Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(12)
Forma i typ
Książki
(12)
Dostępność
dostępne
(12)
Placówka
Wypożyczalnia
(12)
Autor
Dykcik Władysław
(4)
Sękowska Zofia
(3)
Sowa Józef
(2)
Banach Czesław
(1)
Lipkowski Otton
(1)
Wyczesany Janina
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(6)
1980 - 1989
(3)
Kraj wydania
Polska
(12)
Język
polski
(12)
Temat
pedagogika specjalna
(6)
Pedagogika specjalna
(5)
Dziecko niepełnosprawne
(4)
dziecko niepełnosprawne
(4)
niepełnosprawni
(4)
rehabilitacja
(4)
Dziecko przewlekle chore
(2)
Program nauczania
(2)
Upośledzeni umysłowo
(2)
Szkolnictwo specjalne
(1)
dziecko uzdolnione
(1)
edukacja zawodowa
(1)
logopedia
(1)
młodzież
(1)
nauczanie
(1)
nauczyciele
(1)
niewidomi
(1)
oligofrenopedagogika
(1)
pedagodzy specjalni
(1)
pedagogika
(1)
szkolnictwo specjalne- Polska
(1)
uczenie się
(1)
upośledzeni umysłowo
(1)
12 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; Część 1. Problemy teoretyczne pedagogiki specjalnej: Rozdział 1. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej; Rozdział 2. Pedagogika specjalna a pedagogika ogólna; Rozdział 3. Pedagogika specjalna a nauki z jej pogranicza; Rozdział 4. Przedmiot pedagogiki specjalnej; Rozdział 5. Systematyka w pedagogice specjalnej; Rozdział 6. Cele pedagogiki specjalnej; Rozdział 7. Rozpoznanie upośledzenia i dobór dzieci upośledzonych do placówek psecjalnych; Rozdział 8. Pojęcie i zasady rewalidacji; Rozdział 9. Ortodydaktyka, jej cele i zasady; Rozdział 10. Pedagogika specjalna w aspekcie historycznym; Rozdział 11. Współczesne czynniki determinujące rozwój pedagogiki specjalnej; Rozdział 12. Ukierunkowanie pedagogiki specjalnej przez współczesną naukę; Rozdział 13. Współczesne poglądy na treść i zakres pedagogiki specjalnej; Część 2. Szkolnictwo specjalne: Rozdział 14. Szkoła specjalna; Rozdział 15. Rozwój szkół specjalnych w Polsce; Rozdział 16. Stan obecny i tendencje rozwojowe szkolnictwa specjalnego; Rozdział 17. Kształcenie kadr dla szkolnictw specjalnego; Rozdział 18. Szkolnictwo specjalne w krajach europejskich; Część 3. Pedagogika specjalna szczegółowa: Rozdział 19. Oligofrenopedagogika; Rozdział 20. Pedagogika resocjalizacyjna; Rozdział 21. Pedagogika terapeutyczna; Rozdział 22. Surdopedagogika; Rozdział 23. Tyflopedagogika; Rozdział 24. Dziecko z zaburzeniami rozwojowymi; Słownik wybranych terminów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.31072, 31073 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Pedagogika specjalna w zarysie / Józef Sowa. - Rzeszów : "Fosze", Cop.1998. - 375 s. : rys., il. ; 24 cm.
Streszczenie: Wspomnienie o prof. dr hab. Aleksandrze Hulku; Wstęp; Część I. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej: Rozdział 1. Wybrane zagadnienia z podstaw pedagogiki specjalnej; 1. Wstęp do przedmiotu pedagogika specjalna; 2. Pedagogika specjalna i jej miejsce w systemie nauk; 3. Przedmiot pedagogiki specjalnej; 4. Podmiotowość jednostki niepełnosprawnej; 5. Systematyka w pedagogice specjalnej; 6. Cele i zadania pedagogiki specjlanje; Rozdział 2. Pedagogika specjalna i jej składniki formalne; 1. Współczesne tendencje w rewalidacji osób niepełnosprawnych; 2. Ortodydaktyka, jej cele i zasady; 3. Pojęcie i zasady procesu rewalidacji; 4. Poglądy na kształcenei specjalne; Rozdział 3. Kształcenie specjalne; 1. Szkoła specjalna, jej cele i zadania; 2. Przedszkola specjalne; 3. Szkoły podstawowe specjalne w Polsce; 4. Szkolnictwo średnie zawodowe - specjalne; 5. Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze; 6. Szkolnictwo specjalne w ocenie Komitetu Ekspertów; Rozdział 4. Diagnoza i poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne; 1. Orzecznictwo w procesie rehabilitacji; 2. Poradnictwo wychowawczo-zawodowe i rehabilitacyjne; 3. Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami; 4. Rola organizacji społecznych i pozarządowych w rewalidacji; Rozdział 5. Pedagogika specjalna szczegółowa; 1. Organizm człowieka i jego funkcje; 2. Oligofrenopedagogika; 3. Tyflopedagogika; 4. Surdopedagogika; 5. Pedagogika terapeutyczna; 6. Pedagogika resocjalizacyjna; 7. Inne utrudnienia rozwojowe; Część II. Podstawowe tezy wykładów i konwersatoriów: Rozdział 6. Wprowadzenie do przedmiotu pedagogika specjalna; 1. Pojęcia, przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej; 2. Glówne problemy pedagogiki specjalnej; 3. Podstawowe systemy i kierunki w pedagogice specalnej; 4. Teoretyczne podstawy specjalnych oddziaływań wychowawczych; 5. Integracyjna koncepcja wychowania specjalnego; Rozdział 7. Tezy do samodzielnego studiowania wybranej problematyki pedagogiki specjalnej; 1. Teoretyczne podstawy wychowania specjalnego; 2. Charakterystyka odchyleń od norm rozwoju; 3. Proces rewalidacji, jego struktura i dynamika; 4. Zadania i funkcje szkolnictwa specjalnego; Bloki kontrolno-syntetyzujące ( pytania i zadania kontrolne - dodatkowe ); Program nauczania pedagogiki specjalnej; Tematyka zajęć dydaktycznych; Zestaw filmów do wykładów i konwersatoriów; Zestaw literatury; Słownik terminologii specjalistycznej; Aneks ( 1. Zalecenie Nr R (92)6 Komitetu Ministrów Spraw Socjalnych Rady Europy w sprawie spójnej polityki wobec osób niepełnosprawnych z dnia 9 kwietnia 1992 r. [ fragmenty ]; 2. Zarządzenie Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opeki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego; 3. Zarządzenie Nr 15 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 1993 w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych; 5. Wykaz naważniejszych dokumentów dotyczących dzieci i młodzieży niepełnosprawnej; 6. Wykaz naważniejszych aktów prawnych dotyczących rehabilitacji zawodowej; 7. Międzyanrodowy alfabet palcowy zatwierdzony przez Światową Federację Głuchych; 8. Amerykański alfabet palcowy; 9. Rosyjski alabet palcowy; 10. Angielski alfabet palcowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.42629 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Pedagogika specjalna w zarysie / Józef Sowa. - Rzeszów : "Fosze", 1997. - 375 s. : rys., il. ; 24 cm.
Streszczenie: Wspomnienie o prof. dr hab. Aleksandrze Hulku; Wstęp; Część I. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej: Rozdział 1. Wybrane zagadnienia z podstaw pedagogiki specjalnej; 1. Wstęp do przedmiotu pedagogika specjalna; 2. Pedagogika specjalna i jej miejsce w systemie nauk; 3. Przedmiot pedagogiki specjalnej; 4. Podmiotowość jednostki niepełnosprawnej; 5. Systematyka w pedagogice specjalnej; 6. Cele i zadania pedagogiki specjlanje; Rozdział 2. Pedagogika specjalna i jej składniki formalne; 1. Współczesne tendencje w rewalidacji osób niepełnosprawnych; 2. Ortodydaktyka, jej cele i zasady; 3. Pojęcie i zasady procesu rewalidacji; 4. Poglądy na kształcenei specjalne; Rozdział 3. Kształcenie specjalne; 1. Szkoła specjalna, jej cele i zadania; 2. Przedszkola specjalne; 3. Szkoły podstawowe specjalne w Polsce; 4. Szkolnictwo średnie zawodowe - specjalne; 5. Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze; 6. Szkolnictwo specjalne w ocenie Komitetu Ekspertów; Rozdział 4. Diagnoza i poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne; 1. Orzecznictwo w procesie rehabilitacji; 2. Poradnictwo wychowawczo-zawodowe i rehabilitacyjne; 3. Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami; 4. Rola organizacji społecznych i pozarządowych w rewalidacji; Rozdział 5. Pedagogika specjalna szczegółowa; 1. Organizm człowieka i jego funkcje; 2. Oligofrenopedagogika; 3. Tyflopedagogika; 4. Surdopedagogika; 5. Pedagogika terapeutyczna; 6. Pedagogika resocjalizacyjna; 7. Inne utrudnienia rozwojowe; Część II. Podstawowe tezy wykładów i konwersatoriów: Rozdział 6. Wprowadzenie do przedmiotu pedagogika specjalna; 1. Pojęcia, przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej; 2. Glówne problemy pedagogiki specjalnej; 3. Podstawowe systemy i kierunki w pedagogice specalnej; 4. Teoretyczne podstawy specjalnych oddziaływań wychowawczych; 5. Integracyjna koncepcja wychowania specjalnego; Rozdział 7. Tezy do samodzielnego studiowania wybranej problematyki pedagogiki specjalnej; 1. Teoretyczne podstawy wychowania specjalnego; 2. Charakterystyka odchyleń od norm rozwoju; 3. Proces rewalidacji, jego struktura i dynamika; 4. Zadania i funkcje szkolnictwa specjalnego; Bloki kontrolno-syntetyzujące ( pytania i zadania kontrolne - dodatkowe ); Program nauczania pedagogiki specjalnej; Tematyka zajęć dydaktycznych; Zestaw filmów do wykładów i konwersatoriów; Zestaw literatury; Słownik terminologii specjalistycznej; Aneks ( 1. Zalecenie Nr R (92)6 Komitetu Ministrów Spraw Socjalnych Rady Europy w sprawie spójnej polityki wobec osób niepełnosprawnych z dnia 9 kwietnia 1992 r. [ fragmenty ]; 2. Zarządzenie Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opeki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego; 3. Zarządzenie Nr 15 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 1993 w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych; 5. Wykaz naważniejszych dokumentów dotyczących dzieci i młodzieży niepełnosprawnej; 6. Wykaz naważniejszych aktów prawnych dotyczących rehabilitacji zawodowej; 7. Międzyanrodowy alfabet palcowy zatwierdzony przez Światową Federację Głuchych; 8. Amerykański alfabet palcowy; 9. Rosyjski alabet palcowy; 10. Angielski alfabet palcowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40431, W.39259, W.39258 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39908, W.39489, W.39487, W.39488, W.39490, W.39492, W.39491 (7 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.40914, W.40915 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41545 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: [ Wyd. 1, 1997 r. ]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka, prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnych ruchowo ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy terapii przez twórczość ( Andrzej Wojciechowski ); f) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); g) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Część 5. Informacja o sytuacji prawnej dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w Polsce: a) Prawa dzieci niepełnosprawnych i rodzin je wychowujących ( Urszula Bielak ); 1. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 2. Podstawy prane systemu funkcjonowania opieki zdrowotnej wobec dzieci niepełnosprawnych; 3. Podstawy prawne zawierające przepisy wspomagające rodziny wychowujące dzieci niepełnosprawne; 4. Pomoc społeczna dla rodzin wychowujących dzieci niepelnosprawne; 5. Zatrudneinie i rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 6. Ulgi podatkowe i komunikacyjne; Aneks. Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych ( Piotr Potejko )
Streszczenie: [Wyd.2 poszerz. i uaktual., 2001 i Wyd. 3, 2002]: Wstęp; Informacja o autorach; Część 1. Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauk ( Władysław Dykcik ): 1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans; 2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka; 2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku; 2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych; 2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty; 2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki; 2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy; 2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji; 3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych; 3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim; 3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej; 3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ; 3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie; 4. Wspólczesne cele rozwoju pedagogiki specjlanej i edukacji; 4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej; 4.2. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych; 4.3. Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody badawcze; 5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania; Część 2. Tendencje rozwojowe pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, edukacji i rehabilitacji: a) Zakres u przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej ( Władysław Dykcik ); 1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania; 2. Specyfika programowo-metodyczna; 3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepelnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia; b) Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego ( Władysław Dykcik ); 1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja; 2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie; 3. Usprawnianie; 4. Korektura ( korekcja, korygowanie ); 5. Kompensacja; 6. Indywidualizacja; 7. Profilaktyka i prewencja; 8. Wspieranie i wspomaganie; Bibliografia; c) Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku ( Jan Pańczyk ); 1. Rozwój pedagogiki specjlanej; 2. Dokonania w latach 1970-1996; 3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi; 4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku; 5. Komu służy polska pedagogika specjalna?; 6. Słabości systemu kształcenia specjalnego; 7. Oczekiwania i perspektywy; Bibliografia; d) Kształcenie pedagogów specjalnych ( Jan Pańczyk ); 1. Wprowadzenie; 2. Osobowość pedagogów specjalnych; 3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna; 4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna; e) Zakres studiów na kierunku pedagogika specjlna ( Jan Pańczyk ); f) Kształcenie specjalne w polsce w końcu XX wieku; Część 3. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej: a) Pedagogika osób z lekkim uposledzeniem umysłowym ( Janina Wyczesana ); b) Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umyslowym ( Jolanta Lausch-Żuk ); c) Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących - surdopedagogika ( Urszula Eckert ); d) Pdagogika niewidomych i niedowidzących ( Roman Ossowski ); e) Pedagogika dzieci głuchoniewidomych ( Tadeusz Majewski ); f) Pedagogika osób niesprawnością ruchową ( Barbara Szychowiak ); g) Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych ( Aleksandra Maciarz ); h) Pedagogika osób odmiennych somatycznie ( Barbara Jugowar ); i) Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się ( Władysław Pilecka ); j) Pedagogika osób z zaburzeniami mowy - logopedia ( Elżbieta Minczakiewicz ); k) Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi ( Joanna Kruk-Lasocka ); l) Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami ( Andrzej Twardowski ); ł) Pdagogika osób niedostowanych społecznie ( Bronisław Urban ); m) Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku ( Stanisław Kowalik ); n) Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych ( Eugeniusz Piotrowski ); Część 4. Wspólne problemy specjalnej opieki, edukacji i społecznego wsparcia: a) Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole ( Halina Borzyszkowska ); b) Problemy autonomii i integracji społecznej osób niepełnosprawnych w środowisku życia ( Władysław Dykcik ); c) Problemy poradictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych ( Franciszek Wojciechowski ); d) Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych ( Tadeusz Majewski ); e) Problemy podkultur młodzieżowych ( Teresa Sołtysiak ); f) Andragogika specjalna ( Jerzy Stochmiałek ); Aneks ( Piotr Potejko ): a) Instytucje rządowe, organizache pozarządowe i stowarzyszenia działające na rzecz osób niepełnosprawnych; b) Niepełnosprawni. Podstawowe uprawnienia i ulgi ( stan prawny na dzień 1 stycznia 2000 r. - MK )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.41683 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39655, W.39737 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Zagadnienia ogólne pedagogiki specjalnej; 1a. Pedagogika specjalna jako nauka; 1b. Problematyka kształcenia specjalnego w systemie oświaty PRL; 1c. Aspekty historyczne i metodologiczne pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 1. Pedagogikaniewidomych i nidowidzących: 1. Pojęcie ślepoty; 2. Przyczyny inwalidztwa wzrokowego; 2.1. Dane statystyczne dotyczące niewidomych; 3. Sytuacja niewidomych w aspekcie historycznym; 4. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 5. Zjawiska specyficzne występujące w rozwoju dzieci niewidomych; 6. Potrzeby psychiczne a brak wzroku; 7. Poznawanie rzeczywistości przez niewidomych; 7.1. Zjawisko kompensacji zmysłów; 7.2. Kompensacyjna rola dotyku; 7.3. Teorie ujmowania dotykowego; 7.4. Kompensacyjna rola słuchu; 7.5. Drugi układ sygnałowy a proces kompensacji; 7.6. Wyobrażenia niewidomych; 7.6.1. Wyobrażenia słuchowe; 7.6.2. Wyobrażenia dotykowe i kinestetyczne; 7.6.3. Wyobrażenia zastępcze; 7.6.4. Wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni u niewidomych; 8. Myślenie niewidomych a ich nauczanie; 9. Ćwiczenia specjalne kształcące dzieci niewidomych; 10. Ćwiczenia kompensacyjne; 11. Ćwiczenia korekcyjne; 12. Ćwiczenia orientacji dziecka niewidomego w przestrzeni; 12.1. Funkcje psychiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.2. Funkcje społeczne ćwieczeń orientacyjnych; 12.3. Funkcje fizyczne ( biologiczne ) ćwiczeń orientacyjnych; 12.4. Wartości psychologiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.5. Wartości dydaktyczne ćwiczeń orientacyjnych; 13. Wychowanie dzieci niedowidzących; 13.1. Pojęcie niedowidzenia; 13.2. Rozwój i stan współczesnej opieki nad dziećmi niedowidzącymi w Polsce; 14. Metody nauczania w polskim szkolnictwie dla dzieci niedowidzących; Bibliografia; Rozdział 2. Pedagogika głuchych: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Problemy życia psychicznego głuchych; 2.1. Specyfika procesów poznawczych dziecka głuchego; 2.2. Specyfika psychologiczna procesów adaptacji społecznej głuchych; 3. Szkolnictwo dla dzieci głuchych; 3.1. Zakłady i szkoły specjalne; 4. Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym; 5. Metody nauczania mowy dzieci głuchych; 5.1. Systemy nauczania mowy; 5.2. Etapy nauczania mowy; 5.2.1. Okres przygotowawczy; 5.2.2. Nauczanie mowy dźwiękowej; 5.2.3. Odczytywanie mowy z ust; 5.2.4. Nauka czytania i pisania; 5.2.5. Pomoce stosowane w nauce mowy; Bibliografia; Rozdział 3. Pedagogika upośledzonych umysłow:; 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 3. Etiologia upośledzeń umysłowych i związane z nimi objawy kliniczne; 3.1. Oligofrenia pierwotna uwarunkowana czynnikami dziedzicznymi; 3.1.1. Choroby spowodowane przez szkodliwe geny; 3.1.2. Choroby wywołane aberracjami chromosomalnymi; 3.2. Oligofrenia wtórna; 3.2.1. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki wrodzone; 3.2.2. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki nabyte; 3.3. Oligofrenia spowodowana czynnikami endogennymi bądź egzogennymi; 3.4. Profilaktyka oligofrenii; 3.5. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 4.1. Rys historyczny; 4.2. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 5. Selekcja i kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 6. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 7. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzbonych umysłowo; 8. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym; 9. Realizacja programu ośrodków pracy; 9.1. Zajęcia wstępne; 9.2. Obserwacja; 9.3. Kojarzenie; 9.4. Ekspresja; 9.4.1. Formy ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 9.4.2. Ćwiczenia fizyczne jako forma ekspresji; 9.4.3. Czytanie i pisanie; 10. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalengo w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 11. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach; 12. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 13. Funkcje nauczania problemowgo w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 14. Uwagi dotyczące programu rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; 15. Wychowanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1. Procesy poznawcze u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1.1. Wrażenia i spostrzeżenia; 15.1.2. Myślenie; 15.1.3. Komunikowanie się z otoczeniem; 15.1.4. Uwaga; 15.1.5. Pamięć; 15.1.6. Ruch; 16. Zagadnienie uczenia się jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; 17. Podstawowe formy aktywności dziecka głębiej upośledzonego umysłowo; 17.1. Rozwój sprawności w życiu codziennym; 17.2. Formy działalności dziecka; 17.2.1. Samoobsługa; 17.2.2. Zabawa; 17.2.3. Działalność użytkowa; 17.2.4. Działalność ekspresyjno-plastyczna; 17.2.5. Działalność zabawowa, użytkowa i plastyczna głębiej upośledzonych; 18. Diagnoza pedagogiczna jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; Rozdział 4. Pedagogika przewlekle chorych: 1. Choroba jako stresor, rola psychicznych mechanizmów obronnych w procesie leczenia; 1.1. Ograniczenie zaspokajania potrzeb przez choroby i kalectwa ( sytuacje frustrujące ); 1.2. Mechanizmy obronne w stanach frustracji; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Zaburzenia psychosomatyczne; 3.1. Wpływ pobytu w szpitalu na stan psychiczny chorego; 4. Terapia wychowawcza chorych hospitalizowanych; 4.1. Potrzeby psychiczne dziecka a choroba; 5. Stany frustracji u dzieci chorych; 6. Wpływ kalectwa lub choroby na rozwój psychiczny dziecka; 7. Psychoterapia i jej rodzaje; 8. Formy terapii wychowawczej; 9. Nauczanie dzieci chorych w oddziale szpitalnym; Bibliografia; Rozdział 5. Reedukacja dzieci z trudnościami w uczeniu się: 1. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 1.1. Problem niepowodzeń szkolnych; 2. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w nauce; 2.1. Wpływ zaburzonej analizy i syntezy wzrokowej na powstawanie trudności w nauce; 2.2. Opóźnienie rozwój funkcji słuchowych jako przyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 2.3. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; 2.4. Zaburzenia lateralizacji; 2.5. Zaburzenia mowy; 3. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 4. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 5. Trudności w nauce czytania i pisania w świetle dotychczasowych badań; 5.1. Pojęcie dysklesji i dysgrafii - główne kierunki badań tego zagadnienia; 6. Psychofizjologiczne i dydaktyczne problemy nauki czytania i pisania; 7. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności w czytaniu i pisaniu; 7.1. Organizowanie w Polsce pomocy dzieciom z trudnościami w nauce czytania i pisania; 8. Formy pracy korekcyjno-wyrównawczej; 9. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 10. Zasady i metody pracy korekcyjno-wyrównawczej; 10.1. Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi; 11. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; 11.1. Metody pracy; Bibliografia; Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.33529, W.43447 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Zagadnienia ogólne pedagogiki specjalnej; 1a. Pedagogika specjalna jako nauka; 1b. Problematyka kształcenia specjalnego w systemie oświaty PRL; 1c. Aspekty historyczne i metodologiczne pedagogiki specjalnej; Bibliografia; Rozdział 1. Pedagogikaniewidomych i nidowidzących: 1. Pojęcie ślepoty; 2. Przyczyny inwalidztwa wzrokowego; 2.1. Dane statystyczne dotyczące niewidomych; 3. Sytuacja niewidomych w aspekcie historycznym; 4. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 5. Zjawiska specyficzne występujące w rozwoju dzieci niewidomych; 6. Potrzeby psychiczne a brak wzroku; 7. Poznawanie rzeczywistości przez niewidomych; 7.1. Zjawisko kompensacji zmysłów; 7.2. Kompensacyjna rola dotyku; 7.3. Teorie ujmowania dotykowego; 7.4. Kompensacyjna rola słuchu; 7.5. Drugi układ sygnałowy a proces kompensacji; 7.6. Wyobrażenia niewidomych; 7.6.1. Wyobrażenia słuchowe; 7.6.2. Wyobrażenia dotykowe i kinestetyczne; 7.6.3. Wyobrażenia zastępcze; 7.6.4. Wyobrażenia przedmiotów i przestrzeni u niewidomych; 8. Myślenie niewidomych a ich nauczanie; 9. Ćwiczenia specjalne kształcące dzieci niewidomych; 10. Ćwiczenia kompensacyjne; 11. Ćwiczenia korekcyjne; 12. Ćwiczenia orientacji dziecka niewidomego w przestrzeni; 12.1. Funkcje psychiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.2. Funkcje społeczne ćwieczeń orientacyjnych; 12.3. Funkcje fizyczne ( biologiczne ) ćwiczeń orientacyjnych; 12.4. Wartości psychologiczne ćwiczeń orientacyjnych; 12.5. Wartości dydaktyczne ćwiczeń orientacyjnych; 13. Wychowanie dzieci niedowidzących; 13.1. Pojęcie niedowidzenia; 13.2. Rozwój i stan współczesnej opieki nad dziećmi niedowidzącymi w Polsce; 14. Metody nauczania w polskim szkolnictwie dla dzieci niedowidzących; Bibliografia; Rozdział 2. Pedagogika głuchych: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Problemy życia psychicznego głuchych; 2.1. Specyfika procesów poznawczych dziecka głuchego; 2.2. Specyfika psychologiczna procesów adaptacji społecznej głuchych; 3. Szkolnictwo dla dzieci głuchych; 3.1. Zakłady i szkoły specjalne; 4. Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym; 5. Metody nauczania mowy dzieci głuchych; 5.1. Systemy nauczania mowy; 5.2. Etapy nauczania mowy; 5.2.1. Okres przygotowawczy; 5.2.2. Nauczanie mowy dźwiękowej; 5.2.3. Odczytywanie mowy z ust; 5.2.4. Nauka czytania i pisania; 5.2.5. Pomoce stosowane w nauce mowy; Bibliografia; Rozdział 3. Pedagogika upośledzonych umysłow:; 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim; 3. Etiologia upośledzeń umysłowych i związane z nimi objawy kliniczne; 3.1. Oligofrenia pierwotna uwarunkowana czynnikami dziedzicznymi; 3.1.1. Choroby spowodowane przez szkodliwe geny; 3.1.2. Choroby wywołane aberracjami chromosomalnymi; 3.2. Oligofrenia wtórna; 3.2.1. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki wrodzone; 3.2.2. Oligofrenia wtórna spowodowana przez czynniki nabyte; 3.3. Oligofrenia spowodowana czynnikami endogennymi bądź egzogennymi; 3.4. Profilaktyka oligofrenii; 3.5. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 4.1. Rys historyczny; 4.2. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 5. Selekcja i kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 6. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 7. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzbonych umysłowo; 8. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym; 9. Realizacja programu ośrodków pracy; 9.1. Zajęcia wstępne; 9.2. Obserwacja; 9.3. Kojarzenie; 9.4. Ekspresja; 9.4.1. Formy ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 9.4.2. Ćwiczenia fizyczne jako forma ekspresji; 9.4.3. Czytanie i pisanie; 10. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalengo w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 11. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach; 12. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 13. Funkcje nauczania problemowgo w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 14. Uwagi dotyczące programu rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; 15. Wychowanie dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1. Procesy poznawcze u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo; 15.1.1. Wrażenia i spostrzeżenia; 15.1.2. Myślenie; 15.1.3. Komunikowanie się z otoczeniem; 15.1.4. Uwaga; 15.1.5. Pamięć; 15.1.6. Ruch; 16. Zagadnienie uczenia się jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; 17. Podstawowe formy aktywności dziecka głębiej upośledzonego umysłowo; 17.1. Rozwój sprawności w życiu codziennym; 17.2. Formy działalności dziecka; 17.2.1. Samoobsługa; 17.2.2. Zabawa; 17.2.3. Działalność użytkowa; 17.2.4. Działalność ekspresyjno-plastyczna; 17.2.5. Działalność zabawowa, użytkowa i plastyczna głębiej upośledzonych; 18. Diagnoza pedagogiczna jednostek głębiej upośledzonych umysłowo; Rozdział 4. Pedagogika przewlekle chorych: 1. Choroba jako stresor, rola psychicznych mechanizmów obronnych w procesie leczenia; 1.1. Ograniczenie zaspokajania potrzeb przez choroby i kalectwa ( sytuacje frustrujące ); 1.2. Mechanizmy obronne w stanach frustracji; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Zaburzenia psychosomatyczne; 3.1. Wpływ pobytu w szpitalu na stan psychiczny chorego; 4. Terapia wychowawcza chorych hospitalizowanych; 4.1. Potrzeby psychiczne dziecka a choroba; 5. Stany frustracji u dzieci chorych; 6. Wpływ kalectwa lub choroby na rozwój psychiczny dziecka; 7. Psychoterapia i jej rodzaje; 8. Formy terapii wychowawczej; 9. Nauczanie dzieci chorych w oddziale szpitalnym; Bibliografia; Rozdział 5. Reedukacja dzieci z trudnościami w uczeniu się: 1. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 1.1. Problem niepowodzeń szkolnych; 2. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w nauce; 2.1. Wpływ zaburzonej analizy i syntezy wzrokowej na powstawanie trudności w nauce; 2.2. Opóźnienie rozwój funkcji słuchowych jako przyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 2.3. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń szkolnych; 2.4. Zaburzenia lateralizacji; 2.5. Zaburzenia mowy; 3. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 4. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 5. Trudności w nauce czytania i pisania w świetle dotychczasowych badań; 5.1. Pojęcie dysklesji i dysgrafii - główne kierunki badań tego zagadnienia; 6. Psychofizjologiczne i dydaktyczne problemy nauki czytania i pisania; 7. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności w czytaniu i pisaniu; 7.1. Organizowanie w Polsce pomocy dzieciom z trudnościami w nauce czytania i pisania; 8. Formy pracy korekcyjno-wyrównawczej; 9. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 10. Zasady i metody pracy korekcyjno-wyrównawczej; 10.1. Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi; 11. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; 11.1. Metody pracy; Bibliografia; Indeks nazwisk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.31303 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Od wydawcy; Wstęp; Rozdział 1. Ewolucja teorii i praktyka pedagogiki specjalnej: 1. Uwagi terminologiczne; 2. Aspekty historyczne pedagogiki specjalnej; 3. Ewolucja pedagogiki specjalnej; 4. Interdyscyplinarne aspekty pedagogiki specjalnej; 5.Pedagogika specjalna w aspekcie edukacyjnym; 6. Trendy rozowjowe we współczesnej pedagogice specjalnej; 6.1. Przedmiot zainteresowań i zakres pedagogiki specjalnej; 6.2. System kształcenia specjalnego; 7. Kształcenie specjalnej w polskim systemie edukacyjnym; 7.1. Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w Polsce; 7.2. Założenia współczesnego systemu kształcenia specjalnego w Polsce; 7.3. Kształcenie pedagogów specjalnych dla systemu integracyjnego; 8. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce ( Wiesława Szczepaniak-Maleszka ); Rozdział 2. Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie: 1. Pojęcie resocjalizacji; 2. Aspekt historyczny resocjalizacji nieletnich; 3. Wykolejenie społeczne; 4. Objawy wykolejenia społecznego młodzieży; 5. Przyczyny przestępczości; 6. Przestępczość nieletnich i formy jej zwalczania; 7. Cele i zasady wychowania resocjalizacyjnego; 8. Resocjalizacja w środowisku otwartym; 9. Resocjalizacja w zakładach poprawczych; 10. Resocjalizacja nieletnich w zakładach wychowawczych; 11. Współczesne trendy w pedagogice resocjalizacyjnej; 12. System opieki nad dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie; Rozdział 3. Rehabilitacja dzieci niewidomych i słabowidzących: 1. Budowa, funkcjonowanie i znaczenie narządu wzroku; 2. Dysfunkcje narządu wzroku; 3. Osoby niewidome i słabowidzące; 4. Stopień inwalidztwa wzroku a możliwości rehabilitacji pedagogicznej; 5. Przyczyny inwalidztwa wzroku; 6. Ewolucja sytuacji społęcznej i kształcenia niewidomych; 7. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka; 8. Przegląd badań nad dziećmi słabowidzącymi; 9. Rehabilitacja pedagogiczna dzieci niewidomych i słabowidzących; 10. Stres i frustracja w życiu dziecka z inwalidztwem wzroku; 11. Elementy specjalne kstzałcenia niewidomych i słabowidzących; 11.1. Pismo punktowe L. Braille'a; 11.2. Zasada poglądowości w nauczaniu niewidomych; 11.3. Wskazówki metodyczne; 11.4. Ćwiczenia kompensacyjne, korekcyjne i orientacyjne w kształceniu niewidomych; 12. Uwarunkowania efektywności rehabilitacji uczniów niewidomych; 13. Uwarunkowania efektywności uczniów słabowidzących; 14. Problemy integracyjnego kstzałcenia uczniów niewidomych i słabowidzących; 15. Rehabilitacja zawodowa niewidomych i słaobowidzących; Rozdział 4. Rehabilitacja dzieci niesłyszących i słabosłyszących: 1. Pojęcie głuchoty; 2. Głuchota a rozwój psychiczny dziecka; 3. Specyfika proceesów poznawczych u dziecka z uszkodzonym słuchem; 4. Specyficzne warunki kształtowania mowy dzieci niesłyszących; 5. Problematyka nauczania i wychowania dzieci niesłyszących; 6. Rozwój szkolnictwa dla dzieci niesłyszących; 7. Wychowanie dziecie niesłyszących w wieku przedszkolnym; 8. Metody nauczanie mowy dzieci niesłyszących; 9. Współczesne tendencje w rehabilitacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących; 10. System fonogestów jako klucz do rozumienia mowy oralnej i tekstu przez dzieci niesłyszące; 11. Perspektywy rehabilitacji niesłyszących; Rozdział 5. Rehabilitacja dzieci upośledzonych umysłowo: 1. Definicja upośledzenia umysłowego; 2. Profilaktyka w zakresie upośledzenia umysłowego; 3. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo; 4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo; 5. Realizacja zadań szkoły specjalnej; 6. Kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych; 7. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo; 8. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzonych umysłowo; 9. Nauczanie całościowe ( globalne ) przez stosowanie metody ośrodków pracy; 10. Realizacja metody ośrodków pracy; 10.1. Zajęcia wspólne; 10.2. Obserwacja; 10.3. Kojarzenie; 10.4. Ekspresja; 11. Fomry ekspresji stosowane w metodzie ośrodków pracy; 11.1. Ćwiczenia fizyczn jako forma ekspresji; 11.2. Czytanie i pisanie; 12. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalnego w kształceniu dzieci upośledznych umysłowo; 13. Współdziałanie warunkowania instrumentalnego z metodą nauczania globalnego w szkołach specjalnych; 14. Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim; 15. Funkcje nauczania problemowego w rozwijaniu myślenia uczniów upośledzonych umysłowo; 16. Uwagi dotyczące rehabilitacji zawodowej uczniów upośledzonych umysłowo; Rozdział 6. Terapia wychowawcza dzieci hospitalizowanych i niepełnosprawnych ruchowo: 11. Ograniczenia zaspokajania potrzeb przez choroby i dysfunkcje sprawności fizycznej; 2. Pojęcie stresu i jego związek z chorobą; 3. Wpływ choroby i niepełnosprawności ruchowej na stan psychiczny dziecka; 4. Mózgowe porażenie dziecięce jako rodzaj niepełnosprawności; 4.1. Objawy, rodzaje, terapia; 4.2. Epidemiologia mózgowego porażenia dziecięcego; 5. Choroba reumatyczna jako problem medyczno-pedagogiczny; 6. Cele i formy terapii wychowawczej; 7. Nauczanie dzieci w szkole szpitalnej; Rozdział 7. Korekcja fragmentarycznych deficytów rozwojowych utrudniających dzieciom uczenie się: 1. Zjawisko fragmentarycznych deficytów rozwojowych; 2. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych; 3. Nieharmonijny rozwój uczniów przyczyną trudności w uczeniu się; 4. Opóźnienie rozwoju funkcji słuchowych jakoprzyczyna trudności w nauce czytania i pisania; 5. Dysfunkcje myślenia jako przyczyna niepowodzeń w nauce; 6. Zaburzenia lateralizacji jako przyczyna trudności w uczeniu się; 7. Zaburzenia mowy a trudności w uczeniu się; 8. Wpływ zaburzeń emocjonalnych na powstawanie niepowodzeń szkolnych; 9. Opóźnienie rozwoju ruchowego a trudności w nauce; 10. Organizowanie w Poslce pomocy dzieciom z trudnościami w czytaniu i pisaniu; 11. Terapia zaburzeń percepcyjno-motorycznych w innych krajach; 12. Zasady pracy korekcyjno-wyrównawczej z dziećmi; 13. Zasady działań korekcyjnych; 14. Zadania nauczyciela prowadzącego pracę korekcyjno-wyrównawczą; Rozdział 8. Pomoc logopedyczna w procesie rehabilitacji: 1. Koncepcje logopedii i jej specjalizacje zawodowe; 2. Rozwój logopedii w Polsce; 3. Opieka logopedyczna w Polsce; 4. Rozwój mowy - przyczyny jej zaburzeń; 5. Proces rehabilitacji logopedycznej; 6. Funkcje pomocy logopedycznej dzieciom upośledzonym umysłowo; 7. Metody pracy logopedycznej; 7.1. Ćwiczenia stosowane na etapie przygotowawczym do opanowania prawidłowej mowy; 7.2. Metody wywoływania dźwięków; 7.3. Utrwalanie dźwięków; 8. Ogólne zasady metodyczne; 9. Efekty rehabilitacji mowy; 10. Rehabilitacja logopedyczna dzieci z uszkodzonym słuchem; Rozdział 9. Kształcenie specjalne dzieci wybitnie zdolnych: 1. Cechy wyróżniające uczniów zdolnych; 2. Problem kształcenia uczniów zdolnych w Polsce; 3. Wybrane formy pracy z uczniami zdolnymi w Europie; Aneksy: 1. Szkolnictwo specjalne w Polsce w latach 1980-1995 ( Rocznik Statystyczny GUS 1995 ); 2. Szkolnictwo specjalne w Polsce w roku szkolnym 1994/95 według rodzaju niepełnosprawności uczniów ( Rocznik Statystyczny GUS 1995 ); 3. Zarządzenie nr 9 Ministra Eduakcji Narodowej z dnia 7 czerwca 1996 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych specjalnych szkołach podstawowych oraz zasadniczych i średnuch zawodowych; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży dla dzieci i mlodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim; 5. Deklaracja Praw Dziecka uchwalona jednomyślnie przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1959 roku; 6. Dekalracja Praw Osób Upośledzonych Umysłowo. Rezolucja 2856 (XXVI) przyjęta przez Zgromadzenie Oólne ONZ w dniu 20 grudnia 1971; 7. Deklaracja Praw Osób Niepełnosprawnych. Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ z dnia 9 grudnia 1975; 8. Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku; 9. Ustawa z dnia 21 września 1990 roku o Ratyfikacji Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Oólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku; 10. Podstawowe Zasady Dotyczące Wyrównywania Możliwości Rozwojowych Osób Niepełnosprawnych, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 grudnia 1993 roku; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39576 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Niezbędna pomoc dla studentów kierunków pedagogicznych nauczycieli i innych pracowników oświaty
Streszczenie: Wstęp; 1. Wybrane cytaty z raportów edukacyjnych i prac pedagogicznych; 1.1. Uczyć się, aby być; 1.2. Edukacja narodowym priorytetem; 1.3. Holmes group the tomorrow's teachers; 1.3.1. Główne kierunki doskonalenia systemu edukacji w Polsce; 1.4. Raport na temat polityki edukacyjnych w Polsce, OECD; 1.5. Zalecenie dotyczące sytuacji personelu nauczającego, UNESCO; 1.6. Wincenty Okoń; 1.7. Czesław Kupisiewicz; 1.8. Henryka Kwiatkowska; 1.9. Józef Kuźma; 1.10. Zygmunt Wiatrowski; 1.11. Stefan Wołoszyn; 1.11.1. Nauczyciele nauczycieli (S. Wołoszyn, A. Mońka-Stanikowa, K. Kuligowska, A. A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowska); 1.11.2. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" (M. Cackowska, Raport Komisji Wniskowej); 1.11.3. Kształcenie i dokształcanie nauczycieli (A. M. Tchorzewski, B. Ratuś); 1.11.4. System kształcenia i doskonalenia nauczycieli (J. Rutkowiak); 1.11.5. Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej (J. Niemiec, B. Golińska, A. Rozłucka); 1.11.6. Niektóre aspekty porównawcze edukacji nauczycielskiej (Z. Łomny, B. Kraus); 1.11.7. Szkoła i nauczyciel a integracja Europy (M. Łobocki, B. Krzesińska); 1.11.8. System pedagogicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli (Z. Żukowska, A. Łukawska, J. Kędzierska, E. Marcjan); 1.11.9. Akademicka edukacja nauczycieli (A. M. Tchorzeski, K. Duraj-Nowakowa, A. Rumiński); 1.11.10. Kształcenie pedagogiczne studentów uniwersytetów i wyższych szkół pedagogicznych (J. Kedzierska, K. Polak, P. Szymanowicz, T. Wojtasińska); 1.11.11. Drogi i bezdroża kształcenia nauczycieli w Polsce (S. Kaczor, Z. Wiatrowski, S. M. Kwiatkowski); 1.11.12. C. Banach, J. Jarowiecki, B. J. Nowecki, Edukacja nauczycielska w uniwersytetach i wyższych szkołach pedagogicznych w roku akademickim 1994/1995, Raport; 1.11.13. System kształcenia pedagogów specjalnych. Ciągłość i możliwości zmian (Z. Sękowska, C. Kossakowski); 1.11.14. Nauczyciel szkoły zawodowej w integrującej się Europie (R. Ossowski, S. Kaczor); 1.11.15. Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie (T. Hejnicka-Brzezwińska, H. Kwiatkowska); 1.11.16. Problemy przygotowania zawodowego nauczycieli w Europie Środkowej (J. Kedzierska, K. Burtny, W. Goriszowski, J. Półturzycki, Z. Żukowska); 1.11.17. Dylematy edukacji zawodowej w końcu XX wieku (F. Szlosek, E. Goźlińska, W. M. Francuz); 1.12. Ryszard Pachociński; 1.13. Tadeusz Wiloch; 1.14. Bogumiła Kwiatkowska-Kowal; 1.15. Allen T. Pearson; 1.16. Jerzy Stochmiałek; 1.17. Czesław Banach; 2. Refleksje i wnioski; Literatura cytowana; Inne prace na temat edukacji nauczycielskiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39658, W.39907, W.39906, W.39659 (4 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej