Dziecko upośledzone umysłowo
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(73)
Forma i typ
Książki
(73)
Dostępność
dostępne
(73)
Placówka
Wypożyczalnia
(73)
Autor
Pilecki Jan
(11)
Pilecka Władysława
(9)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(6)
Wyczesany Janina
(5)
Kulesza Ewa Maria
(4)
Baran Jolanta
(3)
Piszczek Maria
(3)
Chrzanowska Iwona
(2)
Gajewki Łukasz
(2)
Grzyb Barbara
(2)
Kaja Barbara
(2)
Kosakowski Czesław
(2)
Kuźma Józef
(2)
Mihilewicz Stanisława
(2)
Morbitzer Janusz
(2)
Obuchowska Irena
(2)
Pisula Ewa
(2)
Tkaczyk Grażyna
(2)
Bashford Ann
(1)
Bałachowicz Józefa
(1)
Boenisch Beata
(1)
Bogdanowicz Marta
(1)
Brauner Alfred
(1)
Brauner Francoise
(1)
Carr Janet
(1)
Ciszkiewicz Małgorzata
(1)
Flanczewska-Wolny Maria
(1)
Gacek Barbara
(1)
Gałkowski Rafał
(1)
Haring Norris G
(1)
Hulek Aleksander
(1)
Janiszewska-Nieścioruk Zdzisława
(1)
Jodłowska Bogusława
(1)
Kielin Jacek
(1)
Klaro-Celej Lidia
(1)
Kosińska Anna
(1)
Kott Tadeusz
(1)
Kubińska Ola
(1)
Kwiatkowska Małgorzata
(1)
Lansing Margaret D
(1)
Lovaas Ivar O
(1)
Marcus Lee M
(1)
Michałowicz Roman
(1)
Mikrut Adam
(1)
Mossakowska Lidia
(1)
Mudryk-Gołdon Barbara
(1)
Muszyńska Irena
(1)
Młynarska Małgorzata
(1)
Paluszewski Jan
(1)
Parys Katarzyna
(1)
Pielecki Andrzej
(1)
Pietracha Krzysztof
(1)
Rakowska Alicja
(1)
Reichler Robert Jay
(1)
Schiefelbusch Richard L
(1)
Schopler Eric
(1)
Simmonds Posy
(1)
Stadnicka Janina
(1)
Sędziwy Anna
(1)
Sękowska Zofia
(1)
Wlazło Marcin
(1)
Zalewski Mirosław
(1)
Zaorska Marzenna
(1)
Żyta Agnieszka
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(46)
1990 - 1999
(23)
1980 - 1989
(3)
1970 - 1979
(1)
Kraj wydania
Polska
(73)
Język
polski
(73)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
73 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42116 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Rozwój dzieci upośledzonych umysłowo a proces kształtowania się działalności przedmiotowo-zabawowej: 1. Koncepcja działalności w świetle społecznej psychologii poznawczej; 1.1. Struktura działalności; 1.2. Operacyjny aspekt dziecięcej działalności; 1.3. Komunikacyjny aspekt dziecięcej działalności; 1.4. Zaburzenia w rozwoju komunikacji a poznawanie świata; 1.5. Rola mowy w działaniu; 2. Kształtowanie przedmiotowo-zabawowej działalności dziecka; 2.1. Możliwości wspomagania dziecięcej aktywności - wybrane koncepcje; 2.2. Kształtowanie przedmiotowo-zabawowej działalności u dzieci upośledzonych umysłowo - teoretyczne i metodyczne aspekty; Rozdział 2. Metodologia badań własnych: 1. Cel badań, hipotezy, metody, osoby badane; 2. Procedura badawcza; 2.1. Etap diagnostyczny; 2.2. Etap eksperymentalny; Rozdział 3. Przedmiotowo-zabawowa działalność dzieci lekko upośledzonych umysłowo w młodszym wieku przedszkolnym - badania własne: 1. Ogólna charakterystyka operacyjnego i komunikacyjnego aspektu czynności samoobsługowych i swobodnej zabawy trzyletnich dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ); 2. Czynności przedmiotowe niepełnosprawnych umysłowo przedszkolaków ( 1. seria ); 2.1. Operacyjny aspekt czynności przedmiotowych z zabawkami dydaktycznymi; 2.2. Mowa i jej funkcja w procesie wykonywania zadań; 2.3. Komunikacyjny aspekt czynności przedmiotowych trzyletnich dzieci z niepełnosprawnością umysłową; 3. Podsumowanie; 4. Charakterystyka czynności przedmiotowo-zabawowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim ( 2. seria ); 4.1. Specyfika operacyjnego aspekt czynności przedmiotowo-zabawowych; 4.2. Komunikacyjny aspekt czynności przedmiotowo-zabawowych; Rozdział 4. Wspomaganie przedmiotowo-zabawowej działalności dzieci lekko upośledzonych umysłowo w wieku przedszkolnym: 1. Model pracy rozwijającej dziecięcą działalność; 2. Wpływ systemu pracy korekcyjnej na kształtowanie się czynności przedmiotowych u dzieci niepełnosprawnych umysłowo w młodszej grupie przedszkolnej ( 1. seria ); 2.1. Operacyjny aspekt czynności przedmiotowych badanych dzieci przed i po realizacji eksperymentu; 2.2. Czynności komunikacyjne badanych dzieci przed i po nauczaniu; 3. Wpływ systemu pracy korekcyjnej na rozwój czynności przedmiotowo-zabawowych dzieci niepełnosprawnych intelektualnie ( 2. seria ); 3.1. Operacyjny aspekt czynności przedmiotowo-zabawowych dzieci lekko upośledzonych umysłowo w wieku przedszkolnym - porównanie; 3.2. Czynności komunikacyjne w zabawie tematycznej dzieci niepełnosprawnych umysłowo w wieku przedszkolnym - porównanie; Synteza pracy i postulaty dla praktyki; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42198 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Rozwój dzieci upośledzonych umysłowo a proces kształtowania się działalności przedmiotowo-zabawowej: 1. Koncepcja działalności w świetle społecznej psychologii poznawczej; 1.1. Struktura działalności; 1.2. Operacyjny aspekt dziecięcej działalności; 1.3. Komunikacyjny aspekt dziecięcej działalności; 1.4. Zaburzenia w rozwoju komunikacji a poznawanie świata; 1.5. Rola mowy w działaniu; 2. Kształtowanie przedmiotowo-zabawowej działalności dziecka; 2.1. Możliwości wspomagania dziecięcej aktywności - wybrane koncepcje; 2.2. Kształtowanie przedmiotowo-zabawowej działalności u dzieci upośledzonych umysłowo - teoretyczne i metodyczne aspekty; Rozdział 2. Metodologia badań własnych: 1. Cel badań, hipotezy, metody, osoby badane; 2. Procedura badawcza; 2.1. Etap diagnostyczny; 2.2. Etap eksperymentalny; Rozdział 3. Przedmiotowo-zabawowa działalność dzieci lekko upośledzonych umysłowo w młodszym wieku przedszkolnym - badania własne: 1. Ogólna charakterystyka operacyjnego i komunikacyjnego aspektu czynności samoobsługowych i swobodnej zabawy trzyletnich dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ); 2. Czynności przedmiotowe niepełnosprawnych umysłowo przedszkolaków ( 1. seria ); 2.1. Operacyjny aspekt czynności przedmiotowych z zabawkami dydaktycznymi; 2.2. Mowa i jej funkcja w procesie wykonywania zadań; 2.3. Komunikacyjny aspekt czynności przedmiotowych trzyletnich dzieci z niepełnosprawnością umysłową; 3. Podsumowanie; 4. Charakterystyka czynności przedmiotowo-zabawowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim ( 2. seria ); 4.1. Specyfika operacyjnego aspekt czynności przedmiotowo-zabawowych; 4.2. Komunikacyjny aspekt czynności przedmiotowo-zabawowych; Rozdział 4. Wspomaganie przedmiotowo-zabawowej działalności dzieci lekko upośledzonych umysłowo w wieku przedszkolnym: 1. Model pracy rozwijającej dziecięcą działalność; 2. Wpływ systemu pracy korekcyjnej na kształtowanie się czynności przedmiotowych u dzieci niepełnosprawnych umysłowo w młodszej grupie przedszkolnej ( 1. seria ); 2.1. Operacyjny aspekt czynności przedmiotowych badanych dzieci przed i po realizacji eksperymentu; 2.2. Czynności komunikacyjne badanych dzieci przed i po nauczaniu; 3. Wpływ systemu pracy korekcyjnej na rozwój czynności przedmiotowo-zabawowych dzieci niepełnosprawnych intelektualnie ( 2. seria ); 3.1. Operacyjny aspekt czynności przedmiotowo-zabawowych dzieci lekko upośledzonych umysłowo w wieku przedszkolnym - porównanie; 3.2. Czynności komunikacyjne w zabawie tematycznej dzieci niepełnosprawnych umysłowo w wieku przedszkolnym - porównanie; Synteza pracy i postulaty dla praktyki; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41185, W.41493, W.41184 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42117 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41305, W.41307 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41308, W.41306 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Ep.229, Ep.230, Ep.231 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38004, W.37522, W.38005, W.37814, W.37521, W.38404, W.37813, W.37815 (8 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43076, W.42146 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41654, W.42537, W.42338 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41289, W.42536 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42937, W.42938, W.42936 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41512, W.41275, W.41294 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
tabele
Streszczenie: Wprowadzenie; 1. Z teorii i praktyki logopedycznej: 1.1. Baca, Katarzyna, Gajgał, Dorota. Model opieki logopedycznej w Polsce; 1.2. Karczmarek, Bożydar. Pozajęzykowe aspekty porozumiewania się; 1.3. Minczakiewicz, Elżbieta. Edukacyjny i pragmatyczny aspekt rozwoju komunikacji u dzieci ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju; 1.4. Kudłacik, Ewa. Poziom funkcjonowania dzieci głębiej upośledzonych umysłowo w wieku przedszkolnym w zakresie porozumiewania się oraz umiejętności słuchowo - językowych i wzrokowo-przestrzennych; 1.5. Skoczek, Anna. Jąkanie - wybrane zagadnienia terapii; 1.6. Minczakiewicz, Elżbieta, Pniewska, Helena, Pniewska-Baukus, Alina. Logorytmika jedną z nowszych metod terapii logopedycznej; 1.7. Miętus, Małgorzata. Kształtowanie słuchu fonematycznego fonematycznego dzieci niedosłyszących; 1.8. Zielińska, Jolanta. Ocena skuteczności zastosowania laryngograficzno-komputerowej metody wizualizacji sygnału mowy w rozwoju oralnym dzieci z wadą słuchu; 1.9. Suligowska, Beata. W jaki sposób opóźniony rozwój mowy wopływa na pojawienie się trudności w czytaniu i pisaniu?; 1.10. Baraniewicz, Danuta. Video Home Training - domowy trening komunikacji; 1.11. Surowaniec, Józef. Nauczanie poprawnego wymawiania głoski r; 2. Sylwetki wielkich humanistów z dziedziny medycyny i językoznawstwa oraz ich dokonania na gruncie teorii i praktyki logopedycznej: 2.1. Rutkowska, Anna. Jan Siestrzyński prekursorem polskiej surdologopedii; 2.2. Wydra, Joanna. Jan Baudouin de Courtenay - prekursor nowoczesnej logopedii; 2.3. Kiśniowska, Magdalena. Wkład Władysława Ołtuszewskiego w rozwoju polskiej logopedii; 2.4. Święch, Ewelina. Benedykt Dylewski jako twórca systemu opieki logopedycznej; 2.5. Waliczek, Józef, Skórzak, Marek. Irena Styczek - kierownik studium logopedycznego i ceniony autor pierwszego w Polsce podręcznika akademickiego pt. " Logopedia "; 2.6. Kasperek, Beata, Durajczyk, Wiesław. Maria Góral - " matka matek " dzieci głuchych; 2.7. Minczkiewicz, Elżbieta. Leon Karczmarek - humanista, inspirator i twórca podstaw polskiej logopedii; 2.8. Minczakiewicz, Elżbieta. Urszula Zofia Parol - inicjator i twórca racjonalnych podstaw opieki logopedycznej nad dzieckiem z niedokształceniem mowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41033, W.41035, W.40965, W.41032, W.41034 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
tabele
Streszczenie: Wprowadzenie; 1. Z teorii i praktyki logopedycznej: 1.1. Baca, Katarzyna, Gajgał, Dorota. Model opieki logopedycznej w Polsce; 1.2. Karczmarek, Bożydar. Pozajęzykowe aspekty porozumiewania się; 1.3. Minczakiewicz, Elżbieta. Edukacyjny i pragmatyczny aspekt rozwoju komunikacji u dzieci ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju; 1.4. Kudłacik, Ewa. Poziom funkcjonowania dzieci głębiej upośledzonych umysłowo w wieku przedszkolnym w zakresie porozumiewania się oraz umiejętności słuchowo - językowych i wzrokowo-przestrzennych; 1.5. Skoczek, Anna. Jąkanie - wybrane zagadnienia terapii; 1.6. Minczakiewicz, Elżbieta, Pniewska, Helena, Pniewska-Baukus, Alina. Logorytmika jedną z nowszych metod terapii logopedycznej; 1.7. Miętus, Małgorzata. Kształtowanie słuchu fonematycznego fonematycznego dzieci niedosłyszących; 1.8. Zielińska, Jolanta. Ocena skuteczności zastosowania laryngograficzno-komputerowej metody wizualizacji sygnału mowy w rozwoju oralnym dzieci z wadą słuchu; 1.9. Suligowska, Beata. W jaki sposób opóźniony rozwój mowy wopływa na pojawienie się trudności w czytaniu i pisaniu?; 1.10. Baraniewicz, Danuta. Video Home Training - domowy trening komunikacji; 1.11. Surowaniec, Józef. Nauczanie poprawnego wymawiania głoski r; 2. Sylwetki wielkich humanistów z dziedziny medycyny i językoznawstwa oraz ich dokonania na gruncie teorii i praktyki logopedycznej: 2.1. Rutkowska, Anna. Jan Siestrzyński prekursorem polskiej surdologopedii; 2.2. Wydra, Joanna. Jan Baudouin de Courtenay - prekursor nowoczesnej logopedii; 2.3. Kiśniowska, Magdalena. Wkład Władysława Ołtuszewskiego w rozwoju polskiej logopedii; 2.4. Święch, Ewelina. Benedykt Dylewski jako twórca systemu opieki logopedycznej; 2.5. Waliczek, Józef, Skórzak, Marek. Irena Styczek - kierownik studium logopedycznego i ceniony autor pierwszego w Polsce podręcznika akademickiego pt. " Logopedia "; 2.6. Kasperek, Beata, Durajczyk, Wiesław. Maria Góral - " matka matek " dzieci głuchych; 2.7. Minczkiewicz, Elżbieta. Leon Karczmarek - humanista, inspirator i twórca podstaw polskiej logopedii; 2.8. Minczakiewicz, Elżbieta. Urszula Zofia Parol - inicjator i twórca racjonalnych podstaw opieki logopedycznej nad dzieckiem z niedokształceniem mowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41265, W.41148, W.41149 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39729, W.40908, W.39730 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39015, W.39016 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; Wstęp; 1. Problemy rozwoju mowy u dzieci upośledzonych umysłowo na tle zespołu Downa; 2. Ogólny opis metody psychostymulacyjnej ( wątek logopedyczny ); 3. Przebieg terapii logopedycznej Piotra. Skrócone scenariusze sesji logopedycznych; 4. Opis dwóch pierwszych lat terapii logopedycznej Piotra; 5. Dalszy ciąg terapii Piotra; 6. Wnioski końcowe; Spis podstawowych technik, ćwiczeń i zabaw metody psychostymulacyjnej, zastosowanych w terapii Piotra; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41529, W.41094 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie - Irena Obuchowska; Część 1. Rodzina a dziecko niepełnosprawne: 1. Twardowski A.: Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych; 1.1. Systemowy model funkcjonowania rodziny; 1.2. Przeżycia emocjonalne rodziców; 1.2.1. Przeżycia emocjonalne rodziców po uzyskaniu informacji o niepełnosprawności dziecka; 1.2.2. Czynniki warunkujące przeżycia emocjonalne rodziców; 1.2.3. Przemiany przeżyć emocjonalnych rodziców wraz z rozwojem dziecka; 1.3. Funkcjonowanie społeczne rodziny; 1.3.1. Postawy otoczenia społecznego wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin; 1.3.2. Społeczna przynależność rodziny; 1.3.3. Integracja społeczna rodziny; 1.4. Sytuacja materialno-bytowa i organizacja życia w rodzinie; 1.4.1. Zmiany w sytuacji bytowej rodziny; 1.4.2. Zmiany w organizacji życia rodzinnego i w funkcjonowaniu rodziny; Bibliografia; 2. Kowalewski L.: Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych; 2.1. Podstawowe założenia; 2.1.1. Zmienność i zróżnicowanie sytuacji psychologicznej i społecznej dzieci niepełnosprawnych; 2.1.2. Przystosowywanie się dzieci do niepełnosprawności a przystosowanie do życia; 2.1.3. Stadialność procesu przystosowywania się do niepełnosprawności; 2.1.4. Cechy wspólne procesu przystosowywania się do niepełnosprawności; 2.2. Dynamika zmian w sytuacji psychologicznej i społecznej w procesie przystosowywania się dzieci do niepełnosprawności; 2.2.1. Stadium doznania niepełnosprawności; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; d ) Stopniowe nabywanie niepełnosprawności; e ) Uświadomienie sobie własnej odmienności przez dzieci z niepełnosprawnością wrodzoną; 2.2.2. Stadium uświadomienia sobie ograniczeń; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.2.3. Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.2.4. Stadium przystosowania do niepełnosprawności; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.3. Zakończenie; Bibliografia; 3. Muszyńska E.: Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych; 3.1. Istota i właściwości wychowania; 3.2. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego; 3.2.1. Samodzielność; 3.2.2. Odporność emocjonalna; 3.2.3. Optymizm; 3.2.4. Samoakceptacja; 3.2.5. Uspołecznienie; a ) Komunikatywność; b ) Prospołeczność i umiejętność współdziałania; 3.3. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych; Bibliografia; Część 2. Wychowanie dzieci niepełnosprawnych: 1. Wychowanie dzieci niesprawnych umysłowo; 1.1. Brzezińska A.: Dzieci z trudnościami w uczeniu się; 1.1.1. Ogólna charakterystyka funkcjonowania dzieci z trudnościami w uczeniu się; 1.1.2. Analiza pojęcia " trudności w uczeniu się "; 1.1.3. Przyczyny odmiennego rozwoju dziecka i trudności w uczeniu się; 1.1.4. Kliniczny obraz dzieci z trudnościami w uczeniu się; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.2. Obuchowska I.: Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim; 1.2.1 Uwagi wprowadzające; 1.2.2. Upośledzenie umysłowe i jego przyczyny; 1.2.3. Charakterystyka dzieci lekko upośledzonych umysłowo; 1.2.4. Rewalidacja dziecka w rodzinie; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.3. Lausch-Żuk J.: Dzieci głębiej upośledzone umysłowo; 1.3.1. Głębsze upośledzenie umysłowe jako problem społeczny; 1.3.2. Charakterystyka głębszego upośledzenia umysłowego; 1.3.3. Dzieci głębiej upośledzone w rodzinie; - Wpływ głębszego upośledzenia umysłowego dziecka na atmosferę wychowawczą w rodzinie; - Główne problemy rozwoju i potrzeb dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; - Podstawowe zasady rewalidacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.4. Korsak-Krauze I.: Dzieci psychotyczne: autyzm; 1.4.1. Wczesny autyzm dziecięcy; 1.4.2. Środowisko rodzinne dziecka psychotycznego; 1.4.3. Problem terapii; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 2. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie; 2.1. Ossowski R.: Dzieci niedowidzące i niewidome; 2.1.1. Ustalenia terminologiczne. Typy dzieci niepełnosprawnych; 2.1.2. Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku; a ) Charakterystyka procesów poznawczych; b ) Zachowania społeczne dzieci; c ) Problemy samoakceptacji; 2.1.3. Możliwości rewalidacji fizyczno-zdrowotnej dzieci w rodzinie; 2.1.4. Możliwości rozwoju procesów poznawczych dzieci w rodzinie; 2.1.5. Uczenie się czynności życia codziennego; 2.1.6. Kształtowanie postawy samoakceptacji; 2.1.7. Miejsce rodziny w systemie rewalidacji dzieci niewidomych i niedowidzących; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 2.2. Pietrzak W.: Dzieci z wadą słuchu; 2.2.1. Podstawowe pojęcia, definicje; 2.2.2. Rodzaje i przyczyny wady słuchu; 2.2.3. Rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności samoobsługi; 2.2.4. Początki nauczania dziecka z wadą słuchu; 2.2.5. Sposoby i środki porozumiewania się z dzieckiem z wadą słuchu; 2.2.6. Wzbogacanie doświadczeń życiowych przez zabawę; 2.2.7. Miłość rodzicielska wobec dzieci z wadą słuchu; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 3. Szychowiak B.: Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo; 3.1. Specyfika rozwoju dziecka niepełnosprawnego ruchowo; 3.1.1. Uszkodzenia narządu ruchu - ich geneza i klasyfikacja; 3.1.2. Kalectwo wrodzone jako czynnik modyfikujący rozwój dziecka; 3.1.3. Kalectwo nabyte jako czynnik dezorganizujący psychiczne funkcjonowanie dziecka; 3.2. Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo; 3.2.1. Sytuacje trudne związane z leczeniem; 3.2.2. Sytuacje trudne związane z interakcjami społecznymi; 3.2.3. Kształtowanie psychicznej odporności; 3.3. Pozytywny stosunek do siebie i świata; 3.3.1. Samoakceptacja; 3.3.2. Prawidłowy obraz innych ludzi; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 4. Wychowanie dzieci niesprawnych somatycznie; 4.1. Wielgosz E.: Dzieci przewlekle chore; 4.1.1. Przewlekła choroba dziecka jako sytuacja traumatyzująca i jejwpływ na rozwój psychiczny dziecka; a ) Co to jest choroba przewlekła; b ) Zaburzający wpływ procesu chorobowego na rozwój psychiczny dziecka; 4.1.2. Psychologiczne problemy leczenia; a ) Pobyt dziecka w szpitalu; b ) Ograniczenia związane z leczeniem; c ) Specyficzne formy leczenia; d ) Operacje i zabiegi chirurgiczne; e ) Dializoterapia; f ) Chemioterapia i radioterapia; 4.1.3. Zagadnienia wychowawcze u dzieci przewlekle chorych; a ) Środowisko rodzinne dziecka przewlekle chorego; b ) Reakcje rodzeństwa chorego dziecka; c ) Dziecko przewlekle chore w szkole; d ) Szpital jako środowisko wychowujące; 4.1.4. Pomoc rodzinie dziecka przewlekle chorego; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 4.2. Jugowar B.: Dzieci somatycznie odmienne; 4.2.1. Odmienność somatyczna dziecka jako problem psychologiczny; 4.2.2. Mechanizm wpływu odmienności somatycznych na rozwój i zachowanie się dziecka; 4.2.3. Charakterystyka wybranych odmienności somatycznych; a ) Zaburzenia wzrostu; b ) Zakłócenia wagi ciała; c ) Deformacje twarzy; d ) Interseksualizm; 4.2.4. Oddziaływania wychowawcze wobec dziecka odmiennego somatycznie; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 5. Fechner M.: Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy; 5.1. Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka; 5.2. Rozwój mowy dziecka; 5.2.1. Ocena rozwoju mowy dziecka; 5.2.2. Kompetencja językowa a rozwój mowy dziecka; 5.2.3. Stadia rozwoju mowy dziecka; 5.3. Opóźniony rozwój mowy; 5.4. Zaburzenia mowy u dzieci; 5.4.1. Zaburzenia artykulacji u dzieci; 5.4.2. Psychogenne zaburzenia mowy; 5.4.3. Zaburzenia mowy w organicznych uszkodzeniach mózgu; 5.5. Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka - profilaktyka logopedyczna; 5.6. Poradnictwo logopedyczne dla dzieci; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 6. Twardowski A.: Wychowanie dzieci o niesprawności zprzężonej; 6.1. Dzieci głuchoniewidome; 6.2. Dzieci z porażeniem mózgowym; 6.3. Dzieci upośledzone umysłowo głuche oraz upośledzone umysłowo niewidome; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 7. Kobylińska E.: Dzieci chore na padaczkę; 7.1. Co to jest padaczka?; 7.2. Padaczka wieku dziecięcego; 7.3. Poglądy na osobowość chorych z padaczką; 7.4. Zachowania społeczne dzieci z padaczką; 7.5. Inteligencja chorych z padaczką; 7.6. Stosunek otoczenia do dziecka z padaczką; 7.7. Propozycje terapeutyczne; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 8. Twardowski A.: Pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych; 8.1. Instytucjonalne formy pomocy; 8.1.1. Placówki służby zdrowia; 8.1.2. Instytucje oświatowe i placówki spółdzielczości inwalidów; 8.1.3. Niektóre trudności we współpracy z instytucjami; 8.2. Stowarzyszenia rodziców i organizacje inwalidzkie; 8.2.1. Stowarzyszenia rodziców; 8.2.2. Organizacje inwalidzkie; 8.3. Pedagogizacja rodziców; 8.3.1. Oddziaływanie informacyjne i poradnictwo; 8.3.2. Kształtowanie u rodziców umiejętności niezbędnych przy wychowywaniu niepełnosprawnego dziecka; 8.4. Oddziaływania psychoterapeutyczne; 8.4.1. Psychoterapia rodziców; 8.4.2. Psychoterapia niepełnosprawnych dzieci; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37163, W.37164 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie - Irena Obuchowska; Część 1. Rodzina a dziecko niepełnosprawne: 1. Twardowski A.: Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych; 1.1. Systemowy model funkcjonowania rodziny; 1.2. Przeżycia emocjonalne rodziców; 1.2.1. Przeżycia emocjonalne rodziców po uzyskaniu informacji o niepełnosprawności dziecka; 1.2.2. Czynniki warunkujące przeżycia emocjonalne rodziców; 1.2.3. Przemiany przeżyć emocjonalnych rodziców wraz z rozwojem dziecka; 1.3. Funkcjonowanie społeczne rodziny; 1.3.1. Postawy otoczenia społecznego wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin; 1.3.2. Społeczna przynależność rodziny; 1.3.3. Integracja społeczna rodziny; 1.4. Sytuacja materialno-bytowa i organizacja życia w rodzinie; 1.4.1. Zmiany w sytuacji bytowej rodziny; 1.4.2. Zmiany w organizacji życia rodzinnego i w funkcjonowaniu rodziny; Bibliografia; 2. Kowalewski L.: Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych; 2.1. Podstawowe założenia; 2.1.1. Zmienność i zróżnicowanie sytuacji psychologicznej i społecznej dzieci niepełnosprawnych; 2.1.2. Przystosowywanie się dzieci do niepełnosprawności a przystosowanie do życia; 2.1.3. Stadialność procesu przystosowywania się do niepełnosprawności; 2.1.4. Cechy wspólne procesu przystosowywania się do niepełnosprawności; 2.2. Dynamika zmian w sytuacji psychologicznej i społecznej w procesie przystosowywania się dzieci do niepełnosprawności; 2.2.1. Stadium doznania niepełnosprawności; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; d ) Stopniowe nabywanie niepełnosprawności; e ) Uświadomienie sobie własnej odmienności przez dzieci z niepełnosprawnością wrodzoną; 2.2.2. Stadium uświadomienia sobie ograniczeń; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.2.3. Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.2.4. Stadium przystosowania do niepełnosprawności; a ) Charakterystyka przemian osobowościowych; b ) Sytuacja psychologiczna; c ) Sytuacja społeczna; 2.3. Zakończenie; Bibliografia; 3. Muszyńska E.: Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych; 3.1. Istota i właściwości wychowania; 3.2. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego; 3.2.1. Samodzielność; 3.2.2. Odporność emocjonalna; 3.2.3. Optymizm; 3.2.4. Samoakceptacja; 3.2.5. Uspołecznienie; a ) Komunikatywność; b ) Prospołeczność i umiejętność współdziałania; 3.3. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych; Bibliografia; Część 2. Wychowanie dzieci niepełnosprawnych: 1. Wychowanie dzieci niesprawnych umysłowo; 1.1. Brzezińska A.: Dzieci z trudnościami w uczeniu się; 1.1.1. Ogólna charakterystyka funkcjonowania dzieci z trudnościami w uczeniu się; 1.1.2. Analiza pojęcia " trudności w uczeniu się "; 1.1.3. Przyczyny odmiennego rozwoju dziecka i trudności w uczeniu się; 1.1.4. Kliniczny obraz dzieci z trudnościami w uczeniu się; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.2. Obuchowska I.: Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim; 1.2.1 Uwagi wprowadzające; 1.2.2. Upośledzenie umysłowe i jego przyczyny; 1.2.3. Charakterystyka dzieci lekko upośledzonych umysłowo; 1.2.4. Rewalidacja dziecka w rodzinie; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.3. Lausch-Żuk J.: Dzieci głębiej upośledzone umysłowo; 1.3.1. Głębsze upośledzenie umysłowe jako problem społeczny; 1.3.2. Charakterystyka głębszego upośledzenia umysłowego; 1.3.3. Dzieci głębiej upośledzone w rodzinie; - Wpływ głębszego upośledzenia umysłowego dziecka na atmosferę wychowawczą w rodzinie; - Główne problemy rozwoju i potrzeb dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; - Podstawowe zasady rewalidacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 1.4. Korsak-Krauze I.: Dzieci psychotyczne: autyzm; 1.4.1. Wczesny autyzm dziecięcy; 1.4.2. Środowisko rodzinne dziecka psychotycznego; 1.4.3. Problem terapii; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 2. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie; 2.1. Ossowski R.: Dzieci niedowidzące i niewidome; 2.1.1. Ustalenia terminologiczne. Typy dzieci niepełnosprawnych; 2.1.2. Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku; a ) Charakterystyka procesów poznawczych; b ) Zachowania społeczne dzieci; c ) Problemy samoakceptacji; 2.1.3. Możliwości rewalidacji fizyczno-zdrowotnej dzieci w rodzinie; 2.1.4. Możliwości rozwoju procesów poznawczych dzieci w rodzinie; 2.1.5. Uczenie się czynności życia codziennego; 2.1.6. Kształtowanie postawy samoakceptacji; 2.1.7. Miejsce rodziny w systemie rewalidacji dzieci niewidomych i niedowidzących; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 2.2. Pietrzak W.: Dzieci z wadą słuchu; 2.2.1. Podstawowe pojęcia, definicje; 2.2.2. Rodzaje i przyczyny wady słuchu; 2.2.3. Rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności samoobsługi; 2.2.4. Początki nauczania dziecka z wadą słuchu; 2.2.5. Sposoby i środki porozumiewania się z dzieckiem z wadą słuchu; 2.2.6. Wzbogacanie doświadczeń życiowych przez zabawę; 2.2.7. Miłość rodzicielska wobec dzieci z wadą słuchu; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 3. Szychowiak B.: Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo; 3.1. Specyfika rozwoju dziecka niepełnosprawnego ruchowo; 3.1.1. Uszkodzenia narządu ruchu - ich geneza i klasyfikacja; 3.1.2. Kalectwo wrodzone jako czynnik modyfikujący rozwój dziecka; 3.1.3. Kalectwo nabyte jako czynnik dezorganizujący psychiczne funkcjonowanie dziecka; 3.2. Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo; 3.2.1. Sytuacje trudne związane z leczeniem; 3.2.2. Sytuacje trudne związane z interakcjami społecznymi; 3.2.3. Kształtowanie psychicznej odporności; 3.3. Pozytywny stosunek do siebie i świata; 3.3.1. Samoakceptacja; 3.3.2. Prawidłowy obraz innych ludzi; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 4. Wychowanie dzieci niesprawnych somatycznie; 4.1. Wielgosz E.: Dzieci przewlekle chore; 4.1.1. Przewlekła choroba dziecka jako sytuacja traumatyzująca i jejwpływ na rozwój psychiczny dziecka; a ) Co to jest choroba przewlekła; b ) Zaburzający wpływ procesu chorobowego na rozwój psychiczny dziecka; 4.1.2. Psychologiczne problemy leczenia; a ) Pobyt dziecka w szpitalu; b ) Ograniczenia związane z leczeniem; c ) Specyficzne formy leczenia; d ) Operacje i zabiegi chirurgiczne; e ) Dializoterapia; f ) Chemioterapia i radioterapia; 4.1.3. Zagadnienia wychowawcze u dzieci przewlekle chorych; a ) Środowisko rodzinne dziecka przewlekle chorego; b ) Reakcje rodzeństwa chorego dziecka; c ) Dziecko przewlekle chore w szkole; d ) Szpital jako środowisko wychowujące; 4.1.4. Pomoc rodzinie dziecka przewlekle chorego; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 4.2. Jugowar B.: Dzieci somatycznie odmienne; 4.2.1. Odmienność somatyczna dziecka jako problem psychologiczny; 4.2.2. Mechanizm wpływu odmienności somatycznych na rozwój i zachowanie się dziecka; 4.2.3. Charakterystyka wybranych odmienności somatycznych; a ) Zaburzenia wzrostu; b ) Zakłócenia wagi ciała; c ) Deformacje twarzy; d ) Interseksualizm; 4.2.4. Oddziaływania wychowawcze wobec dziecka odmiennego somatycznie; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 5. Fechner M.: Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy; 5.1. Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka; 5.2. Rozwój mowy dziecka; 5.2.1. Ocena rozwoju mowy dziecka; 5.2.2. Kompetencja językowa a rozwój mowy dziecka; 5.2.3. Stadia rozwoju mowy dziecka; 5.3. Opóźniony rozwój mowy; 5.4. Zaburzenia mowy u dzieci; 5.4.1. Zaburzenia artykulacji u dzieci; 5.4.2. Psychogenne zaburzenia mowy; 5.4.3. Zaburzenia mowy w organicznych uszkodzeniach mózgu; 5.5. Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka - profilaktyka logopedyczna; 5.6. Poradnictwo logopedyczne dla dzieci; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 6. Twardowski A.: Wychowanie dzieci o niesprawności zprzężonej; 6.1. Dzieci głuchoniewidome; 6.2. Dzieci z porażeniem mózgowym; 6.3. Dzieci upośledzone umysłowo głuche oraz upośledzone umysłowo niewidome; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 7. Kobylińska E.: Dzieci chore na padaczkę; 7.1. Co to jest padaczka?; 7.2. Padaczka wieku dziecięcego; 7.3. Poglądy na osobowość chorych z padaczką; 7.4. Zachowania społeczne dzieci z padaczką; 7.5. Inteligencja chorych z padaczką; 7.6. Stosunek otoczenia do dziecka z padaczką; 7.7. Propozycje terapeutyczne; Literatura dla rodziców; Bibliografia; 8. Twardowski A.: Pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych; 8.1. Instytucjonalne formy pomocy; 8.1.1. Placówki służby zdrowia; 8.1.2. Instytucje oświatowe i placówki spółdzielczości inwalidów; 8.1.3. Niektóre trudności we współpracy z instytucjami; 8.2. Stowarzyszenia rodziców i organizacje inwalidzkie; 8.2.1. Stowarzyszenia rodziców; 8.2.2. Organizacje inwalidzkie; 8.3. Pedagogizacja rodziców; 8.3.1. Oddziaływanie informacyjne i poradnictwo; 8.3.2. Kształtowanie u rodziców umiejętności niezbędnych przy wychowywaniu niepełnosprawnego dziecka; 8.4. Oddziaływania psychoterapeutyczne; 8.4.1. Psychoterapia rodziców; 8.4.2. Psychoterapia niepełnosprawnych dzieci; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41138 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej