Upośledzeni umysłowo
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(3)
Autor
Sękowska Zofia
(2)
Jarantowski Stanisław
(1)
Kulczycki Marian
(1)
Rok wydania
1980 - 1989
(2)
1950 - 1959
(1)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
Upośledzeni umysłowo
(-)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
3 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.17846 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Zagadnienia ogólne pedagogiki specjalnej; 1a. Pedagogika specjalna jako nauka; 1b. Problematyka kształcenia specjalnego w systemie oświaty PRL; 1c. Aspekty historyczne i metodologiczne pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 1. Pedagogikaniewidomych i nidowidzących: 1. Pojęcie ślepoty; 2. Przyczyny inwalidztwa wzrokowego; 2.1. Dane statystyczne dotyczące niewidomych; 3. Sytuacja niewidomych w aspekcie historycznym; 4. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 5. Zjawiska specyficzne występujące w rozwoju dzieci niewidomych; 6. Potrzeby psychiczne a brak wzroku; 7. Poznawanie rzeczywistości przez niewidomych; 7.1. Zjawisko kompensacji zmysłów; 7.2. Kompensacyjna rola dotyku; 7.3. Teorie ujmowania dotykowego; 7.4. Kompensacyjna rola słuchu; 7.5. Drugi układ sygnałowy a proces kompensacji; 7.6. Wyobrażenia niewidomych; 7.6.1. Wyobrażenia słuchowe; 7.6.2. Wyobrażenia dotykowe i kinestetyczne; 7.6.3. Wyobrażenia zastępcze; 7.6.4. Wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni u niewidomych; 8. Myślenie niewidomych a ich nauczanie; 9. Ćwiczenia specjalne kształcące dzieci niewidomych; 10. Ćwiczenia kompensacyjne; 11. Ćwiczenia korekcyjne; 12. Ćwiczenia orientacji dziecka niewidomego w przestrzeni; 12.1. Funkcje psychiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.2. Funkcje społeczne ćwieczeń orientacyjnych; 12.3. Funkcje fizyczne ( biologiczne ) ćwiczeń orientacyjnych; 12.4. Wartości psychologiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.5. Wartości dydaktyczne ćwiczeń orientacyjnych; 13. Wychowanie dzieci niedowidzących; 13.1. Pojęcie niedowidzenia; 13.2. Rozwój i stan współczesnej opieki nad dziećmi niedowidzącymi w Polsce; 14. Metody nauczania w polskim szkolnictwie dla dzieci niedowidzących; Bibliografia; Rozdział 2. Pedagogika głuchych: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Problemy życia psychicznego głuchych; 2.1. Specyfika procesów poznawczych dziecka głuchego; 2.2. Specyfika psychologiczna procesów adaptacji społecznej głuchych; 3. Szkolnictwo dla dzieci głuchych; 3.1. Zakłady i szkoły specjalne; 4. Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym; 5. Metody nauczania mowy dzieci głuchych; 5.1. Systemy nauczania mowy; 5.2. Etapy nauczania mowy; 5.2.1. Okres przygotowawczy; 5.2.2. Nauczanie mowy dźwiękowej; 5.2.3. Odczytywanie mowy z ust; 5.2.4. Nauka czytania i pisania; 5.2.5. Pomoce stosowane w nauce mowy; Bibliografia; Rozdział 3. Pedagogika upośledzonych umysłow:; 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 3. Etiologia upośledzeń umysłowych i związane z nimi objawy kliniczne; 3.1. Oligofrenia pierwotna uwarunkowana czynnikami dziedzicznymi; 3.1.1. Choroby spowodowane przez szkodliwe geny; 3.1.2. Choroby wywołane aberracjami chromosomalnymi; 3.2. Oligofrenia wtórna; 3.2.1. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki wrodzone; 3.2.2. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki nabyte; 3.3. Oligofrenia spowodowana czynnikami endogennymi bądź egzogennymi; 3.4. Profilaktyka oligofrenii; 3.5. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 4.1. Rys historyczny; 4.2. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 5. Selekcja i kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 6. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 7. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzbonych umysłowo; 8. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym; 9. Realizacja programu ośrodków pracy; 9.1. Zajęcia wstępne; 9.2. Obserwacja; 9.3. Kojarzenie; 9.4. Ekspresja; 9.4.1. Formy ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 9.4.2. Ćwiczenia fizyczne jako forma ekspresji; 9.4.3. Czytanie i pisanie; 10. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalengo w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 11. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach; 12. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 13. Funkcje nauczania problemowgo w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 14. Uwagi dotyczące programu rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; 15. Wychowanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1. Procesy poznawcze u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1.1. Wrażenia i spostrzeżenia; 15.1.2. Myślenie; 15.1.3. Komunikowanie się z otoczeniem; 15.1.4. Uwaga; 15.1.5. Pamięć; 15.1.6. Ruch; 16. Zagadnienie uczenia się jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; 17. Podstawowe formy aktywności dziecka głębiej upośledzonego umysłowo; 17.1. Rozwój sprawności w życiu codziennym; 17.2. Formy działalności dziecka; 17.2.1. Samoobsługa; 17.2.2. Zabawa; 17.2.3. Działalność użytkowa; 17.2.4. Działalność ekspresyjno-plastyczna; 17.2.5. Działalność zabawowa, użytkowa i plastyczna głębiej upośledzonych; 18. Diagnoza pedagogiczna jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; Rozdział 4. Pedagogika przewlekle chorych: 1. Choroba jako stresor, rola psychicznych mechanizmów obronnych w procesie leczenia; 1.1. Ograniczenie zaspokajania potrzeb przez choroby i kalectwa ( sytuacje frustrujące ); 1.2. Mechanizmy obronne w stanach frustracji; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Zaburzenia psychosomatyczne; 3.1. Wpływ pobytu w szpitalu na stan psychiczny chorego; 4. Terapia wychowawcza chorych hospitalizowanych; 4.1. Potrzeby psychiczne dziecka a choroba; 5. Stany frustracji u dzieci chorych; 6. Wpływ kalectwa lub choroby na rozwój psychiczny dziecka; 7. Psychoterapia i jej rodzaje; 8. Formy terapii wychowawczej; 9. Nauczanie dzieci chorych w oddziale szpitalnym; Bibliografia; Rozdział 5. Reedukacja dzieci z trudnościami w uczeniu się: 1. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 1.1. Problem niepowodzeń szkolnych; 2. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w nauce; 2.1. Wpływ zaburzonej analizy i syntezy wzrokowej na powstawanie trudności w nauce; 2.2. Opóźnienie rozwój funkcji słuchowych jako przyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 2.3. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; 2.4. Zaburzenia lateralizacji; 2.5. Zaburzenia mowy; 3. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 4. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 5. Trudności w nauce czytania i pisania w świetle dotychczasowych badań; 5.1. Pojęcie dysklesji i dysgrafii - główne kierunki badań tego zagadnienia; 6. Psychofizjologiczne i dydaktyczne problemy nauki czytania i pisania; 7. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności w czytaniu i pisaniu; 7.1. Organizowanie w Polsce pomocy dzieciom z trudnościami w nauce czytania i pisania; 8. Formy pracy korekcyjno-wyrównawczej; 9. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 10. Zasady i metody pracy korekcyjno-wyrównawczej; 10.1. Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi; 11. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; 11.1. Metody pracy; Bibliografia; Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.33529, W.43447 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Zagadnienia ogólne pedagogiki specjalnej; 1a. Pedagogika specjalna jako nauka; 1b. Problematyka kształcenia specjalnego w systemie oświaty PRL; 1c. Aspekty historyczne i metodologiczne pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 1. Pedagogikaniewidomych i nidowidzących: 1. Pojęcie ślepoty; 2. Przyczyny inwalidztwa wzrokowego; 2.1. Dane statystyczne dotyczące niewidomych; 3. Sytuacja niewidomych w aspekcie historycznym; 4. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 5. Zjawiska specyficzne występujące w rozwoju dzieci niewidomych; 6. Potrzeby psychiczne a brak wzroku; 7. Poznawanie rzeczywistości przez niewidomych; 7.1. Zjawisko kompensacji zmysłów; 7.2. Kompensacyjna rola dotyku; 7.3. Teorie ujmowania dotykowego; 7.4. Kompensacyjna rola słuchu; 7.5. Drugi układ sygnałowy a proces kompensacji; 7.6. Wyobrażenia niewidomych; 7.6.1. Wyobrażenia słuchowe; 7.6.2. Wyobrażenia dotykowe i kinestetyczne; 7.6.3. Wyobrażenia zastępcze; 7.6.4. Wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni u niewidomych; 8. Myślenie niewidomych a ich nauczanie; 9. Ćwiczenia specjalne kształcące dzieci niewidomych; 10. Ćwiczenia kompensacyjne; 11. Ćwiczenia korekcyjne; 12. Ćwiczenia orientacji dziecka niewidomego w przestrzeni; 12.1. Funkcje psychiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.2. Funkcje społeczne ćwieczeń orientacyjnych; 12.3. Funkcje fizyczne ( biologiczne ) ćwiczeń orientacyjnych; 12.4. Wartości psychologiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.5. Wartości dydaktyczne ćwiczeń orientacyjnych; 13. Wychowanie dzieci niedowidzących; 13.1. Pojęcie niedowidzenia; 13.2. Rozwój i stan współczesnej opieki nad dziećmi niedowidzącymi w Polsce; 14. Metody nauczania w polskim szkolnictwie dla dzieci niedowidzących; Bibliografia; Rozdział 2. Pedagogika głuchych: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Problemy życia psychicznego głuchych; 2.1. Specyfika procesów poznawczych dziecka głuchego; 2.2. Specyfika psychologiczna procesów adaptacji społecznej głuchych; 3. Szkolnictwo dla dzieci głuchych; 3.1. Zakłady i szkoły specjalne; 4. Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym; 5. Metody nauczania mowy dzieci głuchych; 5.1. Systemy nauczania mowy; 5.2. Etapy nauczania mowy; 5.2.1. Okres przygotowawczy; 5.2.2. Nauczanie mowy dźwiękowej; 5.2.3. Odczytywanie mowy z ust; 5.2.4. Nauka czytania i pisania; 5.2.5. Pomoce stosowane w nauce mowy; Bibliografia; Rozdział 3. Pedagogika upośledzonych umysłow:; 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 3. Etiologia upośledzeń umysłowych i związane z nimi objawy kliniczne; 3.1. Oligofrenia pierwotna uwarunkowana czynnikami dziedzicznymi; 3.1.1. Choroby spowodowane przez szkodliwe geny; 3.1.2. Choroby wywołane aberracjami chromosomalnymi; 3.2. Oligofrenia wtórna; 3.2.1. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki wrodzone; 3.2.2. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki nabyte; 3.3. Oligofrenia spowodowana czynnikami endogennymi bądź egzogennymi; 3.4. Profilaktyka oligofrenii; 3.5. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 4.1. Rys historyczny; 4.2. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 5. Selekcja i kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 6. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 7. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzbonych umysłowo; 8. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym; 9. Realizacja programu ośrodków pracy; 9.1. Zajęcia wstępne; 9.2. Obserwacja; 9.3. Kojarzenie; 9.4. Ekspresja; 9.4.1. Formy ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 9.4.2. Ćwiczenia fizyczne jako forma ekspresji; 9.4.3. Czytanie i pisanie; 10. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalengo w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 11. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach; 12. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 13. Funkcje nauczania problemowgo w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 14. Uwagi dotyczące programu rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; 15. Wychowanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1. Procesy poznawcze u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1.1. Wrażenia i spostrzeżenia; 15.1.2. Myślenie; 15.1.3. Komunikowanie się z otoczeniem; 15.1.4. Uwaga; 15.1.5. Pamięć; 15.1.6. Ruch; 16. Zagadnienie uczenia się jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; 17. Podstawowe formy aktywności dziecka głębiej upośledzonego umysłowo; 17.1. Rozwój sprawności w życiu codziennym; 17.2. Formy działalności dziecka; 17.2.1. Samoobsługa; 17.2.2. Zabawa; 17.2.3. Działalność użytkowa; 17.2.4. Działalność ekspresyjno-plastyczna; 17.2.5. Działalność zabawowa, użytkowa i plastyczna głębiej upośledzonych; 18. Diagnoza pedagogiczna jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; Rozdział 4. Pedagogika przewlekle chorych: 1. Choroba jako stresor, rola psychicznych mechanizmów obronnych w procesie leczenia; 1.1. Ograniczenie zaspokajania potrzeb przez choroby i kalectwa ( sytuacje frustrujące ); 1.2. Mechanizmy obronne w stanach frustracji; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Zaburzenia psychosomatyczne; 3.1. Wpływ pobytu w szpitalu na stan psychiczny chorego; 4. Terapia wychowawcza chorych hospitalizowanych; 4.1. Potrzeby psychiczne dziecka a choroba; 5. Stany frustracji u dzieci chorych; 6. Wpływ kalectwa lub choroby na rozwój psychiczny dziecka; 7. Psychoterapia i jej rodzaje; 8. Formy terapii wychowawczej; 9. Nauczanie dzieci chorych w oddziale szpitalnym; Bibliografia; Rozdział 5. Reedukacja dzieci z trudnościami w uczeniu się: 1. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 1.1. Problem niepowodzeń szkolnych; 2. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w nauce; 2.1. Wpływ zaburzonej analizy i syntezy wzrokowej na powstawanie trudności w nauce; 2.2. Opóźnienie rozwój funkcji słuchowych jako przyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 2.3. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; 2.4. Zaburzenia lateralizacji; 2.5. Zaburzenia mowy; 3. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 4. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 5. Trudności w nauce czytania i pisania w świetle dotychczasowych badań; 5.1. Pojęcie dysklesji i dysgrafii - główne kierunki badań tego zagadnienia; 6. Psychofizjologiczne i dydaktyczne problemy nauki czytania i pisania; 7. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności w czytaniu i pisaniu; 7.1. Organizowanie w Polsce pomocy dzieciom z trudnościami w nauce czytania i pisania; 8. Formy pracy korekcyjno-wyrównawczej; 9. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 10. Zasady i metody pracy korekcyjno-wyrównawczej; 10.1. Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi; 11. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; 11.1. Metody pracy; Bibliografia; Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.31303 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej