aktywności dziecka głębiej upośledzonego umysłowo; Treści programowe wychowania muzycznego i rytmiki w szkole życia; 1. Instrumenty perkusyjne; 2. Ćwiczenia rytmiczne i metryczne; 3. Ćwiczenia dynamiczne i agogiczne; 4. Ćwiczenia hamujące i pobudzające; 5. Ćwiczenia słuchowe; 6. Ćwiczenia głosowe; 7. Słuchanie muzyki; 8. Ćwiczenia autoorientacyjni i orientacji przestrzennej; 9. Ćwiczenia ilustracyjno-taneczne; 10. Przykładowe konspekty zajęć muzycznych i rytmicznych; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37399, W.38682, W.37670, W.37401, W.37669, W.37671, W.37400, W.38683 (8 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Podziękowanie; Wstęp; 1. Dziecko - przemoc - wychowanie: 1.1. Bińczycka J.: Dziecko w kręgu wychowania rygorystycznego; 1.2. Syrek E.: Wychowanie zdrowotne jako problem pedagogiczny; 1.3. Wyczesany J.: Poczucie osamotnienia u młodzieży szkolnej; 1.4. Pilecka B.: Profilaktyka samobójstw w kontekście procesu wychowawczego; 1.5. Jodłowska B.: Filozoficzne przesłanki pedagogiki majeutycznej; 1.6. Farnicka M.: Źródła wychowania. Analiza czynników wynikających ze wzorców i wymagań kulturowych; 2. Dylematy wychowania: 2.1. Dołęga Z.: O relacji przywiązania; 2.2. Borecka-Biernat D.: Osobowościowe i wychowawcze czynniki warunkujące agresję fizyczną młodzieży w społecznej sytuacji trudnej; 2.3. Ledwoch B.: Specyfika zaburzeń emocjonalnych u dzieci z dysleksją rozwojową a proces wychowania; 2.4. Magdzicka E.: Dziecko w relacjach z dorosłymi; 2.5. Kowalska-Wojtysiak M.: Syndrom nieadekwatnych osiągnięć ( SNO ) uczniów w świetle S. B. Rimm; 2.6. Miłkowska-Olejniczak G.: Rola środowiska w zapobieganiu demoralizacji dzieci i młodzieży; 3. Nauczyciel - wychowanie - prawa dziecka: 3.1. Bieńkowska I.: Kary i nagrody stosowane przez nauczycieli wobec dzieci w młodszym wieku szkolnym; 3.2. Trojanowska E.: Rola oceny opisowej w procesie kształtowania u ucznia w młodszym wieku szkolnym obrazu własnej wartości; 3.3. Grabowska K.: Postawy młodzieży wobec miłości i seksu; 3.4. Sasin P.: Używanie środków uzależniających przez młodzież szkolną w woj. opolskim w latach 1995-1999; 3.5. Chodorowska M.: Prawa dziecka-ucznia jednym z podstawowych komponentów wychowania podmiotowego; 3.6. Nowak A.: Sytuacja prawna dziecka małoletniego; 4. Dziecko - wartości - czas wolny: 4.1. Jodłowska B.: Pedagogika czasu wolnego - utopia czy konieczność; 4.2. Dziad A.: Dziecko niepełnosprawne intelektualnie i jego świat wartości w czasie wolnym; 4.3. Chełstowski K.: Wartości a wychowanie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie; *** Wyczesany J., Flanczewska M.: Kolegium Nauczycielskie w Gliwicach - doświadczenia i plany rozwojowe w dziesiątym roku istnienia; Noty o autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41241, W.41018, W.41248, W.41246, W.41022, W.41244, W.41243, W.41249, W.41250, W.41247, W.41020, W.41245, 40961, W.41242, W.41021, W.41019 (16 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Uwagi szczegółowe; 2. Działania w zbiorze liczb naturalnych w zakresie miliona; 2.1. Zadania oznaczone; 2.2. Zadania oznaczone " z szumami "; 2.3. Zadania nieoznaczone; 2.4. Zadania nieoznaczone " z szumami "; 2.5. Zadania sprzeczne; 2.6. Mnożenie liczb naturalnych; 3. Ułamki; 4. Geometria; 5. Projekt rozkładu materiału nauczania matematyki w klasie VII; 6. Sprawdzanie umiejętności matematycznych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.p9367, W.p9368, W.p9369 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Dzieci szkoły specjalnej: 1. Dzieci upośledzone umysłowo; 1.1. Istota i przyczyny upośledzenia umysłowego; 1.2. Charakterystyka dzieci upośledzonych umysłowo; 1.3. Typy dzieci upośledzonych umysłowo; 2. Dzieci otępiałe umysłowo; 2.1. Dzieci otępiałe umysłowo na tle chorób atakujących ośrodkowy układ nerwowy; 2.2. Dzieci otępiałe umysłowo na tle chorób psychicznych; 2.3. Dzieci otępiałe umysłowo na tle urazów mózgu; 3. Dzieci pozornie upośledzone umysłowo; 4. Poznanie dziecka i pisanie charakterystyki; 4.1. Uwagi ogólne; 4.2. Sposoby poznania dziecka; 4.3. Pisanie charakterystyki; Rozdział 2. Konieczne wiadomości teoretyczne o metodzie ośrodków pracy: 1. Rys historyczny; 2. Etapy dydaktyczne w metodzie ośrodków; 3. Przykładowe opracowanie ośrodka; 4. Wartość metody ośrodków; Rozdział 3. Praca z dziećmi upośledzonymi umysłowo - w pierwszym okresie nauczania: 1. Zadania okresu wstępnego; 2. Warunki rozwoju i zdrowie dziecka; 3. Wiadomości i umiejętności dziecka; 4. Rozwój psychiczny dziecka; 5. Rozwijanie umiejętności spostrzegania i specjalne ćwiczenie zmysłów; 6. Kształcenie podstawowych form zachowania się; 7. Przygotowanie dzieci do zrozumienia pisma jako symbolu; 8. Postępowanie dzieci do zrozumienia pisma jako symbolu; 9. Program, pomoce naukowe i organizacja pracy; Rozdział 4. Praca z dziećmi w okresie nauki czytania bez znajomości liter: 1. Cele i treść nauczania; 2. Nauczanie języka polskiego; 3. Nauczania arytmetyki; 4. Rysunki, prace ręczne, śpiew i wychowanie fizyczne; 5. Organizacja i formy pracy; Rozdział 5. Nauczanie w okresie analizy i syntezy w drugim półroczu klasy I: 1. Zadania, treść i formy nauczania; 2. Nauka języka polskiego; 3. Nauczanie arytmetyki; 4. Nauczanie przedmiotów i organizacja pracy; 5. Wyniki nauczania; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.5648, W.5839, W.5647, W.5645, W.5646, W.5838, W.5649 (7 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.p9721, W.40242, p9720 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.p9231, W.p9232, W.p9230, W.p9229, W.p9233 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: O autorki; 1. Subiektywny obraz upośledzenia; 1.1. Wprowadzenie; 1.2. Upośledzenie jako uzależnienie; 1.2.1. Przypadek Heleny; 1.3. Upośledzenie jako udaremnienie; 1.3.1. Przypadek Jarka; 1.4. Upośledzenie jako cierpienie; 1.4.1. Przypadek Kazimiery; 1.5. Upośledzone Ja. Upośledzony umysł. Upośledzone życie; 2. Rodzinny obraz upośledzenia; 2.1. Wprowadzenie; 2.2. Uczucie rodziców dzieci upośledzonych i ich ewolucja; 2.2.1. Lęk. Żałoba. Wrogość. Miłość; 2.3. Problemy wybranych członków rodzin; 2.3.1.Ojcowie. Rodzeństwo. Babcie i dziadkowie; 2.4. Strategie radzenia sobie i nieradzenia przez rodziców z traumą upośledzenia; 2.4.1. Bezpośrednie reakcje na traumę. Strategie długofalowe; 2.5. Czego potrzeba rodzinie; 3. Właściwości rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym; 3.1. Wprowadzenie; 3.2. Decentracja poznawcza; 3.2.1. Decentracja poznawcza: cecha umysłu, osobowości czy wychowania. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Interpretacja; 3.3. Umiejętności językowe; 3.3.1. Mowa a myślenie czy mowa a doświadczenie. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Interpretacja; 3.4. Aktywność zabawowa; 3.4.1. Zabawa dziecka - w jakim stopniu zależy od dorosłego. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Interpretacja; 3.5. Gotowość komunikacyjna; 3.5.1. Komunikowanie się - czy wyraża patologię więzi. Charakterystyka badań. Wyniki badań i interpretacje kliniczne. Wnioski; 3.6. Reprezentacja Ja - poczucie tożsamości; 3.6.1. Rozpoznanie siebie a stosunek do siebie. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Wnioski; 3.7. Obraz własnego ciała a aktywność ruchowa; 3.7.1. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Wnioski; 3.8. Poczucie własności; 3.8.1. Poczucie własności w przebiegu prawidłowego rozwoju. Podstawowe pojęcia i założenia badań. Poczucie własności u dzieci z upośledzeniem umysłowym. Modele rozwoju; 3.9. Podsumowanie; 4. Drogi dojścia i drogi wyjścia z upośledzenia. Próba syntezy; 4.1. Czynniki upośledzenia; 4.1.1. Czynniki biologiczne. Czynniki społeczne. Czynniki psychologiczne; 4.2. Etapy patologizacji rozwoju; 4.2.1. Etap wstępny - predykatory zaburzeń. Etap I - powstanie uszkodzenia. Etap II - negatywne sprzężenie zwrotne. Etap III - usztywnienie procesów patologicznych; 4.3. Pomóc w rozwoju osobom z upośledzeniem umysłowym i problem profilaktyki; 4.4. Terapia dzieci i rodzin; 4.4.1. Koncepcja tworzenia się upośledzenia a zasady terapii. Zależność oddziaływania terapeutycznego od fazy rozwoju dziecka i etapu patologizacji. Ukierunkowanie terapii na rozwijanie Ja. Włączenie do terapii otoczenia społecznego; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40551, W.40552, W.40553 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: O autorki; 1. Subiektywny obraz upośledzenia; 1.1. Wprowadzenie; 1.2. Upośledzenie jako uzależnienie; 1.2.1. Przypadek Heleny; 1.3. Upośledzenie jako udaremnienie; 1.3.1. Przypadek Jarka; 1.4. Upośledzenie jako cierpienie; 1.4.1. Przypadek Kazimiery; 1.5. Upośledzone Ja. Upośledzony umysł. Upośledzone życie; 2. Rodzinny obraz upośledzenia; 2.1. Wprowadzenie; 2.2. Uczucie rodziców dzieci upośledzonych i ich ewolucja; 2.2.1. Lęk. Żałoba. Wrogość. Miłość; 2.3. Problemy wybranych członków rodzin; 2.3.1.Ojcowie. Rodzeństwo. Babcie i dziadkowie; 2.4. Strategie radzenia sobie i nieradzenia przez rodziców z traumą upośledzenia; 2.4.1. Bezpośrednie reakcje na traumę. Strategie długofalowe; 2.5. Czego potrzeba rodzinie; 3. Właściwości rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym; 3.1. Wprowadzenie; 3.2. Decentracja poznawcza; 3.2.1. Decentracja poznawcza: cecha umysłu, osobowości czy wychowania. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Interpretacja; 3.3. Umiejętności językowe; 3.3.1. Mowa a myślenie czy mowa a doświadczenie. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Interpretacja; 3.4. Aktywność zabawowa; 3.4.1. Zabawa dziecka - w jakim stopniu zależy od dorosłego. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Interpretacja; 3.5. Gotowość komunikacyjna; 3.5.1. Komunikowanie się - czy wyraża patologię więzi. Charakterystyka badań. Wyniki badań i interpretacje kliniczne. Wnioski; 3.6. Reprezentacja Ja - poczucie tożsamości; 3.6.1. Rozpoznanie siebie a stosunek do siebie. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Wnioski; 3.7. Obraz własnego ciała a aktywność ruchowa; 3.7.1. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Wnioski; 3.8. Poczucie własności; 3.8.1. Poczucie własności w przebiegu prawidłowego rozwoju. Podstawowe pojęcia i założenia badań. Poczucie własności u dzieci z upośledzeniem umysłowym. Modele rozwoju; 3.9. Podsumowanie; 4. Drogi dojścia i drogi wyjścia z upośledzenia. Próba syntezy; 4.1. Czynniki upośledzenia; 4.1.1. Czynniki biologiczne. Czynniki społeczne. Czynniki psychologiczne; 4.2. Etapy patologizacji rozwoju; 4.2.1. Etap wstępny - predykatory zaburzeń. Etap I - powstanie uszkodzenia. Etap II - negatywne sprzężenie zwrotne. Etap III - usztywnienie procesów patologicznych; 4.3. Pomóc w rozwoju osobom z upośledzeniem umysłowym i problem profilaktyki; 4.4. Terapia dzieci i rodzin; 4.4.1. Koncepcja tworzenia się upośledzenia a zasady terapii. Zależność oddziaływania terapeutycznego od fazy rozwoju dziecka i etapu patologizacji. Ukierunkowanie terapii na rozwijanie Ja. Włączenie do terapii otoczenia społecznego; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39902, W.40021 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: O autorki; 1. Subiektywny obraz upośledzenia; 1.1. Wprowadzenie; 1.2. Upośledzenie jako uzależnienie; 1.2.1. Przypadek Heleny; 1.3. Upośledzenie jako udaremnienie; 1.3.1. Przypadek Jarka; 1.4. Upośledzenie jako cierpienie; 1.4.1. Przypadek Kazimiery; 1.5. Upośledzone Ja. Upośledzony umysł. Upośledzone życie; 2. Rodzinny obraz upośledzenia; 2.1. Wprowadzenie; 2.2. Uczucie rodziców dzieci upośledzonych i ich ewolucja; 2.2.1. Lęk. Żałoba. Wrogość. Miłość; 2.3. Problemy wybranych członków rodzin; 2.3.1.Ojcowie. Rodzeństwo. Babcie i dziadkowie; 2.4. Strategie radzenia sobie i nieradzenia przez rodziców z traumą upośledzenia; 2.4.1. Bezpośrednie reakcje na traumę. Strategie długofalowe; 2.5. Czego potrzeba rodzinie; 3. Właściwości rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym; 3.1. Wprowadzenie; 3.2. Decentracja poznawcza; 3.2.1. Decentracja poznawcza: cecha umysłu, osobowości czy wychowania. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Interpretacja; 3.3. Umiejętności językowe; 3.3.1. Mowa a myślenie czy mowa a doświadczenie. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Interpretacja; 3.4. Aktywność zabawowa; 3.4.1. Zabawa dziecka - w jakim stopniu zależy od dorosłego. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Interpretacja; 3.5. Gotowość komunikacyjna; 3.5.1. Komunikowanie się - czy wyraża patologię więzi. Charakterystyka badań. Wyniki badań i interpretacje kliniczne. Wnioski; 3.6. Reprezentacja Ja - poczucie tożsamości; 3.6.1. Rozpoznanie siebie a stosunek do siebie. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Wnioski; 3.7. Obraz własnego ciała a aktywność ruchowa; 3.7.1. Charakterystyka badań. Wyniki badań. Wnioski; 3.8. Poczucie własności; 3.8.1. Poczucie własności w przebiegu prawidłowego rozwoju. Podstawowe pojęcia i założenia badań. Poczucie własności u dzieci z upośledzeniem umysłowym. Modele rozwoju; 3.9. Podsumowanie; 4. Drogi dojścia i drogi wyjścia z upośledzenia. Próba syntezy; 4.1. Czynniki upośledzenia; 4.1.1. Czynniki biologiczne. Czynniki społeczne. Czynniki psychologiczne; 4.2. Etapy patologizacji rozwoju; 4.2.1. Etap wstępny - predykatory zaburzeń. Etap I - powstanie uszkodzenia. Etap II - negatywne sprzężenie zwrotne. Etap III - usztywnienie procesów patologicznych; 4.3. Pomóc w rozwoju osobom z upośledzeniem umysłowym i problem profilaktyki; 4.4. Terapia dzieci i rodzin; 4.4.1. Koncepcja tworzenia się upośledzenia a zasady terapii. Zależność oddziaływania terapeutycznego od fazy rozwoju dziecka i etapu patologizacji. Ukierunkowanie terapii na rozwijanie Ja. Włączenie do terapii otoczenia społecznego; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38198, W.38196, W.38470, W.38438, W.38197 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych i z zaburzeniami w rozwoju ; T.4)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41171 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Mózgowe porażenie dziecięce / red. Roman Michałowicz. - Wyd. 2 popr. i uzup. - Warszawa : Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1993. - 460 s. : il., zdj. ; 24 cm.
Streszczenie: Przedmowa do pierwszego wydania; Przedmowa do drugiego wydania; Część 1. Problemy kliniczno-diagnostyczne: 1. Definicja, obraz kliniczny, podział - Roman Michałowicz; 1.1. Piśmiennictwo; 2. Wady rozwojowe oraz uszkodzenia ośrodkowe układu nerwowego powstałe w życiu płodowym i w okresie noworodkowym - Roman Michałowicz; 2.1. Embiopatie i fetopatie wirusowe; 2.2. Fetopatie bakteryjne; 2.2.1. Kiła wrodzona; 2.2.2. Listerioza; 2.2.3. Kandydoza; 2.3. Fetopatie wywołane przez pasożyty; 2.3.1. Toksoplazmoza wrodzona; 2.4. Embiopatie i fetopatie spowodowane działaniem czynników toksycznych; 2.5. Wady rozwojowe ośrodkowego układu nerwowego; 2.6. Niektóre choroby ciężarnej zaburzające krążenie; 2.6.1. EPH-gestozy; 2.6.2. Noworodek matki chorej na cukrzycę; 2.6.3. Noworodek matki z niewydolnością krążenia; 2.6.4. Noworodek matki z niedokrwistością; 2.7. Uszkodzenia okołoporodowe; 2.8. Niedotlenienie płodu w okresie ciąży; 2.9. Zespół niedotlenienia u noworodka; 2.10. Wylew śródczaszkowy w okresie okołoporodowym i noworodkowym; 2.11. Noworodek przedwcześnie urodzony ( noworodek o małej masie urodzeniowej ); 2.12. Noworodek dystroficzny; 2.13. Noworodek z ciąży mnogiej; 2.14. Choroba hemolityczna ( cytotoksyczna ) noworodków; 2.15. Procesy zapalne ośrodkowego układu nerwowego; 2.16. Napady drgawek; 2.17. Podsumowanie; 2.18. Piśmiennictwo; 3. Zmiana anatomopatologiczna - Bogdan Woźniewicz; 3.1. Zmiany krwotoczne w ośrodkowym układzie nerwowym u wcześniaków; 3.1.1. Krwotok podpajęczynówkowy; 3.1.2. Krwotoki wewnątrzkomórkowe i przykomórkowe; 3.2. Zmiany miąższowe w ośrodkowym układzie nerwowym u noworodków donosznych; 3.2.1. Uszkodzenie istoty białej; a) Giloza przykomorowa; b) Martwica przykomorowa; 3.2.2. Uszkodzenie istoty szarej; a) Obumieranie neuronów; b) Martwica kory móżdżku; c) Martwica istoty szarej jąder wzgórza; d) Martwica pnia mózgu; e) Martwica mostu; f) Martwica rdzenia kręgowego; 4. Okres noworodkowy dziecka w ocenie neurologiczno-pediatyrycznej - Roman Michałowicz i Jolanta Chmielik; 4.1. Fizjologia noworodka donoszonego; 4.2. Ocena neurologiczna noworodka; 4.3. Ocena czynności sensorycznej u noworodka; 5. Rozpoznawanie wczesne - Jolanta Chmielik i Roman Michałowicz; 5.1. Ocena rozwoju psychoruchowego niemowlęcia; 5.2. Ocena przydatności niektórych odruchów postawy, prostowania i równowagi; 5.2.1. Odruch toniczny szyjny asymetryczny; 5.2.2. Odruch toniczny szyjny symetryczny; 5.2.3. Odruch podparcia; 5.2.4 Odruchy prostowania a) Odruch szyjny prostujący; 5.2.5. Reakcja spadochronowa; 5.2.6. Odruchy chwytne z kończyn górnych; 5.2.7. Odruchy chwytne z kończyn dolnych; 5.3. Ocena odruchów według Vojty; 5.4. Obserwacja wzrostu obwodu czaszki niemowlęcia; 5.5. Podsumowanie - Roman Michalowicz; 5.6. Piśmiennictwo; 6. Metody oceny rozwoju psychoruchowego - Jadwiga Ślenzak; 6.1. Piśmiennictwo; 7. Wybrane problemy psychiatryczne - Łucja Ignatowicz; 7.1. Upośledzenie umysłowe; 7.2. Zaburzenia w sferze emocjonalno-popędowej u dzieci bez istotnego zmniejszenia sprawności umysłowej; 7.3. Napady padaczkowego; 7.4. Moczenie mimowolne; 7.5. Mimowolne nietrzymanie kału; 7.6. Tiki; 7.7. Autyzm wczesnodziecięcy; 7.8. Podsumowanie; 7.9. Piśmiennictwo; 8. Dziecko ryzyka - Roman Michałowicz; 9. " Zespół encefalopatii " u dzieci - Roman Michałowicz i Roman Ignatowicz; 10. Problemy diagnostyczne - Roman Michałowicz; 10.1. Wybrane zagadnienia z diagnostyki prenatalnej; 10.2. Różnicowanie mózgowego porażnie dziecięcego z innymi chorobami ośrodkowego układu nerwowego; 10.2.1. Zespół piramidowy; 10.2.2. Zespół pozapiramidowy; 10.3. Zespół móżdżkowy; 10.3.1. Zespół uszkodzenia obwodowego neuronu ruchowego; 10.4. Metody pomocnicze służące rozpoznawaniu i różnicowaniu mózgowego porażenia dziecięcego; 10.4.1. Diagnostyka ultrasonograficzna ośrodkowego układu nerwowego - Kamil Wermeński; 10.4.2. Tomografia komputerowa; 10.5. Piśmiennictwo; Część 2. Leczenie: 11. Kinezyterapia - Zofia Lubicz-Rudnicka; 11.1. Krytyczny rys historyczny metod usprawniania; 11.1.1. Metoda Phelpsa; 11.1.2. Metoda Margaret S. Rood; 11.1.3. Metoda Kabata; 11.1.4. Metoda Singe Brunstrom; 11.1.5. Metoda Bobathów; 11.1.6. Metoda Peto; 11.1.7. Metoda Temple'a Faya; 11.1.8. Metoda Domana i Delcata; 11.1.9. Metoda Vojty; 11.2. Zasady usprawniania ruchowego; 11.2.1. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy; a) Pozycja dziecka we wczesnym zapobieganiu utrwalenia się patologicznych objawów porażenia; b) Ochronny wyprost ramion; c) Kształtowanie symetryczne utrzymania głowy i rąk; d) Ułatwianie ruchów; 11.2.2. Usprawnianie dzieci w wieku przedszkolnym; 11.2.3. Usprawnianie dzieci w wieku szkolnym; 11.3. Specyfika najczęściej stosowanych ćwiczeń w różnych formach klinicznych mózgowego porażenia dziecięcego; 11.4. Metody oddziaływania wychowawczego; 11.5. Wyniki rehabilitacji i ich uwarunkowania; 11.6. Aneks: a) Badania odruchów według Fiorentino; b) Test funkcjonalny dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym; 11.7. Piśmiennictwo; 12. Wczesna stymulacja rozwoju mowy u dzieci w pierwszym roku życiu - Elżbieta Stecko i Roman Michałowicz; 12.1. Piśmiennictwo; 13. Wpływ zaburzeń mowy na kształtowanie się osobowości dziecka - Roman Michałowicz i Elżbieta Stecko; 13.1. Piśmiennictwo; 14. Rehabilitacja logopedyczna - Elżbieta Stecko; 14.1. Piśmiennictwo; 15. Przykurcze i zniekształcenia oraz ich leczenie - Mieczysław M. Koszla; 15.1. Definicja; 15.2. Rys historyczny; 15.3. Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii; 15.3.1. Anatomia patologiczna; 15.4. Obraz kliniczny; 15.4.1. Typ spastyczny ( kurczowy ); 15.4.2. Typ pozapiramidowy; 15.4.3. Typ ataktyczny; 15.4.4. Niedowłady kurczowe poszczególnych części układu ruchu; 15.5. Leczenie; 15.5.1. Usprawnienie fizyczne; 15.5.2. Leczenie operacyjne; 15.6. Piśmiennictwo; 16. Leczenie farmakologiczne - Roman Ignatowicz i Roman Michałowicz; 16.1. Piśmiennictwo; Część 3. Problemy psychologiczno-pedagogiczne: 17. Kierunki i metody oddziaływania psychologiczno-pedagogicznego wspomagającego rozwój psychiczny; 17.1. Uwagi ogólne - Jadwiga Ślenzak; 17.1.1. Piśmiennictwo; 17.2. Oddziaływanie psychopedagogiczne wspomagające wczesny rozwój dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym - Ewa Mazanek; 17.2.1. Podstawowe zasady oddziaływania; 17.2.2. Pielęgnacja i samoobsługa; 17.2.3. Oddziaływanie psychopedagogiczne na dzieci od 0 do 4 roku życia wspomagające rozwój ich procesów poznawczych; 17.2.4. Organizacja opieki przedszkolnej; 17.2.5. Piśmiennictwo; 17.3. Dojrzałość szkolna - Jadwiga Bogucka; 17.3.1. Sprawność ruchowa; 17.3.2. Sprawność manualna; 17.3.3. Poziom rozwoju umysłowego; 17.3.4. Poziom rozwoju mowy; 17.3.5. Poziom rozwoju funkcji wzrokowo-ruchowych; 17.3.6. Poziom lateralizacji; 17.3.7. Poziom funkcji słuchowo-ruchowych; 17.3.8. Dojrzałość emocjonalno-społeczna; 17.3.9. Podsumowanie; 17.3.10. Piśmiennictwo; 18. Z badań nad zaburzeniami rozpoznawania schematu ciała u dzieci z mózgowym porażeniem - Jadwiga Bogucka; 18.1. Piśmiennictwo; 19. O niektórych metodach usprawniania psychoruchowego za pomocą muzyki - Jadwiga Bogucka; 19.1. Pogląd na znaczenie muzyki w terapii; 19.2. Próby zastosowania muzyki w terapii dzieci z zaburzeniami układu ruchu; 19.3. Piśmiennictwo; 20. Rola rodziny w procesie leczenia dziecka; 20.1. Wychowanie w rodzinie - Jadwiga Ślenzak; 20.1.1. Piśmiennictwo; 20.2. Wpływ kalectwa na życie emocjonalne w rodzinie - Jadwiga Bogucka i Ewa Mazanek; 20.3. Rola rodziców w kształtowaniu osobowości dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym - Ewa Mazanek; 20.4. Postawy rodzicielskie wobec dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym - Roman Ignatowicz; 20.4.1. Piśmiennictwo; 20.5. Formy pracy z rodzicami - Jadwiga Bogucka; 20.5.1. Piśmiennictwo; 20.6. Przystosowanie społeczne dzieci - Jadwiga Ślenzak; 20.6.1. Piśmiennictwo; Skorowidz
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37596, W.42797, W.37613, W.38751 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Miejsce metodyki wychowania i nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w pedagogice specjalnej; Rozdział 2. Podstawowe założenia pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkole podstawowej specjalnej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 1. Cele i zadania szkoły specjalnej; 2. Plan i programy nauczania w szkole podstawowej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 3. Organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-IV szkoły podstawowej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; Rozdział 3. Metoda ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej. Rys historyczny i stan aktualny; 1. Metoda Decroly'ego jako pierwowzór metody ośrodków pracy; 2. Ewolucja metody Decroly'ego w warunkach polskiego szkolnictwa specjalnego; 3. Etapy dydaktyczne w metodzie ośrodków pracy; 4. Planowanie pracy w klasach początkowych; Rozdział 4. Początkowa nauka czytania i pisania uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 1. Metody nauki czytania i pisania - krótki rys historyczny; 2. Okres przygotowawczy do nauki czytania i pisania; 3. Okres czytania i pisania bez znajomości liter; 4. Okres analizy i syntezy; Rozdział 5. Matematyka w metodzie ośrodków pracy; 1. Możliwości poznawcze i specyficzne trudności uczniów; 2. Analiza programu nauczania matematyki klas początkowych, minimum programowe; 3. Kształtowanie pojęcia liczby i działania arytmetycznego; 4. Rozwiązywanie zadań tekstowychw klasach I-IV; 5. Geometryczne doświadczenia uczniów; 6. Rola gier i zabaw w nauczaniu matematyki; Rozdział 6. Muzyka w metodzie ośrodków pracy; 1. Funkcje i zadania muzyki; 2. Treści naucznia muzyki; 3. Metody, formy i środki dydaktyczne; Rozdział 7. Plastyka w metodzie ośrodków pracy; 1. Cele i zadania plastyki; 2. Treści programowe; 3. Technika i środki dydaktyczne; 4. Ocenianie prac plastycznych; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40546, W.40547, W.40892 (3 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej