(Edukacja matematyczna dzieci)
Streszczenie: 1. Wstęp, czyli o przyczynach, dla których warto uczyć dzieci sztuk konstruowania gier; 2. Czy intensywne wspomaganie rozwoju jest potrzebne dzieciom, które mają wyższe od przeciętnych możliwości intelektualne?; 3. Co sprawia, że gotowe gry tak rzadko są stosowane w edukacji dzieci i dlaczego ważne jest, aby dzieci same konstruowały gry?; 4. Kiedy i w jakich warunkach można uczyć dzieci sztuki konstruowania gier?; 5. Metodyka wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier; 5.1. Wstępne uwagi o grach i zabawach; 5.2. Pierwszy etap wtajemniczania dzieci w konstruowaniu gry-ściganki; 5.2.1. Scenariusz zajęć prowadzonych z jednym lub dwojgiem dzieci; 5.2.2. Temat: Konstruujemy pierwszą grę-ścigankę, a potem gramy przestrzegając obowiązujących w niej reguł; 5.2.3. Scenariusz zajęć prowadzonych z grupą dzieci w przedszkolu, w klasie zerowej, w świetlicy itp.; 5.2.4 Temat: konstruujemy pierwszą grę-ścigankę, a potem gramy przestrzegając obowiązujących w niej reguł; 5.3. Drugi etap wtajemniczania dzieci w konstruowanie gry-opowiadania; 5.3.1. Scenariusz zajęć prowadzonych z jednym lub dwojgiem dzieci; 5.3.2. Temat: Konstruowanie gry " Dwa sympatyczne zajączki ścigają się do pola z kapustą ". Rysowanie planszy do gry-opowiadania, ustalenie obowiązujących w niej reguł, rozgrywanie samodzielnie skonstruowanej gry; 5.3.3. Scenariusz zajęć prowadzonych z grupą dzieci w przedszkolu, w klasie zerowej, w świetlicy itp.; 5.3.4. Temat: Konstruowanie gry-opowiadania " Dwa niedźwiadki ścigają się, który z nich pierwszy dobiegnie do dzbanka miodu ". Rysowanie planszy do tej gry, ustalanie obowiązujących w niej reguł i rozegranie jej. Samodzielne konstruowanie innych gier-opowiadań przez dzieci, a potem rozgrywanie tych gier; 5.3.5. Scenariusz zajęć prowadzonych z jednym lub dwojgiem dzieci; 5.3.6. Temat: Konstruowanie gry " Wyścigi koników na torze przeszkód ". Budowanie planszy do tej i innych gier-opowiadań, ustalenie obowiązujących w nich reguł, a potem rozgrywanie tych gier; 5.3.6. Scenariusz zajęć prowadzonych z grupą dzieci w przedszkolu, w klasie zerowej, w świetlicy itp.; 5.3.7. Temat: Konstruowanie gry " Rajd Safari ". Rysowanie planszy do tej gry- opowiadania, a także do innych gier wymyślonych przez dzieci. Ustalenie reguł gry i respektowania ich w trakcie rozgrywania ułożonych gier; 5.4. Trzeci etap wtajemniczania dzieci w konstruowanie gier o rozbudowanym wątku matematycznym; 5.4.1. Scenariusz cyklu zajęć prowadzonych z jednym lub dwojgiem dzieci; 5.4.2. Temat: Konstruowanie gry " Zbieramy owoce w sądzie ". Budowanie planszy i ustalenie reguł, które w niej obowiązują. Tworzenie wariantów tej gry; Gromadzenie doświadczeń w zakresie porównywania liczebności zbiorów i ustalenie, w którym jest więcej, i o ile więcej elementów; 5.4.3. Scenariusz zajęć prowadzonych z grupą dzieci w przedszkolu, w klasie zerowej, w świetlicy itp.; 5.4.4. Temat: Zabawy " Jeździmy windą w zaczarowanym domu " i konstruowanie gier " Polowanie na tygrysa " w wersjach łatwiejszych i trudniejszych. Liczenie w możliwie szerokim zakresie. Gromadzenie doświadczeń sprzyjających rozumieniu aspektu porządkowego liczby naturalnej. Zapoznanie się z właściwościami dziesiątkowego układu pozycyjnego; 5.4.5. Scenariusz cyklu zajęć prowadzonych z jednym lub dwojgiem dzieci; 5.4.6. Temat: Konstruowanie gry " Rozdajemy prezenty dzieciom ". Tworzenie planszy do tej gry i jej wariantów, a także ustalanie reguł obowiązujących w grach tego typu. Gromadzenie doświadczeń logicznych i matematycznych w kształtowaniu umiejętności dodawania i odejmowania, a także ustalenie równoliczności dwóch zbiorów; 5.4.7. Scenariusz cyklu zajęć prowadzonych z grupą dzieci w przedszkolu, w klasie zerowej, w świetlicy itp.; 5.4.8. Temat: Gra " Ile wart jest domek? " Wykonanie pomocy do tej gry i ustalanie obowiązujących w niej reguł. Kształtowanie umiejętności dodawania stosownie do dziecięcych kompetencji. Liczenie na zbiorze zastępczym i ustalanie równoliczności dwóch zbiorów. Próby odpowiedzi na pytania: " O ile ma więcej ten, kto wygrał? " i " O ile ma mniej ten, kto przegrał? " Trening w skupieniu się na czynnościach manualnych i ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej; 6. Gry i zabawy dla dzieci od pięciu do ośmiu lat; 6.1. Krótka charakterystyka gier i zabaw; 6.2. Gry-opowiadania. Nowe pomysły gier z serii, które dzieci konstruowały w drugim etapie wtajemniczenia; " Wiewiórki w lesie "; " Tor saneczkowy "; " Koty biegną do miski pełnej mleka "; 6.3. Zabawy sprzyjające kształtowaniu klasyfikacji; Pierwsza zabawa z serii " Klasyfikacje "; " Segregowanie guzików "; Druga zabawa z serii Klasyfikacje ";" Zamawianie i przesyłanie przesyłek "; Trzecia zabawa z serii Klasyfikacje "; " Kupowanie i sprzedawanie guzików "; Czwarte zabawa z serii Klasyfikacje "; " Samochody i garaże "; Piąta zabawa z serii Klasyfikacje "; " Logiczne drzewko "; 6.4. Gry i zabawy przydatne do kształtowania pojęcia liczby naturalnej i rozwijania sprawności rachunkowych; " Gra w kartofla " - łatwiejsze i trudniejsze odmiany; " Wyścig pionków z nagrodami "; " Gra w kamyki " - w wersji łatwiejszej i trudniejszej; " Ile jest warta wieża? " - w wersji łatwiejszej i trudniejszej; " Gry w bierki " - łatwe wersje; Gry i zabawy z domkiem; " Chodniczek i domino "; " Kto szybciej ułoży kostki domina? "; " Razem musi być dwanaście "; Zabawy z kostkami do gry; " Policz szybko, ile masz razem " - łatwiejszy wariant " Gry w kości "; " Gry w kości " - łatwiejszy wariant; " Gry w kości " - trudniejszy wariant; " Gry w kości " - jeszcze trudniejszy wariant; Gry na taśmie krawieckiej; " Kto szybciej dotrze do liczby 150? "; " Kto szybciej dotrze do zera? "; Dziecięce gry w karty i zabawy kartami do gry; " Układamy serie "; " Dobierz, żeby razem było... "; " Wygra ten, kto ułoży najwięcej sum "; 6.5. Gry wyraźnie ukierunkowane na wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania; " Do przodu i do tyłu "; " Która żaba szybciej wskoczy do stawu? " - łatwiejszy i trudniejszy wariant; " Pułapki i premie "; 6.6. Gry, które rozwijają intuicję związane z prawdopodobieństwem; " Przeprawa krasnali na drugi brzeg rzeki "; " Wyścigi "; 6.7. Proste symetrie, czyli zabawy z lusterkiem, są okazją do rozumowania kombinatorycznego; " Powiedz, lusterko, ile jest razem? "; " Szukamy w lustrze figur geometrycznych "; 7. Kilka uwag na koniec książki; 8. Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.