Sękowska Zofia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Dostępność
dostępne
(8)
Placówka
Wypożyczalnia
(8)
Autor
Sienkiewicz Henryk
(140)
Prus Bolesław
(101)
Żeromski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam
(92)
Orzeszkowa Eliza
(79)
Sękowska Zofia
(-)
Krzyżanowski Julian
(60)
Słowacki Juliusz
(59)
Suchodolski Bogdan
(58)
Kraszewski Józef Ignacy
(57)
Lenin Włodzimierz
(54)
Dąbrowska Maria
(50)
Okoń Wincenty
(50)
Lenin W. I
(48)
Bogdanowicz Marta
(45)
Kolberg Oskar. Dzieła wszystkie
(45)
Kolberg Oskar
(44)
Wyka Kazimierz
(44)
Kupisiewicz Czesław
(42)
Wyspiański Stanisław
(41)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(39)
Markiewicz Henryk
(35)
Witwicki Władysław
(35)
Iwaszkiewicz Jarosław
(34)
Pigoń Stanisław
(34)
Śliwerski Bogusław
(34)
Kotarbiński Tadeusz
(33)
Pieter Józef
(32)
Rocławski Bronisław
(32)
Szekspir William
(32)
Fredro Aleksander
(30)
Nałkowska Zofia
(30)
Reymont Władysław St
(30)
Nowacki Tadeusz
(29)
Krasiński Zygmunt
(28)
Parandowski Jan
(28)
Szuman Stefan
(28)
Morcinek Gustaw
(27)
Sieroszewski Wacław
(27)
Conrad Joseph
(26)
Doroszewski Witold
(26)
Włodarski Ziemowit
(26)
Jałowiec Magdalena
(25)
Juszczyk Stanisław
(25)
Jastrun Mieczysław
(24)
Orkan Władysław
(24)
Wołoszynowa Lidia
(24)
Zapolska Gabriela
(24)
Brandys Kazimierz
(23)
Marks Karol
(23)
Prus Bolesław (Aleksander Głowacki)
(23)
Suchodolski Bodgan
(23)
Tuwim Julian
(23)
Korczak Janusz
(22)
Piszczek Maria
(22)
Zieliński Bronisław
(22)
Łobocki Mieczysław
(22)
Bunsch Karol
(21)
Kieniewicz Stefan
(21)
Kruszewski Krzysztof
(21)
Kujawa Ewa
(21)
Kurzyna Maria
(21)
Libera Zdzisław
(21)
Paszkowski Józef
(21)
Staff Leopold
(21)
Tatarkiewicz Władysław
(21)
Tomaszewski Tadeusz
(21)
Konopnicka Maria
(20)
Kozakiewicz Mikołaj
(20)
London Jack
(20)
Manteuffel Tadeusz
(20)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(20)
Szewczuk Włodzimierz
(20)
Wasilewska Wanda
(20)
Wyczesany Janina
(20)
Budzyk Kazimierz
(19)
Lem Stanisław
(19)
Molier
(19)
Pilecka Władysława
(19)
Szancer Jan Marcin
(19)
Żabiński Jan
(19)
Żukrowski Wojciech
(19)
Auderska Halina
(18)
Balzac [Honoré de]
(18)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(18)
Jakubowski Jan Zygmunt
(18)
Kallenbach Józef
(18)
Kasprowicz Jan
(18)
Kurdybacha Łukasz
(18)
Matuszewski Ryszard
(18)
Norwid Cyprian Kamil
(18)
Semadeni Zbigniew
(18)
Skorupka Stanisław
(18)
Stankowski Adam
(18)
Szewczyk Wilhelm
(18)
Andrzejewski Jerzy
(17)
Arnold Stanisław
(17)
Baley Stefan
(17)
Bleja-Sosna Barbara
(17)
Górski Konrad
(17)
Jasienica Paweł
(17)
Rok wydania
1990 - 1999
(3)
1980 - 1989
(4)
1970 - 1979
(1)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Temat
Dziecko niedowidzące
(2)
Dziecko niewidome
(2)
Dziecko przewlekle chore
(2)
Pedagogika specjalna
(2)
Upośledzeni umysłowo
(2)
niewidomi
(2)
Biblioterapia
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Dziecko upośledzone umysłowo
(1)
Niepełnosprawni
(1)
Niewidomi
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Porażenie mózgowe dziecięce
(1)
Samopomoc
(1)
Steiner, Rudolf
(1)
Szkolnictwo specjalne
(1)
Tyflopedagogika
(1)
Uczeń niepełnosprawny
(1)
dziecko uzdolnione
(1)
logopedia
(1)
młodzież
(1)
nauczanie poczatkowe
(1)
pedagogika specjalna
(1)
sprzężone zaburzenia
(1)
uczenie się
(1)
upośledzeni umysłowo
(1)
8 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43339 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Zagadnienia ogólne pedagogiki specjalnej; 1a. Pedagogika specjalna jako nauka; 1b. Problematyka kształcenia specjalnego w systemie oświaty PRL; 1c. Aspekty historyczne i metodologiczne pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 1. Pedagogikaniewidomych i nidowidzących: 1. Pojęcie ślepoty; 2. Przyczyny inwalidztwa wzrokowego; 2.1. Dane statystyczne dotyczące niewidomych; 3. Sytuacja niewidomych w aspekcie historycznym; 4. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 5. Zjawiska specyficzne występujące w rozwoju dzieci niewidomych; 6. Potrzeby psychiczne a brak wzroku; 7. Poznawanie rzeczywistości przez niewidomych; 7.1. Zjawisko kompensacji zmysłów; 7.2. Kompensacyjna rola dotyku; 7.3. Teorie ujmowania dotykowego; 7.4. Kompensacyjna rola słuchu; 7.5. Drugi układ sygnałowy a proces kompensacji; 7.6. Wyobrażenia niewidomych; 7.6.1. Wyobrażenia słuchowe; 7.6.2. Wyobrażenia dotykowe i kinestetyczne; 7.6.3. Wyobrażenia zastępcze; 7.6.4. Wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni u niewidomych; 8. Myślenie niewidomych a ich nauczanie; 9. Ćwiczenia specjalne kształcące dzieci niewidomych; 10. Ćwiczenia kompensacyjne; 11. Ćwiczenia korekcyjne; 12. Ćwiczenia orientacji dziecka niewidomego w przestrzeni; 12.1. Funkcje psychiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.2. Funkcje społeczne ćwieczeń orientacyjnych; 12.3. Funkcje fizyczne ( biologiczne ) ćwiczeń orientacyjnych; 12.4. Wartości psychologiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.5. Wartości dydaktyczne ćwiczeń orientacyjnych; 13. Wychowanie dzieci niedowidzących; 13.1. Pojęcie niedowidzenia; 13.2. Rozwój i stan współczesnej opieki nad dziećmi niedowidzącymi w Polsce; 14. Metody nauczania w polskim szkolnictwie dla dzieci niedowidzących; Bibliografia; Rozdział 2. Pedagogika głuchych: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Problemy życia psychicznego głuchych; 2.1. Specyfika procesów poznawczych dziecka głuchego; 2.2. Specyfika psychologiczna procesów adaptacji społecznej głuchych; 3. Szkolnictwo dla dzieci głuchych; 3.1. Zakłady i szkoły specjalne; 4. Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym; 5. Metody nauczania mowy dzieci głuchych; 5.1. Systemy nauczania mowy; 5.2. Etapy nauczania mowy; 5.2.1. Okres przygotowawczy; 5.2.2. Nauczanie mowy dźwiękowej; 5.2.3. Odczytywanie mowy z ust; 5.2.4. Nauka czytania i pisania; 5.2.5. Pomoce stosowane w nauce mowy; Bibliografia; Rozdział 3. Pedagogika upośledzonych umysłow:; 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 3. Etiologia upośledzeń umysłowych i związane z nimi objawy kliniczne; 3.1. Oligofrenia pierwotna uwarunkowana czynnikami dziedzicznymi; 3.1.1. Choroby spowodowane przez szkodliwe geny; 3.1.2. Choroby wywołane aberracjami chromosomalnymi; 3.2. Oligofrenia wtórna; 3.2.1. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki wrodzone; 3.2.2. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki nabyte; 3.3. Oligofrenia spowodowana czynnikami endogennymi bądź egzogennymi; 3.4. Profilaktyka oligofrenii; 3.5. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 4.1. Rys historyczny; 4.2. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 5. Selekcja i kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 6. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 7. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzbonych umysłowo; 8. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym; 9. Realizacja programu ośrodków pracy; 9.1. Zajęcia wstępne; 9.2. Obserwacja; 9.3. Kojarzenie; 9.4. Ekspresja; 9.4.1. Formy ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 9.4.2. Ćwiczenia fizyczne jako forma ekspresji; 9.4.3. Czytanie i pisanie; 10. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalengo w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 11. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach; 12. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 13. Funkcje nauczania problemowgo w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 14. Uwagi dotyczące programu rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; 15. Wychowanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1. Procesy poznawcze u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1.1. Wrażenia i spostrzeżenia; 15.1.2. Myślenie; 15.1.3. Komunikowanie się z otoczeniem; 15.1.4. Uwaga; 15.1.5. Pamięć; 15.1.6. Ruch; 16. Zagadnienie uczenia się jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; 17. Podstawowe formy aktywności dziecka głębiej upośledzonego umysłowo; 17.1. Rozwój sprawności w życiu codziennym; 17.2. Formy działalności dziecka; 17.2.1. Samoobsługa; 17.2.2. Zabawa; 17.2.3. Działalność użytkowa; 17.2.4. Działalność ekspresyjno-plastyczna; 17.2.5. Działalność zabawowa, użytkowa i plastyczna głębiej upośledzonych; 18. Diagnoza pedagogiczna jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; Rozdział 4. Pedagogika przewlekle chorych: 1. Choroba jako stresor, rola psychicznych mechanizmów obronnych w procesie leczenia; 1.1. Ograniczenie zaspokajania potrzeb przez choroby i kalectwa ( sytuacje frustrujące ); 1.2. Mechanizmy obronne w stanach frustracji; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Zaburzenia psychosomatyczne; 3.1. Wpływ pobytu w szpitalu na stan psychiczny chorego; 4. Terapia wychowawcza chorych hospitalizowanych; 4.1. Potrzeby psychiczne dziecka a choroba; 5. Stany frustracji u dzieci chorych; 6. Wpływ kalectwa lub choroby na rozwój psychiczny dziecka; 7. Psychoterapia i jej rodzaje; 8. Formy terapii wychowawczej; 9. Nauczanie dzieci chorych w oddziale szpitalnym; Bibliografia; Rozdział 5. Reedukacja dzieci z trudnościami w uczeniu się: 1. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 1.1. Problem niepowodzeń szkolnych; 2. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w nauce; 2.1. Wpływ zaburzonej analizy i syntezy wzrokowej na powstawanie trudności w nauce; 2.2. Opóźnienie rozwój funkcji słuchowych jako przyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 2.3. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; 2.4. Zaburzenia lateralizacji; 2.5. Zaburzenia mowy; 3. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 4. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 5. Trudności w nauce czytania i pisania w świetle dotychczasowych badań; 5.1. Pojęcie dysklesji i dysgrafii - główne kierunki badań tego zagadnienia; 6. Psychofizjologiczne i dydaktyczne problemy nauki czytania i pisania; 7. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności w czytaniu i pisaniu; 7.1. Organizowanie w Polsce pomocy dzieciom z trudnościami w nauce czytania i pisania; 8. Formy pracy korekcyjno-wyrównawczej; 9. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 10. Zasady i metody pracy korekcyjno-wyrównawczej; 10.1. Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi; 11. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; 11.1. Metody pracy; Bibliografia; Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.33529, W.43447 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Zagadnienia ogólne pedagogiki specjalnej; 1a. Pedagogika specjalna jako nauka; 1b. Problematyka kształcenia specjalnego w systemie oświaty PRL; 1c. Aspekty historyczne i metodologiczne pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 1. Pedagogikaniewidomych i nidowidzących: 1. Pojęcie ślepoty; 2. Przyczyny inwalidztwa wzrokowego; 2.1. Dane statystyczne dotyczące niewidomych; 3. Sytuacja niewidomych w aspekcie historycznym; 4. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 5. Zjawiska specyficzne występujące w rozwoju dzieci niewidomych; 6. Potrzeby psychiczne a brak wzroku; 7. Poznawanie rzeczywistości przez niewidomych; 7.1. Zjawisko kompensacji zmysłów; 7.2. Kompensacyjna rola dotyku; 7.3. Teorie ujmowania dotykowego; 7.4. Kompensacyjna rola słuchu; 7.5. Drugi układ sygnałowy a proces kompensacji; 7.6. Wyobrażenia niewidomych; 7.6.1. Wyobrażenia słuchowe; 7.6.2. Wyobrażenia dotykowe i kinestetyczne; 7.6.3. Wyobrażenia zastępcze; 7.6.4. Wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni u niewidomych; 8. Myślenie niewidomych a ich nauczanie; 9. Ćwiczenia specjalne kształcące dzieci niewidomych; 10. Ćwiczenia kompensacyjne; 11. Ćwiczenia korekcyjne; 12. Ćwiczenia orientacji dziecka niewidomego w przestrzeni; 12.1. Funkcje psychiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.2. Funkcje społeczne ćwieczeń orientacyjnych; 12.3. Funkcje fizyczne ( biologiczne ) ćwiczeń orientacyjnych; 12.4. Wartości psychologiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.5. Wartości dydaktyczne ćwiczeń orientacyjnych; 13. Wychowanie dzieci niedowidzących; 13.1. Pojęcie niedowidzenia; 13.2. Rozwój i stan współczesnej opieki nad dziećmi niedowidzącymi w Polsce; 14. Metody nauczania w polskim szkolnictwie dla dzieci niedowidzących; Bibliografia; Rozdział 2. Pedagogika głuchych: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Problemy życia psychicznego głuchych; 2.1. Specyfika procesów poznawczych dziecka głuchego; 2.2. Specyfika psychologiczna procesów adaptacji społecznej głuchych; 3. Szkolnictwo dla dzieci głuchych; 3.1. Zakłady i szkoły specjalne; 4. Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym; 5. Metody nauczania mowy dzieci głuchych; 5.1. Systemy nauczania mowy; 5.2. Etapy nauczania mowy; 5.2.1. Okres przygotowawczy; 5.2.2. Nauczanie mowy dźwiękowej; 5.2.3. Odczytywanie mowy z ust; 5.2.4. Nauka czytania i pisania; 5.2.5. Pomoce stosowane w nauce mowy; Bibliografia; Rozdział 3. Pedagogika upośledzonych umysłow:; 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 3. Etiologia upośledzeń umysłowych i związane z nimi objawy kliniczne; 3.1. Oligofrenia pierwotna uwarunkowana czynnikami dziedzicznymi; 3.1.1. Choroby spowodowane przez szkodliwe geny; 3.1.2. Choroby wywołane aberracjami chromosomalnymi; 3.2. Oligofrenia wtórna; 3.2.1. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki wrodzone; 3.2.2. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki nabyte; 3.3. Oligofrenia spowodowana czynnikami endogennymi bądź egzogennymi; 3.4. Profilaktyka oligofrenii; 3.5. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 4.1. Rys historyczny; 4.2. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 5. Selekcja i kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 6. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 7. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzbonych umysłowo; 8. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym; 9. Realizacja programu ośrodków pracy; 9.1. Zajęcia wstępne; 9.2. Obserwacja; 9.3. Kojarzenie; 9.4. Ekspresja; 9.4.1. Formy ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 9.4.2. Ćwiczenia fizyczne jako forma ekspresji; 9.4.3. Czytanie i pisanie; 10. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalengo w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 11. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach; 12. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 13. Funkcje nauczania problemowgo w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 14. Uwagi dotyczące programu rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; 15. Wychowanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1. Procesy poznawcze u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1.1. Wrażenia i spostrzeżenia; 15.1.2. Myślenie; 15.1.3. Komunikowanie się z otoczeniem; 15.1.4. Uwaga; 15.1.5. Pamięć; 15.1.6. Ruch; 16. Zagadnienie uczenia się jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; 17. Podstawowe formy aktywności dziecka głębiej upośledzonego umysłowo; 17.1. Rozwój sprawności w życiu codziennym; 17.2. Formy działalności dziecka; 17.2.1. Samoobsługa; 17.2.2. Zabawa; 17.2.3. Działalność użytkowa; 17.2.4. Działalność ekspresyjno-plastyczna; 17.2.5. Działalność zabawowa, użytkowa i plastyczna głębiej upośledzonych; 18. Diagnoza pedagogiczna jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; Rozdział 4. Pedagogika przewlekle chorych: 1. Choroba jako stresor, rola psychicznych mechanizmów obronnych w procesie leczenia; 1.1. Ograniczenie zaspokajania potrzeb przez choroby i kalectwa ( sytuacje frustrujące ); 1.2. Mechanizmy obronne w stanach frustracji; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Zaburzenia psychosomatyczne; 3.1. Wpływ pobytu w szpitalu na stan psychiczny chorego; 4. Terapia wychowawcza chorych hospitalizowanych; 4.1. Potrzeby psychiczne dziecka a choroba; 5. Stany frustracji u dzieci chorych; 6. Wpływ kalectwa lub choroby na rozwój psychiczny dziecka; 7. Psychoterapia i jej rodzaje; 8. Formy terapii wychowawczej; 9. Nauczanie dzieci chorych w oddziale szpitalnym; Bibliografia; Rozdział 5. Reedukacja dzieci z trudnościami w uczeniu się: 1. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 1.1. Problem niepowodzeń szkolnych; 2. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w nauce; 2.1. Wpływ zaburzonej analizy i syntezy wzrokowej na powstawanie trudności w nauce; 2.2. Opóźnienie rozwój funkcji słuchowych jako przyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 2.3. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; 2.4. Zaburzenia lateralizacji; 2.5. Zaburzenia mowy; 3. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 4. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 5. Trudności w nauce czytania i pisania w świetle dotychczasowych badań; 5.1. Pojęcie dysklesji i dysgrafii - główne kierunki badań tego zagadnienia; 6. Psychofizjologiczne i dydaktyczne problemy nauki czytania i pisania; 7. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności w czytaniu i pisaniu; 7.1. Organizowanie w Polsce pomocy dzieciom z trudnościami w nauce czytania i pisania; 8. Formy pracy korekcyjno-wyrównawczej; 9. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 10. Zasady i metody pracy korekcyjno-wyrównawczej; 10.1. Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi; 11. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; 11.1. Metody pracy; Bibliografia; Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.31303 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38752, W.38753, W.38652, W.38654, W.38653 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37576, W.38387, W.38388, W.37577, W.37578, W.38767 (6 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40236 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37995, W.37996, W.37994 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od wydawcy; Wstęp; Rozdział 1. Ewolucja teorii i praktyka pedagogiki specjalnej: 1. Uwagi terminologiczne; 2. Aspekty historyczne pedagogiki specjalnej; 3. Ewolucja pedagogiki specjalnej; 4. Interdyscyplinarne aspekty pedagogiki specjalnej; 5.Pedagogika specjalna w aspekcie edukacyjnym; 6. Trendy rozowjowe we współczesnej pedagogice specjalnej; 6.1. Przedmiot zainteresowań i zakres pedagogiki specjalnej; 6.2. System kształcenia specjalnego; 7. Kształcenie specjalnej w polskim systemie edukacyjnym; 7.1. Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w Polsce; 7.2. Założenia współczesnego systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 7.3. Kształcenie pedagogów specjalnych dla systemu integracyjnego; 8. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce ( Wiesława Szczepaniak-Maleszka ); Rozdział 2. Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie: 1. Pojęcie resocjalizacji; 2. Aspekt historyczny resocjalizacji nieletnich; 3. Wykolejenie społeczne; 4. Objawy wykolejenia społecznego młodzieży; 5. Przyczyny przestępczości; 6. Przestępczość nieletnich i formy jej zwalczania; 7. Cele i zasady wychowania resocjalizacyjnego; 8. Resocjalizacja w środowisku otwartym; 9. Resocjalizacja w zakładach poprawczych; 10. Resocjalizacja nieletnich w zakładach wychowawczych; 11. Współczesne trendy w pedagogice resocjalizacyjnej; 12. System opieki nad dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie; Rozdział 3. Rehabilitacja dzieci niewidomych i słabowidzących: 1. Budowa, funkcjonowanie i znaczenie narządu wzroku; 2. Dysfunkcje narządu wzroku; 3. Osoby niewidome i słabowidzące; 4. Stopień inwalidztwa wzroku a możliwości rehabilitacji pedagogicznej; 5. Przyczyny inwalidztwa wzroku; 6. Ewolucja sytuacji społęcznej i kształcenia niewidomych; 7. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 8. Przegląd badań nad dziećmi słabowidzącymi; 9. Rehabilitacja pedagogiczna dzieci niewidomych i słabowidzących; 10. Stres i frustracja w życiu dziecka z inwalidztwem wzroku; 11. Elementy specjalne kstzałcenia niewidomych i słabowidzących; 11.1. Pismo punktowe L. Braille'a; 11.2. Zasada poglądowości w nauczaniu niewidomych; 11.3. Wskazówki metodyczne; 11.4. Ćwiczenia kompensacyjne, korekcyjne i orientacyjne w kształceniu niewidomych; 12. Uwarunkowania efektywności rehabilitacji uczniów niewidomych; 13. Uwarunkowania efektywności uczniów słabowidzących; 14. Problemy integracyjnego kstzałcenia uczniów niewidomych i słabowidzących; 15. Rehabilitacja zawodowa niewidomych i słaobowidzących; Rozdział 4. Rehabilitacja dzieci niesłyszących i słabosłyszących: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Głuchota a rozwój psychiczny dziecka; 3. Specyfika proceesów poznawczych u dziecka z uszkodzonym słuchem; 4. Specyficzne warunki kształtowania mowy dzieci niesłyszących; 5. Problematyka nauczania i wychowania dzieci niesłyszących; 6. Rozwój szkolnictwa dla dzieci niesłyszących; 7. Wychowanie dziecie niesłyszących w wieku przedszkolnym; 8. Metody nauczanie mowy dzieci niesłyszących; 9. Współczesne tendencje w rehabilitacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących; 10. System fonogestów jako klucz do rozumienia mowy oralnej i tekstu przez dzieci niesłyszące; 11. Perspektywy rehabilitacji niesłyszących; Rozdział 5. Rehabilitacja dzieci upośledzonych umysłowo: 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Profilaktyka w zakresie upośledzenia umysłowego; 3. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 5. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 6. Kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 7. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 8. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzonych umysłowo; 9. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy; 10. Realizacja metody ośrodków pracy; 10.1. Zajęcia wspólne; 10.2. Obserwacja; 10.3. Kojarzenie; 10.4. Ekspresja; 11. Fomry ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 11.1. Ćwiczenia fizyczn jako forma ekspresji; 11.2. Czytanie i pisanie; 12. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalnego w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 13. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach specjalnych; 14. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 15. Funkcje nauczania problemowego w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 16. Uwagi dotyczące rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; Rozdział 6. Terapia wychowawcza dzieci hospitalizowanych i niepełnosprawnych ruchowo: 11. Ograniczenia zaspokajania potrzeb przez choroby i dysfunkcje sprawności fizycznej; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Wpływ choroby i niepełnosprawności ruchowej na stan psychiczny dziecka; 4. Mózgowe porażenie dziecięce jako rodzaj niepełnosprawności; 4.1. Objawy, rodzaje, terapia; 4.2. Epidemiologia mózgowego porażenia dziecięcego; 5. Choroba reumatyczna jako problem medyczno-pedagogiczny; 6. Cele i formy terapii wychowawczej; 7. Nauczanie dzieci w szkole szpitalnej; Rozdział 7. Korekcja fragmentarycznych deficytów rozwojowych utrudniających dzieciom uczenie się: 1. Zjawisko fragmentarycznych deficytów rozwojowych; 2. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 3. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w uczeniu się; 4. Opóźnienie rozwoju funkcji słuchowych jakoprzyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 5. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń w nauce; 6. Zaburzenia lateralizacji jako przyczyna trudności w uczeniu się; 7. Zaburzenia mowy a trudności w uczeniu się; 8. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 9. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 10. Organizowanie w Poslce pomocy dzieciom z trudnościami w czytaniu i pisaniu; 11. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 12. Zasady pracy korekcyjno-wyrównawczej z dziećmi; 13. Zasady działań korekcyjnych; 14. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; Rozdział 8. Pomoc logopedyczna w procesie rehabilitacji: 1. Koncepcje logopedii i jej specjalizacje zawodowe; 2. Rozwój logopedii w Polsce; 3. Opieka logopedyczna w Polsce; 4. Rozwój mowy - przyczyny jej zaburzeń; 5. Proces rehabilitacji logopedycznej; 6. Funkcje pomocy logopedycznej dzieciom upośledzonym umysłowo; 7. Metody pracy logopedycznej; 7.1. Ćwiczenia stosowane na etapie przygotowawczym do opanowania prawidłowej mowy; 7.2. Metody wywoływania dźwięków; 7.3. Utrwalanie dźwięków; 8. Ogólne zasady metodyczne; 9. Efekty rehabilitacji mowy; 10. Rehabilitacja logopedyczna dzieci z uszkodzonym słuchem; Rozdział 9. Kształcenie specjalne dzieci wybitnie zdolnych: 1. Cechy wyróżniające uczniów zdolnych; 2. Problem kształcenia uczniów zdolnych w Polsce; 3. Wybrane formy pracy z uczniami zdolnymi w Europie; Aneksy: 1. Szkolnictwo specjalne w Polsce w latach 1980-1995 ( Rocznik Statystyczny GUS 1995 ); 2. Szkolnictwo specjalne w Polsce w roku szkolnym 1994/95 według rodzaju niepełnosprawności uczniów ( Rocznik Statystyczny GUS 1995 ); 3. Zarządzenie nr 9 Ministra Eduakcji Narodowej z dnia 7 czerwca 1996 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych specjalnych szkołach podstawowych oraz zasadniczych i średnuch zawodowych; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży dla dzieci i mlodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim; 5. Deklaracja Praw Dziecka uchwalona jednomyślnie przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1959 roku; 6. Dekalracja Praw Osób Upośledzonych Umysłowo. Rezolucja 2856 (XXVI) przyjęta przez Zgromadzenie Oólne ONZ w dniu 20 grudnia 1971; 7. Deklaracja Praw Osób Niepełnosprawnych. Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ z dnia 9 grudnia 1975; 8. Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku; 9. Ustawa z dnia 21 września 1990 roku o Ratyfikacji Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Oólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku; 10. Podstawowe Zasady Dotyczące Wyrównywania Możliwości Rozwojowych Osób Niepełnosprawnych, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 grudnia 1993 roku; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39576 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej