oświata
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(33)
Forma i typ
Książki
(33)
Dostępność
dostępne
(33)
Placówka
Wypożyczalnia
(33)
Autor
Gumuła Teresa
(3)
Krasuski Józef
(3)
Majewski Stanisław
(3)
Pęcherski Mieczysław
(3)
Wroczyński Ryszard
(3)
Kurdybacha Łukasz
(2)
Suchodolski Bogdan
(2)
Szymański Mirosław J
(2)
Bogaj Andrzej
(1)
Elsner Danuta
(1)
Frycie Stanisław
(1)
Gałecki Włodzimierz
(1)
Gęsicki Janusz
(1)
Kobyliński Władysław
(1)
Konarzewski Krzysztof
(1)
Kwiatkowski Stefan M
(1)
Lewowicki Tadeusz
(1)
Mazur Kazimierz M
(1)
Mieszalski Stefan
(1)
Mrozowska Kamila
(1)
Podolski Kazimierz
(1)
Polak Krzysztof
(1)
Półturzycki Józef
(1)
Sawisz Anna
(1)
Szołtysek Adolf E
(1)
Szymanski Mirosław S
(1)
Szymański Mirosław S
(1)
Wesołowska Anna Eugenia
(1)
Wróblewska Walentyna
(1)
Wycech Czesław
(1)
Światło Adam
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(4)
1990 - 1999
(12)
1980 - 1989
(8)
1970 - 1979
(4)
1960 - 1969
(4)
Kraj wydania
Polska
(33)
Język
polski
(33)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
oświata
(-)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
33 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Przemiany społeczna a edukacja; Rozdział 2. Kierunki przemian gospodarczych; Rozdział 3. System oświaty: 3.1. Przedszkola; 3.2. Szkoły podstawowe; 3.3. Szkoły ponadpodstawowe; 3.3.1. Liceum ogólnokształcące; 3.3.2. Szkolnictwo zawodowe; 3.4. Nowe propozycje strukturalne; 3.5. Wybrane wskaźniki systemu edukacji w Polsce; Rozdział 4. Treści kształcenia i plany nauczania: 4.1. Plany i programy nauczania w szkołach ogólnokształcących; 4.2. Plany i programy nauczania w szkołach zawodowych; Rozdział 5. Zarządzanie oświatą: 5.1. Założenia organizacyjne systemu; 5.2. Szkolnictwo wyższe; 5.2.1. Sieć szkół; 5.2.2. Nauczyciele akademiccy; 5.2.3. Studenci i absolwenci; 5.2.4. Tendencje zmian; 5.3. Badania edukacyjne; 5.3.1. Podstawy prawne, organizacja bada; 5.3.2. Kierunki polityki edukacyjnej, naukowej i naukowo-technicznej państwa; 5.3.3. Cele badań edukacyjnych; 5.3.4. Finansowanie badań; 5.3.5. Wydatki na naukę i badania naukowe w Polsce na tle innych krajów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39993, W.39992, W.40574, W.40531 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40759 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od Autora; I. Główne kierunki polityki oświatowej w okresie powojennym; 1. Likwidacja analfabetyzmu; 2. Upowszechnienie wychowania przedszkolnego, kształcenia podstawowego i ponadpodstawowego; 3. Idea upowszechnienia kształcenia średniego; 4. Przemiany strukturalne systemu oświaty; 5. Naczelne cele systemu edukacyjnego i ich ewolucja; 6. Przemiany w treściach kształcenia; 7. Realizacja podstawowych funkcji systemu oświatowego; 8. Efektywność funkcjonowania systemu oświatowego i jej uwarunkowań; II. Kompleksowa modernizacja treści kształcenia ogólnego w latach 1977-1991; 1. Źródła nowych decyzji w polityce oświatowej; 2. Szkoła podstawowa; 3. Szkoły ponadpodstawowe; 3.1. Liceum ogólnokształcące; 3.2. Szkoły zawodowe; 3.3. Szkoły specjalne; 3.4. Szkoły dla pracujących; III. Przemiany w treściach kształcenia ogólnego; 1. Nauczanie początkowe; 2. Nauczanie przedmiotowo-systematyczne; 2.1. Kształcenie humanistyczne; 2.2. Kształcenie społeczne; 2.3. Kształcenie matematyczno-przyrodnicze; 2.4. Kształcenie techniczne, wychowanie przez pracę, szkolna orientacja zawodowa; 2.5. Wychowanie obronne, fizyczne i zdrowotne; 2.6. Koncepcja szkolnego wychowania, treści przedmiotów wychowawczych; 3. Główne tendencje i kierunki przemian w treściach kształcenia ogólnego; IV. Nowe treści kształcenia ogólnego w świetle badań empirycznych w szkołach eksperymentalnych i dysfunkcji społecznej w środowisku naukowym i nauczycielskim; V. System wartości w zmodernizowanych treściach kształcenia ogólnego; 1. Wartości obywatelskie, ogólnohumanistyczne i światopoglądowe; 2. Nowe spojrzenie na stosunki polsko-radzieckie ważnym elementem wychowania internacjonalistycznego; 3. Idea wychowania w duchu zrozumienia międzynarodowego, współpracy i pokoju; VI. Unowocześnienie procesu kształcenia oraz metod nauczania i uczenia się; 1. Rozluźnienie systemu klasowo-lekcyjnego; 2. Kształcenie jednolite i zróżnicowane; 3. Integracja w nauczaniu; 4. Unowocześnienie metod nauczania i uczenia się; VII. Nowe tendencje w dydaktyce a środki dydaktyczne. Potrzeba modernizacji wyposażenia szkoły; VIII. Rola programów edukacyjnych radia i telewizji w reformie programowej szkoły. Warunki gwarantujące ich wykorzystanie; IX. Rola czasopism pedagogicznych i przedmiotowo-metodycznych w modernizacji nauczania i wychowania; Zamiast zakończenia. O strategii dalszego doskonalenia treści kształcenia ogólnego i pracach nad przyszłościowym modelem systemu oświaty; Aneks ( bibliografia - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36971, 36374 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych / Polska Akademia Nauk. Oddział w Krakowie. Komicja Nauk Pedagogicznych ; Cz.III)
Forma i typ
Temat
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.4226 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37250 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38086 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38087 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38088 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.38718 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40622, W.40623 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa - Łukasz Kurdybacha; Część 1. Wychowanie w okresie pełnego rozwoju kapitalizmu: Rozdział 1. Wychowanie i szkolnictwo w Anglii w początkach XIX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Wpływ rewolucji francuskiej na oświatę w Anglii; 1.1. Szkoła niedzielna; 2. Szkoły wzajemnego nauczania; 2.1. Akcja kościoła anglikańskiego; 3. Działalność Roberta Owena; 3.1. Idee społeczne Owena; 3.2. Wpływ Oświecenia; 3.3. Pogląd Owena na wychowanie; 3.4. Szkoła w New Lanark; 3.5. Początki wychowania przedszkolnego; 4. Dążenie do laicyzacji oświaty angielskiej; Bibliografia; Rozdział 2. Wychowanie we Francji w okresie Napoleona i restauracji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Oświata w czasach dyrektoriatu i konsulatu; 1.1. Wyższe szkoły zawodowe; 2. Reforma Napoleona; 2.1. Szkolnictwo średnie; 2.2. Wielki Mistrz Uniwersytetu; 2.3. Oświata ludowa; 3. Regres francuskiej oświaty w okresie restauracji; 4. Francuskie szkoły wzajemnego nauczania; 4.1. Walka kół klerykalnych ze szkołami wzajemnego nauczania; Bibliografia; Rozdział 3. Poglądy na wychowanie francuskich socjalistów utopijnych ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Henryk Saint-Simon; 1.1. System Saint-Simona; 1.2. Poglądy saintsimonistów na wychowanie; 2. Karol Fourier; 2.1. Idee społeczne Fouriera; 2.2. Wychowanie młodzieży; Bibliografia; Rozdział 4. Jan Henryk Pestalozzi ( Karol Poznański ); 1. Początki działalności pedagogicznej; 2. W służbie rewolucji; 3. Zasady wychowania; 4. Główne idee pedagogiczne Pestalozziego; 5. Dydaktyka Pestalozziego; 6. Program nauczania; 7. Ostatnie lata działalności; Bibliografia; Rozdział 5. Szkolnictwo i wychowanie w Niemczech w początkach XIX w. ( Helmut König ); 1. Wpływ rewolucji francuskiej na formowanie się burżuazyjno-demokratycznego wychowania; 2. Idee wychowania narodowego w okresie wojny z Napoleonem; 3. Idee oświatowe klasyków niemieckiej literatury i filozofii; Bibliografia; Rozdział 6. Oświata na ziemiach polskich pod panowaniem pruskim na przełomie XVIII i XIX w.; 1. Dążenie germanizacyjne na Śląsku ( Ludwik Ręgorowicz ); 1.1. Niepowodzenia germanizacji na Śląsku i ich przyczyny; 2. Losy szkolnictwa polskiego na ziemiach zaboru pruskiego ( Karol Poznański ); 2.1. Działalność ministra Vossa; 2.2. Złagodzenie nacisku germanizacyjnego; 2.3. Liceum Warszawskie; Bibliografia; Rozdział 7. Wychowanie i szkolnictwo w zaborze austriackim na przełomie XVIII i XIX w. ( Jan Dobrzyński ); 1. Uniwersytet lwowski; 2. Reforma szkolnictwa w 1805 r.; 3. Galicyjskie szkolnictwo średnie po 1805 r.; Bibliografia; Rozdział 8. Szkolnictwo i wychowanie w Rosji w pierwszej ćwierci XIX stulecia; 1. Polityka oświatowa Aleksandra I ( Mikołaj K. Gonczarow ); 1.1. Uniwersytety; 1.2. Uwstecznianie się rosyjskiej polityki oświatowej; 1.3. Wpływ ruchu dekabrystów na oświatę; 2. Rozwój oświaty na Białorusi i Litwie w początkach XIX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 2.1. Działalność uniwersytetu wileńskiego; 2.2. Organizacje młodzieżowe; 3. Poglądy pedagogiczne Jędrzeja Śniadeckiego ( Łukasz Kurdybacha ); 3.1. Okresy wychowania; 3.2. Program nauczania i wychowania; 4. Oświata w guberniach wołyńskiej, podolskiej i kijowskiej ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Współpraca Czackiego z Kołłątajem; 4.2. Realizacja planów Czackiego; 4.3. Liceum Krzemienieckie; Bibliografia; Rozdział 9. Oświata w Księstwie Warszawskim i w Królestwie Polskim; 1. Organizacja szkolnictwa w Księstwie Warszawskim ( Jan Dobrzyński ); 1.1. Ideologia oświatowa Stanisława Kostki Potockiego; 2. Poglądy pedagogiczne Stanisława Staszica ( Zbigniew Natowski ); 2.1. Teoria poznania; 2.2. Wychowanie moralno-patriotyczne; 2.3. Użyteczność programu nauczania; 3. Działalność Izby Edukacyjnej na polu oświaty ludu ( Jan Dobrzyński ); 3.1. Stosunek społeczeństwa do szkoły elementarnej; 3.2. Nauczyciele szkoły elementarnej; 3.3. Osiągnięcia Księstwa Warszawskiego na polu szkolnictwa elementarnego; 4. Szkolnictwo średnie Księstwa Warszawskiego ( Jan Dobrzyński ); 5. Wychowanie i szkolnictwo w Księstwie Polskim do powstania listopadowego ( Jan Dobrzyński ); 5.1. Szkolnictwo elementarne; 5.2. Szkolnictwo średnie i wyższe; 5.3. Zwycięstwo reakcji w dziedzinie oświaty; Bibliografia; Rozdział 10. Początki szkolnictwa dla dziewcząt i literatury dziecięcej; 1. Początki szkolnictwa dla dziewcząt ( Mieczysława Dobrowolska ); 1.1. Geneza szkół dla dziewcząt w Królestwie Warszawskim; 1.2. Projekt Czackiego i Kołłątaja; 1.3. Instytut Guwernantek; 2. Działalność Klementyny z Tańskich Hofmanowej ( Mieczysława Dobrowolska ); 2.1. Pamiątka po dobrej matce; 3. Początki literatury dla dzieci ( Izabela Lewańska ); 3.1. Działalność Stanisława Jachowicza; 3.2. Literatura dla dzieci w okresie międzypowstaniowym; Bibliografia; Rozdział 11. Początki szkolnictwa specjalnego ( Otton Lipkowski ); 1. Szkoła dla dzieci głuchych i niewidomych; 2. Wychowanie dzieci opóźnionych w rozwoju i przestępczych; Bibliografia; Rozdział 12. Szkolnictwo w Wolnym Mieście Krakowie ( Ludwik Ręgorowicz ); 1. Krakowskie szkolnictwo elementarne i średnie; Bibliografia; Rozdział 13. Szkolnictwo i wychowanie w Wielkim Księstwie Poznańskim 1815-1845; 1. Polityka oświatowa Prus w Poznańskiem ( Stefan Truchim ); 1.1. Sytuacja szkolnictwa elementarnego; 1.2. Szkolnictwo średnie; 1.3. Wzrost dążeń germanizacyjnych w Poznańskiem po 1831 r.; 1.4. Germanizacja szkolnictwa średniego; 1.5. Zelżenie nacisku germanizacyjnego; 2. Ożywienie ruchu pedagogicznego w Poznańskiem w latach czterdziestych XIX w. ( Stefan Truchim ); 3. Wystąpienie Augusta Cieszkowskiego ( Stefan Truchim ); 3.1. Cele wychowania ochronek; 3.2. Losy projektu Ciszkowskiego; 4. Idee oświatowe Karola Libelta ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Upośledzenie ludów w dziedzinie oświaty; 4.2. Jednostronne kształcenie ludu; 4.3. Program nowej szkoły elementarnej; 4.4. Krytyka klasycznego gimnazjum; 4.5. Nowa rola szkoły realnej; 5. Myśl pedagogiczna Bronisława Trentowskiego ( Karol Poznański ); 5.1. Idee " Chowany "; 5.2. Psychologia " Chowany "; 5.3. Cele wychowania; 5.4. Organizacja szkolnictwa; Bibliografia; Rozdział 14. Polityka germanizacyjna pruskich władz oświatowych na ziemiach polskich; 1. Oświata na Śląsku w latach 1815-1846 ( Ludwik Ręgorowicz ); 1.1. Stosunek kleru do polskości Śląska; 2. Próby zgermanizowania oświaty polskiej na Mazurach i w Warmii w pierwszej połowie XIX w. ( Tadeusz Cieślak ); 2.1. Początki germanizacji; 2.2. Postawa ludności mazurskiej; 2.3. Rozwój oświaty polskiej na Warmii; 2.4. Próby germanizowania Warmii; 2.5. Instrukcja Dieckmanna i Rättiga; 2.6. Obrońcy polskości Warmii i Mazur; 2.7. Polemika przeciwników germanizacji z jej zwolennikami; Bibliografia; Rozdział 15. Reforma szkolnictwa elementarnego we Francji 1833 r. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Konieczność reformy oświatowej; 2. Reformy Guizota; 3. Postanowienia ustawy; 4. Początki wychowania przedszkolnego we Francji; Bibliografia; Rozdział 16. Oświata w Niemczech u schyłku pierwszej połowy XIX w. ( Helmut König ); Bibliografia; Rozdział 17. Myśl pedagogiczna Jana Fryderyka Herbarta ( Karol Schrader ); 1. Podstawy filozoficzne pedagogiki Herbarta; 2. Cele wychowania; 3. Wychowujące nauczanie; 4. Zasady i metody nauczania; 5. Stopnie nauczania; 6. Herbartyzm i jego rola w pedagogice XIX w.; Bibliografia; Rozdział 18. System pedagogiczny Fryderyka Wilhelma Froebla ( Bella Sandler ); 1. Działalność Fryderyka Wilhelma Froebla; 2. Przedszkola pedagogika Froebla; 3. Rozpowszechnianie się freblizmu; Bibliografia; Rozdział 19. Oświata rosyjska w czasach panowania Mikołaja I ( Nikołaj K. Goczarow ); 1. Reakcyjna polityka oświatowa; 2. Rewolucyjno-demokratyczne koncepcje pedagogiczne w Rosji pierwszej połowy XIX w.; 2.1. Poglądy Wisariona Bielińskiego na wychowanie; 2.2. Poglądy Bielińskiego na oświatę; 2.3. Cele wychowania; 2.4. Wychowanie moralne; 2.5. Program wykształcenia; 2.6. Idee pedagogiczne A. I. Hercena; 2.7. Poglądy Hercena na wychowanie; 2.8. Kształtowanie poglądu na świąt; Bibliografia; Rozdział 20. Oświata i szkolnictwo w Królestwie Polskim po upadku powstania listopadowego ( Jan Dobrzyński ); 1. Szkolnictwo elementarne; 2. Szkolnictwo średnie; 3. Początki szkolnictwa zawodowego; 4. Reforma szkolnictwa z 1851 r.; 5. Szkolnictwa żeńskie; 6. Początki wychowania przedszkolnego; Bibliografia; Rozdział 21. Wychowanie i szkolnictwo w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej w pierwszej połowie XIX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Oświata w pierwszych dziesięcioleciach istnienia Stanów Zjednoczonych; 2. Budowa stanowego systemu oświaty; 3. Przebieg walki o nową oświatę; 4. Działalność Horace Manna; 5. Naśladowanie przykładu Massachusetts; Bibliografia; Rozdział 22. Ruch oświatowy Czartystów ( Łukasz Kurdybacha ); Bibliografia; Rozdział 23. Oświata Wiosny Ludów; 1. Oświata we Francji w okresie rewolucji 1848 r. ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Projekt reformy oświaty i wychowania; 1.2. Wychowanie przedszkolne i elementarne; 1.3. Udostępnienie dzieciom proletariatu szkół średnich i wyższych; 1.4. Oświata dorosłych; 1.5. Reforma szkolna 1850 r.; 1.6. Dominująca rola kleru w wychowaniu; 2. Wiosna Ludów w Niemczech ( Helmut König ); 3. Fryderyk Wilhelm Diesterweg ( Gerd Mundorf ); 3.1. Poglądy pedagogiczne Diesterwega ); 3.2. Walka Diesterwega o podniesienie poziomu nauczycieli; 4. Reforma szkolna w Austrii i Galicji w okresie Wiosny Ludów ( Jan Dobrzyński ); 4.1. Reforma szkolnictwa średniego; 4.2. Szkolnictwo w Galicji; 5. Pedagogika Wiosny Ludów pod zaborem pruskim ( Łukasz Kurdybacha ); 6. Działalność i myśl pedagogiczna Ewarysta Estkowskiego ( Łukasz Kurdybacha ); 6.1. Poszukiwania własnych metod; 6.2. Idee oświatowe Estkowskiego; 6.3. Estkowski wobec rewolucji 1848 r.; 6.4. Czasopismo " Szkoła Polska "; 7. Józef Lompa i Wiosna Ludów na Śląsku ( Łukasz Kurdybacha ); 7.1. Znaczenie Wiosny Ludów; 8. Wiosna Ludów na Mazurach i Warmii ( Łukasz Kurdybacha ); Bibliografia; Część 2. Oświata w okresie imperializmu i rozwoju ruchu robotniczego: Rozdział 24. Myśl pedagogiczna i oświatowa europejskiego ruchu robotniczego; 1. Problem powszechnej oświaty elementarnej ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Złudzenia na temat wszechmocy wychowania; 1.2. Epokowe znaczenie dzieł Marksa i Engelsa dla rozwoju wychowania; 2. Marks i Engels o wychowaniu i nauczaniu ( Ignacy Szaniawski ); 2.1. Historyczny i klasowy charakter wychowania; 2.2. Istota marksowskiego modelu wychowania człowieka wszechstronnego; 2.3. Szkoła i fabryka, czyli uprzedmiotowienia nauk matematyczno-przyrodniczych w technice; 2.4. Rola pracy ręcznej w wychowaniu i jej miejsce w procesie kształcenia politechnicznego; 2.5. Problem alienacji w wychowaniu i nauczaniu; 2.6. Humanizacja pracy; 3. Szkolnictwo robotnicze w Anglii ( Łukasz Kurdybacha ); 3.1. Szkoły Combe'a; 3.2. Szkoła w Leith; 3.3. Inne szkoły robotnicze; 4. Oświata i wychowanie Komuny Paryskiej ( Łukasz Kurdybacha ); 4.1. Działalność Komuny; 4.2. Komisja Oświaty; 4.3. Troska o szkołę elementarną; 4.4. Przygotowanie dzieci do pracy; 4.5. Troska Komuny o nauczycieli; 4.6. Znaczenie Komuny dla rozwoju wychowania; Bibliografia; Rozdział 25. Problemy rozwoju szkolnictwa pruskiego w drugiej połowie XIX w. ( Karl Heine Günther ); 1. Ożywienie życia polityczno-oświatowego; 2. Niemiecki ruch nauczycielski; 3. Fryderyk Dittes; 4. Działalność Edwarda Sacka; Rozdział 26. Oświata i wychowanie w Rosji na początku drugiej połowy XIX w. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Ustawa o szkołach elementarnych; 2. Ustawa o szkołach średnich; 3. Szkolnictwo żeńskie; Bibliografia; Rozdział 27. Postępowa pedagogika rosyjska w początkach drugiej połowy XIX w. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Działalność pedagogiczna N. J. Pirogowa; 1.1. Program reform; 2. Poglądy pedagogiczne M. G. Czernyszewskiego; 2.1. Wychowanie w służbie rewolucji; 2.2. Problemy wychowania; 3. Poglądy N. A. Dobrolubowa na wychowanie; 3.1. Cele wychowania; 3.2. Wychowanie moralne; 3.3. Rola nauczycieli i kobiet; 4. Idee pedagogiczne D. I. Pisariewa; 4.1. Wychowanie nowego człowieka; 4.2. Wychowanie przez pracę; 5. Twórczość pedagogiczna K. D. Muszyńskiego; 5.1. Podstawy pedagogiki Muszyńskiego; 5.2. Materialne źródła wiedzy; 5.3. Zadania wychowawcy; 6. Ideologia oświatowa i działalność pedagogiczna L. N. Tołstoja; 6.1. Teoria pedagogiczna Tołstoja; 6.2. Prawo ludu do własnej oświaty; 6.3. Swoboda w wychowaniu; 6.4. Rola Tołstoja w dziejach wychowania; Bibliografia; Rozdział 28. Szkolnictwo i wychowanie w Królestwie Polskim na początku drugiej połowy XIX w. ( Karol Poznański ); 1. Prace Wielopolskiego nad reformą szkolnictwa; 2. Główne założenia " Ustawy "; 3. Realizacja założeń " Ustawy "; 4. Upadek reformy szkolnej Wielkopolskiego; 5. Reorganizacja szkolnictwa elementarnego' 6. Rusyfikacja szkół średnich; 7. Losy szkolnictwa wyższego; Bibliografia; Rozdział 29. Dążenie do reformy szkolnictwa w Anglii ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Poglądy pedagogiczne Herberta Spencera; 1.1. Młodość Herberta Spencera; 1.2. Pierwsze prace; 1.3. Poglądy Spencera na wykształcenie; 1.4. Metody kształcenia; 1.5. Wychowanie moralne; 1.6. Poglądy Spencera na wychowanie fizyczne; 2. Reforma angielskiej oświaty elementarnej w 1870 r.; 2.1. Działalność Narodowej Ligii Wychowania; 2.2. Ustawa szkolna z 1870 r.; Bibliografia; Rozdział 30. Polityka oświatowa zjednoczonych Niemiec ( Karl Heine Günther ); 1. Dążenia oświatowe niemieckiego ruchu robotniczego" Kulturkampf " i działalność Falka; 2. " Zarządzenie ogólne "; 3. Dwa typy szkół; 4. Kierunki wychowania; Bibliografia; Rozdział 31. Szkolnictwo polskie pod zaborem pruskim u schyłku XIX w. i w początkach XX w.; 1. Polityka szkolna Prus na ziemiach polskich ( Stefan Truchim ); 1.1. Szkolnictwo elementarne; 1.2. Szkoły średnie i tajne organizacje młodzieży; 1.3. Szkolnictwo żeńskie; 1.4. Szkolnictwo zawodowe; 1.5. Myśl oświatowa poznańskich organiczników; 1.6. Społeczna akcja oświatowa; 2. Strajki szkolne w zaborze pruskim ( Ludwik Gomolec ); 2.1. Strajki szkolne 1901 r.; 2.2. Znaczenie wydarzeń wrzesińskich; 2.3. Powszechny strajk szkolny 1906-1907; 3. Walka o polskość oświaty na Górnym Śląsku ( Karol Poznański ); 3.1. Działalność Karola Miarki; Bibliografia; Rozdział 32. Rozwój oświaty w Galicji w okresie autonomii ( Eugenia Podgórska ); 1. Powstanie Rady Szkolnej Krajowej; 2. Praca nad rozwojem szkoły ludowej; 3. Wpływ ruchu robotniczego i ludowego; 4. Towarzystwo Nauczycieli Ludowych; 5. Początki nauczania pracy ręcznej ( Ignacy Szaniawski ); 6. Galicyjskie szkolnictwo średnie ( Eugenia Podgórska ); 7. Towarzystwo Nauczycieli Szkół Wyższych; 8. Szkolnictwo zawodowe; 9. Szkolnictwo wyższe; 10. Szkoły dla dzieci ukraińskich i żydowskich; 11. Polska myśl pedagogiczna w Galicji; 12. Społeczna działalność oświatowa; 13. Organizacje młodzieży galicyjskiej; Bibliografia; Rozdział 33. Powstanie nowoczesnego systemu oświaty we Francji ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Projekty oświatowe partii republikańskiej; 2. Rola Ligi Nauczania; 3. Pierwsze próby laicyzacji oświaty; 4. Bezpłatność oświaty elementarnej; 5. Ustawa o obowiązku szkolnym i laicyzacji wychowania; 6. Akcja ustawodawcza i organizacyjna ministra Ferry'ego; 7. Rozwój szkolnictwa; Bibliografia; Rozdział 34. Szkoła i wychowanie w Rosji u schyłku XIX w. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Wpływ ruchu rewolucyjnego na oświatę ludową; 2. Sytuacja szkolnictwa średniego; 3. Wzrost fali rewolucyjnej; 4. Szkolnictwo wyższe; Bibliografia; Rozdział 35. Oświata i myśl pedagogiczna w Królestwie Polskim w ostatnich dziesięcioleciach XIX w.; 1. Stan szkolnictwa i główne idee ( Ryszard Wroczyński ); 1.1. Rola partii " Proletariat "; 2. Tajna oświata na wsi Królestwa Polskiego w drugiej połowie XIX w. ( Helena Brodowska ); 2.1. Nauczyciele tajnych szkółek; 2.2. Społeczna akcja oświatowa; 3. Rozwój myśli wychowawczej ( Ryszard Wroczyński ); 3.1. Pedagogiczny ruch wydawniczy; 3.2. Rozwój nauczania prywatnego; 4. Główni przedstawiciele myśli pedagogicznej ( Ryszard Wroczyński ); 4.1. Jan Władysław Dawid; 4.2. Główne dzieła Dawida; 4.3. Działalność Anieli Szycówny; 4.4. Rola Stanisława Karpowicza; Bibliografia; Rozdział 36. Wychowanie dziewcząt na ziemiach polskich u schyłku XIX w. ( Mieczysłąwa Dobrowolska ); 1. Próby konkretnych rozwiązań; 2. Wyższe studia kobiet; Bibliografia; Rozdział 37. Rozwój piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży w drugiej połowie XIX w. ( Izabela Lewańska ); 1. Powieści podróżniczo-przygodowe; 2. Rola twórczości Konopnickiej; Bibliografia; Rozdział 38. Rozwój szkolnictwa i oświaty w innych krajach słowiańskich ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Losy szkolnictwa czeskiego; 1.1. Początki wychowania przedszkolnego; 1.2. Reforma szkolna 1869 r.; 2. Szkolnictwo w Bułgarii; 3. Oświata w krajach południowych Słowian; 3.1. Pomoc Rosji; 3.2. Pomoc organizacji społecznych; Bibliografia; Rozdział 39. Początki uniwersytetów ludowych i uniwersytetów powszechnych ( Józef Miąso ); 1. Idee wychowawcze Mikołaja Grundtviga; 2. Pierwsze uniwersytety ludowe; 3. Geneza uniwersytetów powszechnych; 4. Rozwój uniwersytetów powszechnych; Bibliografia; Rozdział 40. Rozwój szkolnictwa zawodowego ( Józef Miąso ); 1. Rozwój politechnik; 2. Szkolnictwo zawodowe na ziemiach polskich; Bibliografia; Rozdział 41. Nowe kierunki w pedagogice u schyłku XIX w.; 1. Rozwój badań psychologicznych w drugiej połowie XIX i na początku XX w. ( Tadeusz Witwicki ); 2. Początki higieny szkolnej i wychowania zdrowotnego ( Maciej Demel );3. Początki nauczania pracy ręcznej ( Ignacy Szaniawski ); 3.1. Kierunki skandynawskie slajdu; 3.2. Gospodarcze i filantropijne motywy nauczania slajdu; 3.3. Nauczanie pracy ręcznej w szkole powszechnej; 4. Próby sformułowania podstaw pedagogiki naukowej ( Ryszard Wroczyński ); Bibliografia; Rozdział 42. Szkolnictwo i wychowanie w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej na przełomie XIX i XX w.; 1. Znaczenie rewolucji przemysłowej ( Łukasz Kurdybacha ); 1.1. Wpływ rewolucji przemysłowej na wychowanie; 1.2. Stan szkolnictwa; 2. Główne założenia pedagogiki Johna Deweya i jego szkoły ( Ignacy Szaniewski ); 2.1. Pajdocentryzm szkoły Deweya; 2.2. Walka z herbartyzmem; 2.3. Braki pedagogiki Deweya; Bibliografia; Rozdział 43. Dążenie do reformy wychowania w Niemczech na przełomie XIX i XX w.; 1. Pedagogika reformy ( Karl Heine Günther ); 2. Koncepcja szkoły pracy Kerschensteinera ( Irena Szybik ); 2.1. Zadania wychowania szkolnego; Bibliografia; Rozdział 44. Oświata w Rosji w okresie rewolucji 1905 r. ( Nikołaj K. Gonczarow ); 1. Wybuch rewolucji; 2. Krytyka szkoły średniej; 3. Szkolnictwo elementarne; 4. Upadek rewolucji; Bibliografia; Rozdział 45. Wpływ rewolucji 1905 roku na rozwój ruchu oświatowego w Królestwie Polskim ( Ryszard Wroczyński ); 1. Przebieg ruchu strajkowego młodzieży; 2. Początki nauczycielskiego ruchu związkowego; 3. Ruch oświatowy; Bibliografia; Rozdział 46. Poglądy Ellen Key na wychowanie ( Tadeusz Mizia ); 1. Wychowanie dziecka w pierwszych latach życia; 2. Kształcenie dziecka; 3. Znaczenie Ellen Key; Bibliografia; Rozdział 47. Maria Montessori i jej system wychowania przedszkolnego ( Bella Handler ); 1. Meoda Montessori; 2. Praca wychowawcza; 3. Stosunek Montessori do Froebla; Bibliografia; Rozdział 48. Główne kierunki rozwoju oświaty XIX i początków XX w. ( Łukasz Kurdybacha ); 1. Szkoła elementarna; 2. Komuna Paryska i jej wpływ na oświatę; 3. Rozwój seminariów nauczycielskich; 4. Szkolnictwo zawodowe i oświata dorosłych; 5. Szkoła średnia ogólnokształcąca; 6. Demokratyzacja oświaty; 7 .Rozwój myśli pedagogicznej; Indeks nazwisk; Indeks rzeczowy; Spis ilustracji w tekście; Spis ilustracji na wkładkach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14626, W.14628, 14630, W.14631, W.14622, W.14623, 14627, W.14624, 14629, 14625, W.14632 (11 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.828 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40053 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41068 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Pedagogiczne / Polska Akademia Nauk. Komitet Pedagogiczny ; red. Bogdan Suchodolski ; T.XXIX)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.29577 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Monografie Pedagogiczne / Polska Akademia Nauk. Komitet Pedagogiczny ; red. Bogdan Suchodolski ; T.XLV)
Forma i typ
Temat
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.30883 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Pedagogiczne / Polska Akademia Nauk. Komitet Pedagogiczny ; red. Bogdan Suchodolski ; T.XXXVIII)
Forma i typ
Temat
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.28265 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Pedagogiczne / Polska Akademia Nauk. Komitet Pedagogiczny ; red. Bogdan Suchodolski ; T.XXXV)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.28110 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Studia Pedagogiczne / Polska Akademia Nauk. Komitet Pedagogiczny ; red. Bogdan Suchodolski ; T.XLII)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.30660 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39423 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej