Pedagogika specjalna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(124)
Forma i typ
Książki
(123)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje fachowe
(2)
Filmy i seriale
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(119)
tylko na miejscu
(5)
nieokreślona
(2)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(122)
Czytelnia
(5)
Autor
Stankowski Adam
(13)
Pańczyk Jan
(10)
Pilecki Jan
(7)
Pilecka Władysława
(6)
Kosakowski Czesław
(5)
Doroszewska Janina
(4)
Krause Amadeusz
(4)
Tomasik Ewa
(4)
Chodkowska Maria
(3)
Sowa Józef
(3)
Szumski Grzegorz
(3)
Vítková Marie
(3)
Bartnikowska Urszula
(2)
Bartoňová Miroslava
(2)
Brauner Alfred
(2)
Brauner Francoise
(2)
Chrzanowska Iwona
(2)
Dryżałowska Grażyna
(2)
Firkowska-Mankiewicz Anna
(2)
Gałkowski Tadeusz
(2)
Głodkowska Joanna
(2)
Palak Zofia
(2)
Smith Deborah Deutsch
(2)
Sękowska Zofia
(2)
Tomkiewicz-Bętkowska Aleksandra
(2)
Baczała Ditta
(1)
Badora Sylwia
(1)
Baker Bruce L
(1)
Balukiewicz Małgorzata
(1)
Baran Jolanta
(1)
Biel-Ziółek Katarzyna
(1)
Bielska-Łach Monika
(1)
Bieńkowska Izabela
(1)
Bilewicz Małgorzata
(1)
Binnebesel Józef
(1)
Brightman Alan J
(1)
Brągiel Józefa
(1)
Bujnowska Anna
(1)
Byers Richard
(1)
Bąbka Jarosław
(1)
Błeszyński Jacek J
(1)
Dobrołowicz Witold
(1)
Doroszuk Joanna
(1)
Dudek Mieczysław
(1)
Dycht Marzena
(1)
Dykcik Władysław
(1)
Flanczewska-Wolny Maria
(1)
Francis-Williams Jessie
(1)
Frąckiewicz Lucyna
(1)
Furtak Dominika
(1)
Gabryś Katarzyna
(1)
Gamulczak Franciszek
(1)
Gietko Marian
(1)
Grabowska Natalia
(1)
Grzegorzewska Maria
(1)
Grzyb Barbara
(1)
Haring Norris G
(1)
Hulek Aleksander
(1)
Jastrzębska-Gzella Hanna
(1)
Jodłowska Bogusława
(1)
Karwowski Maciej
(1)
Kirejczyk Kazimierz
(1)
Klaro-Celej Lidia
(1)
Konieczny Henryk
(1)
Krztoń Alicja
(1)
Kuczyńska-Kwapisz Jadwiga
(1)
Kulbaka Jacek
(1)
Kuleta-Hulboj Magdalena
(1)
Kurzeja Anna
(1)
Kwiatkowska Małgorzata
(1)
Lechta Viktor
(1)
Lipkowski Otton
(1)
Lorek Eugeniusz Maria
(1)
Lubińska-Kościółek Elżbieta
(1)
Maciarz Aleksandra
(1)
Maciejewski Piotr
(1)
Madziara Aneta
(1)
Mauersberg Stanisław
(1)
Mikrut Adam
(1)
Mitchell David
(1)
Moczia Krystyna
(1)
Mossakowska Lidia
(1)
Nadachewicz Katarzyna
(1)
Nartowska Hanna
(1)
Naumiuk Agnieszka
(1)
Nurowski Eugeniusz
(1)
Obuchowska Irena
(1)
Okuniewski Juliusz
(1)
Olechnowicz Hanna
(1)
Olszewski Sławomir
(1)
Oszustowicz Barbara
(1)
Ošlejšková Hana
(1)
Pankowska Krystyna
(1)
Pawlik Sabina
(1)
Piekut-Brodzka Danuta M
(1)
Piwowarski Janusz
(1)
Plutecka Katarzyna
(1)
Przybyliński Sławomir
(1)
Puszczewicz Barbara
(1)
Rakowska Alicja
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(28)
2000 - 2009
(51)
1990 - 1999
(29)
1980 - 1989
(10)
1970 - 1979
(2)
1960 - 1969
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(124)
Język
polski
(124)
Odbiorca
Nauczyciele
(3)
Pedagodzy specjalni
(2)
Socjolodzy
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
Pedagogika specjalna
(124)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
Temat: czas
2001-
(1)
Gatunek
Monografia
(2)
Opracowanie
(1)
Poradnik
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
124 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43005 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43858 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43220, W.43221 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Zagadnienia ogólne pedagogiki specjalnej; 1a. Pedagogika specjalna jako nauka; 1b. Problematyka kształcenia specjalnego w systemie oświaty PRL; 1c. Aspekty historyczne i metodologiczne pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 1. Pedagogikaniewidomych i nidowidzących: 1. Pojęcie ślepoty; 2. Przyczyny inwalidztwa wzrokowego; 2.1. Dane statystyczne dotyczące niewidomych; 3. Sytuacja niewidomych w aspekcie historycznym; 4. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 5. Zjawiska specyficzne występujące w rozwoju dzieci niewidomych; 6. Potrzeby psychiczne a brak wzroku; 7. Poznawanie rzeczywistości przez niewidomych; 7.1. Zjawisko kompensacji zmysłów; 7.2. Kompensacyjna rola dotyku; 7.3. Teorie ujmowania dotykowego; 7.4. Kompensacyjna rola słuchu; 7.5. Drugi układ sygnałowy a proces kompensacji; 7.6. Wyobrażenia niewidomych; 7.6.1. Wyobrażenia słuchowe; 7.6.2. Wyobrażenia dotykowe i kinestetyczne; 7.6.3. Wyobrażenia zastępcze; 7.6.4. Wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni u niewidomych; 8. Myślenie niewidomych a ich nauczanie; 9. Ćwiczenia specjalne kształcące dzieci niewidomych; 10. Ćwiczenia kompensacyjne; 11. Ćwiczenia korekcyjne; 12. Ćwiczenia orientacji dziecka niewidomego w przestrzeni; 12.1. Funkcje psychiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.2. Funkcje społeczne ćwieczeń orientacyjnych; 12.3. Funkcje fizyczne ( biologiczne ) ćwiczeń orientacyjnych; 12.4. Wartości psychologiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.5. Wartości dydaktyczne ćwiczeń orientacyjnych; 13. Wychowanie dzieci niedowidzących; 13.1. Pojęcie niedowidzenia; 13.2. Rozwój i stan współczesnej opieki nad dziećmi niedowidzącymi w Polsce; 14. Metody nauczania w polskim szkolnictwie dla dzieci niedowidzących; Bibliografia; Rozdział 2. Pedagogika głuchych: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Problemy życia psychicznego głuchych; 2.1. Specyfika procesów poznawczych dziecka głuchego; 2.2. Specyfika psychologiczna procesów adaptacji społecznej głuchych; 3. Szkolnictwo dla dzieci głuchych; 3.1. Zakłady i szkoły specjalne; 4. Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym; 5. Metody nauczania mowy dzieci głuchych; 5.1. Systemy nauczania mowy; 5.2. Etapy nauczania mowy; 5.2.1. Okres przygotowawczy; 5.2.2. Nauczanie mowy dźwiękowej; 5.2.3. Odczytywanie mowy z ust; 5.2.4. Nauka czytania i pisania; 5.2.5. Pomoce stosowane w nauce mowy; Bibliografia; Rozdział 3. Pedagogika upośledzonych umysłow:; 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 3. Etiologia upośledzeń umysłowych i związane z nimi objawy kliniczne; 3.1. Oligofrenia pierwotna uwarunkowana czynnikami dziedzicznymi; 3.1.1. Choroby spowodowane przez szkodliwe geny; 3.1.2. Choroby wywołane aberracjami chromosomalnymi; 3.2. Oligofrenia wtórna; 3.2.1. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki wrodzone; 3.2.2. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki nabyte; 3.3. Oligofrenia spowodowana czynnikami endogennymi bądź egzogennymi; 3.4. Profilaktyka oligofrenii; 3.5. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 4.1. Rys historyczny; 4.2. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 5. Selekcja i kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 6. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 7. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzbonych umysłowo; 8. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym; 9. Realizacja programu ośrodków pracy; 9.1. Zajęcia wstępne; 9.2. Obserwacja; 9.3. Kojarzenie; 9.4. Ekspresja; 9.4.1. Formy ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 9.4.2. Ćwiczenia fizyczne jako forma ekspresji; 9.4.3. Czytanie i pisanie; 10. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalengo w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 11. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach; 12. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 13. Funkcje nauczania problemowgo w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 14. Uwagi dotyczące programu rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; 15. Wychowanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1. Procesy poznawcze u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1.1. Wrażenia i spostrzeżenia; 15.1.2. Myślenie; 15.1.3. Komunikowanie się z otoczeniem; 15.1.4. Uwaga; 15.1.5. Pamięć; 15.1.6. Ruch; 16. Zagadnienie uczenia się jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; 17. Podstawowe formy aktywności dziecka głębiej upośledzonego umysłowo; 17.1. Rozwój sprawności w życiu codziennym; 17.2. Formy działalności dziecka; 17.2.1. Samoobsługa; 17.2.2. Zabawa; 17.2.3. Działalność użytkowa; 17.2.4. Działalność ekspresyjno-plastyczna; 17.2.5. Działalność zabawowa, użytkowa i plastyczna głębiej upośledzonych; 18. Diagnoza pedagogiczna jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; Rozdział 4. Pedagogika przewlekle chorych: 1. Choroba jako stresor, rola psychicznych mechanizmów obronnych w procesie leczenia; 1.1. Ograniczenie zaspokajania potrzeb przez choroby i kalectwa ( sytuacje frustrujące ); 1.2. Mechanizmy obronne w stanach frustracji; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Zaburzenia psychosomatyczne; 3.1. Wpływ pobytu w szpitalu na stan psychiczny chorego; 4. Terapia wychowawcza chorych hospitalizowanych; 4.1. Potrzeby psychiczne dziecka a choroba; 5. Stany frustracji u dzieci chorych; 6. Wpływ kalectwa lub choroby na rozwój psychiczny dziecka; 7. Psychoterapia i jej rodzaje; 8. Formy terapii wychowawczej; 9. Nauczanie dzieci chorych w oddziale szpitalnym; Bibliografia; Rozdział 5. Reedukacja dzieci z trudnościami w uczeniu się: 1. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 1.1. Problem niepowodzeń szkolnych; 2. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w nauce; 2.1. Wpływ zaburzonej analizy i syntezy wzrokowej na powstawanie trudności w nauce; 2.2. Opóźnienie rozwój funkcji słuchowych jako przyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 2.3. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; 2.4. Zaburzenia lateralizacji; 2.5. Zaburzenia mowy; 3. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 4. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 5. Trudności w nauce czytania i pisania w świetle dotychczasowych badań; 5.1. Pojęcie dysklesji i dysgrafii - główne kierunki badań tego zagadnienia; 6. Psychofizjologiczne i dydaktyczne problemy nauki czytania i pisania; 7. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności w czytaniu i pisaniu; 7.1. Organizowanie w Polsce pomocy dzieciom z trudnościami w nauce czytania i pisania; 8. Formy pracy korekcyjno-wyrównawczej; 9. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 10. Zasady i metody pracy korekcyjno-wyrównawczej; 10.1. Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi; 11. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; 11.1. Metody pracy; Bibliografia; Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.33529, W.43447 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Zagadnienia ogólne pedagogiki specjalnej; 1a. Pedagogika specjalna jako nauka; 1b. Problematyka kształcenia specjalnego w systemie oświaty PRL; 1c. Aspekty historyczne i metodologiczne pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 1. Pedagogikaniewidomych i nidowidzących: 1. Pojęcie ślepoty; 2. Przyczyny inwalidztwa wzrokowego; 2.1. Dane statystyczne dotyczące niewidomych; 3. Sytuacja niewidomych w aspekcie historycznym; 4. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 5. Zjawiska specyficzne występujące w rozwoju dzieci niewidomych; 6. Potrzeby psychiczne a brak wzroku; 7. Poznawanie rzeczywistości przez niewidomych; 7.1. Zjawisko kompensacji zmysłów; 7.2. Kompensacyjna rola dotyku; 7.3. Teorie ujmowania dotykowego; 7.4. Kompensacyjna rola słuchu; 7.5. Drugi układ sygnałowy a proces kompensacji; 7.6. Wyobrażenia niewidomych; 7.6.1. Wyobrażenia słuchowe; 7.6.2. Wyobrażenia dotykowe i kinestetyczne; 7.6.3. Wyobrażenia zastępcze; 7.6.4. Wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni u niewidomych; 8. Myślenie niewidomych a ich nauczanie; 9. Ćwiczenia specjalne kształcące dzieci niewidomych; 10. Ćwiczenia kompensacyjne; 11. Ćwiczenia korekcyjne; 12. Ćwiczenia orientacji dziecka niewidomego w przestrzeni; 12.1. Funkcje psychiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.2. Funkcje społeczne ćwieczeń orientacyjnych; 12.3. Funkcje fizyczne ( biologiczne ) ćwiczeń orientacyjnych; 12.4. Wartości psychologiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.5. Wartości dydaktyczne ćwiczeń orientacyjnych; 13. Wychowanie dzieci niedowidzących; 13.1. Pojęcie niedowidzenia; 13.2. Rozwój i stan współczesnej opieki nad dziećmi niedowidzącymi w Polsce; 14. Metody nauczania w polskim szkolnictwie dla dzieci niedowidzących; Bibliografia; Rozdział 2. Pedagogika głuchych: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Problemy życia psychicznego głuchych; 2.1. Specyfika procesów poznawczych dziecka głuchego; 2.2. Specyfika psychologiczna procesów adaptacji społecznej głuchych; 3. Szkolnictwo dla dzieci głuchych; 3.1. Zakłady i szkoły specjalne; 4. Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym; 5. Metody nauczania mowy dzieci głuchych; 5.1. Systemy nauczania mowy; 5.2. Etapy nauczania mowy; 5.2.1. Okres przygotowawczy; 5.2.2. Nauczanie mowy dźwiękowej; 5.2.3. Odczytywanie mowy z ust; 5.2.4. Nauka czytania i pisania; 5.2.5. Pomoce stosowane w nauce mowy; Bibliografia; Rozdział 3. Pedagogika upośledzonych umysłow:; 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 3. Etiologia upośledzeń umysłowych i związane z nimi objawy kliniczne; 3.1. Oligofrenia pierwotna uwarunkowana czynnikami dziedzicznymi; 3.1.1. Choroby spowodowane przez szkodliwe geny; 3.1.2. Choroby wywołane aberracjami chromosomalnymi; 3.2. Oligofrenia wtórna; 3.2.1. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki wrodzone; 3.2.2. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki nabyte; 3.3. Oligofrenia spowodowana czynnikami endogennymi bądź egzogennymi; 3.4. Profilaktyka oligofrenii; 3.5. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 4.1. Rys historyczny; 4.2. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 5. Selekcja i kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 6. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 7. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzbonych umysłowo; 8. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym; 9. Realizacja programu ośrodków pracy; 9.1. Zajęcia wstępne; 9.2. Obserwacja; 9.3. Kojarzenie; 9.4. Ekspresja; 9.4.1. Formy ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 9.4.2. Ćwiczenia fizyczne jako forma ekspresji; 9.4.3. Czytanie i pisanie; 10. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalengo w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 11. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach; 12. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 13. Funkcje nauczania problemowgo w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 14. Uwagi dotyczące programu rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; 15. Wychowanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1. Procesy poznawcze u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1.1. Wrażenia i spostrzeżenia; 15.1.2. Myślenie; 15.1.3. Komunikowanie się z otoczeniem; 15.1.4. Uwaga; 15.1.5. Pamięć; 15.1.6. Ruch; 16. Zagadnienie uczenia się jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; 17. Podstawowe formy aktywności dziecka głębiej upośledzonego umysłowo; 17.1. Rozwój sprawności w życiu codziennym; 17.2. Formy działalności dziecka; 17.2.1. Samoobsługa; 17.2.2. Zabawa; 17.2.3. Działalność użytkowa; 17.2.4. Działalność ekspresyjno-plastyczna; 17.2.5. Działalność zabawowa, użytkowa i plastyczna głębiej upośledzonych; 18. Diagnoza pedagogiczna jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; Rozdział 4. Pedagogika przewlekle chorych: 1. Choroba jako stresor, rola psychicznych mechanizmów obronnych w procesie leczenia; 1.1. Ograniczenie zaspokajania potrzeb przez choroby i kalectwa ( sytuacje frustrujące ); 1.2. Mechanizmy obronne w stanach frustracji; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Zaburzenia psychosomatyczne; 3.1. Wpływ pobytu w szpitalu na stan psychiczny chorego; 4. Terapia wychowawcza chorych hospitalizowanych; 4.1. Potrzeby psychiczne dziecka a choroba; 5. Stany frustracji u dzieci chorych; 6. Wpływ kalectwa lub choroby na rozwój psychiczny dziecka; 7. Psychoterapia i jej rodzaje; 8. Formy terapii wychowawczej; 9. Nauczanie dzieci chorych w oddziale szpitalnym; Bibliografia; Rozdział 5. Reedukacja dzieci z trudnościami w uczeniu się: 1. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 1.1. Problem niepowodzeń szkolnych; 2. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w nauce; 2.1. Wpływ zaburzonej analizy i syntezy wzrokowej na powstawanie trudności w nauce; 2.2. Opóźnienie rozwój funkcji słuchowych jako przyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 2.3. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; 2.4. Zaburzenia lateralizacji; 2.5. Zaburzenia mowy; 3. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 4. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 5. Trudności w nauce czytania i pisania w świetle dotychczasowych badań; 5.1. Pojęcie dysklesji i dysgrafii - główne kierunki badań tego zagadnienia; 6. Psychofizjologiczne i dydaktyczne problemy nauki czytania i pisania; 7. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności w czytaniu i pisaniu; 7.1. Organizowanie w Polsce pomocy dzieciom z trudnościami w nauce czytania i pisania; 8. Formy pracy korekcyjno-wyrównawczej; 9. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 10. Zasady i metody pracy korekcyjno-wyrównawczej; 10.1. Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi; 11. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; 11.1. Metody pracy; Bibliografia; Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.31303 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41699 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42733, W.42771, W.42769, W.42772 (4 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Cz.42770 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42773, W.42775, W.42776, W.42774 (4 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Cz.42777 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wprowadzenie; Rozdział I: Podstawowe środowiska wychowawcze oraz ich współpraca w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci; 1. Środowisko wychowawcze - jego podział i struktura; 2. Współpraca szkoły i rodziny we wspomaganiu rozwoju dzieci; 3. Współpraca rodziców i nauczycieli we wspomaganiu rozwoju dzieci; Rozdział II: Zjawisko upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 1. Wprowadzenie w problematykę upośledzenia umysłowego; 2. Specyfika rozwoju osobowościowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 2.1. Rozwój biologiczny; 2.2. Rozwój psychiczny; 2.2.1. Zaburzenia rozwoju psychicznego u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 2.2.2. Sfera emocjonalna u dzieci lekko upośledzonych umysłowo; 2.3. Rozwój społeczny; 2.4. Rozwój kulturalny; 3. Obecny stan wiedzy naukowej (badań) o upośledzeniu umysłowym dzieci; Rozdział III: Rola rodziny i szkoły w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym; 1. Rodzina jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe dziecka upośledzonego umysłowo; 1.1. Rozwój biologiczny; 1.2. Rozwój psychospołeczny; 1.3. Rozwój kulturalny; 1.4. Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim; 2. Szkoła jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe uczniów upośledzonych umysłowo; 2.1. Pomoc szkoły w biologicznym rozwoju uczniów; 2.2. Działania szkoły wspierające psychospołeczny rozwój uczniów; 2.3. Rola szkoły w kulturalnym rozwoju uczniów; 2.4. Praca szkoły nad zaspokajaniem potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; 3. Znaczenie klasy szkolnej w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Rozdział IV: Konceptualizacja i realizacja własnych badań empirycznych; 1. Przedmiot i metodologiczne założenia badań; 2. Problematyka badań; 3. Metoda i techniki badawcze; 4. Teren badań i grupa respondentów; 5. Etapy i realizacja badań środowiskowych; 6. Organizacja i przebieg badań; Rozdział V: Uwarunkowania rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 1. Rodzinne warunki rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 1.1. Czynniki rozwoju biologicznego; 1.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego; 1.3. Czynniki rozwoju kulturalnego; 2. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku rodzinnym; 2.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym; 2.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym; 2.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym; 3. Typologia rodzin z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim; 3.1. Kryterium warunków bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka; 3.2. Kryterium odniesienia (stosunku) rodziców do szkoły specjalnej; 4. Warunki rozwoju i adaptacji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w środowisku szkoły specjalnej; 4.1. Czynniki rozwoju biologicznego; 4.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego; 4.3. Czynniki rozwoju kulturalnego; 5. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku szkoły specjalnej; 5.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym; 5.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym; 5.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym; Rozdział VI: Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; 1. Pomoc szkoły w korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń rozwoju biologicznego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; 2. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zakresie wspierania psychospołecznego rozwoju dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; 3. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w tworzeniu warunków rozwoju kulturalnego dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym; 4. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną we wspomaganiu ogólnego rozwoju dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym; Rozdział VII: Stosowane i postulowane działania służące zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim;1. Zmiany w aktywności i oczekiwaniach rodziny w wyniku współdziałania ze szkołą specjalną w zakresie zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 2. Zmienianie typu i charakteru działań szkoły w wyniku współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 3. Krytyczne spojrzenie na rezultaty współpracy szkoły specjalnej z rodziną w procesie zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 4. Postulaty dalszych badań naukowych w zakresie poznawania i ulepszania warunków rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; Zakończenie; Bibliografia; Literatura metodologiczna; Literatura przedmiotu; Literatura pomocnicza; Aneksy; Aneks 1: Kwestionariusz wywiadu środowiskowego w rodzinie; Aneks 2: Narzędzie oceny poziomu zaspokajania potrzeb bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka w rodzinie; Aneks 3: Karta indywidualna dziecka; Aneks 4: Działalność szkoły specjalnej we wspieraniu rozwoju bio-psycho-socjo-kulturalnego swoich uczniów; Aneks 5: Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem szkoły dotyczący zaspokajania przez szkołę potrzeb bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego intelektualnie i współdziałania szkoły z jego rodziną; Aneks 6: Dyspozycja do rozmowy z wychowawcą klasy; Aneks 7: Zestaw pytań do samooceny ucznia; Aneks 8: Propozycja planu pracy wychowawczo-społecznej z rodzicami; Aneks 9: Proponowany plan działania na terenie szkoły-bezpośrednio ukierunkowany na dziecko -jako pomoc w zaspokajaniu potrzeb rozwoju bio-psycho-socjo-kulturalnego; Aneks 10: Kwestionariusz ankiety skierowany do rodziców na temat współpracy szkoły z rodziną; Aneks 11: Karta samooceny zachowania
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42905, W.42904 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Pedagogika specjalna w zarysie / Józef Sowa. - Rzeszów : "Fosze", Cop.1998. - 375 s. : rys., il. ; 24 cm.
Streszczenie: Wspomnienie o prof. dr hab. Aleksandrze Hulku; Wstęp; Część I. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej: Rozdział 1. Wybrane zagadnienia z podstaw pedagogiki specjalnej; 1. Wstęp do przedmiotu pedagogika specjalna; 2. Pedagogika specjalna i jej miejsce w systemie nauk; 3. Przedmiot pedagogiki specjalnej; 4. Podmiotowość jednostki niepełnosprawnej; 5. Systematyka w pedagogice specjalnej; 6. Cele i zadania pedagogiki specjlanje; Rozdział 2. Pedagogika specjalna i jej składniki formalne; 1. Współczesne tendencje w rewalidacji osób niepełnosprawnych; 2. Ortodydaktyka, jej cele i zasady; 3. Pojęcie i zasady procesu rewalidacji; 4. Poglądy na kształcenei specjalne; Rozdział 3. Kształcenie specjalne; 1. Szkoła specjalna, jej cele i zadania; 2. Przedszkola specjalne; 3. Szkoły podstawowe specjalne w Polsce; 4. Szkolnictwo średnie zawodowe - specjalne; 5. Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze; 6. Szkolnictwo specjalne w ocenie Komitetu Ekspertów; Rozdział 4. Diagnoza i poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne; 1. Orzecznictwo w procesie rehabilitacji; 2. Poradnictwo wychowawczo-zawodowe i rehabilitacyjne; 3. Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami; 4. Rola organizacji społecznych i pozarządowych w rewalidacji; Rozdział 5. Pedagogika specjalna szczegółowa; 1. Organizm człowieka i jego funkcje; 2. Oligofrenopedagogika; 3. Tyflopedagogika; 4. Surdopedagogika; 5. Pedagogika terapeutyczna; 6. Pedagogika resocjalizacyjna; 7. Inne utrudnienia rozwojowe; Część II. Podstawowe tezy wykładów i konwersatoriów: Rozdział 6. Wprowadzenie do przedmiotu pedagogika specjalna; 1. Pojęcia, przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej; 2. Glówne problemy pedagogiki specjalnej; 3. Podstawowe systemy i kierunki w pedagogice specalnej; 4. Teoretyczne podstawy specjalnych oddziaływań wychowawczych; 5. Integracyjna koncepcja wychowania specjalnego; Rozdział 7. Tezy do samodzielnego studiowania wybranej problematyki pedagogiki specjalnej; 1. Teoretyczne podstawy wychowania specjalnego; 2. Charakterystyka odchyleń od norm rozwoju; 3. Proces rewalidacji, jego struktura i dynamika; 4. Zadania i funkcje szkolnictwa specjalnego; Bloki kontrolno-syntetyzujące ( pytania i zadania kontrolne - dodatkowe ); Program nauczania pedagogiki specjalnej; Tematyka zajęć dydaktycznych; Zestaw filmów do wykładów i konwersatoriów; Zestaw literatury; Słownik terminologii specjalistycznej; Aneks ( 1. Zalecenie Nr R (92)6 Komitetu Ministrów Spraw Socjalnych Rady Europy w sprawie spójnej polityki wobec osób niepełnosprawnych z dnia 9 kwietnia 1992 r. [ fragmenty ]; 2. Zarządzenie Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opeki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego; 3. Zarządzenie Nr 15 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 1993 w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych; 5. Wykaz naważniejszych dokumentów dotyczących dzieci i młodzieży niepełnosprawnej; 6. Wykaz naważniejszych aktów prawnych dotyczących rehabilitacji zawodowej; 7. Międzyanrodowy alfabet palcowy zatwierdzony przez Światową Federację Głuchych; 8. Amerykański alfabet palcowy; 9. Rosyjski alabet palcowy; 10. Angielski alfabet palcowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42629 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Pedagogika specjalna w zarysie / Józef Sowa. - Rzeszów : "Fosze", 1997. - 375 s. : rys., il. ; 24 cm.
Streszczenie: Wspomnienie o prof. dr hab. Aleksandrze Hulku; Wstęp; Część I. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej: Rozdział 1. Wybrane zagadnienia z podstaw pedagogiki specjalnej; 1. Wstęp do przedmiotu pedagogika specjalna; 2. Pedagogika specjalna i jej miejsce w systemie nauk; 3. Przedmiot pedagogiki specjalnej; 4. Podmiotowość jednostki niepełnosprawnej; 5. Systematyka w pedagogice specjalnej; 6. Cele i zadania pedagogiki specjlanje; Rozdział 2. Pedagogika specjalna i jej składniki formalne; 1. Współczesne tendencje w rewalidacji osób niepełnosprawnych; 2. Ortodydaktyka, jej cele i zasady; 3. Pojęcie i zasady procesu rewalidacji; 4. Poglądy na kształcenei specjalne; Rozdział 3. Kształcenie specjalne; 1. Szkoła specjalna, jej cele i zadania; 2. Przedszkola specjalne; 3. Szkoły podstawowe specjalne w Polsce; 4. Szkolnictwo średnie zawodowe - specjalne; 5. Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze; 6. Szkolnictwo specjalne w ocenie Komitetu Ekspertów; Rozdział 4. Diagnoza i poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne; 1. Orzecznictwo w procesie rehabilitacji; 2. Poradnictwo wychowawczo-zawodowe i rehabilitacyjne; 3. Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami; 4. Rola organizacji społecznych i pozarządowych w rewalidacji; Rozdział 5. Pedagogika specjalna szczegółowa; 1. Organizm człowieka i jego funkcje; 2. Oligofrenopedagogika; 3. Tyflopedagogika; 4. Surdopedagogika; 5. Pedagogika terapeutyczna; 6. Pedagogika resocjalizacyjna; 7. Inne utrudnienia rozwojowe; Część II. Podstawowe tezy wykładów i konwersatoriów: Rozdział 6. Wprowadzenie do przedmiotu pedagogika specjalna; 1. Pojęcia, przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej; 2. Glówne problemy pedagogiki specjalnej; 3. Podstawowe systemy i kierunki w pedagogice specalnej; 4. Teoretyczne podstawy specjalnych oddziaływań wychowawczych; 5. Integracyjna koncepcja wychowania specjalnego; Rozdział 7. Tezy do samodzielnego studiowania wybranej problematyki pedagogiki specjalnej; 1. Teoretyczne podstawy wychowania specjalnego; 2. Charakterystyka odchyleń od norm rozwoju; 3. Proces rewalidacji, jego struktura i dynamika; 4. Zadania i funkcje szkolnictwa specjalnego; Bloki kontrolno-syntetyzujące ( pytania i zadania kontrolne - dodatkowe ); Program nauczania pedagogiki specjalnej; Tematyka zajęć dydaktycznych; Zestaw filmów do wykładów i konwersatoriów; Zestaw literatury; Słownik terminologii specjalistycznej; Aneks ( 1. Zalecenie Nr R (92)6 Komitetu Ministrów Spraw Socjalnych Rady Europy w sprawie spójnej polityki wobec osób niepełnosprawnych z dnia 9 kwietnia 1992 r. [ fragmenty ]; 2. Zarządzenie Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opeki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego; 3. Zarządzenie Nr 15 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 1993 w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych; 5. Wykaz naważniejszych dokumentów dotyczących dzieci i młodzieży niepełnosprawnej; 6. Wykaz naważniejszych aktów prawnych dotyczących rehabilitacji zawodowej; 7. Międzyanrodowy alfabet palcowy zatwierdzony przez Światową Federację Głuchych; 8. Amerykański alfabet palcowy; 9. Rosyjski alabet palcowy; 10. Angielski alfabet palcowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40431, W.39259, W.39258 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40976, W.41031, W.42230, W.41167, W.42229 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43635 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43639 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43637 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43641 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43628, W.42340 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43640 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43630 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.43867, W.43866 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej