Pedagogika specjalna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(124)
Forma i typ
Książki
(123)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje fachowe
(2)
Filmy i seriale
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(119)
tylko na miejscu
(5)
nieokreślona
(2)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(122)
Czytelnia
(5)
Autor
Stankowski Adam
(13)
Pańczyk Jan
(10)
Pilecki Jan
(7)
Pilecka Władysława
(6)
Kosakowski Czesław
(5)
Doroszewska Janina
(4)
Krause Amadeusz
(4)
Tomasik Ewa
(4)
Chodkowska Maria
(3)
Sowa Józef
(3)
Szumski Grzegorz
(3)
Vítková Marie
(3)
Bartnikowska Urszula
(2)
Bartoňová Miroslava
(2)
Brauner Alfred
(2)
Brauner Francoise
(2)
Chrzanowska Iwona
(2)
Dryżałowska Grażyna
(2)
Firkowska-Mankiewicz Anna
(2)
Gałkowski Tadeusz
(2)
Głodkowska Joanna
(2)
Palak Zofia
(2)
Smith Deborah Deutsch
(2)
Sękowska Zofia
(2)
Tomkiewicz-Bętkowska Aleksandra
(2)
Baczała Ditta
(1)
Badora Sylwia
(1)
Baker Bruce L
(1)
Balukiewicz Małgorzata
(1)
Baran Jolanta
(1)
Biel-Ziółek Katarzyna
(1)
Bielska-Łach Monika
(1)
Bieńkowska Izabela
(1)
Bilewicz Małgorzata
(1)
Binnebesel Józef
(1)
Brightman Alan J
(1)
Brągiel Józefa
(1)
Bujnowska Anna
(1)
Byers Richard
(1)
Bąbka Jarosław
(1)
Błeszyński Jacek J
(1)
Dobrołowicz Witold
(1)
Doroszuk Joanna
(1)
Dudek Mieczysław
(1)
Dycht Marzena
(1)
Dykcik Władysław
(1)
Flanczewska-Wolny Maria
(1)
Francis-Williams Jessie
(1)
Frąckiewicz Lucyna
(1)
Furtak Dominika
(1)
Gabryś Katarzyna
(1)
Gamulczak Franciszek
(1)
Gietko Marian
(1)
Grabowska Natalia
(1)
Grzegorzewska Maria
(1)
Grzyb Barbara
(1)
Haring Norris G
(1)
Hulek Aleksander
(1)
Jastrzębska-Gzella Hanna
(1)
Jodłowska Bogusława
(1)
Karwowski Maciej
(1)
Kirejczyk Kazimierz
(1)
Klaro-Celej Lidia
(1)
Konieczny Henryk
(1)
Krztoń Alicja
(1)
Kuczyńska-Kwapisz Jadwiga
(1)
Kulbaka Jacek
(1)
Kuleta-Hulboj Magdalena
(1)
Kurzeja Anna
(1)
Kwiatkowska Małgorzata
(1)
Lechta Viktor
(1)
Lipkowski Otton
(1)
Lorek Eugeniusz Maria
(1)
Lubińska-Kościółek Elżbieta
(1)
Maciarz Aleksandra
(1)
Maciejewski Piotr
(1)
Madziara Aneta
(1)
Mauersberg Stanisław
(1)
Mikrut Adam
(1)
Mitchell David
(1)
Moczia Krystyna
(1)
Mossakowska Lidia
(1)
Nadachewicz Katarzyna
(1)
Nartowska Hanna
(1)
Naumiuk Agnieszka
(1)
Nurowski Eugeniusz
(1)
Obuchowska Irena
(1)
Okuniewski Juliusz
(1)
Olechnowicz Hanna
(1)
Olszewski Sławomir
(1)
Oszustowicz Barbara
(1)
Ošlejšková Hana
(1)
Pankowska Krystyna
(1)
Pawlik Sabina
(1)
Piekut-Brodzka Danuta M
(1)
Piwowarski Janusz
(1)
Plutecka Katarzyna
(1)
Przybyliński Sławomir
(1)
Puszczewicz Barbara
(1)
Rakowska Alicja
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(28)
2000 - 2009
(51)
1990 - 1999
(29)
1980 - 1989
(10)
1970 - 1979
(2)
1960 - 1969
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(124)
Język
polski
(124)
Odbiorca
Nauczyciele
(3)
Pedagodzy specjalni
(2)
Socjolodzy
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
Pedagogika specjalna
(124)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
Temat: czas
2001-
(1)
Gatunek
Monografia
(2)
Opracowanie
(1)
Poradnik
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
124 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41158, W.41267 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43292 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43293 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41332 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od autora; Wprowadzenie 1. Pedagogika specjalna w procesie zmiany - od "Historii szaleństwa" Michela Foucaulta do "Końca człowieka" Francisa Fukuyamy; 1.1. Pytanie o potencjał transformacyjny pedagogiki specjalnej; 1.2. Zmiany w europejskiej i polskiej pedagogice specjalnej; 1.3. Od niechcianych szaleńców po eugenikę luksusu i postępu; 1.4. Ważne pytania na bliższą i dalszą przyszłość; Wprowadzenie 2. Ku paradygmatyczności dyscyplin naukowych; 2.1. Wokół teorii Thomasa S. Kuhna; 2.2. Kłopot z paradygmatami w naukach społecznych; 2.3. Konsensus paradygmatyczny; 2.4. Paradygmaty w pedagogice; 2.5. Uspołecznienie paradygmatu; 2.6. Ryzyko fundamentalizmu paradygmatycznego; 2.7. Po co pedagogice wielość paradygmatów? Część 1. Tło przeobrażeń paradygmatycznych związanych z niepełnosprawnością; Rozdział 1. Rehabilitacja człowieka niepełnosprawnego: 1.1. Rewalidacja - rehabilitacja; 1.2. Ewolucja filozofii rewalidacyjnej; 1.3. Polskie zmiany "od góry" i "od dołu"; 1.4. Opieka w dorosłości jako "odkrycie rewalidacyjne" XXI wieku; 1.5. Pomiędzy teorią a praktyką rewalidacyjną; 1.6. Rehabilitacja kontra nauka; 1.7. Od instrumentalizmu rewalidacyjnego ku rehabilitacji funkcjonalnej; Rozdział 2. Szkoła w dynamicznej fazie przejścia - zaniechania i absurdy: 2.1. W cieniu transformacji ustrojowej; 2.2. Problemy zmian w środowisku nauczycielskim; 2.3. Nauczyciel - ofiara patologii akademickiej?; 2.4. O oświacie z urzędu; 2.5. Niefortunność reform; 2.6. Dydaktyka "na usługach"; 2.7. Profesjonalizacja niekompetencji; Rozdział 3. Dziecko niepełnosprawne w integracji szkolnej: 3.1. Aktualizacja pojęcia integracji szkolnej; 3.2. Podstawy zmiany koncepcji edukacyjnej dzieci niepełnosprawnych; 3.3. Rekonstrukcja koncepcji ochronnych; 3.4. Zarys reformy szkolnictwa specjalnego w Polsce; 3.5. Powrót do nierozwiązanych dylematów; 3.6. Instrumentalizm dydaktyczny w pedagogice specjalnej; Rozdział 4. Wychowanie - pedagogika specjalna w odwrocie?: 4.1. Czy mamy kryzys wychowania?; 4.2. Media - niebezpieczny sprzymierzeniec w wychowaniu; 4.3. Specyfika wychowania po wielkiej zmianie; 4.4. Szkoła a kryzys wychowania; 4.5. Wychowanie a nauczanie; 4.6. Wychowanie w pedagogice specjalnej - specyfika i pochodne kryzysu; 4.7. Dziecko niepełnosprawne w procesie wychowania - błędy zaniechania; Część 2. Pedagogika specjalna i ryzyko paradygmatycznych uzgodnień; Rozdział 1. Terminologiczna reprezentacja paradygmatów pedagogiki specjalnej: 1.1. Pojęcia a paradygmaty; 1.2. Obieg pojęć naznaczających; 1.3. Dziecko specjalnej troski; 1.4. Upośledzenie umysłowe; 1.5. Umysł kontra intelekt; 1.6. Terminologia a reprezentacja paradygmatu - uwagi końcowe; Rozdział 2. Zdiagnozowana odmienność jako podłoże konstrukcyjne paradygmatu: 2.1. Diagnoza jako reprezentacja paradygmatu; 2.2. Diagnostyczne dylematy; 2.3. Diagnoza niepełnosprawności w pedagogice specjalnej; Rozdział 3. Paradygmaty a uzgodnienia społeczne na temat niepełnosprawności: 3.1. Paradygmaty a obiektywizacja wiedzy potocznej; 3.2. Stereotyp niepełnosprawności; 3.3. Inny w środowisku - hipoteza "złotego podziału"; 3.4. Tło i figura - społeczna lokalizacja niepełnosprawności; 3.5. Przeciwdziałanie stygmatyzacji; Rozdział 4. Ryzyko konstruowania wiedzy o osobach niepełnosprawnych w pedagogice specjalnej: 4.1. Upośledzona dorosłość - wątki zaniedbane; 4.2. Instytucjonalne ujednolicenie dorosłości; 4.3. Infantylizacja jako silne uzgodnienie paradygmatyczne; 4.4. Niepełnosprawność i specjaliści; 4.5. Koniec dyskryminacji podpartej naukową argumentacją?; 4.6. Paradygmatyczne konsekwencje uzgodnień; Część 3. Paradygmaty pedagogiki specjalnej; Rozdział 1. Paradygmatyczne poszukiwania w pedagogice specjalnej: 1.1. Od praktyki do nauki; 1.2. W poszukiwaniu pierwszego paradygmatu; 2.2. Trudności identyfikacji paradygmatycznej; 2.3. Uwagi do koncepcji paradygmatów Ireny Obuchowskiej; Rozdział 2. Paradygmatyczne dezaktualizacje - biologizm i rehabilitacja: 2.1. Dlaczego dezaktualizacja?; 2.2. Medyczny rodowód pedagogiki specjalnej; 2.3. Biologizm a społeczne postrzeganie niepełnosprawności; 2.4. Ukryta doktryna PRL; 2.5. Nowoczesny powrót do medykalizacji?; 2.6. Dlaczego paradygmat biologiczny był szkodliwy; 2.7. Od biologizmu ku paradygmatowi rehabilitacyjnemu; 2.8. Następstwa dominacji filozofii rewalidacyjnej; Rozdział 3. Paradygmatyczny kłopot z integracją: 3.1. Od postulatu do paradygmatu integracyjnego; 3.2. Specyfika zmiany paradygmatycznej a integracja; 3.3. Konsekwencje przyjętego paradygmatu - modele integracji; 3.4. Słuszna koncepcja - niesłuszne interpretacje?; 3.5. Integracja jako źródło dominacji i selekcji społecznej; 3.6. Jeśli nie paradygmat, to co z tą integracją?; Rozdział 4. Paradygmatyczne aktualizacje w pedagogice specjalnej: 4.1. Paradygmat humanistyczny i jego pochodne; 4.1.1. Istota paradygmatu humanistycznego; 4.1.2. Źródła oporu wobec paradygmatu humanistycznego w pedagogice specjalnej; 4.1.3. Przesłanki zmiany humanistycznej w pedagogice specjalnej; 4.1.4. Paradygmat humanistyczny w pedagogice specjalnej i jego konsekwencje; 4.2. Paradygmat społeczny niepełnosprawności; 4.2.1. Istota społecznego paradygmatu niepełnosprawności; 4.2.2. Humanistyczny rodowód modelu niepełnosprawności; 4.2.3. Pomiędzy paradygmatem a modelem; 4.2.4. Następstwa społecznego paradygmatu niepełnosprawności; 4.3. Paradygmat normalizacji środowiska; 4.3.1. Wątpliwości pojęciowe normy i normalności; 4.3.2. Niepełnosprawność - ryzyko zakwalifikowania do grupy "nienormalnych"; 4.3.3. Norma w działaniach pedagogiki specjalnej; 4.3.4. Trudne początki procesu normalizacyjnego w Polsce; 4.3.5. Istota paradygmatu normalizacyjnego i jego konsekwencje; 4.4. Paradygmat emancypacyjny (podmiotowości i autonomii); 4.4.1. Od "przedmiotowości" do podmiotowości osoby niepełnosprawnej; 4.4.2. Autonomia i jej ponowne odkrycie; 4.4.3. Od autonomii i podmiotowości do specjalnej pedagogiki emancypacyjnej; 4.4.4. Ku paradygmatowi emancypacyjnemu; Zakończenie. Pedagogika specjalna w zmianie paradygmatycznej: 1. Zmiana zmianie nierówna; 2. Pomiędzy tradycjonalizmem a humanizmem; 3. Co zmieniają paradygmaty w pedagogice specjalnej?; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43234, W.43251 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43972 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42925, W.42926 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; Część 1. Problemy teoretyczne pedagogiki specjalnej: Rozdział 1. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej; Rozdział 2. Pedagogika specjalna a pedagogika ogólna; Rozdział 3. Pedagogika specjalna a nauki z jej pogranicza; Rozdział 4. Przedmiot pedagogiki specjalnej; Rozdział 5. Systematyka w pedagogice specjalnej; Rozdział 6. Cele pedagogiki specjalnej; Rozdział 7. Rozpoznanie upośledzenia i dobór dzieci upośledzonych do placówek psecjalnych; Rozdział 8. Pojęcie i zasady rewalidacji; Rozdział 9. Ortodydaktyka, jej cele i zasady; Rozdział 10. Pedagogika specjalna w aspekcie historycznym; Rozdział 11. Współczesne czynniki determinujące rozwój pedagogiki specjalnej; Rozdział 12. Ukierunkowanie pedagogiki specjalnej przez współczesną naukę; Rozdział 13. Współczesne poglądy na treść i zakres pedagogiki specjalnej; Część 2. Szkolnictwo specjalne: Rozdział 14. Szkoła specjalna; Rozdział 15. Rozwój szkół specjalnych w Polsce; Rozdział 16. Stan obecny i tendencje rozwojowe szkolnictwa specjalnego; Rozdział 17. Kształcenie kadr dla szkolnictw specjalnego; Rozdział 18. Szkolnictwo specjalne w krajach europejskich; Część 3. Pedagogika specjalna szczegółowa: Rozdział 19. Oligofrenopedagogika; Rozdział 20. Pedagogika resocjalizacyjna; Rozdział 21. Pedagogika terapeutyczna; Rozdział 22. Surdopedagogika; Rozdział 23. Tyflopedagogika; Rozdział 24. Dziecko z zaburzeniami rozwojowymi; Słownik wybranych terminów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.31072, 31073 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40393 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Część I. Wielowymiarowość i złożoność twórczości osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi: 1. Ewelina Jutrzyna. Rozważania nad rozwojem potencjału twórczego osób niepełnosprawnych; 2. Alicja Rakowska. Zasoby twórczej aktywności osób niepełnosprawnych; 3. Bogdan Szczepankowski. Franciszek Ksawery Prek - pierwszy głuchoniemy literat; 4. Aniela Korzon. Wartość twórczości osób niesłyszących dla wychowania przez sztukę dzieci i młodzieży z wadą słuchu; 5. Katarzyna Plutecka. Twórczy charakter zdolności kierunkowych uczniów niesłyszących; 6. Ditta Baczała. Twórczość niepełnosprawna intelektualnie; 7. Dorota Podgórska-Jachnik. Refleksje o teatrze osób niepełnosprawnych w kontekście ich edukacji, samorealizacji i terapii; 8. Hanna Kubiak. Rozwijanie twórczego potencjału dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym; 9. Marta Wójcie. Kreatywny charakter twórczości osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 10. Anna Grzebinoga. Uczestnictwo osób niesłyszących w kulturze; Część II. Wielostronne spojrzenie na praktyczne rozwiązania służące rozwijaniu potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi: 1. Jolanta Baran. Warsztaty autokreacji jako forma przygotowania uczniów z niepełnosprawnością do działań transgresyjnych inspirowanych zorganizowaną aktywnością pozalekcyjną; 2. Joanna Pawlikowska, Jolanta Zielińska. Metody waloryzacyjne jako sposób stymulujący twórczy potencjał dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym; 3. Urszula Bartnikowska. Teatroterapia jako forma rehabilitacji osób z głębszą i wieloraką niepełnosprawnością. Rehabilitacja w życiu niepełnosprawnych; 4. Elżbieta Lubińska-Kościółek. Aktorzy z niepełnosprawnością intelektualną; 5. Izabela Bieńkowska. Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na rozwój i osiągnięcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 6. Piotr Sipiorski. Wykorzystanie metody Integracji Sensorycznej jako stymulatora potencjału twórczego u dzieci z autystycznego spektrum zaburzeń; 7. Anna Jakoniuk-Diallo. Wykorzystanie muzyki w dynamizowaniu potencjałów rozwojowych dzieci z niepełnosprawnością; 8. Joanna Drozd-Kucz. Dziecko z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w świecie muzyki. Od percepcji muzyki do aktywności twórczej; 9. Agnieszka Balicka. Muzykoterapia jako forma terapii i aktywności twórczej dziecka niepełnosprawnego intelektualnie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43419 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Uwagi wstępne; [ Alfabetyczny wykaz haseł - MK]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Cz.41664 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Słowo wstępne - Stanisław Mauersberg; Rozdział 1. Początki nauczania dzieci upośledzonych i zorganizowanej opieki nad moralnie zaniedbanymi - Leonard Grochowski; 1. Uwarunkowania ideowe i społeczno-polityczne przemian w dziedzinie opiekuńczo-wychowawczej czasów nowożytnych; a) Wpływ odrodzenia, reformacji i reformy katolickiej; b) Rozbudowa instytucji opiekuńczo-wychowawczej; c) Nowe przepisy prawne: opiekuńcze i karne w odniesieniu do nieletnich i młodocianych; d) Wpływ oświecenia i Wielkiej Rewolucji Francuskiej; 2. Początkowe próby nauczania dzieci upośledzonych, osieroconych i moralnie zaniedbanych ( od XVI w. do połowy XVIII w. ); a) Początki nauczania dzieci głuchych, niewidomych, upośledzonych umysłowo; b) Początkowe formy opieki pedagogicznej nad dziećmi osieroconymi, opuszczonymi i moralnie zaniedbanymi; 3. Pierwsze szkoły specjalne ( druga połowa XVIII w. i początki XIX w. ); a) Pierwsze szkoły dla dzieci głuchych; b) Pierwsze szkoły dla dzieci niewidomych; 4. Początkowe formy opieki pedagogicznej nad dziećmi upośledzonymi, chorymi psychicznie i przewlekle chorymi na przełomieXVIII i XIX w.; a) Wpływ badań psychiatrycznych i pionierskie próby rozwiązań opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci upośledzonych umysłowo; b) Pierwsze formy organizowania pomocy opiekuńczo-dydaktycznej dzieciom upośledzonym i przewlekle chorym; 5. Początki pracy wychowawczej z młodzieżą moralnie zaniedbaną i przestępczą na przełomie XVIII i XIX w.; a) Złagodzenie przepisów o odpowiedzialności karnej nieletnich przestępców; b) Instytuty i zakłady opeikuńczo-wychowawcze; 6. Kierunki rozwoju opieki pedagogicznej nad dziećmi biednymi, osieroconymi i opuszczonymi ( druga połowa XVIII i początki XIX w. ); a) Nowe instytucje i zakłady opiekuńczo-wychowawcze; b) Dzieło opiekuńczo-wychowawcze J. H. Pestalozziego i F. E. Fellenberga; Bibliografia; Rozdział 2. Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w wieku XIX i w poczatkach XX wieku - Wojciech Gasik; 1. Praktyka i teoria kształcenia upośledzonych w wybranych krajach zachodnich; a) System kształcenia i wychowania dzieci głuchychl b) System kształcenia i wychowania dzieci niewidomych; c) System kształcenia i wychowania dzieci upośledzonych umysłowo; d) Przegląd form kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo w wybranych krajach; 2. Polskie zakłady i szkoły dla dzieci upośledzonych w okresie zaborów; a) Szkoły dla dzieci głuchych; b) Szkoły i zakłady dla dzieci niewidomych; c) Szkoły i zakłady dla dzieci lekko upośledzonych umysłowo; Bibliografia; Rozdział 3. Szkoły i zakłady specjalne dla dzieci trudnych w XIX w. i na początku XX wieku - Ewald Jacek Dukaczewski; 1. Wprowadzenie; 2. Szkoły i zakłady dla dzieci trudnych ( przestępczych ) w Europie; 3. Działalność Fryderyka Skarbka i Stanisława Jachowicza; 4. Instytut Moralnej Poprawy Dzieci na Mokotowie; 5. Rozwój prawodawstwa dla nieletnich; 6. Prawo i zakłady dla nieletnich w zaborze rosyjskim; 7. Prawo i zakłady dla nieletnich w zaborze pruskim; 8. Prawo dla nieletnich w zaborze austriackim; 9. System progresywny w wychowaniu moralnie zaniedbanych; Bibliografia; Rozdział 4. Kształcenie nauczycieli szkół i zakładów specjalnych do 1939 r. - Wojciech Gasik; 1. Pierwsze próby kształcenia nauczycieli placówek specjalnych; a) Przyuczenie do zawodu; b) Kursy dla nauczycieli; 2. Początki kształcenia nauczycieli szkół specjalnych w Polsce; 3. Europejskie instytucje kształcące nauczycieli szkól specjalnych; a) Placówki w Budapeszcie, Zurychu i Moskwie; b) Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej w Warszawie; Bibliografia; Rozdział 5. Rozwój kurateli sądowej dla nieletnich - Marian Kalinowski; 1. Powstanie instytucji kurateli sądowej dla nieletnich; 2. System probation; a) Anglia; b) Stany Zjednoczone Ameryki Północnej; 3. System wolności dozorowanej - Liberte surveilleé; a) Belgia; b) Francja; 4. Skandynawskie systemy kurateli sądowej dla nieletnich; 5. Kuratela sądowa dla nieletnich w Niemczech; 6. Powstanie kurateli sądowej dla nieletnich w Polsce; Bibliografia; Rozdział 6. Szkolnictwo specjalne i pedagogika specjalna w pierwszej połowie XX wieku - Marian Balcerek; 1. " Stulecie dziecka "; 2. Początki międzynarodowej ochrony praw dziecka; 3. U źródeł współczesnej pedagogiki specjalnej ( idee " nowego wychowania " ); 4. Rozwój szkół i zakładów specjalnych w wybranych krajach; 5. Szkolnictwo specjalne w Polsce. 1918-1939; 6. Rozwój pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 7. Praca wychowawcza z moralnie zaniedbanymi i nieletnimi przestępcami w Polsce międzywojennej - Wojciech Gasik; 1. Podstawy prawne; 2. Zakłady i szkoły; Bibliografia; Rozdział 8. Dziecko niepełnosprawne w czasie drugiej wojny światowej - Marian Balcerek; 1. Faszyzm wobec ludzi niepełnosprawnych; 2. Eksterminacja dzieci niepełnosprawnych w Polsce; 3. Walka o życie dziecka w czasie okupacji; 4. Skutki wojny i hitlerowskiej okupacji w Polsce; Bibliografia; Rozdział 9. Szkolnictwo specjalne w latach wojny i okupacji ( 1939-1945 ) - Wojciech Gasik; 1. Wprowadzenie; 2. Warunki pracy szkół specjalnych; 3. Postawa nauczycieli szkół specjalnych; Rozdział 10. Kierunki rozwoju praw dziecka, kstzałcenia specjalnego i pedagogiki specjalnej po drugiej wojnie światowej - Marian Balcerek; 1. Prawa dziecka w ONZ-wskim systemie międzynarodowej ochrony praw człowieka; 2. Współczesne tendencje w wychowaniu i kształceniu dzieci niepełnosprawnych; Bibliografia; Rozdział 11. Rozwój szkolnictwa specjalnego i pedagogiki specjalnej w Polsce Ludowej ( od 1973 r. ) - Wojciech Gasiki; 1. Sytuacja szkolnictwa specjalnego w latach 1945-1956; 2. Szkolnictwo i pedagogika specjalna w latach 1956-1973; a) Rozwój systemu kształcenia specjalnego; b) Kształcenie kadr dla placówek specjalnych badania naukowe; c) Szkoła specjalna na początku lat siedemdziesiątych - próby oceny; Bibliografia; Indeks nazwisk; Spis ilustracji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36704, W.36670 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43799 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43634 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Praca z akresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Monografia jest próbą całościowego, holistycznego ujęcia pracy nauczyciela z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych - edukacji inkluzyjnej. Definiuje pojęcie specjalne potrzeby edukacyjne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.44130 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteka Psychologiczna ; Nr 14)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43322 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36956, W.36955, W.36827 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39429, W.40025, W.39427, W.40024, W.39428 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43763 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej