Kowalski Stanisław
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
Wypożyczalnia
(4)
Autor
Sienkiewicz Henryk
(140)
Prus Bolesław
(101)
Żeromski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam
(92)
Orzeszkowa Eliza
(79)
Kowalski Stanisław
(-)
Krzyżanowski Julian
(60)
Słowacki Juliusz
(59)
Suchodolski Bogdan
(58)
Kraszewski Józef Ignacy
(57)
Lenin Włodzimierz
(54)
Dąbrowska Maria
(50)
Okoń Wincenty
(50)
Lenin W. I
(48)
Bogdanowicz Marta
(45)
Kolberg Oskar. Dzieła wszystkie
(45)
Kolberg Oskar
(44)
Wyka Kazimierz
(44)
Kupisiewicz Czesław
(42)
Wyspiański Stanisław
(41)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(39)
Markiewicz Henryk
(35)
Witwicki Władysław
(35)
Iwaszkiewicz Jarosław
(34)
Pigoń Stanisław
(34)
Śliwerski Bogusław
(34)
Kotarbiński Tadeusz
(33)
Pieter Józef
(32)
Rocławski Bronisław
(32)
Szekspir William
(32)
Fredro Aleksander
(30)
Nałkowska Zofia
(30)
Reymont Władysław St
(30)
Nowacki Tadeusz
(29)
Krasiński Zygmunt
(28)
Parandowski Jan
(28)
Szuman Stefan
(28)
Morcinek Gustaw
(27)
Sieroszewski Wacław
(27)
Conrad Joseph
(26)
Doroszewski Witold
(26)
Włodarski Ziemowit
(26)
Jałowiec Magdalena
(25)
Juszczyk Stanisław
(25)
Jastrun Mieczysław
(24)
Orkan Władysław
(24)
Wołoszynowa Lidia
(24)
Zapolska Gabriela
(24)
Brandys Kazimierz
(23)
Marks Karol
(23)
Prus Bolesław (Aleksander Głowacki)
(23)
Suchodolski Bodgan
(23)
Tuwim Julian
(23)
Korczak Janusz
(22)
Piszczek Maria
(22)
Zieliński Bronisław
(22)
Łobocki Mieczysław
(22)
Bunsch Karol
(21)
Kieniewicz Stefan
(21)
Kruszewski Krzysztof
(21)
Kujawa Ewa
(21)
Kurzyna Maria
(21)
Libera Zdzisław
(21)
Paszkowski Józef
(21)
Staff Leopold
(21)
Tatarkiewicz Władysław
(21)
Tomaszewski Tadeusz
(21)
Konopnicka Maria
(20)
Kozakiewicz Mikołaj
(20)
London Jack
(20)
Manteuffel Tadeusz
(20)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(20)
Szewczuk Włodzimierz
(20)
Wasilewska Wanda
(20)
Wyczesany Janina
(20)
Budzyk Kazimierz
(19)
Lem Stanisław
(19)
Molier
(19)
Pilecka Władysława
(19)
Szancer Jan Marcin
(19)
Żabiński Jan
(19)
Żukrowski Wojciech
(19)
Auderska Halina
(18)
Balzac [Honoré de]
(18)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(18)
Jakubowski Jan Zygmunt
(18)
Kallenbach Józef
(18)
Kasprowicz Jan
(18)
Kurdybacha Łukasz
(18)
Matuszewski Ryszard
(18)
Norwid Cyprian Kamil
(18)
Semadeni Zbigniew
(18)
Skorupka Stanisław
(18)
Stankowski Adam
(18)
Szewczyk Wilhelm
(18)
Andrzejewski Jerzy
(17)
Arnold Stanisław
(17)
Baley Stefan
(17)
Bleja-Sosna Barbara
(17)
Górski Konrad
(17)
Jasienica Paweł
(17)
Rok wydania
1980 - 1989
(1)
1970 - 1979
(2)
1960 - 1969
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Wychowanie
(3)
Wychowanie komunistyczne
(1)
dziecko
(1)
mowa
(1)
myślenie
(1)
4 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Rozdział 1. Wzajemna zależność myślenie bezpośredniego i słownego u dzieci w wieku przedszkolnym oraz metody jej badania; 1. Znaczenie zagadnienia wzajemnej zależności myślenia bezpośredniego i słownego dla psychologii wieku przedszkolnego; 2. Problematyka badań szkoły pawłowoskiej nad współdziałaniem I i II układu sygnałów; 3. Przydatność eksperymentalnej metody odruchów warunkowych w badaniach współdziałania I i II układu sygnałów; 4. Pojęcie " doświadczenie życiowe " w pracach nad współdziałaniem I i II układu sygnałów; 5. Analiza porównawcza skuteczności niektórych metod badania wzajemnej zależności myślenia bezpośredniego i słownego; Rozdział 2. Metody badań i problematyka niniejszej pracy; 1. Terenowy charakter prac badawczych; 2. Zespołowy charakter prac badawczych; 3. Organizacja i przebieg prac badawczych; Rozdział 3. Kulturowo-społeczne czynniki i fizjologiczne podstawy rozwoju mowy i myślenia dziecka; 1. Środowisko i dziedziczność a rozwój myślenia dzieci; 2. Kulturowo-społeczne czynniki rozwoju myślenia i mowy dziecka; 3. Fizjologiczne podstawy myślenia i mowy dziecka; 3.1. Odruchowy charakter ontogenetycznego rozwoju myślenia i mowy; 3.2. Słowo jako podstawa myślenia ludzkiego; 3.3. Analizatory mowy; 3.4. Lokalizacja analizatorów mowy w korze mózgowej; 3.5. Funkcje analizatorów mowy; 4. Analiza słuchowo-kinestetyczna słowa a rozwój mowy i myślenia dziecka ( Zagadnienie rozwoju wymowy dziecka ); 4.1. Funkcja odbiorcza i funkcja odtwórcza słowa w rozwoju mowy dziecka; 4.2. Jak się odbywa wytwarzanie głosów mowy? ( Na czym polega prawidłowa wymowa ); 5. Zagadnienie rozwoju wymowy dziecka w psychologii rozwojowej; 6. Rozwój wymowy jako jeden z podstawowych elementów procesu rozwojowego mowy dziecka; Rozdział 4. Fazy rozwoju i myślenia dziecka ze szczególnym uwzględnieniem wieku przedszkolnego; 1. Podstawowe aspekty psychologicznej periodyzacji rozwoju mowy i myślenia dziecka; 2. Fazy warstwicowego rozwoju mowy i myślenia dziecka; 2.1. Charakterystyka faz; 2.2. Faza mowy i myślenia sytuacyjnego; 2.3. Faza mowy i myślenia konkretno-wyobrażeniowego; 2.4. Faza mowy abstrakcyjnej; 2.5. Podstawy myślenia abstrakcyjnego w mowie sytuacyjnej i konkretno-wyobrażeniowej; 2.6. Granice wieku faz rozwoju mowy i myślenia; 3. Wiek przedszkolny i grupy wieku dzieci przedszkolnego; 3.1. Wiek przedszkolny na tle omówionych faz rozwoju mowy i myślenia; 3.2. Kryzys rozwoju umysłowego dziecka spowodowane wstąpieniem przedszkola i wstąpieniem do szkoły; 3.3. Okres wieku przedszkolnego; Rozdział 5. Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym jako funkcja uzupełniających się wpływów sytuacji społecznych przedszkola i rodziny; 1. Przedszkole a rodzina jako instytucje wychowawcze; 1.1. Przedszkole i żłobek a rodzina w społecznym systemie wychowawczym; 1.2. Tradycyjne wychowanie w rodzinie a wychowanie refleksyjne w przedszkolu; 1.3. Struktura społeczna przedszkola i rodziny a rozwój mowy dziecka; 1.4. Podłoże emocjonalne życia rodzinnego i przedszkolnego; 1.5. Układ stosunków społecznych w rodzinie i przedszkolu a rozwój mowy dziecka; 1.6. Kształtowanie optymalnych warunków rozwoju mowy w grupach przedszkolnych; 2. Główne rodzaje sytuacji rozwoju mowy w rodzinie i przedszkolu; 2.1. Pojęcie sytuacji rozwoju mowy; 2.2. Zagadnienie klasyfikacji społecznych sytuacji rozwoju mowy; 2.3. Klasyfikacja typowych sytuacji rozwoju mowy wspólnych w środowisku rodzinnym i przedszkolnym; 2.4. Różnice między sytuacjami rozwoju mowy w środowisku rodzinnym i przedszkolnym; 2.5. Znaczenie przeprowadzonej analizy sytuacji rozwoju mowy dziecka; Rozdział 6. Rozmowy dzieci nie kierowane przez wychowawczynię w rozmaitych sytuacjach przedszkola; 1. Podział sytuacji w przedszkolu ze względu na warstwicowy charakter wyzwalanej przez nie mowy; 1.1. Zasada podziału; 1.2. Trzy podstawowe typy sytuacji i wyzwalanych przez nie rozmów w dwóch grupach wieku; 1.3. Sytuacje wyzwalające rozmowy typowo sytuacyjne; 1.4. Sytuacje wyzwalające rozmowy o elementach mieszanych; 1.5. Sytuacje wyzwalające rozmowy w stadium wyobraźni; 2. Ogólne wnioski z analizy rozmów dzieci w rozmaitych sytuacyjnych; 2.1. Sytuacja jako czynnik determinujący rozmowę dzieci; 2.2. Wiek dzieci a rozmowy w rozmaitych sytuacjach; 2.3. Wnioski dydaktyczne; Rozdział 7. Opowiadania dzieci na rozmaite tematy w sprzyjających sytuacjach przedszkola; 1. Rozmowa a indywidualna wypowiedź wielozdaniowa; 2. Sytuacje przedszkolne wyzwalające opowiadanie dzieci; 3. Tematyka i treść opowiadań; 4. Opowiadania formułowane samodzielnie na podstawie doświadczenia bezpośredniego; 5. Opowiadania oparte na doświadczeniach pośrednich ( słownych ); 6. Opowiadania w poszczególnych grupach wieku dzieci przedszkolnych; 6.1. Optymalne pobudzenie funkcji opowiadania dzieci w poszczególnych grupach wieku; 6.2. Rozwój funkcji opowiadania w fazach wieku przedszkolnego; 7. Wnioski dydaktyczne; Rozdział 8. Kierowanie rozwojem mowy dziecka w zajęciach dydaktycznych przedszkola; 8. Znaczenie zagadnienia; 9. Funkcja słowa w zajęciach dydaktycznych przedszkola; 9.1. Wzajemna zależność doświadczenia bezpośredniego i słownego we wszystkich zajęciach; 9.1.1. Mowa a działanie i obserwacja dziecka; 9.1.2. Stopnie poglądowości w kształtowaniu funkcji mowy; 9.1.3. Słowo jako środek upoglądowienia; 9.2. Zróżnicowanie funkcji słowa w rozmaitych zajęciach przedszkola; 10. Kształtowanie niektórych podstawowych funkcji mowy w zajęciach dydaktycznych przedszkola; 10.1. Kierowanie rozwojem wymowy dziecka; 10.2. Podstawowe zasady kierowania rozwojem słownika dziecka; 10.3. Kształtowanie umiejętności formułowania zdania; 10.4. Kształtowanie wypowiedzi wielozdaniowych; 10.5. Opowiadanie spontaniczne w sytuacjach dowolnych a opowiadanie dowolne w sytuacjach zajęć obowiązkowych; 11. Organizowanie opowiadania samodzielnego i układanie opowiadania pod kierunkiem; 11.1. Stadia ujmowania treści i rozumowania w opowiadaniu; 11.1.1. Rola opowiadania-wzoru w kształtowaniu wielozdaniowego wypowiadania się dziecka; Ogólne wnioski dydaktyczne; Bibliografia; Streszczenie rosyjskie; Streszczenie angielskie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.3643, W.2772, W.2773, W.3642 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Socjologia wychowania w zarysie / Stanisław Kowalski. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1974. - 528, [3] s. : rys., wykr. ; 21 cm.
Forma i typ
Temat
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Socjologia wychowania a pedagogika: 1. Wprowadzenie; 2. Proces wychowawczy jako przedmiot badań socjologii wychowania i pedagogiki; 2.1. Struktura procesu wychowawczego; 2.2. Społeczny charakter procesu wychowawczego; 2.3. Szerokie i wąskie pojęcie wychowania w socjologii i pedagogice; 3. Niektóre marksistowskie przesłanki w badaniu procesów wychowawczych; 4. Autonomiczny charakter pedagogiki jako przedmiotu odniesienia dla socjologii wychowania; 4.1. Prakseologiczne funkcje wychowania; 4.2. Pedagogika a inne nauki zajmujące się badaniem procesów wychowawczych; 5. Socjologia wychowania a pedagogika w systemie nauk zajmujących się wychowaniem; 6. Socjologia wychowania a pedagogika społeczna; 7. Socjologia wychowania jako dziedzina socjologii; 8. Problematyka i dziedziny socjologii wychowania; Rozdział 2. Środowisko społeczne jako środowisko wychowawcze: 1. Środowisko obiektywne i środowisko czyjeś; 2. Struktura środowiska; 2.1. Podstawowe płaszczyzny środowiska; 2.1.1. Sprzężenie trzech płaszczyzn; 2.1.2. Znaczenie opisu wyróżniającego; 2.2. Społeczność lokalna jako podstawowy komponent środowiska lokalnego; 2.2.1. Pojęcie społeczności lokalnej; 2.2.2. Struktura społeczności lokalnej; 2.3. Społeczność regionalna; 2.3.1. Pojęcie społeczności regionalnej i jej struktura; 2.3.2. Proces kształtowania się społeczności regionalnej i jej funkcje; 2.3.3. Regionalne problemy wychowania; 2.4. Kręgi środowiskowe; 3. Środowisko wychowawcze; 3.1. Socjologiczne pojęcie środowiska wychowawczego; 3.2. Wychowawcze funkcjonowanie środowisko; 3.3. Swoistość socjologicznego ujmowania środowiska wychowawczego; Rozdział 3. Rodzina jako komponent środowiska wychowawczego: 1. Pojęcie rodziny i jej struktura; 1.1. Rodzina mała a rodzina duża; 1.2. Więź społeczna i funkcje rodziny; 1.3. Struktura społeczna a funkcja wychowawcza rodziny; 1.4. Rodzina jako element w społecznym systemie wychowania; 2. Rola wychowawcza rodziny w społeczeństwie współczesnym; 2.1. Zróżnicowanie wychowawczej roli rodziny w kapitalizmie i socjalizmie; 2.2. Zaburzenia wychowawczej roli rodziny w okresie przeobrażeń ustrojowych; 2.3. Kształtowanie się nowej roli wychowawczej rodziny w ustroju socjalistycznych; 2.3.1. Wzrost szans i aspiracji; 2.3.2. Wzrost zatrudnienia kobiet; 2.3.3. Zmiany modelu rodziny; 2.3.4. Środowiskowe zróżnicowanie przemian; 2.4. Warunki wychowawczego funkcjonowania rodziny; 2.4.1. Zróżnicowanie wychowawczego funkcjonowania rodziny na tle jej więzi ze środowiskiem; 2.4.2. Potrzeba wzmocnienia więzi środowiska z rodziną; 2.4.3. Rodzina jako czynnik równowagi między tradycją a postępem w procesie wychowawczym; Rozdział 4. Grupy dzieci i młodzieży: 1. Nieformalne grupy rówieśników; 1.1. Ogólna charakterystyka nieformalnej grupy rówieśników; 1.2. Zróżnicowania rówieśniczych grup nieformalnych; 1.2.1. Grupy zabawy; 1.2.2. Paczki; 1.2.3. Gang; 1.2.4. Zróżnicowania nieformalnych grup rówieśniczych pod względem ich usytuowania środowiskowego; 1.2.5. Kolejność pojawiania się nieformalnych grup rówieśniczych w biografii społecznej jednostki; 1.3. Rola nieformalnych grup rówieśników w procesie uspołecznienia; 1.3.1. Główne źródła wpływu; 1.3.2. Wpływy grupy rówieśniczej na uspołecznienie jej członków; 2. Grupy formalne dzieci i młodzieży; 2.1. Wychowawcza kanalizacja potrzeb i aktywności grup nieformalnych poprzez grupy formalne; 2.1.1. Podstawowe sprzężenia; 2.1.2. Facylitacja zespołów potrzeb; 2.1.3. Organizowanie zespołów wychowawczych; 2.1.4. Wychowawcze kierowanie grupami nieformalnymi; 2.2. Rola stowarzyszeń młodzieży w procesie uspołecznienia; 2.2.1. Stowarzyszenie młodzieży jako podmiot i przedmiot w procesie uspołecznienia; 2.2.2. Aktywność społeczna młodzieży wieku adolescencji; 2.2.3. Społeczne determinanty aktywności kół młodzieży wiejskiej w Polsce; 2.2.4. Warunki ciągłości wychowawczego funkcjonowania stowarzyszeń młodzieży; Rozdział 5. Szkoła: 1. Złożoność pojęcia " szkoła "; 2. Szkoła a środowisko; 2.1. Kryzys szkoły oderwanej od życia; 2.2. Szkoła rozmaitych środowisk; 2.3. Stosunek szkoły do środowiska; 2.3.1. Szkoła skoncentrowana na książce; 2.3.2. Szkoła skoncentrowana na dziecku;2.3.3. Szkoła skoncentrowana na życiu społeczności lokalnej; 2.4. Style współpracy szkoły ze środowiskiem; 2.4.1. Podejmowanie minimum zadań; 2.4.2. Spontaniczne wiązanie się ze środowiskiem; 2.4.3. Planowa współpraca szkoły ze środowiskiem; 3. Wewnętrzna organizacja szkoły; 3.1. Założone i rzeczywiste funkcjonowanie szkoły; 3.2. Dwupokoleniowa struktura społeczności szkolnej i ideacyjny charakter czynności wychowawczej; 3.3. Struktura organizacyjna szkoły; 3.3.1. Organizacja formalna szkoły; 3.3.2. Organizacja nieformalna szkoły; 3.3.3. Ogniwa spajające pion wychowawców i pion wychowanków w strukturze organizacyjnej szkoły; 3.4. Klasa szkolna w strukturze organizacyjnej szkoły; 3.4.1. Klasa szkolna jako grupa społeczna; 3.4.2. Uspołecznienie klasy szkolnej w procesie wychowania; 4. Kierowanie szkołą; 4.1. Typy kierownictwa i style kierowania; 4.2. Typy kierownictwa w procesie wychowawczym; 4.3. Dwa piony kierowania szkołą; 4.4. Kierowanie szkołą o różnej strukturze; 4.5. Kierowanie klasą szkolną; 4.6. System kierowania szkołą; 5. Nauczyciel jako ogniwo łączące szkołę z jej środowiskiem; 5.1. Główne problemy socjologii zawodu nauczycielskiego i wyniki badań w tej dziedzinie; 5.2. Rola społeczna a kwalifikacje zawodowe nauczyciela; 5.2.1. Pojęcia i podział ról; nowe role; 5.2.2. Kwalifikacje zawodowe; Rozdział 6. Proces uspołecznienia: 1. Struktura i mechanizmy procesu uspołecznienia; 1.1. Pojęcie uspołecznienia; 1.1.1. Uspołecznienie a wychowanie; 1.1.2. Uspołecznienie jako kształtowanie osobowości społecznej; 1.2. Komponenty i mechanizmy procesu uspołecznienia; 1.2.1. Rola społeczna jako główny atrybut osobowości; 1.2.2. Odruch warunkowy i kanalizacja; 1.2.3. Motywy i aspiracje; 1.2.4. Identyfikacja i internalizacja; 1.3. Uspołecznienie a przystosowanie; 2. Przebieg procesu uspołecznienia; 2.1. Fazy asocjacji; 2.1.1. Problemy periodyzacji; 2.1.2. Struktura i dynamika fazowego przebiegu asocjacji; 2.1.3. Uspołecznienie w konflikcie pokoleń; 2.1.4. Progi na przejściu z niższych do wyższych faz uspołecznienia; 2.1.5. Fazy a stopnie uspołecznienia; 2.2. Procesy dysocjacji; 2.3. Zróżnicowanie środowiskowe procesu uspołecznienia; Rozdział 7. Makrostruktura społeczna a systemy wychowania: 1. Pojęcie jednolitego systemu wychowania; 2. Kształtowanie się jednolitych systemów wychowania; 2.1. Demokratyzacja systemów szkolnictwa w ustroju kapitalistycznym; 2.1.1. System szkolnictwa w St. Zjednoczonych Ameryki;; 2.1.2. System szkolnictwa w W. Brytanii; 2.1.3. Trzytorowy system szkolnictwa w NRF; 2.1.4. System szkolny we Francji; 2.1.5. System szkolnictwa w Polsce w okresie międzywojennym ( 1918-1939 r. ); 2.2. Demokratyzacja systemów szkolnictwa w warunkach socjalizmu; 2.2.1. Kształtowanie socjalistycznego systemu szkolnictwa w ZSRR; 2.2.2. Współczesne systemy szkolnictwa w NRD, CSRS, LRB; 2.2.3. System szkolnictwa w Polsce Ludowej; 3. Czynniki rozwoju systemów wychowania; 3.1. Postęp techniki a rozwój systemów wychowania; 3.2. Dążenie demokratyczne a hamulce klasowe; 3.3. Dysproporcje związane z autonomią lokalną; 3.3.1. Klasowy charakter kształcenia zawodowego; 3.3.2. Idea narodu i państwa; 3.3.3. Granice demokratyzacji kapitalistycznej; 3.3.4. Sprzyjające warunki w socjalizmie; 3.4. Kierunki i granice reform; 3.4.1. Przeżytki dwutorowości; 3.4.2. Sprzeczności zrównywania w dół i w górę; 3.4.3. Tendencje pośrednie; Rozdział 8. Selekcyjne funkcje wychowania: 1. Selekcje szkolne a ruchliwość społeczna; 1.1. Pojęcie szkolnych procesów selekcyjnych i ich struktura; 1.2. Pojęcie i rodzaje ruchliwości społecznej; 1.2.1. Przestrzeń społeczna jako podłoża ruchliwości społecznej; 1.2.2. Ruchliwość społeczna pozioma i pionowa; 1.2.3. Ruchliwość międzypokoleniowa; 1.2.4. Selekcje szkolne w procesie ruchliwości społecznej; 1.3. Czynniki determinujące ruchliwość społeczną i selekcje szkolne; 1.3.1. Czynniki środowiskowe; 1.3.2. Socjopsychologiczne czynniki selekcji szkolnych; 1.3.3. Kierowanie selekcjami szkolnymi; 2. Selekcje w drabinie szkolnictwa; 2.1. Problem obowiązującego minimum wykształcenia; 2.2. Zróżnicowania u pierwszego progu selekcji; 2.2.1. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne; 2.2.2. Współczynnik stratyfikacyjny; 2.3. Dysproporcje u drugiego progu selekcji; 2.3.1. Zróżnicowanie przestrzenne; 2.3.2. Dysproporcje stratyfikacyjne; 3. Selekcje wewnątrzszkolne; 3.1. Dysproporcje w warunkach kapitalizmu; 3.2. Dysproporcje w szkole polskiej; 3.2.1. Szkoła podstawowa; 3.2.2. Szkoła średnia; 3.2.3. Szkoła wyższa; 3.2.4. Synteza; Rozdział 9. Funkcjonowanie systemu wychowawczego w środowisku: 1. Pojęcie funkcjonowania systemu wychowawczego; 2. Mało znane ogniwo funkcjonowania systemu wychowawczego; 3. Przedziały funkcjonowania systemu wychowawczego w środowisku; 4. Funkcjonowanie systemu wychowawczego w niektórych środowiskach; 4.1. Środowisko wielkomiejskie; 4.2. Rejony uprzemysławiane; 4.3. Rejon rolniczy; CONTENTS
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.26988 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Streszczenie: Wstęp; Rozdział 1. Socjologia wychowania a pedagogika: 1. Wprowadzenie; 2. Proces wychowawczy jako przedmiot badań socjologii wychowania i pedagogiki; 2.1. Struktura procesu wychowawczego; 2.2. Społeczny charakter procesu wychowawczego; 2.3. Szerokie i wąskie pojęcie wychowania w socjologii i pedagogice; 3. Niektóre marksistowskie przesłanki w badaniu procesów wychowawczych; 4. Autonomiczny charakter pedagogiki jako przedmiotu odniesienia dla socjologii wychowania; 4.1. Prakseologiczne funkcje wychowania; 4.2. Pedagogika a inne nauki zajmujące się badaniem procesów wychowawczych; 5. Socjologia wychowania a pedagogika w systemie nauk zajmujących się wychowaniem; 6. Socjologia wychowania a pedagogika społeczna; 7. Socjologia wychowania jako dziedzina socjologii; 8. Problematyka i dziedziny socjologii wychowania; Rozdział 2. Środowisko społeczne jako środowisko wychowawcze: 1. Środowisko obiektywne i środowisko czyjeś; 2. Struktura środowiska; 2.1. Podstawowe płaszczyzny środowiska; 2.1.1. Sprzężenie trzech płaszczyzn; 2.1.2. Znaczenie opisu wyróżniającego; 2.2. Społeczność lokalna jako podstawowy komponent środowiska lokalnego; 2.2.1. Pojęcie społeczności lokalnej; 2.2.2. Struktura społeczności lokalnej; 2.3. Społeczność regionalna; 2.3.1. Pojęcie społeczności regionalnej i jej struktura; 2.3.2. Proces kształtowania się społeczności regionalnej i jej funkcje; 2.3.3. Regionalne problemy wychowania; 2.4. Kręgi środowiskowe; 3. Środowisko wychowawcze; 3.1. Socjologiczne pojęcie środowiska wychowawczego; 3.2. Wychowawcze funkcjonowanie środowisko; 3.3. Swoistość socjologicznego ujmowania środowiska wychowawczego; Rozdział 3. Rodzina jako komponent środowiska wychowawczego: 1. Pojęcie rodziny i jej struktura; 1.1. Rodzina mała a rodzina duża; 1.2. Więź społeczna i funkcje rodziny; 1.3. Struktura społeczna a funkcja wychowawcza rodziny; 1.4. Rodzina jako element w społecznym systemie wychowania; 2. Rola wychowawcza rodziny w społeczeństwie współczesnym; 2.1. Zróżnicowanie wychowawczej roli rodziny w kapitalizmie i socjalizmie; 2.2. Zaburzenia wychowawczej roli rodziny w okresie przeobrażeń ustrojowych; 2.3. Kształtowanie się nowej roli wychowawczej rodziny w ustroju socjalistycznych; 2.3.1. Wzrost szans i aspiracji; 2.3.2. Wzrost zatrudnienia kobiet; 2.3.3. Zmiany modelu rodziny; 2.3.4. Środowiskowe zróżnicowanie przemian; 2.4. Warunki wychowawczego funkcjonowania rodziny; 2.4.1. Zróżnicowanie wychowawczego funkcjonowania rodziny na tle jej więzi ze środowiskiem; 2.4.2. Potrzeba wzmocnienia więzi środowiska z rodziną; 2.4.3. Rodzina jako czynnik równowagi między tradycją a postępem w procesie wychowawczym; Rozdział 4. Grupy dzieci i młodzieży: 1. Nieformalne grupy rówieśników; 1.1. Ogólna charakterystyka nieformalnej grupy rówieśników; 1.2. Zróżnicowania rówieśniczych grup nieformalnych; 1.2.1. Grupy zabawy; 1.2.2. Paczki; 1.2.3. Gang; 1.2.4. Zróżnicowania nieformalnych grup rówieśniczych pod względem ich usytuowania środowiskowego; 1.2.5. Kolejność pojawiania się nieformalnych grup rówieśniczych w biografii społecznej jednostki; 1.3. Rola nieformalnych grup rówieśników w procesie uspołecznienia; 1.3.1. Główne źródła wpływu; 1.3.2. Wpływy grupy rówieśniczej na uspołecznienie jej członków; 2. Grupy formalne dzieci i młodzieży; 2.1. Wychowawcza kanalizacja potrzeb i aktywności grup nieformalnych poprzez grupy formalne; 2.1.1. Podstawowe sprzężenia; 2.1.2. Facylitacja zespołów potrzeb; 2.1.3. Organizowanie zespołów wychowawczych; 2.1.4. Wychowawcze kierowanie grupami nieformalnymi; 2.2. Rola stowarzyszeń młodzieży w procesie uspołecznienia; 2.2.1. Stowarzyszenie młodzieży jako podmiot i przedmiot w procesie uspołecznienia; 2.2.2. Aktywność społeczna młodzieży wieku adolescencji; 2.2.3. Społeczne determinanty aktywności kół młodzieży wiejskiej w Polsce; 2.2.4. Warunki ciągłości wychowawczego funkcjonowania stowarzyszeń młodzieży; Rozdział 5. Szkoła: 1. Złożoność pojęcia " szkoła "; 2. Szkoła a środowisko; 2.1. Kryzys szkoły oderwanej od życia; 2.2. Szkoła rozmaitych środowisk; 2.3. Stosunek szkoły do środowiska; 2.3.1. Szkoła skoncentrowana na książce; 2.3.2. Szkoła skoncentrowana na dziecku;2.3.3. Szkoła skoncentrowana na życiu społeczności lokalnej; 2.4. Style współpracy szkoły ze środowiskiem; 2.4.1. Podejmowanie minimum zadań; 2.4.2. Spontaniczne wiązanie się ze środowiskiem; 2.4.3. Planowa współpraca szkoły ze środowiskiem; 3. Wewnętrzna organizacja szkoły; 3.1. Założone i rzeczywiste funkcjonowanie szkoły; 3.2. Dwupokoleniowa struktura społeczności szkolnej i ideacyjny charakter czynności wychowawczej; 3.3. Struktura organizacyjna szkoły; 3.3.1. Organizacja formalna szkoły; 3.3.2. Organizacja nieformalna szkoły; 3.3.3. Ogniwa spajające pion wychowawców i pion wychowanków w strukturze organizacyjnej szkoły; 3.4. Klasa szkolna w strukturze organizacyjnej szkoły; 3.4.1. Klasa szkolna jako grupa społeczna; 3.4.2. Uspołecznienie klasy szkolnej w procesie wychowania; 4. Kierowanie szkołą; 4.1. Typy kierownictwa i style kierowania; 4.2. Typy kierownictwa w procesie wychowawczym; 4.3. Dwa piony kierowania szkołą; 4.4. Kierowanie szkołą o różnej strukturze; 4.5. Kierowanie klasą szkolną; 4.6. System kierowania szkołą; 5. Nauczyciel jako ogniwo łączące szkołę z jej środowiskiem; 5.1. Główne problemy socjologii zawodu nauczycielskiego i wyniki badań w tej dziedzinie; 5.2. Rola społeczna a kwalifikacje zawodowe nauczyciela; 5.2.1. Pojęcia i podział ról; nowe role; 5.2.2. Kwalifikacje zawodowe; Rozdział 6. Proces uspołecznienia: 1. Struktura i mechanizmy procesu uspołecznienia; 1.1. Pojęcie uspołecznienia; 1.1.1. Uspołecznienie a wychowanie; 1.1.2. Uspołecznienie jako kształtowanie osobowości społecznej; 1.2. Komponenty i mechanizmy procesu uspołecznienia; 1.2.1. Rola społeczna jako główny atrybut osobowości; 1.2.2. Odruch warunkowy i kanalizacja; 1.2.3. Motywy i aspiracje; 1.2.4. Identyfikacja i internalizacja; 1.3. Uspołecznienie a przystosowanie; 2. Przebieg procesu uspołecznienia; 2.1. Fazy asocjacji; 2.1.1. Problemy periodyzacji; 2.1.2. Struktura i dynamika fazowego przebiegu asocjacji; 2.1.3. Uspołecznienie w konflikcie pokoleń; 2.1.4. Progi na przejściu z niższych do wyższych faz uspołecznienia; 2.1.5. Fazy a stopnie uspołecznienia; 2.2. Procesy dysocjacji; 2.3. Zróżnicowanie środowiskowe procesu uspołecznienia; Rozdział 7. Makrostruktura społeczna a systemy wychowania: 1. Pojęcie jednolitego systemu wychowania; 2. Kształtowanie się jednolitych systemów wychowania; 2.1. Demokratyzacja systemów szkolnictwa w ustroju kapitalistycznym; 2.1.1. System szkolnictwa w St. Zjednoczonych Ameryki;; 2.1.2. System szkolnictwa w W. Brytanii; 2.1.3. Trzytorowy system szkolnictwa w NRF; 2.1.4. System szkolny we Francji; 2.1.5. System szkolnictwa w Polsce w okresie międzywojennym ( 1918-1939 r. ); 2.2. Demokratyzacja systemów szkolnictwa w warunkach socjalizmu; 2.2.1. Kształtowanie socjalistycznego systemu szkolnictwa w ZSRR; 2.2.2. Współczesne systemy szkolnictwa w NRD, CSRS, LRB; 2.2.3. System szkolnictwa w Polsce Ludowej; 3. Czynniki rozwoju systemów wychowania; 3.1. Postęp techniki a rozwój systemów wychowania; 3.2. Dążenie demokratyczne a hamulce klasowe; 3.3. Dysproporcje związane z autonomią lokalną; 3.3.1. Klasowy charakter kształcenia zawodowego; 3.3.2. Idea narodu i państwa; 3.3.3. Granice demokratyzacji kapitalistycznej; 3.3.4. Sprzyjające warunki w socjalizmie; 3.4. Kierunki i granice reform; 3.4.1. Przeżytki dwutorowości; 3.4.2. Sprzeczności zrównywania w dół i w górę; 3.4.3. Tendencje pośrednie; Rozdział 8. Selekcyjne funkcje wychowania: 1. Selekcje szkolne a ruchliwość społeczna; 1.1. Pojęcie szkolnych procesów selekcyjnych i ich struktura; 1.2. Pojęcie i rodzaje ruchliwości społecznej; 1.2.1. Przestrzeń społeczna jako podłoża ruchliwości społecznej; 1.2.2. Ruchliwość społeczna pozioma i pionowa; 1.2.3. Ruchliwość międzypokoleniowa; 1.2.4. Selekcje szkolne w procesie ruchliwości społecznej; 1.3. Czynniki determinujące ruchliwość społeczną i selekcje szkolne; 1.3.1. Czynniki środowiskowe; 1.3.2. Socjopsychologiczne czynniki selekcji szkolnych; 1.3.3. Kierowanie selekcjami szkolnymi; 2. Selekcje w drabinie szkolnictwa; 2.1. Problem obowiązującego minimum wykształcenia; 2.2. Zróżnicowania u pierwszego progu selekcji; 2.2.1. Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne; 2.2.2. Współczynnik stratyfikacyjny; 2.3. Dysproporcje u drugiego progu selekcji; 2.3.1. Zróżnicowanie przestrzenne; 2.3.2. Dysproporcje stratyfikacyjne; 3. Selekcje wewnątrzszkolne; 3.1. Dysproporcje w warunkach kapitalizmu; 3.2. Dysproporcje w szkole polskiej; 3.2.1. Szkoła podstawowa; 3.2.2. Szkoła średnia; 3.2.3. Szkoła wyższa; 3.2.4. Synteza; Rozdział 9. Funkcjonowanie systemu wychowawczego w środowisku: 1. Pojęcie funkcjonowania systemu wychowawczego; 2. Mało znane ogniwo funkcjonowania systemu wychowawczego; 3. Przedziały funkcjonowania systemu wychowawczego w środowisku; 4. Funkcjonowanie systemu wychowawczego w niektórych środowiskach; 4.1. Środowisko wielkomiejskie; 4.2. Rejony uprzemysławiane; 4.3. Rejon rolniczy; CONTENTS
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.30509, 30508 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31226, 31225 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej