Dąbrowski Zdzisław
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog pedagogika
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(3)
Autor
Sienkiewicz Henryk
(140)
Prus Bolesław
(101)
Żeromski Stefan
(101)
Mickiewicz Adam
(92)
Orzeszkowa Eliza
(79)
Dąbrowski Zdzisław
(-)
Krzyżanowski Julian
(60)
Słowacki Juliusz
(59)
Suchodolski Bogdan
(58)
Kraszewski Józef Ignacy
(57)
Lenin Włodzimierz
(54)
Dąbrowska Maria
(50)
Okoń Wincenty
(50)
Lenin W. I
(48)
Bogdanowicz Marta
(45)
Kolberg Oskar. Dzieła wszystkie
(45)
Kolberg Oskar
(44)
Wyka Kazimierz
(44)
Kupisiewicz Czesław
(42)
Wyspiański Stanisław
(41)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(39)
Markiewicz Henryk
(35)
Witwicki Władysław
(35)
Iwaszkiewicz Jarosław
(34)
Pigoń Stanisław
(34)
Śliwerski Bogusław
(34)
Kotarbiński Tadeusz
(33)
Pieter Józef
(32)
Rocławski Bronisław
(32)
Szekspir William
(32)
Fredro Aleksander
(30)
Nałkowska Zofia
(30)
Reymont Władysław St
(30)
Nowacki Tadeusz
(29)
Krasiński Zygmunt
(28)
Parandowski Jan
(28)
Szuman Stefan
(28)
Morcinek Gustaw
(27)
Sieroszewski Wacław
(27)
Conrad Joseph
(26)
Doroszewski Witold
(26)
Włodarski Ziemowit
(26)
Jałowiec Magdalena
(25)
Juszczyk Stanisław
(25)
Jastrun Mieczysław
(24)
Orkan Władysław
(24)
Wołoszynowa Lidia
(24)
Zapolska Gabriela
(24)
Brandys Kazimierz
(23)
Marks Karol
(23)
Prus Bolesław (Aleksander Głowacki)
(23)
Suchodolski Bodgan
(23)
Tuwim Julian
(23)
Korczak Janusz
(22)
Piszczek Maria
(22)
Zieliński Bronisław
(22)
Łobocki Mieczysław
(22)
Bunsch Karol
(21)
Kieniewicz Stefan
(21)
Kruszewski Krzysztof
(21)
Kujawa Ewa
(21)
Kurzyna Maria
(21)
Libera Zdzisław
(21)
Paszkowski Józef
(21)
Staff Leopold
(21)
Tatarkiewicz Władysław
(21)
Tomaszewski Tadeusz
(21)
Konopnicka Maria
(20)
Kozakiewicz Mikołaj
(20)
London Jack
(20)
Manteuffel Tadeusz
(20)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(20)
Szewczuk Włodzimierz
(20)
Wasilewska Wanda
(20)
Wyczesany Janina
(20)
Budzyk Kazimierz
(19)
Lem Stanisław
(19)
Molier
(19)
Pilecka Władysława
(19)
Szancer Jan Marcin
(19)
Żabiński Jan
(19)
Żukrowski Wojciech
(19)
Auderska Halina
(18)
Balzac [Honoré de]
(18)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(18)
Jakubowski Jan Zygmunt
(18)
Kallenbach Józef
(18)
Kasprowicz Jan
(18)
Kurdybacha Łukasz
(18)
Matuszewski Ryszard
(18)
Norwid Cyprian Kamil
(18)
Semadeni Zbigniew
(18)
Skorupka Stanisław
(18)
Stankowski Adam
(18)
Szewczyk Wilhelm
(18)
Andrzejewski Jerzy
(17)
Arnold Stanisław
(17)
Baley Stefan
(17)
Bleja-Sosna Barbara
(17)
Górski Konrad
(17)
Jasienica Paweł
(17)
Rok wydania
1990 - 1999
(3)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Temat
Pedagagogika opiekuńcza
(2)
Pedagogika opiekuńcza
(2)
Domy dziecka
(1)
Pedagogika opiekuncza
(1)
Pedagogika opiekuńczo
(1)
3 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: Wstęp; 1. Pedagogika opiekuńcza ( pedagogika opieki ) jako dyscyplina naukowa; 1.1. Założenia wstępne; 1.2. Krytyczny przegląd niektórych określeń pedagogiki opiekuńczej w ostatnim dwudziestoleciu; 1.3. Ogólne pojęcia i przedmiot pedagogiki opiekuńczej; 1.4. Heterogeniczność i jednolitość treści pedagogiki opiekuńczej; 1.5. Pedagogika opiekuńcza jako system wiedzy ogólnej i jej pochodne; 1.6. Podstawowe funkcje pedagogiki opiekuńczej i związanych z nią metodyk; 1.7. Pedagogika opiekuńcza a pedagogika ogólna, społeczna i specjalna; 2. Pojęcie opieki międzyludzkiej; 2.1. Geneza opieki; 2.1.1. Zachowania opiekuńcze zwierząt - prapoczątek opieki ludzkiej; 2.1.2. Prehistoryczny kształt opieki ludzkiej; 2.1.3. Kierunki zmian ewolucyjnych w opiece ludzkiej; 2.2. Ogólny zakres i aktualny stan interpretacji tego pojęcia; 2.3. Krytyczny przegląd interpretacji pojęcia opieki w Polsce; 2.3.1. Poglądy H. Radlińskiej; 2.3.2. Poglądy K. Krzeczkowskiego; 2.3.3. Opieka wg J. Babickiego; 2.3.4. Poglądy współczesne; 2.4. Utożsamianie opieki z pomocą; 2.4.1. Pojęcie pomocy; 2.4.2. Pomoc a opieka; 2.4.3. Poglądy dotyczące pomocy jako opieki; 2.5. Ogólne pojęcie opieki międzyludzkiej; 3. Zakresy opieki; 3.1. Opieka w najszerszym znaczeniu i jej składniki; 3.2. Zakresy opieki międzyludzkiej; 3.2.1. Zakres opieki według jej zróżnicowania pionowego; 3.2.2. Zakres opieki według jej podmiotu i charakteru; `3.2.3. Zakres opieki według jej przedmiotu; 3.2.4. Zakres opieki według jej przejawów w ciągu życia jednostki; 3.2.5. Zakres opieki według jej bieżącego i perspektywicznego wymiaru; 3.2.6. Zakres opieki wyznaczany stopniem jej powszechności; 3.2.7. Zakres opieki wyznaczany funkcjami opiekuńczymi różnych instytucji społecznych; 3.2.8. Zakres opieki według ilości zaspokajanych potrzeb; 3.2.9. Zakres opieki wyznaczany stopniem zaspokojenia potrzeb; 3.2.10. Zakres opieki według stanów zaspokojenia potrzeb i ich skutków; 3.2.11. Zakres opieki według stopnia jej zagęszczenia, intensyfikacji i perfekcyjności; 4. Kategoria opieki; 4.1. Uwagi wstępne; 4.2. Opieka jako kategoria rodzinna; 4.2.1. Pierwotność opieki rodzinnej; 4.2.2. Powiązanie opieki rodzinnej z życiem seksualnym i prokreacją; 4.2.3. Fundamentalna pozycja opieki rodzinnej w strukturze opieki międzyludzkiej; 4.2.4. Specyficzne walory opieki rodzinnej; 4.2.5. Opieka rodzinna jako złożony układ; 4.2.6. Naturalność opieki rodzinnej; 4.2.7. Allocentryzm i altruizm opieki rodzinnej; 4.2.8. Społeczno-ekonomiczne warunki życia, struktura rodziny oraz stosunki między współmałżonkami a opieka rodzinna; 4.3. Opieka jako kategoria moralna; 4.3.1. Geneza moralnych norm opieki; 4.3.2. Zakres zastosowania norm opiekuńczości; 4.3.3. Opiekuńczość w etyce i teleologii; 4.3.4. Moralny aspekt reguł i zasad sprawowania opieki; 4.3.5. Przeciwwskazania i ograniczenia w stosowaniu normy opiekuńczości; 4.4. Opieka jako kategoria społeczna; 4.4.1. Opieka społeczna i uspołeczniona; 4.4.2. Geneza opieki społecznej; 4.4.3. Opieka społeczna w świadomości ludzi; 4.4.4. Złożoność opieki społecznej; 4.5. Opieka jako kategoria prawna; 4.5.1. Geneza, źródła; 4.5.2. Charakter opieki prawnej; 4.5.3. Przesłanki i pojęcie praw dziecka; 4.5.4. Uwagi dotyczące niektórych norm Konwencji Praw Dziecka; 4.6. Opieka jako kategoria wychowawcza; 4.6.1. Uwagi wstępne; 4.6.2. Opiekuńczy sens wychowania; 4.6.3. Wychowawczy sens opieki; 4.7. Uwagi końcowe; 5. Struktura opieki; 5.1. Potrzeby ponadpodmiotowe i ich diagnozowanie; 5.1.1. Ogólne pojęcie struktury opieki; 5.1.2. Teoria potrzeb ludzkich a teoria opieki międzyludzkiej; 5.1.3. Ogólne pojęcie potrzeby ludzkiej; 5.1.4. Inne znaczące dla opieki typologie potrzeb ludzkich; 5.1.5. Frustracja potrzeb jako szczególny problem opieki; 5.1.6. Ogólne pojęcie potrzeb ponadpodmiotowych; 5.1.7. Podstawowe czynniki potrzeb ponadpodmiotowych; 5.1.8. Podstawowe uwarunkowania potrzeb ponadpodmiotowych; 5.1.9. "Podopieczny" jako ogólny wskaźnik diagnostyczny; 5.1.10. Klasyfikacja potrzeb ponadpodmiotowych; 5.1.11. Diagnozowanie potrzeb ponadpodmiotowych; 5.2. Funkcje opiekuńcze; 5.3. Postawy opiekuńcze; 5.3.1. Pojęcie "opiekun"; 5.3.2. Postawy opiekuńcze jako typ postaw interpersonalnych; 5.3.3. Poglądy na postawy opiekuńcze jako dyspozycje opiekunów; 5.3.4. Pozytywne postawy opiekuńcze; 5.3.5. Negatywne postawy opiekuńcze; 5.3.6. Postawy opiekuńcze a postawy rodzicielskie; 5.3.7. Postawy opiekuńcze a postawy wychowawcze; 5.3.8. Czynniki postaw opiekuńczych; 5.4. Sytuacje opiekuńcze; 5.4.1. Ogólne przesłanki określenia sytuacji opiekuńczych; 5.4.2. Ogólne pojęcie sytuacji opiekuńczych i opiekuńczo-wychowawczych; 5.4.3. Uwagi końcowe; 5.5. Czynności opiekuńcze; 5.5.1. Ogólna charakterystyka czynności opiekuńczych; 5.5.2. Próba klasyfikacji czynności opiekuńczych; 5.6. Atmosfera opieki; 5.6.1. Uwagi wstępne; 5.6.2. Poglądy dotyczące pojęć: nastrój, klimat, atmosfera; 5.6.3. Treść znaczeniowa terminu "atmosfera" (klimat, nastrój); 5.6.4. Pojęcie atmosfery opieki; 5.6.5. Pojęcie atmosfery wychowania; 5.6.6. Atmosfera partnerska; 5.6.7. Atmosfera życia; 5.6.8. Czynniki i funkcje atmosfery życia; 5.6.9. Graficzne obrazy struktury funkcjonalnej opieki
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39741, W.39745, W.39744, W.39742, W.39743 (5 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Streszczenie: 6. Formy i metody opieki; 6.1. Uwagi wstępne; 6.2. Ogólne pojęcia formy opieki; 6.3. Ogólna struktura formy opieki; 6.3.1. Poziom pierwszy - "czystej formy"; 6.3.2. Poziom drugi - funkcji i treści specyficznych; 6.3.3. Poziom trzeci - niezmienniki ( inwariancje ) opieki; 6.4. Formy opieki: zupełne, podstawowe i elementarne; 6.5. Klasyfikacja form opieki; 6.5.1. Podziały form opieki w literaturze, uwagi krytyczne; 6.5.2. Wielowymiarowe podziały form opieki międzyludzkiej; 6.6. Metody sprawowania opieki; 6.6.1. Uwagi wstępne; 6.6.2. Pojęcie i klasyfikacja metod opieki; 7. Stosunek opiekuńczy; 7.1. Uwagi wstępne; 7.2. Pojęcie i ogólna charakterystyka stosunku opiekuńczego; 7.3. Sprzeczności w stosunku opiekuńczym; 7.4. Wielopostaciowość stosunku opiekuńczego; 7.4.1. Uwagi wstępne; 7.4.2. Próba typologii stosunku opiekuńczego; 8. Proces opieki; 8.1. Ogólne pojęcie procesu opieki; 8.2. Etapy rozwoju samodzielności, sprawności i niezależności życiowej dzieci i młodzieży - wyznaczniki ewolucyjnego procesu opieki; 8.3. Podstawowe zmienne ewolucyjnego procesu opieki i dorastania podopiecznego do samodzielności życiowej; 8.4. Struktura ewolucyjnego procesu opieki; 9. Funkcje opieki; 9.1. Pojęcie funkcji opieki; 9.2. Funkcja homeostatyczna; 9.3. Funkcja egzystencjalna; 9.4. Funkcja regulacyjna; 9.5. Funkcja usamodzielniająca; 9.6. Funkcja socjalizacyjna; 10. Opieka a wychowanie; 10.1. Uwagi wstępne; 10.2. Problemy relacji między opieką a wychowaniem w literaturze pedagogicznej; 10.3. Metodologiczne podstawy ustalania relacji między opieką a wychowaniem; 10.4. Podstawowe swoistości opieki w porównaniu z wychowaniem; 10.5. Podstawowe związki zachodzące między opieką a wychowaniem; 10.5.1. Uwagi wstępne; 10.5.2. Zaspokajanie fizjologicznych potrzeb podopiecznych warunkujące wychowanie; 10.5.3. Zaspokajanie psychospołecznych potrzeb podopiecznych warunkujące wychowanie; 10.5.4. Niezamierzone skutki wychowawcze sprawowanej opieki; 10.5.5. Niezamierzone skutki opiekuńcze wychowania; 10.5.6. Związek przeciwieństw w treściach oraz funkcjach opieki i wychowania; 10.5.7. Waloryzowanie procesu opieki wartościami wychowania; 10.5.8. Waloryzowanie procesu wychowania wartościami opieki; 10.5.9. Stymulacja, animacja i modyfikacja potrzeb w procesie wychowania; 10.5.10. Zbieżność potrzeb jednostki i wymagań społecznych; 10.5.11. Związek opieki z wychowaniem poprzez ich wspólny przedmiot i spełniane funkcje; 10.5.12. Związek opieki z wychowaniem poprzez ich wspólny podmiot; 10.5.13. Podsumowanie; 10.6. Podstawowe swoistości aksjologii opieki w porównaniu z aksjologią wychowania; 10.6.1. Uwagi wstępne; 10.6.2. Ogólne pojęcie opieki i wychowania jako przesłanki rozróżnień wartości właściwych obu tym dziedzinom działalności; 10.6.3. Wartości opieki i wychowania a wartość najwyższa w systemie antropocentrycznym; 10.6.4. Wnioski końcowe; 11. Wychowanie przez opiekę i wychowanie opiekuńcze; 11.1. Wychowanie przez opiekę; 11.1.1. Pojęcie wychowania przez opiekę; 11.1.2. Zakres wychowania przez opiekę; 11.1.3. Wychowanie przez opiekę a opieka wychowawcza; 11.1.4. Wychowanie przez opiekę w dziejach wychowania zakładowego; 11.1.4.1. Wychowania przez opiekę J. Korczaka; 11.1.4.2. Wychowania przez opiekę A. S. Makarenki; 11.1.4.3. Wychowanie przez opiekę H. Ch. Kofoeda; 11.2. Wychowanie opiekuńcze w szkole w ogólnych założeniach badawczych; 11.2.1. Uwagi wstępne; 11.2.2. Ogólnoteoretyczne założenia badawcze; 11.2.3. Uzasadnienie badań; 11.2.4. Problemy i hipotezy badawcze; 12. Zasady opieki wychowawczej ( procesu opiekuńczo-wychowawczego ); 12.1. Uwagi wstępne; 12.2. Zasada opieki sprawiedliwej; 12.3. Zasada optymalizacji opieki; 12.4. Zasada aktywności podopiecznych w zaspokajaniu ich potrzeb; 12.5. Zasada wychowawczego charakteru opieki; 12.5.1. Wychowawcza modyfikacja opieki; 12.5.2. Osobotwórcze skutki zaspokojeń potrzeb; 12.6. Zasada oddziaływania wychowawczego na potrzeby; 12.7. Zasada właściwego łączenia świadczeń opiekuńczych z wymaganiami; 13. O planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych; 13.1. Uwagi wstępne; 13.2. Podstawowe pojęcia; 13.2.1. Pojęcie planowania; 13.2.2. Pojęcie planu; 13.2.3. Podstawowe kategorie treściowe planu; 13.2.4. Plan a program; 13.3. Źródła treściowe planu; 13.4. Tok planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej w skali placówki; 13.5. Struktura poziomu planu rocznego (podstawowe części planu); 13.6. Zasada planowania; 13.7. Planowanie a treści i poziom pracy; Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39746, W.39486, W.39484 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wyd. 1 pt. : Wprowadzenie do metodyki opieki i wychowania w domu dziecka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W.39509 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej