Krasuski Józef
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia
(5)
Autor
Sienkiewicz Henryk
(140)
Prus Bolesław
(101)
Żeromski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam
(92)
Orzeszkowa Eliza
(79)
Krasuski Józef
(-)
Krzyżanowski Julian
(60)
Słowacki Juliusz
(59)
Suchodolski Bogdan
(58)
Kraszewski Józef Ignacy
(57)
Lenin Włodzimierz
(54)
Dąbrowska Maria
(50)
Okoń Wincenty
(50)
Lenin W. I
(48)
Bogdanowicz Marta
(45)
Kolberg Oskar. Dzieła wszystkie
(45)
Kolberg Oskar
(44)
Wyka Kazimierz
(44)
Kupisiewicz Czesław
(42)
Wyspiański Stanisław
(41)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(39)
Markiewicz Henryk
(35)
Witwicki Władysław
(35)
Iwaszkiewicz Jarosław
(34)
Pigoń Stanisław
(34)
Śliwerski Bogusław
(34)
Kotarbiński Tadeusz
(33)
Pieter Józef
(32)
Rocławski Bronisław
(32)
Szekspir William
(32)
Fredro Aleksander
(30)
Nałkowska Zofia
(30)
Reymont Władysław St
(30)
Nowacki Tadeusz
(29)
Krasiński Zygmunt
(28)
Parandowski Jan
(28)
Szuman Stefan
(28)
Morcinek Gustaw
(27)
Sieroszewski Wacław
(27)
Conrad Joseph
(26)
Doroszewski Witold
(26)
Włodarski Ziemowit
(26)
Jałowiec Magdalena
(25)
Juszczyk Stanisław
(25)
Jastrun Mieczysław
(24)
Orkan Władysław
(24)
Wołoszynowa Lidia
(24)
Zapolska Gabriela
(24)
Brandys Kazimierz
(23)
Marks Karol
(23)
Prus Bolesław (Aleksander Głowacki)
(23)
Suchodolski Bodgan
(23)
Tuwim Julian
(23)
Korczak Janusz
(22)
Piszczek Maria
(22)
Zieliński Bronisław
(22)
Łobocki Mieczysław
(22)
Bunsch Karol
(21)
Kieniewicz Stefan
(21)
Kruszewski Krzysztof
(21)
Kujawa Ewa
(21)
Kurzyna Maria
(21)
Libera Zdzisław
(21)
Paszkowski Józef
(21)
Staff Leopold
(21)
Tatarkiewicz Władysław
(21)
Tomaszewski Tadeusz
(21)
Konopnicka Maria
(20)
Kozakiewicz Mikołaj
(20)
London Jack
(20)
Manteuffel Tadeusz
(20)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(20)
Szewczuk Włodzimierz
(20)
Wasilewska Wanda
(20)
Wyczesany Janina
(20)
Budzyk Kazimierz
(19)
Lem Stanisław
(19)
Molier
(19)
Pilecka Władysława
(19)
Szancer Jan Marcin
(19)
Żabiński Jan
(19)
Żukrowski Wojciech
(19)
Auderska Halina
(18)
Balzac [Honoré de]
(18)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(18)
Jakubowski Jan Zygmunt
(18)
Kallenbach Józef
(18)
Kasprowicz Jan
(18)
Kurdybacha Łukasz
(18)
Matuszewski Ryszard
(18)
Norwid Cyprian Kamil
(18)
Semadeni Zbigniew
(18)
Skorupka Stanisław
(18)
Stankowski Adam
(18)
Szewczyk Wilhelm
(18)
Andrzejewski Jerzy
(17)
Arnold Stanisław
(17)
Baley Stefan
(17)
Bleja-Sosna Barbara
(17)
Górski Konrad
(17)
Jasienica Paweł
(17)
Rok wydania
1990 - 1999
(3)
1980 - 1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Temat
oświata
(3)
wychowanie
(2)
UNESCO
(1)
5 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38086 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38087 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38088 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Streszczenie: WYDANIE 1. Wstęp; I. Narodziny wychowania: 1. Pojęcie wychowania jako zjawiska społecznego; 2. Istota wychowania pierwotnego; II. Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie: 1. Wpływ warunków społeczno-politycznych na modyfikację celów wychowania w Grecji i Rzymie; 2. Kształtowanie się szkoły jako instytucji wychowawczej; 2.1. Okres starogrecki; 2.2. Sparta; 2.3. Ateny; 2.4. Hellenizm; 2.5. Rzym; 3. Wychowawcy i nauczyciele w epoce starożytnej; 4. Kształtowanie się grecko-rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Stan wiedzy o dziecku odbiciem poglądów na wychowanie i nauczanie; 4.2. Koncepcje systemu szkolnego; 5. Trwałe wartości pedagogiki starożytnej; III. Ideały i organizacja wychowania w średniowieczu: 1. Feudalizm i jego ideały wychowawcze; 2. Organizacja wychowania i szkolnictwa w średniowieczu; 2.1. Dążenia do zachowania tradycji szkolnictwa starożytnego; 2.2. Organizacja i program szkół kościelnych; 2.3. Szkolnictwo kościelne w Polsce średniowiecznej; 2.4. Powstanie i rozwój uniwersytetów; 3. Świeckie wychowanie rycerskie i rzemieślnicze; 4. Nauczyciele okresu średniowiecznego; IV. Praktyka i teoria pedagogiki renesansowej: 1. Pojęcie odrodzenia; 2. Ideały wychowawcze odrodzenia; 3. Stan organizacji szkolnictwa w europie; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo parafialne w Polsce; 3.3. Szkolnictwo średnie; 3.4. Szkolnictwo średnie w Polsce; 3.5. Szkolnictwo wyższe; 4. Renesansowa myśl pedagogiczna; 5. Trwały dorobek okresu odrodzenia; V. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej w XVII i XVIII w.: 1. Warunki społeczno-polityczne i naukowe rozwoju pedagogiki nowożytnej; 2. Trzy nurty myśli pedagogicznej; 2.1. Pedagogika demokratyczna Jana Amosa Komeńskiego; 2.2. Arystokratyczno-burżuazyjna pedagogika Johna Locke'a ( 1632-1704 ); 2.3. Naturalizm pedagogiczny Jana Jakuba Rousseau ( 1712-1778 ); 3. Stan szkolnictwa w Europie w II połowie XVII i XVIII w.; 3.1. Szkolnictwo średnie; 3.2. Szkolnictwo elementarne; VI. Komisja edukacji narodowej: 1. Geneza Komisji Edukacji Narodowej; 2. Działalność Komisji Edukacji Narodowej; 3. Struktura organizacyjna systemu szkolnego; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo średnie; 3.3. Szkolnictwo wyższe; 4. Znaczenie Komisji Edukacji Narodowej; VII. Kształtowanie się europejskich systemów szkolnych w XIX w.: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Czynniki rozwoju idei oświaty ludowej; 1.2. Organizacja i stan szkolnictwa elementarnego w wybranych krajach europejskich; 1.3. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące i wyższe w Europie w XIX w.; 3. Kształtowanie się szkolnictwa realnego i zawodowego; 4. Dorobek pedagogiki europejskiej w zakresie kształtowania się systemów szkolnych; VIII. Europejska myśl pedagogiczna XIX w.: 1. Główne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego XIX w.; 1.1. Jan Henryk Pestalozzi - ojciec elementarnej szkoły ludowej; 1.2. System Bella-Lancastera; 1.3. Działalność pedagogiczna Robert Owena ( 1771-1858 ); 1.4. Koncepcja wychowania przedszkolnego Fryderyka Froebla ( 1782-1852 ); 1.5. Idea swobodnego wychowania Lwa Tołstoja ( 1828-1910 ); 2. Pedagogika szkoły średniej; 2.1. Szkoła tradycyjna J. F. Herbarta i herbartystów; 2.2. Koncepcja kształcenia Herberta Spencera ( 1820-1903 ); 3. Wkład Karola Marksa ( 1818-1883 ) i Fryderyka Engelsa ( 1820-1895 ) do dorobku światowej myśli pedagogicznej; 4. Główne osiągnięcia XIX-wiecznej myśli pedagogicznej; IX. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna na ziemiach polskich pod zaborami: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Zabór austriacki; 1.2. Zabór pruski; 1.3. Zabór rosyjski; 1.4. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie i wyższe na ziemiach polskich w okresie zaborów; 2.1. Zabór pruski; 2.2. Zabór rosyjski; 2.3. Zabór austriacki; 3. Główni przedstawiciele polskiej myśli w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego; 4. Dorobek pedagogiki polskiej okresu zaborów; X. Teoria i praktyka nowego wychowania: 1. Pojęcie i geneza nowego wychowania; 2. Formy organizacyjne nowego wychowania; 2.1. Główne koncepcje szkoły pracy; 2.2. Plan daltoński; 2.3. Metoda ośrodków zainteresowań; 2.4. Szkoła Freineta; 2.5. System wychowania przedszkolnego Marii Montessori; 3. Znaczenie nowego wychowania dla rozwoju myśli pedagogicznej; XI. Główne osiągnięcia pedagogiki radzieckiej w latach 1917-1945: 1. Modyfikacja oświaty i szkolnictwa radzieckiego; 2. Radziecka myśl pedagogiczna; 2.1. Nadieżda Konstantynowna Krupska ( 1869-1939 ); 2.2. Stanisław Teofilowicz Szacki ( 1828-1934 ); 2.3. Paweł Piotrowicz Błoński ( 1884-1941 ); 2.4. Antoni Siemionowicz Makarenko ( 1878-1939 ); XII. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym: 1. Organizacja, stan szkolnictwa i oświaty w latach 1918-1939; 1.1. Szkolnictwo powszechne przed i po reformie jędrzejewiczowskiej; 1.2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące; 1.3. Szkolnictwo zawodowe; 1.4. Kształcenie nauczycieli; 1.5. Szkolnictwo wyższe; 1.6. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych; 1.7. Wychowanie przedszkolne; 1.8. Oświata pozaszkolna; 2. Osiągnięcia teorii i praktyki pedagogicznej w latach 1918-1939; 2.1. Walka o postępowy ustrój szkolny; 2.2. Dążenie do określenia polskiego ideału wychowawczego; 2.3. Kierunki unowocześniania systemu dydaktyczno-wychowawczego; 2.4. Polska koncepcja szkoły pracy: H. Rowie, J. Ostrowski, W. Spasowski; 2.5. Polski dorobek w dziedzinie prac ręcznych; 2.6. System wychowawczy Janusz Korczaka i Kazimierza Jeżewskiego; 2.7. Dorobek myśli pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego; 3. Trwały dorobek w zakresie szkolnictwa i pedagogiki polskiej okresu międzywojennej; XIII. Szkolnictwo polskie pod okupacją hitlerowską: 1. Polityka oświatowa okupanta; 2. Organizacja i funkcjonowanie polskiego podziemnego systemu szkolnego; 3. System dydaktyczny tajnego nauczania; 4. System wychowawczy szkoły podziemnej; XIV. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej: 1. Modyfikacje i osiągnięcia systemu szkolnego w okresie kształtowania się władzy ludowej w latach 1944-1948; 2. Zmiany ideowe i organizacyjne szkolnictwa podstawowego i średniego w latach 1948-1961; 2.1. Nowe cele wychowania; 2.2. Przemiany strukturalne szkolnictwa; 3. Szkolnictwo po reformie z 1961 r.; 4. Próby reformy strukturalnej i programowej systemu szkolnego w latach 70-tych; 5. Inne formy oświaty i szkolnictwa w Polsce Ludowej; 5.1. Oświata pozaszkolna i dorosłych; 5.2. Wychowanie przedszkolne; 5.3. Szkolnictwo wyższe; 6. Dorobek myśli pedagogicznej okresu Polski Ludowej; 7. Istota i główne kierunki rozwoju współczesnych systemów o światowych w Polsce i na świecie; Bibliografia; Tablica chronologiczna ważniejszych wydarzeń z dziejów teorii i praktyki pedagogicznej
Streszczenie: WYDANIE 2. Wstęp; I. Narodziny wychowania: 1. Pojęcie wychowania jako zjawiska społecznego; 2. Istota wychowania pierwotnego; II. Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie: 1. Wpływ warunków społeczno-politycznych na modyfikację celów wychowania w Grecji i Rzymie; 2. Kształtowanie się szkoły jako instytucji wychowawczej; 2.1. Okres starogrecki; 2.2. Sparta; 2.3. Ateny; 2.4. Hellenizm; 2.5. Rzym; 3. Wychowawcy i nauczyciele w epoce starożytnej; 4. Kształtowanie się grecko-rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Stan wiedzy o dziecku odbiciem poglądów na wychowanie i nauczanie; 4.2. Koncepcje systemu szkolnego; 5. Trwałe wartości pedagogiki starożytnej; III. Ideały i organizacja wychowania w średniowieczu: 1. Feudalizm i jego ideały wychowawcze; 2. Organizacja wychowania i szkolnictwa w średniowieczu; 2.1. Dążenia do zachowania tradycji szkolnictwa starożytnego; 2.2. Organizacja i program szkół kościelnych;2.3. Szkolnictwo kościelne w Polsce średniowiecznej; 2.4. Powstanie i rozwój uniwersytetów; 3. Świeckie wychowanie rycerskie i rzemieślnicze; 4. Nauczyciele okresu średniowiecznego; IV. Praktyka i teoria pedagogiki renesansowej: 1. Pojęcie odrodzenia; 2. Ideały wychowawcze odrodzenia; 3. Stan organizacji szkolnictwa w Europie; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo parafialne w Polsce; 3.3. Szkolnictwo średnie; 3.4. Szkolnictwo średnie w Polsce; 3.5. Szkolnictwo wyższe; 4. Renesansowa myśl pedagogiczna; 5. Trwały dorobek okresu odrodzenia; V. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej w XVII i XVIII w.: 1. Warunki społeczno-polityczne i naukowe rozwoju pedagogiki nowożytnej; 2. Trzy nurty myśli pedagogicznej; 2.1. Pedagogika demokratyczna Jana Amosa Komeńskiego; 2.2. Arystokratyczno-burżuazyjna pedagogika Johna Locke'a ( 1632-1704 ); 2.3. Naturalizm pedagogiczny Jana Jakuba Rousseau ( 1712-1778 ); 3. Stan szkolnictwa w Europie w II połowie XVII i XVIII w.; 3.1. Szkolnictwo średnie; 3.2. Szkolnictwo parafialne; VI. Komisja edukacji narodowej: 1. Geneza Komisji Edukacji Narodowej; 2. Działalność Komisji Edukacji Narodowej; 3. Struktura organizacyjna systemu szkolnego; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo średnie; 3.3. Szkolnictwo wyższe; 4. Znaczenie Komisji Edukacji Narodowej; VII. Kształtowanie się europejskich systemów szkolnych w XIX w.: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Czynniki rozwoju idei oświaty ludowej; 1,2. Organizacja i stan szkolnictwa elementarnego w wybranych krajach europejskich; 1.3. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące i wyższe w Europie w XIX w.; 3. Kształtowanie się szkolnictwa realnego i zawodowego; 4. Dorobek pedagogiki europejskiej w zakresie kształtowania się systemów szkolnych; VIII. Europejska myśl pedagogiczna XIX w.: 1. Główne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego XIX w.; 1.1. Jan Henryk Pestalozzi - ojciec elementarnej szkoły ludowej; 1.2. System Bella-Lancastera; 1.3. Działalność pedagogiczna Robert Owena ( 1771-1858 ); 1.4. Koncepcja wychowania przedszkolnego Fryderyka Froebla ( 1782-1852 ); 1.5. Idea swobodnego wychowania Lwa Tołstoja ( 1828-1910 ); 2. Pedagogika szkoły średniej; 2.1. Szkoła tradycyjna J. F. Herbarta i herbartystów; 2.2. Koncepcja kształcenia Herberta Spencera ( 1820-1903 ); 3. Wkład Karola Marksa ( 1818-1883 ) i Fryderyka Engelsa ( 1820-1895 ) do dorobku światowej myśli pedagogicznej; 4. Główne osiągnięcia XIX-wiecznej myśli pedagogicznej; IX. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna na ziemiach polskich pod zaborami; 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Zabór austriacki; 1.2. Zabór pruski; 1.3. Zabór rosyjski; 1.4. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie i wyższe na ziemiach polskich w okresie zaborów; 2.1. Zabór pruski; 2.2. Zabór rosyjski; 2.3. Zabór austriacki; 3. Główni przedstawiciele polskiej myśli w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego; 4. Dorobek pedagogiki polskiej okresu zaborów; X. Teoria i praktyka nowego wychowania: 1. Pojęcie i geneza nowego wychowania; 2. Formy organizacyjne nowego wychowania; 2.1. Główne koncepcje szkoły pracy; 2.2. Plan daltoński; 2.3. Metoda ośrodków zainteresowań; 2.4. Szkoła Freineta; 2.5. System wychowania przedszkolnego Marii Montessori; 3. Znaczenie nowego wychowania dla rozwoju myśli pedagogicznej; XI. Główne osiągnięcia pedagogiki radzieckiej w latach 1917-1945: 1. Modyfikacja oświaty i szkolnictwa radzieckiego; 2. Radziecka myśl pedagogiczna; 2.1. Nadieżda Konstantynowna Krupska ( 1869-1939 ); 2.2. Stanisław Teofilowicz Szacki ( 1828-1934 ); 2.3. Paweł Piotrowicz Błoński ( 1884-1941 ); 2.4. Antoni Siemionowicz Makarenko ( 1878-1939 ); XII. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym: 1. Organizacja, stan szkolnictwa i oświaty w latach 1918-1939; 1.1. Szkolnictwo powszechne przed i po reformie jędrzejewiczowskiej; 1.2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące; 1.3. Szkolnictwo zawodowe; 1.4. Kształcenie nauczycieli; 1.5. Szkolnictwo wyższe; 1.6. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych; 1.7. Wychowanie przedszkolne; 1.8. Oświata pozaszkolna; 2. Osiągnięcia teorii i praktyki pedagogicznej w latach 1918-1939; 2.1. Walka o postępowy ustrój szkolny; 2.2. Dążenie do określenia polskiego ideału wychowawczego; 2.3. Kierunki unowocześniania systemu dydaktyczno-wychowawczego; 2.4. Polska koncepcja szkoły pracy: H. Rowie, J. Ostrowski, W. Spasowski; 2.5. Polski dorobek w dziedzinie prac ręcznych; 2.6. System wychowawczy Janusz Korczaka i Kazimierza Jeżewskiego; 2.7. Dorobek myśli pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego; 3. Trwały dorobek w zakresie szkolnictwa i pedagogiki polskiej okresu międzywojennej; XIII. Szkolnictwo polskie pod okupacją hitlerowską: 1. Polityka oświatowa okupanta; 2. Organizacja i funkcjonowanie polskiego podziemnego systemu szkolnego; 3. System dydaktyczny tajnego nauczania; 4. System wychowawczy szkoły podziemnej; XIV. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej: 1. Modyfikacje i osiągnięcia systemu szkolnego w okresie kształtowania się władzy ludowej w latach 1944-1948; 2. Zmiany ideowe i organizacyjne szkolnictwa podstawowego i średniego w latach 1948-1961; 2.1. Nowe cele wychowania; 2.2. Przemiany strukturalne szkolnictwa; 3. Szkolnictwo po reformie z 1961 r.; 4. Próby reformy strukturalnej i programowej systemu szkolnego w latach 70-tych; 5. Inne formy oświaty i szkolnictwa w Polsce Ludowej; 5.1. Oświata pozaszkolna i dorosłych; 5.2. Wychowanie przedszkolne; 5.3. Szkolnictwo wyższe; 6. Dorobek myśli pedagogicznej okresu Polski Ludowej; 7. Istota i główne kierunki rozwoju współczesnych systemów o światowych w Polsce i na świecie; Bibliografia; Tablica chronologiczna ważniejszych wydarzeń z dziejów teorii i praktyki pedagogicznej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36288, W.36290, W.37615 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Streszczenie: WYDANIE 1. Wstęp; I. Narodziny wychowania: 1. Pojęcie wychowania jako zjawiska społecznego; 2. Istota wychowania pierwotnego; II. Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie: 1. Wpływ warunków społeczno-politycznych na modyfikację celów wychowania w Grecji i Rzymie; 2. Kształtowanie się szkoły jako instytucji wychowawczej; 2.1. Okres starogrecki; 2.2. Sparta; 2.3. Ateny; 2.4. Hellenizm; 2.5. Rzym; 3. Wychowawcy i nauczyciele w epoce starożytnej; 4. Kształtowanie się grecko-rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Stan wiedzy o dziecku odbiciem poglądów na wychowanie i nauczanie; 4.2. Koncepcje systemu szkolnego; 5. Trwałe wartości pedagogiki starożytnej; III. Ideały i organizacja wychowania w średniowieczu: 1. Feudalizm i jego ideały wychowawcze; 2. Organizacja wychowania i szkolnictwa w średniowieczu; 2.1. Dążenia do zachowania tradycji szkolnictwa starożytnego; 2.2. Organizacja i program szkół kościelnych; 2.3. Szkolnictwo kościelne w Polsce średniowiecznej; 2.4. Powstanie i rozwój uniwersytetów; 3. Świeckie wychowanie rycerskie i rzemieślnicze; 4. Nauczyciele okresu średniowiecznego; IV. Praktyka i teoria pedagogiki renesansowej: 1. Pojęcie odrodzenia; 2. Ideały wychowawcze odrodzenia; 3. Stan organizacji szkolnictwa w europie; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo parafialne w Polsce; 3.3. Szkolnictwo średnie; 3.4. Szkolnictwo średnie w Polsce; 3.5. Szkolnictwo wyższe; 4. Renesansowa myśl pedagogiczna; 5. Trwały dorobek okresu odrodzenia; V. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej w XVII i XVIII w.: 1. Warunki społeczno-polityczne i naukowe rozwoju pedagogiki nowożytnej; 2. Trzy nurty myśli pedagogicznej; 2.1. Pedagogika demokratyczna Jana Amosa Komeńskiego; 2.2. Arystokratyczno-burżuazyjna pedagogika Johna Locke'a ( 1632-1704 ); 2.3. Naturalizm pedagogiczny Jana Jakuba Rousseau ( 1712-1778 ); 3. Stan szkolnictwa w Europie w II połowie XVII i XVIII w.; 3.1. Szkolnictwo średnie; 3.2. Szkolnictwo elementarne; VI. Komisja edukacji narodowej: 1. Geneza Komisji Edukacji Narodowej; 2. Działalność Komisji Edukacji Narodowej; 3. Struktura organizacyjna systemu szkolnego; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo średnie; 3.3. Szkolnictwo wyższe; 4. Znaczenie Komisji Edukacji Narodowej; VII. Kształtowanie się europejskich systemów szkolnych w XIX w.: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Czynniki rozwoju idei oświaty ludowej; 1.2. Organizacja i stan szkolnictwa elementarnego w wybranych krajach europejskich; 1.3. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące i wyższe w Europie w XIX w.; 3. Kształtowanie się szkolnictwa realnego i zawodowego; 4. Dorobek pedagogiki europejskiej w zakresie kształtowania się systemów szkolnych; VIII. Europejska myśl pedagogiczna XIX w.: 1. Główne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego XIX w.; 1.1. Jan Henryk Pestalozzi - ojciec elementarnej szkoły ludowej; 1.2. System Bella-Lancastera; 1.3. Działalność pedagogiczna Robert Owena ( 1771-1858 ); 1.4. Koncepcja wychowania przedszkolnego Fryderyka Froebla ( 1782-1852 ); 1.5. Idea swobodnego wychowania Lwa Tołstoja ( 1828-1910 ); 2. Pedagogika szkoły średniej; 2.1. Szkoła tradycyjna J. F. Herbarta i herbartystów; 2.2. Koncepcja kształcenia Herberta Spencera ( 1820-1903 ); 3. Wkład Karola Marksa ( 1818-1883 ) i Fryderyka Engelsa ( 1820-1895 ) do dorobku światowej myśli pedagogicznej; 4. Główne osiągnięcia XIX-wiecznej myśli pedagogicznej; IX. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna na ziemiach polskich pod zaborami: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Zabór austriacki; 1.2. Zabór pruski; 1.3. Zabór rosyjski; 1.4. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie i wyższe na ziemiach polskich w okresie zaborów; 2.1. Zabór pruski; 2.2. Zabór rosyjski; 2.3. Zabór austriacki; 3. Główni przedstawiciele polskiej myśli w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego; 4. Dorobek pedagogiki polskiej okresu zaborów; X. Teoria i praktyka nowego wychowania: 1. Pojęcie i geneza nowego wychowania; 2. Formy organizacyjne nowego wychowania; 2.1. Główne koncepcje szkoły pracy; 2.2. Plan daltoński; 2.3. Metoda ośrodków zainteresowań; 2.4. Szkoła Freineta; 2.5. System wychowania przedszkolnego Marii Montessori; 3. Znaczenie nowego wychowania dla rozwoju myśli pedagogicznej; XI. Główne osiągnięcia pedagogiki radzieckiej w latach 1917-1945: 1. Modyfikacja oświaty i szkolnictwa radzieckiego; 2. Radziecka myśl pedagogiczna; 2.1. Nadieżda Konstantynowna Krupska ( 1869-1939 ); 2.2. Stanisław Teofilowicz Szacki ( 1828-1934 ); 2.3. Paweł Piotrowicz Błoński ( 1884-1941 ); 2.4. Antoni Siemionowicz Makarenko ( 1878-1939 ); XII. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym: 1. Organizacja, stan szkolnictwa i oświaty w latach 1918-1939; 1.1. Szkolnictwo powszechne przed i po reformie jędrzejewiczowskiej; 1.2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące; 1.3. Szkolnictwo zawodowe; 1.4. Kształcenie nauczycieli; 1.5. Szkolnictwo wyższe; 1.6. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych; 1.7. Wychowanie przedszkolne; 1.8. Oświata pozaszkolna; 2. Osiągnięcia teorii i praktyki pedagogicznej w latach 1918-1939; 2.1. Walka o postępowy ustrój szkolny; 2.2. Dążenie do określenia polskiego ideału wychowawczego; 2.3. Kierunki unowocześniania systemu dydaktyczno-wychowawczego; 2.4. Polska koncepcja szkoły pracy: H. Rowie, J. Ostrowski, W. Spasowski; 2.5. Polski dorobek w dziedzinie prac ręcznych; 2.6. System wychowawczy Janusz Korczaka i Kazimierza Jeżewskiego; 2.7. Dorobek myśli pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego; 3. Trwały dorobek w zakresie szkolnictwa i pedagogiki polskiej okresu międzywojennej; XIII. Szkolnictwo polskie pod okupacją hitlerowską: 1. Polityka oświatowa okupanta; 2. Organizacja i funkcjonowanie polskiego podziemnego systemu szkolnego; 3. System dydaktyczny tajnego nauczania; 4. System wychowawczy szkoły podziemnej; XIV. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej: 1. Modyfikacje i osiągnięcia systemu szkolnego w okresie kształtowania się władzy ludowej w latach 1944-1948; 2. Zmiany ideowe i organizacyjne szkolnictwa podstawowego i średniego w latach 1948-1961; 2.1. Nowe cele wychowania; 2.2. Przemiany strukturalne szkolnictwa; 3. Szkolnictwo po reformie z 1961 r.; 4. Próby reformy strukturalnej i programowej systemu szkolnego w latach 70-tych; 5. Inne formy oświaty i szkolnictwa w Polsce Ludowej; 5.1. Oświata pozaszkolna i dorosłych; 5.2. Wychowanie przedszkolne; 5.3. Szkolnictwo wyższe; 6. Dorobek myśli pedagogicznej okresu Polski Ludowej; 7. Istota i główne kierunki rozwoju współczesnych systemów o światowych w Polsce i na świecie; Bibliografia; Tablica chronologiczna ważniejszych wydarzeń z dziejów teorii i praktyki pedagogicznej
Streszczenie: WYDANIE 2. Wstęp; I. Narodziny wychowania: 1. Pojęcie wychowania jako zjawiska społecznego; 2. Istota wychowania pierwotnego; II. Wychowanie w starożytnej Grecji i Rzymie: 1. Wpływ warunków społeczno-politycznych na modyfikację celów wychowania w Grecji i Rzymie; 2. Kształtowanie się szkoły jako instytucji wychowawczej; 2.1. Okres starogrecki; 2.2. Sparta; 2.3. Ateny; 2.4. Hellenizm; 2.5. Rzym; 3. Wychowawcy i nauczyciele w epoce starożytnej; 4. Kształtowanie się grecko-rzymskiej myśli pedagogicznej; 4.1. Stan wiedzy o dziecku odbiciem poglądów na wychowanie i nauczanie; 4.2. Koncepcje systemu szkolnego; 5. Trwałe wartości pedagogiki starożytnej; III. Ideały i organizacja wychowania w średniowieczu: 1. Feudalizm i jego ideały wychowawcze; 2. Organizacja wychowania i szkolnictwa w średniowieczu; 2.1. Dążenia do zachowania tradycji szkolnictwa starożytnego; 2.2. Organizacja i program szkół kościelnych;2.3. Szkolnictwo kościelne w Polsce średniowiecznej; 2.4. Powstanie i rozwój uniwersytetów; 3. Świeckie wychowanie rycerskie i rzemieślnicze; 4. Nauczyciele okresu średniowiecznego; IV. Praktyka i teoria pedagogiki renesansowej: 1. Pojęcie odrodzenia; 2. Ideały wychowawcze odrodzenia; 3. Stan organizacji szkolnictwa w Europie; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo parafialne w Polsce; 3.3. Szkolnictwo średnie; 3.4. Szkolnictwo średnie w Polsce; 3.5. Szkolnictwo wyższe; 4. Renesansowa myśl pedagogiczna; 5. Trwały dorobek okresu odrodzenia; V. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej w XVII i XVIII w.: 1. Warunki społeczno-polityczne i naukowe rozwoju pedagogiki nowożytnej; 2. Trzy nurty myśli pedagogicznej; 2.1. Pedagogika demokratyczna Jana Amosa Komeńskiego; 2.2. Arystokratyczno-burżuazyjna pedagogika Johna Locke'a ( 1632-1704 ); 2.3. Naturalizm pedagogiczny Jana Jakuba Rousseau ( 1712-1778 ); 3. Stan szkolnictwa w Europie w II połowie XVII i XVIII w.; 3.1. Szkolnictwo średnie; 3.2. Szkolnictwo parafialne; VI. Komisja edukacji narodowej: 1. Geneza Komisji Edukacji Narodowej; 2. Działalność Komisji Edukacji Narodowej; 3. Struktura organizacyjna systemu szkolnego; 3.1. Szkolnictwo parafialne; 3.2. Szkolnictwo średnie; 3.3. Szkolnictwo wyższe; 4. Znaczenie Komisji Edukacji Narodowej; VII. Kształtowanie się europejskich systemów szkolnych w XIX w.: 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Czynniki rozwoju idei oświaty ludowej; 1,2. Organizacja i stan szkolnictwa elementarnego w wybranych krajach europejskich; 1.3. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące i wyższe w Europie w XIX w.; 3. Kształtowanie się szkolnictwa realnego i zawodowego; 4. Dorobek pedagogiki europejskiej w zakresie kształtowania się systemów szkolnych; VIII. Europejska myśl pedagogiczna XIX w.: 1. Główne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego XIX w.; 1.1. Jan Henryk Pestalozzi - ojciec elementarnej szkoły ludowej; 1.2. System Bella-Lancastera; 1.3. Działalność pedagogiczna Robert Owena ( 1771-1858 ); 1.4. Koncepcja wychowania przedszkolnego Fryderyka Froebla ( 1782-1852 ); 1.5. Idea swobodnego wychowania Lwa Tołstoja ( 1828-1910 ); 2. Pedagogika szkoły średniej; 2.1. Szkoła tradycyjna J. F. Herbarta i herbartystów; 2.2. Koncepcja kształcenia Herberta Spencera ( 1820-1903 ); 3. Wkład Karola Marksa ( 1818-1883 ) i Fryderyka Engelsa ( 1820-1895 ) do dorobku światowej myśli pedagogicznej; 4. Główne osiągnięcia XIX-wiecznej myśli pedagogicznej; IX. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna na ziemiach polskich pod zaborami; 1. Szkolnictwo elementarne i wychowanie przedszkolne; 1.1. Zabór austriacki; 1.2. Zabór pruski; 1.3. Zabór rosyjski; 1.4. Wychowanie przedszkolne i opieka nad dzieckiem; 2. Szkolnictwo średnie i wyższe na ziemiach polskich w okresie zaborów; 2.1. Zabór pruski; 2.2. Zabór rosyjski; 2.3. Zabór austriacki; 3. Główni przedstawiciele polskiej myśli w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego; 4. Dorobek pedagogiki polskiej okresu zaborów; X. Teoria i praktyka nowego wychowania: 1. Pojęcie i geneza nowego wychowania; 2. Formy organizacyjne nowego wychowania; 2.1. Główne koncepcje szkoły pracy; 2.2. Plan daltoński; 2.3. Metoda ośrodków zainteresowań; 2.4. Szkoła Freineta; 2.5. System wychowania przedszkolnego Marii Montessori; 3. Znaczenie nowego wychowania dla rozwoju myśli pedagogicznej; XI. Główne osiągnięcia pedagogiki radzieckiej w latach 1917-1945: 1. Modyfikacja oświaty i szkolnictwa radzieckiego; 2. Radziecka myśl pedagogiczna; 2.1. Nadieżda Konstantynowna Krupska ( 1869-1939 ); 2.2. Stanisław Teofilowicz Szacki ( 1828-1934 ); 2.3. Paweł Piotrowicz Błoński ( 1884-1941 ); 2.4. Antoni Siemionowicz Makarenko ( 1878-1939 ); XII. Szkolnictwo i myśl pedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym: 1. Organizacja, stan szkolnictwa i oświaty w latach 1918-1939; 1.1. Szkolnictwo powszechne przed i po reformie jędrzejewiczowskiej; 1.2. Szkolnictwo średnie ogólnokształcące; 1.3. Szkolnictwo zawodowe; 1.4. Kształcenie nauczycieli; 1.5. Szkolnictwo wyższe; 1.6. Szkolnictwo dla mniejszości narodowych; 1.7. Wychowanie przedszkolne; 1.8. Oświata pozaszkolna; 2. Osiągnięcia teorii i praktyki pedagogicznej w latach 1918-1939; 2.1. Walka o postępowy ustrój szkolny; 2.2. Dążenie do określenia polskiego ideału wychowawczego; 2.3. Kierunki unowocześniania systemu dydaktyczno-wychowawczego; 2.4. Polska koncepcja szkoły pracy: H. Rowie, J. Ostrowski, W. Spasowski; 2.5. Polski dorobek w dziedzinie prac ręcznych; 2.6. System wychowawczy Janusz Korczaka i Kazimierza Jeżewskiego; 2.7. Dorobek myśli pedagogicznej w zakresie wychowania przedszkolnego; 3. Trwały dorobek w zakresie szkolnictwa i pedagogiki polskiej okresu międzywojennej; XIII. Szkolnictwo polskie pod okupacją hitlerowską: 1. Polityka oświatowa okupanta; 2. Organizacja i funkcjonowanie polskiego podziemnego systemu szkolnego; 3. System dydaktyczny tajnego nauczania; 4. System wychowawczy szkoły podziemnej; XIV. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej: 1. Modyfikacje i osiągnięcia systemu szkolnego w okresie kształtowania się władzy ludowej w latach 1944-1948; 2. Zmiany ideowe i organizacyjne szkolnictwa podstawowego i średniego w latach 1948-1961; 2.1. Nowe cele wychowania; 2.2. Przemiany strukturalne szkolnictwa; 3. Szkolnictwo po reformie z 1961 r.; 4. Próby reformy strukturalnej i programowej systemu szkolnego w latach 70-tych; 5. Inne formy oświaty i szkolnictwa w Polsce Ludowej; 5.1. Oświata pozaszkolna i dorosłych; 5.2. Wychowanie przedszkolne; 5.3. Szkolnictwo wyższe; 6. Dorobek myśli pedagogicznej okresu Polski Ludowej; 7. Istota i główne kierunki rozwoju współczesnych systemów o światowych w Polsce i na świecie; Bibliografia; Tablica chronologiczna ważniejszych wydarzeń z dziejów teorii i praktyki pedagogicznej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.33441 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej