dziecko przewlekle chore
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(14)
Forma i typ
Książki
(14)
Dostępność
dostępne
(14)
Placówka
Wypożyczalnia
(14)
Autor
Maciarz Aleksandra
(3)
Doroszewska Janina
(2)
Obuchowska Irena
(2)
Chojnacka Irena
(1)
Dobrowolska Barbara
(1)
Dębiec Barbara
(1)
Góralczyk Ewa
(1)
Janeczko Roman
(1)
Kukołowicz Teresa
(1)
Pilecki Jan
(1)
Putkiewicz Zygmunt
(1)
Radiukiewicz Sławomir
(1)
Wizner Margaret A
(1)
Wyczesany Janina
(1)
Żabczyńska Ewa
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(9)
1980 - 1989
(2)
1960 - 1969
(1)
1950 - 1959
(1)
Kraj wydania
Polska
(14)
Język
polski
(14)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
dziecko przewlekle chore
(-)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
14 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: 1. Rola i zadania higienistki szkolnej; 1.1. Modele rozwiązań organizacyjnych opieki zdrowotnej w środowisku nauczania; 2. Metodyka nadzoru nad rozwojem dzieci w wieku szkolnym; 2.1. Rozwój fizyczny i psychiczny dziecka - jego uwarunkowania; 2.1.1. Genetyczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju; 2.1.2. Czynniki endogenne paragenetyczne i niegenetyczne; 2.1.3. Czynniki środowiskowe; 2.1.4. Zjawisko akceleracji rozwoju; 2.2. Okresy rozwojowe - ogólna charakterystyka; 2.2.1. Wysokość ciała; 2.2.2. Masa ciała; 2.2.3. Charakterystyka rozwoju w okresie przedszkolnym, wczesnoszkolnym i pokwitania; 2.2.4. Rozwój psychiczny dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym; 2.3. Metody oceny rozwoju; 2.3.1. Kryteria wieku rozwojowego i jego oceny; 2.4. Somatometria - metody diagnostyczne w ocenie rozwoju somatycznego; 2.4.1. Podstawowe przyrządy antropometryczne; 2.4.2. Ścisłość i częstość pomiarów; 2.4.3. Technika wykonywania pomiarów; 2.4.4. Pomiary długościowe u dzieci starszych; 2.4.5. Pomiary szerokości ciała; 2.4.6. Pomiary obwodów; 2.4.7. Pomiary grubości fałdu skórno-tłuszczowego, pojemności oddechowej płuc i siły mięśniowej; 2.5. Metody oceny rozwoju somatycznego; 2.5.1. Metoda tablic norm rozwoju; 2.5.2. Metoda siatek centylowych i standardowych; 2.5.3. Metoda profilów - morfograficzna; 3. Metoda nadzoru nad stanem zdrowia dzieci i młodzieży; 3.1. Metodyka bilansów zdrowia; 4. Dziecko przewlekle chore w szkole; 4.1. Opieka zdrowotna nad dzieckiem przewlekle chorym z uwzględnieniem profilaktyki, leczenia i rehabilitacji; 4.1.1. Choroby układu oddechowego; 4.1.2. Choroby układu moczowo-płciowego; 4.1.3. Zespół nerczycowy; 4.1.4. Moczenie mimowolne; 4.1.5. Nawrotowe bóle brzucha; 4.1.6. Choroba wrzodowa; 4.1.7. Nerwice; 4.1.8. Choroby układu tkanki łącznej; 4.1.9. Choroby i wady układu sercowo-naczyniowego; 4.1.10. Cukrzyca; 5. Zapobieganie chorobom zakaźnym; 5.1. Ogólne zasady zapobiegania chorobom zakaźnym w środowisku dziecięcym; 5.1.1. Likwidowanie źródeł zakażenia; 5.2. Szczepienia ochronne u dzieci; 5.2.1. Szczepienia obowiązujące w wieku przedszkolnym i szkolnym; 5.2.2. Szczepienie przeciwgruźlicze; 5.2.3. Szczepienie przeciw tężcowi i błonicy; 5.2.4. Dokumentacja szczepień; 5.3. Postępowanie w najczęściej występujących chorobach zakaźnych w wieku szkolnym; 6. Pomoc doraźna w nagłych zachorowaniach, zatruciach i wypadkach oraz opieka nad dzieckiem obłożnie chorym; 6.1. Zasady i metody postępowania; 6.1.1. Postępowanie w nagłych zachorowaniach; 6.1.2. Postępowanie w przypadkowych zatruciach; 6.1.3. Pomoc doraźna w nagłych urazach i wypadkach; 6.1.4. Technika zabiegów leczniczych i pielęgnacyjnych; 6.1.5. Izolatka; 6.1.6. Dezynfekcja bieżąca; 6.1.7. Dezynfekcja końcowa; 6.1.8. Apteczka szkolna; 7. Orzecznictwo zdrowotne dla potrzeb ucznia i szkoły; 7.1. Gotowość szkolna; 7.2. Poradnictwo zawodowe; 7.3. Trudności wychowawcze; 7.4. Niepowodzenia szkolne; 7.5. Wychowanie fizyczne; 8. Kolonie i obozy; 8.1. Kwalifikacje zdrowotne dzieci i młodzieży; 8.2. Praca higienistki na koloniach; 8.3. Kolonie i obozy zdrowotne; 9. Opieka higieniczna nad dziećmi i młodzieżą; 9.1. Higiena osobista dzieci w internatach i domach dziecka; 9.2. Higiena osobista dziewcząt; 10. Nadzór sanitarny nad środowiskiem szkolnym; 10.1. Metodyka przeglądu sanitarnego szkoły; 10.2. Mikroklimat szkolny; 10.2.1. Akustyka; 10.2.2. Sala gimnastyczna; 10.2.3. Meble szkolne; 10.2.4. Powierzchnia rekreacyjna; 10.2.5. Blok żywieniowy; 10.2.6. Pomieszczenia sanitarne; 10.3. Nadzór nad żywieniem i dożywianiem szkolnym; 10.4. Nadzór nad higieną nauczania; 11. Rola higienistki szkolnej w wychowaniu zdrowotnym; 12. Dokumentacja zdrowotna; 13. Przepisy resortu i opieki społecznej dotyczące ochrony zdrowia w środowisku nauczania
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34809, 34810, 36095, W.36096 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.5508, W.4729 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.1026 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie; Wstęp - gdy dziecko zachoruje; Część 1. Rekonstrukcja i odbudowa życia rodzinnego: 1. Reakcje na wiadomość o chorobie; 2. Fazy adaptacji do choroby; 3. Postrzeganie choroby a strategie przystosowania i sposoby pomagania; 4. Stany emocjonalne; Część 2. Dziecko przewlekle chore: 1. Dzieci przewlekle chore; 2. Psychologiczne następstwa choroby przewlekłej u dzieci; 3. Poczucie zagrożenia - lęk przed śmiercią; 4. Poczucie zagrożenia - lęk i strach przed cierpieniem i inne obszary; 5. Poczucie zagrożenia - główne następstwa psychologiczne; 6. Odbudowa poczucia bezpieczeństwa i pomoc w walce z bezsilnością; 7. Sztuka informowania - rozmowy z dzieckiem na temat choroby i nie tylko; 8. Nadzieja; 9. Ubezwłasnowolnienie; 10. Motywacja do walki z chorobą i o nowe satysfakcjonujące życie; Część 3. W walce o powrót do normalności: 1. Rekonstrukcja szans rozwoju dziecka i rodziny. Zmniejszanie uciążliwości chorowania; 2. Wplatanie choroby w codzienność; 3. Psychospołeczne problemy chorego dziecka; 4. Podsumowanie; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39971, W.39969, W.39970, W.39967 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie w problematykę kształcenia dzieci w zakładach leczniczych. Roman Janeczko; Część pierwsza. Cele, zadania, formy i uwarunkowania procesu kształcenia w zakładach leczniczych: 1. Cele i zadania szkoły podstawowej w placówce leczniczo-wychowawczej, jej założenia programowo-społeczne i terapeutyczno-rewalidacyjne; 1.1. System kształcenia dzieci i młodzieży w Polsce; 1.2. Cele i zadania kształcenia i wychowania w szkołach podstawowych specjalnych; 1.3. Swoistość celów kształcenia i wychowania w szkołach podstawowych specjalnych dla dzieci przewlekle chorych i kalekich w placówkach leczniczo-wychowawczych; 1.4. Założenia programowo-społeczne i terapeutyczno-rewalidacyjne szkoły podstawowej specjalnej w placówce leczniczo-wychowawczej; 2. Nauczanie czynnościowe i kształcenia wielostronne podstawą organizacji czynności dydaktyczno-wychowawczych w szkole terapeutycznej. Roman Janeczko; 2.1. Mechanizmy rozwoju czynności; 2.2. Pojęcie i podstawowe założenia nauczania czynnościowego; 2.3. Struktura lekcji w nauczaniu czynnościowym; 2.4. Metody w nauczaniu czynnościowym; 2.5. Czynnościowy sposób formułowania tematów lekcyjnych; 2.6. Integracja w nauczaniu początkowym; 2.7. Podstawowe problemy wielostronnego kształcenia dzieci i młodzieży w zakładach leczniczych; 2.8. Strategie kształcenia; 3. Proces kształcenia specjalnego w zakładach leczniczych i jego organizacja. Roman Janeczko; 3.1. Pojęcie procesu i celów kształcenia; 3.2. Zasady kształcenia; 3.3. Kryteria doboru metod, środków i modyfikacji treści kształcenia; 3.4. Organizacyjne formy nauczania; 3.5. Aspekty terapeutyczno-rewalidacyjne lekcji; 3.6. Formy organizacji pracy uczniów podczas lekcji i ich rodzaje; 3.7. Modele lekcji w szkole terapeutycznej; Praca w systemie klas łączonych; Praca w zespole wieloklasowym; 4. Nauczanie indywidualne dzieci niepełnosprawnych. Roman Janeczko; 4.1. Pojęcie i kryteria kwalifikacji dzieci niepełnosprawnych do nauczania indywidualnego; 4.2. Pozytywne i negatywne aspekty nauczania indywidualnego; 4.3. Organizacja, metody i środki nauczania indywidualnego; Część druga. Edukacja wczesnoszkolna: 1. Niektóre problemy psychopedagogiczne i formy pracy z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym w wieku przedszkolnym. Jadwiga Bogunka; 1.1. Definicja i aspekt etiologiczny zagadnienia; 1.2. Charakterystyka psychologiczna dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym; 1.3. Ćwiczenia z zakresu schematu ciała; 1.4. Psychoterapeutyczna metoda uświadamiania schematu własnego ciała i orientacja w przestrzeni dla dzieci powyżej 4 roku życia; 1.5. Muzykoterapia; 1.6. Podsumowanie; Bibliografia; 2. Problemy wychowawcze w pracy z sześcioletnim dzieckiem niepełnosprawnym w przedszkolu. Urszula Misztal, Janina Zaleska; 2.1. Udział przedszkola w kształtowaniu dojrzałości szkolnej dziecka sześcioletniego; 2.2. Metody pracy wychowawczo-dydaktycznej; 2.3. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej; 2.4. Współpraca przedszkola ze środowiskiem szpitala i rodziną dziecka; Bibliografia; 3. Czynnościowe nauczanie języka polskiego. Roman Janeczko; 3.1. Ogólna charakterystyka procesu czytania i pisania; 3.2. Pismo i pisanie; 3.3. Nauka czytania w przedszkolu; 3.4. Elementarna nauka czytania w przedszkolu; 3.5. Gotowość do pisania u dziecka sześcioletniego; 3.6. Treści kształcenia w nauczaniu języka polskiego klas I-III; 3.7. Nauka czytania i pisania w okresie elementarzowym; 3.8. Ćwiczenia w czytaniu; 3.9. Ćwiczenia w opracowywaniu tekstów; 3.10. Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu; 3.11. Wartości terapeutyczno-rewalidacyjne utworów literackich i czytelnictwa dziecka niepełnosprawnego; 3.12. Niektóre trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci chorych; 4. Nauczanie matematyki w szkole szpitalnej w klasach I-III. Krystyna Bakoń; 4.1. Podstawowe treści nauczania w klasach I-III; 4.2. Analiza jednostek metodycznych z poszczególnych działów programu nauczania matematyki; 4.3. Organizacja pracy nauczyciela w szkole szpitalnej; 5. Realizacja przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze w warunkach szkoły terapeutycznej. Genowefa Kufit; 5.1. Założenia programowe przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze; 5.2. Proces realizacji celów środowiska społeczno-przyrodniczego; 5.3. Kształtowanie stosunku uczniów do rzeczywistości społecznej i przyrodniczej; 6. Uwagi metodyczne do przedmiotu praca-technika. Jadwiga Sielczak; 6.1. Rola przedmiotu praca-technika w nauczaniu początkowym i w terapii zajęciowej; 6.2. Realizacja treści programowych; 6.3. Elementy orientacji zawodowej; 6.4. Przygotowanie się nauczyciela do pracy dydaktycznej i wychowawczej; 6.5. Ocena pracy ucznia; 7. Niektóre problemy nauczania muzyki w klasach I-III. Danuta Wasilewska; 7.1. Analiza programu nauczania; 7.2. Formy i sposoby nauczania muzyki; 7.3. Przykłady ćwiczeń oddechowych; 7.4. Przykłady ćwiczeń inhibicyjno-incytacyjnych; 7.5. Organizacja procesu nauczania; 7.6. Ocena pracy ucznia; 8. Kształcenie plastyczne dzieci i młodzieży w zakładach leczniczych. Lidia Chmielewska, Andrzej Pełzowski; 8.1. Cele kształcenia plastycznego; 8.2. Uwarunkowania twórczej działalności plastycznej ucznia; 8.3. Techniczne warunki pracy; 8.4. Realizacja programu; 8.5. Wyniki i wymagania; 8.6. Nauczyciel jako organizator procesu dydaktyczno-wychowawczego; 9. Wychowanie fizyczne dzieci niepełnosprawnych ruchowo. Edward Jędruch; 9.1. O powinnościach nauczyciela wychowania fizycznego; 9.2. Uwagi metodyczno-organizacyjne; 9.3. Organizacja i forma realizacji wychowania fizycznego; 9.4. Zajęcia lekcyjne; 9.5. Usprawnianie ruchowe; 9.6. Zajęcia pozalekcyjne; 9.7. Wartości rewalidacyjne imprez sportowych i niektórych form ruchu; 10. Fiszki dydaktyczne i karty pracy ucznia w szkołach terapeutycznych. Roman Janeczko; 10.1. Pojęcie fiszki, jej założenia jako środka dydaktycznego; 10.2. Budowa i rodzaje fiszek dydaktycznych; 10.3. Zalety i wady fiszek dydaktycznych; 10.4. Dydaktyczna karta pracy ucznia; 10.5. Ogólna budowa karty pracy; 10.6. Rodzaje kart pracy; 11. Zespoły dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci z trudnościami w nauce. Barbara Zakrzewska; 11.1. Przyczyny, terminologia, definicje, symptomy, kategorie błędów; 11.2. Teoretyczne założenia procesu reedukacji; Bibliografia; 12. Niektóre związki zajęć pozalekcyjnych z zagadnieniami dydaktycznymi szkoły podstawowej sanatoryjnej. Władysław Jaszczyszyn; 12.1. Integracja celów terapeutyczno-wychowawczych z zadaniami dydaktycznymi; 12.2. Funkcja kształcąca wolnego czasu pacjenta w wieku szkolnym; 12.3. Wartości kształcące zajęć pozalekcyjnych - zabawy i gry dydaktyczne; 12.4. Walory poznawcze i kształcące spacerów i wycieczek; Część trzecia. Postępowanie pedagogiczne i przygotowanie do życia w społeczeństwie dzieci z zaburzeniami rozwoju: 1. Usprawnianie dziecka autystycznego w szkole. Tadeusz Gałkowski; 1.1. Charakterystyka zaburzeń autystycznych; 1.2. Założenia teoretyczne eksperymentu; 1.3. Przebieg eksperymentu; 1.4. Charakterystyka grupy eksperymentalnej; 1.5. Dyskusja nad wynikami eksperymentu; Bibliografia; 2. Postępowanie pedagogiczne z dzieckiem wykazującym zaburzenia nerwicowe. Maria Boratyńska-Dąbrowska; 3. Nauczyciel wobec dziecka z zespołem psychoorganicznym. Maria Boratyńska-Dąbrowska; 4. Postępowanie pedagogiczne wobec dzieci z rozpoznaniem schizofrenii, Maria Boratyńska-Dąbrowska; 5. Orientacja szkolna i zawodowa dzieci niepełnosprawnych. Irena Janowska, Jadwiga Smoleńska; 5.1. Poglądy na problem orientacji szkolnej i zawodowej; 5.2. Instytucje realizujące orientację szkolną i zawodową; 5.3. Problemy przygotowania do wyboru zawodu uczniów przebywających w zakładach leczniczych; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37353, W.40358, W.37525, W.37803, W.37354, W.37524, W.37804 (7 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od wydawcy; Wstęp; 1. Część ogólna; 1.1. Istota i różne oblicza choroby; 1.2. Zagrożenia rozwoju psychoruchowego dzieci długotrwale chorych; 1.3. Możliwości rozwoju i nauki dzieci długotrwale chorych; 1.4. Postępowanie opiekuńczo-wychowawcze z dziećmi długotrwale; 2. Część szczegółowa; 2.1. Dzieci z alergią; 2.2. Dzieci z hemofilią; 2.3. Dzieci z padaczką; 2.4. Dzieci z cukrzycą; 2.5. Dzieci z chorobami układu oddechowego; 2.6. Dzieci z chorobami układu krążenia; 2.7. Dzieci z chorobami reumatycznymi; 2.8. Dzieci z chorobami układu moczowego; Literatura zalecana
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38968, W.38967, W.38966, W.40357 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Jak dużo jest dzieci przewlekle chorych i na jakie choroby najczęściej chorują?; 2. Dlaczego dziecko przewlekle chore może potrzebować pomocy w nauce?; 3. Czy choroba jedynie zaburza dziecko czy także je wzbogaca?; 4. Jak rozpoznawać i wspomagać stosunki koleżeńskie dzieci przewlekle chorych?; 5. O czym należy rozmawiać z rodzicami dziecka chorego?; 6. Jakie są podstawowe objawy niektórych chorób u dzieci i sposoby udzielania im pomocy w stanach chorobowych?; Polecana literatura
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39791, W.39792, W.39793, W.39890, W.39979, W.39888 (6 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42279, W.42280, W.41005, W.42278 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie - Irena Obuchowska; Część 1. Rodzina a dziecko niepełnosprawne: 1. Twardowski A.: Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych; 1.1. Systemowy model funkcjonowania rodziny; 1.2. Przeżycia emocjonalne rodziców; 1.2.1. Przeżycia emocjonalne rodziców po uzyskaniu informacji o niepełnosprawności dziecka; 1.2.2. Czynniki warunkujące przeżycia emocjonalne rodziców; 1.2.3. Przemiany przeżyć emocjonalnych rodziców wraz z rozwojem dziecka; 1.3. Funkcjonowanie społeczne rodziny; 1.3.1. Postawy otoczenia społecznego wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin; 1.3.2. Społeczna przynależność rodziny; 1.3.3. Integracja społeczna rodziny; 1.4. Sytuacja materialno-bytowa i organizacja życia w rodzinie; 1.4.1. Zmiany w sytuacji bytowej rodziny; 1.4.2. Zmiany w organizacji życia rodzinnego i w funkcjonowaniu rodziny; Bibliografia; 2. Kowalewski L.: Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych; 2.1. Podstawowe założenia; 2.1.1. Zmienność i zróżnicowanie sytuacji psychologicznej i społecznej dzieci niepełnosprawnych; 2.1.2. Przystosowywanie się dzieci do niepełnosprawności a przystosowanie do życia; 2.1.3. Stadialność procesu przystosowywania się do niepełnosprawności; 2.1.4. Cechy wspólne procesu przystosowywania się do niepełnosprawności; 2.2. Dynamika zmian w sytuacji psychologicznej i społecznej w procesie przystosowywania się dzieci do niepełnosprawności; 2.2.1. Stadium doznania niepełnosprawności; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; d ) Stopniowe nabywanie niepełnosprawności; e ) Uświadomienie sobie własnej odmienności przez dzieci z niepełnosprawnością wrodzoną; 2.2.2. Stadium uświadomienia sobie ograniczeń; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.2.3. Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.2.4. Stadium przystosowania do niepełnosprawności; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.3. Zakończenie; Bibliografia; 3. Muszyńska E.: Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych; 3.1. Istota i właściwości wychowania; 3.2. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego; 3.2.1. Samodzielność; 3.2.2. Odporność emocjonalna; 3.2.3. Optymizm; 3.2.4. Samoakceptacja; 3.2.5. Uspołecznienie; a ) Komunikatywność; b ) Prospołeczność i umiejętność współdziałania; 3.3. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych; Bibliografia; Część 2. Wychowanie dzieci niepełnosprawnych: 1. Wychowanie dzieci niesprawnych umysłowo; 1.1. Brzezińska A.: Dzieci z trudnościami w uczeniu się; 1.1.1. Ogólna charakterystyka funkcjonowania dzieci z trudnościami w uczeniu się; 1.1.2. Analiza pojęcia " trudności w uczeniu się "; 1.1.3. Przyczyny odmiennego rozwoju dziecka i trudności w uczeniu się; 1.1.4. Kliniczny obraz dzieci z trudnościami w uczeniu się; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.2. Obuchowska I.: Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim; 1.2.1 Uwagi wprowadzające; 1.2.2. Upośledzenie umysłowe i jego przyczyny; 1.2.3. Charakterystyka dzieci lekko upośledzonych umysłowo; 1.2.4. Rewalidacja dziecka w rodzinie; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.3. Lausch-Żuk J.: Dzieci głębiej upośledzone umysłowo; 1.3.1. Głębsze upośledzenie umysłowe jako problem społeczny; 1.3.2. Charakterystyka głębszego upośledzenia umysłowego; 1.3.3. Dzieci głębiej upośledzone w rodzinie; - Wpływ głębszego upośledzenia umysłowego dziecka na atmosferę wychowawczą w rodzinie; - Główne problemy rozwoju i potrzeb dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; - Podstawowe zasady rewalidacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.4. Korsak-Krauze I.: Dzieci psychotyczne: autyzm; 1.4.1. Wczesny autyzm dziecięcy; 1.4.2. Środowisko rodzinne dziecka psychotycznego; 1.4.3. Problem terapii; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 2. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie; 2.1. Ossowski R.: Dzieci niedowidzące i niewidome; 2.1.1. Ustalenia terminologiczne. Typy dzieci niepełnosprawnych; 2.1.2. Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku; a ) Charakterystyka procesów poznawczych; b ) Zachowania społeczne dzieci; c ) Problemy samoakceptacji; 2.1.3. Możliwości rewalidacji fizyczno-zdrowotnej dzieci w rodzinie; 2.1.4. Możliwości rozwoju procesów poznawczych dzieci w rodzinie; 2.1.5. Uczenie się czynności życia codziennego; 2.1.6. Kształtowanie postawy samoakceptacji; 2.1.7. Miejsce rodziny w systemie rewalidacji dzieci niewidomych i niedowidzących; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 2.2. Pietrzak W.: Dzieci z wadą słuchu; 2.2.1. Podstawowe pojęcia, definicje; 2.2.2. Rodzaje i przyczyny wady słuchu; 2.2.3. Rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności samoobsługi; 2.2.4. Początki nauczania dziecka z wadą słuchu; 2.2.5. Sposoby i środki porozumiewania się z dzieckiem z wadą słuchu; 2.2.6. Wzbogacanie doświadczeń życiowych przez zabawę; 2.2.7. Miłość rodzicielska wobec dzieci z wadą słuchu; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 3. Szychowiak B.: Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo; 3.1. Specyfika rozwoju dziecka niepełnosprawnego ruchowo; 3.1.1. Uszkodzenia narządu ruchu - ich geneza i klasyfikacja; 3.1.2. Kalectwo wrodzone jako czynnik modyfikujący rozwój dziecka; 3.1.3. Kalectwo nabyte jako czynnik dezorganizujący psychiczne funkcjonowanie dziecka; 3.2. Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo; 3.2.1. Sytuacje trudne związane z leczeniem; 3.2.2. Sytuacje trudne związane z interakcjami społecznymi; 3.2.3. Kształtowanie psychicznej odporności; 3.3. Pozytywny stosunek do siebie i świata; 3.3.1. Samoakceptacja; 3.3.2. Prawidłowy obraz innych ludzi; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 4. Wychowanie dzieci niesprawnych somatycznie; 4.1. Wielgosz E.: Dzieci przewlekle chore; 4.1.1. Przewlekła choroba dziecka jako sytuacja traumatyzująca i jejwpływ na rozwój psychiczny dziecka; a ) Co to jest choroba przewlekła; b ) Zaburzający wpływ procesu chorobowego na rozwój psychiczny dziecka; 4.1.2. Psychologiczne problemy leczenia; a ) Pobyt dziecka w szpitalu; b ) Ograniczenia związane z leczeniem; c ) Specyficzne formy leczenia; d ) Operacje i zabiegi chirurgiczne; e ) Dializoterapia; f ) Chemioterapia i radioterapia; 4.1.3. Zagadnienia wychowawcze u dzieci przewlekle chorych; a ) Środowisko rodzinne dziecka przewlekle chorego; b ) Reakcje rodzeństwa chorego dziecka; c ) Dziecko przewlekle chore w szkole; d ) Szpital jako środowisko wychowujące; 4.1.4. Pomoc rodzinie dziecka przewlekle chorego; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 4.2. Jugowar B.: Dzieci somatycznie odmienne; 4.2.1. Odmienność somatyczna dziecka jako problem psychologiczny; 4.2.2. Mechanizm wpływu odmienności somatycznych na rozwój i zachowanie się dziecka; 4.2.3. Charakterystyka wybranych odmienności somatycznych; a ) Zaburzenia wzrostu; b ) Zakłócenia wagi ciała; c ) Deformacje twarzy; d ) Interseksualizm; 4.2.4. Oddziaływania wychowawcze wobec dziecka odmiennego somatycznie; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 5. Fechner M.: Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy; 5.1. Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka; 5.2. Rozwój mowy dziecka; 5.2.1. Ocena rozwoju mowy dziecka; 5.2.2. Kompetencja językowa a rozwój mowy dziecka; 5.2.3. Stadia rozwoju mowy dziecka; 5.3. Opóźniony rozwój mowy; 5.4. Zaburzenia mowy u dzieci; 5.4.1. Zaburzenia artykulacji u dzieci; 5.4.2. Psychogenne zaburzenia mowy; 5.4.3. Zaburzenia mowy w organicznych uszkodzeniach mózgu; 5.5. Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka - profilaktyka logopedyczna; 5.6. Poradnictwo logopedyczne dla dzieci; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 6. Twardowski A.: Wychowanie dzieci o niesprawności zprzężonej; 6.1. Dzieci głuchoniewidome; 6.2. Dzieci z porażeniem mózgowym; 6.3. Dzieci upośledzone umysłowo głuche oraz upośledzone umysłowo niewidome; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 7. Kobylińska E.: Dzieci chore na padaczkę; 7.1. Co to jest padaczka?; 7.2. Padaczka wieku dziecięcego; 7.3. Poglądy na osobowość chorych z padaczką; 7.4. Zachowania społeczne dzieci z padaczką; 7.5. Inteligencja chorych z padaczką; 7.6. Stosunek otoczenia do dziecka z padaczką; 7.7. Propozycje terapeutyczne; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 8. Twardowski A.: Pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych; 8.1. Instytucjonalne formy pomocy; 8.1.1. Placówki służby zdrowia; 8.1.2. Instytucje oświatowe i placówki spółdzielczości inwalidów; 8.1.3. Niektóre trudności we współpracy z instytucjami; 8.2. Stowarzyszenia rodziców i organizacje inwalidzkie; 8.2.1. Stowarzyszenia rodziców; 8.2.2. Organizacje inwalidzkie; 8.3. Pedagogizacja rodziców; 8.3.1. Oddziaływanie informacyjne i poradnictwo; 8.3.2. Kształtowanie u rodziców umiejętności niezbędnych przy wychowywaniu niepełnosprawnego dziecka; 8.4. Oddziaływania psychoterapeutyczne; 8.4.1. Psychoterapia rodziców; 8.4.2. Psychoterapia niepełnosprawnych dzieci; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37163, W.37164 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie - Irena Obuchowska; Część 1. Rodzina a dziecko niepełnosprawne: 1. Twardowski A.: Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych; 1.1. Systemowy model funkcjonowania rodziny; 1.2. Przeżycia emocjonalne rodziców; 1.2.1. Przeżycia emocjonalne rodziców po uzyskaniu informacji o niepełnosprawności dziecka; 1.2.2. Czynniki warunkujące przeżycia emocjonalne rodziców; 1.2.3. Przemiany przeżyć emocjonalnych rodziców wraz z rozwojem dziecka; 1.3. Funkcjonowanie społeczne rodziny; 1.3.1. Postawy otoczenia społecznego wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin; 1.3.2. Społeczna przynależność rodziny; 1.3.3. Integracja społeczna rodziny; 1.4. Sytuacja materialno-bytowa i organizacja życia w rodzinie; 1.4.1. Zmiany w sytuacji bytowej rodziny; 1.4.2. Zmiany w organizacji życia rodzinnego i w funkcjonowaniu rodziny; Bibliografia; 2. Kowalewski L.: Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych; 2.1. Podstawowe założenia; 2.1.1. Zmienność i zróżnicowanie sytuacji psychologicznej i społecznej dzieci niepełnosprawnych; 2.1.2. Przystosowywanie się dzieci do niepełnosprawności a przystosowanie do życia; 2.1.3. Stadialność procesu przystosowywania się do niepełnosprawności; 2.1.4. Cechy wspólne procesu przystosowywania się do niepełnosprawności; 2.2. Dynamika zmian w sytuacji psychologicznej i społecznej w procesie przystosowywania się dzieci do niepełnosprawności; 2.2.1. Stadium doznania niepełnosprawności; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; d ) Stopniowe nabywanie niepełnosprawności; e ) Uświadomienie sobie własnej odmienności przez dzieci z niepełnosprawnością wrodzoną; 2.2.2. Stadium uświadomienia sobie ograniczeń; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.2.3. Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.2.4. Stadium przystosowania do niepełnosprawności; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.3. Zakończenie; Bibliografia; 3. Muszyńska E.: Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych; 3.1. Istota i właściwości wychowania; 3.2. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego; 3.2.1. Samodzielność; 3.2.2. Odporność emocjonalna; 3.2.3. Optymizm; 3.2.4. Samoakceptacja; 3.2.5. Uspołecznienie; a ) Komunikatywność; b ) Prospołeczność i umiejętność współdziałania; 3.3. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych; Bibliografia; Część 2. Wychowanie dzieci niepełnosprawnych: 1. Wychowanie dzieci niesprawnych umysłowo; 1.1. Brzezińska A.: Dzieci z trudnościami w uczeniu się; 1.1.1. Ogólna charakterystyka funkcjonowania dzieci z trudnościami w uczeniu się; 1.1.2. Analiza pojęcia " trudności w uczeniu się "; 1.1.3. Przyczyny odmiennego rozwoju dziecka i trudności w uczeniu się; 1.1.4. Kliniczny obraz dzieci z trudnościami w uczeniu się; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.2. Obuchowska I.: Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim; 1.2.1 Uwagi wprowadzające; 1.2.2. Upośledzenie umysłowe i jego przyczyny; 1.2.3. Charakterystyka dzieci lekko upośledzonych umysłowo; 1.2.4. Rewalidacja dziecka w rodzinie; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.3. Lausch-Żuk J.: Dzieci głębiej upośledzone umysłowo; 1.3.1. Głębsze upośledzenie umysłowe jako problem społeczny; 1.3.2. Charakterystyka głębszego upośledzenia umysłowego; 1.3.3. Dzieci głębiej upośledzone w rodzinie; - Wpływ głębszego upośledzenia umysłowego dziecka na atmosferę wychowawczą w rodzinie; - Główne problemy rozwoju i potrzeb dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; - Podstawowe zasady rewalidacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.4. Korsak-Krauze I.: Dzieci psychotyczne: autyzm; 1.4.1. Wczesny autyzm dziecięcy; 1.4.2. Środowisko rodzinne dziecka psychotycznego; 1.4.3. Problem terapii; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 2. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie; 2.1. Ossowski R.: Dzieci niedowidzące i niewidome; 2.1.1. Ustalenia terminologiczne. Typy dzieci niepełnosprawnych; 2.1.2. Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku; a ) Charakterystyka procesów poznawczych; b ) Zachowania społeczne dzieci; c ) Problemy samoakceptacji; 2.1.3. Możliwości rewalidacji fizyczno-zdrowotnej dzieci w rodzinie; 2.1.4. Możliwości rozwoju procesów poznawczych dzieci w rodzinie; 2.1.5. Uczenie się czynności życia codziennego; 2.1.6. Kształtowanie postawy samoakceptacji; 2.1.7. Miejsce rodziny w systemie rewalidacji dzieci niewidomych i niedowidzących; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 2.2. Pietrzak W.: Dzieci z wadą słuchu; 2.2.1. Podstawowe pojęcia, definicje; 2.2.2. Rodzaje i przyczyny wady słuchu; 2.2.3. Rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności samoobsługi; 2.2.4. Początki nauczania dziecka z wadą słuchu; 2.2.5. Sposoby i środki porozumiewania się z dzieckiem z wadą słuchu; 2.2.6. Wzbogacanie doświadczeń życiowych przez zabawę; 2.2.7. Miłość rodzicielska wobec dzieci z wadą słuchu; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 3. Szychowiak B.: Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo; 3.1. Specyfika rozwoju dziecka niepełnosprawnego ruchowo; 3.1.1. Uszkodzenia narządu ruchu - ich geneza i klasyfikacja; 3.1.2. Kalectwo wrodzone jako czynnik modyfikujący rozwój dziecka; 3.1.3. Kalectwo nabyte jako czynnik dezorganizujący psychiczne funkcjonowanie dziecka; 3.2. Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo; 3.2.1. Sytuacje trudne związane z leczeniem; 3.2.2. Sytuacje trudne związane z interakcjami społecznymi; 3.2.3. Kształtowanie psychicznej odporności; 3.3. Pozytywny stosunek do siebie i świata; 3.3.1. Samoakceptacja; 3.3.2. Prawidłowy obraz innych ludzi; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 4. Wychowanie dzieci niesprawnych somatycznie; 4.1. Wielgosz E.: Dzieci przewlekle chore; 4.1.1. Przewlekła choroba dziecka jako sytuacja traumatyzująca i jejwpływ na rozwój psychiczny dziecka; a ) Co to jest choroba przewlekła; b ) Zaburzający wpływ procesu chorobowego na rozwój psychiczny dziecka; 4.1.2. Psychologiczne problemy leczenia; a ) Pobyt dziecka w szpitalu; b ) Ograniczenia związane z leczeniem; c ) Specyficzne formy leczenia; d ) Operacje i zabiegi chirurgiczne; e ) Dializoterapia; f ) Chemioterapia i radioterapia; 4.1.3. Zagadnienia wychowawcze u dzieci przewlekle chorych; a ) Środowisko rodzinne dziecka przewlekle chorego; b ) Reakcje rodzeństwa chorego dziecka; c ) Dziecko przewlekle chore w szkole; d ) Szpital jako środowisko wychowujące; 4.1.4. Pomoc rodzinie dziecka przewlekle chorego; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 4.2. Jugowar B.: Dzieci somatycznie odmienne; 4.2.1. Odmienność somatyczna dziecka jako problem psychologiczny; 4.2.2. Mechanizm wpływu odmienności somatycznych na rozwój i zachowanie się dziecka; 4.2.3. Charakterystyka wybranych odmienności somatycznych; a ) Zaburzenia wzrostu; b ) Zakłócenia wagi ciała; c ) Deformacje twarzy; d ) Interseksualizm; 4.2.4. Oddziaływania wychowawcze wobec dziecka odmiennego somatycznie; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 5. Fechner M.: Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy; 5.1. Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka; 5.2. Rozwój mowy dziecka; 5.2.1. Ocena rozwoju mowy dziecka; 5.2.2. Kompetencja językowa a rozwój mowy dziecka; 5.2.3. Stadia rozwoju mowy dziecka; 5.3. Opóźniony rozwój mowy; 5.4. Zaburzenia mowy u dzieci; 5.4.1. Zaburzenia artykulacji u dzieci; 5.4.2. Psychogenne zaburzenia mowy; 5.4.3. Zaburzenia mowy w organicznych uszkodzeniach mózgu; 5.5. Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka - profilaktyka logopedyczna; 5.6. Poradnictwo logopedyczne dla dzieci; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 6. Twardowski A.: Wychowanie dzieci o niesprawności zprzężonej; 6.1. Dzieci głuchoniewidome; 6.2. Dzieci z porażeniem mózgowym; 6.3. Dzieci upośledzone umysłowo głuche oraz upośledzone umysłowo niewidome; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 7. Kobylińska E.: Dzieci chore na padaczkę; 7.1. Co to jest padaczka?; 7.2. Padaczka wieku dziecięcego; 7.3. Poglądy na osobowość chorych z padaczką; 7.4. Zachowania społeczne dzieci z padaczką; 7.5. Inteligencja chorych z padaczką; 7.6. Stosunek otoczenia do dziecka z padaczką; 7.7. Propozycje terapeutyczne; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 8. Twardowski A.: Pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych; 8.1. Instytucjonalne formy pomocy; 8.1.1. Placówki służby zdrowia; 8.1.2. Instytucje oświatowe i placówki spółdzielczości inwalidów; 8.1.3. Niektóre trudności we współpracy z instytucjami; 8.2. Stowarzyszenia rodziców i organizacje inwalidzkie; 8.2.1. Stowarzyszenia rodziców; 8.2.2. Organizacje inwalidzkie; 8.3. Pedagogizacja rodziców; 8.3.1. Oddziaływanie informacyjne i poradnictwo; 8.3.2. Kształtowanie u rodziców umiejętności niezbędnych przy wychowywaniu niepełnosprawnego dziecka; 8.4. Oddziaływania psychoterapeutyczne; 8.4.1. Psychoterapia rodziców; 8.4.2. Psychoterapia niepełnosprawnych dzieci; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41138 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38915 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34979, W.34980 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Rocznik Naukowo-Dydaktyczny / Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej ; Z.175)
Streszczenie: Wstęp; I. Prace rewalidacyjne z upośledzonymi umysłowo ( wybrane zagadnienia ): 1. A. Mikrut. Aktywność społeczna osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - warunkowania i przejawy; 2. S. Olszewski. Poziom samooceny i samoakceptacji uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, a ich pozycja socjometryczna w zespole klasowym; 3. D. Łakomy, M. Trojańska. Próba stymulacji rozwoju sprawności manualnej dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w oparciu o zajęcia muzyczno-ruchowe; 4. A. Pękała, J. Wyczesany. Rola i znaczenie muzyki w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim klas I-III; 5. K. Parys. Wpływ pytań na czas uczenia się tekstów przez dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim; 6. M. Konarska. Redagowanie listów przez uczniów klas VIII lekko upośledzonych umysłowo; 7. E. Minczakiewicz. Emotywna funkcja komunikacyjna u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 8. D. Wolska. Poziom funkcjonowania społecznego osób dorosłych upośledzonych umysłowo w świetle badań Zmodyfikowaną Skalą Przystosowania Społecznego R. McConkeya; II. Wybrane zagadnienia z rewalidacji głuchych: 1. G. Gunia. Proces adaptacji dzieci z wadą słuchu w toku rewalidacji instytucjonalnej; 2. M. Klaczak, M. Szymańska. Przyczyny rekwalifikacji dzieci niedosłyszących i ich sytuacja w szkole dla głuchych; 3. D. Kornaś. Zabawy dzieci głuchych na terenie przedszkola masowego; 4. A. Rakowska. Rozumienie stosunków określanych za pomocą przyimków przez dzieci niesłyszące; III. Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży: 1. T. Oleńska-Pawlak. Percepcja środowiska rodzinnego i szkolnego przez dzieci przewlekle chore i kalekie; 2. P. Majewicz. Próba wykorzystania socjoterapii w korekcji zaburzeń zachowania dzieci w młodszym wieku szkolnym; 4. J. Pilecki, Z. Gruntkowski. Preferowane wartości oraz umiejętności społeczne młodzieży niewidomej i widzącej; 5. B. Grochmal-Bach, D. Łakomy, M. Trojańska. Poglądy stuedntów na stres i wartości życia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38499, W.39437, W.38308, W.38310, W.38498, W.38496, W.39913, W.38497, W.39439, W.39438, W.38309 (11 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa do wydania I; Przedmowa do wydania II; Rozdział 1. Humanistyczne podłoże idei wychowawczej Marii Grzegorzewskiej. Otton Lipkowski; Rozdział 2. Życie Marii Grzegorzewskiej: 1. Dzieciństwo i młodość - studia. Wojciech Gasik; 2. Działalność w okresie międzywojennym. Grażyna Kornet; 3. Okres II wojny światowej i Polski Ludowej. Grażyna Kornet; 4. Rok z życia Marii Grzegorzewskiej ( suplement do życiorysu ). Ewa Tomasik; Rozdział 3. Podstawowe kierunki działalności Marii Grzegorzewskiej: 1. Działalność pedagogiczna. 1. Ewa Tomasik, 2. Roman Janeczko; 2. Działalność naukowa wydawnicza. Ewa Żabczyńska; 3. Działalność społeczna. Eugeniusz Unrowski; Rozdział 4. Problematyka pedagogiki specjalnej w ujęciu Marii Grzegorzewskiej: 1. Podstawowe założenia pedagogiki specjalnej. Ewa Żabczyńska; 2. Osobowość nauczyciela w aspekcie pedeutologii i deontologii. Ewa Tomasik; 3. Rewalidacja niewidomych, głuchoniewidomych i niedowidzących. Ewa Bendych; 4. Rewalidacja dzieci z uszkodzonym słuchem. Urszula Eckert; 5. Rewalidacja upośledzonych umysłowo. Teresa Biesiada-Krakiewicz; 6. Rewalidacja przewlekle chorych i kalekich. Roman Janeczko; 7. Resocjalizacja niedostosowanych społecznie. Ewald Jacek Dukaczewski; Rozdział 5. Znaczenie działalności Marii Grzegorzewskiej dla rozwoju pedagogiki specjalnej oraz oświaty i kultury w Polsce. Otton Lipkowski; Kalendarium życia Marii Grzegorzwskiej. Grażyna Kornet; Bibliografia prac Marii Grzegorzewskiej i publikacji o niej ( 1916-1993 ). Barbara Krauze; Streszczenie w języku angielskim; Streszczenie w języku niemieckim
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38503, W.38504, W.39285, W.39284 (4 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej