wychowanie
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(107)
Forma i typ
Książki
(107)
Dostępność
dostępne
(104)
tylko na miejscu
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(104)
Pracownia cymeliów
(3)
Autor
Miąso Józef
(6)
Śliwerski Bogusław
(6)
Wołoszyn Stefan
(4)
Łobocki Mieczysław
(4)
Możdżeń Stefan
(3)
Bińczycka Jadwiga
(2)
Blusz Krzysztof
(2)
Dewey John
(2)
Gurycka Antonina
(2)
Krasuski Józef
(2)
Kunowski Stefan
(2)
Lewin Aleksander
(2)
Okoń Wincenty
(2)
Sawicka Antonina
(2)
Schoenebeck Hubertus von
(2)
Semenowicz Halina
(2)
Szkudlarek Tomasz
(2)
Więckowski Ryszard
(2)
Śliwierski Bogusław
(2)
Alt Robert
(1)
Araszkiewicz Feliks W
(1)
Barahura Włodzimierz
(1)
Bastgen Zofia
(1)
Bobrowska-Nowak Wanda
(1)
Brühlmeier Artur
(1)
Chałasiński Józef
(1)
Czerny Janusz
(1)
Doleżal-Nowicka Irena
(1)
Doleżan Wiktor
(1)
Dymara Bronisława
(1)
Ekiert-Grabowska Dorota
(1)
Forehand Rex
(1)
Francuz Grzegorz
(1)
Freinet Celestyn
(1)
Gajda Janusz
(1)
Gawlina Bernard
(1)
Gloksin Witold
(1)
Gordon Thomas
(1)
Górski Stanisław
(1)
Hejnicja-Bezwinska Teresa
(1)
Holona Eryk
(1)
Jeziorska Janina
(1)
Jodłowska Bogusława
(1)
Kamiński A[leksander]
(1)
Konarzewski Krzysztof
(1)
Kosek-Nita Bogumiła
(1)
Kowalik Krystyna
(1)
Kupisiewicz Czesław
(1)
Kurdybacha Łukasz
(1)
Kwieciński Zbigniew
(1)
Lewowicki Tadeusz
(1)
Long Nicholas
(1)
Lubczyńskiego Józefa
(1)
Marciniak Zbigniew
(1)
Mastalski Janusz
(1)
Mielicka Halina
(1)
Mieszalski Stefan
(1)
Mikołajewicz Wojciech
(1)
Miller Romana
(1)
Muszyński Heliodor
(1)
Nawroczyński Bogdan
(1)
Nawrot Jacek
(1)
Nowicka-Kozioł Maria
(1)
Nycz Edward
(1)
Palka Stanisław
(1)
Pawłowska Róża
(1)
Pestalozzi Johann Heinrich
(1)
Pieter Józef
(1)
Poznańska Maria Wanda
(1)
Półturzycki Józef
(1)
Radziewicz Julian
(1)
Raś Danuta
(1)
Rimm Sylvia B
(1)
Rumiański Antoni
(1)
Rutkowiak Joanna
(1)
Sojko Joanna
(1)
Sośnicki Kazimierz
(1)
Suchodolski Bogdan
(1)
Szczęsny Wiesław
(1)
Szelejewski Jan
(1)
Szewczuk Włodzimierz
(1)
Szmidt Krzysztof J
(1)
Szmyd Jan
(1)
Szołtysek Adolf E
(1)
Szulkin Michał
(1)
Szymanski Mirosław S
(1)
Szymański Mirosław
(1)
Szymański Mirosław S
(1)
Walczyna Jadwiga
(1)
Wesołowska Anna Eugenia
(1)
Witkowski Lech
(1)
Wojciechowski Bronisław
(1)
Łukaniuk-Quintanilla Anna
(1)
Śliwierska Wiesława
(1)
Śnieciński Marek Józef
(1)
Żebrowska Maria
(1)
Żebrowski Jan
(1)
Żurakowski Bogusław
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(9)
1990 - 1999
(54)
1980 - 1989
(14)
1970 - 1979
(7)
1960 - 1969
(16)
1950 - 1959
(1)
1940 - 1949
(2)
1930 - 1939
(2)
1910 - 1919
(1)
Kraj wydania
Polska
(107)
Język
polski
(107)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
wychowanie
(107)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
107 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Rozdział 1. Wprowadzenie do teorii wychowania: 1. Podstawowe pojęcia teorii wychowania; 1.1. Wychowanie jako zjawisko społeczne; 1.2. Mechanizmy rozwoju psychicznego; 2. Socjalizacja dzieci i młodzieży; 2.1. Współżycie ze zbiorowością; 2.2. Wychowanie heteroseksualne; 2.3. Kształtowanie się świadomości; 2.4. Kultura współżycia; 2.5. Złe przystosowanie społeczne; 3. System ocen prawidłowości rozwoju psychicznego dziecka; 3.1. Osiągnięcia rozwojowe w kolejnych przedziałach wiekowych; 3.2. Rozwój inteligencji i testy psychologiczne; Rozdział 2. Biologiczne uwarunkowania psychicznego rozwoju dziecka: 1. Zdrowie rodziców, przebieg ciąży i porodu oraz ogólny stan zdrowia dziecka, a szanse pomyślnego rozwoju umysłowego; 1.1. Obciążenia dziedziczno-rodzinne; 1.2. Uszkodzenia OUN w trakcie ciąży i porodu; 1.3. Choroby uszkadzające OUN występujące po urodzeniu; 1.4. Zaburzenia wydzielania wewnętrznego jako przyczyna uszkodzenia funkcji OUN; 1.5. Wcześniaki; 1.6. Dystrofia wewnątrzłonowa; 2. Rozwój mózgu w trakcie życia płciowego i po urodzeniu do trzeciego roku życia; 3. Ultrastruktura, funkcja i plastyczność mózgu; 4. Powstanie i rozwój funkcji psychiatrycznych; 5. Genetyczne uwarunkowania cechy psychiki; 6. Mózgowe mechanizmy pamięci i uczenia się; 7. Refleksje nad zależnością umysłową rozwoju dziecka od czynników biologicznych; Rozdział 3. Wychowawcze uwarunkowania psychicznego rozwoju dziecka: 1. Polski model wychowania i nauczania; 1.1. Wychowanie; 1.2. Nauczanie; 1.3. Zadania wychowawcze rodziny; 1.4. Zadania wychowawcze instytucji opiekuńczo-wychowawczych; 1.5. Zadania wychowawcze szkoły; 2. Modele rodziny polskiej jako zróżnicowanie środowiska wychowawcze; 3. Warunki Spójności rodziny; 3.1. Zaspokojenie potrzeb ekonomicznych, emocjonalnych i kulturalnych; 3.2. Potrzeby i role członków rodziny; 3.3. Rozpad małżeństwa; 3.4. Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka; 3.5. Cechy osobowości matki a efekty wychowawcze; 4. Realizacja zadań wychowawczych w rodzinie w kolejnych okresach rozwoju psychicznego dziecka; 4.1. Okres poniemowlęcy; 4.2. Okres przedszkolny; 4.3. Okres młodszy szkolny; 4.4. Okres dorastania; 5. Rodzina zastępcza i mały dom rodzinny; 5.1. Rodzina zastępcza; 5.2. Mały rodzinny dom dziecka; 6. Ważniejsze błędy wychowawcze rodziny; 7. Instytucje opiekuńczo-wychowawcze; 7.1. Żłobki; 7.2. Żłobki tygodniowe; 7.3. Przedszkola; 7.4. Państwowe domy dziecka; 8. Nauczanie i wychowanie w szkole; 8.1. Okres adaptacyjny; Rozdział 4. Społeczne uwarunkowania psychicznego rozwoju dziecka: 1. Ogólna charakterystyka czynników społecznych warunkujących rozwój umysłowy dziecka; 1.1. Rozwój pojęć moralnych u dziecka; 2. Religia; Rozdział 5. Wychowanie przez sztukę: 1. Rozwój wyobraźni i innych funkcji psychicznych pod wpływem sztuki; 2. Literatura dla dzieci; 3. Rola sztuki w kolejnych okresach rozwojowych dziecka; 4. Zwrócenie się ku sztuce w praktyce życia codziennego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.35180 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp - dyskusja na temat dyscypliny; Część 1. Co to jest dyscyplina: Rozdział 1. Definicja. Terminologia i wyjaśnienie znaczeń; 1. Rzeczownik i czasownik; 2. Uczenie przeciw kontrolowaniu; 3. Dyscyplina narzucona przez innych kontra samodyscyplina; 4. Brak zgody co do ograniczeń; 5. " Mam być wymagający czy wyrozumiały, tolerancyjny? "; 6. Liczne znaczenia terminu " autorytet "; 7. Mit " dobroczynnego autorytetu "; Rozdział 2. Tradycyjna postawa nagroda-kara; 1. Skąd kontrolujący czerpią swoją władzę; 2. Jak działają nagrody; 3. Jak ma działać karanie; 4. Warunki kontroli za pomocą nagród i kar; 5. Zewnętrzna kontrola przeciw wewnętrznej; Rozdział 3. Dlaczego nie możemy liczyć na skuteczność nagradzania; 1. Techniki kontrolowania poprzez nagrody; 2. Trudności, jakie rodzice i nauczyciele napotykają, stosując nagrody; 3. Głębsza analiza pochwały; 4. Czym skutecznie zastąpić pochwałę; Rozdział 4. Wady i niebezpieczeństwa karania; 1. Stosowanie kar wymaga doświadczenia; 2. " Łagodna kara jest akceptowana "; 3. Ryzyko stosowania surowych kar; 4. Kiedy kota nie ma; 5. W jaki sposób karanie wywołuje agresję i przemoc; 6. Dorośli nieuchronnie muszą zrezygnować z karania; 7. Cena władzy; Rozdział 5. Jak naprawdę dzieci reagują na kontrolę; 1. Mechanizmy obronne, jakie stosują dzieci; 2. Odwet wobec kontrolujących; 3. Kiedy dzieci " rozwodzą się " ze swoimi rodzicami; 4. Sianie ziarna przestępczego zachowania; 5. Klęska sądów dla nieletnich; 6. Ostrzeżenie: dyscyplina szkodzi zdrowiu i dobremu samopoczuciu; 7. Ambitne zamiary, kiepskie rezultaty; 8. Utrata wpływu kontrolujących; 9. Czy chcemy mieć posłuszne dzieci?; Cześć 2. Jak dyscyplinować dzieci, nie używając władzy i przemocy: Rozdział 6. Zmienić zachowanie dzieci, nie używając władzy. Osiem nowych metod; 1. Dzieci nie zachowują się źle; 2. " Czyj problem? "; 2.1. Przekonaj się, czego dziecko potrzebuje; 2.2. Handel zamienny; 2.3. Zmień otoczenie; 2.4. Konfrontacyjny komunikat " ja "; 2.5. Uprzedzające komunikaty " ja "; 2.6. Zmiana biegów, żeby zmniejszyć opór; 2.7. Rozwiązywanie konfliktów ( problemów ); 2.8. Kiedy czujesz gniew, spróbuj dotrzeć do pierwotnego uczucia; 3. W jaki sposób komunikaty " ja " zmieniają nadawcę; Rozdział 7. Nowe sposoby kierowania rodziną i klasą szkolną; 1. Kierowanie współdziałające; 2. Grupy potrzebują reguł; 3. Metoda rozwiązywania problemów ( konfliktów ) bez porażek; 4. Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek; 5. Jak postępować z kolizjami wartości; Rozdział 8. Dzieci same rozwiązują problemy; 1. Jak pomóc dzieciom, by umiały korzystać z procesu rozwiązywania problemów; 2. Język nieakceptacji; 3. Akceptacja: to, co pomaga najbardziej; 4. Jak okazać komuś swoją akceptację; Rozdział 9. Aktywne słuchanie - wszechstronna umiejętność; 1. Konflikty między dziećmi; 2. Jak prowadzić dobrą dyskusję w grupie; 3. Trzeba zacieśniać więzy między nauczycielami i uczniami; 4. Badania potwierdzające zalety szkolenia nauczycieli w umiejętnościach pomagania i doradztwa; 5. Inne korzyści, jakie dają umiejętności pomagania i doradztwa; Rozdział 10. Dlaczego dorośli nie rezygnują z dyscyplinowania dzieci; 1. Doktryna " psucia dzieci "; 2. Przekonanie, że dzieci z natury są złe; 3. Myślenie w kategoriach albo-albo w konfliktach; 4. Biblijna obrona karzącej dyscypliny; 5. Mit permisywizmu; 6. Argumenty przeciw demokratycznemu; 7. Sprzeciw wobec szkolenia; 8. " Nie chcemy zmieniać modelu amerykańskiej rodziny "; 9. Sprzeciw wobec zmian w szkołach; Rozdział 11. Jak demokratyczne związki sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39512, W.39514, W.39513 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Psychoterapia i wychowanie; 1.1. Rodowód; 1.1.1. Współczesne cele psychoterapii; 1.1.2. Schemat przebiegu psychoterapii; 1.1.3. Humanistyczne przejście do człowieka; 1.1.4. Tradycje klasycznego wychowania; 1.1.5. Inicjacja i promocja; 1.2. Podobieństwo i różnice; 1.2.1. Cele psychoterapii; 1.2.2. Oficjalne i osobiste cele wychowania; 1.2.3. Różne metody; 1.2.4. Różnice rezultatów; 1.3. Wychowawca-psychoterapeuta; 1.3.1. Zewnętrzne i wewnętrzne stosunki wychowawcze; 1.3.2. Autorytet; 1.3.3. Sylwetka wychowawcy-psychoterapeuty; 1.3.4. Trening; 2. Wychowawcze walory psychoterapii; 2.1. Kreowanie osobowości dziecka; 2.1.1. Dwa elementarne warunki rozwoju; 2.1.2. Zasada tłumienia i zasada wzbogacania; 2.1.3. Sytuacje uczące; 2.1.4. Strefy poznania świata; 2.1.5. Nabywanie czynności; 2.1.6. Sytuacje zadaniowe; 2.1.7. Kierunki rozwoju osobowości; 2.1.8. Zjawiska uniemożliwiające rozwój; 2.2. Usuwanie zaburzeń rozwoju; 2.2.1. Indywidualne możliwości rozwoju; 2.2.2. Nie chce czy nie może?; 2.2.3. Defekty sfery instrumentalnej; 2.2.4. Zaburzenia ustosunkowania; 2.2.5. Dysharmonie rozwoju; 2.2.6. Nerwice; 2.3. Zapobieganie patologii wychowania; 2.3.1. Różne odmiany profilaktyki - profilaktyk kreatywna; 2.3.2. Psychoterapeutyczne metody usprawniania pracy instytucji wychowawczych; 2.4. Społeczeństwo wychowujące; 3. Zastosowanie praktyczne; 3.1. Działania kreatywne; 3.2. Postępowanie korygujące; 3.3. Oddziaływania profilaktyczne; Zakończenie; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40347, W.40348, W.33706 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39572 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.30537 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38737 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40396 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38845 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Podziękowanie; Wstęp; 1. Dziecko - przemoc - wychowanie: 1.1. Bińczycka J.: Dziecko w kręgu wychowania rygorystycznego; 1.2. Syrek E.: Wychowanie zdrowotne jako problem pedagogiczny; 1.3. Wyczesany J.: Poczucie osamotnienia u młodzieży szkolnej; 1.4. Pilecka B.: Profilaktyka samobójstw w kontekście procesu wychowawczego; 1.5. Jodłowska B.: Filozoficzne przesłanki pedagogiki majeutycznej; 1.6. Farnicka M.: Źródła wychowania. Analiza czynników wynikających ze wzorców i wymagań kulturowych; 2. Dylematy wychowania: 2.1. Dołęga Z.: O relacji przywiązania; 2.2. Borecka-Biernat D.: Osobowościowe i wychowawcze czynniki warunkujące agresję fizyczną młodzieży w społecznej sytuacji trudnej; 2.3. Ledwoch B.: Specyfika zaburzeń emocjonalnych u dzieci z dysleksją rozwojową a proces wychowania; 2.4. Magdzicka E.: Dziecko w relacjach z dorosłymi; 2.5. Kowalska-Wojtysiak M.: Syndrom nieadekwatnych osiągnięć ( SNO ) uczniów w świetle S. B. Rimm; 2.6. Miłkowska-Olejniczak G.: Rola środowiska w zapobieganiu demoralizacji dzieci i młodzieży; 3. Nauczyciel - wychowanie - prawa dziecka: 3.1. Bieńkowska I.: Kary i nagrody stosowane przez nauczycieli wobec dzieci w młodszym wieku szkolnym; 3.2. Trojanowska E.: Rola oceny opisowej w procesie kształtowania u ucznia w młodszym wieku szkolnym obrazu własnej wartości; 3.3. Grabowska K.: Postawy młodzieży wobec miłości i seksu; 3.4. Sasin P.: Używanie środków uzależniających przez młodzież szkolną w woj. opolskim w latach 1995-1999; 3.5. Chodorowska M.: Prawa dziecka-ucznia jednym z podstawowych komponentów wychowania podmiotowego; 3.6. Nowak A.: Sytuacja prawna dziecka małoletniego; 4. Dziecko - wartości - czas wolny: 4.1. Jodłowska B.: Pedagogika czasu wolnego - utopia czy konieczność; 4.2. Dziad A.: Dziecko niepełnosprawne intelektualnie i jego świat wartości w czasie wolnym; 4.3. Chełstowski K.: Wartości a wychowanie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie; *** Wyczesany J., Flanczewska M.: Kolegium Nauczycielskie w Gliwicach - doświadczenia i plany rozwojowe w dziesiątym roku istnienia; Noty o autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41241, W.41018, W.41248, W.41246, W.41022, W.41244, W.41243, W.41249, W.41250, W.41247, W.41020, W.41245, 40961, W.41242, W.41021, W.41019 (16 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.17502 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.31532 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40408 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: I. Miejsce internatu w systemie oświaty i wychowania; 1. Wzorce i typy internatów; 2. Internaty w okresie międzywojennym; 3. System internatowy w PRL; 4. O specyfice internatu i jego więzi organizacyjne ze szkołą; 5. Ogólne uwagi o procesie wychowania w internacie; II. Zadania internatu szkoły średniej; 1. Możliwości i niebezpieczeństwa wychowania w internacie; 2. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia wychowanków; 3. Zadania związane z nauką własną wychowanków; 4. Zadania w zakresie kształcenia osobowości; 5. Zadania a warunki materialne internatu; III. Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej; 1. Problemy kadrowe w internatach; 2. Racjonalny tryb życia młodzieży; 3. Tworzenie grup wychowawczych; 4. Poznawanie wychowanków jako podstawa planowania pracy; 5. Planowanie pracy; IV. Metody i środki wychowania i internacie; 1. Metody organizowania środowiska wychowawczego; 2. Metoda wpływu sytuacyjnego; 3. Metoda wpływu osobistego; V. Rola kierownika w tworzeniu systemu wychowania i internacie; 1. Czynności administracyjne kierownika; 2. Kierowanie pracą podległego personelu; 3. Kierownik internatu jako opiekun i wychowawca młodzieży; 4. Współdziałanie z rodzicami i szkołą oraz organizacja pracy własnej kierownika; Zakończenie; Aneksy ( 1. Opis stanowiska pracy kierownika internatu; 2. Opis stanowiska pracy wychowawcy internatu; 3. Karta informacyjna wychowanka; 4. Regulamin dla wychowanków internatu; 5. Ramowy plan dnia roboczego; 6. Wskazówki do samodzielnej nauki młodzieży; 7. Program obserwacji wychowanka internatu; 8. Karta obserwacyjna grupy wychowawczej ); Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.27627, W.p7880 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Streszczenie: WYDANIE 1. Wstęp; I. Narodziny wychowania: 1. Pojęcie wychowania jako zjawiska społecznego; 2. Istota wychowania pierwotnego; II. Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie: 1. Wpływ warunków społeczno-politycznych na modyfikację celów wychowania w Grecji i Rzymie; 2. Kształtowanie się szkoły jako instytucji wychowawczej; 2.1. Okres starogrecki; 2.2. Sparta; 2.3. Ateny; 2.4. Hellenizm; 2.5. Rzym; 3. Wychowawcy i nauczyciele w epoce starożytnej; 4. Kształtowanie się grecko-rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Stan wiedzy o dziecku odbiciem poglądów na wychowanie i nauczanie; 4.2. Koncepcje systemu szkolnego; 5. Trwałe wartości pedagogiki starożytnej; III. Ideały i organizacja wychowania w średniowieczu: 1. Feudalizm i jego ideały wychowawcze; 2. Organizacja wychowania i szkolnictwa w średniowieczu; 2.1. Dążenia do zachowania tradycji szkolnictwa starożytnego; 2.2. Organizacja i program szkół kościelnych; 2.3. Szkolnictwo kościelne w Polsce średniowiecznej; 2.4. Powstanie i rozwój uniwersytetów; 3. Świeckie wychowanie rycerskie i rzemieślnicze; 4. Nauczyciele okresu średniowiecznego; IV. Praktyka i teoria pedagogiki renesansowej: 1. Pojęcie odrodzenia; 2. Ideały wychowawcze odrodzenia; 3. Stan organizacji szkolnictwa w europie; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo parafialne w Polsce; 3.3. Szkolnictwo średnie; 3.4. Szkolnictwo średnie w Polsce; 3.5. Szkolnictwo wyższe; 4. Renesansowa myśl pedagogiczna; 5. Trwały dorobek okresu odrodzenia; V. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej w XVII i XVIII w.: 1. Warunki społeczno-polityczne i naukowe rozwoju pedagogiki nowożytnej; 2. Trzy nurty myśli pedagogicznej; 2.1. Pedagogika demokratyczna Jana Amosa Komeńskiego; 2.2. Arystokratyczno-burżuazyjna pedagogika Johna Locke'a ( 1632-1704 ); 2.3. Naturalizm pedagogiczny Jana Jakuba Rousseau ( 1712-1778 ); 3. Stan szkolnictwa w Europie w II połowie XVII i XVIII w.; 3.1. Szkolnictwo średnie; 3.2. Szkolnictwo elementarne; VI. Komisja edukacji narodowej: 1. Geneza Komisji Edukacji Narodowej; 2. Działalność Komisji Edukacji Narodowej; 3. Struktura organizacyjna systemu szkolnego; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo średnie; 3.3. Szkolnictwo wyższe; 4. Znaczenie Komisji Edukacji Narodowej; VII. Kształtowanie się europejskich systemów szkolnych w XIX w.: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Czynniki rozwoju idei oświaty ludowej; 1.2. Organizacja i stan szkolnictwa elementarnego w wybranych krajach europejskich; 1.3. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące i wyższe w Europie w XIX w.; 3. Kształtowanie się szkolnictwa realnego i zawodowego; 4. Dorobek pedagogiki europejskiej w zakresie kształtowania się systemów szkolnych; VIII. Europejska myśl pedagogiczna XIX w.: 1. Główne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego XIX w.; 1.1. Jan Henryk Pestalozzi - ojciec elementarnej szkoły ludowej; 1.2. System Bella-Lancastera; 1.3. Działalność pedagogiczna Robert Owena ( 1771-1858 ); 1.4. Koncepcja wychowania przedszkolnego Fryderyka Froebla ( 1782-1852 ); 1.5. Idea swobodnego wychowania Lwa Tołstoja ( 1828-1910 ); 2. Pedagogika szkoły średniej; 2.1. Szkoła tradycyjna J. F. Herbarta i herbartystów; 2.2. Koncepcja kształcenia Herberta Spencera ( 1820-1903 ); 3. Wkład Karola Marksa ( 1818-1883 ) i Fryderyka Engelsa ( 1820-1895 ) do dorobku światowej myśli pedagogicznej; 4. Główne osiągnięcia XIX-wiecznej myśli pedagogicznej; IX. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna na ziemiach polskich pod zaborami: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Zabór austriacki; 1.2. Zabór pruski; 1.3. Zabór rosyjski; 1.4. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie i wyższe na ziemiach polskich w okresie zaborów; 2.1. Zabór pruski; 2.2. Zabór rosyjski; 2.3. Zabór austriacki; 3. Główni przedstawiciele polskiej myśli w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego; 4. Dorobek pedagogiki polskiej okresu zaborów; X. Teoria i praktyka nowego wychowania: 1. Pojęcie i geneza nowego wychowania; 2. Formy organizacyjne nowego wychowania; 2.1. Główne koncepcje szkoły pracy; 2.2. Plan daltoński; 2.3. Metoda ośrodków zainteresowań; 2.4. Szkoła Freineta; 2.5. System wychowania przedszkolnego Marii Montessori; 3. Znaczenie nowego wychowania dla rozwoju myśli pedagogicznej; XI. Główne osiągnięcia pedagogiki radzieckiej w latach 1917-1945: 1. Modyfikacja oświaty i szkolnictwa radzieckiego; 2. Radziecka myśl pedagogiczna; 2.1. Nadieżda Konstantynowna Krupska ( 1869-1939 ); 2.2. Stanisław Teofilowicz Szacki ( 1828-1934 ); 2.3. Paweł Piotrowicz Błoński ( 1884-1941 ); 2.4. Antoni Siemionowicz Makarenko ( 1878-1939 ); XII. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym: 1. Organizacja, stan szkolnictwa i oświaty w latach 1918-1939; 1.1. Szkolnictwo powszechne przed i po reformie jędrzejewiczowskiej; 1.2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące; 1.3. Szkolnictwo zawodowe; 1.4. Kształcenie nauczycieli; 1.5. Szkolnictwo wyższe; 1.6. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych; 1.7. Wychowanie przedszkolne; 1.8. Oświata pozaszkolna; 2. Osiągnięcia teorii i praktyki pedagogicznej w latach 1918-1939; 2.1. Walka o postępowy ustrój szkolny; 2.2. Dążenie do określenia polskiego ideału wychowawczego; 2.3. Kierunki unowocześniania systemu dydaktyczno-wychowawczego; 2.4. Polska koncepcja szkoły pracy: H. Rowie, J. Ostrowski, W. Spasowski; 2.5. Polski dorobek w dziedzinie prac ręcznych; 2.6. System wychowawczy Janusz Korczaka i Kazimierza Jeżewskiego; 2.7. Dorobek myśli pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego; 3. Trwały dorobek w zakresie szkolnictwa i pedagogiki polskiej okresu międzywojennej; XIII. Szkolnictwo polskie pod okupacją hitlerowską: 1. Polityka oświatowa okupanta; 2. Organizacja i funkcjonowanie polskiego podziemnego systemu szkolnego; 3. System dydaktyczny tajnego nauczania; 4. System wychowawczy szkoły podziemnej; XIV. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej: 1. Modyfikacje i osiągnięcia systemu szkolnego w okresie kształtowania się władzy ludowej w latach 1944-1948; 2. Zmiany ideowe i organizacyjne szkolnictwa podstawowego i średniego w latach 1948-1961; 2.1. Nowe cele wychowania; 2.2. Przemiany strukturalne szkolnictwa; 3. Szkolnictwo po reformie z 1961 r.; 4. Próby reformy strukturalnej i programowej systemu szkolnego w latach 70-tych; 5. Inne formy oświaty i szkolnictwa w Polsce Ludowej; 5.1. Oświata pozaszkolna i dorosłych; 5.2. Wychowanie przedszkolne; 5.3. Szkolnictwo wyższe; 6. Dorobek myśli pedagogicznej okresu Polski Ludowej; 7. Istota i główne kierunki rozwoju współczesnych systemów o światowych w Polsce i na świecie; Bibliografia; Tablica chronologiczna ważniejszych wydarzeń z dziejów teorii i praktyki pedagogicznej
Streszczenie: WYDANIE 2. Wstęp; I. Narodziny wychowania: 1. Pojęcie wychowania jako zjawiska społecznego; 2. Istota wychowania pierwotnego; II. Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie: 1. Wpływ warunków społeczno-politycznych na modyfikację celów wychowania w Grecji i Rzymie; 2. Kształtowanie się szkoły jako instytucji wychowawczej; 2.1. Okres starogrecki; 2.2. Sparta; 2.3. Ateny; 2.4. Hellenizm; 2.5. Rzym; 3. Wychowawcy i nauczyciele w epoce starożytnej; 4. Kształtowanie się grecko-rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Stan wiedzy o dziecku odbiciem poglądów na wychowanie i nauczanie; 4.2. Koncepcje systemu szkolnego; 5. Trwałe wartości pedagogiki starożytnej; III. Ideały i organizacja wychowania w średniowieczu: 1. Feudalizm i jego ideały wychowawcze; 2. Organizacja wychowania i szkolnictwa w średniowieczu; 2.1. Dążenia do zachowania tradycji szkolnictwa starożytnego; 2.2. Organizacja i program szkół kościelnych;2.3. Szkolnictwo kościelne w Polsce średniowiecznej; 2.4. Powstanie i rozwój uniwersytetów; 3. Świeckie wychowanie rycerskie i rzemieślnicze; 4. Nauczyciele okresu średniowiecznego; IV. Praktyka i teoria pedagogiki renesansowej: 1. Pojęcie odrodzenia; 2. Ideały wychowawcze odrodzenia; 3. Stan organizacji szkolnictwa w Europie; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo parafialne w Polsce; 3.3. Szkolnictwo średnie; 3.4. Szkolnictwo średnie w Polsce; 3.5. Szkolnictwo wyższe; 4. Renesansowa myśl pedagogiczna; 5. Trwały dorobek okresu odrodzenia; V. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej w XVII i XVIII w.: 1. Warunki społeczno-polityczne i naukowe rozwoju pedagogiki nowożytnej; 2. Trzy nurty myśli pedagogicznej; 2.1. Pedagogika demokratyczna Jana Amosa Komeńskiego; 2.2. Arystokratyczno-burżuazyjna pedagogika Johna Locke'a ( 1632-1704 ); 2.3. Naturalizm pedagogiczny Jana Jakuba Rousseau ( 1712-1778 ); 3. Stan szkolnictwa w Europie w II połowie XVII i XVIII w.; 3.1. Szkolnictwo średnie; 3.2. Szkolnictwo parafialne; VI. Komisja edukacji narodowej: 1. Geneza Komisji Edukacji Narodowej; 2. Działalność Komisji Edukacji Narodowej; 3. Struktura organizacyjna systemu szkolnego; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo średnie; 3.3. Szkolnictwo wyższe; 4. Znaczenie Komisji Edukacji Narodowej; VII. Kształtowanie się europejskich systemów szkolnych w XIX w.: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Czynniki rozwoju idei oświaty ludowej; 1,2. Organizacja i stan szkolnictwa elementarnego w wybranych krajach europejskich; 1.3. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące i wyższe w Europie w XIX w.; 3. Kształtowanie się szkolnictwa realnego i zawodowego; 4. Dorobek pedagogiki europejskiej w zakresie kształtowania się systemów szkolnych; VIII. Europejska myśl pedagogiczna XIX w.: 1. Główne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego XIX w.; 1.1. Jan Henryk Pestalozzi - ojciec elementarnej szkoły ludowej; 1.2. System Bella-Lancastera; 1.3. Działalność pedagogiczna Robert Owena ( 1771-1858 ); 1.4. Koncepcja wychowania przedszkolnego Fryderyka Froebla ( 1782-1852 ); 1.5. Idea swobodnego wychowania Lwa Tołstoja ( 1828-1910 ); 2. Pedagogika szkoły średniej; 2.1. Szkoła tradycyjna J. F. Herbarta i herbartystów; 2.2. Koncepcja kształcenia Herberta Spencera ( 1820-1903 ); 3. Wkład Karola Marksa ( 1818-1883 ) i Fryderyka Engelsa ( 1820-1895 ) do dorobku światowej myśli pedagogicznej; 4. Główne osiągnięcia XIX-wiecznej myśli pedagogicznej; IX. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna na ziemiach polskich pod zaborami; 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Zabór austriacki; 1.2. Zabór pruski; 1.3. Zabór rosyjski; 1.4. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie i wyższe na ziemiach polskich w okresie zaborów; 2.1. Zabór pruski; 2.2. Zabór rosyjski; 2.3. Zabór austriacki; 3. Główni przedstawiciele polskiej myśli w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego; 4. Dorobek pedagogiki polskiej okresu zaborów; X. Teoria i praktyka nowego wychowania: 1. Pojęcie i geneza nowego wychowania; 2. Formy organizacyjne nowego wychowania; 2.1. Główne koncepcje szkoły pracy; 2.2. Plan daltoński; 2.3. Metoda ośrodków zainteresowań; 2.4. Szkoła Freineta; 2.5. System wychowania przedszkolnego Marii Montessori; 3. Znaczenie nowego wychowania dla rozwoju myśli pedagogicznej; XI. Główne osiągnięcia pedagogiki radzieckiej w latach 1917-1945: 1. Modyfikacja oświaty i szkolnictwa radzieckiego; 2. Radziecka myśl pedagogiczna; 2.1. Nadieżda Konstantynowna Krupska ( 1869-1939 ); 2.2. Stanisław Teofilowicz Szacki ( 1828-1934 ); 2.3. Paweł Piotrowicz Błoński ( 1884-1941 ); 2.4. Antoni Siemionowicz Makarenko ( 1878-1939 ); XII. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym: 1. Organizacja, stan szkolnictwa i oświaty w latach 1918-1939; 1.1. Szkolnictwo powszechne przed i po reformie jędrzejewiczowskiej; 1.2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące; 1.3. Szkolnictwo zawodowe; 1.4. Kształcenie nauczycieli; 1.5. Szkolnictwo wyższe; 1.6. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych; 1.7. Wychowanie przedszkolne; 1.8. Oświata pozaszkolna; 2. Osiągnięcia teorii i praktyki pedagogicznej w latach 1918-1939; 2.1. Walka o postępowy ustrój szkolny; 2.2. Dążenie do określenia polskiego ideału wychowawczego; 2.3. Kierunki unowocześniania systemu dydaktyczno-wychowawczego; 2.4. Polska koncepcja szkoły pracy: H. Rowie, J. Ostrowski, W. Spasowski; 2.5. Polski dorobek w dziedzinie prac ręcznych; 2.6. System wychowawczy Janusz Korczaka i Kazimierza Jeżewskiego; 2.7. Dorobek myśli pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego; 3. Trwały dorobek w zakresie szkolnictwa i pedagogiki polskiej okresu międzywojennej; XIII. Szkolnictwo polskie pod okupacją hitlerowską: 1. Polityka oświatowa okupanta; 2. Organizacja i funkcjonowanie polskiego podziemnego systemu szkolnego; 3. System dydaktyczny tajnego nauczania; 4. System wychowawczy szkoły podziemnej; XIV. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej: 1. Modyfikacje i osiągnięcia systemu szkolnego w okresie kształtowania się władzy ludowej w latach 1944-1948; 2. Zmiany ideowe i organizacyjne szkolnictwa podstawowego i średniego w latach 1948-1961; 2.1. Nowe cele wychowania; 2.2. Przemiany strukturalne szkolnictwa; 3. Szkolnictwo po reformie z 1961 r.; 4. Próby reformy strukturalnej i programowej systemu szkolnego w latach 70-tych; 5. Inne formy oświaty i szkolnictwa w Polsce Ludowej; 5.1. Oświata pozaszkolna i dorosłych; 5.2. Wychowanie przedszkolne; 5.3. Szkolnictwo wyższe; 6. Dorobek myśli pedagogicznej okresu Polski Ludowej; 7. Istota i główne kierunki rozwoju współczesnych systemów o światowych w Polsce i na świecie; Bibliografia; Tablica chronologiczna ważniejszych wydarzeń z dziejów teorii i praktyki pedagogicznej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36288, W.36290, W.37615 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Streszczenie: WYDANIE 1. Wstęp; I. Narodziny wychowania: 1. Pojęcie wychowania jako zjawiska społecznego; 2. Istota wychowania pierwotnego; II. Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie: 1. Wpływ warunków społeczno-politycznych na modyfikację celów wychowania w Grecji i Rzymie; 2. Kształtowanie się szkoły jako instytucji wychowawczej; 2.1. Okres starogrecki; 2.2. Sparta; 2.3. Ateny; 2.4. Hellenizm; 2.5. Rzym; 3. Wychowawcy i nauczyciele w epoce starożytnej; 4. Kształtowanie się grecko-rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Stan wiedzy o dziecku odbiciem poglądów na wychowanie i nauczanie; 4.2. Koncepcje systemu szkolnego; 5. Trwałe wartości pedagogiki starożytnej; III. Ideały i organizacja wychowania w średniowieczu: 1. Feudalizm i jego ideały wychowawcze; 2. Organizacja wychowania i szkolnictwa w średniowieczu; 2.1. Dążenia do zachowania tradycji szkolnictwa starożytnego; 2.2. Organizacja i program szkół kościelnych; 2.3. Szkolnictwo kościelne w Polsce średniowiecznej; 2.4. Powstanie i rozwój uniwersytetów; 3. Świeckie wychowanie rycerskie i rzemieślnicze; 4. Nauczyciele okresu średniowiecznego; IV. Praktyka i teoria pedagogiki renesansowej: 1. Pojęcie odrodzenia; 2. Ideały wychowawcze odrodzenia; 3. Stan organizacji szkolnictwa w europie; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo parafialne w Polsce; 3.3. Szkolnictwo średnie; 3.4. Szkolnictwo średnie w Polsce; 3.5. Szkolnictwo wyższe; 4. Renesansowa myśl pedagogiczna; 5. Trwały dorobek okresu odrodzenia; V. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej w XVII i XVIII w.: 1. Warunki społeczno-polityczne i naukowe rozwoju pedagogiki nowożytnej; 2. Trzy nurty myśli pedagogicznej; 2.1. Pedagogika demokratyczna Jana Amosa Komeńskiego; 2.2. Arystokratyczno-burżuazyjna pedagogika Johna Locke'a ( 1632-1704 ); 2.3. Naturalizm pedagogiczny Jana Jakuba Rousseau ( 1712-1778 ); 3. Stan szkolnictwa w Europie w II połowie XVII i XVIII w.; 3.1. Szkolnictwo średnie; 3.2. Szkolnictwo elementarne; VI. Komisja edukacji narodowej: 1. Geneza Komisji Edukacji Narodowej; 2. Działalność Komisji Edukacji Narodowej; 3. Struktura organizacyjna systemu szkolnego; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo średnie; 3.3. Szkolnictwo wyższe; 4. Znaczenie Komisji Edukacji Narodowej; VII. Kształtowanie się europejskich systemów szkolnych w XIX w.: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Czynniki rozwoju idei oświaty ludowej; 1.2. Organizacja i stan szkolnictwa elementarnego w wybranych krajach europejskich; 1.3. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące i wyższe w Europie w XIX w.; 3. Kształtowanie się szkolnictwa realnego i zawodowego; 4. Dorobek pedagogiki europejskiej w zakresie kształtowania się systemów szkolnych; VIII. Europejska myśl pedagogiczna XIX w.: 1. Główne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego XIX w.; 1.1. Jan Henryk Pestalozzi - ojciec elementarnej szkoły ludowej; 1.2. System Bella-Lancastera; 1.3. Działalność pedagogiczna Robert Owena ( 1771-1858 ); 1.4. Koncepcja wychowania przedszkolnego Fryderyka Froebla ( 1782-1852 ); 1.5. Idea swobodnego wychowania Lwa Tołstoja ( 1828-1910 ); 2. Pedagogika szkoły średniej; 2.1. Szkoła tradycyjna J. F. Herbarta i herbartystów; 2.2. Koncepcja kształcenia Herberta Spencera ( 1820-1903 ); 3. Wkład Karola Marksa ( 1818-1883 ) i Fryderyka Engelsa ( 1820-1895 ) do dorobku światowej myśli pedagogicznej; 4. Główne osiągnięcia XIX-wiecznej myśli pedagogicznej; IX. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna na ziemiach polskich pod zaborami: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Zabór austriacki; 1.2. Zabór pruski; 1.3. Zabór rosyjski; 1.4. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie i wyższe na ziemiach polskich w okresie zaborów; 2.1. Zabór pruski; 2.2. Zabór rosyjski; 2.3. Zabór austriacki; 3. Główni przedstawiciele polskiej myśli w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego; 4. Dorobek pedagogiki polskiej okresu zaborów; X. Teoria i praktyka nowego wychowania: 1. Pojęcie i geneza nowego wychowania; 2. Formy organizacyjne nowego wychowania; 2.1. Główne koncepcje szkoły pracy; 2.2. Plan daltoński; 2.3. Metoda ośrodków zainteresowań; 2.4. Szkoła Freineta; 2.5. System wychowania przedszkolnego Marii Montessori; 3. Znaczenie nowego wychowania dla rozwoju myśli pedagogicznej; XI. Główne osiągnięcia pedagogiki radzieckiej w latach 1917-1945: 1. Modyfikacja oświaty i szkolnictwa radzieckiego; 2. Radziecka myśl pedagogiczna; 2.1. Nadieżda Konstantynowna Krupska ( 1869-1939 ); 2.2. Stanisław Teofilowicz Szacki ( 1828-1934 ); 2.3. Paweł Piotrowicz Błoński ( 1884-1941 ); 2.4. Antoni Siemionowicz Makarenko ( 1878-1939 ); XII. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym: 1. Organizacja, stan szkolnictwa i oświaty w latach 1918-1939; 1.1. Szkolnictwo powszechne przed i po reformie jędrzejewiczowskiej; 1.2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące; 1.3. Szkolnictwo zawodowe; 1.4. Kształcenie nauczycieli; 1.5. Szkolnictwo wyższe; 1.6. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych; 1.7. Wychowanie przedszkolne; 1.8. Oświata pozaszkolna; 2. Osiągnięcia teorii i praktyki pedagogicznej w latach 1918-1939; 2.1. Walka o postępowy ustrój szkolny; 2.2. Dążenie do określenia polskiego ideału wychowawczego; 2.3. Kierunki unowocześniania systemu dydaktyczno-wychowawczego; 2.4. Polska koncepcja szkoły pracy: H. Rowie, J. Ostrowski, W. Spasowski; 2.5. Polski dorobek w dziedzinie prac ręcznych; 2.6. System wychowawczy Janusz Korczaka i Kazimierza Jeżewskiego; 2.7. Dorobek myśli pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego; 3. Trwały dorobek w zakresie szkolnictwa i pedagogiki polskiej okresu międzywojennej; XIII. Szkolnictwo polskie pod okupacją hitlerowską: 1. Polityka oświatowa okupanta; 2. Organizacja i funkcjonowanie polskiego podziemnego systemu szkolnego; 3. System dydaktyczny tajnego nauczania; 4. System wychowawczy szkoły podziemnej; XIV. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej: 1. Modyfikacje i osiągnięcia systemu szkolnego w okresie kształtowania się władzy ludowej w latach 1944-1948; 2. Zmiany ideowe i organizacyjne szkolnictwa podstawowego i średniego w latach 1948-1961; 2.1. Nowe cele wychowania; 2.2. Przemiany strukturalne szkolnictwa; 3. Szkolnictwo po reformie z 1961 r.; 4. Próby reformy strukturalnej i programowej systemu szkolnego w latach 70-tych; 5. Inne formy oświaty i szkolnictwa w Polsce Ludowej; 5.1. Oświata pozaszkolna i dorosłych; 5.2. Wychowanie przedszkolne; 5.3. Szkolnictwo wyższe; 6. Dorobek myśli pedagogicznej okresu Polski Ludowej; 7. Istota i główne kierunki rozwoju współczesnych systemów o światowych w Polsce i na świecie; Bibliografia; Tablica chronologiczna ważniejszych wydarzeń z dziejów teorii i praktyki pedagogicznej
Streszczenie: WYDANIE 2. Wstęp; I. Narodziny wychowania: 1. Pojęcie wychowania jako zjawiska społecznego; 2. Istota wychowania pierwotnego; II. Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie: 1. Wpływ warunków społeczno-politycznych na modyfikację celów wychowania w Grecji i Rzymie; 2. Kształtowanie się szkoły jako instytucji wychowawczej; 2.1. Okres starogrecki; 2.2. Sparta; 2.3. Ateny; 2.4. Hellenizm; 2.5. Rzym; 3. Wychowawcy i nauczyciele w epoce starożytnej; 4. Kształtowanie się grecko-rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Stan wiedzy o dziecku odbiciem poglądów na wychowanie i nauczanie; 4.2. Koncepcje systemu szkolnego; 5. Trwałe wartości pedagogiki starożytnej; III. Ideały i organizacja wychowania w średniowieczu: 1. Feudalizm i jego ideały wychowawcze; 2. Organizacja wychowania i szkolnictwa w średniowieczu; 2.1. Dążenia do zachowania tradycji szkolnictwa starożytnego; 2.2. Organizacja i program szkół kościelnych;2.3. Szkolnictwo kościelne w Polsce średniowiecznej; 2.4. Powstanie i rozwój uniwersytetów; 3. Świeckie wychowanie rycerskie i rzemieślnicze; 4. Nauczyciele okresu średniowiecznego; IV. Praktyka i teoria pedagogiki renesansowej: 1. Pojęcie odrodzenia; 2. Ideały wychowawcze odrodzenia; 3. Stan organizacji szkolnictwa w Europie; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo parafialne w Polsce; 3.3. Szkolnictwo średnie; 3.4. Szkolnictwo średnie w Polsce; 3.5. Szkolnictwo wyższe; 4. Renesansowa myśl pedagogiczna; 5. Trwały dorobek okresu odrodzenia; V. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej w XVII i XVIII w.: 1. Warunki społeczno-polityczne i naukowe rozwoju pedagogiki nowożytnej; 2. Trzy nurty myśli pedagogicznej; 2.1. Pedagogika demokratyczna Jana Amosa Komeńskiego; 2.2. Arystokratyczno-burżuazyjna pedagogika Johna Locke'a ( 1632-1704 ); 2.3. Naturalizm pedagogiczny Jana Jakuba Rousseau ( 1712-1778 ); 3. Stan szkolnictwa w Europie w II połowie XVII i XVIII w.; 3.1. Szkolnictwo średnie; 3.2. Szkolnictwo parafialne; VI. Komisja edukacji narodowej: 1. Geneza Komisji Edukacji Narodowej; 2. Działalność Komisji Edukacji Narodowej; 3. Struktura organizacyjna systemu szkolnego; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo średnie; 3.3. Szkolnictwo wyższe; 4. Znaczenie Komisji Edukacji Narodowej; VII. Kształtowanie się europejskich systemów szkolnych w XIX w.: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Czynniki rozwoju idei oświaty ludowej; 1,2. Organizacja i stan szkolnictwa elementarnego w wybranych krajach europejskich; 1.3. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące i wyższe w Europie w XIX w.; 3. Kształtowanie się szkolnictwa realnego i zawodowego; 4. Dorobek pedagogiki europejskiej w zakresie kształtowania się systemów szkolnych; VIII. Europejska myśl pedagogiczna XIX w.: 1. Główne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego XIX w.; 1.1. Jan Henryk Pestalozzi - ojciec elementarnej szkoły ludowej; 1.2. System Bella-Lancastera; 1.3. Działalność pedagogiczna Robert Owena ( 1771-1858 ); 1.4. Koncepcja wychowania przedszkolnego Fryderyka Froebla ( 1782-1852 ); 1.5. Idea swobodnego wychowania Lwa Tołstoja ( 1828-1910 ); 2. Pedagogika szkoły średniej; 2.1. Szkoła tradycyjna J. F. Herbarta i herbartystów; 2.2. Koncepcja kształcenia Herberta Spencera ( 1820-1903 ); 3. Wkład Karola Marksa ( 1818-1883 ) i Fryderyka Engelsa ( 1820-1895 ) do dorobku światowej myśli pedagogicznej; 4. Główne osiągnięcia XIX-wiecznej myśli pedagogicznej; IX. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna na ziemiach polskich pod zaborami; 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Zabór austriacki; 1.2. Zabór pruski; 1.3. Zabór rosyjski; 1.4. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie i wyższe na ziemiach polskich w okresie zaborów; 2.1. Zabór pruski; 2.2. Zabór rosyjski; 2.3. Zabór austriacki; 3. Główni przedstawiciele polskiej myśli w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego; 4. Dorobek pedagogiki polskiej okresu zaborów; X. Teoria i praktyka nowego wychowania: 1. Pojęcie i geneza nowego wychowania; 2. Formy organizacyjne nowego wychowania; 2.1. Główne koncepcje szkoły pracy; 2.2. Plan daltoński; 2.3. Metoda ośrodków zainteresowań; 2.4. Szkoła Freineta; 2.5. System wychowania przedszkolnego Marii Montessori; 3. Znaczenie nowego wychowania dla rozwoju myśli pedagogicznej; XI. Główne osiągnięcia pedagogiki radzieckiej w latach 1917-1945: 1. Modyfikacja oświaty i szkolnictwa radzieckiego; 2. Radziecka myśl pedagogiczna; 2.1. Nadieżda Konstantynowna Krupska ( 1869-1939 ); 2.2. Stanisław Teofilowicz Szacki ( 1828-1934 ); 2.3. Paweł Piotrowicz Błoński ( 1884-1941 ); 2.4. Antoni Siemionowicz Makarenko ( 1878-1939 ); XII. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym: 1. Organizacja, stan szkolnictwa i oświaty w latach 1918-1939; 1.1. Szkolnictwo powszechne przed i po reformie jędrzejewiczowskiej; 1.2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące; 1.3. Szkolnictwo zawodowe; 1.4. Kształcenie nauczycieli; 1.5. Szkolnictwo wyższe; 1.6. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych; 1.7. Wychowanie przedszkolne; 1.8. Oświata pozaszkolna; 2. Osiągnięcia teorii i praktyki pedagogicznej w latach 1918-1939; 2.1. Walka o postępowy ustrój szkolny; 2.2. Dążenie do określenia polskiego ideału wychowawczego; 2.3. Kierunki unowocześniania systemu dydaktyczno-wychowawczego; 2.4. Polska koncepcja szkoły pracy: H. Rowie, J. Ostrowski, W. Spasowski; 2.5. Polski dorobek w dziedzinie prac ręcznych; 2.6. System wychowawczy Janusz Korczaka i Kazimierza Jeżewskiego; 2.7. Dorobek myśli pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego; 3. Trwały dorobek w zakresie szkolnictwa i pedagogiki polskiej okresu międzywojennej; XIII. Szkolnictwo polskie pod okupacją hitlerowską: 1. Polityka oświatowa okupanta; 2. Organizacja i funkcjonowanie polskiego podziemnego systemu szkolnego; 3. System dydaktyczny tajnego nauczania; 4. System wychowawczy szkoły podziemnej; XIV. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej: 1. Modyfikacje i osiągnięcia systemu szkolnego w okresie kształtowania się władzy ludowej w latach 1944-1948; 2. Zmiany ideowe i organizacyjne szkolnictwa podstawowego i średniego w latach 1948-1961; 2.1. Nowe cele wychowania; 2.2. Przemiany strukturalne szkolnictwa; 3. Szkolnictwo po reformie z 1961 r.; 4. Próby reformy strukturalnej i programowej systemu szkolnego w latach 70-tych; 5. Inne formy oświaty i szkolnictwa w Polsce Ludowej; 5.1. Oświata pozaszkolna i dorosłych; 5.2. Wychowanie przedszkolne; 5.3. Szkolnictwo wyższe; 6. Dorobek myśli pedagogicznej okresu Polski Ludowej; 7. Istota i główne kierunki rozwoju współczesnych systemów o światowych w Polsce i na świecie; Bibliografia; Tablica chronologiczna ważniejszych wydarzeń z dziejów teorii i praktyki pedagogicznej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.33441 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40920 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Biblioteczka Nauk Pedagogicznych / red. Stanisław Baley, Zygmunt Mysłakowski, Bogdan Nawroczyński, Stanisław Szuman ; Nr.1)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17886, W.17887 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33502 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa - Łukasz Kurdybacha; Część 1. Wychowanie w okresie pełnego rozwoju kapitalizmu: Rozdział 1. Wychowanie i szkolnictwo w Anglii w początkach XIX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Wpływ rewolucji francuskiej na oświatę w Anglii; 1.1. Szkoła niedzielna; 2. Szkoły wzajemnego nauczania; 2.1. Akcja kościoła anglikańskiego; 3. Działalność Roberta Owena; 3.1. Idee społeczne Owena; 3.2. Wpływ Oświecenia; 3.3. Pogląd Owena na wychowanie; 3.4. Szkoła w New Lanark; 3.5. Początki wychowania przedszkolnego; 4. Dążenie do laicyzacji oświaty angielskiej; Bibliografia; Rozdział 2. Wychowanie we Francji w okresie Napoleona i restauracji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Oświata w czasach dyrektoriatu i konsulatu; 1.1. Wyższe szkoły zawodowe; 2. Reforma Napoleona; 2.1. Szkolnictwo średnie; 2.2. Wielki Mistrz Uniwersytetu; 2.3. Oświata ludowa; 3. Regres francuskiej oświaty w okresie restauracji; 4. Francuskie szkoły wzajemnego nauczania; 4.1. Walka kół klerykalnych ze szkołami wzajemnego nauczania; Bibliografia; Rozdział 3. Poglądy na wychowanie francuskich socjalistów utopijnych ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Henryk Saint-Simon; 1.1. System Saint-Simona; 1.2. Poglądy saintsimonistów na wychowanie; 2. Karol Fourier; 2.1. Idee społeczne Fouriera; 2.2. Wychowanie młodzieży; Bibliografia; Rozdział 4. Jan Henryk Pestalozzi ( Karol Poznański ); 1. Początki działalności pedagogicznej; 2. W służbie rewolucji; 3. Zasady wychowania; 4. Główne idee pedagogiczne Pestalozziego; 5. Dydaktyka Pestalozziego; 6. Program nauczania; 7. Ostatnie lata działalności; Bibliografia; Rozdział 5. Szkolnictwo i wychowanie w Niemczech w początkach XIX w. ( Helmut König ); 1. Wpływ rewolucji francuskiej na formowanie się burżuazyjno-demokratycznego wychowania; 2. Idee wychowania narodowego w okresie wojny z Napoleonem; 3. Idee oświatowe klasyków niemieckiej literatury i filozofii; Bibliografia; Rozdział 6. Oświata na ziemiach polskich pod panowaniem pruskim na przełomie XVIII i XIX w.; 1. Dążenie germanizacyjne na Śląsku ( Ludwik Ręgorowicz ); 1.1. Niepowodzenia germanizacji na Śląsku i ich przyczyny; 2. Losy szkolnictwa polskiego na ziemiach zaboru pruskiego ( Karol Poznański ); 2.1. Działalność ministra Vossa; 2.2. Złagodzenie nacisku germanizacyjnego; 2.3. Liceum Warszawskie; Bibliografia; Rozdział 7. Wychowanie i szkolnictwo w zaborze austriackim na przełomie XVIII i XIX w. ( Jan Dobrzyński ); 1. Uniwersytet lwowski; 2. Reforma szkolnictwa w 1805 r.; 3. Galicyjskie szkolnictwo średnie po 1805 r.; Bibliografia; Rozdział 8. Szkolnictwo i wychowanie w Rosji w pierwszej ćwierci XIX stulecia; 1. Polityka oświatowa Aleksandra I ( Mikołaj K. Gonczarow ); 1.1. Uniwersytety; 1.2. Uwstecznianie się rosyjskiej polityki oświatowej; 1.3. Wpływ ruchu dekabrystów na oświatę; 2. Rozwój oświaty na Białorusi i Litwie w początkach XIX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 2.1. Działalność uniwersytetu wileńskiego; 2.2. Organizacje młodzieżowe; 3. Poglądy pedagogiczne Jędrzeja Śniadeckiego ( Łukasz Kurdybacha ); 3.1. Okresy wychowania; 3.2. Program nauczania i wychowania; 4. Oświata w guberniach wołyńskiej, podolskiej i kijowskiej ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Współpraca Czackiego z Kołłątajem; 4.2. Realizacja planów Czackiego; 4.3. Liceum Krzemienieckie; Bibliografia; Rozdział 9. Oświata w Księstwie Warszawskim i w Królestwie Polskim; 1. Organizacja szkolnictwa w Księstwie Warszawskim ( Jan Dobrzyński ); 1.1. Ideologia oświatowa Stanisława Kostki Potockiego; 2. Poglądy pedagogiczne Stanisława Staszica ( Zbigniew Natowski ); 2.1. Teoria poznania; 2.2. Wychowanie moralno-patriotyczne; 2.3. Użyteczność programu nauczania; 3. Działalność Izby Edukacyjnej na polu oświaty ludu ( Jan Dobrzyński ); 3.1. Stosunek społeczeństwa do szkoły elementarnej; 3.2. Nauczyciele szkoły elementarnej; 3.3. Osiągnięcia Księstwa Warszawskiego na polu szkolnictwa elementarnego; 4. Szkolnictwo średnie Księstwa Warszawskiego ( Jan Dobrzyński ); 5. Wychowanie i szkolnictwo w Księstwie Polskim do powstania listopadowego ( Jan Dobrzyński ); 5.1. Szkolnictwo elementarne; 5.2. Szkolnictwo średnie i wyższe; 5.3. Zwycięstwo reakcji w dziedzinie oświaty; Bibliografia; Rozdział 10. Początki szkolnictwa dla dziewcząt i literatury dziecięcej; 1. Początki szkolnictwa dla dziewcząt ( Mieczysława Dobrowolska ); 1.1. Geneza szkół dla dziewcząt w Królestwie Warszawskim; 1.2. Projekt Czackiego i Kołłątaja; 1.3. Instytut Guwernantek; 2. Działalność Klementyny z Tańskich Hofmanowej ( Mieczysława Dobrowolska ); 2.1. Pamiątka po dobrej matce; 3. Początki literatury dla dzieci ( Izabela Lewańska ); 3.1. Działalność Stanisława Jachowicza; 3.2. Literatura dla dzieci w okresie międzypowstaniowym; Bibliografia; Rozdział 11. Początki szkolnictwa specjalnego ( Otton Lipkowski ); 1. Szkoła dla dzieci głuchych i niewidomych; 2. Wychowanie dzieci opóźnionych w rozwoju i przestępczych; Bibliografia; Rozdział 12. Szkolnictwo w Wolnym Mieście Krakowie ( Ludwik Ręgorowicz ); 1. Krakowskie szkolnictwo elementarne i średnie; Bibliografia; Rozdział 13. Szkolnictwo i wychowanie w Wielkim Księstwie Poznańskim 1815-1845; 1. Polityka oświatowa Prus w Poznańskiem ( Stefan Truchim ); 1.1. Sytuacja szkolnictwa elementarnego; 1.2. Szkolnictwo średnie; 1.3. Wzrost dążeń germanizacyjnych w Poznańskiem po 1831 r.; 1.4. Germanizacja szkolnictwa średniego; 1.5. Zelżenie nacisku germanizacyjnego; 2. Ożywienie ruchu pedagogicznego w Poznańskiem w latach czterdziestych XIX w. ( Stefan Truchim ); 3. Wystąpienie Augusta Cieszkowskiego ( Stefan Truchim ); 3.1. Cele wychowania ochronek; 3.2. Losy projektu Ciszkowskiego; 4. Idee oświatowe Karola Libelta ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Upośledzenie ludów w dziedzinie oświaty; 4.2. Jednostronne kształcenie ludu; 4.3. Program nowej szkoły elementarnej; 4.4. Krytyka klasycznego gimnazjum; 4.5. Nowa rola szkoły realnej; 5. Myśl pedagogiczna Bronisława Trentowskiego ( Karol Poznański ); 5.1. Idee " Chowany "; 5.2. Psychologia " Chowany "; 5.3. Cele wychowania; 5.4. Organizacja szkolnictwa; Bibliografia; Rozdział 14. Polityka germanizacyjna pruskich władz oświatowych na ziemiach polskich; 1. Oświata na Śląsku w latach 1815-1846 ( Ludwik Ręgorowicz ); 1.1. Stosunek kleru do polskości Śląska; 2. Próby zgermanizowania oświaty polskiej na Mazurach i w Warmii w pierwszej połowie XIX w. ( Tadeusz Cieślak ); 2.1. Początki germanizacji; 2.2. Postawa ludności mazurskiej; 2.3. Rozwój oświaty polskiej na Warmii; 2.4. Próby germanizowania Warmii; 2.5. Instrukcja Dieckmanna i Rättiga; 2.6. Obrońcy polskości Warmii i Mazur; 2.7. Polemika przeciwników germanizacji z jej zwolennikami; Bibliografia; Rozdział 15. Reforma szkolnictwa elementarnego we Francji 1833 r. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Konieczność reformy oświatowej; 2. Reformy Guizota; 3. Postanowienia ustawy; 4. Początki wychowania przedszkolnego we Francji; Bibliografia; Rozdział 16. Oświata w Niemczech u schyłku pierwszej połowy XIX w. ( Helmut König ); Bibliografia; Rozdział 17. Myśl pedagogiczna Jana Fryderyka Herbarta ( Karol Schrader ); 1. Podstawy filozoficzne pedagogiki Herbarta; 2. Cele wychowania; 3. Wychowujące nauczanie; 4. Zasady i metody nauczania; 5. Stopnie nauczania; 6. Herbartyzm i jego rola w pedagogice XIX w.; Bibliografia; Rozdział 18. System pedagogiczny Fryderyka Wilhelma Froebla ( Bella Sandler ); 1. Działalność Fryderyka Wilhelma Froebla; 2. Przedszkola pedagogika Froebla; 3. Rozpowszechnianie się freblizmu; Bibliografia; Rozdział 19. Oświata rosyjska w czasach panowania Mikołaja I ( Nikołaj K. Goczarow ); 1. Reakcyjna polityka oświatowa; 2. Rewolucyjno-demokratyczne koncepcje pedagogiczne w Rosji pierwszej połowy XIX w.; 2.1. Poglądy Wisariona Bielińskiego na wychowanie; 2.2. Poglądy Bielińskiego na oświatę; 2.3. Cele wychowania; 2.4. Wychowanie moralne; 2.5. Program wykształcenia; 2.6. Idee pedagogiczne A. I. Hercena; 2.7. Poglądy Hercena na wychowanie; 2.8. Kształtowanie poglądu na świąt; Bibliografia; Rozdział 20. Oświata i szkolnictwo w Królestwie Polskim po upadku powstania listopadowego ( Jan Dobrzyński ); 1. Szkolnictwo elementarne; 2. Szkolnictwo średnie; 3. Początki szkolnictwa zawodowego; 4. Reforma szkolnictwa z 1851 r.; 5. Szkolnictwa żeńskie; 6. Początki wychowania przedszkolnego; Bibliografia; Rozdział 21. Wychowanie i szkolnictwo w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej w pierwszej połowie XIX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Oświata w pierwszych dziesięcioleciach istnienia Stanów Zjednoczonych; 2. Budowa stanowego systemu oświaty; 3. Przebieg walki o nową oświatę; 4. Działalność Horace Manna; 5. Naśladowanie przykładu Massachusetts; Bibliografia; Rozdział 22. Ruch oświatowy Czartystów ( Łukasz Kurdybacha ); Bibliografia; Rozdział 23. Oświata Wiosny Ludów; 1. Oświata we Francji w okresie rewolucji 1848 r. ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Projekt reformy oświaty i wychowania; 1.2. Wychowanie przedszkolne i elementarne; 1.3. Udostępnienie dzieciom proletariatu szkół średnich i wyższych; 1.4. Oświata dorosłych; 1.5. Reforma szkolna 1850 r.; 1.6. Dominująca rola kleru w wychowaniu; 2. Wiosna Ludów w Niemczech ( Helmut König ); 3. Fryderyk Wilhelm Diesterweg ( Gerd Mundorf ); 3.1. Poglądy pedagogiczne Diesterwega ); 3.2. Walka Diesterwega o podniesienie poziomu nauczycieli; 4. Reforma szkolna w Austrii i Galicji w okresie Wiosny Ludów ( Jan Dobrzyński ); 4.1. Reforma szkolnictwa średniego; 4.2. Szkolnictwo w Galicji; 5. Pedagogika Wiosny Ludów pod zaborem pruskim ( Łukasz Kurdybacha ); 6. Działalność i myśl pedagogiczna Ewarysta Estkowskiego ( Łukasz Kurdybacha ); 6.1. Poszukiwania własnych metod; 6.2. Idee oświatowe Estkowskiego; 6.3. Estkowski wobec rewolucji 1848 r.; 6.4. Czasopismo " Szkoła Polska "; 7. Józef Lompa i Wiosna Ludów na Śląsku ( Łukasz Kurdybacha ); 7.1. Znaczenie Wiosny Ludów; 8. Wiosna Ludów na Mazurach i Warmii ( Łukasz Kurdybacha ); Bibliografia; Część 2. Oświata w okresie imperializmu i rozwoju ruchu robotniczego: Rozdział 24. Myśl pedagogiczna i oświatowa europejskiego ruchu robotniczego; 1. Problem powszechnej oświaty elementarnej ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Złudzenia na temat wszechmocy wychowania; 1.2. Epokowe znaczenie dzieł Marksa i Engelsa dla rozwoju wychowania; 2. Marks i Engels o wychowaniu i nauczaniu ( Ignacy Szaniawski ); 2.1. Historyczny i klasowy charakter wychowania; 2.2. Istota marksowskiego modelu wychowania człowieka wszechstronnego; 2.3. Szkoła i fabryka, czyli uprzedmiotowienia nauk matematyczno-przyrodniczych w technice; 2.4. Rola pracy ręcznej w wychowaniu i jej miejsce w procesie kształcenia politechnicznego; 2.5. Problem alienacji w wychowaniu i nauczaniu; 2.6. Humanizacja pracy; 3. Szkolnictwo robotnicze w Anglii ( Łukasz Kurdybacha ); 3.1. Szkoły Combe'a; 3.2. Szkoła w Leith; 3.3. Inne szkoły robotnicze; 4. Oświata i wychowanie Komuny Paryskiej ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Działalność Komuny; 4.2. Komisja Oświaty; 4.3. Troska o szkołę elementarną; 4.4. Przygotowanie dzieci do pracy; 4.5. Troska Komuny o nauczycieli; 4.6. Znaczenie Komuny dla rozwoju wychowania; Bibliografia; Rozdział 25. Problemy rozwoju szkolnictwa pruskiego w drugiej połowie XIX w. ( Karl Heine Günther ); 1. Ożywienie życia polityczno-oświatowego; 2. Niemiecki ruch nauczycielski; 3. Fryderyk Dittes; 4. Działalność Edwarda Sacka; Rozdział 26. Oświata i wychowanie w Rosji na początku drugiej połowy XIX w. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Ustawa o szkołach elementarnych; 2. Ustawa o szkołach średnich; 3. Szkolnictwo żeńskie; Bibliografia; Rozdział 27. Postępowa pedagogika rosyjska w początkach drugiej połowy XIX w. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Działalność pedagogiczna N. J. Pirogowa; 1.1. Program reform; 2. Poglądy pedagogiczne M. G. Czernyszewskiego; 2.1. Wychowanie w służbie rewolucji; 2.2. Problemy wychowania; 3. Poglądy N. A. Dobrolubowa na wychowanie; 3.1. Cele wychowania; 3.2. Wychowanie moralne; 3.3. Rola nauczycieli i kobiet; 4. Idee pedagogiczne D. I. Pisariewa; 4.1. Wychowanie nowego człowieka; 4.2. Wychowanie przez pracę; 5. Twórczość pedagogiczna K. D. Muszyńskiego; 5.1. Podstawy pedagogiki Muszyńskiego; 5.2. Materialne źródła wiedzy; 5.3. Zadania wychowawcy; 6. Ideologia oświatowa i działalność pedagogiczna L. N. Tołstoja; 6.1. Teoria pedagogiczna Tołstoja; 6.2. Prawo ludu do własnej oświaty; 6.3. Swoboda w wychowaniu; 6.4. Rola Tołstoja w dziejach wychowania; Bibliografia; Rozdział 28. Szkolnictwo i wychowanie w Królestwie Polskim na początku drugiej połowy XIX w. ( Karol Poznański ); 1. Prace Wielopolskiego nad reformą szkolnictwa; 2. Główne założenia " Ustawy "; 3. Realizacja założeń " Ustawy "; 4. Upadek reformy szkolnej Wielkopolskiego; 5. Reorganizacja szkolnictwa elementarnego' 6. Rusyfikacja szkół średnich; 7. Losy szkolnictwa wyższego; Bibliografia; Rozdział 29. Dążenie do reformy szkolnictwa w Anglii ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Poglądy pedagogiczne Herberta Spencera; 1.1. Młodość Herberta Spencera; 1.2. Pierwsze prace; 1.3. Poglądy Spencera na wykształcenie; 1.4. Metody kształcenia; 1.5. Wychowanie moralne; 1.6. Poglądy Spencera na wychowanie fizyczne; 2. Reforma angielskiej oświaty elementarnej w 1870 r.; 2.1. Działalność Narodowej Ligii Wychowania; 2.2. Ustawa szkolna z 1870 r.; Bibliografia; Rozdział 30. Polityka oświatowa zjednoczonych Niemiec ( Karl Heine Günther ); 1. Dążenia oświatowe niemieckiego ruchu robotniczego" Kulturkampf " i działalność Falka; 2. " Zarządzenie ogólne "; 3. Dwa typy szkół; 4. Kierunki wychowania; Bibliografia; Rozdział 31. Szkolnictwo polskie pod zaborem pruskim u schyłku XIX w. i w początkach XX w.; 1. Polityka szkolna Prus na ziemiach polskich ( Stefan Truchim ); 1.1. Szkolnictwo elementarne; 1.2. Szkoły średnie i tajne organizacje młodzieży; 1.3. Szkolnictwo żeńskie; 1.4. Szkolnictwo zawodowe; 1.5. Myśl oświatowa poznańskich organiczników; 1.6. Społeczna akcja oświatowa; 2. Strajki szkolne w zaborze pruskim ( Ludwik Gomolec ); 2.1. Strajki szkolne 1901 r.; 2.2. Znaczenie wydarzeń wrzesińskich; 2.3. Powszechny strajk szkolny 1906-1907; 3. Walka o polskość oświaty na Górnym Śląsku ( Karol Poznański ); 3.1. Działalność Karola Miarki; Bibliografia; Rozdział 32. Rozwój oświaty w Galicji w okresie autonomii ( Eugenia Podgórska ); 1. Powstanie Rady Szkolnej Krajowej; 2. Praca nad rozwojem szkoły ludowej; 3. Wpływ ruchu robotniczego i ludowego; 4. Towarzystwo Nauczycieli Ludowych; 5. Początki nauczania pracy ręcznej ( Ignacy Szaniawski ); 6. Galicyjskie szkolnictwo średnie ( Eugenia Podgórska ); 7. Towarzystwo Nauczycieli Szkół Wyższych; 8. Szkolnictwo zawodowe; 9. Szkolnictwo wyższe; 10. Szkoły dla dzieci ukraińskich i żydowskich; 11. Polska myśl pedagogiczna w Galicji; 12. Społeczna działalność oświatowa; 13. Organizacje młodzieży galicyjskiej; Bibliografia; Rozdział 33. Powstanie nowoczesnego systemu oświaty we Francji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Projekty oświatowe partii republikańskiej; 2. Rola Ligi Nauczania; 3. Pierwsze próby laicyzacji oświaty; 4. Bezpłatność oświaty elementarnej; 5. Ustawa o obowiązku szkolnym i laicyzacji wychowania; 6. Akcja ustawodawcza i organizacyjna ministra Ferry'ego; 7. Rozwój szkolnictwa; Bibliografia; Rozdział 34. Szkoła i wychowanie w Rosji u schyłku XIX w. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Wpływ ruchu rewolucyjnego na oświatę ludową; 2. Sytuacja szkolnictwa średniego; 3. Wzrost fali rewolucyjnej; 4. Szkolnictwo wyższe; Bibliografia; Rozdział 35. Oświata i myśl pedagogiczna w Królestwie Polskim w ostatnich dziesięcioleciach XIX w.; 1. Stan szkolnictwa i główne idee ( Ryszard Wroczyński ); 1.1. Rola partii " Proletariat "; 2. Tajna oświata na wsi Królestwa Polskiego w drugiej połowie XIX w. ( Helena Brodowska ); 2.1. Nauczyciele tajnych szkółek; 2.2. Społeczna akcja oświatowa; 3. Rozwój myśli wychowawczej ( Ryszard Wroczyński ); 3.1. Pedagogiczny ruch wydawniczy; 3.2. Rozwój nauczania prywatnego; 4. Główni przedstawiciele myśli pedagogicznej ( Ryszard Wroczyński ); 4.1. Jan Władysław Dawid; 4.2. Główne dzieła Dawida; 4.3. Działalność Anieli Szycówny; 4.4. Rola Stanisława Karpowicza; Bibliografia; Rozdział 36. Wychowanie dziewcząt na ziemiach polskich u schyłku XIX w. ( Mieczysłąwa Dobrowolska ); 1. Próby konkretnych rozwiązań; 2. Wyższe studia kobiet; Bibliografia; Rozdział 37. Rozwój piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży w drugiej połowie XIX w. ( Izabela Lewańska ); 1. Powieści podróżniczo-przygodowe; 2. Rola twórczości Konopnickiej; Bibliografia; Rozdział 38. Rozwój szkolnictwa i oświaty w innych krajach słowiańskich ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Losy szkolnictwa czeskiego; 1.1. Początki wychowania przedszkolnego; 1.2. Reforma szkolna 1869 r.; 2. Szkolnictwo w Bułgarii; 3. Oświata w krajach południowych Słowian; 3.1. Pomoc Rosji; 3.2. Pomoc organizacji społecznych; Bibliografia; Rozdział 39. Początki uniwersytetów ludowych i uniwersytetów powszechnych ( Józef Miąso ); 1. Idee wychowawcze Mikołaja Grundtviga; 2. Pierwsze uniwersytety ludowe; 3. Geneza uniwersytetów powszechnych; 4. Rozwój uniwersytetów powszechnych; Bibliografia; Rozdział 40. Rozwój szkolnictwa zawodowego ( Józef Miąso ); 1. Rozwój politechnik; 2. Szkolnictwo zawodowe na ziemiach polskich; Bibliografia; Rozdział 41. Nowe kierunki w pedagogice u schyłku XIX w.; 1. Rozwój badań psychologicznych w drugiej połowie XIX i na początku XX w. ( Tadeusz Witwicki ); 2. Początki higieny szkolnej i wychowania zdrowotnego ( Maciej Demel );3. Początki nauczania pracy ręcznej ( Ignacy Szaniawski ); 3.1. Kierunki skandynawskie slajdu; 3.2. Gospodarcze i filantropijne motywy nauczania slajdu; 3.3. Nauczanie pracy ręcznej w szkole powszechnej; 4. Próby sformułowania podstaw pedagogiki naukowej ( Ryszard Wroczyński ); Bibliografia; Rozdział 42. Szkolnictwo i wychowanie w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej na przełomie XIX i XX w.; 1. Znaczenie rewolucji przemysłowej ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Wpływ rewolucji przemysłowej na wychowanie; 1.2. Stan szkolnictwa; 2. Główne założenia pedagogiki Johna Deweya i jego szkoły ( Ignacy Szaniewski ); 2.1. Pajdocentryzm szkoły Deweya; 2.2. Walka z herbartyzmem; 2.3. Braki pedagogiki Deweya; Bibliografia; Rozdział 43. Dążenie do reformy wychowania w Niemczech na przełomie XIX i XX w.; 1. Pedagogika reformy ( Karl Heine Günther ); 2. Koncepcja szkoły pracy Kerschensteinera ( Irena Szybik ); 2.1. Zadania wychowania szkolnego; Bibliografia; Rozdział 44. Oświata w Rosji w okresie rewolucji 1905 r. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Wybuch rewolucji; 2. Krytyka szkoły średniej; 3. Szkolnictwo elementarne; 4. Upadek rewolucji; Bibliografia; Rozdział 45. Wpływ rewolucji 1905 roku na rozwój ruchu oświatowego w Królestwie Polskim ( Ryszard Wroczyński ); 1. Przebieg ruchu strajkowego młodzieży; 2. Początki nauczycielskiego ruchu związkowego; 3. Ruch oświatowy; Bibliografia; Rozdział 46. Poglądy Ellen Key na wychowanie ( Tadeusz Mizia ); 1. Wychowanie dziecka w pierwszych latach życia; 2. Kształcenie dziecka; 3. Znaczenie Ellen Key; Bibliografia; Rozdział 47. Maria Montessori i jej system wychowania przedszkolnego ( Bella Handler ); 1. Meoda Montessori; 2. Praca wychowawcza; 3. Stosunek Montessori do Froebla; Bibliografia; Rozdział 48. Główne kierunki rozwoju oświaty XIX i początków XX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Szkoła elementarna; 2. Komuna Paryska i jej wpływ na oświatę; 3. Rozwój seminariów nauczycielskich; 4. Szkolnictwo zawodowe i oświata dorosłych; 5. Szkoła średnia ogólnokształcąca; 6. Demokratyzacja oświaty; 7 .Rozwój myśli pedagogicznej; Indeks nazwisk; Indeks rzeczowy; Spis ilustracji w tekście; Spis ilustracji na wkładkach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14626, W.14628, 14630, W.14631, W.14622, W.14623, 14627, W.14624, 14629, 14625, W.14632 (11 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37230 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej