ortopedagogika
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(2)
Autor
Makowski Aleksander
(2)
Rok wydania
1990 - 1999
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Powieść polska
(1089)
Polska
(758)
Dziecko
(481)
Poezja polska
(461)
Literatura polska
(456)
ortopedagogika
(-)
Opowiadanie polskie
(363)
Wychowanie
(277)
Nauczanie
(274)
nauczanie początkowe
(265)
dziecko
(247)
Język polski
(236)
Pedagogika
(227)
Dramat polski
(223)
język polski
(197)
Nauczanie początkowe
(186)
Pamiętniki polskie
(183)
Filozofia
(175)
Wychowanie w rodzinie
(160)
Sienkiewicz, Henryk
(145)
Psychologia
(143)
Szkolnictwo
(135)
Niepełnosprawni
(129)
Sztuka
(129)
Literatura młodzieżowa polska
(128)
Wychowanie przedszkolne
(128)
Nauczyciele
(126)
Pedagogika specjalna
(124)
Powieść francuska
(124)
Prus, Bolesław
(123)
Marksizm-leninizm
(115)
Matematyka
(115)
Żeromski, Stefan
(114)
Młodzież
(113)
matematyka
(113)
Literatura dziecięca polska
(110)
Mowa
(109)
Publicystyka polska
(109)
wychowanie
(107)
Rodzina
(103)
Powieść amerykańska
(100)
Powieść angielska
(98)
Dziecko niepełnosprawne
(93)
Literatura
(91)
Mickiewicz, Adam
(91)
nauczanie
(89)
Fizyka
(86)
Słowacki, Juliusz
(85)
literatura polska
(85)
Elektrotechnika
(84)
Osobowość
(83)
Wojna 1939-1945 r.
(83)
pedagogika
(83)
pisanie
(81)
Powieść rosyjska
(80)
Śląsk
(80)
Kultura
(79)
czytanie
(79)
nauczyciele
(79)
Muzyka
(78)
Historia
(77)
Oświata
(77)
Psychoterapia
(77)
Czytanie
(74)
Dziecko upośledzone umysłowo
(73)
Malarstwo polskie
(73)
nauczanie zintegrowane
(73)
Praca
(72)
Orzeszkowa, Eliza
(71)
Uczenie się
(71)
młodzież
(71)
Komputery
(70)
Powieść niemiecka
(70)
Religia
(70)
Gry i zabawy
(68)
Technika
(68)
Warszawa
(68)
Maszyny
(67)
Kraszewski, Józef Ignacy
(65)
Pisanie
(65)
Psychologia wychowawcza
(65)
Socjologia
(64)
Etyka
(63)
Gry edukacyjne
(63)
Młodzież szkolna
(63)
wychowanie w rodzinie
(63)
Gry i zabawy ruchowe
(62)
Lenin, Vladimir Il'i
(62)
Samochody
(62)
Biblioterapia
(61)
Nauka
(61)
Wojsko
(61)
Malarstwo
(59)
Stosunki interpersonalne
(59)
młodzież szkolna
(57)
Nauczanie historii
(56)
Psychologia rozwojowa
(55)
Literatura dziecięca
(54)
Psychologia społeczna
(53)
dziecko upośledzone umysłowo
(53)
szkolnictwo
(53)
2 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Przedmowa; Wstęp; Rozdział 1. Nieletni sprawni inaczej jako innowacja terminologiczna w ortopedagogice: 1. Zaburzenia rozwojowe a upośledzenia i niedostosowanie społeczne; 1.1. Wpływ zaburzeń rozwojowych na upośledzenia, niedostosowanie społeczne i trudności w nauce; 1.2. Upośledzenia jednostek z punktu widzenia ich wychowalności; 1.3. Analogia porównawcza między upośledzeniem a niedostosowaniem społecznym; 1.4. Pojęcie, aspekty i kierunki rewalidacji upośledzonych; 1.5. Specyfika ortopedagogiki w resocjalizacji niedogotowanych społecznie; 2. Upośledzenia a inne określenia stosowane w rewalidacji; 3. Niedostosowanie społeczne na tle postępowej terminologii w resocjalizacji; 3.1. Jednostki " nieobyte " w środowisku; 3.2. Osobnicy z zaburzeniami w socjalizacji; 3.3. Nieletni sprawni inaczej oraz motywy ich przestępczej działalności; Podsumowanie; Rozdział 2. Nieletni sprawni inaczej w znowelizowanej ortopedagogice szczegółowej: 1. Specyfika i przedmiot zainteresowań ortopedagogiki; 2. Nowelizacja ortopedagogiki szczegółowej; 2.1. Oligofrenopedagogika w rewalidacji upośledzonych umysłowo; 2.2. Tyflopedagogika w rewalidacji niewidomych; 2.3. Surdopedagogika w rewalidacji głuchych; 2.4. Logopedia w rewalidacji osób z wadami wymowy; 2.5. Pedagogika lecznicza w rewalidacji przewlekle chorych i kalekich; 2.6. Pedagogika resocjalizacyjna w rewalidacji nieletnich sprawnych inaczej; 3. Nieletni sprawni inaczej w znowelizowanej ortopedagogice szczegółowej - problemy; Podsumowanie; Rozdział 3. Socjalizacja reedukacyjna w znowelizowanej ortopedagogice szczegółowej: 1. Specyfika i zakres oddziaływań ortopedagogicznych w socjalizacji reedukacyjnej; 1.1. Istota socjalizacji reedukacyjnej; 1.2. Zakresy socjalizacji reedukacyjnej; 1.3. Relacja między socjalizacją a socjalizacją reedukacyjną; 2. Wychowanie resocjalizacyjne jako przedmiot socjalizacji reedukacyjnej; 2.1. Funkcjonalne znaczenie wychowania resocjalizacyjnego; 2.2. Swoistość oddziaływań ortopedagogicznych w wychowaniu resocjalizującym; 3. Ergoterapia i jej zastosowanie w socjalizacji reedukacyjnej; 4. Działalność ortopedagogiczna wspomagająca wychowanie resocjalizujące; 4.1. Adaptacja i readaptacja nieletnich sprawnych inaczej do warunków wychowania w zakładzie ortopedagogicznym; 4.2. Opieka ortopedagoguczna; 4.3. Profilaktyka ortopedagogiczna; 5. Współczesny zakład ortopedagogiczny jako znowelizowane środowisko społeczno-wychowawcze; Podsumowanie; Rozdział 4. Metodologia badań: 1. Problem badawczy i hipotezy; 2. Teren, metody i organizacja badań; 3. Wyniki badań oraz sposób opracowania zebranego materiału; 4. Zarys historyczny i przeobrażenia strukturalno-organizacyjnego placówek badawczych; Podsumowanie; Rozdział 5. Charakterystyka nieletnich sprawnych inaczej, objętych badaniami: 1. Nieletni sprawni inaczej z przejawami zaburzeń osobowościowych; 2. Nieletni sprawni inaczej z przejawami defektów charakteru; 3. Nieletni sprawni inaczej sprawujący trudności wychowawcze; Podsumowanie; Rozdział 6. Zastosowanie nowych koncepcji ortopedagogicznych w socjalizacji reedukacyjnej: 1. Poszukiwanie nowych koncepcji w przezwyciężaniu izolacji zakładowej i trudności wychowawczych; 2. Pogląd na innowacje ortopedagogiczne i zasady ich wdrażania; 3. Model działań celowościowych w systemie wdrażania innowacji do praktyki ortopedagogicznej; 3.1 Inicjatywne ośrodki działań; 3.2. Sytuacje zadaniowe; 3.3. Sekcje pracy problemowej; 3.4. Zasady realizacji zadań; 4. Innowacje ortopedagogiczne ułatwiające nieletnim realizację obowiązku szkolnego i nauki zawodu; 5. Profil kształcenia zawodowego i znowelizowane przepisy w sprawie szkolenia rzemieślniczego; 6. Praktyka wychowania resocjalizującego w relacji z wychowaniem ortopedagogicznym; Podsumowanie; Rozdział 7. Strategia działań ortopedagogicznych w socjalizacji reedukacyjnej nieletnich: 1. Pogląd na strategię celowościowego postępowania w socjalizacji reedukacyjnej; 2. Niekonwencjonalne zasady działań strategicznych w socjalizacji reedukacyjnej; 2.1. Nauczanie problemowe w zespołach uczniowskich; 2.2. Aktywizowanie zainteresowań nieletnich; 2.3. Reformowanie negatywnych reakcji i postaw; 2.4. Integracja nieletnich z zakładem ortopedagogicznym i środowiskiem; 2.5. Współdziałanie wychowanka z grupą i nauczycielem - wychowawcą; 2.6. Samoregulacja zachowania; 2.7. Projektowanie perspektyw życiowych; 3. Podstawowe techniki socjalizacji reedukacyjnej; Podsumowanie; Rozdział 8. Procedura działań ortopedaggicznych w socjalizacji reedukacyjnej nieletnich: 1. Pogląd na procedurze działań socjalizująco-reedukacyjnych; 2. Podstawowe zasady działań proceduralnych; 3. Specyficzne procesy uczenia się w socjalizacji reedukacyjnej; 3.1. Uczenie się reedukujące; 3.2. Uczenie się reedukacyjne; 3.3. Uczenie się edukacyjne; 4. Metody socjalizacji reedukacyjnej; 5. Ergoterapia i jej odmiany; 5.1. Ergoterapia terapeutyczno-poznawcze; 5.2. Ergoterapia kształcące w zawodzie; 5.3. Ergoterapia o charakterze pracy samoobsługowej; 5.4. Ergoterapia kreatywna; 5.5. Ergoterapia profilaktyczna; 6. Ergoterapia antropotechniką wychowania; 6.1. Psychotechnika resocjalizująca; 6.2. Socjotechnika resocjalizująca; 7. Ergoterapia kulturotechniką wychowania; 8. Ergoterapia w samowychowaniu nieletnich; 9. System strategiczno-personalnych oddziaływań ergoterapeutycznych; Podsumowanie; Rozdział 9. Skuteczność metod i technik socjalizacji reedukacyjnej: 1. Promocja śródroczna i roczna oraz świadectwo ukończenia nauki szkolnej; 2. Uzyskanie uprawnień w określonej profesji zawodowej; 3. Wartości społeczno-wychowawcze w zakresie reformowania negatywnych reakcji i postaw; Podsumowanie; Rozdział 10. Tendencje i kierunki rozwoju działalności socjalizujaco-reedukacyjnej: 1. Propozycje nazewnictwa placówek o ograniczonej wolności; 2. Podstawowe założenia dotyczące zasadności funkcjonowania zakładów ortopedagogicznych; 3. Postępowe poglądy na wymogi pracy szkolnej w domu wychowania ortopedagogicznego; 4. Propozycje dotyczące profilizacji kształcenia zawodowego; 5. Wytyczne do pracy socjalizująco-reedukacyjnej nauczyciela i wychowawcy internatu; Podsumowanie; Zakończenie i wnioski; Literatura; Aneks ( Karta Bridges - w modyfikacji J. Konopnickiego służąca do mierzenia postępu uspołeczniania się wychowanka; Karta zachowania wychowanka; Wpływ zaburzeń rozwojowych na upośledzenie, niedostosowanie społeczne i trudności w nauce [schemat]; Rodzaje dewiacji społecznych [schemat]; Znowelizowana ortopedagogika szczegółowa [z uwagi na rodzaje upośledzeń] [schemat]; Socjalizacja reedukacyjna [schemat]; Strategiczno-proceduralne oddziaływania ortopedagogiczne w socjalizacji reedukacyjnej [schemat]; Komunikat Ministerstwa Sprawiedliwości z dnia 23 października 1987 roku [O porozumieniu zawartym między Ministerstwem Oświaty i Wychowania, Centralnym Związkiem Rzemiosła i Ministerstwem Sprawiedliwości w sprawie Zakładów Poprawczych podległych Ministerstwu Sprawiedliwości] )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39480, W.39481, W.39482, W.39424 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Pojęcie, zakres i charakter ortopedagogiki: 1. Relacja pomiędzy ortopedagogiką a pedagogiką ogólną; 2. Przedmiot zainteresowań ortopedagogiki; 3. Cele i zadania ortopedagogiki; 4. Społeczne uwarunkowania zadań ortopedagogiki; 5. Środowisko społeczno-wychowawcze oraz jego funkcje i zadania w ortopedagogice; 6. Miejsce ortopedagogiki w nowoczesnej klasyfikacji nauk; Przypisy; Rozdział 2. Dziecko nieprzystosowane i niedostosowane społecznie: 1. Współczesny pogląd na nieprzystosowanie niedostawanie społeczne; 2. Determinanty i rodzaje nieprzystosowania społecznego; 3. Trudności wychowawcze wynikające z nieprzystosowania społecznego; 4. Patogeneza niedostosowania społecznego; 5. Swoistość destruktywnych zachowań niedostosowanych społecznie jako wynik defektów charakterologicznych; 6. Przykłady przejawów aspołecznych zachowań, czynów zakazanych i trudności dydaktyczno-wychowawczych w resocjalizacji zakładowej niedostosowanych społecznie; Przypisy; Rozdział 3. Zaburzenia rozwojowe i patogenne dewiacje społeczne: 1. Istota i zakres zaburzeń rozwojowych a utrudnienia w nauce; 2. Wpływ zaburzeń i utrudnień w nauce na niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży; 3. Proces postępującej destrukcji psychospołecznej u dzieci i młodzieży deprecjonujących normy życia w środowisku; 4. Zagrożenie uzależnieniem dzieci i młodzieży oraz ortopedagogiczne przeciwdziałanie opiekuńczo-wychowawcze i psychoterapeutyczne; Przypisy; Rozdział 4. Ortopedagogika wobec zaburzeń i upośledzeń dzieci i młodzieży szkolnej: 1. Diagnostyka upośledzeń oraz dewiacji społecznych u dzieci i młodzieży szkolnej; 2. Kwalifikacja dzieci upośledzonych do szkół specjalnych; 3. Pomoc ortopedagogiczna dzieciom upośledzonym; 4. Podstawowe założenia i zasady rewalidacji; Przypisy; Rozdział 5. Ortopedagogika szczegółowa w aspekcie rewalidacji jednostek upośledzonych: 1. Kryteria i klasyfikacja upośledzeń; 2. Rewalidacja upośledzonych umysłowo - oligofrenopedagogika; 3. Rewalidacja osób z wadami słuchu - surdopedagogika; 4. Rewalidacja osób z wadami wzroku - tyflopedagogika; 5. Pedagogika lecznicza przewlekle chorych i kalekich; 6. Pedagogika resocjalizacyjna niedostosowanych społecznie; 7. Rewalidacja osób o złożonych upośledzeniach; Przypisy; Rozdział 6. Postępowanie ortopedagogiczne w nauczaniu i wychowaniu upośledzonych: 1. Przedszkole i szkolnictwo specjalne; 2. Istota, cele, zasady i metody ortodydaktyki; 3. Postawy nauczycieli-wychowawców w pracy z upośledzonymi; Przypisy; Rozdział 7. Innowacje wychowawcze w ortopedagogice; 1. Innowacje pedagogiczne i innowacje wychowawcze oraz zasady ich wprowadzania; 2. Załamanie planu życiowego jako przykład innowacji destruktywnej w wychowaniu; 3. Socjalizacja reedukacyjna jako przykład innowacji konstruktywnej w wychowaniu; 4. Zasady socjalizacji reedukacyjnej; 5. System socjalizacji reedukacyjej przez pracę; 6. Metody socjalizacji reedukacyjnej; 7. Sytuacje zadaniowe i problemowe sekcje pracy twórczej - ośrodkiem kompensacji, korektury i profilaktyki; 8. Integracja społeczna i interakcja psychiczna jednostki w środowisku - warunkiem efektywności socjalizacji reedukacyjnej; 9. Oddziaływanie zaradcze względem przejawów dewiacji społecznych w wychowaniu; 10. Istota innowacji w systemie kształcenia ortopedagogicznego studentów; Przypisy; Rozdział 8. Działanie docelowe w ortopedagogice dzieci i młodzieży: 1. Warunki wychowania dziecka upośledzonego w rodzinie; 2. Wieź rodziców z lekarzem i ortopedagogiem w wychowaniu domowym dziecka upośledzonego; 3. Adaptacja dziecka upośledzonego do warunków wychowania instytucjonalnego i edukacji szkolnej; 4. Ortopedagogiczna pomoc w edukacji uzawodawiającej i w wychowaniu uczniów upośledzonych; 5. Pomoc w zatrudnieniu i adopcji społeczno-zawodowej absolwentów upośledzonych; Przypisy; Rozdział 9. Twórca pedagogiki specjalnej i tendencje rozwojowe ortopedagogiki w Polsce: 1. Maria Grzegorzewska - twórca pedagogiki specjalnej w Polsce; 2. Tendencje rozwojowe ortopedagogiki w Polsce; Przypisy; Bibliografia; Literatura obcojęzyczna; Aneks; Słownik podręczny
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.37274, W.37209, W.37208, W.37273 (4 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej