przedszkola
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Dostępność
dostępne
(8)
Placówka
Wypożyczalnia
(8)
Autor
Barczyk Piotr P
(2)
Bartkowiak Zbigniew
(2)
Bobrowska-Nowak Wanda
(1)
Dudzińska Irena
(1)
Jędrzejewski Stanisław
(1)
Lanota Anna
(1)
Merżan Irena
(1)
Rok wydania
1980 - 1989
(8)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
przedszkola
(-)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
8 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.36386, W.36387 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33551, 33550, 33549 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: 1. Człowiek i przyroda; 1.1. Wprowadzenie; 1.2. Kryteria i właściwości życia; 1.3. Miejsce człowieka w przyrodzie; 1.4. Człowiek jako istota biologiczna i społeczna; 2. Pojęcie i czynniki rozwoju fizycznego; 2.1. Pojęcia ogólne i definicje; 2.2. Rozwój człowieka w świetle nauk; 2.3. Czynniki endogeniczne; 2.3.1. Czynniki genetyczne; 2.3.2. Czynniki niegenetyczne; 2.4. Czynniki egzogenne w życiu płodowym; 2.4.1. Choroby matki; 2.4.2. Tryb życia matki; 2.4.3. Zatrucia związkami chemicznymi; 2.4.4. Szkodliwe rodzaje promieniowania; 2.4.5. Wady i choroby płodu; 2.5. Czynniki egzogenne w życiu pozapłodowym; 2.5.1. Środowisko biogeograficzne; 2.5.2. Środowisko społeczno-ekonomiczne; 2.6. Zjawisko akceleracji rozwoju; 3. Rozwój fizyczny dziecka; 3.1. Periodyzacja rozwoju; 3.2. Metody oceny i kontroli rozwoju fizycznego; 3.2.1. Metody antropometryczne; 3.2.2. Metody porównawcze; 3.2.3. Metody fizjologiczne; 3.2.4. Metody biochemiczne; 3.2.5. Ocena postawy ciała; 3.2.6. Metody oceny rozwoju psychomotorycznego; 3.3. Różnice między dzieckiem a człowiekiem dorosłym; 3.4. Układ narządów ruchu; 3.4.1. Układ kostny; 3.4.2. Układ mięśniowy; 3.5. Układ oddechowy; 3.5.1. Drogi oddechowe; 3.5.2. Płuca; 3.6. Układ krążenia; 3.6.1. Układ krwionośny; 3.6.2. Układ chłonny; 3.7. Układ trawienny; 3.7.1. Jama ustna; 3.7.2. Gardło; 3.7.3. Przełyk; 3.7.4. Żołądek; 3.7.5. Jelito cienkie i jelito grube; 3.7.6. Wątroba; 3.7.7. Trzustka; 3.8. Układ moczowo-płciowy; 3.8.1. Układ wydalniczy; 3.8.2. Układ płciowy; 3.9. Układ nerwowy; 3.9.1. Ośrodkowy układ nerwowy; 3.9.2. Obwodowy układ nerwowy; 3.10. Układ narządów zmysłów; 3.10.1. Narząd wzroku - oko; 3.10.2. Narząd słuchu - ucho; 3.10.3. Narząd smaku i narząd węchu; 3.10.4. Skóra - narząd czucia dotyku, bólu i temperatury; 3.11. Układ dokrewny; 3.11.1. Przysadka mózgowa; 3.11.2. Szyszynka; 3.11.3. Tarczyca; 3.11.4. Przytarczyce; 3.11.5. Grasica; 3.11.6. Trzustka; 3.11.7. Nadnercza; 3.11.8. Gruczoły płciowe; 3.12. Integracja biologiczna człowieka; 4. Problemy biomedyczne w pedagogice; 4.1. Nauczyciel przedszkola a wiedza o człowieku; 4.2. Działalność wychowawcza a rozwój dziecka; 4.3. Zagadnienia ochrony przyrody i właściwa organizacja środowiska sztucznego w przedszkolu; 4.4. Nauczyciel przedszkola a warunki rozwoju i zdrowia dziecka; 4.5. Wychowanie a biologia dziecka; 4.5.1. Wychowanie fizyczne; 4.5.2. Potrzeby biologiczne dziecka; 4.5.3. Higiena; 4.6. Biomedyczne kryteria dojrzałości dziecka; 4.7. Środowisko przedszkolne a rozwój dziecka; 4.8. Wychowanie a dziecko defektywne; Wykaz przypisów; Bibliografia; Wykaz rycin
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.34221, W.34226, W.34225, W.34223, W.34228 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: 1. Zdrowie i choroba; 1.1. Wiadomości ogólne; 1.1.1. Podstawowe wiadomości o zdrowiu i chorobie; 1.1.2. Czynniki chorobotwórcze; 1.1.3. Mechanizmy obronne (adaptacyjne i naturalne siły odpornościowe organizmu); 1.1.4. Odporność; 1.1.5. Alergia; 1.1.6. Podział chorób; 1.1.7. Przebieg i zejście chorób; 1.1.8. Zasady leczenia; 1.1.9. Profilaktyka; 1.2. Najczęstsze schorzenia i wady dzieci i młodzieży; 1.2.1. Schorzenia i wady układu ruchu; 1.2.2. Schorzenia układu oddechowego; 1.2.3. Schorzenia i wady układu moczowo-płciowego; 1.2.4. Schorzenia i wady narządów zmysłów; 1.2.5. Schorzenia gruczołów dokrewnych; 1.2.6. Schorzenia i wady krążenia; 1.2.7. Schorzenia układu pokarmowego; 1.2.8. Schorzenia i wady układu nerwowego; 1.3. Choroby zakaźne wieku dziecięcego; 1.3.1. Choroby zakaźne wirusowe; 1.3.2. Choroby zakaźne bakteryjne; 1.3.3. Choroby wywołane innymi czynnikami zakaźnymi i trującymi; 1.3.4. Rola nauczycielki przedszkola w profilaktyce chorób zakaźnych; 2. Higiena dziecka przedszkolnego; 2.1. Wiadomości wstępne; 2.2. Higiena żywienia w przedszkolu; 2.2.1. Ogólne zasady żywienia; 2.2.2. Normy i zasady racjonalnego żywienia; 2.2.3. Zasady zbiorowego żywienia dzieci; 2.2.4. Kształtowanie nawyków żywieniowych; 2.3. Higiena środowiska przedszkolnego; 2.3.1. Higiena budynku i pomieszczeń; 2.3.2. Higiena zaplecza kuchennego; 2.3.3. Higiena otoczenia przedszkola; 2.3.4. Higiena mebli i wyposażenia; 2.4. Higiena dziecka w wieku przedszkolnym; 2.4.1. Higiena osobista; 2.4.2. Higiena psychiczna; 2.4.3. Higiena zajęć, zabaw i wypoczynku; 3. Wychowanie zdrowotne i seksualne; 3.1. Wychowanie zdrowotne; 3.2. Wychowanie seksualne; 4. Urazy i nieszczęśliwe wypadki u dzieci; 4.1. Ocena problemu i zasady profilaktyki; 4.2. Pierwsza pomoc; 4.2.1. Transport dziecka chorego lub poszkodowanego; 4.2.2. Stany niebezpieczne dla życia; 4.2.3. Uszkodzenia ciała; 4.2.4. Zatrucia; 4.3. Apteczka w przedszkolu; 5. Opieka nad zdrowiem dziecka; 5.1. Organizacja i zadania zespołu opieki zdrowotnej; 5.2. Organizacja i zadania placówek opieki nad dzieckiem; Wykaz przepisów; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34238, W.34235, 34232, W.34239, W.34231, 34234, W.34236, 34230, W.34237, 34233 (10 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Część I: 1. Wrastanie dzieci w grupę społeczną we wspólnocie pierwotnej; 2. Wychowanie dziecka w starożytności; 2.1. Praktyka wychowawcza w starożytnej Grcjiů14; 2.2. Poglądy filozofów na wychowanie małego dziecka; 2.3. Wychowanie dzieci w starożytnym Rzymie; 3. Pisarze Renesansu o wychowaniu dzieci; 3.1. W głównych środkach kultury europejskiej; 3.2. Postulaty wychowawcze pisarzy polskich; 4. Jan Amos Komeński i jego koncepcja szkoły macierzyńskiej; 5. John Locke o wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym; 6. Jan Jakub Rousseau o naturalnym wychowaniu dzieci; 7. Jan Henryk Pestalozzi o przygotowaniu dziecka do nauki i pracy; 8. Poglądy polskich pisarzy na wychowanie dziecka (1773-1831); 8.1. Główne prądy społeczno-pedagogiczne w działalności Komisji Edukacji Narodowej; 8.2. Zasady wychowania zdrowotnego; 8.3. Problemy wychowania społeczno-moralnego; 8.4. Wychowanie umysłowe dzieci w wieku od 3 do 6 lat; 8.5. Poglądy pedagogiczne Dymitra Michała Krajewskiego; 8.5. Wkład Jędrzeja Śniadeckiego w rozwój pedagogiki przedszkolnej; 8.6. Problemy wychowawcze w książkach i w pierwszych polskich czasopismach dla dzieci; 9. Pierwsze placówki wychowania przedszkolnego w Europie; 9.1. Zakładanie ochronek w ośrodkach przemysłowych i wiejskich; 9.2. Działalność Roberta Owena i Samuela Wilderspina w Anglii; 9.3. Powstanie i rozwój ochronek we Francji - działalność Marii Papé-Carpentier; 9.4. Rozwój świeckich przedszkoli we Francji; 9.5. Zakładanie ochronek w innych krajach Europy; 10. Fryderyk Fröbel i jego system wychowania przedszkolnego; 11. Jan Vlastimir Svoboda - poglądy i praktyczna działalność w ochronie; 12. Polska myśl pedagogiczna i pierwsze ochronki (do 1864 r.); 12.1. Powstanie ochronek w Królestwie Polskim; 12.2. Założenia organizacyjne - pierwsze instrukcje; 12.3. Wydawnictwa przedmiotowe dla wychowawców ochron; 12.4. Pierwsze ochronki w zaborze austriackim i pruskim; 12.5. Poglądy Bronisława Ferdynanda Trentowskiego i Ewarysta Estkowskiego na wychowanie małych dzieci; 12.6. August Cieszkowski i jego projekt ochronek wiejskich; 12.7. Działalność Edmunda Bojanowskiego; 13. Teoretycy i praktycy wychowania przedszkolnego w Rosji (do 1917 r.); 13.1. Konstanty Uszyński o wychowaniu przedszkolnym; 13.2. Lew Tołstoj o swobodnym wychowaniu; 13.3. Poglądy i działalność metodyków wychowaniu; 13.4. Powstawanie placówek przedszkolnych i kształcenie wychowawczyń; 14. Rozwój placówek przedszkolnych i form kształcenia wychowawczyń na ziemiach polskich (do 1918 r.); 14.1. W Królestwie Polskim; 14.2. W Wielkim Księstwie Poznańskim; 14.3. W Galicji; 15. Problematyka przedszkolna w polskiej literaturze pedagogicznej (do 1918 r.); 15.1. Wpływ Herberta Spencera; 15.2. Henryk Wernic o metodach pracy z dzieckiem; 15.3. Myśli Adolfa Dygasińskiego o wychowaniu przedszkolnym; 15.4. Wkład Jana Władysława Dawida w rozwój psychologii dziecka i pedagogiki przedszkolnej; 15.5. Aniela Szycówna o przygotowaniu dziecka do szkoły; 16. Inicjatorzy reform wychowania przedszkolnego w Polsce (do 1918 r.); 16.1. Współpraca pedagogów i lekarzy nad ochroną zdrowia i rozwoju dziecka; 16.2. Działalność Marii Weryho-Radziełłowiczowej; 16.3. Stanisław Karpowicz i jego próba realizacji nowej koncepcji przedszkola; 17. Koncepcja wychowania przedszkolnego na przełomie XIX i XX wieku; 17.1. Istota i funkcje zabawy w świetle teorii psychologicznych; 17.2. Metoda wychowania przedszkolnego Róży i Karoliny Agazzi; 17.3. System Marii Montessori; 17.4. Realizacja założeń Edwarda Clapared'a w Domu Dziecięcym; 17.5. Metoda Owidiusz Decrroly'ego; 17.6. Teoretycy "szkoły pracy" o wychowaniu przedszkolnym - John Dewey, Paweł Błoński; 18. Organizacja i założenia wychowania przedszkolnego w Polsce (w latach 1918-1939); 18.1. Podstawy organizacyjne; 18.2. Działacze lewicy społecznej o funkcji przedszkola; 18.3. Realizacja demokratycznych założeń pedagogiki przedszkolnej - Towarzystwo Przyjaciół Dzieci; 18.4. Kierunki rozwoju teorii i praktyki wychowania przedszkolnego; 18.5. Sylwetki pedagogów i działaczy ruchu przedszkolnego; 19. Wychowanie przedszkolne w świecie; 19.1. Uspołecznienie przedszkoli; 19.2. Szkoły macierzyńskie i pedagogika przedszkolna we Francji; 19.3. Kierunki działań pedagogiki przedszkolnej w Stanach Zjednoczonych; 19.4. Nowa koncepcja pedagogiki przedszkolnej w Związku Radzieckim; 19.5. Kształtowanie się współpracy międzynarodowej pedagogów przedszkolnych; Część II: 20. Dziecko w rodzinie pierwotnej (z dzieła B. Malinowskiego: "Życie seksualne dzikich"); 21. Platon o wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym (z dzieł: "Rzeczpospolita"; "Prawa..."); 21.1. Wychowanie dzieci strażników; 21.2. Organizacja wychowania dzieci w wieku od 3 do 6 lat; 22. Arystoteles o zasadach wychowania małego dziecka (z dzieła: "Polityka"); 22.1. Ogólne założenia pedagogiki i psychologii; 22.2. Wskazówki wychowawcze; 23. Traktat Pseudo-Plutarcha o wychowaniu dzieci (Przedruk fragmentu według S. Kot: "Źródła do historii wychowania"); 23.1. O roli matki w wychowaniu małego dziecka; 23.2. O wyborze piastunki; 24. Kwintylian o przygotowaniach dziecka do nauki szkolnej (Z dzieła: "Kształcenie mówcy"); 24.1. Czas rozpoczynania nauki; 24.2. Łączenie nauki z zabawą; 25. Jan Ludwik Vives o wychowaniu dziewcząt w wieku przedszkolnym (Z dzieła: "O wychowaniu niewiasty chrześcijańskiej"); 25.1. Dzieciństwo; 25.2. Pierwsze nauki; 25.3. Myśli o wychowaniu kobiet; 26. Andrzej Frycz Modrzewski - Wskazówki dla rodziców (Z dzieła: "O poprawie Rzeczypospolitej"); 27. Sebastian Petrycy o wychowaniu umysłowym dzieci (Z dzieła: "Przydatki do Ekonomiki i Polityki Arystotelesowskiej"); 27.1. Wychowanie dzieci do lat sześciu; 27.2. Zajęcia i ćwiczenia dzieci sześcioletnich; 28. Tomasz Campanella o zbiorowym wychowaniu małych dzieci (Z dzieła: "Miasto Słońc"); 29. Jan Amos Komeński o programie, metodach i wynikach pracy z dzieckiem w szkole macierzyńskiej (Z dzieła: "Szkoła dzieciństwa"); 29.1. Program kształcenia intelektualnego dzieci do lat sześciu; 29.2. Zajęcia i prace dzieci w szkole macierzyńskiej; 29.3. Przygotowanie dziecka do nauki szkolnej; 30. John Locke o roli zabaw i zabawek w wychowaniu dzieci (Z dzieła: "Myśli o wychowaniu"); 31. Jan Jakub Rousseau o potrzebie ćwiczenia zmysłów u dzieci i zasadach wychowania patriotycznego (Z dzieła: "Emil czyli o wychowaniu"; "Umowa o rządzie polskim"); 31.1. O potrzebie ćwiczenia zmysłów; 31.2. O patriotycznym wychowaniu polskich dzieci; 32. Jan Henryk Pestalozzi o potrzebie oświaty i wychowania małych dzieci (Z dzieł: "Jak Gertruda uczy swoje dzieci"; "Matka i dziecko"; "O wychowaniu fizycznym"; "Dziennik o wychowaniu syna"); 32.1. O potrzebie oświaty; 32.2. Poglądy na wychowanie małego dziecka; 32.3. O potrzebie ćwiczeń fizycznych dla dzieci; 32.4. O swobodzie i przymusie w wychowaniu; 33. Jędrzej Kitowicz o tradycyjnym wychowaniu małych dzieci w Polsce (Z dzieła: "Opis obyczajów za panowania Augusta III"); 34. Postulaty pedagogiczne Komisji Edukacji Narodowej. Edukacja fizyczna (przedruk z S. Kot: "Źródła do historii wychowania"); 34.1. Przepis do szkół parafialnych (Z dzieła: J. Lewicki - "Wybór: Ustawodawstwo szkolne za czasów KEN"); 35. Adam Czartoryski o kłamstwie dzieci i metodach wychowania (Przedruk S. Kot: "Źródła do historii wychowania"); 36. Dymitr Michał Krajewski o kształcącej roli zabawy (Z dzieła: "Gry nauk dla dzieci"); 37. Pierwszy projekt unormowania rozkładu dnia dziecka (Z dzieła anonimowego autora: "Sposób zaszczepiania w dzieciach obyczajów i nauk..."); 38. Jędrzej Śniadecki o warunkach prawidłowego rozwoju dziecka do lat sześciu (Z dzieła: "O fizycznym wychowaniu dzieci"); 39. Robert Owen o realizacji zamierzeń społeczno-wychowawczych i ochronie dla dzieci w New Lanark (Z prac: "Komunikat o przedsiębiorstwie w New Lanark"; "Rewolucja w umysłach i postępowanie ludzkości"); 39.1. Ogólne zasady wychowania; 39.2. Refleksje o pracy ochronki; 40. Samuel Wilderspin o wychowaniu małych dzieci w ochronkach (Z ksiąźki: "O domach ochrony"); 40.1. O wiązaniu nazwy z przedmiotem; 40.2. Cechy osobowe dobrego wychowawcy; 40.3. Zasady wychowania małych dzieci; 41. Fryderyk Engels o pracy zarobkowej dzieci i reformach wychowawczych Roberta Owena (Z dzieł: "Położenie klasy robotniczej w Anglii; Rozwój socjalizmu od utopii do nauki"); 41.1. O pracy dzieci; 41.2. O Robercie Owenie; 42. Jan Vlastimir Svoboda o wychowaniu przedszkolnym (Z książki: "Wykład praktyczny prowadzenia dzieci małych w ochronie"); 42.1. Teofil Nowosielski o roli ochronki; 42.2. Svoboda o celu i układzie książki; 42.3. Przykłady zajęć w ochronie; 42.4. Jan Vlatimir Svoboda w świetle opinii polskich publicystów (Z artykułu: "Jan Vlastimir Svoboda"); 43. Fryderyk Fröbel o znaczeniu zabawy; 43.1. Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka (Przedruk S. Kot: "Źródła..."); 43.2. Wprowadzenie dzieci w zajęcia rodziców (przedruk z P. Błoński: "Szkoła pracy"); 43.3. Program zajęć w ogródku (Przedruk z H. Goldammer: "Ogródek dziecięcy"); 43.4. Przykłady zabaw z dziecięciem (jak wyżej); 44. List Ciszkowski o urządzeniu izby i zajęciach w ochronie wiejskiej (Z książki: "O ochronkach wiejskich"); 44.1. Urządzenie izby przedszkolnej; 44.2. O zabawach i zajęciach w ochronie; 45. Bronisław Ferdynand Trentowski o zabawkach i zabawach (Z dzieła: "Chowanna czyli system pedagogiki narodowej"); 45.1. O zabawkach; 45.2. O zabawach; 46. Maria Papé-Carpantier o osobowości wychowawczyni i rozkładzie dnia w ochronkach (Z dzieła: "Rady dla prowadzących ochrony"); 46.1. O osobowości nauczyciela i wychowawcy; 46.2. Rozkład dzienny w ochronce; 47. Konstanty Uszyński o zabawach i zajęciach dzieci (Z dzieła: "Metodyka wychowania"); 47.1. O zabawach dzieci; 47.2. O zajęciach dzieci; 48. Elżbieta Wodowozowa o metodach wychowania dzieci w Rosji w drugie połowie XIX stulecia (Z książki: "Wspomnienia szlachetnie urodzonej"); 49. Herbert Spencer o metodach wychowania naturalnego (Z dzieła: "O wychowaniu umysłowym, moralnym i fizycznym"); 49.1. O wychowaniu naturalnym; 50. Henryk Wernie o zabawie dzieci (Z książki: "Wychowanie dziecka włącznie do lat sześciu"); 51. Jan Władysław Dawid o badaniu psychiki dziecka w wieku przedszkolnym i metodach wychowawczych ogródków freblowskich (Z dzieł: "Program postrzeżeń psychologiczno-wychowawczych..."; "Nauka o rzeczach"); 51.1. Cel i metoda badań; 51.2. Badania nad zabawą dziecka; 51.3. Badania nad stosunkiem dziecka do bajek; 51.4. Badania nad myśleniem i mową dziecka; 51.5. O metodach wychowawczych ogródków freblowskich; 52. Stanisław Karpowicz o zabawach dziecięcych i założeniach pracy przedszkolnej; 52.1. Wychowawcza rola zabawy (Z książki: "Zabawy i gry"); 52.2. Wzór indywidualnej karty dziecka (Z artykułu: H. Hetmanowej: "Przedszkole Stanisałwa Karpowicza"); 52.3. Projekt Domu Dziecięcego i kursów wychowania; 53. Organizacja tradycyjnej ochronki wiejskiej; 54. Warunki pracy ochroniarek wiejskich; 55. Róża i Karolina Agazzi i ich metoda wychowania przedszkolnego (Z rozprawy: G. Lombarda-Radice: "Metoda Agazzi"); 55.1. Materiał dydaktyczny w Domach Agazzi; 55.2. Dzieci wychowawcami; 56. Maria Montessori o swojej metodzie wychowawczej (Z rozprawy: "Myśli przewodnie mojej metody"); 57. John Dewey o pracy i zabawie dzieci (Z dzieła: "Demokracja i wychowanie"); 57.1. Praca i zabawa; 58. Paweł Błoński o zaznajamianiu dzieci z narzędziami pracy (Z dzieła: "Szkoła i praca"); 58.1. Zaznajamianie z narzędziami; 58.2. Zabawy konstrukcyjne; 59. Metoda Owidiusza Decroly'ego w przedszkolu; 59.1. Zajęcia i zabawy dzieci w nowej szkole (Fragment artykułu: A. Hamaide: "Dzień spędzony najmłodszymi"); 60. Zastosowanie metody Decroly'ego w przedszkolu polskim (Fragment artykułu H. Fertlerowej); 61. Organizacja Domu Dziecięcego w Genewie według koncepcji Edwarda Claparede'a; 61.1. Praca w przedszkolu; 61.2. Narzędzia dla dziecka; 62. Protokół z pierwszego posiedzenia Zjazdu Delegatów Związku Polskich Towarzystw Nauczycielskich z dnia 3 stycznia 1919 r. (Przedruk fragmentów z książki: "O szkołę polską"); 63. Organizacja przedszkoli polskich i ich poziom w 1921 r. (Fragmenty artykułu S. Okołowiczówny: "Stan ochron w r. 1921 i postulaty na przyszłość"); 64. Maria Weryho-Radziełłowiczowa o kształceniu wychowawczyń i organizacji pracy w przedszkolach; 64.1. Seminaria dla wychowawczyń (Z artykułu; "Kształcenie ochroniarek"); 64.2. Organizacja zajęć w przedszkolach miejskich i wiejskich (Z książki: "Zarys wychowania przedszkolnego"); 64.3. Zajęcia i zatrudnienia dzieci (j.w.); 64.4. Wychowawczyni (j.w.); 65. Organizacja grupy w przedszkolu Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (Z książki: "Społeczne wychowanie dziecka robotniczego w Polsce 1919-1928"); 66. Skład socjalny dzieci w przedszkolach warszawskich w latach trzydziestych obecnego stulecia (Fragment artykułu A. Charaszewskiego: "Wychowankowie przedszkoli warszawskich"); 67. Rozwój przedszkoli i kształcenie wychowawczyń na Śląsku (przedruk z: "Sprawy szkolne na Śląsku", 1934 r.); 68. Stefan Baley o badaniach społecznej dojrzałości dziecka (przedruk artykułu: "O tak zwanych skalach społecznej dojrzałości dziecka"); 69. Janusz Korczak o badaniu wzajemnych stosunków między dziećmi w wieku przedszkolnym (przedruk artykułu: "Życzliwość i niechęć"); 70. Przegląd wyników pracy wychowawczej w przedszkolu (przedruk artykułu Wandy Szuman); 71. Zofia Żukiewiczowa o przedszkolach warszawskich w okresie okupacji hitlerowskiej (z pracy zbiorowej pt. "Walka o oświatę, naukę i kulturę w latach okupacji 1939-1944"); 72. Sprawy przedszkolne na Ogólnopolskim Zjeździe Oświatowym w Łodzi w czerwcu 1945 r. (Fragment materiałów: "Ogólnopolski Zjazd Oświatowy w Łodzi"); 73. Wychowanie przedszkolne w pierwszych latach PRL; 74. Ocena wychowania przedszkolnego i perspektywy jego rozwoju w PRL (Z Raportu o stanie oświaty w PRL); 74.1. Przedszkola; 74.2. Warunki i zakres upowszechniania przedszkoli; 75. Przegląd ważniejszych wydarzeń w historii wychowania przedszkolnego; Bibliografia; Indeks nazwiska; Spis ilustracji
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.31502, W.31500, W.36592, W.36591, W.31501 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31498, 31470, W.31469, 31591, 31596, W.31592, 31496, W.31491, 31598, 31497, 31499, 31597, W.31590, W.31494, W.31471, 31495, W.31599 (17 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; I. Kształcenie nauczycielek przedszkoli i ich sytuacja społeczno-zawodowa w niektórych krajach; 1. Przykład Anglii i Walii; 2. Przykład Finlandii; 3. Przykład Czechosłowacji; II. Badania nad sytuacją psychospołeczną, aktywnością społeczną, kulturalną i intelektualną polskich nauczycielek przedszkoli; 1. Socjopedagogiczne i psychologiczne podstawy teoretyczne; 1.1. Rodzaje ludzkiej aktywności; 1.2. Uwarunkowania aktywności społeczno-kulturalnej i intelektualnej; 2. Metody i techniki badań; 2.1. Charakterystyka metod i narzędzi badawczych; 2.2. Sposoby gromadzenia i opracowania materiałów empirycznych; 3. Sytuacja psychospołeczna nauczycielek przedszkoli; 3.1. Zasady pomiaru; 3.2. Pochodzenie społeczne nauczycielek przedszkoli i jego niektóre konsekwencje; 3.3. Staż pracy; 3.4. Sytuacja materialna; 3.5. Wykształcenie; 3.6. Budżet czasu; 3.7. Uwarunkowania sytuacji pracy w przedszkolu; 3.8. Samoocena pozycji społecznej i jej uwarunkowania; 3.9. Uznawane wartości ( cele życiowe ); 3.10. Następstwo pokoleń - uznawane wartości - postawy społeczne nauczycielek przedszkoli w świetle relacji pamiętnikarskich; 4. Uczestnictwo społeczno-kulturalne nauczycielek przedszkoli w świetle badań; 4.1. Aktywność prospołeczna nauczycielek przedszkoli; 4.1.1. Aktywność prospołeczna nauczycielek a ich sytuacja psychospołeczna; 4.1.2. Typy działalności społecznej w świetle relacji autobiograficznych; 4.2. Aktywność kulturalna nauczycielek przedszkoli; 4.2.1. Aktywność kulturalna nauczycielek a niektóre elementy ich sytuacji psychospołecznej; 4.2.2. Aktywność kulturalna nauczycielek a niektóre elementy ich sytuacji psychospołecznych; 4.3. Aktywność edukacyjno-samokształceniowa ( uczestnictwo intelektualne ); 4.3.1. Samokształcenie nauczycielek a niektóre elementy ich sytuacji psychospołecznej; 4.3.2. Typy uczestnictwa intelektualnego w świetle wypowiedzi autobiograficznych; III. Propozycje zmian w formach i metodach kształcenia i doskonalenia nauczycielek przedszkoli; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.34401, W.34402, 34399, 34400, 34398 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34352 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej