Doroszewska Janina
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Dostępność
dostępne
(6)
Placówka
Wypożyczalnia
(6)
Autor
Sienkiewicz Henryk
(140)
Prus Bolesław
(101)
Żeromski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam
(92)
Orzeszkowa Eliza
(79)
Doroszewska Janina
(-)
Krzyżanowski Julian
(60)
Słowacki Juliusz
(59)
Suchodolski Bogdan
(58)
Kraszewski Józef Ignacy
(57)
Lenin Włodzimierz
(54)
Dąbrowska Maria
(50)
Okoń Wincenty
(50)
Lenin W. I
(48)
Bogdanowicz Marta
(45)
Kolberg Oskar. Dzieła wszystkie
(45)
Kolberg Oskar
(44)
Wyka Kazimierz
(44)
Kupisiewicz Czesław
(42)
Wyspiański Stanisław
(41)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(39)
Markiewicz Henryk
(35)
Witwicki Władysław
(35)
Iwaszkiewicz Jarosław
(34)
Pigoń Stanisław
(34)
Śliwerski Bogusław
(34)
Kotarbiński Tadeusz
(33)
Pieter Józef
(32)
Rocławski Bronisław
(32)
Szekspir William
(32)
Fredro Aleksander
(30)
Nałkowska Zofia
(30)
Reymont Władysław St
(30)
Nowacki Tadeusz
(29)
Krasiński Zygmunt
(28)
Parandowski Jan
(28)
Szuman Stefan
(28)
Morcinek Gustaw
(27)
Sieroszewski Wacław
(27)
Conrad Joseph
(26)
Doroszewski Witold
(26)
Włodarski Ziemowit
(26)
Jałowiec Magdalena
(25)
Juszczyk Stanisław
(25)
Jastrun Mieczysław
(24)
Orkan Władysław
(24)
Wołoszynowa Lidia
(24)
Zapolska Gabriela
(24)
Brandys Kazimierz
(23)
Marks Karol
(23)
Prus Bolesław (Aleksander Głowacki)
(23)
Suchodolski Bodgan
(23)
Tuwim Julian
(23)
Korczak Janusz
(22)
Piszczek Maria
(22)
Zieliński Bronisław
(22)
Łobocki Mieczysław
(22)
Bunsch Karol
(21)
Kieniewicz Stefan
(21)
Kruszewski Krzysztof
(21)
Kujawa Ewa
(21)
Kurzyna Maria
(21)
Libera Zdzisław
(21)
Paszkowski Józef
(21)
Staff Leopold
(21)
Tatarkiewicz Władysław
(21)
Tomaszewski Tadeusz
(21)
Konopnicka Maria
(20)
Kozakiewicz Mikołaj
(20)
London Jack
(20)
Manteuffel Tadeusz
(20)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(20)
Szewczuk Włodzimierz
(20)
Wasilewska Wanda
(20)
Wyczesany Janina
(20)
Budzyk Kazimierz
(19)
Lem Stanisław
(19)
Molier
(19)
Pilecka Władysława
(19)
Szancer Jan Marcin
(19)
Żabiński Jan
(19)
Żukrowski Wojciech
(19)
Auderska Halina
(18)
Balzac [Honoré de]
(18)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(18)
Jakubowski Jan Zygmunt
(18)
Kallenbach Józef
(18)
Kasprowicz Jan
(18)
Kurdybacha Łukasz
(18)
Matuszewski Ryszard
(18)
Norwid Cyprian Kamil
(18)
Semadeni Zbigniew
(18)
Skorupka Stanisław
(18)
Stankowski Adam
(18)
Szewczyk Wilhelm
(18)
Andrzejewski Jerzy
(17)
Arnold Stanisław
(17)
Baley Stefan
(17)
Bleja-Sosna Barbara
(17)
Górski Konrad
(17)
Jasienica Paweł
(17)
Rok wydania
1980 - 1989
(4)
1960 - 1969
(1)
1950 - 1959
(1)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
Temat
Pedagogika specjalna
(4)
dziecko przewlekle chore
(2)
ośrodki zdrowia
(1)
zakłady lecznicze
(1)
6 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.5508, W.4729 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; I. Ogólny zarys problematyki pedagogiki specjalnej: 1. Cele pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia. Terminologia; 1.1. Pedagogika specjalna działem pedagogiki ogólnej; 1.2. Cele i zadania pedagogiki specjalnej; 1.3. Podstawowe pojęcia; 1.3.1. Pojęcie zdrowia i choroby; 1.3.2. Pojęcie normy; 1.3.3. Pojęcie adaptacji (przystosowania); 1.3.4. Pojęcie integracji; 1.3.5. Pojęcie naprawy; 1.3.6. Pojęcie rehabilitacji; 1.4. Podstawowe terminy; 2. Jednostka odchylona od normy jako podmiot działalności pedagogiki specjalnej; 2.1. Tradycyjny podział jednostek odchylonych od normy; 2.2. Kryteria klasyfikacji odchyleń od normy; 2.3. Omówienie niektórych klasyfikacji odchyleń od normy; 2.3.1. Podział o charakterze etiologicznym; 2.3.2. Podział o charakterze psychopedagogicznym; 2.3.3. Klasyfikacja uwzględniająca dynamizm rozwojowy; 2.3.4. Klasyfikacja uwzględniająca typy oddziaływań rewalidacyjnych; 2.3.5. Klasyfikacja o charakterze medyczno-psychologicznym; 2.3.6. Klasyfikacja z punktu widzenia niepowodzeń szkolnych; 2.3.7. Klasyfikacja z punktu widzenia mechanizmów przystosowawczych; 3. Zakres działalności pedagogiki specjalnej; 3.1. Ogólny zarys zakresów działalności pedagogiki specjalnej; 3.2. Pedagogika specjalna jako nauka celowościowa i jej działalność naprawcza o charakterze globalnym; 3.2.1. Stosunek pedagogiki specjalnej do zaplanowanych i nie zaplanowanych wpływów na jednostkę; 3.2.2. Wyodrębnienie czy globalizacja czynności rewalidacyjnych; 3.2.3. Pojęcie socjalizacji w pedagogice specjalnej; 3.3. Syntetycznie ujęty problem przedmiotu pedagogiki specjalnej; 3.4. Różnicowanie się działalności rewalidacyjnej według stopnia możliwości rozwojowych wychowanków; 3.5. Problematyka pedagogiki specjalnej jako nierozdzielna całość; 3.6. Współzależność badań naukowych z zakresu pedagogiki specjalnej i praktyki rewalidacyjnej; 3.7. Aktualne rozszerzenie się zakresu pedagogiki specjalnej; 3.8. Uzależnienie rozwoju pedagogiki specjalnej od polityki oświatowo-społecznej i ekonomicznej; 4. Podstawowe czynniki etiologiczne odchyleń od normy; 4.1. Wieloczynnikowe uwarunkowania etiologii człowieka; 4.2. Rozpowszechnione klasyfikacje; 4.2.1. Czynniki nocyceptywne dziedziczne i wrodzone o charakterze prenatalnych uszkodzeń genetycznych i innych endogenicznych; 4.2.2. Czynniki uszkadzające o charakterze egzogennym środowiskowym w okresie życia prenatalnego; 4.2.3. Czynniki działające uszkadzająco w czasie porodu; 4.2.4. Czynniki wpływające uszkadzająco po urodzeniu się dziecka i w dalszym życiu osobniczym ( czynniki postnatalne ); 4.2.5. Szkodliwe czynniki o charakterze środowiskowym związane z warunkami życia współczesnego; 5. Statystyka odchyleń od normy; 5.1. Dane statystyczne dotyczące różnych rodzajów upośledzeń w skali światowej; 5.2. Wskaźniki upośledzeń; 5.3. Statystyka odchyleń od normy w Polsce; 5.4. Statystyka dotycząca dzieci szkolnych w Polsce; 5.5. Wskaźniki krajowe; 6. Miejsce pedagogiki specjalnej w całokształcie dyscyplin podstawowych i praktycznych; 6.1. Ogólna klasyfikacja nauk; 6.2. Powiązanie pedagogiki specjalnej z poszczególnymi dyscyplinami6.2.1. Związki pedagogiki specjalnej z medycyną i naukami pokrewnymi z medycyną; 6.2.2. Nauki filozoficzne a pedagogika specjalna; 6.2.3. Antropologia a pedagogika specjalna; 6.2.4. Etyka a pedagogika specjalna; 6.2.5. Prawo a pedagogika specjalna; 6.2.6. Ekonomia polityczna a pedagogika specjalna; 6.2.7. Estetyka a pedagogika specjalna; 6.2.8. Praksologia a pedagogika specjalna; 6.2.9. Socjotechnika a pedagogika specjalna; 6.2.10. Pedagogika ogólna a pedagogika specjalna; 6.3. Swoistość cech pedagogiki specjalnej w stosunku do innych dyscyplin naukowych i działalności praktycznej; 7. Zarys historii wpływów pedagogiki specjalnej na ogólną i odwrotnie; 7.1. Pierwszy okres pedagogiki specjalnej; 7.2. Drugi okres rozwoju pedagogiki specjalnej; 7.3. Znaczenie wpływu pedagogiki ogólnej na specjalną; 8. Syntetyczne zestawienie swoistości pracy pedagogiki specjalnej; 8.1. Podstawowa zasada: oddziaływanie na całość psychofizyczną uszkodzonej jednostki; 8.2. Zasadnicze kierunki postępowania naprawczego i jego dyrektywy; 8.3. Ogólne konsekwencje praktyczne dla pracy rewalidacyjnej; 8.4. Ogólna problematyka nauczania jednostek odchylonych od normy ( tezy M. Grzegorzewskiej ); 8.5. Współpraca pedagoga specjalnego ze środowiskiem domowym i z lekarzem; 8.6. Wnioski dotyczące podstawowych tez rewalidacyjnych; 9. Aktualny stan pedagogiki specjalnej w Polsce w ujęciu dynamicznym i perspektywy rozwojowe; 10. Uwagi o rozwoju pedagogiki specjalnej w dobie obecnej w skali światowej; 10.1. Stosunek społeczeństwa do jednostek odchylonych od normy; 10.2. Prace zmierzające do poprawy losu kalek; 11. Profilaktyka; 11.1. Profilaktyka jako przedproże pedagogika specjalnej; 11.2. Trzy stopnie profilaktyki; 11.3. Organizacyjne ramy akcji profilaktycznej; 11.4. Metody pracy społecznej; 11.5. Wspólne kadry pracowników; 11.6. Prace badawcze pedagogiki społecznej; 12. Metody pracy naukowo-badawczej pedagoga specjalnego; 12.1. Kryteria nauk teoretycznych i praktycznych; 12.2. Problem racjonalizacji dyrektyw celowościowych; 12.3. Problematyka prakseologii; 12.4. Prace badawcze pedagoga specjalnego w świetle praworządności logicznych; 12.5. Prababilistyczny charakter nauk pedagogicznych, zwłaszcza pedagogiki specjalnej; 12.5.1. Wnioskowanie dedukcyjne; 12.5.2. Wnioskowanie indukcyjne; 12.5.3. Wnioskowanie przez analogię i znaczenie dowodowe modelu; 12.6. Uwagi dotyczące techniki badań w zakresie pedagogiki specjalnej; 12.7. Uwarunkowania pedagogiczno-społeczne badań naukowych nad dziećmi; 12.8. Poznawanie dziecka odchylonego od normy w toku pracy wychowawczej; 12.9. Diagnoza pedagogiczna; 12.10. Uwagi dotyczące technik badania dzieci odchylonych od normy; II. Jednostka odchylona od normy: 1. Wprowadzenie do problematyki; 2. Teoria przystosowania ( adaptacji ); 2.1. Teoretyczne podstawy; 2.2. Adaptacja w ujęciu różnych badaczy; 2.2.1. Swoistość procesów adaptacyjnych u człowieka; 2.2.2. Klasyfikacja zjawisk adaptacyjnych; 2.2.3. Zastosowanie teorii adaptacji do klasyfikacji postaw; 2.2.4. Warunki dobrej adaptacji i jej odchylenia od normy; 2.2.5. Zastosowanie teorii adaptacji do klasyfikacji odchyleń od normy; 3. Ogólny zarys warunków wewnątrz- i zewnątrzpochodnych jednostki odchylonej od normy; 3.1. Nierozdzielność czynników wewnątrz- i zewnątrzpochodnych; 3.2. Sytuacje zewnętrzne: stosunek społeczeństwa do odchylenia od normy; 3.3. Obraz samego siebie w oczach kaleki; 4. Zbyt trudne zadania stawiane układowi nerwowemu; 4.1. Klasyfikacja zbyt trudnych zadań w teorii Pawłowa; 4.2. " Trudne sytuacje " w ujęciu T. Tomaszewskiego; 4.3. Konsekwencje rewalidacyjne; 5. Przystosowawcze mechanizmy regulacyjne: potrzeba, emocje, motywacja; 5.1. Wprowadzenie; 5.2. Nierozdzielność trzech podstawowych mechanizmów regulujących; 5.3. Potrzeba i jej rola w systemie mechanizmów regulacji; 5.4. Znaczenie i geneza potrzeb; 5.5. Dynamiczny charakter potrzeb warunkujący ich ścisły związek z motywacją; 5.6. Emocja jako ukierunkowanie potrzeby i wzbudzanie motywacji; 5.7. Poglądy badaczy na rolę emocji w procesach przystosowawczych; 5.7.1. Teoria Pawłowa; 5.7.2. Teoria emocji w ujęciu L. Petrażyckiego, J. Konorskiego i innych badaczy; 5.8. Znaczenie globalności zasięgu wpływu zjawiska emocji; 5.9. Uwagi terminologiczne dotyczące emocji, uczuć i nastroju; 5.10. Odbiór informacji sterowany potrzebami, emocjami i motywacjami jednostki ( internalizacja ); 5.11. Podstawowe znaczenie orientacji w procesach przystosowawczych; 5.12. Internalizacja informacji w świetle różnych dyscyplin; 5.13. Problematyka twórczości; 5.14. Problematyka różnicowania zjawisk motywacyjnych z punktu widzenia zadań regulujących; 5.15. Różne ujęcia dotyczące różnicowania zjawiska motywacji; 5.16. Rodzaje potrzeb-motywów; 5.17. Zaburzenia procesów motywacyjnych w granicach normy i poza nią; 6. Mechanizmy ochronne i obronne; 6.1. Wprowadzenie; 6.1.1. Procesy korygujące oraz homeostatyczne procesy ochronno-obronne; 6.1.2. Procesy obrony przeciw zaburzeniom; 6.1.3. Ochronno-obronna rola selekcji bodźców; 6.1.4. Rola ochronno-obronna odruchowości warunkowej i uczenia się; 6.2. Elementarne sygnały alarmowe o charakterze przystosowawczym; 6.2.1. Uwagi ogólne; 6.2.2. Przystosowawcze mechanizmy obronne psychospołeczne; 6.2.3. Możliwe dewiacje w odbiorze sygnałów; 6.3. Zmęczenie jako mechanizm sygnalizujący i obronny; 6.3.1. Zmęczenie subiektywne i obiektywne oraz warunki jego występowania; 6.3.2. Objawy zmęczenia i ich podłoże fizjologiczne; 6.3.3. Objawy narastającego zmęczenia, ich rola obronna; 6.3.4. Skutki braku odciążenia wysiłkowego; 6.3.5. Patologiczne zmęczenie; 6.4. Lęk jako mechanizm sygnalizacyjno-obronny i jego dewiacje; 6.4.1. Uwagi ogólne; 6.4.2. Neurofizjologiczna podstawa lęku; 6.4.3. Klasyfikacja lęków według A. Kępińskiego; 6.4.4. Lęk jako czynnik dezorganizujący; 6.4.5. Lek u dzieci; 6.5. Ból jako mechanizm sygnalizacyjno-obronny; 6.5.1. Uwagi ogólne; 6.5.2. Podłoże neurofizjologiczne bólu; 6.5.3. Znaczenie sygnalizacyjne bólu; 6.5.4. Nocyceptywne objawy bólu; 6.6. Stres i frustracja jako zjawiska regulacyjno-obronne; 6.6.1. Uwagi ogólne; 6.6.2. Problem " trudnych sytuacji " i " zbyt trudnych zadań " stawianych układowi nerwowemu w świetle teorii stresów; 6.6.3. Koncepcja stresu w ujęciu Selyego i jej znaczenie dla pedagogiki specjalnej; a) Aspekt biologiczny tej koncepcji; b) Aspekt psychologiczny tej koncepcji; 6.6.4. Definicje stresu psychologicznego różnych badaczy; 6.6.5. Rodzaje stresów i ich oddziaływanie; 6.6.6. Wpływ procesów poznawczych na stres; 6.6.7. Siła oddziaływania stresów; 6.6.8. Odporność ogólna i wybiórcza na stres; 6.6.9. Ogólna tolerancja na stres; 6.6.10. Charakterystyka postaw wobec wystąpienia stresu; 6.6.11. Wpływ stresu na poziom aktywności; 6.7. Problematyka frustracji; 6.7.1. Podłoże fizjologiczne frustracji; 6.7.2. Frustracja jako podklasa stresu; 6.7.3. Typowe reakcje frustracyjne; 6.8. Stany nerwicowe jako dezintegracja przystosowanych procesów obronnych (zagadnienie wybrane); 6.8.1. Uwagi ogólne; 6.8.2. Reakcje na pograniczu zachowania przystosowawczego i nerwicowego; 6.8.3. Reakcje obronne o charakterze nerwicowym; 6.8.4. Podłoże psychospołeczne obronnych zachowań nerwicowych; 6.8.5. Neurofizjologiczne ujęcie reakcji nerwicowych; 6.9. Mechanizmy obronne, czyli zachowanie obronne pseudoadaptacyjne; 7. Problematyka osobowości (wybrane zagadnienia); 7.1. Wprowadzenie; 7.2. Definicje osobowości; 7.3. Niektóre zaburzenia struktury osobowości; 7.4. Niepowtarzalność struktury osobowości; 7.5. Poglądy psychologów na badania osobowości; 7.6. Konstruowanie typów osobowości; 7.7. Próby różnicowania osobowości; 7.8. Podsumowanie problematyki badań nad osobowością; 7.9. Tworzenie się struktury osobowości (wybrane zagadnienia); 7.9.1. Uwagi ogólne; 7.9.2. Psychologiczna problematyka elementów strukturalizujących osobowość; 7.9.3. Cybernetyczne ujęcie kształtowania się osobowości; 7.9.4. Problematyka narastania struktur biopsychicznych w tworzeniu się osobowości; 7.10. Nastawienia; 7.11. Postawy; 7.12. Teoria dwuetapowości metabolizmu informacyjnego w ujęciu A. Kępińskiego; 7.13. Analiza znaczeniowych punktów krystalizujących osobowość: obrazy "ja" i "świat"; 7.13.1. Uwagi ogólne; 7.13.2. Potrzeba percypowania bodźców świata zewnętrznego; 7.13.3. Potrzeba kontaktów międzypersonalnych; 7.13.4. Rozwój osobowości przez interakcje ze światem; 7.13.5. "Ja" jako projekt do zrealizowania; 7.13.6. Samorealizacja; 7.13.7. Samoocena; 7.13.8. Poziomy aspiracji i oczekiwania; 7.13.9. Twórczość jako podstawa samoregulacji (przystosowania); 7.14. Wpływ kalectwa na osobowość; 7.14.1. Uwagi ogólne; 7.14.2. Znaczenie osobowości podstawowej; 7.14.3. Zagadnienia odporności na kalectwo; 7.14.4. Wieloaspektowość wpływa kalectwa na osobowość; 8. Trudności jednostki odchylonej od normy w świetle ujęć cybernetycznych w zakresie odbioru świata zewnętrznego; 8.1. Wprowadzenie; 8.2. Ogólny problem zaburzeń informacyjnych w pedagogice specjalnej; 8.3. Derywacje lub zaburzenia w zakresie liczby bodźców; 8.3.1. Zakłócenia w związku z nadmiarem bodźców; 8.4. Wady w zakresie nadawania informacji przez środowisko; 8.4.1. Zakłócenia w związku ze zbyt dużą siłą nadawczą; 8.4.2. Zakłócenia w związku z ładunkiem emocjonalnym; 8.4.3. Zakłócenia w związku ze zbyt małą siłą nadawczą; 8.4.4. Zakłócenia od strony treści; 8.5. Wnioski pedagogiczno-rewalidacyjne; III. Drogi adaptacji jednostki odchylonej od normy (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży): 1. Wprowadzenie; 1.2. Potrzeby rewalidacyjne jednostki odchylonej od normy; 1.3. Jednostka zdrowa; 1.4. Jednostka "specjalna"; 1.5. Niezaspokojone potrzeby jednostki odchylonej od normy; 2. Ogólna działalność rewalidacyjna; 2.1. Wstępne oddziaływanie rewalidatora; 2.2. Rewalidacja właściwa i metody działalności rewalidacyjnej; 2.2.1. "Drogi" oddziaływań rewalidacyjnych w ujęciu M. Grzegorzewskiej; a) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze kompensacyjnym; b) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze korektury; c) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze usprawniania; d) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze dynamizowania; 2.2.2. Metody oparte na teorii uczenia się (warunkowanie); 2.2.3. Metody instrumentalne; 2.2.4. Metody typu psychoterapeutycznego; 2.2.5. Metody z wybiórczymi celami; a) Terapie różnicujące poziomy wysiłkowe; b) Metoda rewalidacji przez usprawnienie ruchowe; 2.2.6. Metody nauczania na odległość; 2.2.7. Metody nauczania na tle edukacji permanentnej; 2.2.8. Metody samosterowane (tzw. akceptacja kalectwa); 2.3. Syntetyczne zestawienie metod (środków, technik) rewalidacyjnych; 3. Problematyka kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży odchylonej od normy; 3.1. Wprowadzenie; 3.1.1. Dane historyczne; 3.1.2. Rzut oka na szkolnictwo specjalne po wojnie oraz aktualne plany władz oświatowych; 3.1.3. Aktualny stan kształcenia specjalnego w Polsce; 3.1.4. Postulaty rozwojowe kształcenia specjalnego; 3.1.5. Problematyka selekcji; 3.1.6. Problematyka integracji; 3.2. Zagadnienie organizacji kształcenia specjalnego; 3.2.1. Kategorie dzieci specjalnych w różnych typach szkolnictwa normalnego i specjalnego; 3.2.2. Dziecko odchylone od normy w szkole normalnej; 3.2.3. Dzieci normalne ociężałe umysłowo z mikrodefektami i opóźnieniem w rozwoju na tle środowiskowym; 3.2.4. Klasy specjalne w szkołach normalnych; 3.2.5. Szkoła specjalna i jej swoistości; 3.2.6. Warunki szkoły normalnej korzystne dla dzieci odchylonych od normy; 3.3. Metody nauczania dzieci odchylonych od normy w szkołach lub klasach specjalnych; 3.3.1. Uwagi ogólne; 3.4. Metoda ośrodków pracy jako realizacja zadań rewalidacyjnych w klasach I-III; 3.4.1. Ogólna charakterystyka tej metody; 3.4.2. Historyczne tło metody ośrodka pracy; 3.5. Podstawowe zasady rewalidacyjne metod szkoły specjalnej; 3.6. Realizacja wyżej wymienionych postulatów przez metodę ośrodków pracy; 3.6.1. Organizacja zajęć lekcyjnych w ramach metody ośrodków pracy; 3.6.2. Opis typowego przebiegu dnia pracy w ramach metody ośrodków pracy; 3.7. Metody nauczania dzieci odchylonych od normy w klasach starszych; 3.7.1. Zasady organizacyjno-metodyczne; 3.7.2. Korzystanie z osiągnięć pedagogiki ogólnej; 3.7.3. Metoda szkoły Freineta jako przykład dostosowania metody szkoły normalnej do zadań rewalidacyjnych; 3.7.4. Ortopedagogiczne wartości szkoły technik Freineta; 3.8. Zajęcia pozaszkolne; 3.9. Praca rewalidacyjne z małymi dziećmi; 3.10. Niektóre wybrane zagadnienia z ortodydaktyki; 3.10.1. Uwagi ogólne; 3.10.2. Nauczyciel i uczeń jako nadawca i odbiorca; 3.10.3. Orientowane się nadawcy w postawach odbiorcy; 3.10.4. Uogólnienia cybernetyczne w ortodydaktyce; 4. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe pedagogów specjalnych; 5. Deontologia pedagoga specjalnego; Spis ilustracji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41827 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: I. Upośledzenie umysłowe: 1. Wprowadzenie; 1.1. Definicja upośledzenia umysłowego; 1.2. Różnicowanie z demencją; 1.3. Terminologia; 2. Dane statystyczne dotyczące upośledzonych umysłowo; 2.1. Dane liczbowe dotyczące szkolnictwa specjalnego w Polsce w zakresie upośledzenia umysłowego; 2.2. Klasyfikacja upośledzenia umysłowego; 2.3. Klasyfikacja biomedyczna; 2.4. Klasyfikacja psychopedagogiczna; 2.4.1. Pomiary inteligencji i jej stopnie; 2.5. Klasyfikacja według kryterium wyuczalności i wychowalności; 2.6. Klasyfikacja według kryteriów tzw. psychologicznych; 2.7. Klasyfikacja według kryterium ewolucyjnego: wiek chronologiczny i wiek umysłowy; 2.8. Klasyfikacja według kryterium społecznego; 2.9. Klasyfikacja według kryterium osobowościowo-społecznego; 2.10. Klasyfikacja według kryterium typów układu nerwowego; 2.11. Klasyfikacja według kryterium patopsychologicznego; 4. Etiologia upośledzenia umysłowego; 4.1. Problematyka przyczyn endo- i egzogennych; 4.1.1. Różnicowanie oligofrenii i demencji; 4.1.2. Zestawienie różnych czynników oligofrenii genetycznych, chromosomalnych i metabolicznych; 4.1.3. Wpływ organizmu matki; 4.1.4. Uszkodzenia przy porodzie; 4.1.5. Choroby infekcyjne OUN w pierwszym okresie życia pozapłodowego; 4.1.6. Przykłady wyodrębnionych jednostek upośledzenia umysłowego; a) Zespół Downa; b) Dziecięce porażenie mózgowe; c) Padaczka; 5. Charakterystyka dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo na podstawie badań patopsychologicznych; 5.1. Przyjęta definicja oligofrenii i jej uzasadnienie; 5.2. Swoiste cechy intelektualne oligofreników; 5.2.1. Globalny charakter deficytu umysłowego oligofreników; 5.2.2. Trudności w uogólnianiu; 5.2.3. Dynamizm procesów myślenia; 5.2.4. Niedojrzałość aparatów poznawczych; 5.2.5. Ubóstwo intelektualne; 5.2.6. Stwierdzenie wymienionych cech metodą warunkowania; 5.2.7. Cechy oligofreników w aspekcie postaw emocjonalnokonkretnych; 5.2.8. Problem zależności przystosowania się do życia od deficytu umysłowego; 5.3. Zmiany i zaburzenia psychofizyczne towarzyszące upośledzeniu umysłowemu; 5.3.1. Zmiany w wyglądzie zewnętrznym; 5.3.2. Zmniejszona sprawność fizyczna; 5.3.3. Korelacja upośledzenia umysłowego z funkcjonowaniem analizatorów; 5.3.4. Korelacja upośledzenia umysłowego z zaburzeniami mowy oraz wady mowy u upośledzonych umysłowo; 5.4. Sylwetki dzieci oligofrenicznych na podstawie obserwacji pedagogicznych; 5.5. Syntetyczne tabele uwarunkowań biopsychicznych u dzieci oligofreników; 5.6. Charakterystyka deficytu upośledzenia umysłowego w systemie pojęć cybernetycznych; 5.6.1. Dwa piony działalności organizmu; a) Pion informacyjny; b) Pion zasileniowy; 6. Rewalidacja dzieci lżej upośledzonych umysłowo; 6.1. Wprowadzenie; 6.2. Różnicowanie oligofrenii z ociężałością umysłową; 6.3. Zestawienie trudności oligofreników z trudnościami dzieci normalnych; 6.4. Podstawowe trudności dzieci oligofrenicznych w procesach uczenia się; 6.4.1. Aspekty badań psychologicznych; 6.4.2. Aspekty dyrektyw pedagogiki specjalnej; 6.4.3. Wytyczne do pracy rewalidacyjnej z oligofrenikami w szkole; 6.5. Ujęcie całokształtu metod rewalidacyjnych dla dzieci oligofrenicznych przez M. Grzegorzewską; 7. Przysposobienie zawodowe jednostek upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 8. Rewalidacja dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo (w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim); 8.1. Wprowadzenie; 8.2. Zadania rewalidacji dzieci głębiej upośledzonych; 8.2.1. Nawiązanie kontaktu ze światem dzieci najgłębiej upośledzonych umysłowo; 8.2.2. Znaczenie procesów emocjonalnych u jednostek głęboko upośledzonych; 8.2.3. Usprawnianie podstawowych mechanizmów życiowych ruchu i rytmu; 8.2.4. Nawiązanie kontaktu ze światem dzieci umiarkowanie i znacznie upośledzonych umysłowo; 8.2.5. Usprawnianie czynnościowe; a) Wyrabianie zaradności życiowej; b) Wypracowywanie form współżycia społecznego; 8.2.6. Kształcenie mowy; 8.3. Metody rewalidacji głębiej upośledzonych; 8.3.1. Przykład wykorzystywania form życia zakładowego; 8.3.2. Znaczenie domu rodzinnego; 8.3.3. Szkoły życia; 8.3.4. Rodziny zastępcze; II. Zaburzenia sensoryczne: 1. Wprowadzenie do zaburzeń sensorycznych; 1.1. Działalność analizatorów wzroku i słuchu w życiu człowieka; 1.2. Zaburzenia sensoryczne, tzw. deprywacja sensoryczna i jej konsekwencje; 1.2.1. Konsekwencje biopsychiczne; 1.2.2. Konsekwencje psychospołeczne deprywacji sensorycznej; 1.3. Mechanizmy dążące do przezwyciężenia deprywacji sensorycznej; 1.3.1. Mechanizmy obronne adaptacyjne, tzw. kompensacja zmysłów; 1.3.2. Kompensacja zmysłów w obrębie tego samego analizatora; 1.3.3. Kompensacja zmysłów poprzez współdziałanie innych analizatorów; 1.3.4. Wyobrażenie zastępcze; 1.3.5. Niektóre pozytywne konsekwencje deprywacji; 2. Niewidomi; 2.1. Wprowadzenie; 2.1.1. Definicja i oficjalne określenie ślepoty; 2.1.2. Rodzaje ślepoty i ich terminologia; 2.1.3. Kalectwa sprzężone ze ślepotą; 2.2. Ogólna charakterystyka skutków braku lub zaburzeń w funkcjonowaniu analizatora wzroku; 2.2.1. Konsekwencje ściśle poznawcze; 2.2.2. Wpływ na orientację przestrzenną i sprawność ruchową; 2.2.3. Konsekwencje społeczne; 2.2.4. Ogólna sprawność fizyczna u niewidomych; 2.2.5. Stosunek ludzi widzących do niewidomych; 2.3. Dane statystyczne dotyczące niewidomych w świecie; 2.4. Etiologia ślepoty; 2.5. Podstawy neurofizjologiczne i psychologiczne funkcjonowania analizatora wzroku w normie i w patologii; 2.5.1. Geneza i znaczenie przystosowawcze analizatora wzrokowego; 2.5.2. Funkcjonowanie systemu wzrokowego i jego zakres; 2.5.3. Asocjacje międzyanalizatorowe wraz z procesami emocjonalnymi; 2.6. Regulacyjno-kompensacyjne mechanizmy niewidomych; 2.6.1. Kompensacja zmysłów; 2.6.2. Charakterystyka działalności na uszkodzonych zmysłach w sytuacji uszkodzenia wzroku; 2.6.3. " Zmysł przeszkód "; 2.6.4. Kompensacyjne znaczenie mowy; 2.6.5. Wyobrażenia zastępcze u niewidomych; 2.7. Badania psychologicznych dotyczące wpływu ślepoty na jednostkę niewidomą; 2.8. Zarys osobowotwórczych warunków życia niewidomych; 2.8.1. Trudności poznania psychiki niewidomych; 2.8.2. Osobowotwórczy wpływ depresji związanej z brakiem wzroku; 2.8.3. Utrudnienia w kształtowaniu się osobowości niewidomego wynikające ze stosunku otoczenia; 2.8.4. Niebezpieczeństwa dla prawidłowego ukształtowania się osobowości; 2.8.5. Osobowotwórczy wpływ nie zrealizowanych potrzeb; 2.9. Rewalidacja niewidomych; 2.9.1. Wprowadzenie; 2.9.2. Zarys podstawowych zasad tyflopedagogicznych; 2.9.3. Zagadnienia realizacji omawianych zasad w odniesieniu do małych dzieci i dzieci przedszkolnych; 2.9.4. Problemy rewalidacji dzieci szkolnych; a) Uwagi ogólne; b) Problem integracji z dziećmi widzącymi; c) Program nauczania w szkole dla niewidomych; d) Metoda nauczania w szkole specjalnej dla niewidomych; 2.10. Wychowanie rewalidacyjne moralno-społeczne; 2.11. Wychowanie fizyczne niewidomych; 2.12. Wychowanie przez sztukę i estetykę; 2.13. Kształcenie zawodowe niewidomych; 2.14. Wynalazki techniczno-naukowe w służbie niewidomych; 3. Niedowidzący; 3.1. Wprowadzenie; 3.2. Etiologia i postaci niedowidzenia; 3.3. Częstość występowania niedowidzenia; 3.4. Charakterystyka dzieci niedowidzących z punktu widzenia potrzeb okulistycznych; 3.5. Wpływ niedowidzenia na sylwetkę psychiczną i fizyczną dziecka; 3.6. Rewalidacja dzieci niedowidzących; 3.6.1. Ogólne zasady oddziaływań rewalidacyjnych; 3.6.2. Nauczanie dzieci niedowidzących; 3.6.3. Urządzenie szkoły dla niedowidzących; 3.6.4. Ogólne usprawnienia fizyczne dziecka niedowidzącego; 3.6.5. Synteza potrzeb rewalidacyjnych dzieci niedowidzących; 3.7. Wybór zawodu dla niedowidzących; 4. Dzieci niewidome upośledzone umysłowo; 4.1. Wprowadzenie; 4.2. Ogólna charakterystyka tego sprzężonego kalectwa; 4.3. Zarys charakterystyki tych dzieci i ich potrzeb rewalidacyjnych; 5. Instytucje pracujące aktualnie dla niewidomych; 5.1. Tyflologiczna działalność Zakładu dla Niewidomych w Laskach; 5.2. Działalność Polskiego Związku Niewidomych; 6. Jednostki z uszkodzonym słuchem ( dzieci głuche i niedosłyszące ); 6.1. Wprowadzenie; 6.2. Uwarunkowanie przystosowania się stopniem utraty słuchu; 6.3. Uwarunkowanie przystosowania się przez okres utraty słuchu; 6.3. Pomiar utraty słuchu; 6.4. Definicja głuchoty i terminologia; 6.5. Klasyfikacja uszkodzeń słuchu; 6.5.1. Klasyfikacja według czasu wystąpienia głuchoty; 6.5.2. Klasyfikacja według rodzajów wpływów wewnątrz- czy zewnątrzpochodnych; 6.5.3. Klasyfikacja według lokalizacji uszkodzenia; 6.5.4. Klasyfikacja audioterapeutyczna; 6.6. Ogólna charakterystyka przyczyn zaburzeń słuchu; 6.7. Dane statystyczne dotyczące upośledzeń słuchu; 6.7.1. Rozpowszechnienie głuchoty w świecie; 6.7.2. Rozpowszechnienie głuchoty w Polsce; 6.8. Problematyka wpływu upośledzenia słuchu na warunki poznawczo-emocjonalne jednostki głuchej; 6.8.1. Obserwacje i badania neurofizjologiczno-psychologiczne; 6.8.2. Upośledzenie analizatora słuchowego w zakresie I układu sygnałowego; 6.8.3. Wyobrażenia zastępcze; 6.8.4. Posługiwanie się analogią; 6.8.5. Zastępstwo zmysłów; 6.8.6. Konsekwencje braku słuchu w zakresie II układu sygnałowego; 6.8.7. Wybrane badania psychologiczne nad wpływem zaburzenia słuchu; 6.9. Wpływ głuchoty na przeżycia emocjonalno-społeczne i na kształtowanie się osobowości jednostek z uszkodzonym słuchem; 6.9.1. Podstawowe emocjonalne zaburzenia słuchu; 6.9.2. Przeżycia uczuciowo-społeczne głuchych; 6.9.3. Mechanizmy obronne; 6.9.4. Utrwalające się postawy i właściwości charakterologiczne głuchych; 6.10. Zaburzenia funkcji somatycznych i ruchowych w związku z głuchotą; 6.11. Rewalidacja jednostek z uszkodzonym słuchem; 6.11.1. Wprowadzenie; 6.11.2. Rewalidacja małego dziecka głuchego; 6.11.3. Poradnictwo specjalistyczne dla rodziny; 6.11.4. Wychowanie przedszkolne dziecka głuchego; 6.11.5. Nauka czytania z ust; 6.11.6. Nauka mowy artykułowanej; 6.11.7. Zagadnienia migów; 6.11.8 Nauka szkolna dzieci głuchych; a) Dyskusja: szkoła normalna czy specjalna; b) Obecne warunki nauczania w szkole specjalnej dla głuchych; c) Swoiste zadania szkoły specjalnej dla głuchych; d) Dziecko głuche w szkole dla słyszących; e) Problem pogłębiania znajomości języka mówionego; f) Zagadnienie metod nauczania dzieci głuchych; g) Wartości metody ośrodków pracy dla młodszych dzieci głuchych; h) Przykładowe zbieżności metody ośrodków z metodą Udena i Zykowa; i) Zagadnienie nauczania prawidłowych zasad artykulacyjnych; 6.12. Synteza potrzeb rewalidacyjnych dziecka głuchego; 6.13. Aparatura elektroakustyczna jako nowoczesna podstawa rewalidacji głuchych; 6.14. Przygotowanie zawodowe jednostek z upośledzonym słuchem; 6.15. Swoiste potrzeby rewalidacyjne dzieci niedosłyszących; 6.15.1. Definicja niedosłyszenia i jego miejsce w ogólnej klasyfikacji głuchoty; 6.15.2. Swoistości psychiczne i potrzeby rewalidacyjne dzieci niedosłyszących; 6.15.3. Rewalidacja dzieci niedosłyszących; 6.15.4. Szkoły dla niedosłyszących; 7. Upośledzenie słuchu połączone z innymi kalectwami; 7.1. Wprowadzenie; 7.2. Ogólne potrzeby dzieci z wielorakimi upośledzeniami; 7.3. Dzieci głuche upośledzone umysłowo; 8. Działalność Polskiego Związku Głuchych; 9. Głucho-niewidomi; 9.1. Wprowadzenie; 9.2. Dane podstawowe; 9.2.1. Definicja i terminologia; 9.2.2. Klasyfikacja; 9.2.3. Częstość występowania głucho-ślepych na świecie i w Polsce; 9.2.4. Etiologia zjawiska; 9.3. Zarys charakterystyki wpływów głucho-ślepych na procesy bio-fizjo-psychiczne (według literatury specjalistycznej); 9.3.1. Odmienność reakcji od ludzi pozazmysłowych; 9.3.2. Trudności badań aksjologiczno-dedukcyjnych; 9.3.3. Brak dostosowanych narzędzi badawczych; 9.3.4. Trudności w porozumiewaniu się; 9.3.5. Wartości diagnostyczne obserwacji uczestniczącej; 9.3.6. Diagnozowanie a badanie naukowe; 9.4. Biologiczne uwarunkowania głucho-ślepoty; 9.5. Uwarunkowania neurofizjologiczne i neuropsychiczne; 9.6. Zarys wyników badań psychologicznych; 9.7. Obserwacje psychopedagogiczne dzieci głucho-niewidomych ze szczególnym uwzględnieniem sfery uczuciowej; 9.7.1. Wprowadzenie; 9.7.2. Procesy emocjonalne głucho-niewidomych przed rewalidacją; a) Wybuchy niepohamowanych emocji negatywnych; b) Impulsy niszczycielskie; c) Żądza posiadania; 9.7.3. Zaczątki postaw społeczno-moralnych; 9.7.4. Zjawisko dodatnich uczuć u głucho-niewidomych; 9.7.5. Ujemny wpływ silnych emocji na poznanie; 9.8. Rewalidacja głucho-niewidomych; 9.8.1. Nadawanie znaczenia niejasno i nieadekwatnie odbieranym bodźcom; 9.8.2. Stymulowanie impulsów poznawczych; 9.8.3. Dostarczanie korzystnych warunków zewnętrznych do poznawczych eksploracji; 9.8.4. Udostępnienie poznania zmysłami nieuszkodzonymi; 9.8.5. Włączanie się w działalność mechanizmów samosterownych emocjonalno-poznawczych; 9.8.6. Rekapitulacja dyrektyw wymienionego typu; 9.9.Dyrektywy dotyczące uzupełniania brakujących bodźców; 9.9.1. Zmniejszenie izolacji; 9.9.2. Ufność w rewalidatora jako podstawa jego oddziaływania; 9.9.3. Udostępnianie wychowankowi swobody własnej eksploracji; 9.9.4. Znaczenie znajdowania odpowiedniego momentu; 9.9.5. Drogi nawiązywania więzi przez porozumiewanie się; 9.9.6. Organizacja nauczania dzieci głucho-niewidomych w okresie początkowym; 9.9.7. Nauczanie systematyczne w późniejszym okresie; 9.10. Podsumowanie wspólnych dyrektyw dotyczących rewalidacji dzieci głucho-niewidomych; 9.11. Wychowanie zbiorowe głucho-niewidomych; 9.12. Kształcenie zawodowe; 9.13. Pomoce techniczne dla głucho-niewidomych; III. Dzieci i młodzież przewlekle chore: 1. Rozgraniczenie pojęć: rehabilitacja i pedagogika specjalna; 1.1. Teoretyczny nurt powstawania pedagogiki specjalnej, zwłaszcza działu przewlekle chorych; 1.2. Historyczno-społeczny nurt powstawania " terapii wychowawczej " ( rewalidacja chorych ) w Polsce; 1.3. Ogólna charakterystyka pracy pedagoga specjalnego z dziećmi chorymi; 1.4. Geneza koncepcji rehabilitacji; 1.5. Włączenie się pedagogiki specjalnej w nurt rehabilitacji; 2. Organizowanie dziecku choremu bodźców świata zewnętrznego jako podstawowe zadanie terapii wychowawczej; 2.1. Zagadnienie obciążeń wysiłkowych dzieci chorych; 2.1.1. Co warunkuje ogólną wydolność wysiłkową; 2.1.2. Poziom wydolności w stosunku do pewnych sytuacji wysiłkowych; 2.1.3. Siła obciążeniowa lub obciążeniowa bodźców; 2.1.4. Wpływ okoliczności towarzyszących sytuacji obarczeniowej; 2.1.5. Konieczność podnoszenia zasobu sił przez oszczędzanie i pozytywne ich wzmaganie; 2,1,6, Rekapitulacja: zagadnienie uwzględniania poziomów wysiłkowych w praktyce pedagogicznej; 3. Organizacja pracy wychowawczej z punktu widzenia poziomów wysiłkowych; 3.1. Osobowość wychowawcy i jego stosunek do dziecka jako czynnik odciążający i obciążający; 3.1.1. Rola wychowawcy jako zastępcy rodziny; 3.1.2. Wychowawca jako pośrednik między dzieckiem a innymi pracownikami; 3.1.3. Wychowawca jako organizator codziennego życia dziecka; 3.2. Zespoły dziecięce jako czynnik obciążający lub odciążający; 3.2.1. Odciążanie przez właściwie zaplanowany bieg dnia i rytm życia codziennego; 3.2.2. Kontakt z rodziną i rówieśnikami jako czynnik odciążający lub obciążający; 3.2.3. Odciążenie wysiłkowe za pomocą uczynniania; 3.2.4. Ilościowe dostosowywanie wysiłku; 3.2.5. Zmiany jakościowe jednego wysiłku na drugi; 3.2.6. Obciążenie wysiłkowe (uczynnianie ) jako czynnik wzmagania sił odpornościowych; 3.2.7. Pojęcie treningu; 3.2.8. Warunki uczynniania; 3.2.9. Uczynnianie procesów ze względu na patologiczne zahamowania; 3.2.10. Uczynnianie z punktu widzenia potrzeb wychowawczych i rewalidacyjnych; 4. Zestawienie metod rewalidacyjnych w pracy z dziećmi chorymi w zakładach leczniczych; 4.1. Terapia obciążeniowa ( spoczynkowa ); 4.1.1. Terapia za pomocą hamowania sennego; 4.1.2. Terapia najniższego poziomu; 4.1.3. Terapia zmniejszonych obarczeń; 4.1.4. Terapia za pomocą zmiany bodźców uprzednio obciążających na inne; 4.1.5. Terapia obciążeniowa za pomocą uchylania przykrych skojarzeń; 4.1.6. Terapia obciążeniowa za pomocą zwolnienia długotrwałych napięć i hamowań; 4.2. Terapia czynnościowa; 4.2.1. Terapia ruchowa; 4.2.2. Terapia zabawowa; 4.2.3. Terapia zajęciowa; 4.2.4. Terapia obcowania; 5. Uwagi dotyczące organizacyjnych form pracy pedagoga specjalnego w zakładzie leczniczym; 5.1. Nauczanie w ramach form terapii wychowawczej; 5.2. Zajęcia pozalekcyjne jako forma terapii wychowawczej; 5.3. Zajęcia przedszkolne; 6. Uwagi o swoistych potrzebach dziecka kalekiego; 6.1. Obciążenia wysiłkowe związane z kalectwem; 6.2. Wnioski praktyczne dotyczące potrzeb kalek; 6.3. Normowanie pracy układu nerwowego przez czynniki psychiczne; 6.4. Naczelna potrzeba kalek: akceptacja siebie i przez innych; 7. Syntetyczne zestawienie obowiązków rewalidatora dzieci chorych i kalek; 8. Występowanie chorób somatycznych i kalectw; IV. Młodzież niedostosowana społecznie (zagadnienia wybrane): 1. Wprowadzenie - pojęcia ogólne; 2. Zarys czynników wywołujących niedostosowanie społeczne; 2.1. Czynniki zewnątrzpochodne; 2.2. Czynniki wewnątrzpochodne; 3. Zakres występowania niedostosowania społecznego u dzieci i młodzieży; 4. Zarys charakterystyki młodzieży niedostosowanej; 5. Stopnie niedostosowania społecznego i zjawiska współwystępujące; 6. Zarys dziejów wychowania dzieci i młodzieży społecznie niedostosowanej; 7. Aktualny stan opieki wychowawczej i resocjalizacyjnej nad niedostosowanymi społecznie; 7.1. Zestawienie ogólnych dezyderatów resocjalizacyjnych; 7.2. Zagadnienie wpływu środowiska domowego; 7.3. Rola opiekuna społecznego (asystenta społecznego); 7.4. Kurator sądowy; 7.5. Sąd dla nieletnich; 8. Resocjalizacja nieletnich w zakładach wychowawczych i poprawczych; 8.1. Etapy resocjalizacji; Bibliografia; Indeks nazwisk; Indeks rzeczowy; Spis ilustracji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41828 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; I. Ogólny zarys problematyki pedagogiki specjalnej: 1. Cele pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia. Terminologia; 1.1. Pedagogika specjalna działem pedagogiki ogólnej; 1.2. Cele i zadania pedagogiki specjalnej; 1.3. Podstawowe pojęcia; 1.3.1. Pojęcie zdrowia i choroby; 1.3.2. Pojęcie normy; 1.3.3. Pojęcie adaptacji (przystosowania); 1.3.4. Pojęcie integracji; 1.3.5. Pojęcie naprawy; 1.3.6. Pojęcie rehabilitacji; 1.4. Podstawowe terminy; 2. Jednostka odchylona od normy jako podmiot działalności pedagogiki specjalnej; 2.1. Tradycyjny podział jednostek odchylonych od normy; 2.2. Kryteria klasyfikacji odchyleń od normy; 2.3. Omówienie niektórych klasyfikacji odchyleń od normy; 2.3.1. Podział o charakterze etiologicznym; 2.3.2. Podział o charakterze psychopedagogicznym; 2.3.3. Klasyfikacja uwzględniająca dynamizm rozwojowy; 2.3.4. Klasyfikacja uwzględniająca typy oddziaływań rewalidacyjnych; 2.3.5. Klasyfikacja o charakterze medyczno-psychologicznym; 2.3.6. Klasyfikacja z punktu widzenia niepowodzeń szkolnych; 2.3.7. Klasyfikacja z punktu widzenia mechanizmów przystosowawczych; 3. Zakres działalności pedagogiki specjalnej; 3.1. Ogólny zarys zakresów działalności pedagogiki specjalnej; 3.2. Pedagogika specjalna jako nauka celowościowa i jej działalność naprawcza o charakterze globalnym; 3.2.1. Stosunek pedagogiki specjalnej do zaplanowanych i nie zaplanowanych wpływów na jednostkę; 3.2.2. Wyodrębnienie czy globalizacja czynności rewalidacyjnych; 3.2.3. Pojęcie socjalizacji w pedagogice specjalnej; 3.3. Syntetycznie ujęty problem przedmiotu pedagogiki specjalnej; 3.4. Różnicowanie się działalności rewalidacyjnej według stopnia możliwości rozwojowych wychowanków; 3.5. Problematyka pedagogiki specjalnej jako nierozdzielna całość; 3.6. Współzależność badań naukowych z zakresu pedagogiki specjalnej i praktyki rewalidacyjnej; 3.7. Aktualne rozszerzenie się zakresu pedagogiki specjalnej; 3.8. Uzależnienie rozwoju pedagogiki specjalnej od polityki oświatowo-społecznej i ekonomicznej; 4. Podstawowe czynniki etiologiczne odchyleń od normy; 4.1. Wieloczynnikowe uwarunkowania etiologii człowieka; 4.2. Rozpowszechnione klasyfikacje; 4.2.1. Czynniki nocyceptywne dziedziczne i wrodzone o charakterze prenatalnych uszkodzeń genetycznych i innych endogenicznych; 4.2.2. Czynniki uszkadzające o charakterze egzogennym środowiskowym w okresie życia prenatalnego; 4.2.3. Czynniki działające uszkadzająco w czasie porodu; 4.2.4. Czynniki wpływające uszkadzająco po urodzeniu się dziecka i w dalszym życiu osobniczym ( czynniki postnatalne ); 4.2.5. Szkodliwe czynniki o charakterze środowiskowym związane z warunkami życia współczesnego; 5. Statystyka odchyleń od normy; 5.1. Dane statystyczne dotyczące różnych rodzajów upośledzeń w skali światowej; 5.2. Wskaźniki upośledzeń; 5.3. Statystyka odchyleń od normy w Polsce; 5.4. Statystyka dotycząca dzieci szkolnych w Polsce; 5.5. Wskaźniki krajowe; 6. Miejsce pedagogiki specjalnej w całokształcie dyscyplin podstawowych i praktycznych; 6.1. Ogólna klasyfikacja nauk; 6.2. Powiązanie pedagogiki specjalnej z poszczególnymi dyscyplinami6.2.1. Związki pedagogiki specjalnej z medycyną i naukami pokrewnymi z medycyną; 6.2.2. Nauki filozoficzne a pedagogika specjalna; 6.2.3. Antropologia a pedagogika specjalna; 6.2.4. Etyka a pedagogika specjalna; 6.2.5. Prawo a pedagogika specjalna; 6.2.6. Ekonomia polityczna a pedagogika specjalna; 6.2.7. Estetyka a pedagogika specjalna; 6.2.8. Praksologia a pedagogika specjalna; 6.2.9. Socjotechnika a pedagogika specjalna; 6.2.10. Pedagogika ogólna a pedagogika specjalna; 6.3. Swoistość cech pedagogiki specjalnej w stosunku do innych dyscyplin naukowych i działalności praktycznej; 7. Zarys historii wpływów pedagogiki specjalnej na ogólną i odwrotnie; 7.1. Pierwszy okres pedagogiki specjalnej; 7.2. Drugi okres rozwoju pedagogiki specjalnej; 7.3. Znaczenie wpływu pedagogiki ogólnej na specjalną; 8. Syntetyczne zestawienie swoistości pracy pedagogiki specjalnej; 8.1. Podstawowa zasada: oddziaływanie na całość psychofizyczną uszkodzonej jednostki; 8.2. Zasadnicze kierunki postępowania naprawczego i jego dyrektywy; 8.3. Ogólne konsekwencje praktyczne dla pracy rewalidacyjnej; 8.4. Ogólna problematyka nauczania jednostek odchylonych od normy ( tezy M. Grzegorzewskiej ); 8.5. Współpraca pedagoga specjalnego ze środowiskiem domowym i z lekarzem; 8.6. Wnioski dotyczące podstawowych tez rewalidacyjnych; 9. Aktualny stan pedagogiki specjalnej w Polsce w ujęciu dynamicznym i perspektywy rozwojowe; 10. Uwagi o rozwoju pedagogiki specjalnej w dobie obecnej w skali światowej; 10.1. Stosunek społeczeństwa do jednostek odchylonych od normy; 10.2. Prace zmierzające do poprawy losu kalek; 11. Profilaktyka; 11.1. Profilaktyka jako przedproże pedagogika specjalnej; 11.2. Trzy stopnie profilaktyki; 11.3. Organizacyjne ramy akcji profilaktycznej; 11.4. Metody pracy społecznej; 11.5. Wspólne kadry pracowników; 11.6. Prace badawcze pedagogiki społecznej; 12. Metody pracy naukowo-badawczej pedagoga specjalnego; 12.1. Kryteria nauk teoretycznych i praktycznych; 12.2. Problem racjonalizacji dyrektyw celowościowych; 12.3. Problematyka prakseologii; 12.4. Prace badawcze pedagoga specjalnego w świetle praworządności logicznych; 12.5. Prababilistyczny charakter nauk pedagogicznych, zwłaszcza pedagogiki specjalnej; 12.5.1. Wnioskowanie dedukcyjne; 12.5.2. Wnioskowanie indukcyjne; 12.5.3. Wnioskowanie przez analogię i znaczenie dowodowe modelu; 12.6. Uwagi dotyczące techniki badań w zakresie pedagogiki specjalnej; 12.7. Uwarunkowania pedagogiczno-społeczne badań naukowych nad dziećmi; 12.8. Poznawanie dziecka odchylonego od normy w toku pracy wychowawczej; 12.9. Diagnoza pedagogiczna; 12.10. Uwagi dotyczące technik badania dzieci odchylonych od normy; II. Jednostka odchylona od normy: 1. Wprowadzenie do problematyki; 2. Teoria przystosowania ( adaptacji ); 2.1. Teoretyczne podstawy; 2.2. Adaptacja w ujęciu różnych badaczy; 2.2.1. Swoistość procesów adaptacyjnych u człowieka; 2.2.2. Klasyfikacja zjawisk adaptacyjnych; 2.2.3. Zastosowanie teorii adaptacji do klasyfikacji postaw; 2.2.4. Warunki dobrej adaptacji i jej odchylenia od normy; 2.2.5. Zastosowanie teorii adaptacji do klasyfikacji odchyleń od normy; 3. Ogólny zarys warunków wewnątrz- i zewnątrzpochodnych jednostki odchylonej od normy; 3.1. Nierozdzielność czynników wewnątrz- i zewnątrzpochodnych; 3.2. Sytuacje zewnętrzne: stosunek społeczeństwa do odchylenia od normy; 3.3. Obraz samego siebie w oczach kaleki; 4. Zbyt trudne zadania stawiane układowi nerwowemu; 4.1. Klasyfikacja zbyt trudnych zadań w teorii Pawłowa; 4.2. " Trudne sytuacje " w ujęciu T. Tomaszewskiego; 4.3. Konsekwencje rewalidacyjne; 5. Przystosowawcze mechanizmy regulacyjne: potrzeba, emocje, motywacja; 5.1. Wprowadzenie; 5.2. Nierozdzielność trzech podstawowych mechanizmów regulujących; 5.3. Potrzeba i jej rola w systemie mechanizmów regulacji; 5.4. Znaczenie i geneza potrzeb; 5.5. Dynamiczny charakter potrzeb warunkujący ich ścisły związek z motywacją; 5.6. Emocja jako ukierunkowanie potrzeby i wzbudzanie motywacji; 5.7. Poglądy badaczy na rolę emocji w procesach przystosowawczych; 5.7.1. Teoria Pawłowa; 5.7.2. Teoria emocji w ujęciu L. Petrażyckiego, J. Konorskiego i innych badaczy; 5.8. Znaczenie globalności zasięgu wpływu zjawiska emocji; 5.9. Uwagi terminologiczne dotyczące emocji, uczuć i nastroju; 5.10. Odbiór informacji sterowany potrzebami, emocjami i motywacjami jednostki ( internalizacja ); 5.11. Podstawowe znaczenie orientacji w procesach przystosowawczych; 5.12. Internalizacja informacji w świetle różnych dyscyplin; 5.13. Problematyka twórczości; 5.14. Problematyka różnicowania zjawisk motywacyjnych z punktu widzenia zadań regulujących; 5.15. Różne ujęcia dotyczące różnicowania zjawiska motywacji; 5.16. Rodzaje potrzeb-motywów; 5.17. Zaburzenia procesów motywacyjnych w granicach normy i poza nią; 6. Mechanizmy ochronne i obronne; 6.1. Wprowadzenie; 6.1.1. Procesy korygujące oraz homeostatyczne procesy ochronno-obronne; 6.1.2. Procesy obrony przeciw zaburzeniom; 6.1.3. Ochronno-obronna rola selekcji bodźców; 6.1.4. Rola ochronno-obronna odruchowości warunkowej i uczenia się; 6.2. Elementarne sygnały alarmowe o charakterze przystosowawczym; 6.2.1. Uwagi ogólne; 6.2.2. Przystosowawcze mechanizmy obronne psychospołeczne; 6.2.3. Możliwe dewiacje w odbiorze sygnałów; 6.3. Zmęczenie jako mechanizm sygnalizujący i obronny; 6.3.1. Zmęczenie subiektywne i obiektywne oraz warunki jego występowania; 6.3.2. Objawy zmęczenia i ich podłoże fizjologiczne; 6.3.3. Objawy narastającego zmęczenia, ich rola obronna; 6.3.4. Skutki braku odciążenia wysiłkowego; 6.3.5. Patologiczne zmęczenie; 6.4. Lęk jako mechanizm sygnalizacyjno-obronny i jego dewiacje; 6.4.1. Uwagi ogólne; 6.4.2. Neurofizjologiczna podstawa lęku; 6.4.3. Klasyfikacja lęków według A. Kępińskiego; 6.4.4. Lęk jako czynnik dezorganizujący; 6.4.5. Lek u dzieci; 6.5. Ból jako mechanizm sygnalizacyjno-obronny; 6.5.1. Uwagi ogólne; 6.5.2. Podłoże neurofizjologiczne bólu; 6.5.3. Znaczenie sygnalizacyjne bólu; 6.5.4. Nocyceptywne objawy bólu; 6.6. Stres i frustracja jako zjawiska regulacyjno-obronne; 6.6.1. Uwagi ogólne; 6.6.2. Problem " trudnych sytuacji " i " zbyt trudnych zadań " stawianych układowi nerwowemu w świetle teorii stresów; 6.6.3. Koncepcja stresu w ujęciu Selyego i jej znaczenie dla pedagogiki specjalnej; a) Aspekt biologiczny tej koncepcji; b) Aspekt psychologiczny tej koncepcji; 6.6.4. Definicje stresu psychologicznego różnych badaczy; 6.6.5. Rodzaje stresów i ich oddziaływanie; 6.6.6. Wpływ procesów poznawczych na stres; 6.6.7. Siła oddziaływania stresów; 6.6.8. Odporność ogólna i wybiórcza na stres; 6.6.9. Ogólna tolerancja na stres; 6.6.10. Charakterystyka postaw wobec wystąpienia stresu; 6.6.11. Wpływ stresu na poziom aktywności; 6.7. Problematyka frustracji; 6.7.1. Podłoże fizjologiczne frustracji; 6.7.2. Frustracja jako podklasa stresu; 6.7.3. Typowe reakcje frustracyjne; 6.8. Stany nerwicowe jako dezintegracja przystosowanych procesów obronnych (zagadnienie wybrane); 6.8.1. Uwagi ogólne; 6.8.2. Reakcje na pograniczu zachowania przystosowawczego i nerwicowego; 6.8.3. Reakcje obronne o charakterze nerwicowym; 6.8.4. Podłoże psychospołeczne obronnych zachowań nerwicowych; 6.8.5. Neurofizjologiczne ujęcie reakcji nerwicowych; 6.9. Mechanizmy obronne, czyli zachowanie obronne pseudoadaptacyjne; 7. Problematyka osobowości (wybrane zagadnienia); 7.1. Wprowadzenie; 7.2. Definicje osobowości; 7.3. Niektóre zaburzenia struktury osobowości; 7.4. Niepowtarzalność struktury osobowości; 7.5. Poglądy psychologów na badania osobowości; 7.6. Konstruowanie typów osobowości; 7.7. Próby różnicowania osobowości; 7.8. Podsumowanie problematyki badań nad osobowością; 7.9. Tworzenie się struktury osobowości (wybrane zagadnienia); 7.9.1. Uwagi ogólne; 7.9.2. Psychologiczna problematyka elementów strukturalizujących osobowość; 7.9.3. Cybernetyczne ujęcie kształtowania się osobowości; 7.9.4. Problematyka narastania struktur biopsychicznych w tworzeniu się osobowości; 7.10. Nastawienia; 7.11. Postawy; 7.12. Teoria dwuetapowości metabolizmu informacyjnego w ujęciu A. Kępińskiego; 7.13. Analiza znaczeniowych punktów krystalizujących osobowość: obrazy "ja" i "świat"; 7.13.1. Uwagi ogólne; 7.13.2. Potrzeba percypowania bodźców świata zewnętrznego; 7.13.3. Potrzeba kontaktów międzypersonalnych; 7.13.4. Rozwój osobowości przez interakcje ze światem; 7.13.5. "Ja" jako projekt do zrealizowania; 7.13.6. Samorealizacja; 7.13.7. Samoocena; 7.13.8. Poziomy aspiracji i oczekiwania; 7.13.9. Twórczość jako podstawa samoregulacji (przystosowania); 7.14. Wpływ kalectwa na osobowość; 7.14.1. Uwagi ogólne; 7.14.2. Znaczenie osobowości podstawowej; 7.14.3. Zagadnienia odporności na kalectwo; 7.14.4. Wieloaspektowość wpływa kalectwa na osobowość; 8. Trudności jednostki odchylonej od normy w świetle ujęć cybernetycznych w zakresie odbioru świata zewnętrznego; 8.1. Wprowadzenie; 8.2. Ogólny problem zaburzeń informacyjnych w pedagogice specjalnej; 8.3. Derywacje lub zaburzenia w zakresie liczby bodźców; 8.3.1. Zakłócenia w związku z nadmiarem bodźców; 8.4. Wady w zakresie nadawania informacji przez środowisko; 8.4.1. Zakłócenia w związku ze zbyt dużą siłą nadawczą; 8.4.2. Zakłócenia w związku z ładunkiem emocjonalnym; 8.4.3. Zakłócenia w związku ze zbyt małą siłą nadawczą; 8.4.4. Zakłócenia od strony treści; 8.5. Wnioski pedagogiczno-rewalidacyjne; III. Drogi adaptacji jednostki odchylonej od normy (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży): 1. Wprowadzenie; 1.2. Potrzeby rewalidacyjne jednostki odchylonej od normy; 1.3. Jednostka zdrowa; 1.4. Jednostka "specjalna"; 1.5. Niezaspokojone potrzeby jednostki odchylonej od normy; 2. Ogólna działalność rewalidacyjna; 2.1. Wstępne oddziaływanie rewalidatora; 2.2. Rewalidacja właściwa i metody działalności rewalidacyjnej; 2.2.1. "Drogi" oddziaływań rewalidacyjnych w ujęciu M. Grzegorzewskiej; a) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze kompensacyjnym; b) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze korektury; c) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze usprawniania; d) Oddziaływania rewalidacyjne o charakterze dynamizowania; 2.2.2. Metody oparte na teorii uczenia się (warunkowanie); 2.2.3. Metody instrumentalne; 2.2.4. Metody typu psychoterapeutycznego; 2.2.5. Metody z wybiórczymi celami; a) Terapie różnicujące poziomy wysiłkowe; b) Metoda rewalidacji przez usprawnienie ruchowe; 2.2.6. Metody nauczania na odległość; 2.2.7. Metody nauczania na tle edukacji permanentnej; 2.2.8. Metody samosterowane (tzw. akceptacja kalectwa); 2.3. Syntetyczne zestawienie metod (środków, technik) rewalidacyjnych; 3. Problematyka kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży odchylonej od normy; 3.1. Wprowadzenie; 3.1.1. Dane historyczne; 3.1.2. Rzut oka na szkolnictwo specjalne po wojnie oraz aktualne plany władz oświatowych; 3.1.3. Aktualny stan kształcenia specjalnego w Polsce; 3.1.4. Postulaty rozwojowe kształcenia specjalnego; 3.1.5. Problematyka selekcji; 3.1.6. Problematyka integracji; 3.2. Zagadnienie organizacji kształcenia specjalnego; 3.2.1. Kategorie dzieci specjalnych w różnych typach szkolnictwa normalnego i specjalnego; 3.2.2. Dziecko odchylone od normy w szkole normalnej; 3.2.3. Dzieci normalne ociężałe umysłowo z mikrodefektami i opóźnieniem w rozwoju na tle środowiskowym; 3.2.4. Klasy specjalne w szkołach normalnych; 3.2.5. Szkoła specjalna i jej swoistości; 3.2.6. Warunki szkoły normalnej korzystne dla dzieci odchylonych od normy; 3.3. Metody nauczania dzieci odchylonych od normy w szkołach lub klasach specjalnych; 3.3.1. Uwagi ogólne; 3.4. Metoda ośrodków pracy jako realizacja zadań rewalidacyjnych w klasach I-III; 3.4.1. Ogólna charakterystyka tej metody; 3.4.2. Historyczne tło metody ośrodka pracy; 3.5. Podstawowe zasady rewalidacyjne metod szkoły specjalnej; 3.6. Realizacja wyżej wymienionych postulatów przez metodę ośrodków pracy; 3.6.1. Organizacja zajęć lekcyjnych w ramach metody ośrodków pracy; 3.6.2. Opis typowego przebiegu dnia pracy w ramach metody ośrodków pracy; 3.7. Metody nauczania dzieci odchylonych od normy w klasach starszych; 3.7.1. Zasady organizacyjno-metodyczne; 3.7.2. Korzystanie z osiągnięć pedagogiki ogólnej; 3.7.3. Metoda szkoły Freineta jako przykład dostosowania metody szkoły normalnej do zadań rewalidacyjnych; 3.7.4. Ortopedagogiczne wartości szkoły technik Freineta; 3.8. Zajęcia pozaszkolne; 3.9. Praca rewalidacyjne z małymi dziećmi; 3.10. Niektóre wybrane zagadnienia z ortodydaktyki; 3.10.1. Uwagi ogólne; 3.10.2. Nauczyciel i uczeń jako nadawca i odbiorca; 3.10.3. Orientowane się nadawcy w postawach odbiorcy; 3.10.4. Uogólnienia cybernetyczne w ortodydaktyce; 4. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe pedagogów specjalnych; 5. Deontologia pedagoga specjalnego; Spis ilustracji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37355, W.43550, W.37601, W.37247, W.37245, W.42789, W.37599, W.37275, W.37357 (9 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: I. Upośledzenie umysłowe: 1. Wprowadzenie; 1.1. Definicja upośledzenia umysłowego; 1.2. Różnicowanie z demencją; 1.3. Terminologia; 2. Dane statystyczne dotyczące upośledzonych umysłowo; 2.1. Dane liczbowe dotyczące szkolnictwa specjalnego w Polsce w zakresie upośledzenia umysłowego; 2.2. Klasyfikacja upośledzenia umysłowego; 2.3. Klasyfikacja biomedyczna; 2.4. Klasyfikacja psychopedagogiczna; 2.4.1. Pomiary inteligencji i jej stopnie; 2.5. Klasyfikacja według kryterium wyuczalności i wychowalności; 2.6. Klasyfikacja według kryteriów tzw. psychologicznych; 2.7. Klasyfikacja według kryterium ewolucyjnego: wiek chronologiczny i wiek umysłowy; 2.8. Klasyfikacja według kryterium społecznego; 2.9. Klasyfikacja według kryterium osobowościowo-społecznego; 2.10. Klasyfikacja według kryterium typów układu nerwowego; 2.11. Klasyfikacja według kryterium patopsychologicznego; 4. Etiologia upośledzenia umysłowego; 4.1. Problematyka przyczyn endo- i egzogennych; 4.1.1. Różnicowanie oligofrenii i demencji; 4.1.2. Zestawienie różnych czynników oligofrenii genetycznych, chromosomalnych i metabolicznych; 4.1.3. Wpływ organizmu matki; 4.1.4. Uszkodzenia przy porodzie; 4.1.5. Choroby infekcyjne OUN w pierwszym okresie życia pozapłodowego; 4.1.6. Przykłady wyodrębnionych jednostek upośledzenia umysłowego; a) Zespół Downa; b) Dziecięce porażenie mózgowe; c) Padaczka; 5. Charakterystyka dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo na podstawie badań patopsychologicznych; 5.1. Przyjęta definicja oligofrenii i jej uzasadnienie; 5.2. Swoiste cechy intelektualne oligofreników; 5.2.1. Globalny charakter deficytu umysłowego oligofreników; 5.2.2. Trudności w uogólnianiu; 5.2.3. Dynamizm procesów myślenia; 5.2.4. Niedojrzałość aparatów poznawczych; 5.2.5. Ubóstwo intelektualne; 5.2.6. Stwierdzenie wymienionych cech metodą warunkowania; 5.2.7. Cechy oligofreników w aspekcie postaw emocjonalnokonkretnych; 5.2.8. Problem zależności przystosowania się do życia od deficytu umysłowego; 5.3. Zmiany i zaburzenia psychofizyczne towarzyszące upośledzeniu umysłowemu; 5.3.1. Zmiany w wyglądzie zewnętrznym; 5.3.2. Zmniejszona sprawność fizyczna; 5.3.3. Korelacja upośledzenia umysłowego z funkcjonowaniem analizatorów; 5.3.4. Korelacja upośledzenia umysłowego z zaburzeniami mowy oraz wady mowy u upośledzonych umysłowo; 5.4. Sylwetki dzieci oligofrenicznych na podstawie obserwacji pedagogicznych; 5.5. Syntetyczne tabele uwarunkowań biopsychicznych u dzieci oligofreników; 5.6. Charakterystyka deficytu upośledzenia umysłowego w systemie pojęć cybernetycznych; 5.6.1. Dwa piony działalności organizmu; a) Pion informacyjny; b) Pion zasileniowy; 6. Rewalidacja dzieci lżej upośledzonych umysłowo; 6.1. Wprowadzenie; 6.2. Różnicowanie oligofrenii z ociężałością umysłową; 6.3. Zestawienie trudności oligofreników z trudnościami dzieci normalnych; 6.4. Podstawowe trudności dzieci oligofrenicznych w procesach uczenia się; 6.4.1. Aspekty badań psychologicznych; 6.4.2. Aspekty dyrektyw pedagogiki specjalnej; 6.4.3. Wytyczne do pracy rewalidacyjnej z oligofrenikami w szkole; 6.5. Ujęcie całokształtu metod rewalidacyjnych dla dzieci oligofrenicznych przez M. Grzegorzewską; 7. Przysposobienie zawodowe jednostek upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 8. Rewalidacja dzieci i młodzieży głębiej upośledzonych umysłowo (w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim); 8.1. Wprowadzenie; 8.2. Zadania rewalidacji dzieci głębiej upośledzonych; 8.2.1. Nawiązanie kontaktu ze światem dzieci najgłębiej upośledzonych umysłowo; 8.2.2. Znaczenie procesów emocjonalnych u jednostek głęboko upośledzonych; 8.2.3. Usprawnianie podstawowych mechanizmów życiowych ruchu i rytmu; 8.2.4. Nawiązanie kontaktu ze światem dzieci umiarkowanie i znacznie upośledzonych umysłowo; 8.2.5. Usprawnianie czynnościowe; a) Wyrabianie zaradności życiowej; b) Wypracowywanie form współżycia społecznego; 8.2.6. Kształcenie mowy; 8.3. Metody rewalidacji głębiej upośledzonych; 8.3.1. Przykład wykorzystywania form życia zakładowego; 8.3.2. Znaczenie domu rodzinnego; 8.3.3. Szkoły życia; 8.3.4. Rodziny zastępcze; II. Zaburzenia sensoryczne: 1. Wprowadzenie do zaburzeń sensorycznych; 1.1. Działalność analizatorów wzroku i słuchu w życiu człowieka; 1.2. Zaburzenia sensoryczne, tzw. deprywacja sensoryczna i jej konsekwencje; 1.2.1. Konsekwencje biopsychiczne; 1.2.2. Konsekwencje psychospołeczne deprywacji sensorycznej; 1.3. Mechanizmy dążące do przezwyciężenia deprywacji sensorycznej; 1.3.1. Mechanizmy obronne adaptacyjne, tzw. kompensacja zmysłów; 1.3.2. Kompensacja zmysłów w obrębie tego samego analizatora; 1.3.3. Kompensacja zmysłów poprzez współdziałanie innych analizatorów; 1.3.4. Wyobrażenie zastępcze; 1.3.5. Niektóre pozytywne konsekwencje deprywacji; 2. Niewidomi; 2.1. Wprowadzenie; 2.1.1. Definicja i oficjalne określenie ślepoty; 2.1.2. Rodzaje ślepoty i ich terminologia; 2.1.3. Kalectwa sprzężone ze ślepotą; 2.2. Ogólna charakterystyka skutków braku lub zaburzeń w funkcjonowaniu analizatora wzroku; 2.2.1. Konsekwencje ściśle poznawcze; 2.2.2. Wpływ na orientację przestrzenną i sprawność ruchową; 2.2.3. Konsekwencje społeczne; 2.2.4. Ogólna sprawność fizyczna u niewidomych; 2.2.5. Stosunek ludzi widzących do niewidomych; 2.3. Dane statystyczne dotyczące niewidomych w świecie; 2.4. Etiologia ślepoty; 2.5. Podstawy neurofizjologiczne i psychologiczne funkcjonowania analizatora wzroku w normie i w patologii; 2.5.1. Geneza i znaczenie przystosowawcze analizatora wzrokowego; 2.5.2. Funkcjonowanie systemu wzrokowego i jego zakres; 2.5.3. Asocjacje międzyanalizatorowe wraz z procesami emocjonalnymi; 2.6. Regulacyjno-kompensacyjne mechanizmy niewidomych; 2.6.1. Kompensacja zmysłów; 2.6.2. Charakterystyka działalności na uszkodzonych zmysłach w sytuacji uszkodzenia wzroku; 2.6.3. " Zmysł przeszkód "; 2.6.4. Kompensacyjne znaczenie mowy; 2.6.5. Wyobrażenia zastępcze u niewidomych; 2.7. Badania psychologicznych dotyczące wpływu ślepoty na jednostkę niewidomą; 2.8. Zarys osobowotwórczych warunków życia niewidomych; 2.8.1. Trudności poznania psychiki niewidomych; 2.8.2. Osobowotwórczy wpływ depresji związanej z brakiem wzroku; 2.8.3. Utrudnienia w kształtowaniu się osobowości niewidomego wynikające ze stosunku otoczenia; 2.8.4. Niebezpieczeństwa dla prawidłowego ukształtowania się osobowości; 2.8.5. Osobowotwórczy wpływ nie zrealizowanych potrzeb; 2.9. Rewalidacja niewidomych; 2.9.1. Wprowadzenie; 2.9.2. Zarys podstawowych zasad tyflopedagogicznych; 2.9.3. Zagadnienia realizacji omawianych zasad w odniesieniu do małych dzieci i dzieci przedszkolnych; 2.9.4. Problemy rewalidacji dzieci szkolnych; a) Uwagi ogólne; b) Problem integracji z dziećmi widzącymi; c) Program nauczania w szkole dla niewidomych; d) Metoda nauczania w szkole specjalnej dla niewidomych; 2.10. Wychowanie rewalidacyjne moralno-społeczne; 2.11. Wychowanie fizyczne niewidomych; 2.12. Wychowanie przez sztukę i estetykę; 2.13. Kształcenie zawodowe niewidomych; 2.14. Wynalazki techniczno-naukowe w służbie niewidomych; 3. Niedowidzący; 3.1. Wprowadzenie; 3.2. Etiologia i postaci niedowidzenia; 3.3. Częstość występowania niedowidzenia; 3.4. Charakterystyka dzieci niedowidzących z punktu widzenia potrzeb okulistycznych; 3.5. Wpływ niedowidzenia na sylwetkę psychiczną i fizyczną dziecka; 3.6. Rewalidacja dzieci niedowidzących; 3.6.1. Ogólne zasady oddziaływań rewalidacyjnych; 3.6.2. Nauczanie dzieci niedowidzących; 3.6.3. Urządzenie szkoły dla niedowidzących; 3.6.4. Ogólne usprawnienia fizyczne dziecka niedowidzącego; 3.6.5. Synteza potrzeb rewalidacyjnych dzieci niedowidzących; 3.7. Wybór zawodu dla niedowidzących; 4. Dzieci niewidome upośledzone umysłowo; 4.1. Wprowadzenie; 4.2. Ogólna charakterystyka tego sprzężonego kalectwa; 4.3. Zarys charakterystyki tych dzieci i ich potrzeb rewalidacyjnych; 5. Instytucje pracujące aktualnie dla niewidomych; 5.1. Tyflologiczna działalność Zakładu dla Niewidomych w Laskach; 5.2. Działalność Polskiego Związku Niewidomych; 6. Jednostki z uszkodzonym słuchem ( dzieci głuche i niedosłyszące ); 6.1. Wprowadzenie; 6.2. Uwarunkowanie przystosowania się stopniem utraty słuchu; 6.3. Uwarunkowanie przystosowania się przez okres utraty słuchu; 6.3. Pomiar utraty słuchu; 6.4. Definicja głuchoty i terminologia; 6.5. Klasyfikacja uszkodzeń słuchu; 6.5.1. Klasyfikacja według czasu wystąpienia głuchoty; 6.5.2. Klasyfikacja według rodzajów wpływów wewnątrz- czy zewnątrzpochodnych; 6.5.3. Klasyfikacja według lokalizacji uszkodzenia; 6.5.4. Klasyfikacja audioterapeutyczna; 6.6. Ogólna charakterystyka przyczyn zaburzeń słuchu; 6.7. Dane statystyczne dotyczące upośledzeń słuchu; 6.7.1. Rozpowszechnienie głuchoty w świecie; 6.7.2. Rozpowszechnienie głuchoty w Polsce; 6.8. Problematyka wpływu upośledzenia słuchu na warunki poznawczo-emocjonalne jednostki głuchej; 6.8.1. Obserwacje i badania neurofizjologiczno-psychologiczne; 6.8.2. Upośledzenie analizatora słuchowego w zakresie I układu sygnałowego; 6.8.3. Wyobrażenia zastępcze; 6.8.4. Posługiwanie się analogią; 6.8.5. Zastępstwo zmysłów; 6.8.6. Konsekwencje braku słuchu w zakresie II układu sygnałowego; 6.8.7. Wybrane badania psychologiczne nad wpływem zaburzenia słuchu; 6.9. Wpływ głuchoty na przeżycia emocjonalno-społeczne i na kształtowanie się osobowości jednostek z uszkodzonym słuchem; 6.9.1. Podstawowe emocjonalne zaburzenia słuchu; 6.9.2. Przeżycia uczuciowo-społeczne głuchych; 6.9.3. Mechanizmy obronne; 6.9.4. Utrwalające się postawy i właściwości charakterologiczne głuchych; 6.10. Zaburzenia funkcji somatycznych i ruchowych w związku z głuchotą; 6.11. Rewalidacja jednostek z uszkodzonym słuchem; 6.11.1. Wprowadzenie; 6.11.2. Rewalidacja małego dziecka głuchego; 6.11.3. Poradnictwo specjalistyczne dla rodziny; 6.11.4. Wychowanie przedszkolne dziecka głuchego; 6.11.5. Nauka czytania z ust; 6.11.6. Nauka mowy artykułowanej; 6.11.7. Zagadnienia migów; 6.11.8 Nauka szkolna dzieci głuchych; a) Dyskusja: szkoła normalna czy specjalna; b) Obecne warunki nauczania w szkole specjalnej dla głuchych; c) Swoiste zadania szkoły specjalnej dla głuchych; d) Dziecko głuche w szkole dla słyszących; e) Problem pogłębiania znajomości języka mówionego; f) Zagadnienie metod nauczania dzieci głuchych; g) Wartości metody ośrodków pracy dla młodszych dzieci głuchych; h) Przykładowe zbieżności metody ośrodków z metodą Udena i Zykowa; i) Zagadnienie nauczania prawidłowych zasad artykulacyjnych; 6.12. Synteza potrzeb rewalidacyjnych dziecka głuchego; 6.13. Aparatura elektroakustyczna jako nowoczesna podstawa rewalidacji głuchych; 6.14. Przygotowanie zawodowe jednostek z upośledzonym słuchem; 6.15. Swoiste potrzeby rewalidacyjne dzieci niedosłyszących; 6.15.1. Definicja niedosłyszenia i jego miejsce w ogólnej klasyfikacji głuchoty; 6.15.2. Swoistości psychiczne i potrzeby rewalidacyjne dzieci niedosłyszących; 6.15.3. Rewalidacja dzieci niedosłyszących; 6.15.4. Szkoły dla niedosłyszących; 7. Upośledzenie słuchu połączone z innymi kalectwami; 7.1. Wprowadzenie; 7.2. Ogólne potrzeby dzieci z wielorakimi upośledzeniami; 7.3. Dzieci głuche upośledzone umysłowo; 8. Działalność Polskiego Związku Głuchych; 9. Głucho-niewidomi; 9.1. Wprowadzenie; 9.2. Dane podstawowe; 9.2.1. Definicja i terminologia; 9.2.2. Klasyfikacja; 9.2.3. Częstość występowania głucho-ślepych na świecie i w Polsce; 9.2.4. Etiologia zjawiska; 9.3. Zarys charakterystyki wpływów głucho-ślepych na procesy bio-fizjo-psychiczne (według literatury specjalistycznej); 9.3.1. Odmienność reakcji od ludzi pozazmysłowych; 9.3.2. Trudności badań aksjologiczno-dedukcyjnych; 9.3.3. Brak dostosowanych narzędzi badawczych; 9.3.4. Trudności w porozumiewaniu się; 9.3.5. Wartości diagnostyczne obserwacji uczestniczącej; 9.3.6. Diagnozowanie a badanie naukowe; 9.4. Biologiczne uwarunkowania głucho-ślepoty; 9.5. Uwarunkowania neurofizjologiczne i neuropsychiczne; 9.6. Zarys wyników badań psychologicznych; 9.7. Obserwacje psychopedagogiczne dzieci głucho-niewidomych ze szczególnym uwzględnieniem sfery uczuciowej; 9.7.1. Wprowadzenie; 9.7.2. Procesy emocjonalne głucho-niewidomych przed rewalidacją; a) Wybuchy niepohamowanych emocji negatywnych; b) Impulsy niszczycielskie; c) Żądza posiadania; 9.7.3. Zaczątki postaw społeczno-moralnych; 9.7.4. Zjawisko dodatnich uczuć u głucho-niewidomych; 9.7.5. Ujemny wpływ silnych emocji na poznanie; 9.8. Rewalidacja głucho-niewidomych; 9.8.1. Nadawanie znaczenia niejasno i nieadekwatnie odbieranym bodźcom; 9.8.2. Stymulowanie impulsów poznawczych; 9.8.3. Dostarczanie korzystnych warunków zewnętrznych do poznawczych eksploracji; 9.8.4. Udostępnienie poznania zmysłami nieuszkodzonymi; 9.8.5. Włączanie się w działalność mechanizmów samosterownych emocjonalno-poznawczych; 9.8.6. Rekapitulacja dyrektyw wymienionego typu; 9.9.Dyrektywy dotyczące uzupełniania brakujących bodźców; 9.9.1. Zmniejszenie izolacji; 9.9.2. Ufność w rewalidatora jako podstawa jego oddziaływania; 9.9.3. Udostępnianie wychowankowi swobody własnej eksploracji; 9.9.4. Znaczenie znajdowania odpowiedniego momentu; 9.9.5. Drogi nawiązywania więzi przez porozumiewanie się; 9.9.6. Organizacja nauczania dzieci głucho-niewidomych w okresie początkowym; 9.9.7. Nauczanie systematyczne w późniejszym okresie; 9.10. Podsumowanie wspólnych dyrektyw dotyczących rewalidacji dzieci głucho-niewidomych; 9.11. Wychowanie zbiorowe głucho-niewidomych; 9.12. Kształcenie zawodowe; 9.13. Pomoce techniczne dla głucho-niewidomych; III. Dzieci i młodzież przewlekle chore: 1. Rozgraniczenie pojęć: rehabilitacja i pedagogika specjalna; 1.1. Teoretyczny nurt powstawania pedagogiki specjalnej, zwłaszcza działu przewlekle chorych; 1.2. Historyczno-społeczny nurt powstawania " terapii wychowawczej " ( rewalidacja chorych ) w Polsce; 1.3. Ogólna charakterystyka pracy pedagoga specjalnego z dziećmi chorymi; 1.4. Geneza koncepcji rehabilitacji; 1.5. Włączenie się pedagogiki specjalnej w nurt rehabilitacji; 2. Organizowanie dziecku choremu bodźców świata zewnętrznego jako podstawowe zadanie terapii wychowawczej; 2.1. Zagadnienie obciążeń wysiłkowych dzieci chorych; 2.1.1. Co warunkuje ogólną wydolność wysiłkową; 2.1.2. Poziom wydolności w stosunku do pewnych sytuacji wysiłkowych; 2.1.3. Siła obciążeniowa lub obciążeniowa bodźców; 2.1.4. Wpływ okoliczności towarzyszących sytuacji obarczeniowej; 2.1.5. Konieczność podnoszenia zasobu sił przez oszczędzanie i pozytywne ich wzmaganie; 2,1,6, Rekapitulacja: zagadnienie uwzględniania poziomów wysiłkowych w praktyce pedagogicznej; 3. Organizacja pracy wychowawczej z punktu widzenia poziomów wysiłkowych; 3.1. Osobowość wychowawcy i jego stosunek do dziecka jako czynnik odciążający i obciążający; 3.1.1. Rola wychowawcy jako zastępcy rodziny; 3.1.2. Wychowawca jako pośrednik między dzieckiem a innymi pracownikami; 3.1.3. Wychowawca jako organizator codziennego życia dziecka; 3.2. Zespoły dziecięce jako czynnik obciążający lub odciążający; 3.2.1. Odciążanie przez właściwie zaplanowany bieg dnia i rytm życia codziennego; 3.2.2. Kontakt z rodziną i rówieśnikami jako czynnik odciążający lub obciążający; 3.2.3. Odciążenie wysiłkowe za pomocą uczynniania; 3.2.4. Ilościowe dostosowywanie wysiłku; 3.2.5. Zmiany jakościowe jednego wysiłku na drugi; 3.2.6. Obciążenie wysiłkowe (uczynnianie ) jako czynnik wzmagania sił odpornościowych; 3.2.7. Pojęcie treningu; 3.2.8. Warunki uczynniania; 3.2.9. Uczynnianie procesów ze względu na patologiczne zahamowania; 3.2.10. Uczynnianie z punktu widzenia potrzeb wychowawczych i rewalidacyjnych; 4. Zestawienie metod rewalidacyjnych w pracy z dziećmi chorymi w zakładach leczniczych; 4.1. Terapia obciążeniowa ( spoczynkowa ); 4.1.1. Terapia za pomocą hamowania sennego; 4.1.2. Terapia najniższego poziomu; 4.1.3. Terapia zmniejszonych obarczeń; 4.1.4. Terapia za pomocą zmiany bodźców uprzednio obciążających na inne; 4.1.5. Terapia obciążeniowa za pomocą uchylania przykrych skojarzeń; 4.1.6. Terapia obciążeniowa za pomocą zwolnienia długotrwałych napięć i hamowań; 4.2. Terapia czynnościowa; 4.2.1. Terapia ruchowa; 4.2.2. Terapia zabawowa; 4.2.3. Terapia zajęciowa; 4.2.4. Terapia obcowania; 5. Uwagi dotyczące organizacyjnych form pracy pedagoga specjalnego w zakładzie leczniczym; 5.1. Nauczanie w ramach form terapii wychowawczej; 5.2. Zajęcia pozalekcyjne jako forma terapii wychowawczej; 5.3. Zajęcia przedszkolne; 6. Uwagi o swoistych potrzebach dziecka kalekiego; 6.1. Obciążenia wysiłkowe związane z kalectwem; 6.2. Wnioski praktyczne dotyczące potrzeb kalek; 6.3. Normowanie pracy układu nerwowego przez czynniki psychiczne; 6.4. Naczelna potrzeba kalek: akceptacja siebie i przez innych; 7. Syntetyczne zestawienie obowiązków rewalidatora dzieci chorych i kalek; 8. Występowanie chorób somatycznych i kalectw; IV. Młodzież niedostosowana społecznie (zagadnienia wybrane): 1. Wprowadzenie - pojęcia ogólne; 2. Zarys czynników wywołujących niedostosowanie społeczne; 2.1. Czynniki zewnątrzpochodne; 2.2. Czynniki wewnątrzpochodne; 3. Zakres występowania niedostosowania społecznego u dzieci i młodzieży; 4. Zarys charakterystyki młodzieży niedostosowanej; 5. Stopnie niedostosowania społecznego i zjawiska współwystępujące; 6. Zarys dziejów wychowania dzieci i młodzieży społecznie niedostosowanej; 7. Aktualny stan opieki wychowawczej i resocjalizacyjnej nad niedostosowanymi społecznie; 7.1. Zestawienie ogólnych dezyderatów resocjalizacyjnych; 7.2. Zagadnienie wpływu środowiska domowego; 7.3. Rola opiekuna społecznego (asystenta społecznego); 7.4. Kurator sądowy; 7.5. Sąd dla nieletnich; 8. Resocjalizacja nieletnich w zakładach wychowawczych i poprawczych; 8.1. Etapy resocjalizacji; Bibliografia; Indeks nazwisk; Indeks rzeczowy; Spis ilustracji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37246, W.37356, W.37600, W.42790, W.37602, W.37276, W.37358, W.43551 (8 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.1026 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej