Dobrołowicz Witold
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
Wypożyczalnia
(4)
Autor
Sienkiewicz Henryk
(140)
Prus Bolesław
(101)
Żeromski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam
(92)
Orzeszkowa Eliza
(79)
Dobrołowicz Witold
(-)
Krzyżanowski Julian
(60)
Słowacki Juliusz
(59)
Suchodolski Bogdan
(58)
Kraszewski Józef Ignacy
(57)
Lenin Włodzimierz
(54)
Dąbrowska Maria
(50)
Okoń Wincenty
(50)
Lenin W. I
(48)
Bogdanowicz Marta
(45)
Kolberg Oskar. Dzieła wszystkie
(45)
Kolberg Oskar
(44)
Wyka Kazimierz
(44)
Kupisiewicz Czesław
(42)
Wyspiański Stanisław
(41)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(39)
Markiewicz Henryk
(35)
Witwicki Władysław
(35)
Iwaszkiewicz Jarosław
(34)
Pigoń Stanisław
(34)
Śliwerski Bogusław
(34)
Kotarbiński Tadeusz
(33)
Pieter Józef
(32)
Rocławski Bronisław
(32)
Szekspir William
(32)
Fredro Aleksander
(30)
Nałkowska Zofia
(30)
Reymont Władysław St
(30)
Nowacki Tadeusz
(29)
Krasiński Zygmunt
(28)
Parandowski Jan
(28)
Szuman Stefan
(28)
Morcinek Gustaw
(27)
Sieroszewski Wacław
(27)
Conrad Joseph
(26)
Doroszewski Witold
(26)
Włodarski Ziemowit
(26)
Jałowiec Magdalena
(25)
Juszczyk Stanisław
(25)
Jastrun Mieczysław
(24)
Orkan Władysław
(24)
Wołoszynowa Lidia
(24)
Zapolska Gabriela
(24)
Brandys Kazimierz
(23)
Marks Karol
(23)
Prus Bolesław (Aleksander Głowacki)
(23)
Suchodolski Bodgan
(23)
Tuwim Julian
(23)
Korczak Janusz
(22)
Piszczek Maria
(22)
Zieliński Bronisław
(22)
Łobocki Mieczysław
(22)
Bunsch Karol
(21)
Kieniewicz Stefan
(21)
Kruszewski Krzysztof
(21)
Kujawa Ewa
(21)
Kurzyna Maria
(21)
Libera Zdzisław
(21)
Paszkowski Józef
(21)
Staff Leopold
(21)
Tatarkiewicz Władysław
(21)
Tomaszewski Tadeusz
(21)
Konopnicka Maria
(20)
Kozakiewicz Mikołaj
(20)
London Jack
(20)
Manteuffel Tadeusz
(20)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(20)
Szewczuk Włodzimierz
(20)
Wasilewska Wanda
(20)
Wyczesany Janina
(20)
Budzyk Kazimierz
(19)
Lem Stanisław
(19)
Molier
(19)
Pilecka Władysława
(19)
Szancer Jan Marcin
(19)
Żabiński Jan
(19)
Żukrowski Wojciech
(19)
Auderska Halina
(18)
Balzac [Honoré de]
(18)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(18)
Jakubowski Jan Zygmunt
(18)
Kallenbach Józef
(18)
Kasprowicz Jan
(18)
Kurdybacha Łukasz
(18)
Matuszewski Ryszard
(18)
Norwid Cyprian Kamil
(18)
Semadeni Zbigniew
(18)
Skorupka Stanisław
(18)
Stankowski Adam
(18)
Szewczyk Wilhelm
(18)
Andrzejewski Jerzy
(17)
Arnold Stanisław
(17)
Baley Stefan
(17)
Bleja-Sosna Barbara
(17)
Górski Konrad
(17)
Jasienica Paweł
(17)
Rok wydania
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
nauczanie
(2)
Dysleksja
(1)
Osobowość
(1)
Pedagogika specjalna
(1)
Twórczość
(1)
dzieci specjalnej troski
(1)
psychika
(1)
psychodydaktyka kreatywności
(1)
rozwój psychiczny
(1)
twórczość
(1)
uwaga
(1)
4 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; I. Istota uwagi, jej rodzaje i właściwości: 1. Wprowadzenie; 2. Dotychczasowe koncepcje uwagi; 2.1. Koncepcja świadomościowo-wolicjonalna; 2.2. O koncepcjach neurofizjologicznych; 2.3. Koncepcja szkoły L. S. Wygotskiego; 3. Uwaga jako selekcja i ukierunkowanie czynności; 3.1. Podstawy oceny teorii uwagi; 3.2. Główne tezy dotyczące istoty uwag; 3.3. Uwaga a inne mechanizmy regulacyjne; 4. Rodzaje uwagi; 4.1. System rodzajów uwagi; 4.2. Uwaga mimowolna i dowolna; 4.3. Problem uwagi wtórnej; 4.4. Uwaga w zakresie odbioru informacji; 4.5. Uwaga umysłowa; 4.6. Uwaga ruchowa ( manipulacyjna ); 4.7. O innych rodzajach uwagi; 5. Cechy uwagi; 5.1. Zakres ( pojemność, podzielność, głębia ); 5.2. Trwałość i przerzutność; 5.3. Koncentracja; II. O niektórych metodach badania uwagi: 1. Wprowadzenie; 2. O wartości metody obserwacji; 3. Przykłady testów do badania uwagi; 4. Badanie uwagi w procesie czytania i słuchania ze zrozumieniem; 4.1. Testy luk ( wersja wzrokowa i słuchowa ); 4.2. Test cichego czytania ze zrozumieniem; 4.3. Testy czytania selektywnego; 5. Badania uwagi dzieci wstępujących do szkoły; III. O rozwoju uwagi i różnicach indywidualnych: 1. Wprowadzenie; 2. Rozwój uwagi; 2.1. O genezie uwagi. Uwaga w wieku 0-3 lata; 2.2. Uwaga dzieci przedszkolnych; 2.3. Rozwój uwagi w wieku szkolnym; 2.4. O uwadze osób dorosłych; 3. Różnice indywidualne w zakresie uwagi; 3.1. Przykład różnic mimo podobieństwa wyników testowych; 3.2. O podatności uczniów na oddziaływania wychowawcze kształtujące uwagę; 3.3. Przykład obserwacji funkcjonowania uwagi dzieci przedszkolnych; 3.4. Przykład obserwacji funkcjonowania uwagi uczniów klasy III na lekcji matematyki; 3.5. O niektórych typach osób ze względu na uwagę; 3.6. Problem uwarunkowania różnic indywidualnych; IV. O organizowaniu i kształtowaniu uwagi; 1. Wprowadzenie; 2. Organizowanie uwagi uczniów na lekcji; 2.1. Dynamika uwagi w czasie jednostki dydaktycznej; 2.2. O sterowaniu uwagą przez motywację; 2.3. Ogólne zasady sterowania uwagą; 2.4. Potrzeba autoograniczenia uwagi; 2.5. Błędy czynności jako następstwo braku uwagi; 3. Kształtowanie uwagi; 3.1. Kształtowanie uwagi w ujęciu tradycyjnym; 3.2. Ogólne tezy i postulaty; 3.3. Przykłady treningu uwagi; 3.4. Kształtowanie uwagi według metody P. J. Galpierina; V. O uwadze uczniów specjalnej troski; 1. Wprowadzenie; 2. Problem psychologii uczniów nieuważnych; 3. Problemy uwagi przy niektórych typach defektów; 3.1. Specyfika uwagi uczniów upośledzonych umysłowo; 3.2. O uwadze uczniów głuchych; 3.3. O uwadze uczniów z zaburzeniami mowy; VI. Problemy uwagi nauczyciela; 1. Wprowadzenie; 2. O niektórych wymaganiach wobec uwagi nauczyciela; 3. Różnice indywidualne; 4. Potrzeba specyficznej wiedzy i umiejętności; 5. Celowość stosowania ćwiczeń relaksująco-koncentrujących; Zakończenie; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33220 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; Informacje ogólne; 1. Dlaczego tak niewiele?; 2. Pojęcie barier psychicznych; 1.1. Pierwsze przybliżenie barier psychicznych; 1.2. Dalsze przykłady barier; 1.2.1. Doświadczenia ujawniające bariery; a) Przykłady zadań; b) Czego nauczyły nas powyższe łamigłówki; 1.2.2. Spojrzenie wstecz i w dal; a) Opóźnienia historyczne; b) Na przykład gramofon; c) Dziecinnie proste; 3. Rodzaje barier psychicznych; 3.1. Bariery percepcyjne; 3.2. Bariery umysłowe; 3.2.1. Oskarżenia o brak wyobraźni; 3.2.2. O głupocie; 3.2.3. Sztywność procesów umysłowych; 3.2.4. Niedoceniane formy myślenia; 3.2.5. Aby język giętki; 3.3. O barierach emocjonalno-motywacyjnych; 3.4. Osobowość spętana barierami; 3.5. Wybrane aspekty; 3.5.1. Potrzeba poznania i obawa poznania; 3.5.2. O niedocenianych stanach świadomości; 3.6. Dwa oblicza wiedzy; 4. O barierach psychospołecznych; 4.1. Głupota jako zjawisko społeczne; 5. O następstwach barier psychicznych; 5.1. Zwiększone koszty psychologiczne; 5.2. Nie wykorzystane możliwości; 5.2.1. Niektóre dane z "Księgi rekordów Guinnessa"; 5.2.2. Autoeksperyment Alaina Bombarda; 5.2.3. Za młody, za stary; 5.3. O tragicznych następstwach; 5.3.1. Śmierć voodoo; 5.3.2 Następstwa utraty nadziei; 5.3.3. Samobójstwa; 6. Geneza barier psychicznych; 6.1. Pierwotna i wtórna natura człowieka; 6.1.1. O pierwotnej naturze człowieka; 6.2. Transgresyjna natura człowieka; 6.3. Ewolucja poglądów o twórczej naturze człowieka; 6.4. Osoby, które osiągnęły samorealizację; 6.4.1. O drugiej naturze człowieka; 6.5. O niektórych przyczynach "niedopuszczenia do głosu" pierwotnej natury człowieka; 6.6. Zadziwiające osiągnięcia; 7. Bariery w wybranych dziedzinach życia; 7.1. Bariery w kształceniu; 7.1.1. Bariery psychospołeczne w strukturach oświatowych; 7.1.2. O osobowości nauczycieli negatywnie; 7.1.3. Barierogenny charakter kształcenia szkolnego; 7.1.4. Wbrew prognozom; 7.2. Bariery w twórczości naukowej; 7.2.1. Niewystarczalność metodologii; 7.2.2. Nie samą logiką; 7.2.3. O zabawach uczonych; 7.2.4. Nieporozumienie wokół "faz"; 7.2.5. Tajemnica Johanna Gregora Mendla; 7.2.6. Przykład Cyryla Burta; 7.2.7. O roli przypadków w odkryciach naukowych; 7.2.8. Nie uzbrojonym okiem; 7.2.9. Przykład postawy abarietycznej w nauce; 7.2.10. Nie zawsze wiedza i mądrość bywają bronią skuteczną; 7.3. Bariery związane z techniką; 7.3.1. Kontrowersje wokół techniki; 7.3.2. Etyczna strona postępu technicznego; 7.3.3. Technofobia; 7.3.4. Pomniejszanie roli wynalazców; 7.3.5. Fiksacja funkcjonalna; 7.3.6. Perpetuum mobile; 7.3.7. Tylko dla mężczyzn?; 7.3.8. O barierach psychospołecznych utrudniających wykorzystywanie wynalazków; a) Topór dobry, ale; b) Potrzeba jedzenia, ale nie za każdą cenę; c) Dobra gospodyni krząta się; d) Gęsie pióro kontra stalówka; e) Na przykład korba; f) Sprzeczności interesów; 7.3.9. Człowiek twórca czy barbarzyńca?; 7.4. Menadżerem być; 7.3.10. Thomas Alva Edison jako menadżer; a) Fonograf jako przedmiot zabiegów menadżerskich; b) Żarówka i oświetlenie elektryczne; 7.3.11. O postawie abarietycznej menadżera; a) Nastawienie na sukces; b) Twórcza praca; c) Dywergencyjne podejście; d) Zorientowanie na potrzeby ludzkie; e) Przeszkody mogą być źródłem sukcesu; f) Współpraca; 7.3.12. Inspiracja pomysłów; 7.3.13. Inwestować w siebie; 8. Przezwyciężanie barier psychicznych; 8.1. O dotychczasowych osiągnięciach; 8.1.1. Zasady, metody, techniki; a) Pojęcie i przykłady zasad czynności twórczych; 8.1.2. Pojęcie metody oraz przykłady technik i środków; 8.1.3. Brainstorming; 8.1.4. Synektyka; 8.1.5. Analiza morfologiczna; 8.1.6. O metodzie ARIZ ( ARZW ); 8.2. W stronę abarietyki; 8.2.1. Jak dostrzegać i formułować problemy?; a) Wytwarzanie pomysłów rozwiązywania problemu twórczego; Uwagi końcowe; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37850, W.37849 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Słowo wstępne; Część 1. Wprowadzenie w kierunku twórczości: Uwagi wstępne; Rozdział 1. Rozczarowania; 1.1. Kryzys; Tekst uzupełniający 1 - Antypedagogika; 1.2. O brakach dotychczasowej pedagogiki; Tekst uzupełniający 2 - O nową psychologię; Rozdział 2. Potrzeba twórczości i ograniczenia; 2.1. Nowa epoka; 2.2. Potrzeba wiedzy o twórczości; 2.3. Ewolucja poglądów; 2.4. Dysonans; 2.5. Bariery psychiczne i psychospołeczne; 2.5.1. Informacje wstępne. Pojęcie barier; 2.5.2. Rodzaje barier psychicznych; 2.6. Skąd brać ludzi twórczych?; Tekst uzupełniający 3 - O pierwotnej i wtórnej naturze człowieka; Rozdział 3. Krytyka szkoły; Uwagi wstępne; 3.1. Bariery psychospołeczne w strukturach oświatowych; 3.2. Barierogenny charakter kształcenia szkolnego; 3.3. Paradoksy; Tekst uzupełniający 4 - Wyuczona bezradność; Tekst uzupełniający 5 - Pranie mózgów; Rozdział 4. W kierunku psychodydaktyki kreatywności; Uwagi wstępne; 4.1. Dydaktyka odtwórczości; 4.2. Psychodydaktyka kreatywności; 4.3. O istocie twórczości; 4.4. O postawach twórczych; Część 2. Zarys psychodydaktyki kreatywności: Uwagi wstępne; Rozdział 1. O celach kształcenia; 1.1. Informacje ogólne; 1.2. Przykłady nie wykorzystanych możliwości; 1.3. Cele nadrzędne; Tekst uzupełniający 6 - Osoby samorealizujące się; 1.4. Cele etapowe; Rozdział 2. Problemy doboru treści kształcenia; 2.1. Uwagi wstępne; 2.2. Problem roli wiedzy; 2.3. Jaka wiedza?; Tekst uzupełniający 7 - Potrzeba i obawa poznania; Rozdział 3. O nowe spojrzenie na proces kształcenia; 3.1. Uwagi krytyczne; Tekst uzupełniający 8 - O wyobraźni; Tekst uzupełniający 9 - Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne; Tekst uzupełniający 10 - O myśleniu intuicyjnym; Tekst uzupełniający 11 - Metafora w myśleniu. O znaczeniu denotacyjnym i konotacyjnym słów; Rozdział 4. O potrzebie nowych zasad dydaktycznych; 4.1. O zasadach dydaktyki klasycznej; 4.2. O dotychczasowych propozycjach; Tekst uzupełniający 12 - Przykład zasad H. Altszullera; 4.3. Propozycja nowych zasad; 4.3.1. Informacje wstępne; 4.3.2. Primum non nocere; 4.3.3. Zasada prognostyczności; 4.3.4. Zasada podmiotowości; 4.3.5. Zasada twórczej aktywności obu podmiotów; Tekst uzupełniający 13 - O możliwościach twórczych dzieci i młodzieży; 4.3.6. Zasada "dopuszczania do głosu niekonwencjonalnych form świadomości"; Tekst uzupełniający 14 - O zmiennych stanach świadomości; Tekst uzupełniający 15 - Wykorzystać inkubację; 4.4. O sprzyjający klimat; Tekst uzupełniający 16 - O klimacie psychospołecznym; Uwagi końcowe; Rozdział 5. Problem metod kształcenia; 5.1. O metodach tradycyjnych; 5.2. O dotychczasowych próbach modernizacji metod nauczania i uczenia się; 5.3. O metody kształcenia kreatywnego; Rozdział 6. O środkach dydaktycznych; 6.1. Uwagi ogólne; 6.2. O podręcznik nowego typu; 6.3. Nieokreśloność zaletą; Rozdział 7. Nauczyciel w nowym systemie; 7.1. Uwagi ogólne; 7.2. Postulaty; Tekst uzupełniający 17 - O twórczości pedagogicznej nauczycieli; Część 3. Aspekty realizacyjne: Wprowadzenie; Rozdział 1. O uczniach kreatywnych; 1.1. Wstęp; 1.2. O tzw. dzieciach cudownych; 1.3. Dzieci uzdolnione; 1.4. Uczniowie kreatywni; Tekst uzupełniający 18 - O niektórych cechach dzieci zdolnych; Rozdział 2. Diagnozowanie zdolności i postaw twórczych uczniów; 2.1. Wprowadzenie; 2.2. O wartości obserwacji; Tekst uzupełniający 19 - Jaka szkoła?; 2.3. O badaniach testowych; 2.3.1. Prezentacja wybranych zadań testowych; 2.3.1.1. Zadania do badania wyobraźni i myślenia dywergencyjnego; 2.3.1.2. O sposobach oceniania; 2.4. O innych metodach i technikach diagnozowania zdolności i postaw twórczych; 2.5. Uwagi końcowe; Rozdział 3. Problemy kształtowania umiejętności i postaw twórczych; 3.1. Wprowadzenie; 3.1.1. Uwagi wstępne; 3.1.2. Ogólne pojęcie i rodzaje treningów twórczości; 3.2. Trening instrumentalny; 3.2.1. Informacje ogólne; 3.3. Opanowywanie sposobów rozwiązywania problemów twórczych; 3.3.1. Zasady, metody i techniki czynności kreatywnych; 3.3.2. Brainstorming; 3.3.3. Synektyka; 3.3.4. Analiza morfologiczna; 3.4. Trening osobowości; 3.5. W kierunku abarietyki; 3.5.1. Informacje wprowadzające; 3.5.2. O treningu z pozycji abarietyki; 3.5.2.1. Zasady ogólne; 3.5.2.2. Doświadczenia ujawniające bariery; 3.5.2.3. Ćwiczenia w rozwiązywaniu problemów fantastycznych; 3.6. Propozycja metody nauczania czytania i pisania; 3.6.1. Krytycznie o dotychczasowych metodach nauczania i pisania; 3.6.2. Prezentacja podstawowych zasad nowego modelu nauczania czytania i pisania; 3.6.3. Problemy realizacyjne; Tekst uzupełniające 20 - Mity na temat szkodliwości wczesnego uczenia dzieci czytania; 3.7. Problemy form organizacyjnych oraz efektów kształcenia; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38636, W.38632, W.38634, W.38633 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42182 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej