Kurdybacha Łukasz
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(18)
Forma i typ
Książki
(18)
Dostępność
dostępne
(17)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(17)
Pracownia cymeliów
(1)
Autor
Sienkiewicz Henryk
(140)
Prus Bolesław
(101)
Żeromski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam
(92)
Orzeszkowa Eliza
(79)
Kurdybacha Łukasz
(18)
Krzyżanowski Julian
(60)
Słowacki Juliusz
(59)
Suchodolski Bogdan
(58)
Kraszewski Józef Ignacy
(57)
Lenin Włodzimierz
(54)
Dąbrowska Maria
(50)
Okoń Wincenty
(50)
Lenin W. I
(48)
Bogdanowicz Marta
(45)
Kolberg Oskar. Dzieła wszystkie
(45)
Kolberg Oskar
(44)
Wyka Kazimierz
(44)
Kupisiewicz Czesław
(42)
Wyspiański Stanisław
(41)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(39)
Markiewicz Henryk
(35)
Witwicki Władysław
(35)
Iwaszkiewicz Jarosław
(34)
Pigoń Stanisław
(34)
Śliwerski Bogusław
(34)
Kotarbiński Tadeusz
(33)
Pieter Józef
(32)
Rocławski Bronisław
(32)
Szekspir William
(32)
Fredro Aleksander
(30)
Nałkowska Zofia
(30)
Reymont Władysław St
(30)
Nowacki Tadeusz
(29)
Krasiński Zygmunt
(28)
Parandowski Jan
(28)
Szuman Stefan
(28)
Morcinek Gustaw
(27)
Sieroszewski Wacław
(27)
Conrad Joseph
(26)
Doroszewski Witold
(26)
Włodarski Ziemowit
(26)
Jałowiec Magdalena
(25)
Juszczyk Stanisław
(25)
Jastrun Mieczysław
(24)
Orkan Władysław
(24)
Wołoszynowa Lidia
(24)
Zapolska Gabriela
(24)
Brandys Kazimierz
(23)
Marks Karol
(23)
Prus Bolesław (Aleksander Głowacki)
(23)
Suchodolski Bodgan
(23)
Tuwim Julian
(23)
Korczak Janusz
(22)
Piszczek Maria
(22)
Zieliński Bronisław
(22)
Łobocki Mieczysław
(22)
Bunsch Karol
(21)
Kieniewicz Stefan
(21)
Kruszewski Krzysztof
(21)
Kujawa Ewa
(21)
Kurzyna Maria
(21)
Libera Zdzisław
(21)
Paszkowski Józef
(21)
Staff Leopold
(21)
Tatarkiewicz Władysław
(21)
Tomaszewski Tadeusz
(21)
Konopnicka Maria
(20)
Kozakiewicz Mikołaj
(20)
London Jack
(20)
Manteuffel Tadeusz
(20)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(20)
Szewczuk Włodzimierz
(20)
Wasilewska Wanda
(20)
Wyczesany Janina
(20)
Budzyk Kazimierz
(19)
Lem Stanisław
(19)
Molier
(19)
Pilecka Władysława
(19)
Szancer Jan Marcin
(19)
Żabiński Jan
(19)
Żukrowski Wojciech
(19)
Auderska Halina
(18)
Balzac [Honoré de]
(18)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(18)
Jakubowski Jan Zygmunt
(18)
Kallenbach Józef
(18)
Kasprowicz Jan
(18)
Matuszewski Ryszard
(18)
Norwid Cyprian Kamil
(18)
Semadeni Zbigniew
(18)
Skorupka Stanisław
(18)
Stankowski Adam
(18)
Szewczyk Wilhelm
(18)
Andrzejewski Jerzy
(17)
Arnold Stanisław
(17)
Baley Stefan
(17)
Bleja-Sosna Barbara
(17)
Górski Konrad
(17)
Jasienica Paweł
(17)
Rok wydania
1970 - 1979
(1)
1960 - 1969
(9)
1950 - 1959
(5)
1940 - 1949
(2)
1930 - 1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(18)
Język
polski
(18)
Temat
Oświata
(7)
Wychowanie
(6)
Pedagogika
(3)
oświata
(2)
Arianizm
(1)
Ateizm
(1)
Barok
(1)
Edukacja
(1)
Komisja Edukacji narodowej
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura polska a społeczeństwo
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczanie polskiego
(1)
Nauczyciel
(1)
Niemcy
(1)
Polska
(1)
Spasowski, Władysław
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Szkolnictwo
(1)
Szkoły świeckie
(1)
Teoria wychowania i nauczania
(1)
Wielka Brytania
(1)
oświata kościelna
(1)
pedagogika
(1)
wychowanie
(1)
18 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.712 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa - Łukasz KurdybachaCzęść 1. Epoka ustrojów pierwotnych ( Zbigniew Nankowski ): Rozdział 1. Wychowanie u ludów pierwotnych; 1. Pierwociny wychowania w okresie hordy pierwotnej; 2. Wychowanie w okresie ustroju rodowego; 3. Wychowane w okresie demokracji wojskowej; Bibliografia; Część 2. Wychowanie w ustroju niewolniczym: Rozdział 2. Starożytny Wschód; 1. Oświata i wychowanie w starożytnych Chinach ( Zbigniew Nankowski ); 1.1. Wychowanie w okresie dynastii Czou; 1.2. Wychowanie przeciwko decentralizacji; 1.3. Postulaty wychowawcze Konfucjusza; 1.4. Rozwój szkolnictwa państwowego; 1.5. System egzaminów państwowych; 2. Wychowanie w starożytnym Egipcie ( Łukasz Kurdybacha ); 2.1. Kształcenie zawodowe; 2.2. Etapy rozwoju oświaty egipskiej; 3. Wychowanie w Asyrii i Babilonii ( Łukasz Kurdybacha ); 3.1. Szkolnictwo Sumerów; 3.2. System szkolny w Babilonii; 4. Wychowanie starożytnych Żydów ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Walka z wpływami hellenizmu; 4.2. Metody nauczania; Bibliografia; Rozdział 3. Starożytna Grecja ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Wychowanie w Sparcie; 1.1. Dwa okresy historii wychowania w Sparcie; 1.2. Spartańska organizacja wychowania państwowego; 2. Wychowanie w Atenach; 2.1. Wychowanie w okresie demokracji ateńskiej; 3. Pedagogika sofistów; 3.1. Program sofistów; 3.2. Wychowanie dla życia politycznego; 4. Sokrates; 4.1. Metoda nauczania; 5. Poglądy pedagogiczne Platona; 5.1. Koncepcja idealnego państwa; 5.2. System wychowawczy Platona; 5.3. Wychowanie szkolne; 5.4. Efebia i studia; 6. Poglądy pedagogiczne Arystotelesa; 6.1. Arystoteles a Platon; 6.2. Trzy rodzaje duszy i trzy aspekty wychowania; 6.3. Wychowanie pod opieką państwa; 6.4. Teoria uczenia się; 6.5. Główne cele wychowania; 6.6. Wychowanie w okresie hellenizmu; 6.7. Cechy hellenistycznej oświaty; 6.8. Organizacja szkoły; 6.9. Działalność Sokratesa; 6.10. Powstanie starożytnych uniwersytetów; 6.11. Upadek filozofii; 6.12. Nauki przyrodnicze; Bibliografia; Rozdział 4. Starożytny Rzym ( Stefan Truchim ); 1. Wychowanie w początkach republiki; 1.1. Wychowanie domowe; 1.2. Praca wychowawcza Katona; 2. Działalność szkół elementarnych; 3. Wychowanie rzymskie pod koniec ustroju republikańskiego; 3.1. Narodziny szkół średnich i ich program; 3.2. Program rzymskiej szkoły średniej; 3.3. Reakcja przeciwko kulturze hellenistycznej; 3.4. Instytucja pedagogów; 3.5. Kształcenie kobiet; 4. Początki rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Poglądy Cycerona na wychowanie; 4.2. Myśl pedagogiczna innych pisarzy; 5. Wychowanie i szkolnictwo rzymskie w okresie cesarstwa; 5.1. Szkolnictwo elementarne; 5.2. Szkolnictwo średnie; 5.3. Szkoły retoryczne; 6. Stosunek cesarzy rzymskich do oświaty; 6.1. Juliusz Cezar i August a sprawy oświatowe; 6.2. Polityka szkolna Wespazjana i Hadriana; 6.3. Organizacja szkolnictwa za czasów Antoninusa Piusa i Marka Aureliusza; 6.4. Poprawa sytuacji materialnej szkół za Dioklecjana i Gracjana; 6.5. Konstantyn Wielki i powstanie uniwersytetu w Konstantynopolu; 7. Marek Fabiusz Kwintylian; 7.1. Koncepcja kształcenia domowego; 7.2. Krytyka kształcenia domowego; 7.3. Nauczanie i wychowanie w szkole publicznej; 7.4. Zadania szkoły średniej; 7.5. Kształcenie w szkole retorycznej; 8. Poglądy wychowawcze Plutarcha; 8.1. Wychowanie fizyczne; 9. Pierwotne chrześcijańskiej wobec szkoły i oświaty ( Łukasz Kurdybacha ); 9.1. Stosunek pierwszych pisarzy chrześcijańskich do wiedzy; 9.2. Powstanie szkoły aleksandryjskiej i jej działalności; 9.3. Chrześcijaństwo wobec szkół rzymskich w IV wieku; 9.4. Próby pojednania chrześcijaństwa zachodniego z nauką starożytnych; 9.5. Stosunek św. Augustyna do wiedzy świeckiej; 9.6. Marcjan Capella i jego podręcznik; Bibliografia; Część 3. Wychowanie w epoce feudalnej: Rozdział 5. Szkolnictwo świeckie wieków średnich ( Stefan Truchim ); 1. Stan szkolnictwa po upadku zachodniego cesarstwa rzymskiego; 2. Działalność szkół irlandzkich i ich charakter; 3. Rozwój szkolnictwa w państwie Karola Wielkiego; 3.1. Szkoła pałacowa; 3.2. Próba organizowania oświaty powszechnej; 3.3. Zabiegi Teodulfa wokół rozbudowy szkół; 4. Kontynuatorzy myśli oświatowej Karola Wielkiego; Rozdział 6. Rozwój oświaty kościelnej wieków średnich ( Łukasz Kurdybach ); 1. Powstanie szkół klasztornych; 2. Działalność Kassiodora; 3. Niechęć Grzegorza Wielkiego do wiedzy; 4. Działalność Izydora z Sewilli; 5. Próby zorganizowania szkół kościelnych; 6. Szkoły katedralne; 7. Szkoły parafialne; 8. Losy szkół klasztornych; 9. Kościelny monopol nauczania; 10. Średniowieczne metody nauczania i wychowania szkół kościelnych; 11. Program nauczania; 12. Quadrivium; Rozdział 7. Mieszczańskie ambicje oświatowe ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Przemiany w życiu społecznym i ekonomicznym; 1.1. Początki szkolnictwa mieszczańskiego; 1.2. Szkoły mieszczańskie w Anglii; 1.3. Dążenia mieszczaństwa niemieckiego do własnego szkolnictwa; 2. Nowe prądy oświatowe we Francji; 2.1. Rola dialektyki; 2.2. Działalność Abelarda; Rozdział 8. Powstanie uniwersytetów ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Walka uczonych paryskich o wolność nauczania; 2. Początki uniwersytetu bolońskiego; 3. Organizowanie się uniwersytetu paryskiego; 4. Powstanie uniwersytetów w Anglii; 5. Opanowanie uniwersytetu paryskiego przez kler; 6. Tomasz z Akwinu i scholastyka; 7. Znaczenie scholastyki; Rozdział 9. Wychowanie rycerskie i rzemieślnicze ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Cele i formy wychowania rycerskiego; 2. Kształcenie rzemieślników; Bibliografia; Rozdział 10. Oświata na Rusi Kijowskiej ( W. Z. Smirnow ); Bibliografia; Rozdział 11. Rozwój szkolnictwa w Polsce średniowiecznej ( Józef Skoczek ); 1. Pierwsze szkoły katedralne; 1.1. Powstanie szkół parafialnych; 2. Polska szkoła średniowieczna; 2.1. Programy szkół; 2.2. Lektura szkolna; 2.3. Nauczyciele; 2.4. Życie żaków; 3. Powstanie uniwersytetu krakowskiego; 3.1.Organizacja uniwersytetu; 3.2. Odbudowa uniwersytetu krakowskiego; 3.3. Nowe zadania uniwersytetu krakowskiego; Bibliografia; Rozdział 12. Wychowanie i szkolnictwo w okresie Odrodzenia ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Podłoże włoskiego renesansu; 1.1. Życie polityczne Włoch; 1.2. Franciszek Petrarka; 2. Początki pedagogiki renesansowej; 3. Działalność pedagogiczna Guanina z Werony; 3.1. Nowy program nauczania; 4. Szkoła Vittorino da Feltre; 4.1. Szkoła w Mantui; 4.2. Metody nauczania; 5. Główne kierunki humanistycznej teorii wychowania; 5.1. Poglądy naśladowców Vergeria; 6. Regres kultury i pedagogiki włoskiego renesansu; 7. Pedagogika renesansowa w Anglii; 7.1. Początki humanizmu w Anglii; 7.2. Reforma oświaty; 8. Poglądy pedagogiczne Tomasz More'a; 8.1. Działalność Tomasza More'a; 8.2. Idee społeczne " Utopii "; 8.3. Komunizm " Utopii "; 8.4. Wychowanie na wyspie Utopii; 8.5. Wychowanie moralne; 9. Tomasz Elyot; 10. Niderlandzka myśl pedagogiczna; 10.1. Bracia Wspólnego Życia; 11. Erazm z Rotterdamu; 11.1. Program szkoły średniej; 11.2. Poglądy na wychowanie; 12. Poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa; 12.1. Krytyka średniowiecznej kultury przez Vivesa; 12.2. System pedagogiczny Vivesa; 12.3. Wskazania dydaktyczne i psychologiczne Vivesa; 12.4. Rewizja programu; 13. Pedagogika w okresie Humanizmu we Francji; 14. Myśl pedagogiczna Franciszek Rabelais'ego; 14.1. Krytyka wychowania scholastycznego; 14.2. Nowe wychowanie; 15. Piotr Ramus; 15.1. O nowy program nauczania; 15.2. Projekt reformy Sorbony; Bibliografia; Rozdział 13. Rola reformacji i kontrreformacji w dziejach oświaty ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Znaczenie Lutra w dziejach wychowania; 1.1. Ideologia reformacji niemieckiej; 1.2. Stosunek Lutra do oświaty; Luter wobec oświaty ludu; 2. Działalność Filipa Melanchtona; 3. Myśl pedagogiczna Jana Sturma; 4. Powstanie szkół kalwińskich; 4.1. Stosunek Kalwina do oświaty; 4.2. Program gimnazjum w Genewie; 5. Szkolnictwo jezuickie; 5.1. " Ratio studiorum "; 5.2. Rozbieżność poglądów na pedagogikę jezuitów; 5.3. Stosunek jezuitów do kultury humanistycznej; 5.4. Metody nauczania i wychowania; Bibliografia; Rozdział 14. Wychowanie i szkolnictwo w Polsce w okresie Odrodzenia ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Stosunek społeczeństwa do szkół i nauki; 2. Rozwój i reorganizacja szkół; 3. Niepowodzenia polskiej oświaty czasów Odrodzenia; 4. Stanowisko Mikołaja Reja; 5. Uniwersytet krakowski; 6. Akademia Lubrańskiego; 7. Wyjazdy na studia zagraniczne; Rozdział 15. Wychowanie i szkolnictwo w Polsce w okresie reformacji; 1. Stosunek reformacji polskiej do oświaty ( Łukasz Kurdybacha ); 2. Gimnazjum w Elblągu ( Kazimierz Kubik ); 3. Gdańskie gimnazjum akademickie ( Kazimierz Kubik ); 3.1. Program kursów akademickich; 3.2. Nauczanie języka polskiego; 3.3. Polskie szkoły prywatne; 4. Gimnazjum akademickie w Toruniu ( Stanisław Tync ); 4.1. Śmiałe plany oświatowe; 4.2. Wzloty i upadki; 5. Szkolnictwo kalwińskie w Polsce; 5.1. Reforma gimnazjum pińczowskiego; 5.2. Rola języka polskiego; 5.3. Organizacja gimnazjum; Rozdział 16. Początki polskiej teorii pedagogicznej ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Poglądy wychowawcze Szymona Mariciusa; 1.1. Rola wykształcenia w społeczeństwie; 1.2. Organizacja szkolnictwa; 1.3. Akademia Krakowska; 1.4. Program studiów; 2. Poglądy Andrzeja Frycza Modrzewskiego na wychowanie; 2.1. Ideologia Modrzewskiego; 2.2. Krytyka starego wychowania; 2.3. Wychowanie moralne; 2.4. Konieczność opieki państwa nad szkołami; 2.5. Program nauczania; 3. Pierwszy poradnik wychowawczy dla rodziców; 3.1. Główne cele Glicznera; 3.2. Praktyczne rady dla rodziców; Rozdział 17. Oświata w Polsce w okresie kontrreformacji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Szkolnictwo jezuickie w Polsce; 1.1. Taktyka jezuitów w Polsce; 1.2. Dodatnie i ujemne cechy kolegiów jezuickich w Polsce; 2. Walka uniwersytetu krakowskiego z jezuitami; 3. Powstanie uniwersyteckiej szkoły średniej; 3.1. Wzmożenie walki jezuitów z Akademią Krakowską; 4. Akademia zamojska i jej popularność; 4.1. Program nauczania Akademii; 4.2. Wpływ Akademii Zamojskich; 5. Niechęć postępowej szlachty do szkoły jezuickiej; 6. Kontrreformacyjne szkolnictwo parafialne; 6.1. Miejskie szkoły parafialne; 6.2. Szkoły parafialne na wsi; 6.3. Powolny upadek wiejskich szkół parafialnych; 7. Poglądy pedagogiczne Sebastiana Petrycego z Pilzna ( Józef Miąso ); 7.1. Ograniczoność idei Petrycego; 7.2. Opieka państwa nad szkolnictwem; 7.3. Wychowanie moralne i fizyczne; 7.4. Program wykształcenia; Rozdział 18. Szkolnictwo ariańskie ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Szkoła Wojciecha z Kalisza w Lewartowie; 1.1. Praktyczny program nauczania; 2. Gimnazjum w Rakowie; 2.1. Nauczanie etyki; 2.2. Wychowanie w Rakowie; Bibliografia; Część 4. Pedagogika początków kapitalizmu: Rozdział 19. Pedagogika rodzącej się burżuazji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Tomasz Campanella i jego utopia; 1.1. Idee społeczne " Państwa Słońca "; 1.2. Poglądy na wychowanie; 2. Utopia Jana Walentego Andreaego; 2.1. Program nauczania; 3. Rola Franciszka Bacona w dziejach wychowania; 3.1. Konieczność nowego programu nauczania; 4. Znaczeni Kartezjusza w historii wychowania; 4.1. Cztery reguły Kartezjusza; 5. Wolfgang Ratke ( Bella Sandler ); 5.1. Niepowodzenia Ratkego; 5.2. Zasady dydaktyki Ratkego; 6. System pedagogiczny Jana Amosa Komeńskiego ( Łukasz Kurdybacha ); 6.1. Studia Komeńskiego; 6.2. Działalność Komeńskiego w Polsce; 6.3. Cele " Pansofii "; 6.4. " Drzwi języków "; 6.5. Organizacja i program wychowania; 6.6. Program szkoły ojczystego języka; 6.7. Szkoła średnia; 6.8. Dydaktyka Komeńskiego; 6.9. Inne prace Komeńskiego; 7. Gimnazjum Opalińskich w Sierakowie; 7.1. Program gimnazjum w Sierakowie; Bibliografia; Rozdział 20. Pedagogika angielskiej rewolucji burżuazyjnej ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Dążenie do powszechności i zeświecczenia oświaty; 1.1. Działalność Samuela Hartliba; 2. Projekt Johna Miltona i Williama Petty'ego; 2.1. Projekt William Petty'ego; 3. Poszukiwanie nowych rozwiązań; 3.1. Nacisk opinii publicznej na parlament; 4. Poglądy Gerarda Winstanleya; 4.1. Wychowanie przez pracę; 4.2. Niedzielna oświata dorosłych; 5. Regres oświatowych idei rewolucyjnych; 5.1. Wychowanie prywatne; 5.2. Upadek oświaty i szkół; 6. Jon Locke; 6.1. Teoria wrodzonych idei; 6.2. Stosunek Locke'a do oświaty ludu; 6.3. Wychowanie gentlemana; 6.4. Wychowanie fizyczne; 6.5. Wykształcenie gentlemana; 7. Idee oświatowe Johna Bellersa; Bibliografia; Rozdział 21. Szkolnictwo elementarne krajów katolickich ( Łukasz kurdybacha ); Bibliografia; Rozdział 22. Reformy oświatowe Piotra Wielkiego ( W. Z. Smirnow ); 1. Rozwój oświaty na Rusi do końca XVII wieku; 2. Działalność Piotra Wielkiego; 2.1. Szkoły ogólnokształcące; 2.2. Rola Tatiszczewa; 2.3. Działalność Łomonowosowa; Bibliografia; Rozdział 23. Okres reform wychowania w Polsce; 1. Kultura i szkolnictwo w czasach saskich ( Jadwiga Lechicka ); 1.1. Szkolenie średnie czasów saskich; 1.2. Szkolnictwo wyższe i parafialne; 2. Pomorskie szkoły luterańskie ( Kazimierz Kubik ); 3. Kolegium teatynów w Warszawie ( Łukasz Kurdybacha ); 4. Szkoła rycerska Stanisława Leszczyńskiego w Lunéville ( MieczysławaMitera-Dobrowolska ); 5. Reforma Stanisława Konarskiego ( Łukasz Kurdybacha ); 5.1. Collegium Nobilium; 5.2. Program nauczania Collegium Nobilium; 5.3. Reforma kolegiów pijarskich; 5.4. Troska Konarskiego o nauczycieli; Bibliografia; Rozdział 24. Idee pedagogiczne francuskiego oświecenia; 1. Dążenie do laicyzacji oświaty we Francji XVIII wieku ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Niechęć do szkół jezuickich; 2. Idee la Chalotais; 2.1. Krytyka wychowanie jezuickiego; 2.2. Konieczność upaństwowienia szkolnictwa; 2.3. Plan Rollanda; 3. Pedagogika francuskiego naturalizmu ( Jan Legowicz ); 3.1. Rousseau - teoretykiem naturalnego wychowania człowieka; 3.2. Filozofia Rousseau; 3.3. Poglądy Rousseau na wychowanie; 3.4. Okres dzieciństwa; 3.5. Okres kształcenia umysłu; 3.6. Wychowanie społeczno-ideowe; 3.7. Wychowanie kobiety; 3.8. Znaczenie Rousseau; 4. Materialistyczne poglądy Klaudiusza Helwecjusza na wychowanie ( Jan Legowicz ); 4.1. Podstawowe założenia filozofii Helwecjusza; 4.2. Elementy teorii wychowania w dziełach Helwecjusza; 4.3. Historyczne losy poglądów pedagogicznych Helwecjusza; 3. Materialistyczne i świeckie koncepcje pedagogiczne Holbacha; 3.1. Główne założenia filozofii Holbacha; 3.2. Poglądy Holbacha na wychowanie; 3.3. Rola wychowania intelektualnego; 3.4. Cele wychowania; Bibliografia; Rozdział 25. Reformy szkolnictwa ludowego na ziemiach niemieckich i austriackich ( Miachał Cieśla ); 1. Szkoły ludowe w Niemczech; 1.1. Sytuacja materialna szkolnictwa; 1.2. Działalność Rochowa; 2. Reforma szkół ludowych w Austrii; Bibliografia; Rozdział 26. Akademia szlachecka Korpusu Kadetów w Warszawie ( Mieczysława Mitera-Dobrowolska ); 1. Powstanie Szkoły Rycerskiej; 2. Program nauczania; 3. Wychowanie obywatelskie; Bibliografia; Rozdział 27. Komisja Edukacji Narodowej ( Mieczysława Mitera-Dobrowolska ); 1. Powstanie i zadania Komisji; 1.1. Członkowie Komisji; 1.2. Projekty; 2. Zarys działalności Komisji Edukacji Narodowej; 2.1. Etap pierwszy; 2.2. Etap drugi; 2.3. Etap trzeci; 3. Działalność Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych; 3.1. Prace nad podręcznikami; 3.2. Wizytacja szkół; 3.3. Ustawy Komisji Edukacji Narodowej; 4. Reforma szkół głównych; 4.1. Reforma Akademii Krakowskiej; 4.2. Reforma Akademii Wileńskiej; 4.3. Stan akademicki; 4.4. Kształcenie nauczycieli; 5. Podjęcie hasła oświaty ludu; 5.1. Próby rozbudowy szkół parafialnych; 5.2. Elementarz dla szkół parafialnych; 5.3. " Powinności nauczyciela "; 6. Wysiłki rozwiązania sprawy edukacji dziewcząt; 6.1. Niechęć społeczeństwa szlacheckiego; 7. Walka o język narodowy w szkole; 7.1. Gramatyka Kopczyńskiego; 7.2. Rola retoryki; 8. O nowe oblicze szkoły; 8.1. Nowe metody nauczania; 9. Komisja Edukacji Narodowej w świetle współczesnych jej opinii; Bibliografia; Rozdział 28. Pedagogika niemieckich filantropistów ( Miachał Cieśla ); 1. Działalność Basedowa; 2. Wpływ filantropistów; Bibliografia; Rozdział 29. Oświata i szkolnictwo w Rosji drugiej połowy XVIII wieku ( W. Z. Smirnow ); 1. Losy dzieła Piotra Wielkiego; 2. Początki szkolnictwa żeńskiego; 3. Szkolnictwo dla ludu; 4. Działalność Nowikowa; 5. Poglądy Radiszczewa na wychowanie; 6. Rola wychowania; Bibliografia; Rozdział 30. Francuska myśl pedagogiczna w okresie rewolucji burżuazyjnej ( Irena Szybik ); 1. Projekt Mirabeau; 2. Projekt Talleyranda; 3. Projekt Condorceta; 4. Projekt Lepeletiera; 5. Cofanie się postępowych idei oświatowych; Bibliografia; Indeks nazwisk; Spis ilustracji w tekście; Spis ilustracji na wkładkach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.7664, W.7670, 7662, 7671, W.7665, W.7668 (6 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa - Łukasz KurdybachaCzęść 1. Epoka ustrojów pierwotnych ( Zbigniew Nankowski ): Rozdział 1. Wychowanie u ludów pierwotnych; 1. Pierwociny wychowania w okresie hordy pierwotnej; 2. Wychowanie w okresie ustroju rodowego; 3. Wychowane w okresie demokracji wojskowej; Bibliografia; Część 2. Wychowanie w ustroju niewolniczym: Rozdział 2. Starożytny Wschód; 1. Oświata i wychowanie w starożytnych Chinach ( Zbigniew Nankowski ); 1.1. Wychowanie w okresie dynastii Czou; 1.2. Wychowanie przeciwko decentralizacji; 1.3. Postulaty wychowawcze Konfucjusza; 1.4. Rozwój szkolnictwa państwowego; 1.5. System egzaminów państwowych; 2. Wychowanie w starożytnym Egipcie ( Łukasz Kurdybacha ); 2.1. Kształcenie zawodowe; 2.2. Etapy rozwoju oświaty egipskiej; 3. Wychowanie w Asyrii i Babilonii ( Łukasz Kurdybacha ); 3.1. Szkolnictwo Sumerów; 3.2. System szkolny w Babilonii; 4. Wychowanie starożytnych Żydów ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Walka z wpływami hellenizmu; 4.2. Metody nauczania; Bibliografia; Rozdział 3. Starożytna Grecja ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Wychowanie w Sparcie; 1.1. Dwa okresy historii wychowania w Sparcie; 1.2. Spartańska organizacja wychowania państwowego; 2. Wychowanie w Atenach; 2.1. Wychowanie w okresie demokracji ateńskiej; 3. Pedagogika sofistów; 3.1. Program sofistów; 3.2. Wychowanie dla życia politycznego; 4. Sokrates; 4.1. Metoda nauczania; 5. Poglądy pedagogiczne Platona; 5.1. Koncepcja idealnego państwa; 5.2. System wychowawczy Platona; 5.3. Wychowanie szkolne; 5.4. Efebia i studia; 6. Poglądy pedagogiczne Arystotelesa; 6.1. Arystoteles a Platon; 6.2. Trzy rodzaje duszy i trzy aspekty wychowania; 6.3. Wychowanie pod opieką państwa; 6.4. Teoria uczenia się; 6.5. Główne cele wychowania; 6.6. Wychowanie w okresie hellenizmu; 6.7. Cechy hellenistycznej oświaty; 6.8. Organizacja szkoły; 6.9. Działalność Sokratesa; 6.10. Powstanie starożytnych uniwersytetów; 6.11. Upadek filozofii; 6.12. Nauki przyrodnicze; Bibliografia; Rozdział 4. Starożytny Rzym ( Stefan Truchim ); 1. Wychowanie w początkach republiki; 1.1. Wychowanie domowe; 1.2. Praca wychowawcza Katona; 2. Działalność szkół elementarnych; 3. Wychowanie rzymskie pod koniec ustroju republikańskiego; 3.1. Narodziny szkół średnich i ich program; 3.2. Program rzymskiej szkoły średniej; 3.3. Reakcja przeciwko kulturze hellenistycznej; 3.4. Instytucja pedagogów; 3.5. Kształcenie kobiet; 4. Początki rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Poglądy Cycerona na wychowanie; 4.2. Myśl pedagogiczna innych pisarzy; 5. Wychowanie i szkolnictwo rzymskie w okresie cesarstwa; 5.1. Szkolnictwo elementarne; 5.2. Szkolnictwo średnie; 5.3. Szkoły retoryczne; 6. Stosunek cesarzy rzymskich do oświaty; 6.1. Juliusz Cezar i August a sprawy oświatowe; 6.2. Polityka szkolna Wespazjana i Hadriana; 6.3. Organizacja szkolnictwa za czasów Antoninusa Piusa i Marka Aureliusza; 6.4. Poprawa sytuacji materialnej szkół za Dioklecjana i Gracjana; 6.5. Konstantyn Wielki i powstanie uniwersytetu w Konstantynopolu; 7. Marek Fabiusz Kwintylian; 7.1. Koncepcja kształcenia domowego; 7.2. Krytyka kształcenia domowego; 7.3. Nauczanie i wychowanie w szkole publicznej; 7.4. Zadania szkoły średniej; 7.5. Kształcenie w szkole retorycznej; 8. Poglądy wychowawcze Plutarcha; 8.1. Wychowanie fizyczne; 9. Pierwotne chrześcijańskiej wobec szkoły i oświaty ( Łukasz Kurdybacha ); 9.1. Stosunek pierwszych pisarzy chrześcijańskich do wiedzy; 9.2. Powstanie szkoły aleksandryjskiej i jej działalności; 9.3. Chrześcijaństwo wobec szkół rzymskich w IV wieku; 9.4. Próby pojednania chrześcijaństwa zachodniego z nauką starożytnych; 9.5. Stosunek św. Augustyna do wiedzy świeckiej; 9.6. Marcjan Capella i jego podręcznik; Bibliografia; Część 3. Wychowanie w epoce feudalnej: Rozdział 5. Szkolnictwo świeckie wieków średnich ( Stefan Truchim ); 1. Stan szkolnictwa po upadku zachodniego cesarstwa rzymskiego; 2. Działalność szkół irlandzkich i ich charakter; 3. Rozwój szkolnictwa w państwie Karola Wielkiego; 3.1. Szkoła pałacowa; 3.2. Próba organizowania oświaty powszechnej; 3.3. Zabiegi Teodulfa wokół rozbudowy szkół; 4. Kontynuatorzy myśli oświatowej Karola Wielkiego; Rozdział 6. Rozwój oświaty kościelnej wieków średnich ( Łukasz Kurdybach ); 1. Powstanie szkół klasztornych; 2. Działalność Kassiodora; 3. Niechęć Grzegorza Wielkiego do wiedzy; 4. Działalność Izydora z Sewilli; 5. Próby zorganizowania szkół kościelnych; 6. Szkoły katedralne; 7. Szkoły parafialne; 8. Losy szkół klasztornych; 9. Kościelny monopol nauczania; 10. Średniowieczne metody nauczania i wychowania szkół kościelnych; 11. Program nauczania; 12. Quadrivium; Rozdział 7. Mieszczańskie ambicje oświatowe ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Przemiany w życiu społecznym i ekonomicznym; 1.1. Początki szkolnictwa mieszczańskiego; 1.2. Szkoły mieszczańskie w Anglii; 1.3. Dążenia mieszczaństwa niemieckiego do własnego szkolnictwa; 2. Nowe prądy oświatowe we Francji; 2.1. Rola dialektyki; 2.2. Działalność Abelarda; Rozdział 8. Powstanie uniwersytetów ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Walka uczonych paryskich o wolność nauczania; 2. Początki uniwersytetu bolońskiego; 3. Organizowanie się uniwersytetu paryskiego; 4. Powstanie uniwersytetów w Anglii; 5. Opanowanie uniwersytetu paryskiego przez kler; 6. Tomasz z Akwinu i scholastyka; 7. Znaczenie scholastyki; Rozdział 9. Wychowanie rycerskie i rzemieślnicze ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Cele i formy wychowania rycerskiego; 2. Kształcenie rzemieślników; Bibliografia; Rozdział 10. Oświata na Rusi Kijowskiej ( W. Z. Smirnow ); Bibliografia; Rozdział 11. Rozwój szkolnictwa w Polsce średniowiecznej ( Józef Skoczek ); 1. Pierwsze szkoły katedralne; 1.1. Powstanie szkół parafialnych; 2. Polska szkoła średniowieczna; 2.1. Programy szkół; 2.2. Lektura szkolna; 2.3. Nauczyciele; 2.4. Życie żaków; 3. Powstanie uniwersytetu krakowskiego; 3.1.Organizacja uniwersytetu; 3.2. Odbudowa uniwersytetu krakowskiego; 3.3. Nowe zadania uniwersytetu krakowskiego; Bibliografia; Rozdział 12. Wychowanie i szkolnictwo w okresie Odrodzenia ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Podłoże włoskiego renesansu; 1.1. Życie polityczne Włoch; 1.2. Franciszek Petrarka; 2. Początki pedagogiki renesansowej; 3. Działalność pedagogiczna Guanina z Werony; 3.1. Nowy program nauczania; 4. Szkoła Vittorino da Feltre; 4.1. Szkoła w Mantui; 4.2. Metody nauczania; 5. Główne kierunki humanistycznej teorii wychowania; 5.1. Poglądy naśladowców Vergeria; 6. Regres kultury i pedagogiki włoskiego renesansu; 7. Pedagogika renesansowa w Anglii; 7.1. Początki humanizmu w Anglii; 7.2. Reforma oświaty; 8. Poglądy pedagogiczne Tomasz More'a; 8.1. Działalność Tomasza More'a; 8.2. Idee społeczne " Utopii "; 8.3. Komunizm " Utopii "; 8.4. Wychowanie na wyspie Utopii; 8.5. Wychowanie moralne; 9. Tomasz Elyot; 10. Niderlandzka myśl pedagogiczna; 10.1. Bracia Wspólnego Życia; 11. Erazm z Rotterdamu; 11.1. Program szkoły średniej; 11.2. Poglądy na wychowanie; 12. Poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa; 12.1. Krytyka średniowiecznej kultury przez Vivesa; 12.2. System pedagogiczny Vivesa; 12.3. Wskazania dydaktyczne i psychologiczne Vivesa; 12.4. Rewizja programu; 13. Pedagogika w okresie Humanizmu we Francji; 14. Myśl pedagogiczna Franciszek Rabelais'ego; 14.1. Krytyka wychowania scholastycznego; 14.2. Nowe wychowanie; 15. Piotr Ramus; 15.1. O nowy program nauczania; 15.2. Projekt reformy Sorbony; Bibliografia; Rozdział 13. Rola reformacji i kontrreformacji w dziejach oświaty ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Znaczenie Lutra w dziejach wychowania; 1.1. Ideologia reformacji niemieckiej; 1.2. Stosunek Lutra do oświaty; Luter wobec oświaty ludu; 2. Działalność Filipa Melanchtona; 3. Myśl pedagogiczna Jana Sturma; 4. Powstanie szkół kalwińskich; 4.1. Stosunek Kalwina do oświaty; 4.2. Program gimnazjum w Genewie; 5. Szkolnictwo jezuickie; 5.1. " Ratio studiorum "; 5.2. Rozbieżność poglądów na pedagogikę jezuitów; 5.3. Stosunek jezuitów do kultury humanistycznej; 5.4. Metody nauczania i wychowania; Bibliografia; Rozdział 14. Wychowanie i szkolnictwo w Polsce w okresie Odrodzenia ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Stosunek społeczeństwa do szkół i nauki; 2. Rozwój i reorganizacja szkół; 3. Niepowodzenia polskiej oświaty czasów Odrodzenia; 4. Stanowisko Mikołaja Reja; 5. Uniwersytet krakowski; 6. Akademia Lubrańskiego; 7. Wyjazdy na studia zagraniczne; Rozdział 15. Wychowanie i szkolnictwo w Polsce w okresie reformacji; 1. Stosunek reformacji polskiej do oświaty ( Łukasz Kurdybacha ); 2. Gimnazjum w Elblągu ( Kazimierz Kubik ); 3. Gdańskie gimnazjum akademickie ( Kazimierz Kubik ); 3.1. Program kursów akademickich; 3.2. Nauczanie języka polskiego; 3.3. Polskie szkoły prywatne; 4. Gimnazjum akademickie w Toruniu ( Stanisław Tync ); 4.1. Śmiałe plany oświatowe; 4.2. Wzloty i upadki; 5. Szkolnictwo kalwińskie w Polsce; 5.1. Reforma gimnazjum pińczowskiego; 5.2. Rola języka polskiego; 5.3. Organizacja gimnazjum; Rozdział 16. Początki polskiej teorii pedagogicznej ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Poglądy wychowawcze Szymona Mariciusa; 1.1. Rola wykształcenia w społeczeństwie; 1.2. Organizacja szkolnictwa; 1.3. Akademia Krakowska; 1.4. Program studiów; 2. Poglądy Andrzeja Frycza Modrzewskiego na wychowanie; 2.1. Ideologia Modrzewskiego; 2.2. Krytyka starego wychowania; 2.3. Wychowanie moralne; 2.4. Konieczność opieki państwa nad szkołami; 2.5. Program nauczania; 3. Pierwszy poradnik wychowawczy dla rodziców; 3.1. Główne cele Glicznera; 3.2. Praktyczne rady dla rodziców; Rozdział 17. Oświata w Polsce w okresie kontrreformacji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Szkolnictwo jezuickie w Polsce; 1.1. Taktyka jezuitów w Polsce; 1.2. Dodatnie i ujemne cechy kolegiów jezuickich w Polsce; 2. Walka uniwersytetu krakowskiego z jezuitami; 3. Powstanie uniwersyteckiej szkoły średniej; 3.1. Wzmożenie walki jezuitów z Akademią Krakowską; 4. Akademia zamojska i jej popularność; 4.1. Program nauczania Akademii; 4.2. Wpływ Akademii Zamojskich; 5. Niechęć postępowej szlachty do szkoły jezuickiej; 6. Kontrreformacyjne szkolnictwo parafialne; 6.1. Miejskie szkoły parafialne; 6.2. Szkoły parafialne na wsi; 6.3. Powolny upadek wiejskich szkół parafialnych; 7. Poglądy pedagogiczne Sebastiana Petrycego z Pilzna ( Józef Miąso ); 7.1. Ograniczoność idei Petrycego; 7.2. Opieka państwa nad szkolnictwem; 7.3. Wychowanie moralne i fizyczne; 7.4. Program wykształcenia; Rozdział 18. Szkolnictwo ariańskie ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Szkoła Wojciecha z Kalisza w Lewartowie; 1.1. Praktyczny program nauczania; 2. Gimnazjum w Rakowie; 2.1. Nauczanie etyki; 2.2. Wychowanie w Rakowie; Bibliografia; Część 4. Pedagogika początków kapitalizmu: Rozdział 19. Pedagogika rodzącej się burżuazji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Tomasz Campanella i jego utopia; 1.1. Idee społeczne " Państwa Słońca "; 1.2. Poglądy na wychowanie; 2. Utopia Jana Walentego Andreaego; 2.1. Program nauczania; 3. Rola Franciszka Bacona w dziejach wychowania; 3.1. Konieczność nowego programu nauczania; 4. Znaczeni Kartezjusza w historii wychowania; 4.1. Cztery reguły Kartezjusza; 5. Wolfgang Ratke ( Bella Sandler ); 5.1. Niepowodzenia Ratkego; 5.2. Zasady dydaktyki Ratkego; 6. System pedagogiczny Jana Amosa Komeńskiego ( Łukasz Kurdybacha ); 6.1. Studia Komeńskiego; 6.2. Działalność Komeńskiego w Polsce; 6.3. Cele " Pansofii "; 6.4. " Drzwi języków "; 6.5. Organizacja i program wychowania; 6.6. Program szkoły ojczystego języka; 6.7. Szkoła średnia; 6.8. Dydaktyka Komeńskiego; 6.9. Inne prace Komeńskiego; 7. Gimnazjum Opalińskich w Sierakowie; 7.1. Program gimnazjum w Sierakowie; Bibliografia; Rozdział 20. Pedagogika angielskiej rewolucji burżuazyjnej ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Dążenie do powszechności i zeświecczenia oświaty; 1.1. Działalność Samuela Hartliba; 2. Projekt Johna Miltona i Williama Petty'ego; 2.1. Projekt William Petty'ego; 3. Poszukiwanie nowych rozwiązań; 3.1. Nacisk opinii publicznej na parlament; 4. Poglądy Gerarda Winstanleya; 4.1. Wychowanie przez pracę; 4.2. Niedzielna oświata dorosłych; 5. Regres oświatowych idei rewolucyjnych; 5.1. Wychowanie prywatne; 5.2. Upadek oświaty i szkół; 6. Jon Locke; 6.1. Teoria wrodzonych idei; 6.2. Stosunek Locke'a do oświaty ludu; 6.3. Wychowanie gentlemana; 6.4. Wychowanie fizyczne; 6.5. Wykształcenie gentlemana; 7. Idee oświatowe Johna Bellersa; Bibliografia; Rozdział 21. Szkolnictwo elementarne krajów katolickich ( Łukasz kurdybacha ); Bibliografia; Rozdział 22. Reformy oświatowe Piotra Wielkiego ( W. Z. Smirnow ); 1. Rozwój oświaty na Rusi do końca XVII wieku; 2. Działalność Piotra Wielkiego; 2.1. Szkoły ogólnokształcące; 2.2. Rola Tatiszczewa; 2.3. Działalność Łomonowosowa; Bibliografia; Rozdział 23. Okres reform wychowania w Polsce; 1. Kultura i szkolnictwo w czasach saskich ( Jadwiga Lechicka ); 1.1. Szkolenie średnie czasów saskich; 1.2. Szkolnictwo wyższe i parafialne; 2. Pomorskie szkoły luterańskie ( Kazimierz Kubik ); 3. Kolegium teatynów w Warszawie ( Łukasz Kurdybacha ); 4. Szkoła rycerska Stanisława Leszczyńskiego w Lunéville ( MieczysławaMitera-Dobrowolska ); 5. Reforma Stanisława Konarskiego ( Łukasz Kurdybacha ); 5.1. Collegium Nobilium; 5.2. Program nauczania Collegium Nobilium; 5.3. Reforma kolegiów pijarskich; 5.4. Troska Konarskiego o nauczycieli; Bibliografia; Rozdział 24. Idee pedagogiczne francuskiego oświecenia; 1. Dążenie do laicyzacji oświaty we Francji XVIII wieku ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Niechęć do szkół jezuickich; 2. Idee la Chalotais; 2.1. Krytyka wychowanie jezuickiego; 2.2. Konieczność upaństwowienia szkolnictwa; 2.3. Plan Rollanda; 3. Pedagogika francuskiego naturalizmu ( Jan Legowicz ); 3.1. Rousseau - teoretykiem naturalnego wychowania człowieka; 3.2. Filozofia Rousseau; 3.3. Poglądy Rousseau na wychowanie; 3.4. Okres dzieciństwa; 3.5. Okres kształcenia umysłu; 3.6. Wychowanie społeczno-ideowe; 3.7. Wychowanie kobiety; 3.8. Znaczenie Rousseau; 4. Materialistyczne poglądy Klaudiusza Helwecjusza na wychowanie ( Jan Legowicz ); 4.1. Podstawowe założenia filozofii Helwecjusza; 4.2. Elementy teorii wychowania w dziełach Helwecjusza; 4.3. Historyczne losy poglądów pedagogicznych Helwecjusza; 3. Materialistyczne i świeckie koncepcje pedagogiczne Holbacha; 3.1. Główne założenia filozofii Holbacha; 3.2. Poglądy Holbacha na wychowanie; 3.3. Rola wychowania intelektualnego; 3.4. Cele wychowania; Bibliografia; Rozdział 25. Reformy szkolnictwa ludowego na ziemiach niemieckich i austriackich ( Miachał Cieśla ); 1. Szkoły ludowe w Niemczech; 1.1. Sytuacja materialna szkolnictwa; 1.2. Działalność Rochowa; 2. Reforma szkół ludowych w Austrii; Bibliografia; Rozdział 26. Akademia szlachecka Korpusu Kadetów w Warszawie ( Mieczysława Mitera-Dobrowolska ); 1. Powstanie Szkoły Rycerskiej; 2. Program nauczania; 3. Wychowanie obywatelskie; Bibliografia; Rozdział 27. Komisja Edukacji Narodowej ( Mieczysława Mitera-Dobrowolska ); 1. Powstanie i zadania Komisji; 1.1. Członkowie Komisji; 1.2. Projekty; 2. Zarys działalności Komisji Edukacji Narodowej; 2.1. Etap pierwszy; 2.2. Etap drugi; 2.3. Etap trzeci; 3. Działalność Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych; 3.1. Prace nad podręcznikami; 3.2. Wizytacja szkół; 3.3. Ustawy Komisji Edukacji Narodowej; 4. Reforma szkół głównych; 4.1. Reforma Akademii Krakowskiej; 4.2. Reforma Akademii Wileńskiej; 4.3. Stan akademicki; 4.4. Kształcenie nauczycieli; 5. Podjęcie hasła oświaty ludu; 5.1. Próby rozbudowy szkół parafialnych; 5.2. Elementarz dla szkół parafialnych; 5.3. " Powinności nauczyciela "; 6. Wysiłki rozwiązania sprawy edukacji dziewcząt; 6.1. Niechęć społeczeństwa szlacheckiego; 7. Walka o język narodowy w szkole; 7.1. Gramatyka Kopczyńskiego; 7.2. Rola retoryki; 8. O nowe oblicze szkoły; 8.1. Nowe metody nauczania; 9. Komisja Edukacji Narodowej w świetle współczesnych jej opinii; Bibliografia; Rozdział 28. Pedagogika niemieckich filantropistów ( Miachał Cieśla ); 1. Działalność Basedowa; 2. Wpływ filantropistów; Bibliografia; Rozdział 29. Oświata i szkolnictwo w Rosji drugiej połowy XVIII wieku ( W. Z. Smirnow ); 1. Losy dzieła Piotra Wielkiego; 2. Początki szkolnictwa żeńskiego; 3. Szkolnictwo dla ludu; 4. Działalność Nowikowa; 5. Poglądy Radiszczewa na wychowanie; 6. Rola wychowania; Bibliografia; Rozdział 30. Francuska myśl pedagogiczna w okresie rewolucji burżuazyjnej ( Irena Szybik ); 1. Projekt Mirabeau; 2. Projekt Talleyranda; 3. Projekt Condorceta; 4. Projekt Lepeletiera; 5. Cofanie się postępowych idei oświatowych; Bibliografia; Indeks nazwisk; Spis ilustracji w tekście; Spis ilustracji na wkładkach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.7663, W.7669 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa - Łukasz Kurdybacha; Część 1. Wychowanie w okresie pełnego rozwoju kapitalizmu: Rozdział 1. Wychowanie i szkolnictwo w Anglii w początkach XIX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Wpływ rewolucji francuskiej na oświatę w Anglii; 1.1. Szkoła niedzielna; 2. Szkoły wzajemnego nauczania; 2.1. Akcja kościoła anglikańskiego; 3. Działalność Roberta Owena; 3.1. Idee społeczne Owena; 3.2. Wpływ Oświecenia; 3.3. Pogląd Owena na wychowanie; 3.4. Szkoła w New Lanark; 3.5. Początki wychowania przedszkolnego; 4. Dążenie do laicyzacji oświaty angielskiej; Bibliografia; Rozdział 2. Wychowanie we Francji w okresie Napoleona i restauracji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Oświata w czasach dyrektoriatu i konsulatu; 1.1. Wyższe szkoły zawodowe; 2. Reforma Napoleona; 2.1. Szkolnictwo średnie; 2.2. Wielki Mistrz Uniwersytetu; 2.3. Oświata ludowa; 3. Regres francuskiej oświaty w okresie restauracji; 4. Francuskie szkoły wzajemnego nauczania; 4.1. Walka kół klerykalnych ze szkołami wzajemnego nauczania; Bibliografia; Rozdział 3. Poglądy na wychowanie francuskich socjalistów utopijnych ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Henryk Saint-Simon; 1.1. System Saint-Simona; 1.2. Poglądy saintsimonistów na wychowanie; 2. Karol Fourier; 2.1. Idee społeczne Fouriera; 2.2. Wychowanie młodzieży; Bibliografia; Rozdział 4. Jan Henryk Pestalozzi ( Karol Poznański ); 1. Początki działalności pedagogicznej; 2. W służbie rewolucji; 3. Zasady wychowania; 4. Główne idee pedagogiczne Pestalozziego; 5. Dydaktyka Pestalozziego; 6. Program nauczania; 7. Ostatnie lata działalności; Bibliografia; Rozdział 5. Szkolnictwo i wychowanie w Niemczech w początkach XIX w. ( Helmut König ); 1. Wpływ rewolucji francuskiej na formowanie się burżuazyjno-demokratycznego wychowania; 2. Idee wychowania narodowego w okresie wojny z Napoleonem; 3. Idee oświatowe klasyków niemieckiej literatury i filozofii; Bibliografia; Rozdział 6. Oświata na ziemiach polskich pod panowaniem pruskim na przełomie XVIII i XIX w.; 1. Dążenie germanizacyjne na Śląsku ( Ludwik Ręgorowicz ); 1.1. Niepowodzenia germanizacji na Śląsku i ich przyczyny; 2. Losy szkolnictwa polskiego na ziemiach zaboru pruskiego ( Karol Poznański ); 2.1. Działalność ministra Vossa; 2.2. Złagodzenie nacisku germanizacyjnego; 2.3. Liceum Warszawskie; Bibliografia; Rozdział 7. Wychowanie i szkolnictwo w zaborze austriackim na przełomie XVIII i XIX w. ( Jan Dobrzyński ); 1. Uniwersytet lwowski; 2. Reforma szkolnictwa w 1805 r.; 3. Galicyjskie szkolnictwo średnie po 1805 r.; Bibliografia; Rozdział 8. Szkolnictwo i wychowanie w Rosji w pierwszej ćwierci XIX stulecia; 1. Polityka oświatowa Aleksandra I ( Mikołaj K. Gonczarow ); 1.1. Uniwersytety; 1.2. Uwstecznianie się rosyjskiej polityki oświatowej; 1.3. Wpływ ruchu dekabrystów na oświatę; 2. Rozwój oświaty na Białorusi i Litwie w początkach XIX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 2.1. Działalność uniwersytetu wileńskiego; 2.2. Organizacje młodzieżowe; 3. Poglądy pedagogiczne Jędrzeja Śniadeckiego ( Łukasz Kurdybacha ); 3.1. Okresy wychowania; 3.2. Program nauczania i wychowania; 4. Oświata w guberniach wołyńskiej, podolskiej i kijowskiej ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Współpraca Czackiego z Kołłątajem; 4.2. Realizacja planów Czackiego; 4.3. Liceum Krzemienieckie; Bibliografia; Rozdział 9. Oświata w Księstwie Warszawskim i w Królestwie Polskim; 1. Organizacja szkolnictwa w Księstwie Warszawskim ( Jan Dobrzyński ); 1.1. Ideologia oświatowa Stanisława Kostki Potockiego; 2. Poglądy pedagogiczne Stanisława Staszica ( Zbigniew Natowski ); 2.1. Teoria poznania; 2.2. Wychowanie moralno-patriotyczne; 2.3. Użyteczność programu nauczania; 3. Działalność Izby Edukacyjnej na polu oświaty ludu ( Jan Dobrzyński ); 3.1. Stosunek społeczeństwa do szkoły elementarnej; 3.2. Nauczyciele szkoły elementarnej; 3.3. Osiągnięcia Księstwa Warszawskiego na polu szkolnictwa elementarnego; 4. Szkolnictwo średnie Księstwa Warszawskiego ( Jan Dobrzyński ); 5. Wychowanie i szkolnictwo w Księstwie Polskim do powstania listopadowego ( Jan Dobrzyński ); 5.1. Szkolnictwo elementarne; 5.2. Szkolnictwo średnie i wyższe; 5.3. Zwycięstwo reakcji w dziedzinie oświaty; Bibliografia; Rozdział 10. Początki szkolnictwa dla dziewcząt i literatury dziecięcej; 1. Początki szkolnictwa dla dziewcząt ( Mieczysława Dobrowolska ); 1.1. Geneza szkół dla dziewcząt w Królestwie Warszawskim; 1.2. Projekt Czackiego i Kołłątaja; 1.3. Instytut Guwernantek; 2. Działalność Klementyny z Tańskich Hofmanowej ( Mieczysława Dobrowolska ); 2.1. Pamiątka po dobrej matce; 3. Początki literatury dla dzieci ( Izabela Lewańska ); 3.1. Działalność Stanisława Jachowicza; 3.2. Literatura dla dzieci w okresie międzypowstaniowym; Bibliografia; Rozdział 11. Początki szkolnictwa specjalnego ( Otton Lipkowski ); 1. Szkoła dla dzieci głuchych i niewidomych; 2. Wychowanie dzieci opóźnionych w rozwoju i przestępczych; Bibliografia; Rozdział 12. Szkolnictwo w Wolnym Mieście Krakowie ( Ludwik Ręgorowicz ); 1. Krakowskie szkolnictwo elementarne i średnie; Bibliografia; Rozdział 13. Szkolnictwo i wychowanie w Wielkim Księstwie Poznańskim 1815-1845; 1. Polityka oświatowa Prus w Poznańskiem ( Stefan Truchim ); 1.1. Sytuacja szkolnictwa elementarnego; 1.2. Szkolnictwo średnie; 1.3. Wzrost dążeń germanizacyjnych w Poznańskiem po 1831 r.; 1.4. Germanizacja szkolnictwa średniego; 1.5. Zelżenie nacisku germanizacyjnego; 2. Ożywienie ruchu pedagogicznego w Poznańskiem w latach czterdziestych XIX w. ( Stefan Truchim ); 3. Wystąpienie Augusta Cieszkowskiego ( Stefan Truchim ); 3.1. Cele wychowania ochronek; 3.2. Losy projektu Ciszkowskiego; 4. Idee oświatowe Karola Libelta ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Upośledzenie ludów w dziedzinie oświaty; 4.2. Jednostronne kształcenie ludu; 4.3. Program nowej szkoły elementarnej; 4.4. Krytyka klasycznego gimnazjum; 4.5. Nowa rola szkoły realnej; 5. Myśl pedagogiczna Bronisława Trentowskiego ( Karol Poznański ); 5.1. Idee " Chowany "; 5.2. Psychologia " Chowany "; 5.3. Cele wychowania; 5.4. Organizacja szkolnictwa; Bibliografia; Rozdział 14. Polityka germanizacyjna pruskich władz oświatowych na ziemiach polskich; 1. Oświata na Śląsku w latach 1815-1846 ( Ludwik Ręgorowicz ); 1.1. Stosunek kleru do polskości Śląska; 2. Próby zgermanizowania oświaty polskiej na Mazurach i w Warmii w pierwszej połowie XIX w. ( Tadeusz Cieślak ); 2.1. Początki germanizacji; 2.2. Postawa ludności mazurskiej; 2.3. Rozwój oświaty polskiej na Warmii; 2.4. Próby germanizowania Warmii; 2.5. Instrukcja Dieckmanna i Rättiga; 2.6. Obrońcy polskości Warmii i Mazur; 2.7. Polemika przeciwników germanizacji z jej zwolennikami; Bibliografia; Rozdział 15. Reforma szkolnictwa elementarnego we Francji 1833 r. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Konieczność reformy oświatowej; 2. Reformy Guizota; 3. Postanowienia ustawy; 4. Początki wychowania przedszkolnego we Francji; Bibliografia; Rozdział 16. Oświata w Niemczech u schyłku pierwszej połowy XIX w. ( Helmut König ); Bibliografia; Rozdział 17. Myśl pedagogiczna Jana Fryderyka Herbarta ( Karol Schrader ); 1. Podstawy filozoficzne pedagogiki Herbarta; 2. Cele wychowania; 3. Wychowujące nauczanie; 4. Zasady i metody nauczania; 5. Stopnie nauczania; 6. Herbartyzm i jego rola w pedagogice XIX w.; Bibliografia; Rozdział 18. System pedagogiczny Fryderyka Wilhelma Froebla ( Bella Sandler ); 1. Działalność Fryderyka Wilhelma Froebla; 2. Przedszkola pedagogika Froebla; 3. Rozpowszechnianie się freblizmu; Bibliografia; Rozdział 19. Oświata rosyjska w czasach panowania Mikołaja I ( Nikołaj K. Goczarow ); 1. Reakcyjna polityka oświatowa; 2. Rewolucyjno-demokratyczne koncepcje pedagogiczne w Rosji pierwszej połowy XIX w.; 2.1. Poglądy Wisariona Bielińskiego na wychowanie; 2.2. Poglądy Bielińskiego na oświatę; 2.3. Cele wychowania; 2.4. Wychowanie moralne; 2.5. Program wykształcenia; 2.6. Idee pedagogiczne A. I. Hercena; 2.7. Poglądy Hercena na wychowanie; 2.8. Kształtowanie poglądu na świąt; Bibliografia; Rozdział 20. Oświata i szkolnictwo w Królestwie Polskim po upadku powstania listopadowego ( Jan Dobrzyński ); 1. Szkolnictwo elementarne; 2. Szkolnictwo średnie; 3. Początki szkolnictwa zawodowego; 4. Reforma szkolnictwa z 1851 r.; 5. Szkolnictwa żeńskie; 6. Początki wychowania przedszkolnego; Bibliografia; Rozdział 21. Wychowanie i szkolnictwo w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej w pierwszej połowie XIX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Oświata w pierwszych dziesięcioleciach istnienia Stanów Zjednoczonych; 2. Budowa stanowego systemu oświaty; 3. Przebieg walki o nową oświatę; 4. Działalność Horace Manna; 5. Naśladowanie przykładu Massachusetts; Bibliografia; Rozdział 22. Ruch oświatowy Czartystów ( Łukasz Kurdybacha ); Bibliografia; Rozdział 23. Oświata Wiosny Ludów; 1. Oświata we Francji w okresie rewolucji 1848 r. ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Projekt reformy oświaty i wychowania; 1.2. Wychowanie przedszkolne i elementarne; 1.3. Udostępnienie dzieciom proletariatu szkół średnich i wyższych; 1.4. Oświata dorosłych; 1.5. Reforma szkolna 1850 r.; 1.6. Dominująca rola kleru w wychowaniu; 2. Wiosna Ludów w Niemczech ( Helmut König ); 3. Fryderyk Wilhelm Diesterweg ( Gerd Mundorf ); 3.1. Poglądy pedagogiczne Diesterwega ); 3.2. Walka Diesterwega o podniesienie poziomu nauczycieli; 4. Reforma szkolna w Austrii i Galicji w okresie Wiosny Ludów ( Jan Dobrzyński ); 4.1. Reforma szkolnictwa średniego; 4.2. Szkolnictwo w Galicji; 5. Pedagogika Wiosny Ludów pod zaborem pruskim ( Łukasz Kurdybacha ); 6. Działalność i myśl pedagogiczna Ewarysta Estkowskiego ( Łukasz Kurdybacha ); 6.1. Poszukiwania własnych metod; 6.2. Idee oświatowe Estkowskiego; 6.3. Estkowski wobec rewolucji 1848 r.; 6.4. Czasopismo " Szkoła Polska "; 7. Józef Lompa i Wiosna Ludów na Śląsku ( Łukasz Kurdybacha ); 7.1. Znaczenie Wiosny Ludów; 8. Wiosna Ludów na Mazurach i Warmii ( Łukasz Kurdybacha ); Bibliografia; Część 2. Oświata w okresie imperializmu i rozwoju ruchu robotniczego: Rozdział 24. Myśl pedagogiczna i oświatowa europejskiego ruchu robotniczego; 1. Problem powszechnej oświaty elementarnej ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Złudzenia na temat wszechmocy wychowania; 1.2. Epokowe znaczenie dzieł Marksa i Engelsa dla rozwoju wychowania; 2. Marks i Engels o wychowaniu i nauczaniu ( Ignacy Szaniawski ); 2.1. Historyczny i klasowy charakter wychowania; 2.2. Istota marksowskiego modelu wychowania człowieka wszechstronnego; 2.3. Szkoła i fabryka, czyli uprzedmiotowienia nauk matematyczno-przyrodniczych w technice; 2.4. Rola pracy ręcznej w wychowaniu i jej miejsce w procesie kształcenia politechnicznego; 2.5. Problem alienacji w wychowaniu i nauczaniu; 2.6. Humanizacja pracy; 3. Szkolnictwo robotnicze w Anglii ( Łukasz Kurdybacha ); 3.1. Szkoły Combe'a; 3.2. Szkoła w Leith; 3.3. Inne szkoły robotnicze; 4. Oświata i wychowanie Komuny Paryskiej ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Działalność Komuny; 4.2. Komisja Oświaty; 4.3. Troska o szkołę elementarną; 4.4. Przygotowanie dzieci do pracy; 4.5. Troska Komuny o nauczycieli; 4.6. Znaczenie Komuny dla rozwoju wychowania; Bibliografia; Rozdział 25. Problemy rozwoju szkolnictwa pruskiego w drugiej połowie XIX w. ( Karl Heine Günther ); 1. Ożywienie życia polityczno-oświatowego; 2. Niemiecki ruch nauczycielski; 3. Fryderyk Dittes; 4. Działalność Edwarda Sacka; Rozdział 26. Oświata i wychowanie w Rosji na początku drugiej połowy XIX w. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Ustawa o szkołach elementarnych; 2. Ustawa o szkołach średnich; 3. Szkolnictwo żeńskie; Bibliografia; Rozdział 27. Postępowa pedagogika rosyjska w początkach drugiej połowy XIX w. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Działalność pedagogiczna N. J. Pirogowa; 1.1. Program reform; 2. Poglądy pedagogiczne M. G. Czernyszewskiego; 2.1. Wychowanie w służbie rewolucji; 2.2. Problemy wychowania; 3. Poglądy N. A. Dobrolubowa na wychowanie; 3.1. Cele wychowania; 3.2. Wychowanie moralne; 3.3. Rola nauczycieli i kobiet; 4. Idee pedagogiczne D. I. Pisariewa; 4.1. Wychowanie nowego człowieka; 4.2. Wychowanie przez pracę; 5. Twórczość pedagogiczna K. D. Muszyńskiego; 5.1. Podstawy pedagogiki Muszyńskiego; 5.2. Materialne źródła wiedzy; 5.3. Zadania wychowawcy; 6. Ideologia oświatowa i działalność pedagogiczna L. N. Tołstoja; 6.1. Teoria pedagogiczna Tołstoja; 6.2. Prawo ludu do własnej oświaty; 6.3. Swoboda w wychowaniu; 6.4. Rola Tołstoja w dziejach wychowania; Bibliografia; Rozdział 28. Szkolnictwo i wychowanie w Królestwie Polskim na początku drugiej połowy XIX w. ( Karol Poznański ); 1. Prace Wielopolskiego nad reformą szkolnictwa; 2. Główne założenia " Ustawy "; 3. Realizacja założeń " Ustawy "; 4. Upadek reformy szkolnej Wielkopolskiego; 5. Reorganizacja szkolnictwa elementarnego' 6. Rusyfikacja szkół średnich; 7. Losy szkolnictwa wyższego; Bibliografia; Rozdział 29. Dążenie do reformy szkolnictwa w Anglii ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Poglądy pedagogiczne Herberta Spencera; 1.1. Młodość Herberta Spencera; 1.2. Pierwsze prace; 1.3. Poglądy Spencera na wykształcenie; 1.4. Metody kształcenia; 1.5. Wychowanie moralne; 1.6. Poglądy Spencera na wychowanie fizyczne; 2. Reforma angielskiej oświaty elementarnej w 1870 r.; 2.1. Działalność Narodowej Ligii Wychowania; 2.2. Ustawa szkolna z 1870 r.; Bibliografia; Rozdział 30. Polityka oświatowa zjednoczonych Niemiec ( Karl Heine Günther ); 1. Dążenia oświatowe niemieckiego ruchu robotniczego" Kulturkampf " i działalność Falka; 2. " Zarządzenie ogólne "; 3. Dwa typy szkół; 4. Kierunki wychowania; Bibliografia; Rozdział 31. Szkolnictwo polskie pod zaborem pruskim u schyłku XIX w. i w początkach XX w.; 1. Polityka szkolna Prus na ziemiach polskich ( Stefan Truchim ); 1.1. Szkolnictwo elementarne; 1.2. Szkoły średnie i tajne organizacje młodzieży; 1.3. Szkolnictwo żeńskie; 1.4. Szkolnictwo zawodowe; 1.5. Myśl oświatowa poznańskich organiczników; 1.6. Społeczna akcja oświatowa; 2. Strajki szkolne w zaborze pruskim ( Ludwik Gomolec ); 2.1. Strajki szkolne 1901 r.; 2.2. Znaczenie wydarzeń wrzesińskich; 2.3. Powszechny strajk szkolny 1906-1907; 3. Walka o polskość oświaty na Górnym Śląsku ( Karol Poznański ); 3.1. Działalność Karola Miarki; Bibliografia; Rozdział 32. Rozwój oświaty w Galicji w okresie autonomii ( Eugenia Podgórska ); 1. Powstanie Rady Szkolnej Krajowej; 2. Praca nad rozwojem szkoły ludowej; 3. Wpływ ruchu robotniczego i ludowego; 4. Towarzystwo Nauczycieli Ludowych; 5. Początki nauczania pracy ręcznej ( Ignacy Szaniawski ); 6. Galicyjskie szkolnictwo średnie ( Eugenia Podgórska ); 7. Towarzystwo Nauczycieli Szkół Wyższych; 8. Szkolnictwo zawodowe; 9. Szkolnictwo wyższe; 10. Szkoły dla dzieci ukraińskich i żydowskich; 11. Polska myśl pedagogiczna w Galicji; 12. Społeczna działalność oświatowa; 13. Organizacje młodzieży galicyjskiej; Bibliografia; Rozdział 33. Powstanie nowoczesnego systemu oświaty we Francji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Projekty oświatowe partii republikańskiej; 2. Rola Ligi Nauczania; 3. Pierwsze próby laicyzacji oświaty; 4. Bezpłatność oświaty elementarnej; 5. Ustawa o obowiązku szkolnym i laicyzacji wychowania; 6. Akcja ustawodawcza i organizacyjna ministra Ferry'ego; 7. Rozwój szkolnictwa; Bibliografia; Rozdział 34. Szkoła i wychowanie w Rosji u schyłku XIX w. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Wpływ ruchu rewolucyjnego na oświatę ludową; 2. Sytuacja szkolnictwa średniego; 3. Wzrost fali rewolucyjnej; 4. Szkolnictwo wyższe; Bibliografia; Rozdział 35. Oświata i myśl pedagogiczna w Królestwie Polskim w ostatnich dziesięcioleciach XIX w.; 1. Stan szkolnictwa i główne idee ( Ryszard Wroczyński ); 1.1. Rola partii " Proletariat "; 2. Tajna oświata na wsi Królestwa Polskiego w drugiej połowie XIX w. ( Helena Brodowska ); 2.1. Nauczyciele tajnych szkółek; 2.2. Społeczna akcja oświatowa; 3. Rozwój myśli wychowawczej ( Ryszard Wroczyński ); 3.1. Pedagogiczny ruch wydawniczy; 3.2. Rozwój nauczania prywatnego; 4. Główni przedstawiciele myśli pedagogicznej ( Ryszard Wroczyński ); 4.1. Jan Władysław Dawid; 4.2. Główne dzieła Dawida; 4.3. Działalność Anieli Szycówny; 4.4. Rola Stanisława Karpowicza; Bibliografia; Rozdział 36. Wychowanie dziewcząt na ziemiach polskich u schyłku XIX w. ( Mieczysłąwa Dobrowolska ); 1. Próby konkretnych rozwiązań; 2. Wyższe studia kobiet; Bibliografia; Rozdział 37. Rozwój piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży w drugiej połowie XIX w. ( Izabela Lewańska ); 1. Powieści podróżniczo-przygodowe; 2. Rola twórczości Konopnickiej; Bibliografia; Rozdział 38. Rozwój szkolnictwa i oświaty w innych krajach słowiańskich ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Losy szkolnictwa czeskiego; 1.1. Początki wychowania przedszkolnego; 1.2. Reforma szkolna 1869 r.; 2. Szkolnictwo w Bułgarii; 3. Oświata w krajach południowych Słowian; 3.1. Pomoc Rosji; 3.2. Pomoc organizacji społecznych; Bibliografia; Rozdział 39. Początki uniwersytetów ludowych i uniwersytetów powszechnych ( Józef Miąso ); 1. Idee wychowawcze Mikołaja Grundtviga; 2. Pierwsze uniwersytety ludowe; 3. Geneza uniwersytetów powszechnych; 4. Rozwój uniwersytetów powszechnych; Bibliografia; Rozdział 40. Rozwój szkolnictwa zawodowego ( Józef Miąso ); 1. Rozwój politechnik; 2. Szkolnictwo zawodowe na ziemiach polskich; Bibliografia; Rozdział 41. Nowe kierunki w pedagogice u schyłku XIX w.; 1. Rozwój badań psychologicznych w drugiej połowie XIX i na początku XX w. ( Tadeusz Witwicki ); 2. Początki higieny szkolnej i wychowania zdrowotnego ( Maciej Demel );3. Początki nauczania pracy ręcznej ( Ignacy Szaniawski ); 3.1. Kierunki skandynawskie slajdu; 3.2. Gospodarcze i filantropijne motywy nauczania slajdu; 3.3. Nauczanie pracy ręcznej w szkole powszechnej; 4. Próby sformułowania podstaw pedagogiki naukowej ( Ryszard Wroczyński ); Bibliografia; Rozdział 42. Szkolnictwo i wychowanie w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej na przełomie XIX i XX w.; 1. Znaczenie rewolucji przemysłowej ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Wpływ rewolucji przemysłowej na wychowanie; 1.2. Stan szkolnictwa; 2. Główne założenia pedagogiki Johna Deweya i jego szkoły ( Ignacy Szaniewski ); 2.1. Pajdocentryzm szkoły Deweya; 2.2. Walka z herbartyzmem; 2.3. Braki pedagogiki Deweya; Bibliografia; Rozdział 43. Dążenie do reformy wychowania w Niemczech na przełomie XIX i XX w.; 1. Pedagogika reformy ( Karl Heine Günther ); 2. Koncepcja szkoły pracy Kerschensteinera ( Irena Szybik ); 2.1. Zadania wychowania szkolnego; Bibliografia; Rozdział 44. Oświata w Rosji w okresie rewolucji 1905 r. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Wybuch rewolucji; 2. Krytyka szkoły średniej; 3. Szkolnictwo elementarne; 4. Upadek rewolucji; Bibliografia; Rozdział 45. Wpływ rewolucji 1905 roku na rozwój ruchu oświatowego w Królestwie Polskim ( Ryszard Wroczyński ); 1. Przebieg ruchu strajkowego młodzieży; 2. Początki nauczycielskiego ruchu związkowego; 3. Ruch oświatowy; Bibliografia; Rozdział 46. Poglądy Ellen Key na wychowanie ( Tadeusz Mizia ); 1. Wychowanie dziecka w pierwszych latach życia; 2. Kształcenie dziecka; 3. Znaczenie Ellen Key; Bibliografia; Rozdział 47. Maria Montessori i jej system wychowania przedszkolnego ( Bella Handler ); 1. Meoda Montessori; 2. Praca wychowawcza; 3. Stosunek Montessori do Froebla; Bibliografia; Rozdział 48. Główne kierunki rozwoju oświaty XIX i początków XX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Szkoła elementarna; 2. Komuna Paryska i jej wpływ na oświatę; 3. Rozwój seminariów nauczycielskich; 4. Szkolnictwo zawodowe i oświata dorosłych; 5. Szkoła średnia ogólnokształcąca; 6. Demokratyzacja oświaty; 7 .Rozwój myśli pedagogicznej; Indeks nazwisk; Indeks rzeczowy; Spis ilustracji w tekście; Spis ilustracji na wkładkach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14626, W.14628, 14630, W.14631, W.14622, W.14623, 14627, W.14624, 14629, 14625, W.14632 (11 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24355 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Wiedza Powszechna : wydawnictwo popularno-naukowe ; Zeszyt ILiteratura Polska ; 858)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19917, 13105 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3465 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Historyczno-Kulturalne / pod red. Stanisław Lempicki ; T. 4)
Na k. tyt.: Wydano z zasiłku Kasy im. Mianowskiego
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej - Biblioteka Cyfrowa Politechniki Śląskiej http://delibra.bg.polsl.pl/dlibra
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Pracownia cymeliów
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Sp.17508, Sp.17522 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.828 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14664, 14663 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Dane do opisu przejęto z okładki książki
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17552 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3085, 3084 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3649 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2046 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2958 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawód nauczyciela w ciągu wieków / Łukasz Kurdybacha. - [Warszawa] : "Czytelnik", 1948. - 51, [1] s. : rys. ; 23 cm.
(Wiedza Powszechna : wydawnictwo popularno-naukoweZeszyt IX. Z Historii Wychowania)
Dane do opisu przejęto z okładki książki
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.17551 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17341 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Monografie Pedagogiczne / Polska Akademia Nauk. Komitet Pedagogiczny ; red. Bogdan Suchodolski ; T.III)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1987 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej