Dziecko niepełnosprawne
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(93)
Forma i typ
Książki
(92)
Audiobooki
(1)
Dostępność
dostępne
(91)
wypożyczone
(1)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(93)
Autor
Dykcik Władysław
(5)
Grzyb Barbara
(3)
Klinik Anna
(3)
Kowalska Gabriela
(3)
Stankowski Adam
(3)
Szczygieł Beata
(3)
Bidziński Karol
(2)
Bogdanowicz Marta
(2)
Chrzanowska Iwona
(2)
H.R.H. Księżna Yorku
(2)
Karásková Vlasta
(2)
Kisiel Bożena
(2)
Knill Christopher
(2)
Korzeniewska Ewa
(2)
Kowalczyk Magdalena
(2)
Naprawa Renata
(2)
Pennock Keith
(2)
Pisula Ewa
(2)
Piszczek Maria
(2)
Przasnyska Maria
(2)
Rottermund Jerzy
(2)
Tanajewska Alicja
(2)
Urban Andrzej
(2)
Vítková Marie
(2)
Winczura Barbara
(2)
Zabłocki Kazimierz Jacek
(2)
Abramowska Barbara
(1)
Babiarz Mirosław Z
(1)
Baran Jolanta
(1)
Bartnikowska Urszula
(1)
Bartoňová Miroslava
(1)
Barłóg Krystyna
(1)
Bieńkowska Izabela
(1)
Brejnak Wojciech
(1)
Bryndal Agnieszka
(1)
Brzezińska Anna Izabela
(1)
Charbicka Magdalena
(1)
Cudak Sławomir
(1)
Cytowska Beata
(1)
Czarkowska Lidia
(1)
Danielewicz Dorota
(1)
Dryżałowska Grażyna
(1)
Feder Aleksandra
(1)
Florek Anna
(1)
Fröhlich Andreas
(1)
Gajdzica Zenon
(1)
Giermakowska Alicja
(1)
Gilleti Benji
(1)
Grochmal-Bach Bożena
(1)
Grycman Magdalena
(1)
Guzy Anna
(1)
Halbig Johannes
(1)
Hulek Aleksander
(1)
Hundertmarck Gisela
(1)
Jakoniuk-Diallo Anna
(1)
Janiszewska-Nieścioruk Zdzisława
(1)
Jaworska Andrea
(1)
Kaczan Teresa
(1)
Kaniok Przemysław Eugeniusz
(1)
Kastory-Bronowska Monika
(1)
Kielin Jacek
(1)
Kohut Dorota
(1)
Komorska Marta
(1)
Kosakowski Czesław
(1)
Kossewska Joanna
(1)
Kowalak Czesław
(1)
Krause Amadeusz
(1)
Krzyżyk Danuta
(1)
Kubiak Hanna
(1)
Kurpas Donata
(1)
Kędra Edyta
(1)
Lechowicz Anna
(1)
Lechta Viktor
(1)
Liberska Hanna
(1)
Lis-Kujawski Andrzej
(1)
Lizoń-Szłapowska Dorota
(1)
Loska Magdalena
(1)
Masiak Elżbieta
(1)
Mikrut Adam
(1)
Namińska Renata
(1)
Nieścierowicz Anna
(1)
Nordoff Paul
(1)
Nowicki Janusz
(1)
Obuchowska Irena
(1)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(1)
Ohme Małgorzata
(1)
Olszewski Sławomir
(1)
Ossowski Roman
(1)
Oszustowicz Barbara
(1)
Ošlejšková Hana
(1)
Pakuła Zofia
(1)
Pawlik Sabina
(1)
Pańczyk Jan
(1)
Pietrzkiewicz Małgorzata
(1)
Pilecka Władysława
(1)
Pilecki Jan
(1)
Raszewska Maria
(1)
Račková Oľga
(1)
Robbins Clive
(1)
Rożnowska Krystyna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(31)
2000 - 2009
(46)
1990 - 1999
(15)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(93)
Język
polski
(93)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Pedagodzy
(1)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
Gatunek
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(1)
93 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43611 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Część I Warunki socjalizacji dzieci i młodzieży w przestrzeni informacyjnej Alicja Giermakowska, Karol BidzińskiU202F Przestrzeń informacyjna jako miejsce generowania i realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieżyU202F Władysława Pilecka Osoba z niepełnosprawnością w reklamie i jej społeczny odbiór Agnieszka Lasota Świat realny i wirtualny społeczną przestrzenią transmisji międzypokoleniowejU202F Paweł Kurtek O złożoności schematów poznawczych młodzieży z lekką niepełnosprawnościąU202F intelektualną dotyczących osób znaczących Elżbieta M. Minczakiewicz Dziecko ze sprzężoną niepełnosprawnością w przestrzeni medialnejU202F Waldemar Lib Kompetencje komunikacyjne uczniów szkoły podstawowej Sprawozdanie z badańU202F U202FU2007 Ewa Boksa Ocena poziomu kompetencji komunikacyjnej „pokolenia Google” z perspektywy nowoczesności i postępu Część II Zagrożenia w przestrzeni wirtualnej i działania profilaktyczne Irena Pufal-Struzik Agresywne zachowania młodzieży w sieci. Perspektywa potrzeb agresora i ofiaryU202F U202F Wojciech Walat Trudności wychowawcze wynikające z siecioholizmu młodzieży gimnazjalnej Sprawozdanie z badańU202F Anna Ozga Media elektroniczne wyzwaniem dla rodzica XXI wiekuU202F Sylwester Bębas Rodzice wobec zagrożeń a bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeniU202F Wioleta Adamczyk-Bębas Edukacja medialna wobec zagrożeń cyberprzemocyU202F Część III Przestrzeń informacyjna i komunikacyjna w edukacji. Nowe wyzwania dla nauczycieli i uczniówU202F Bartłomiej Gołek O potrzebie aktywności poznawczej nauczycieli w społeczeństwie opartym na wiedzyU202F Barbara Skałbania Porada pisemna jako przestrzeń komunikacji i współpracy. Analiza tekstuU202F Karol Bidziński Opinie nauczycieli uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na temat technologii informacyjno-komunikacyjnych jako potencjalnego narzędzia pozyskiwania wsparcia zawodowegoU202F Sławomir Koziej, Izabela Jaros Technologie mobilne we wczesnej edukacjiU202F Małgorzata Paplińska Uczniowie niewidomi i słabowidzący w świecie gier komputerowych a integracja społecznaU202F
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43896 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42831, W.42830 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43117, W.43118 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie Rozdział I Socjalizacja dziecka w rodzinie 1.1. Uwarunkowania kształtowania się współczesnego modelu rodziny 1.2. Znaczenie rodziny w socjalizacji dziecka 1.3. Przemoc i zaniedbanie w rodzinie jako uwarunkowanie zaburzeń procesu socjalizacji [Charakterystyka przemocy i zaniedbania w rodzinie; Skala rozpowszechnienia zjawiska przemocy i zaniedbania dziecka w rodzinie; Konsekwencje doświadczania przemocy i zaniedbania dla funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka ] Rozdział II System opieki zastępczej w Polsce 2.1. Opieka zastępcza w Polsce – wprowadzenie 2.2. Rodzinne formy opieki zastępczej 2.2.1. Rys historyczny 2.2.2. Rodzinne formy opieki zastępczej we współczesnym systemie opieki [Rodziny adopcyjne ; Rodziny zastępcze ; Rodzinne domy dziecka 46; Wioski dziecięce SOS ] 2.3. Instytucjonalne formy opieki zastępczej 2.3.1. Rys historyczny 2.3.2. Instytucjonalne formy opieki zastępczej we współczesnym systemie opieki [Placówki opiekuńczo-wychowawcze ; Regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne ; Interwencyjne ośrodki preadopcyjne ; Placówki wsparcia dziennego ] Rozdział III Dzieci z niepełnosprawnością w rodzinach adopcyjnych i zastępczych 3.1. Skala rozpowszechnienia niepełnosprawności wśród dzieci w rodzinach adopcyjnych i zastępczych 3.2. Wybrane zaburzenia występujące u dzieci kwalifikowanych do opieki zastępczej 3.2.1. Choroby przewlekłe [Kilka informacji o dziecku z chorobą przewlekłą ; Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka przewlekle chorego ; Literatura zalecana ] 3.2.2. Niepełnosprawność intelektualna [Kilka informacji o dziecku z niepełnosprawnością intelektualną ; Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną ; Literatura zalecana ] 3.2.3. Uszkodzenie słuchu [Kilka informacji o dziecku z uszkodzeniem słuchu ; Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z uszkodzonym słuchem ; Literatura zalecana ] 3.2.4. Uszkodzenie wzroku [Kilka informacji o dziecku z uszkodzonym wzrokiem ; Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z uszkodzonym wzrokiem ; Literatura zalecana ] 3.2.5. Niepełnosprawność ruchowa [Kilka informacji o dziecku z niepełnosprawnością ruchową ; Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością ruchową ; Literatura zalecana ] 3.2.6. Autyzm [Kilka informacji o dziecku z autyzmem 83; Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z autyzmem 83; Literatura zalecana ] 3.2.7. Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) [Kilka informacji o dziecku z FAS ; Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z Płodowym Zespołem Alkoholowym; Literatura zalecana ] 3.2.8. Trauma wczesnodziecięca [Kilka informacji o dziecku po doświadczeniu traumy wczesnodziecię- cej; Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka po doświadczeniu traumy wczesnodziecięcej; Literatura zalecana] 3.2.9. Zaburzenia więzi [Teoria przywiązania Johna Bowlby’ego; Znaczenie stylu przywiązania dla funkcjonowania dziecka; Kilka informacji o dziecku z RAD; Wybrane metody rehabilitacji i wspierania rozwoju dziecka z zaburzeniami więzi; Literatura zalecana ] 3.3. Rola rodziny w rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością 3.4. Funkcjonowanie rodzin adopcyjnych i zastępczych z dzieckiem z niepełnosprawnością w świetle dotychczasowych badań Rozdział IV Założenia metodologiczne badań własnych 4.1. Przedmiot, cel i problemy badawcze 4.1.1. Problemy badawcze 4.2. Zastosowane metody 4.2.1. Metoda doboru przypadków 4.2.2. Metoda zbierania danych 4.2.3. Metoda analizy danych 4.2.4. Metoda przedstawienia wyników badań 4.3. Charakterystyka badanej populacji i organizacja badań własnych Rozdział V Sytuacja rodzin adopcyjnych i zastępczych wychowujących dziecko z niepełnosprawnością w świetle badań własnych 5.1. Doświadczenia poprzedzające przyjęcie dziecka 5.1.1. Scenariusz I – spotkanie z dzieckiem jako zwieńczenie drogi prowadzącej do jego przyjęcia 5.1.2. Scenariusz II – spotkanie z dzieckiem jako początek drogi prowadzącej do jego przyjęcia 5.2. Doświadczanie indywidualności przyjętego dziecka 5.2.1. Doświadczanie zaburzeń dziecka w kontekście funkcjonowania rodziny [Zetknięcie się z odmiennością dziecka; Zaburzenia rozwoju; Zaburzenia emocjonalne i zachowania; Zaburzenia w kontaktach z innymi] 5.2.2. Doświadczanie mocnych stron dziecka w kontekście funkcjonowania rodziny [Poczucie sukcesu4; Rodzicielski zachwyt; Poczucie normalności] 5.3. Doświadczanie rodzicielstwa adopcyjnego/zastępczego dziecka z niepełnosprawnością 5.3.1. Relacja rodzice – dziecko 5.3.2. Satysfakcja z zastępczego/adopcyjnego rodzicielstwa dziecka z niepełnosprawnością 5.4. Podsumowanie wyników badań i implikacje dla praktyki
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43802 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43764 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
Płyta CD: Bieńkowska I.: Komputerowe wspomaganie kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42787 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Słowo wstępne; Część 1. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne: 1. Ruch jako czynnik rozwoju i środek terapii; 1.1. Znaczenie ruchu w życiu człowieka; 2.1. Kategorie ruchu w metodzie Ruchu Rozwijającego; 3.1. Obserwacja i analiza ruchu; 4.1. Rola ruchu i kontaktu fizycznego we wspomaganiu rozwoju i terapii dziecka; 2. Geneza metody Ruchu Rozwijającego; 2.1. Rudolf Laban i jego szkoła; 2.2. Gimnastyka twórcza ( ekspresyjna ) Rudolfa Labana; 2.3. Weronika Sherborne - życie i działalność; 2.4. Założenia i metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; 2.5. Stosowanie metody Weroniki Sherborne w Polsce; 3. Organizacja zajęć stymulująco-terapeutycznych według metody Weroniki Sherborne; 3.1. Program zajęć i ich planowanie; 3.2. Organizacja ćwiczeń i grup zajęciowych; 3.3. Przygotowywanie terapeutów do prowadzenia zajęć; 3.4. " Korzyści " wynikające ze stosowania metody Weroniki Sherborne; 4. Ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne; 4.1. Wprowadzenie; 4.2. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała; 4.3. Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu; 4.4. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą; 4.5. Ćwiczenia twórcze; 5. Zakres zastosowań metody Weroniki Sherborne; 5.1. Wprowadzenie; 5.2. Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo; 5.3. Metoda Weroniki Sherborne w terapii dzieci jąkających się; 5.4. Metody Weronii Sherborne w pracy z dziećmi z nadpobudliwością ruchową; 5.5. Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w psychoterapii grupowej dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi; 5.6. Udział młodzieży w pracy z dziećmi z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne; Część 2. Efektywność metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne: 1. Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Wielkiej Brytanii; 1.1. Wprowadzenie; 1.2. Wpływ metody Weroniki Sherborne na rozwój poznawczy uczniów w młodszym wieku szkolnym ( badania P. Sharpe, 1979 ); 1.3. Wartość metody Weronii Sherborne w opinii studentów i nauczycieli ( badania M. Kirby, 1984 ); 1.4. Wpływ metody Weroniki Sherborne na niektóre aspekty funkcjonowania w klasie szkolnej dzieci głębiej upośledzonych umysłowo ( badania C. Hill, 1986 ); 2. Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Polsce; 2.1. Efektywność metody Weroniki Sherborne we wspomaganiu rozwoju małych dzieci z domu dziecka ( badania E. Lubianiec, 1991 ); 2.2. Wykorzystanie metody Weroniki Sherborne w terapii dzieci z zespołem Downa ( badania M. Lisieckiej, 1991 ); Aneksy: 1. Wykaz filmów wideo na temat metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; 2. Wykaz sposobów oceny skuteczności metody Weroniki Sherborne; 2.1. Weronika Sherborne: Ocena Ruchu; 2.2. Cyndi Hill: Arkusz Obserwacji Zachowania; 2.3. Marta Bogdanowicz, Ewa Lubianiec: Skala Obserwacji Zachowania ( SOZ ); 2.3.1. Skale Obserwacji Zachowania; 2.3.2. Arkusz Zapisu Obserwacji; 2.3.3. Profil Zachowania; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42594 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Słowo wstępne; Część 1. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne: 1. Ruch jako czynnik rozwoju i środek terapii; 1.1. Znaczenie ruchu w życiu człowieka; 2.1. Kategorie ruchu w metodzie Ruchu Rozwijającego; 3.1. Obserwacja i analiza ruchu; 4.1. Rola ruchu i kontaktu fizycznego we wspomaganiu rozwoju i terapii dziecka; 2. Geneza metody Ruchu Rozwijającego; 2.1. Rudolf Laban i jego szkoła; 2.2. Gimnastyka twórcza ( ekspresyjna ) Rudolfa Labana; 2.3. Weronika Sherborne - życie i działalność; 2.4. Założenia i metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; 2.5. Stosowanie metody Weroniki Sherborne w Polsce; 3. Organizacja zajęć stymulująco-terapeutycznych według metody Weroniki Sherborne; 3.1. Program zajęć i ich planowanie; 3.2. Organizacja ćwiczeń i grup zajęciowych; 3.3. Przygotowywanie terapeutów do prowadzenia zajęć; 3.4. " Korzyści " wynikające ze stosowania metody Weroniki Sherborne; 4. Ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne; 4.1. Wprowadzenie; 4.2. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała; 4.3. Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu; 4.4. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą; 4.5. Ćwiczenia twórcze; 5. Zakres zastosowań metody Weroniki Sherborne; 5.1. Wprowadzenie; 5.2. Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo; 5.3. Metoda Weroniki Sherborne w terapii dzieci jąkających się; 5.4. Metody Weronii Sherborne w pracy z dziećmi z nadpobudliwością ruchową; 5.5. Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w psychoterapii grupowej dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi; 5.6. Udział młodzieży w pracy z dziećmi z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne; Część 2. Efektywność metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne: 1. Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Wielkiej Brytanii; 1.1. Wprowadzenie; 1.2. Wpływ metody Weroniki Sherborne na rozwój poznawczy uczniów w młodszym wieku szkolnym ( badania P. Sharpe, 1979 ); 1.3. Wartość metody Weronii Sherborne w opinii studentów i nauczycieli ( badania M. Kirby, 1984 ); 1.4. Wpływ metody Weroniki Sherborne na niektóre aspekty funkcjonowania w klasie szkolnej dzieci głębiej upośledzonych umysłowo ( badania C. Hill, 1986 ); 2. Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Polsce; 2.1. Efektywność metody Weroniki Sherborne we wspomaganiu rozwoju małych dzieci z domu dziecka ( badania E. Lubianiec, 1991 ); 2.2. Wykorzystanie metody Weroniki Sherborne w terapii dzieci z zespołem Downa ( badania M. Lisieckiej, 1991 ); Aneksy: 1. Wykaz filmów wideo na temat metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; 2. Wykaz sposobów oceny skuteczności metody Weroniki Sherborne; 2.1. Weronika Sherborne: Ocena Ruchu; 2.2. Cyndi Hill: Arkusz Obserwacji Zachowania; 2.3. Marta Bogdanowicz, Ewa Lubianiec: Skala Obserwacji Zachowania ( SOZ ); 2.3.1. Skale Obserwacji Zachowania; 2.3.2. Arkusz Zapisu Obserwacji; 2.3.3. Profil Zachowania; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38372, W.38374, W.37215, W.37217, W.37216 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43255, W.43256 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43031, W.43030 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42953, W.42952 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Edukacja dzieci i młodzieży w kontekście teorii ludzkiego kapitału; Istota niepełnosprawności - implikacje dla edukacji; Grzechy główne edukacji w kształceniu osób z niepełnosprawnością; PROBLEM 1: Brak przygotowania nauczycieli do współpracy z uczniem niepełnosprawnym; PROBLEM 2: Niedostosowanie szkół/placówek w kwestii zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych w realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez ucznia z niepełnosprawnością; PROBLEM 3: Brak rzeczywistych i konstruktywnych postaw zrozumienia i akceptacji dla wspólnego kształcenia uczniów z niepełnosprawnością i pełnosprawnych; PROBLEM 4: Brak zaspokojenia potrzeb w zakresie wczesnego wspomagania osób z niepełnosprawnością. Wyniki realizacji projektu WWKSC; PROBLEM 5: Spóźniona diagnoza niepełnosprawności na przykładzie uczniów z upośledzeniem umysłowym. Diagnoza dla rozwoju czy podstawa selekcji?; Kształcenie na etapie szkoły podstawowej i gimnazjum a specjalne potrzeby edukacyjne; Poziom kompetencji szkolnych uczniów z zaburzeniami słuchu, wzroku, z niepełnosprawnością umysłową z terenu Łodzi i województwa łódzkiego na tle kraju. Szkoła podstawowa; Zróżnicowania i dysonanse - regionalna specyfika - ogólnopolska tendencja; Poziom kompetencji szkolnych uczniów z zaburzeniami słuchu, wzroku, z niepełnosprawnością umysłową z terenu Łodzi i województwa łódzkiego na tle kraju. Gimnazjum Ranking - i co z niego wynika?; Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością na terenie Łodzi i województwa łódzkiego; Kształcenie zawodowe na poziomie średnim a specjalne potrzeby edukacyjne; Preferencje edukacyjne młodych osób niepełnosprawnych na poziomie szkół średnich; Kształcenie zawodowe na poziomie średnim; Sytuacja uczniów z Łodzi i województwa łódzkiego; Problem kwalifikacji pedagogów i pedagogów specjalnych a kształcenie osób niepełnosprawnych; Bez zakończenia; Bibliografia; Netografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43164, W.43165 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Szkoła i kształcenie ogólne jako wyzwanie współczesności; 1.1. Bieda i ubóstwo - wstydliwe oblicze rozwoju cywilizacji; 1.2. Wybrane koncepcje marginalności i wykluczenia społecznego; 1.3. Edukacyjne konsekwencje biedy i ubóstwa; 1.4. Edukacyjne konsekwencje diagnozy, selekcji i izolacji; 1.5. Bieda dzieci i ich środowisk rodzinnych - sytuacja w Polsce; 1.6. O nierównościach edukacyjnych - zaspokajanie specjalnych potrzeb; 1.7. Niepełnosprawność groźbą edukacyjnego niepowodzenia i wykluczenia; 1.8. Edukacja w Polsce - szansa czy zagrożenie?; 1.9. Jak "zreformować reformę"; 2. Trudności w uczeniu się jako potencjalna przyczyna wykluczenia i marginalizacji; 2.1. Teoretyczne koncepcje trudności w uczeniu się; 2.2. Koncepcja trudności w uczeniu się jako zaburzenie indywidualnego rozwoju człowieka; 2.3. Konteksty trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia; 2.4. Teoria socjolingwistyczna Basila Bernsteina; 2.5. Teoria reprodukcji kulturowej Pierre'a Bourdieu; 2.6. Trudności w uczeniu się a koncepcja wyuczonej bezradności; 2.7. Trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego; 3. Edukacja na wsi. Mity a rzeczywistość; 3.1. Możliwe przyczyny i obszary wykluczenia społecznego na terenach wiejskich: 3.1.1. Mit 1. Edukacja przedszkolna na wsi - wciąż zaniedbany i niedoceniany etap w edukacji; 3.1.2. Mit 2. Mniejsze szanse kształcenia w toku realizacji obowiązku szkolnego; 3.1.3. Mit 3. Ograniczony dostęp do kształcenia na poziomie wyższym; 3.1.4. Mit 4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich - nierozwiązany problem alternatywnej edukacji; 3.2. Ocena jakości kształcenia i efektywności pracy szkół - raporty polskie z badań OECD w latach 2000-2006; 3.2.1. Tło dla analizy zaniedbań w obszarze edukacji; 3.3. Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego na terenach wiejskich - analiza wyników egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2002-2008; 3.5. Kwalifikacje nauczycieli; 3.5.1. Dostęp do współczesnych technologii informacyjnych a specyfika kształcenia na terenach wiejskich; 3.5.2. Zasoby biblioteczne we wspomaganiu kształcenia na terenach wiejskich; 3.5.3. Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu podstawowym na terenach wiejskich; 3.6. Uwarunkowania i efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich - z wyników badań CKE w latach 2002-2008; 3.6.1. Kwalifikacje nauczycieli; 3.6.2. Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w kształceniu gimnazjalnym; 3.6.3. Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich; 3.6.4. Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich; 3.6.5. Odpad szkolny - przemilczane wykluczenie; 4. Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego i gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - z wyników badań CKE w latach 2002-2008; 4.1. Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych; 4.2. Efekty kształcenia podstawowego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z danych CKE za lata 2002-2008); 4.3. Kształcenie specjalne w Polsce - szkoły podstawowe; 4.4. Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 4.5. Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 4.6. Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu podstawowym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 4.7. Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 5. Efekty kształcenia gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - z danych CKE za lata 2002-2008; 5.1. Kształcenie specjalne w Polsce - etap gimnazjum; 5.2. Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum; 5.3. Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum; 5.4. Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum; 6. Polskie wyzwania edukacyjne XXI wieku. Jaka szkoła, w jakim systemie?; 6.1. Edukacyjne szanse oraz zagrożenia w kształceniu dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich - z badań własnych; 6.2. Efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich a zagadnienie trudności w uczeniu się. Prezentacja wyników badań własnych; 6.3. Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści humanistycznych; 6.4. Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści matematyczno-przyrodniczych; 6.5. Zróżnicowanie wyników uczniów z gimnazjów wiejskich a płeć badanych; Podsumowanie; Uczeń z niepełnosprawnością umysłową poza kształceniem specjalnym; Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych na terenach wiejskich; Relacja: integracja - nauczanie włączające; Efekty procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością umysłową w szkole ogólnodostępnej na terenach wiejskich; Relacja z badań własnych; Podsumowanie; Jaka przyszłość?; Wnioski, postulaty, prognozy; Bibliografia; Netografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43089 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43048, W.43047 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42823, W.42824 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42658, W.42660, W.42659 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40955, W.40954, W.40953, W.40952 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39908, W.39489, W.39487, W.39488, W.39490, W.39492, W.39491 (7 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40914, W.40915 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej