Kwieciński Zbigniew
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Dostępność
dostępne
(6)
Placówka
Wypożyczalnia
(6)
Autor
Sienkiewicz Henryk
(140)
Prus Bolesław
(101)
Żeromski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam
(92)
Orzeszkowa Eliza
(79)
Kwieciński Zbigniew
(-)
Krzyżanowski Julian
(60)
Słowacki Juliusz
(59)
Suchodolski Bogdan
(58)
Kraszewski Józef Ignacy
(57)
Lenin Włodzimierz
(54)
Dąbrowska Maria
(50)
Okoń Wincenty
(50)
Lenin W. I
(48)
Bogdanowicz Marta
(45)
Kolberg Oskar. Dzieła wszystkie
(45)
Kolberg Oskar
(44)
Wyka Kazimierz
(44)
Kupisiewicz Czesław
(42)
Wyspiański Stanisław
(41)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(39)
Markiewicz Henryk
(35)
Witwicki Władysław
(35)
Iwaszkiewicz Jarosław
(34)
Pigoń Stanisław
(34)
Śliwerski Bogusław
(34)
Kotarbiński Tadeusz
(33)
Pieter Józef
(32)
Rocławski Bronisław
(32)
Szekspir William
(32)
Fredro Aleksander
(30)
Nałkowska Zofia
(30)
Reymont Władysław St
(30)
Nowacki Tadeusz
(29)
Krasiński Zygmunt
(28)
Parandowski Jan
(28)
Szuman Stefan
(28)
Morcinek Gustaw
(27)
Sieroszewski Wacław
(27)
Conrad Joseph
(26)
Doroszewski Witold
(26)
Włodarski Ziemowit
(26)
Jałowiec Magdalena
(25)
Juszczyk Stanisław
(25)
Jastrun Mieczysław
(24)
Orkan Władysław
(24)
Wołoszynowa Lidia
(24)
Zapolska Gabriela
(24)
Brandys Kazimierz
(23)
Marks Karol
(23)
Prus Bolesław (Aleksander Głowacki)
(23)
Suchodolski Bodgan
(23)
Tuwim Julian
(23)
Korczak Janusz
(22)
Piszczek Maria
(22)
Zieliński Bronisław
(22)
Łobocki Mieczysław
(22)
Bunsch Karol
(21)
Kieniewicz Stefan
(21)
Kruszewski Krzysztof
(21)
Kujawa Ewa
(21)
Kurzyna Maria
(21)
Libera Zdzisław
(21)
Paszkowski Józef
(21)
Staff Leopold
(21)
Tatarkiewicz Władysław
(21)
Tomaszewski Tadeusz
(21)
Konopnicka Maria
(20)
Kozakiewicz Mikołaj
(20)
London Jack
(20)
Manteuffel Tadeusz
(20)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(20)
Szewczuk Włodzimierz
(20)
Wasilewska Wanda
(20)
Wyczesany Janina
(20)
Budzyk Kazimierz
(19)
Lem Stanisław
(19)
Molier
(19)
Pilecka Władysława
(19)
Szancer Jan Marcin
(19)
Żabiński Jan
(19)
Żukrowski Wojciech
(19)
Auderska Halina
(18)
Balzac [Honoré de]
(18)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(18)
Jakubowski Jan Zygmunt
(18)
Kallenbach Józef
(18)
Kasprowicz Jan
(18)
Kurdybacha Łukasz
(18)
Matuszewski Ryszard
(18)
Norwid Cyprian Kamil
(18)
Semadeni Zbigniew
(18)
Skorupka Stanisław
(18)
Stankowski Adam
(18)
Szewczyk Wilhelm
(18)
Andrzejewski Jerzy
(17)
Arnold Stanisław
(17)
Baley Stefan
(17)
Bleja-Sosna Barbara
(17)
Górski Konrad
(17)
Jasienica Paweł
(17)
Rok wydania
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(1)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
Temat
Pedagogika
(5)
Wychowanie
(5)
pedagogika
(1)
wychowanie
(1)
6 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Część 1. Teorie wychowania: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Istota i przedmiot badań teorii wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 1.1. Typologia teorii i badań naukowych; 1.2. Naukowa i potoczna teoria wychowania; 1.3. Relacje między teorią wychowania a pedagogiką ogólną; 1.4. Teoria wychowania jako przedmiot kształcenia akademickiego; 1.5. Teoria wychowania w innych krajach; Rozdział 2. Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 2.1. Orientacja socjologiczna; 2.2. Orientacje normatywne; 2.2.1. Orientacja normatywmo-ideologiczna; 2.2.2. Orientacja normatywno-filozoficzna; 2.3. Orientacja psychologiczna; 2.4. Orientacja eklektyczna; Rozdział 3. Bdania porównawcze teorii wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 3.1. Bezzałożeniowa rekonstrukcja teorii wychowania; 3.2. Krytyka hermeneutyczna teorii wychowania; 3.3. Badania porównawcze teorii wychowania; Rozdział 4. Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania ( Krzysztof Rubacha ); 4.1. Ambiwalencja - kulturowy kontekst wychowania; 4.2. Decentracja - społeczny kontekst wychowania; 4.3. Tożsamość - rozwojowy kontekst wychowania; Rozdział 5. Kultura popularna jako czynnik socjalizacji ( Zbyszko Melosik ); 5.1. Kultura konsumpcji; 5.2. Kultura instant; 5.3. Prymat zmiany i szybkiego życia; 5.4. Koniec ideałów - triumf codzienności; 5.5. Poczucie mocy i rekonstrukcja wolności; 5.6. Kultura upozorowania; 5.7. Kultura kultu ciała i seksualności; 5.8. Amerykanizacja; 5.9. Globalny nastolatek; 5.10. Generacja X; 5.11. Kult sukcesu; 5.12. Wychowanie - w którą stronę?; Bibliografia; Część 2. Szkoła - kształcenie - nauczyciel: Wstęp ( Bogusława Dorota Gołębniak ); Rozdział 1. Szkoła wspomagająca rozwój ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 1.1. Między adaptacją a emancypacją. Szkoła XX wieku; 1.1.1. Przesunięcie progresywistyczne; 1.1.2. Modele szkoły współczesnej; 1.2. W kierunku szkoły jako organizacji uczącej się; Rozdział 2. Program szkolny ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 2.1. Podejście do programu szkolnego; 2.1.1. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia behawiorystycznego; 2.1.2. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia humanistycznego; 2.1.3. Filozoficzne i psychologicnze podstawy podjeścia konstruktywisytycznego; 2.2. Definiowanie programu szkolnego; 2.3. Kreowanie programu szkolnego; 2.3.1. Dwie orientacje; 2.4. Wzorzec programu szkolnego; 2.5. Implementacja programu szkolnego jako proces zmiany; 2.5.1. Ewolucyjnie czy rewolucyjnie?; 2.5.2. Centralnie czy lokalnie?; 2.5.3. Nauczyciele a reformy programu; 2.6. Ewaluacja programu szkolnego; 2.7. Europejski kontekst zmiany programu szkolnego; 2.7.1. Trendy; 2.7.2. Edukacyjne tradycje : bariera zmiany czy źródło kulturowej rewitalizacji?; 2.7.3. Zróżnicowanie kultury politycznej i kontroli nad edukacją; 2.8. Zmiany programu szkolnego w Polsce po 1989 r.; Rozdział 3. Nauczanie i uczenie się w klasie ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 3.1. Nauczanie jako współtworzenie programu; 3.2.Style nauczania; 3.2.1. Styl zamknięty ( formalny, frontalny ); 3.2.2. Styl ramowy ( zindywidualizowany ); 3.2.3. Styl negocjacyjny; 3.3. Cele kształcenia; 3.3.1. Rodzaje celów; 3.3.2. Spór o cele operacyjne. Taksonomie a intencje; 3.4. Wzory uczenia się. Strategie nauczania; 3.4.1. Wzory behawioralne. Sytuacje zadaniowe i informacje zwrotne; 3.4.2. Wzory procesualno-poznawcze. Strategia przyswajania, przetwarzania i produkowania infromacji; 3.4.3. Synergia. Uczenie się we współpracy; 3.4.4. Całościowe uczenie się. Strategie wspierania rozwoju osoobwego; 3.5. Planowanie pracy z uczniem; 3.5.1. Rodzaje i poziomy; 3.5.2. Konspekty i scenariusze zajęć; 3.5.3. Animacja przestrzeni; 3.5.4. Materiały edukacyjne; 3.5.5. Korzystanie z technologii informacyjnej; 3.6. Doskonalenie nauczania poprzez badanial 3.6.1. Refleksyjny nauczyciel; 3.6.2. Badania w klasie; Rozdział 4. Egzaminy i ocenianie szkolne ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 4.1. Ustalenia definicyjne; 4.2. Przesłanki i zmiany oceniania; 4.3. Centralizacja. Upolityczneinie dyskursu oceniania; 4.4. Ocenianie zewnętrzne; 4.4.1. Trafność i rzetelność jako kontrola i gwarancja jakości oraz inne problemy związane z ocenianiem zewnętrznym; 4.4.2. Znaczenie oceniannia zewnętrznego dla doskonalenia nauczania; 4.5. Ocenianie wewnątrzszkolne; 4.5.1. Podejścia do oceniania wewnątrzszkolnego; 4.5.2. Konwencjonalne techniki oceniania; 4.5.3. Niekonwencjonalne techniki oceniania; Rozdział 5. Szkolne środowisko uczenia się ( Mariola Chomczyńska-Rubacha ); 5.1. Kultura i organizacja szkoły; 5.2. Język i wzorce porozumiewania się w klasie szkolnej; 5.2.1. Specyfika porozumiewania się w klasie szkolnej; 5.2.2. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie szkolnej; 5.2.3. Rozwojowy i socjalizacyjny kontekst komunikacji w klasie szkolnej; 5.3. Ład i dyscyplina jako element kultury szkoły; 5.4. Motywacyjne funkcje szkolnego środowiska uczenia się; 5.4.1. Wzbudzanie dysonansu poznawczego; 5.4.2. Wzbudzanie procesu rekonstruowania wiedzy osobistej uczniów; 5.4.3. Wzbudzanie motywacji osiągnięć; 5.4.4. Społeczne mechanizmy wzbudzania motywacji; Rozdział 6. Agresja i przemoc w szkole ( Janusz Surzykiewicz ); 6.1. Terminologia; 6.2. Podstawy teoretyczne badań i ich implikacje; 6.2.1. Bliższa charakterystyka wybranej teorii; 6.2.2. Stoswane podejście badawcze do agresji i przemocy w szkole; 6.3. Rozpowszechnianie i jakość zjawiska; 6.3.1. Dynamika i cechy zmian w opiniach nauczycieli; 6.3.2. Płeć i wiek a nasilenie przejawiania agresji/przemocy; 6.3.3. Typy doświadczeń uczniów z agresją/przemocą; 6.3.4. Zjawisko agresji i przemocy a typ szkoły; 6.4. Szkolny kontekst socjalizacji: kultura szkoły; 6.4.1. Kultura szkoły; 6.5. Pozaszkolne konteksty socjalizacyjne; 6.6. Szkoła - arena czy generator zachowań przemocowych; 6.7. Prewencja; 6.8. Sugestie i oceny; Rozdział 7. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu ( Robert Kwaśnica ); 7.1. Czy możliwe jest pełne przygotowanie zawodowe nauczyciela?; 7.1.1. Teza; 7.1.2. Uzasadnienie; 7.1.3. Konkluzja; 7.2. Jakich kompetencji potrzebuje nauczyciel?; 7.2.1. Kompetnecje praktyczno-moralne; 7.2.2. Kopetencje techniczne; 7.2.3. Przygotowanie zawodowe; 7.3. Na czym polega rozwój zawodowy nauczyciela?; 7.4. Jaki jest dziś polski nauczyciel?; 7.5. Co to znaczy: wspomagać nauczycieli w rozwoju?; Bibliografia; Część 3. Aktualne problemy oświaty: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Edukacja a stratyfikacja społeczna ( Zbyszko Melosik ); 1.1. Merytokratyczna koncepcja edukacji i społeczeństwa; 1.2. Kredencjalizm : krytyka liberalnej interpretacji roli dyplomów; 1.3. Koncepcje rozwiązania problemu dostępu do edukacji wyższej; 1.3.1. Akademiccy tradycjonaliści; 1.3.2. Zorientowani na rynek; 1.3.3. Utylitarni instruktorzy; 1.3.4. Liberalni merytokraci; 1.3.5. Zwolennicy dostępu; 1.4. Akademickie " przeedukowanie " i inflacja dyplomów. Stratyfikacja społeczna a stratyfikacja uniwersytetów; Rozdział 2. Główne tendecje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie ( Mirosława Cylkowska-Nowak ); 2.1. Systemy edukacji na świecie - wybrane aspekty terminologiczne, historyczne i strukturalne; 2.2. Modele i formy realizacji szkonictwa obowiązkowego; 2.3. Szkolnictwo średnie II stopnia - podobieństwa i różnice; 2.4. Tendecje w zakresie struktur i modeli szkolnictwa wyższego; Rozdział 3. Reformowanie oświay w Polsce ( Bogusław Śliwerski ); 3.1. Rodzaje reform oswiatowych w III RP ze wsględu na ich źródło; 3.1.1. Uspołecznienie oświaty; 3.2. Typologia reform oświatowych w III RP ze względu na ich zakres i jakość zmian; 3.2.1. Reformy naprawcze; 3.2.2. reformy modernizacyjne; 3.2.3. Reformy strukturalne; 3.2.4. Reformy systemowe; 3.3. Nowy ustrój szkolny; 3.4. Wdrażanie reformy oświatowej; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41976, W.41977, W.41975 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Część 1. Teorie wychowania: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Istota i przedmiot badań teorii wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 1.1. Typologia teorii i badań naukowych; 1.2. Naukowa i potoczna teoria wychowania; 1.3. Relacje między teorią wychowania a pedagogiką ogólną; 1.4. Teoria wychowania jako przedmiot kształcenia akademickiego; 1.5. Teoria wychowania w innych krajach; Rozdział 2. Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 2.1. Orientacja socjologiczna; 2.2. Orientacje normatywne; 2.2.1. Orientacja normatywmo-ideologiczna; 2.2.2. Orientacja normatywno-filozoficzna; 2.3. Orientacja psychologiczna; 2.4. Orientacja eklektyczna; Rozdział 3. Bdania porównawcze teorii wychowania ( Bogusław Śliwerski ); 3.1. Bezzałożeniowa rekonstrukcja teorii wychowania; 3.2. Krytyka hermeneutyczna teorii wychowania; 3.3. Badania porównawcze teorii wychowania; Rozdział 4. Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania ( Krzysztof Rubacha ); 4.1. Ambiwalencja - kulturowy kontekst wychowania; 4.2. Decentracja - społeczny kontekst wychowania; 4.3. Tożsamość - rozwojowy kontekst wychowania; Rozdział 5. Kultura popularna jako czynnik socjalizacji ( Zbyszko Melosik ); 5.1. Kultura konsumpcji; 5.2. Kultura instant; 5.3. Prymat zmiany i szybkiego życia; 5.4. Koniec ideałów - triumf codzienności; 5.5. Poczucie mocy i rekonstrukcja wolności; 5.6. Kultura upozorowania; 5.7. Kultura kultu ciała i seksualności; 5.8. Amerykanizacja; 5.9. Globalny nastolatek; 5.10. Generacja X; 5.11. Kult sukcesu; 5.12. Wychowanie - w którą stronę?; Bibliografia; Część 2. Szkoła - kształcenie - nauczyciel: Wstęp ( Bogusława Dorota Gołębniak ); Rozdział 1. Szkoła wspomagająca rozwój ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 1.1. Między adaptacją a emancypacją. Szkoła XX wieku; 1.1.1. Przesunięcie progresywistyczne; 1.1.2. Modele szkoły współczesnej; 1.2. W kierunku szkoły jako organizacji uczącej się; Rozdział 2. Program szkolny ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 2.1. Podejście do programu szkolnego; 2.1.1. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia behawiorystycznego; 2.1.2. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia humanistycznego; 2.1.3. Filozoficzne i psychologicnze podstawy podjeścia konstruktywisytycznego; 2.2. Definiowanie programu szkolnego; 2.3. Kreowanie programu szkolnego; 2.3.1. Dwie orientacje; 2.4. Wzorzec programu szkolnego; 2.5. Implementacja programu szkolnego jako proces zmiany; 2.5.1. Ewolucyjnie czy rewolucyjnie?; 2.5.2. Centralnie czy lokalnie?; 2.5.3. Nauczyciele a reformy programu; 2.6. Ewaluacja programu szkolnego; 2.7. Europejski kontekst zmiany programu szkolnego; 2.7.1. Trendy; 2.7.2. Edukacyjne tradycje : bariera zmiany czy źródło kulturowej rewitalizacji?; 2.7.3. Zróżnicowanie kultury politycznej i kontroli nad edukacją; 2.8. Zmiany programu szkolnego w Polsce po 1989 r.; Rozdział 3. Nauczanie i uczenie się w klasie ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 3.1. Nauczanie jako współtworzenie programu; 3.2.Style nauczania; 3.2.1. Styl zamknięty ( formalny, frontalny ); 3.2.2. Styl ramowy ( zindywidualizowany ); 3.2.3. Styl negocjacyjny; 3.3. Cele kształcenia; 3.3.1. Rodzaje celów; 3.3.2. Spór o cele operacyjne. Taksonomie a intencje; 3.4. Wzory uczenia się. Strategie nauczania; 3.4.1. Wzory behawioralne. Sytuacje zadaniowe i informacje zwrotne; 3.4.2. Wzory procesualno-poznawcze. Strategia przyswajania, przetwarzania i produkowania infromacji; 3.4.3. Synergia. Uczenie się we współpracy; 3.4.4. Całościowe uczenie się. Strategie wspierania rozwoju osoobwego; 3.5. Planowanie pracy z uczniem; 3.5.1. Rodzaje i poziomy; 3.5.2. Konspekty i scenariusze zajęć; 3.5.3. Animacja przestrzeni; 3.5.4. Materiały edukacyjne; 3.5.5. Korzystanie z technologii informacyjnej; 3.6. Doskonalenie nauczania poprzez badanial 3.6.1. Refleksyjny nauczyciel; 3.6.2. Badania w klasie; Rozdział 4. Egzaminy i ocenianie szkolne ( Bogusława Dorota Gołębniak ); 4.1. Ustalenia definicyjne; 4.2. Przesłanki i zmiany oceniania; 4.3. Centralizacja. Upolityczneinie dyskursu oceniania; 4.4. Ocenianie zewnętrzne; 4.4.1. Trafność i rzetelność jako kontrola i gwarancja jakości oraz inne problemy związane z ocenianiem zewnętrznym; 4.4.2. Znaczenie oceniannia zewnętrznego dla doskonalenia nauczania; 4.5. Ocenianie wewnątrzszkolne; 4.5.1. Podejścia do oceniania wewnątrzszkolnego; 4.5.2. Konwencjonalne techniki oceniania; 4.5.3. Niekonwencjonalne techniki oceniania; Rozdział 5. Szkolne środowisko uczenia się ( Mariola Chomczyńska-Rubacha ); 5.1. Kultura i organizacja szkoły; 5.2. Język i wzorce porozumiewania się w klasie szkolnej; 5.2.1. Specyfika porozumiewania się w klasie szkolnej; 5.2.2. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie szkolnej; 5.2.3. Rozwojowy i socjalizacyjny kontekst komunikacji w klasie szkolnej; 5.3. Ład i dyscyplina jako element kultury szkoły; 5.4. Motywacyjne funkcje szkolnego środowiska uczenia się; 5.4.1. Wzbudzanie dysonansu poznawczego; 5.4.2. Wzbudzanie procesu rekonstruowania wiedzy osobistej uczniów; 5.4.3. Wzbudzanie motywacji osiągnięć; 5.4.4. Społeczne mechanizmy wzbudzania motywacji; Rozdział 6. Agresja i przemoc w szkole ( Janusz Surzykiewicz ); 6.1. Terminologia; 6.2. Podstawy teoretyczne badań i ich implikacje; 6.2.1. Bliższa charakterystyka wybranej teorii; 6.2.2. Stoswane podejście badawcze do agresji i przemocy w szkole; 6.3. Rozpowszechnianie i jakość zjawiska; 6.3.1. Dynamika i cechy zmian w opiniach nauczycieli; 6.3.2. Płeć i wiek a nasilenie przejawiania agresji/przemocy; 6.3.3. Typy doświadczeń uczniów z agresją/przemocą; 6.3.4. Zjawisko agresji i przemocy a typ szkoły; 6.4. Szkolny kontekst socjalizacji: kultura szkoły; 6.4.1. Kultura szkoły; 6.5. Pozaszkolne konteksty socjalizacyjne; 6.6. Szkoła - arena czy generator zachowań przemocowych; 6.7. Prewencja; 6.8. Sugestie i oceny; Rozdział 7. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu ( Robert Kwaśnica ); 7.1. Czy możliwe jest pełne przygotowanie zawodowe nauczyciela?; 7.1.1. Teza; 7.1.2. Uzasadnienie; 7.1.3. Konkluzja; 7.2. Jakich kompetencji potrzebuje nauczyciel?; 7.2.1. Kompetnecje praktyczno-moralne; 7.2.2. Kopetencje techniczne; 7.2.3. Przygotowanie zawodowe; 7.3. Na czym polega rozwój zawodowy nauczyciela?; 7.4. Jaki jest dziś polski nauczyciel?; 7.5. Co to znaczy: wspomagać nauczycieli w rozwoju?; Bibliografia; Część 3. Aktualne problemy oświaty: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Edukacja a stratyfikacja społeczna ( Zbyszko Melosik ); 1.1. Merytokratyczna koncepcja edukacji i społeczeństwa; 1.2. Kredencjalizm : krytyka liberalnej interpretacji roli dyplomów; 1.3. Koncepcje rozwiązania problemu dostępu do edukacji wyższej; 1.3.1. Akademiccy tradycjonaliści; 1.3.2. Zorientowani na rynek; 1.3.3. Utylitarni instruktorzy; 1.3.4. Liberalni merytokraci; 1.3.5. Zwolennicy dostępu; 1.4. Akademickie " przeedukowanie " i inflacja dyplomów. Stratyfikacja społeczna a stratyfikacja uniwersytetów; Rozdział 2. Główne tendecje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie ( Mirosława Cylkowska-Nowak ); 2.1. Systemy edukacji na świecie - wybrane aspekty terminologiczne, historyczne i strukturalne; 2.2. Modele i formy realizacji szkonictwa obowiązkowego; 2.3. Szkolnictwo średnie II stopnia - podobieństwa i różnice; 2.4. Tendecje w zakresie struktur i modeli szkolnictwa wyższego; Rozdział 3. Reformowanie oświay w Polsce ( Bogusław Śliwerski ); 3.1. Rodzaje reform oswiatowych w III RP ze wsględu na ich źródło; 3.1.1. Uspołecznienie oświaty; 3.2. Typologia reform oświatowych w III RP ze względu na ich zakres i jakość zmian; 3.2.1. Reformy naprawcze; 3.2.2. reformy modernizacyjne; 3.2.3. Reformy strukturalne; 3.2.4. Reformy systemowe; 3.3. Nowy ustrój szkolny; 3.4. Wdrażanie reformy oświatowej; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43016, W.43015 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa ( Zbigniew Kwieciński ); Część 1. Pedagogika jako nauka: Wstęp ( Krzysztof Rubacha ); Rozdział 1. Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin ( Krzysztof Rubacha ); 1.1. Podstawowe pojęcia w pedagogice; 1.2. Związek pedagogiki z innymi naukami; Rozdział 2. Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 2.1. Metody jakościowe; 2.1.1. Ogólna charakterystyka metod jakościowych; 2.1.2. Obserwacja etnograficzna; 2.1.3. Wywiad; 2.1.4. Analiza archiwów; 2.1.5. Cechy wspólne badań jakościowych; 2.2. Metody ilościowe; 2.2.1. Ogólna charakterystyka metod ilościowych; 2.2.2. Metody obserwacyjne; 2.2.3. Metody sondażowe; 2.2.4. Cechy wspólne metod ilościowych; 2.3. Strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych; 2.4. Metody zbierania danych a typy badań pedagogicznych; Rozdział 3. Budowanie teorii pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 3.1. Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych; 3.2. Kierunki rozwoju teorii pedagogicznych; Bibliografia; Część 2. Rozwój i zmienność wychowania i kształcenia: Wstęp - pochwała historii i wykształcenia historycznego ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 1. Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 2. Wychowanie i " nauczanie " w cywilizacjach starożytnego Wschodu ( Stefan Wołoszyn ); 2.1. Chiny; 2.2. Indie; 2.3. Inne kultury starożytnego Wschodu; Rozdział 3. Wychowanie w starożytnej Europie ( Stefan Wołoszyn ); 3.1. Wychowanie w Grecji; 3.1.1. Wychowanie spartańskie; 3.1.2. Wychowanie ateńskie; 3.2. Rola szkół filozoficznych; 3.3. Kultura szkolna czasów hellenistycznych; 3.4. Wychowanie w rodzinie i kształcenie szkolne w starożytnym Rzymie; 3.5. Rozpad kultury i wychowania antycznego; Rozdział 4. Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza ( Stefan Wołoszyn ); 4.1. Klasztory i szkoły kościelne; 4.2. Powstawanie uniwersytetów; 4.3. Wychowanie " w domu ojca "; 4.3.1. Wychowanie rycerskie; 4.3.2. Wychowanie mieszczańskie; 4.4. Oświata w Polsce średniowiecznej; Rozdział 5. Wykształcenie i kultura umysłowa w epoce renesansu ( Stefan Wołoszyn ); 5.1. Humanizm i utopie humanistyczne; 5.2. Cele wychowania humanistycznego; 5.3. Gimnazja i kolegia humanistyczne; 5.4. Myśl edukacyjna Andrzeja Frycza Modrzewskiego; 5.5. Peagogika i pedagogia Jana Amosa Komeńskiego; Rozdział 6. Kultura umysłowa i reformy szkolne w epoce oświecenia ( Stefan Wołoszyn ); 6.1. Racjonalizm oświeceniowy i encyklopedyści; 6.2. Wiedza czy rozwój? Obywatel czy człowiek?; 6.2.1. Dylemat pedagogiczny Johna Locke'a; 6.2.2. Dylemat pedagogiczny Jeana Jacques'a Rousseau; 6.2.3. Dylemat pedagogiczny Claude'a Adriena Helvetiusa; 6.3. Szkolnictwo średnie i reformy szkolne; 6.4. Szkolnictwo ludowe i specjalne; 6.4.1. Szkoły ludowe; 6.4.2. Szkoły i zakłady specjalne; 6.5. Reformy szkolne w Polsce; 6.5.1. Komisja Edukacji Narodowej; 6.6. Projekty organizacji wychowania i oświecenia publicznego Wielkiej Rewolucji Francuskiej; Rozdział 7. Rozój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 7.1. Tendencje ogólne i ustawodawstwo szkolne; 7.2. Elementarne szkolnictwo ludowe; 7.3. Neohumanistyczne szkoły średnie i wyższe; 7.3.1. Gimnazja klasyczne; 7.3.2. Gimnazja realne; 7.3.3. Uniwersytety i politechniki; 7.4. Wyspy oświatowe na ziemiach polskich; 7.4.1. Zabór rosyjski; 7.4.2. Zabór pruski; 7.4.3. Zabór austriacki; Rozdział 8. Oświata i wychowanie w XX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 8.1. Upowszechnianie się jednolitych systemów szkolnych; 8.1.1. System szkolny w Polsce; 8.2. Radykalna krytyka edukacji szkolnej i poszukiwania nowych strategii oświatowych; 8.3. Nowatorskie nurty edukacyjne; 8.3.1. Czy " stulecie dziecka "?; 8.3.2. Walka o prawa dziecka; 8.3.3. Poszukiwanie przez młodzież nowych wizji świata; Bibliografia; Część 3. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Pedagogika pozytywistyczna ( Teresa Hejnicka-Bezwińska ); 1.1. Ewolucja orientacji pozytywistycznej; 1.2. Faza ekspansji pelnego programu badawczego pozytywizmu; 1.3. Charakterystyka orientacji pozytywistycnzej w pedagogice; 1.4. Stosunek do innych kierunków pedagogicznych - przejście od " pedagogii " do " pedagogiki "; 1.4.1. Tworzenie instytucjonalnych podstaw unaukowienia myślenia o edukacji i oświacie; 1.4.2. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć psychologii - psychologizm pedagogiczny; 1.4.3. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć socjologii - socjologizm pedagogiczny; 1.4.4. Scjentyzm; 1.5. Recepcja i krytyka pozytywizmu; 1.6. Ramy czasowe i zasięg terytorialny; Rozdział 2. Pedagogika kultury ( Bogusław Milerski ); 2.1. Geneza i pojęcie; 2.2. Przesłanki filozoficzne; 2.3. Poglądy pedagogiczne; 2.4. Status naukowy; Rozdział 3. Pedagogika persanolistyczna ( Marian Nowak ); 3.1. Podstawowe kategorie i terminologia; 3.2. Personalizm w myśli filozoficznej - jego odmiany oraz cechy wspólne; 3.3. Personalizm w pedagogice; 3.3.1. Założenia i antropologiczne podstawy pedagogiki persanolistycznej; 3.3.2. Wychowanie i nauczanie według personalizmu; 3.3.3. Cele wychowania według personalizmu; 3.3.4. Relacja wychowawca/nauczyciel - wychowanek/uczeń według personalizmu; 3.3.5. Treści wychowania i nauczania; 3.6. Podsumowanie; Rozdział 4. Pedagogika egzystencjalna ( Janusz Tarnowski ); 4.1. Geneza egzystencjalizmu; 4.2. Tendencje przeciwstawne w egzystencjonalizmie; 4.2.1. Tendecja agnostyczno-ateistyczna; 4.2.2. Tendencja teistyczna; 4.3. Podstawy pedagogiki egzystencjalnej; 4.4. Egzystencjalne kategorie pedagogiczne; 4.4.1. Dialog; 4.4.2. Autentyczność; 4.4.3. Zaangażowanie; Rozdział 5. Pedagogika religii ( Bogusław Milerski ); 5.1. Status naukowy i przedmiot badań; 5.2. Rozwój pedagogiki religii na świecie; 5.3. Pedagogika religii w Polsce; 5.4. Koncepcje i ich znaczenie pedagogiczne; 5.4.1. Antropologia religijna jako podstawa edukacji; 5.4.2. Człowiek jako podmiot edukacji; 5.4.3. Edukacja jako proces odnowy życia; 5.4.4. Edukacja jako egzystencjalna hermeneutyka tekstów; 5.4.5. Edukacja jako hermeneutyka doświadczeń; 5.4.6. Edukacja jako dialog; Rozdział 6. Pedagogika Nowego Wychowania ( Sławomir Sztobryn ); 6.1. Definicja i charakterystyka prądu; 6.1.1. Geneza nazwy i jej warianty; 6.1.2. Ramy czasowe i terytorialne; 6.2. Czynniki wyodrębniające nową pedagogikę; 6.2.1. Krytyka szkoły tradycyjnej; 6.2.2. Psychologia eksperymentalna; 6.2.3. Krytyka podstawowych pojęć i nowoczesne metody badań; 6.3. Główne idee Nowego Wychowania; 6.4. Krytyka Nowego Wychowania; Rozdział 7. Pedagogika waldorfska ( Bogusław Śliwerski ); 7.1. Rudolf Steiner - twórca pedagogiki waldorfskiej; 7.2. Powstanie szkoły typu Waldorf; 7.3. Antropozoficzne podstawy szkoły waldorfskiej; 7.4. Recepcja pedagogiki R. Steinera w Polsce; Rozdział 8. Pedagogika pragmatyzmu ( Zbyszko Melosik ); 8.1. Pragmatyzm Johna Deweya; 8.1.1. Filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu J. Deweya; 8.1.2. Poglądy J. Deweya na edukację; 8.2. Neopragmatyzm Richarda Rorty'ego; 8.3. Teoretyczne kontrowersje wobec pragmatyzmu; Rozdział 9. Pedagogika Marii Montessori ( Ryszard Kucha ); 9.1. Miejsce M. Montessori w pedagogice w perspektywie histotycznej; 9.2. W drodze ku wielkości i sławie; 9.3. Specyfika pedagogiki M. Montessori; 9.4. Kochac dziecko - to znaczy służyć mu jak dalece to możliwe; Rozdział 10. Pedagogika Janusza Korczaka ( Bogusław Śliwerski ); 10.1. Życie i dzieła J. Korczaka; 10.2. Podstawowe założenia pedagogiki J. Korczaka; 10.3. Recepcja pedagogiki J. Korczaka w Polsce; Rozdział 11. Peagogika Petera Petersena ( Sławomir Sztobryn ); 11.1. Życie P. Petersen; 11.2. Poglądy pedagogiczne P. Petersena; 11.3. Recepcja stanowiska P. Petersena; 11.4. Krytyka pedagogiki P. Petersena; Rozdział 12. Pedagogika Celstyna Freineta ( Sławomir Sztobryn ); 12.1. Życie C. Freineta; 12.2. Poglądy pedagogiczne C. Freineta; 12.3. Recepcja i krytyka stanowiska C. Freineta; 12.4. Formy instytucjonalne ruchu Nowoczesnej Szkoły Francuskiej; Rozdział 13. Pedagogika krytyczna ( Tomasz Szkudlarek ); 13.1. Pedagogika a myślenie krytyczne; 13.2. Pedagogika krytyczna - podstawowe założenia; 13.2.1. Diagnoza; 13.2.2. Cele i kierunki interwencji; 13.2.3. Rezultaty : nadzieja i kontrowersje; Rozdział 14. Pedagogika antyautorytarna ( Bogusław Śliwerski ); 14.1. Nurt polityczny; 14.2. Nurt edukacyjny; 14.3. Wychowanie permisywne; 14.4. Pedagogika antyautorytarna w praktyce; Rozdział 15. Pedagogika emancypacyjna ( Hanna Zielińska-Kostyra ); 15.1. Istota pedagogiki emancypacyjnej; 15.2. Geneza nazwy, narodziny prądu i jego przesłanki; 15.3. Wybrani przedstawiciele pedagogiki emancypacyjnej; 15.3.1. Paulo Freire; 15.3.2. Ivan Illich; 15.3.3. Noam Chomsky; 15.4. Pedagogika emancypacyjna w Polsce; 15.5. Krytyka pedagogiki emancypacyjnej; Rozdział 16. Pedagogika międzykulturowa ( Tomasz Szkudlarek ); 16.1. Kultura i edukacja; 16.1.1. Pedagogika modernistyczna; 16.1.2. Dekolonizacja i źródła edukacji międzykulturowej; 16.2. Orientacje w edukacji międzykulturowej; 16.2.1. Kontekst polityczny - USA; 16.2.2. Kontekst polityczny - integracja europejska; 16.2.3. Doświadczenia polskie; 16.3. Kontrowersje wokół edukacji międzykulturowej; Rozdział 17. Pedagogika ekologiczna ( Agnieszka Gromkowska-Melosik ); 17.1. Pojęcie ekologii i ekosystemu; 17.2. Powstanie i rozwój ruchu ekologicznego; 17.3. Główne nurty we współczesnej ekologii; Rozdział 18. Pedagogika negatywna ( Bogusław Śliwerski ); 18.1. Geneza i ewolucja pedagogiki negatywnej; 18.2. Antypedagogika, czyli redukcja wychowania; 18.3. Przedmiot badań pedagogiki negatywnej; Rozdział 19. Pedagogika postmodernizmu ( Zbyszko Melosik ); 19.1. Podstawowe cechy postmodernistycznej teorii społecznej; 19.2. Modernistyczny dyskurs edukacji, postmodernistyczne kontrowersje; 19.3. Postmodernizm i edukacja : możliwości i zagrożenia; 19.4. Konserwatywna krytyka postmodernizmu; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41313 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa ( Zbigniew Kwieciński ); Część 1. Pedagogika jako nauka: Wstęp ( Krzysztof Rubacha ); Rozdział 1. Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin ( Krzysztof Rubacha ); 1.1. Podstawowe pojęcia w pedagogice; 1.2. Związek pedagogiki z innymi naukami; Rozdział 2. Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 2.1. Metody jakościowe; 2.1.1. Ogólna charakterystyka metod jakościowych; 2.1.2. Obserwacja etnograficzna; 2.1.3. Wywiad; 2.1.4. Analiza archiwów; 2.1.5. Cechy wspólne badań jakościowych; 2.2. Metody ilościowe; 2.2.1. Ogólna charakterystyka metod ilościowych; 2.2.2. Metody obserwacyjne; 2.2.3. Metody sondażowe; 2.2.4. Cechy wspólne metod ilościowych; 2.3. Strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych; 2.4. Metody zbierania danych a typy badań pedagogicznych; Rozdział 3. Budowanie teorii pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 3.1. Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych; 3.2. Kierunki rozwoju teorii pedagogicznych; Bibliografia; Część 2. Rozwój i zmienność wychowania i kształcenia: Wstęp - pochwała historii i wykształcenia historycznego ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 1. Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 2. Wychowanie i " nauczanie " w cywilizacjach starożytnego Wschodu ( Stefan Wołoszyn ); 2.1. Chiny; 2.2. Indie; 2.3. Inne kultury starożytnego Wschodu; Rozdział 3. Wychowanie w starożytnej Europie ( Stefan Wołoszyn ); 3.1. Wychowanie w Grecji; 3.1.1. Wychowanie spartańskie; 3.1.2. Wychowanie ateńskie; 3.2. Rola szkół filozoficznych; 3.3. Kultura szkolna czasów hellenistycznych; 3.4. Wychowanie w rodzinie i kształcenie szkolne w starożytnym Rzymie; 3.5. Rozpad kultury i wychowania antycznego; Rozdział 4. Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza ( Stefan Wołoszyn ); 4.1. Klasztory i szkoły kościelne; 4.2. Powstawanie uniwersytetów; 4.3. Wychowanie " w domu ojca "; 4.3.1. Wychowanie rycerskie; 4.3.2. Wychowanie mieszczańskie; 4.4. Oświata w Polsce średniowiecznej; Rozdział 5. Wykształcenie i kultura umysłowa w epoce renesansu ( Stefan Wołoszyn ); 5.1. Humanizm i utopie humanistyczne; 5.2. Cele wychowania humanistycznego; 5.3. Gimnazja i kolegia humanistyczne; 5.4. Myśl edukacyjna Andrzeja Frycza Modrzewskiego; 5.5. Peagogika i pedagogia Jana Amosa Komeńskiego; Rozdział 6. Kultura umysłowa i reformy szkolne w epoce oświecenia ( Stefan Wołoszyn ); 6.1. Racjonalizm oświeceniowy i encyklopedyści; 6.2. Wiedza czy rozwój? Obywatel czy człowiek?; 6.2.1. Dylemat pedagogiczny Johna Locke'a; 6.2.2. Dylemat pedagogiczny Jeana Jacques'a Rousseau; 6.2.3. Dylemat pedagogiczny Claude'a Adriena Helvetiusa; 6.3. Szkolnictwo średnie i reformy szkolne; 6.4. Szkolnictwo ludowe i specjalne; 6.4.1. Szkoły ludowe; 6.4.2. Szkoły i zakłady specjalne; 6.5. Reformy szkolne w Polsce; 6.5.1. Komisja Edukacji Narodowej; 6.6. Projekty organizacji wychowania i oświecenia publicznego Wielkiej Rewolucji Francuskiej; Rozdział 7. Rozój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 7.1. Tendencje ogólne i ustawodawstwo szkolne; 7.2. Elementarne szkolnictwo ludowe; 7.3. Neohumanistyczne szkoły średnie i wyższe; 7.3.1. Gimnazja klasyczne; 7.3.2. Gimnazja realne; 7.3.3. Uniwersytety i politechniki; 7.4. Wyspy oświatowe na ziemiach polskich; 7.4.1. Zabór rosyjski; 7.4.2. Zabór pruski; 7.4.3. Zabór austriacki; Rozdział 8. Oświata i wychowanie w XX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 8.1. Upowszechnianie się jednolitych systemów szkolnych; 8.1.1. System szkolny w Polsce; 8.2. Radykalna krytyka edukacji szkolnej i poszukiwania nowych strategii oświatowych; 8.3. Nowatorskie nurty edukacyjne; 8.3.1. Czy " stulecie dziecka "?; 8.3.2. Walka o prawa dziecka; 8.3.3. Poszukiwanie przez młodzież nowych wizji świata; Bibliografia; Część 3. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Pedagogika pozytywistyczna ( Teresa Hejnicka-Bezwińska ); 1.1. Ewolucja orientacji pozytywistycznej; 1.2. Faza ekspansji pelnego programu badawczego pozytywizmu; 1.3. Charakterystyka orientacji pozytywistycnzej w pedagogice; 1.4. Stosunek do innych kierunków pedagogicznych - przejście od " pedagogii " do " pedagogiki "; 1.4.1. Tworzenie instytucjonalnych podstaw unaukowienia myślenia o edukacji i oświacie; 1.4.2. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć psychologii - psychologizm pedagogiczny; 1.4.3. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć socjologii - socjologizm pedagogiczny; 1.4.4. Scjentyzm; 1.5. Recepcja i krytyka pozytywizmu; 1.6. Ramy czasowe i zasięg terytorialny; Rozdział 2. Pedagogika kultury ( Bogusław Milerski ); 2.1. Geneza i pojęcie; 2.2. Przesłanki filozoficzne; 2.3. Poglądy pedagogiczne; 2.4. Status naukowy; Rozdział 3. Pedagogika persanolistyczna ( Marian Nowak ); 3.1. Podstawowe kategorie i terminologia; 3.2. Personalizm w myśli filozoficznej - jego odmiany oraz cechy wspólne; 3.3. Personalizm w pedagogice; 3.3.1. Założenia i antropologiczne podstawy pedagogiki persanolistycznej; 3.3.2. Wychowanie i nauczanie według personalizmu; 3.3.3. Cele wychowania według personalizmu; 3.3.4. Relacja wychowawca/nauczyciel - wychowanek/uczeń według personalizmu; 3.3.5. Treści wychowania i nauczania; 3.6. Podsumowanie; Rozdział 4. Pedagogika egzystencjalna ( Janusz Tarnowski ); 4.1. Geneza egzystencjalizmu; 4.2. Tendencje przeciwstawne w egzystencjonalizmie; 4.2.1. Tendecja agnostyczno-ateistyczna; 4.2.2. Tendencja teistyczna; 4.3. Podstawy pedagogiki egzystencjalnej; 4.4. Egzystencjalne kategorie pedagogiczne; 4.4.1. Dialog; 4.4.2. Autentyczność; 4.4.3. Zaangażowanie; Rozdział 5. Pedagogika religii ( Bogusław Milerski ); 5.1. Status naukowy i przedmiot badań; 5.2. Rozwój pedagogiki religii na świecie; 5.3. Pedagogika religii w Polsce; 5.4. Koncepcje i ich znaczenie pedagogiczne; 5.4.1. Antropologia religijna jako podstawa edukacji; 5.4.2. Człowiek jako podmiot edukacji; 5.4.3. Edukacja jako proces odnowy życia; 5.4.4. Edukacja jako egzystencjalna hermeneutyka tekstów; 5.4.5. Edukacja jako hermeneutyka doświadczeń; 5.4.6. Edukacja jako dialog; Rozdział 6. Pedagogika Nowego Wychowania ( Sławomir Sztobryn ); 6.1. Definicja i charakterystyka prądu; 6.1.1. Geneza nazwy i jej warianty; 6.1.2. Ramy czasowe i terytorialne; 6.2. Czynniki wyodrębniające nową pedagogikę; 6.2.1. Krytyka szkoły tradycyjnej; 6.2.2. Psychologia eksperymentalna; 6.2.3. Krytyka podstawowych pojęć i nowoczesne metody badań; 6.3. Główne idee Nowego Wychowania; 6.4. Krytyka Nowego Wychowania; Rozdział 7. Pedagogika waldorfska ( Bogusław Śliwerski ); 7.1. Rudolf Steiner - twórca pedagogiki waldorfskiej; 7.2. Powstanie szkoły typu Waldorf; 7.3. Antropozoficzne podstawy szkoły waldorfskiej; 7.4. Recepcja pedagogiki R. Steinera w Polsce; Rozdział 8. Pedagogika pragmatyzmu ( Zbyszko Melosik ); 8.1. Pragmatyzm Johna Deweya; 8.1.1. Filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu J. Deweya; 8.1.2. Poglądy J. Deweya na edukację; 8.2. Neopragmatyzm Richarda Rorty'ego; 8.3. Teoretyczne kontrowersje wobec pragmatyzmu; Rozdział 9. Pedagogika Marii Montessori ( Ryszard Kucha ); 9.1. Miejsce M. Montessori w pedagogice w perspektywie histotycznej; 9.2. W drodze ku wielkości i sławie; 9.3. Specyfika pedagogiki M. Montessori; 9.4. Kochac dziecko - to znaczy służyć mu jak dalece to możliwe; Rozdział 10. Pedagogika Janusza Korczaka ( Bogusław Śliwerski ); 10.1. Życie i dzieła J. Korczaka; 10.2. Podstawowe założenia pedagogiki J. Korczaka; 10.3. Recepcja pedagogiki J. Korczaka w Polsce; Rozdział 11. Peagogika Petera Petersena ( Sławomir Sztobryn ); 11.1. Życie P. Petersen; 11.2. Poglądy pedagogiczne P. Petersena; 11.3. Recepcja stanowiska P. Petersena; 11.4. Krytyka pedagogiki P. Petersena; Rozdział 12. Pedagogika Celstyna Freineta ( Sławomir Sztobryn ); 12.1. Życie C. Freineta; 12.2. Poglądy pedagogiczne C. Freineta; 12.3. Recepcja i krytyka stanowiska C. Freineta; 12.4. Formy instytucjonalne ruchu Nowoczesnej Szkoły Francuskiej; Rozdział 13. Pedagogika krytyczna ( Tomasz Szkudlarek ); 13.1. Pedagogika a myślenie krytyczne; 13.2. Pedagogika krytyczna - podstawowe założenia; 13.2.1. Diagnoza; 13.2.2. Cele i kierunki interwencji; 13.2.3. Rezultaty : nadzieja i kontrowersje; Rozdział 14. Pedagogika antyautorytarna ( Bogusław Śliwerski ); 14.1. Nurt polityczny; 14.2. Nurt edukacyjny; 14.3. Wychowanie permisywne; 14.4. Pedagogika antyautorytarna w praktyce; Rozdział 15. Pedagogika emancypacyjna ( Hanna Zielińska-Kostyra ); 15.1. Istota pedagogiki emancypacyjnej; 15.2. Geneza nazwy, narodziny prądu i jego przesłanki; 15.3. Wybrani przedstawiciele pedagogiki emancypacyjnej; 15.3.1. Paulo Freire; 15.3.2. Ivan Illich; 15.3.3. Noam Chomsky; 15.4. Pedagogika emancypacyjna w Polsce; 15.5. Krytyka pedagogiki emancypacyjnej; Rozdział 16. Pedagogika międzykulturowa ( Tomasz Szkudlarek ); 16.1. Kultura i edukacja; 16.1.1. Pedagogika modernistyczna; 16.1.2. Dekolonizacja i źródła edukacji międzykulturowej; 16.2. Orientacje w edukacji międzykulturowej; 16.2.1. Kontekst polityczny - USA; 16.2.2. Kontekst polityczny - integracja europejska; 16.2.3. Doświadczenia polskie; 16.3. Kontrowersje wokół edukacji międzykulturowej; Rozdział 17. Pedagogika ekologiczna ( Agnieszka Gromkowska-Melosik ); 17.1. Pojęcie ekologii i ekosystemu; 17.2. Powstanie i rozwój ruchu ekologicznego; 17.3. Główne nurty we współczesnej ekologii; Rozdział 18. Pedagogika negatywna ( Bogusław Śliwerski ); 18.1. Geneza i ewolucja pedagogiki negatywnej; 18.2. Antypedagogika, czyli redukcja wychowania; 18.3. Przedmiot badań pedagogiki negatywnej; Rozdział 19. Pedagogika postmodernizmu ( Zbyszko Melosik ); 19.1. Podstawowe cechy postmodernistycznej teorii społecznej; 19.2. Modernistyczny dyskurs edukacji, postmodernistyczne kontrowersje; 19.3. Postmodernizm i edukacja : możliwości i zagrożenia; 19.4. Konserwatywna krytyka postmodernizmu; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41967, W.41968 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa ( Zbigniew Kwieciński ); Część 1. Pedagogika jako nauka: Wstęp ( Krzysztof Rubacha ); Rozdział 1. Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin ( Krzysztof Rubacha ); 1.1. Podstawowe pojęcia w pedagogice; 1.2. Związek pedagogiki z innymi naukami; Rozdział 2. Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 2.1. Metody jakościowe; 2.1.1. Ogólna charakterystyka metod jakościowych; 2.1.2. Obserwacja etnograficzna; 2.1.3. Wywiad; 2.1.4. Analiza archiwów; 2.1.5. Cechy wspólne badań jakościowych; 2.2. Metody ilościowe; 2.2.1. Ogólna charakterystyka metod ilościowych; 2.2.2. Metody obserwacyjne; 2.2.3. Metody sondażowe; 2.2.4. Cechy wspólne metod ilościowych; 2.3. Strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych; 2.4. Metody zbierania danych a typy badań pedagogicznych; Rozdział 3. Budowanie teorii pedagogicznych ( Krzysztof Rubacha ); 3.1. Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych; 3.2. Kierunki rozwoju teorii pedagogicznych; Bibliografia; Część 2. Rozwój i zmienność wychowania i kształcenia: Wstęp - pochwała historii i wykształcenia historycznego ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 1. Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych ( Stefan Wołoszyn ); Rozdział 2. Wychowanie i " nauczanie " w cywilizacjach starożytnego Wschodu ( Stefan Wołoszyn ); 2.1. Chiny; 2.2. Indie; 2.3. Inne kultury starożytnego Wschodu; Rozdział 3. Wychowanie w starożytnej Europie ( Stefan Wołoszyn ); 3.1. Wychowanie w Grecji; 3.1.1. Wychowanie spartańskie; 3.1.2. Wychowanie ateńskie; 3.2. Rola szkół filozoficznych; 3.3. Kultura szkolna czasów hellenistycznych; 3.4. Wychowanie w rodzinie i kształcenie szkolne w starożytnym Rzymie; 3.5. Rozpad kultury i wychowania antycznego; Rozdział 4. Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza ( Stefan Wołoszyn ); 4.1. Klasztory i szkoły kościelne; 4.2. Powstawanie uniwersytetów; 4.3. Wychowanie " w domu ojca "; 4.3.1. Wychowanie rycerskie; 4.3.2. Wychowanie mieszczańskie; 4.4. Oświata w Polsce średniowiecznej; Rozdział 5. Wykształcenie i kultura umysłowa w epoce renesansu ( Stefan Wołoszyn ); 5.1. Humanizm i utopie humanistyczne; 5.2. Cele wychowania humanistycznego; 5.3. Gimnazja i kolegia humanistyczne; 5.4. Myśl edukacyjna Andrzeja Frycza Modrzewskiego; 5.5. Peagogika i pedagogia Jana Amosa Komeńskiego; Rozdział 6. Kultura umysłowa i reformy szkolne w epoce oświecenia ( Stefan Wołoszyn ); 6.1. Racjonalizm oświeceniowy i encyklopedyści; 6.2. Wiedza czy rozwój? Obywatel czy człowiek?; 6.2.1. Dylemat pedagogiczny Johna Locke'a; 6.2.2. Dylemat pedagogiczny Jeana Jacques'a Rousseau; 6.2.3. Dylemat pedagogiczny Claude'a Adriena Helvetiusa; 6.3. Szkolnictwo średnie i reformy szkolne; 6.4. Szkolnictwo ludowe i specjalne; 6.4.1. Szkoły ludowe; 6.4.2. Szkoły i zakłady specjalne; 6.5. Reformy szkolne w Polsce; 6.5.1. Komisja Edukacji Narodowej; 6.6. Projekty organizacji wychowania i oświecenia publicznego Wielkiej Rewolucji Francuskiej; Rozdział 7. Rozój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 7.1. Tendencje ogólne i ustawodawstwo szkolne; 7.2. Elementarne szkolnictwo ludowe; 7.3. Neohumanistyczne szkoły średnie i wyższe; 7.3.1. Gimnazja klasyczne; 7.3.2. Gimnazja realne; 7.3.3. Uniwersytety i politechniki; 7.4. Wyspy oświatowe na ziemiach polskich; 7.4.1. Zabór rosyjski; 7.4.2. Zabór pruski; 7.4.3. Zabór austriacki; Rozdział 8. Oświata i wychowanie w XX wieku ( Stefan Wołoszyn ); 8.1. Upowszechnianie się jednolitych systemów szkolnych; 8.1.1. System szkolny w Polsce; 8.2. Radykalna krytyka edukacji szkolnej i poszukiwania nowych strategii oświatowych; 8.3. Nowatorskie nurty edukacyjne; 8.3.1. Czy " stulecie dziecka "?; 8.3.2. Walka o prawa dziecka; 8.3.3. Poszukiwanie przez młodzież nowych wizji świata; Bibliografia; Część 3. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne: Wstęp ( Bogusław Śliwerski ); Rozdział 1. Pedagogika pozytywistyczna ( Teresa Hejnicka-Bezwińska ); 1.1. Ewolucja orientacji pozytywistycznej; 1.2. Faza ekspansji pelnego programu badawczego pozytywizmu; 1.3. Charakterystyka orientacji pozytywistycnzej w pedagogice; 1.4. Stosunek do innych kierunków pedagogicznych - przejście od " pedagogii " do " pedagogiki "; 1.4.1. Tworzenie instytucjonalnych podstaw unaukowienia myślenia o edukacji i oświacie; 1.4.2. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć psychologii - psychologizm pedagogiczny; 1.4.3. Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć socjologii - socjologizm pedagogiczny; 1.4.4. Scjentyzm; 1.5. Recepcja i krytyka pozytywizmu; 1.6. Ramy czasowe i zasięg terytorialny; Rozdział 2. Pedagogika kultury ( Bogusław Milerski ); 2.1. Geneza i pojęcie; 2.2. Przesłanki filozoficzne; 2.3. Poglądy pedagogiczne; 2.4. Status naukowy; Rozdział 3. Pedagogika persanolistyczna ( Marian Nowak ); 3.1. Podstawowe kategorie i terminologia; 3.2. Personalizm w myśli filozoficznej - jego odmiany oraz cechy wspólne; 3.3. Personalizm w pedagogice; 3.3.1. Założenia i antropologiczne podstawy pedagogiki persanolistycznej; 3.3.2. Wychowanie i nauczanie według personalizmu; 3.3.3. Cele wychowania według personalizmu; 3.3.4. Relacja wychowawca/nauczyciel - wychowanek/uczeń według personalizmu; 3.3.5. Treści wychowania i nauczania; 3.6. Podsumowanie; Rozdział 4. Pedagogika egzystencjalna ( Janusz Tarnowski ); 4.1. Geneza egzystencjalizmu; 4.2. Tendencje przeciwstawne w egzystencjonalizmie; 4.2.1. Tendecja agnostyczno-ateistyczna; 4.2.2. Tendencja teistyczna; 4.3. Podstawy pedagogiki egzystencjalnej; 4.4. Egzystencjalne kategorie pedagogiczne; 4.4.1. Dialog; 4.4.2. Autentyczność; 4.4.3. Zaangażowanie; Rozdział 5. Pedagogika religii ( Bogusław Milerski ); 5.1. Status naukowy i przedmiot badań; 5.2. Rozwój pedagogiki religii na świecie; 5.3. Pedagogika religii w Polsce; 5.4. Koncepcje i ich znaczenie pedagogiczne; 5.4.1. Antropologia religijna jako podstawa edukacji; 5.4.2. Człowiek jako podmiot edukacji; 5.4.3. Edukacja jako proces odnowy życia; 5.4.4. Edukacja jako egzystencjalna hermeneutyka tekstów; 5.4.5. Edukacja jako hermeneutyka doświadczeń; 5.4.6. Edukacja jako dialog; Rozdział 6. Pedagogika Nowego Wychowania ( Sławomir Sztobryn ); 6.1. Definicja i charakterystyka prądu; 6.1.1. Geneza nazwy i jej warianty; 6.1.2. Ramy czasowe i terytorialne; 6.2. Czynniki wyodrębniające nową pedagogikę; 6.2.1. Krytyka szkoły tradycyjnej; 6.2.2. Psychologia eksperymentalna; 6.2.3. Krytyka podstawowych pojęć i nowoczesne metody badań; 6.3. Główne idee Nowego Wychowania; 6.4. Krytyka Nowego Wychowania; Rozdział 7. Pedagogika waldorfska ( Bogusław Śliwerski ); 7.1. Rudolf Steiner - twórca pedagogiki waldorfskiej; 7.2. Powstanie szkoły typu Waldorf; 7.3. Antropozoficzne podstawy szkoły waldorfskiej; 7.4. Recepcja pedagogiki R. Steinera w Polsce; Rozdział 8. Pedagogika pragmatyzmu ( Zbyszko Melosik ); 8.1. Pragmatyzm Johna Deweya; 8.1.1. Filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu J. Deweya; 8.1.2. Poglądy J. Deweya na edukację; 8.2. Neopragmatyzm Richarda Rorty'ego; 8.3. Teoretyczne kontrowersje wobec pragmatyzmu; Rozdział 9. Pedagogika Marii Montessori ( Ryszard Kucha ); 9.1. Miejsce M. Montessori w pedagogice w perspektywie histotycznej; 9.2. W drodze ku wielkości i sławie; 9.3. Specyfika pedagogiki M. Montessori; 9.4. Kochac dziecko - to znaczy służyć mu jak dalece to możliwe; Rozdział 10. Pedagogika Janusza Korczaka ( Bogusław Śliwerski ); 10.1. Życie i dzieła J. Korczaka; 10.2. Podstawowe założenia pedagogiki J. Korczaka; 10.3. Recepcja pedagogiki J. Korczaka w Polsce; Rozdział 11. Peagogika Petera Petersena ( Sławomir Sztobryn ); 11.1. Życie P. Petersen; 11.2. Poglądy pedagogiczne P. Petersena; 11.3. Recepcja stanowiska P. Petersena; 11.4. Krytyka pedagogiki P. Petersena; Rozdział 12. Pedagogika Celstyna Freineta ( Sławomir Sztobryn ); 12.1. Życie C. Freineta; 12.2. Poglądy pedagogiczne C. Freineta; 12.3. Recepcja i krytyka stanowiska C. Freineta; 12.4. Formy instytucjonalne ruchu Nowoczesnej Szkoły Francuskiej; Rozdział 13. Pedagogika krytyczna ( Tomasz Szkudlarek ); 13.1. Pedagogika a myślenie krytyczne; 13.2. Pedagogika krytyczna - podstawowe założenia; 13.2.1. Diagnoza; 13.2.2. Cele i kierunki interwencji; 13.2.3. Rezultaty : nadzieja i kontrowersje; Rozdział 14. Pedagogika antyautorytarna ( Bogusław Śliwerski ); 14.1. Nurt polityczny; 14.2. Nurt edukacyjny; 14.3. Wychowanie permisywne; 14.4. Pedagogika antyautorytarna w praktyce; Rozdział 15. Pedagogika emancypacyjna ( Hanna Zielińska-Kostyra ); 15.1. Istota pedagogiki emancypacyjnej; 15.2. Geneza nazwy, narodziny prądu i jego przesłanki; 15.3. Wybrani przedstawiciele pedagogiki emancypacyjnej; 15.3.1. Paulo Freire; 15.3.2. Ivan Illich; 15.3.3. Noam Chomsky; 15.4. Pedagogika emancypacyjna w Polsce; 15.5. Krytyka pedagogiki emancypacyjnej; Rozdział 16. Pedagogika międzykulturowa ( Tomasz Szkudlarek ); 16.1. Kultura i edukacja; 16.1.1. Pedagogika modernistyczna; 16.1.2. Dekolonizacja i źródła edukacji międzykulturowej; 16.2. Orientacje w edukacji międzykulturowej; 16.2.1. Kontekst polityczny - USA; 16.2.2. Kontekst polityczny - integracja europejska; 16.2.3. Doświadczenia polskie; 16.3. Kontrowersje wokół edukacji międzykulturowej; Rozdział 17. Pedagogika ekologiczna ( Agnieszka Gromkowska-Melosik ); 17.1. Pojęcie ekologii i ekosystemu; 17.2. Powstanie i rozwój ruchu ekologicznego; 17.3. Główne nurty we współczesnej ekologii; Rozdział 18. Pedagogika negatywna ( Bogusław Śliwerski ); 18.1. Geneza i ewolucja pedagogiki negatywnej; 18.2. Antypedagogika, czyli redukcja wychowania; 18.3. Przedmiot badań pedagogiki negatywnej; Rozdział 19. Pedagogika postmodernizmu ( Zbyszko Melosik ); 19.1. Podstawowe cechy postmodernistycznej teorii społecznej; 19.2. Modernistyczny dyskurs edukacji, postmodernistyczne kontrowersje; 19.3. Postmodernizm i edukacja : możliwości i zagrożenia; 19.4. Konserwatywna krytyka postmodernizmu; Bibliografia; Indeks osób; Indeks rzeczowy; O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43013, W.43014 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37230 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej